eitaa logo
مجله میدان آزادی
107 دنبال‌کننده
525 عکس
41 ویدیو
1 فایل
هنر، میدان آزادی است. www.azadisq.com ارتباط با ادمین 👤 @Azadi_sqart www.AzadiSq.com
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ ریویو: نقد و نظری به فیلم «فریاد» ساخته «محمدرضا اردلان» 👤 مشخص است به عنوان کارگردان، به تک‌تکِ قاب‌های فیلمش فکر کرده است. بیشتر وقت‌ها یک پلان با قاب و کادربندیِ تروتمیز خود به تنهایی هزاران ناگفته را، که در دیالوگ‌ها نیامده است، می‌زند. این تبحر از یک کارگردان فیلم اولی در خور تعریف و تمجید است. 🎬 فیلم با نمایی از دشت و ماشینی در جاده شروع می‌شود. پسری نوجوان از ماشین پیاده می‌شود و در را می‌بندد. پسرک به اطرافش نگاه می‌کند؛ یک نگاه پخته به محیط از پسری نوجوان که تازه پشت لبش سبز شده است یعنی قرار است دنیایی که در آن قرار گرفته است را از نگاه پسرک داستان ببنیم. نام پسر نوجوان هاوار است که در جواب پرسشِ معنای اسمش می‌گوید به معنی فریاد است. هاوارِ نوجوان به عنوان کارگر در مرغداری مشغول کار می‌شود. فیلم تعلل نمی‌کند و همان اول به ما و پسرک نوجوان نشان می‌دهد که شرایط مرغداری وهم‌آلود و مشکوک است. هاوار متوجه می‌شود که ماجراهایی در جریان است که او از آن خبر ندارد ولی ممکن است باعث مرگش شود. پس باید برای نجات جانش کاری انجام دهد. 🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی فریاد را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣6⃣4⃣ @azadisqart
19.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدئو: آیتم خاطره‌انگیز مهران مدیری و رضا عطاران در دهه فجر ۱۳۷۲ 🎞 مجموعه‌ی «»، به کارگردانی ، ویژه‌ی دهه‌ی فجر، در سال ۱۳۷۲ ساخته شده است. این مجموعه‌ی طنز چهار قسمتی با ایفای نقش بازیگرانی چون ، رضا عطاران، سعید آقاخانی، ارژنگ امیرفضلی، نصرالله رادش و... در دهه‌ی فجر همان‌ سال از شبکه‌ی یک سیمای ملی پخش شد. 📆 همزمان با ۲۲ بهمن‌ماه و سالروز سقوط سلطنت و پیروزی انقلاب، دیدیم خوب است برای خاطره‌بازی هم که شده یادی از این مجموعه‌ی خلاقانه کنیم. در این آیتم، بازی درخشانی از مدیری و عطاران را در نمایشی می‌بینیم که رویکردی انتقادی و هجوآمیز درباره‌ی عملکرد دولت‌های غربی (به‌ویژه آمریکا) و نیز دست‌نشانده‌هایشان دارد. عبارت مورد تاکید آیتم «سرزمین فرصت‌های طلایی» از شعارهای قدیمی دولت آمریکاست که بارها توسط هنرمندان جهان مورد هجو قرارگرفته است. 🔗 نسخه با کیفیت اصلی ویدئو آیتم خاطره‌انگیز مهران مدیری و رضا عطاران در دهه فجر را در سایت ببینید. 5⃣6⃣5⃣ @azadisqart
تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار منوچهر احترامی 📕 کتاب «» در خانه‌ی هر ایرانیِ بچه‌داری پیدا می‌شود. بی‌راه نیست اگر ادعا کنیم هنوز هم بچه‌هایی با داستان حسنی راهی حمام می‌شوند و هنوز هم خیلی‌ها به تأسی از کتاب «خرس و کوزه عسل» در جواب «سلاملیکم تو خرسی؟» بی‌درنگ پاسخ می‌دهند: «تو که می‌بینی، پس چرا دیگه می‌پرسی؟» حسنی از کجا آمده بود؟ روی جلد نسخه‌های قدیمی، نشانی از شاعر نبود و کنار نام حسنی فقط یک اسم دیده می‌شد: «پورنگ» که با پورنگ معروف برنامه‌ی کودک خیلی تفاوت داشت. 🖋 توانایی قلم احترامی به‌اندازه‌ای بود که گل‌آقا می‌گفت «به نثر او رشک می‌برم» و ابوالفضل زرویی نصرآباد طنزش را از بهترین و ماندگارترین نوشته‌ها می‌دانست. 📚 آثار کودکانه‌ی احترامی فقط به دنیای ادبیات محدود نماندند. بسیاری از کتاب‌های او در همان سال‌های دهه‌ی شصت به کتاب صوتی تبدیل شدند. از کتاب «مهمان ناخوانده»ی او اقتباس‌های سینمایی، تلویزیونی، رادیویی و نمایشی زیادی تولید شده که معروف‌ترین آن‌ها فیلم عروسکی «مهمان ناخوانده» اثر مرضیه برومند است. 🔗 متن کامل تک‌نگاری منوچهر احترامی را در سالروز درگذشت داستان‌نویس محبوب کودکان ایرانی بخوانید. 5⃣6⃣6⃣ @azadisqart
