▫️ ده هنر دستی رو به فراموشی در اثر شتابزدگی
🌅 نور رنگارنگ ردشده از پنجرههای مشبک ارسی و انعکاسشان در آیینهکاریهای روی دیوار، فرشها و گلیمهای لاکی و سرنجیرنگ روی زمین، دربهایی با نقوش منبت، بوی چوب و حصیر در کنار عطر خوش چای سماور ورشو، گلدانهایی سفالی و مسی نشسته بر رومیزیهای پتهدوزی و ترمه، با نقش بتهجقه ازجمله مواردی هستند که خاطرهی جمعی ایرانیان را میسازند و مانند رشتههایی محکم آنها را به هم پیوند میزنند. این خاصیت وجودی #صنایع_دستی هر سرزمین است؛ حفظ ماهیت فکری و هنری مردمی که قرنها در کنار هم با زیستبومی مشترک، رنج و شادی را تجربه و رشد کردهاند.
👘 همانطور که گفته شد این دستساختهها در سرعت تولید در مقایسه با صنایع مدرن و ماشینآلات، دست پایینتری دارند و نمیتوانند همهی نیازهای جامعه را برآورده کنند، اما بهلحاظ بار سنگین ظرافت و گره زدن فکر و دست هنرمندانه در تولید، با نمونههای کپی و اغلب مصنوعی صنعتی قابل قیاس نیستند. ناگفته پیداست که هر مادهای بهصورت خام در طبیعت قابلیت استفادهی مستقیم در صنایع دستی را ندارد و بهناچار باید با تغییر و تحولی همراه شود. نتیجهی این آهستگی ارزشمند چیزی جز خلق آثاری بینظیر و بدون تکرار نیست که بار سنگینی از فرهنگ مردم یک خطه را هم بر دوش میکشد.
🔗 متن کامل فهرست ده هنر ایرانی که بر اثر شتابزدگی منسوخ شدند را در پروندهی «هنر و آهستگی» بخوانید.
#صنایع_دستی
#هنر_و_آهستگی
#مجله_میدان_آزادی
4⃣4⃣8⃣
@azadisqart
▫️ فهرست: بهترین فیلمهای ایرانی با موضوع جهانِ توانیابها
🏝 چشمهای خود را ببندید و زمانی را تصور کنید که در فضای سبز و زیبایی در حالی که به زیر سایهی درختی پناه گرفتهاید و رودخانهای کنار شما آهسته و آرام در حال گذر است، صدای دلنشینش، لذتِ بیوصفی را به قلب شما جاری میکند. زلالی رودخانه، حکایت از پاکی آن دارد و جاری بودنش. در اطراف ما آدمهایی در حال نفس کشیدن هستند که قلبهایشان همانند این رودخانه، پاک است و زلال. آنقدر که درس محبت را یاد گرفتهاند، سادهاند و پیچیدگیهای دنیای امروز را بلد نیستند. به دنبال منفعتی نمیگردند، به دنبال ضرری هم نیستند. در جهان آنها نه جنگ مفهومی دارد و نه تحقیر. درحالیکه خودشان به اتهام متفاوت بودن، اولین قربانی این تحقیرها هستند.
🎥 فیلمهایی که در دنیا با موضوع توانیابهای عزیز، ساخته شدهاند، همه سعی در زدن حرفی واحد را دارند:
🦼انسانهای متفاوتِ ساده و پاک هم حقی برای زیستن دارند، حقی برای داشتن خانواده، حقی برای دریافت محبت و... . آنها مانند همه، استعدادهای خفتهای دارند که گاهی یک معلم، یک مادر، یک پدر و یا حتی یک رفیق و دوست همراه میتواند با صرف اندکی زمان بیشتر در زندگیشان، آنها را کشف و شکوفا کند و عنوان قهرمان داستان را بر شانههایشان نصب کند. آن وقت است که درسی تمامقد به همهی اطرافیانی میدهند که با وجود سلامت کامل، به گردِ پای آنها هم نرسیدهاند!
🔗 متن کامل فهرست: بهترین فیلمهای ایرانی با موضوع جهان توانیابها را در روز جهانی گرامیداشت توانیابها بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_فیلم
#فهرست_آثار
4⃣4⃣9⃣
@azadisqart
▫️ روایت سوگ مادر به قلم محمد حسین شهریار
در گذشته به خاطر محدودیتها در نگرش و مضامین، شعر با موضوع مادر به صورت گستردهای در اشعار کلاسیک دیده نمیشود و زنان بیشتر فقط در جایگاه معشوق ستوده میشدند. اما از بعد از روزگار مشروطه، این موضوع در شعر شاعران معاصر همچون پروین اعتصامی، ملکالشعرای بهار و شهریار و... نمود بیشتری یافته است. به بهانه حال و هوای این ایام، خوب است یکی از شاهکارهای مهم ادبیات فارسی ایران که دربارهی سوگ مادر سروده شده است، را با هم مرور کنیم.