▫️ ریویو: نقد و نظری به فیلم «شمال از جنوب غربی» ساخته «حمید زرگرنژاد» 👤 در پنجمین فیلم بلد سینمایی خود سراغ یک موقعیت خاص و تاریخ مهم و ناگفته از جنگ هشت‌ساله رفته است. او دو سال پیش نیز با سینمایی «شماره ده» سراغ یک روایت واقعی جذاب و مهم از جنگ رفته بود و توانسته بود یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های چهل‌ویکمین جشنواره فجر  را به نام خود و گروه خود ثبت کند 🎬 حتما می‌تواند با اصلاحاتی فیلم بسیار جذاب‌تری شود، اما تا همینجای کار هم، با توجه زیادی که به جزئیات هنری داشته و زحمات زیادی که در اجرای بخش‌های مختلف یک پروژه‌ی سینمایی کشیده فیلمی منحصر به فرد و شایسته‌ی قدردانی و قدرشناسی است. این فیلم سینمایی به نظرم از بهترین فیلم‌های جشنواره‌ی امسال و از شریف‌ترین و بی‌اداطوارترین فیلم‌های جنگی در سال‌های اخیر است که داستان خود را نه با شعار، بلکه با زبان سینما تعریف می‌کند. 🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی شمال از جنوب غربی را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣6⃣7⃣ @azadisqart
🔹 فهرست: همه برندگان چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر (جایزه سیمرغ بلورین + دیپلم افتخار) مراسم اختتامیه چهل‌وسومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر با اجرای «محمدرضا شهیدی‌فر»، امروز ۲۲ بهمن ۱۴۰۳ از ساعت ۱۸:۳۰ در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران آغاز شد. عصر روز گذشته ۲۱ بهمن ماه نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران چهل و سومین جشنواره‌ی فیلم فجر، در سالن اصلی مرکزهای همایش‌های برج میلاد اعلام شده بودند. 🏆 در چهل‌وسومین جشنواره‌ی فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به فیلم «»، سیمرغ بهترین فیلمنامه به «»، سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «»، سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن به «» و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «» رسید. همچنین فیلم «» با چهار سیمرغ بلورین، رکورددار دریافت بیشترین سیمرغ از جشنواره امسال شد. 🔗 فهرست تمام برگزیدگان این دوره از جشنواره فجر را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ ببینید. 5⃣6⃣8⃣ @azadisqart
74.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدئو: نقد و بررسی فیلم «بچه‌ی مردم» ساخته «محمود کریمی» 🏆 آخرین ساخته سینمایی با تهیه‌کنندگی است که در چهل و سومین ، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردان اول و بهترین تدوین را از آن خود کرد. 🔗 تازه‌ترین ویدئوی مجله میدان آزادی به نقد و بررسی این اختصاص دارد. فایل باکیفیت ویدئو را در سایت مجله ببینید. 5⃣6⃣9⃣ @azadisqart