🖋 این شعر که عنوانش «#ای_وای_مادرم» است، سرودهی شاعر نامآشنای فارسی، محمدحسین بهجت تبریزی، معروف به #شهریار است. شهریار بعد از از دست دادن مادرش، این شعر را سروده است. این شعر جزو معدود شعرهای شهریار در قالب نیمایی است و با اینکه تخصص اصلی شاعر در قالب غزل است در این شعر، او یک نیمایی تمام عیار سروده است.
🔗 شعر و متن کامل روایت سوگ مادر به قلم محمد حسین شهریار را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#شعر
4⃣5⃣0⃣
@azadisqart
▫️ پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره «رفعت العرعیر» و آثارش
سال گذشته در چنین روزی (ششم دسامبر ۲۰۲۳) «رفعت العرعیر» (که بعضی رسانههای ایرانی به اشتباه به او «رفعت العریر» میگویند)، شاعر، مترجم، داستاننویس و استاد دانشگاه سرشناس فلسطینی به همراه خواهر و برادر و خواهرزادهها و برادرزادههایش در موشکبارانِ جنگندههای اسرائیلی به شهادت رسید. شهادتی که به احتمال زیاد یک ترور هدفمند برای خاموش کردن یک صدای قدرتمند ادبی و رسانهای در دفاع از مردم بیپناه غزه بود. #رفعت_العرعیر همان مبتکر و آفرینندۀ شعار معروف و مهم «ما عدد نیستیم» بود.
امروز به بهانه اولین سالروز شهادت این چهره ارزشمند ادبیات فلسطین، شما دوستان عزیز را به خواندن همه مطالب مجله میدان آزادی درباره رفعت العرعیر دعوت میکنیم:
۱. تکنگاری: نگاهی به زندگی و آثار «رفعت العرعیر»
۲. «تاثیر جنگ بر ادبیاتِ زندگی، در غزه» ؛ به روایت رفعت العرعیر
۳. «سهم هر خانواده از زندگی، در غزه» به روایت رفعت العرعیر
۴. «تنشهایی که تابآوری امروز غزه را ساخت»؛ به روایت رفعت العرعیر
#فلسطین
#مجله_میدان_آزادی
4⃣5⃣1⃣
@azadisqart
▫️ تکنگاری: نگاهی به زندگی و آثار مسعود جعفری جوزانی
👤«اولین فیلمی که دربارهی انقلاب، در سالگرد انقلاب پخش شد، مستند «به سوی آزادی» بود. این فیلم بعد از اخبار ساعت ۹ در ۲۱ بهمن ۱۳۵۸ پخش شد و تلویزیون اعلام کرد مردم میتوانند پس از مراسم تکبیر روی بامها (شب ۲۲ بهمن)، فیلم را ببینند. هیجان عجیبی داشتم وقتی «به سوی آزادی» پخش شد.»
بخشی از خاطرهی #مسعود_جعفری_جوزانی دربارهی اولین مستند سیاسی در ایران را خواندید. جعفری جوزانی در زمان دولت ازهاری در پاییز ۱۳۵۷ از آمریکا به وطن برگشت تا به جمع انقلابیون بپیوندد و مستند «به سوی آزادی» که فیلمبرداری خام از صحنههای تظاهرات مردم در ایام انقلاب بود، ابتدا با هدف پخش در شبکهی MBC آمریکا فیلمبرداری شد تا صدای مردم انقلابی به گوش دنیا برسد. اما اندکی بعد با تدوین هدفمند به اولین فیلم مستند سیاسی تاریخ سینمای ایران در قبل و بعد از انقلاب تبدیل شد.
▫️در ۱۸ آذر ۱۳۲۷ در خطهی ایل بختیاری (ملایر) فرزندی متولد شد که رنگ و بوی اقوام ایرانی وجه مشترک اغلب آثار هنری او است. سینماگر نامداری که اولین دغدغهی ذهنیاش هویت ملی و تاریخی «ایران» است. فیلمسازی که در ابتدای فعالیت خود در دههی شصت آثار ماندگاری خلق کرد، در دههی دوم فعالیتش در جایگاه تهیهکننده، بستر ساخت آثار ارزشمندی را فراهم کرد و در دههی سوم با ساخت یکی از ماندگارترین سریالهای تاریخ معاصر، نقطهی عطفی در تاریخ هنرهای نمایشیتصویری ایجاد کرد. او مسعود جعفری جوزانی است.