ریویو: نقد و نظری به فیلم «لولی» ساخته «رضا فرهمند» 🎬 زبان سینمایی اثر در مجموع قوی است: صفورا همسر موسی که برای بهبود لکنت زبان شوهرش بسیار تلاش می‌کند، در ادامه به بی‌فایده بودن راه حل‌هایش پی می‌برد. آن همه کلمه‌ی نوشته شده روی در و دیوار خانه را پاک می‌کند، کاغذهایی که کلمات روی آن‌ها نوشته شده را بر فراز مناره‌ی مسجد پاره کرده و به دست باد می‌سپارد. حرکت ریورس در این صحنه، دقت نظر کارگردان در بیان سینمایی را می‌رساند: او در واقع مزد معنوی تلاشش را بازپس می‌گیرد و کلمات، بال‌زنان به دستانش بازمی‌گردند. 🔍 انتخاب نام موسی و صفورا نیز خالی از نکته‌سنجی نیست. داستان لکنت زبان حضرت موسی (ع) به واسطه‌ی به دهان گذاشتن ذغال افروخته در کودکی، و دعای آن حضرت پیش از رفتن به سراغ فرعون که «واحلل عقدة من لساني» را همه شنیده‌ایم. پس موسی نام مناسبی است و برای این موسی چه همسری بهتر از صفورا که بنا بر عهد قدیم و عهد جدید نام همسر حضرت موسی بوده است. 🎞 اما موقعیت جذاب موسی را با چند کوتاهی غیرقابل بخشش در کارگردانی مخدوش کرده است. بدتر از همه این‌که کارگردان، گویا خودش هم متوجه نقاط عطف داستانش نشده و مثلا با سکانس برطرف شدن لکنت زبان موسی چنان با بی‌تفاوتی برخورد می‌کند که علاقه‌ی مخاطب به فیلم را سرکوب می‌کند. 🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی لولی را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣7⃣0⃣ @azadisqart
ریویو: نقد و نظری به انیمیشن «افسانه سپهر» ساخته «عماد رحمانی» و «مهرداد محرابی» ✍🏼 در سنت فیلمنامه‌نویسی، قهرمان باید یک ضعف داشته باشد که در طول داستان با گذران هفت گام داستان‌نویسی، با تلاش و سختی بر ضعف خود غلبه کند و در انتهای سفر به فردی با تعادل جدید تبدیل شود. اما سپهر، از ابتدا تا انتها بدون ضعف است. او نه در خود و نه در محیط زندگی خویش هیچ مشکل یا ضعفی ندارد. ⛰️ در چنین شرایطی نمی‌توان گفت که قهرمان داستان با سفر قهرمانانه‌اش چیز جدیدی آموخته و نقطه ضعف‌های خود را به نقطه‌ی قوت تبدیل کرده باشد، بلکه تنها می‌توان گفت یک سفر ماجراجویانه را پشت سر گذاشته تا مانند یک شوالیه، مردمانی را از چنگ اهریمن نجات دهد. در میدان مبارزه نیز غول‌های عظیم‌الجثه و سربازان دشمن را با زیرکی شکست می‌دهد، بدون اینکه حتی خراشی بردارد یا خسته شود. این ویژگی، باورپذیری اثر را کاهش می‌دهد و داستان را تصنعی جلوه می‌دهد. 🎬 با تمام فرازونشیب‌هایش، اثری دیدنی، جذاب و قابل‌ پیشنهاد است. باوجود برخی ضعف‌ها داستان سرگرم‌کننده، پیام‌های مثبت و فضای ایرانی آن تجربه‌ای ارزشمند را برای مخاطبان رقم می‌زند. با توجه به داستان‌های فرعی، پیچیدگی مسیر روایت، و میزان ترس و خشونت شخصیت‌های منفی که بیشتر در صدا، هیبت و چهره‌پردازی آن‌ها بروز دارد، این انیمیشن را برای گروه سنی ۹+ مناسب کرده است. 🔗 متن کامل ریویوی انیمیشن افسانه سپهر را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣7⃣1⃣ @azadisqart
داوریِ داوری‌های جشنواره فجر در ایستگاه چهل و سوم! 🔍 داوری‌های همواره از چالش‌برانگیزترین رویدادهای هنری تاریخ سینمای ایران پس از انقلاب بوده‌اند. با اینکه جشنواره فجر جزو معتبرترین جشنواره‌های سینمایی دنیاست (یا دستکم در زمانی بوده است) متأسفانه در دوره‌های بسیاری، در دولت‌ها و مدیریت‌های مختلف، داوری‌های غیراصولی، سلیقه‌ای یا سیاست‌زده در کنار عوامل دیگری (مثل نبودن کاخ متمرکزی برای جشنواره و نیز عدم مدیریت و قانونگذاری متمرکز و مستمر روند جشنواره) به اعتبار این جشنواره‌ی مهم در داخل کشور و خارج از کشور آسیب زده است. 📈 در سال‌های اخیر این داوری‌ها وضع پریشان‌تری پیدا کرد و دو سال گذشته شاید جزو بدترین داوری‌های فیلم فجر در دهه‌ی اخیر بود. در دوره چهل‌ویکم و چهل‌ودوم نظر هیئت داوران مخصوصاً در جایزه‌های مهم جشنواره (مثل سیمرغ بهترین )، حاوی انتخاب‌های شوک‌آوری برای جامعه منتقدان و متخصصان بود. انگار داوران دو سال گذشته بیش از داوری حقیقی و فنی، مسئول پخش سهم‌های نهادهای مختلف حامی فیلم‌ها بودند، نه امانت‌دارانِ یک نهاد ارزشگذاری مستقل به نفع هنر و به نفع پیشرفت سینمای ایران. ❗امسال اما نتایج داوری‌ها از جهت دیگری شوک‌آور بودند: نتایج منطقی بودند! 🔗 متن کامل یادداشت نگاهی به منصفانه‌بودن یا نبودنِ داوری‌های جشنواره فیلم فجر را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣7⃣2⃣ @azadisqart
فهرست: ده شعر از بهترین شعرهای فروغ فرخزاد 👤 تنها ۳۲ سال در این جهان زندگی کرد، اما حاصل زندگی او، شعرهایی است که بازار نقد و نظر درباره‌شان همچنان گرم است. شعرهایی که، اگرچه صادقانه و صمیمانه، افکار، اندیشه‌ها و عواطف فروغ را روایت می‌کنند، اما مخاطبان بی‌شماری را با خود هم‌دل و هم‌درد دیده‌اند. 🔍 او همواره در پی مفهوم خوشبختی است و مرگ را در کنار زندگی پررنگ می‌بیند. او معترض است به هر ستمی که بر انسان روا داشته شده است. ✒️ مهم‌ترین ویژگی فروغ، به نظر من، صداقت دیوانه‌وار آن است؛ صداقتی که گاه در هاله‌ای معماگونه، او را از گروه ساقط مردم جدا می‌کند: مردم گروه ساقط مردم دلمرده و تکیده و مبهوت در زیر بار شوم جسدهاشان از غربتی به غربت دیگر می‌رفتند و میل دردناک جنایت در دست‌هایشان متورم می‌شد 🔗 متن کامل فهرست بهترین شعرهای فروغ فرخزاد را در سالروز درگذشت این هنرمند بخوانید. 5⃣7⃣3⃣ @azadisqart
ریویو: نقد و نظری به انیمیشن «زال و رودابه» ساخته «محمدعلی سجادی» 🎬 در کنار زیبایی‌های بصری که در حد کیفیت دوبعدی ظاهر شده است، موسیقی ایرانی و شرقی در سینمایی بسیار اثرگذار و روح‌فزاست. آن‌جا که روح حماسی و اساطیری قصه اوج می‌گیرد، موسیقی نیز حماسی می‌شود و آن‌جا که عشق بالا می‌گیرد، موسیقی به سمت موسیقی نواحی هند متمایل می‌شود و احساسات مخاطب را برمی‌انگیزد. 🎞️ اما درست در جایی که خاطر شاه ایران از ثمره‌ی نیک این ازدواج آسوده می‌شود، انیمیشن به پایان می‌رسد. پس از همراهی مخاطب در تمام صحنه‌های فراق، آن‌جا که منتظر است در شادیِ وصال دخیل داده شود، پرده‌ها پائین می‌افتد و خبری از جشن و پای‌کوبی که سه هفته به‌طول انجامید نیست. حال آن‌که این فرصتی بود تا به لحاظ فرهنگی و هنری نیز در نمایی اساطیری و کهن، این آئین نمایش داده می‌شد و سازندگان قصه را آن چنان که بی‌کم‌وکاست تصویرسازی کرده‌اند، روایت را نیز به پایان می‌بردند. 🔗 متن کامل ریویوی انیمیشن زال و رودابه را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣7⃣4⃣ @azadisqart
تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار فروغ فرخزاد ✒️ رد پای اسطوره‌ها و نمادهای شاخص در شعر را که دنبال کنیم، به نمادهای برجسته‌ای همچون زمین و آسمان، عناصر اربعه، شب و ماه و ستاره و سپس پرنده و آینه می‌رسیم. به‌عنوان مثال زمین به‌عنوان نماد زنانگی و زایایی در فرخزاد اغلب در تقابل و تضاد با آسمان در کنار نمادهای مکملی چون خاک، باغچه، درخت و گل‌ها به کار می‌رود و در مجموع با طبیعت پیوند دارد. حضور عناصر اربعه نیز به‌عنوان نماینده‌ی حیات زمینی در بسیاری از اشعار فروغ فرخزاد جلوه کرده است. فروغ خود در شعر «تنها صداست که می‌ماند» به این موضوع اعتراف کرده: «من از عناصر چهارگانه اطاعت می‌کنم». 🔍 از دیگر نمادهای پرتکرار اشعار او باید به شب اشاره کرد که در واژگانی چون ظلمت، تاریکی، سیاهی و... قابل ردیابی است و در شعر فروغ جنبه‌ی عام‌تر و انسانی‌تری دارد. این نماد می‌تواند یادآور ترس، تنهایی و ناامیدی انسان مدرن باشد: «من از نهایت شب حرف می‌زنم من از نهایت تاریکی و از نهایت شب حرف می‌زنم» 🔗 متن کامل تک‌نگاری فروغ فرخزاد را در سالروز درگذشت او بخوانید. 5⃣7⃣5⃣ @azadisqart