🔗 متن کامل تکنگاری مسعود جعفری جوزانی را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#سریال
#سینما
4⃣5⃣2⃣
@azadisqart
▫️تکنگاری: نگاهی به زندگی و آثار ملکالشعرای بهار
👤 گویی مردی از پستوی تاریخ بیرون آمده و با زبانی از جنس اعصار گذشته با ما سخن میگوید. اشعارش جشنوارهای از سنتهای شعری خراسانی است. در سرودههای او ردپای هر شاعر بزرگ یا معمولی کهن را میتوان یافت. وقتی حبسیه میسراید، انگار مسعود سعد سلمان دوباره به زندان افتاده و هنگام گفتن از باده، خیام و منوچهری زنده میشوند. این کهنگرایی گویی آیین اوست. بیخود نیست که در کار پرستش سعدی است و برای او فردوسی در سخنسرایی خداست، اگر پیغمبر نباشد. همین تقدس فردوسی نتیجۀ جانِ طلبکار و آزادیخواه و انقلابی اوست. اینچنین است که دماوندیه را میسراید؛ قصیدهای که سراسر خشم و انزجار و دادخواهی است. اگر #ملک_الشعرای_بهار نتوانست عاشقانه #شعر بگوید و غزلهای نازک بسازد، به درشتیِ روح و جانِ پرآشوبش برمیگردد؛ هرچند اگر بر قلهی کمال انسانی باشی، شیفتهی لطف و قهر شدن و جمع کردن بین ضدین عجیب نخواهد بود.
🔗 متن کامل تکنگاری ملکالشعرای بهار را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
4⃣5⃣3⃣
@azadisqart
▫️جستار: آهستگی و معماری
🔍 تعریف دقیقتر پرسهزنی، گشتن بدون هدف خاصی در خیابانها یا مناظر شهری است. در واقع وقتی شما شروع به راه رفتن و مشاهده کردن در محیط کردهاید و با تفکر انتقادی محیط را بررسی میکنید، یک پرسهزن هستید. تا وقتی این تعریف را ندانیم ممکن است جامعهی هدف پرسهزنی را فقط توریستها بدانیم. در حالی که اتفاقاً توریستها لایهی آخر جامعهی پرسهزن محسوب میشوند.
🌱 پس یک پرسهزن بهنوعی مانند یک ناظر کل همه چیز را زیر نظر دارد؛ از #معماری خیابانها، پلهای بزرگ، آثار بزرگ و نمادین شهری مثل ایفل و... معماری مناظر و همنشینی آثار معماری با طبیعت تا خانههای مردم، پنجرهها، صندلیها و هر گونه جزئیاتی که میتواند در محیط باشد. اما او محیط را آنگونه که هست نمیبیند بلکه آنطور میبیند که دوست دارد باشد.
متن کامل جستار آهستگی و پرسهزنی را در پرونده «هنر و آهستگی» بخوانید.
#هنر_و_آهستگی
#مجله_میدان_آزادی
4⃣5⃣4⃣
@azadisqart
▫️جستار: آهستگی و لباس
🛍️ فرض کنید از محل کار به منزل آمدهاید. روز سختی را داشتهاید. حتی روزهای سختی. پوشهی ذخیرهی خریدهای اینستاگرام را باز کرده و سفارش چند گزینه را نهایی میکنید. گزینههایی که شبیه به آن را در کمد لباستان دارید ولی نمیخواهید مدت زیادی آن را استفاده کنید. در هر حال مطمئناً با این خریددرمانی حالتان فقط برای مدتی کوتاه بهتر میشود ولی خیلی زود باز هم در این چرخه میافتید. افتادن در این چرخه یعنی خرید گزینههایی نهچندان کاربردی در کمد لباس. گزینههایی که صرفاً بهخاطر مد فصل یا تخفیف غیرقابل چشمپوشی در سبد خرید جا میگیرند. مد آهسته برای چنین مواقعی در کنار شماست و از شما میخواهد هوشمندانه و آگاهانه خرید کنید.
🌱 مد آهسته بر کاهش سرعت تولید و مصرف لباس تأکید دارد. این مد خواستههایش را از طریق ترویج خرید آگاهانه، بالا بردن دوام محصولات برای استفادهی طولانیمدت، شفافسازی روند تولید لباس توسط برندها و اهمیت دادن به کارهای منحصربهفرد و دستی پیگیری میکند. این پیگیری نتایجی چون کاهش میزان تولید و مصرف، حفظ محیط زیست، کار کردن کارگران وابسته به صنعت مد در شرایط مناسبتر، حفظ ارزشهای سنتی و بومی در طراحی و تولید محصولات مد را در پی دارد.
متن کامل جستار آهستگی و لباس را در پرونده «هنر و آهستگی» بخوانید.
#هنر_و_آهستگی
#طراحی_لباس
#مجله_میدان_آزادی
4⃣5⃣5⃣
@azadisqart
▫️فهرست: بهترین آداجیوهای تاریخ موسیقی کلاسیک از آغاز تا امروز
🎼 یکی از عوامل تعیین کننده در اجرای #موسیقی بر اساس تصنیف آهنگساز، «تمپو» است که در فارسی به زیبایی «تندا» ترجمه شده است. بر این اساس هر قطعه موسیقی کلاسیک از ابتدا توسط آهنگساز در یکی از ۲۰ تندای تعریف شده ساخته میشد. این ۲۰ تندا از آهستهترین سرعت ممکن در اجرا (لارگیسیمو: ۲۴ ضربه در دقیقه یا کمتر) تا تندترین سرعت (پرستیسیمو: ۲۰۰ ضربه در دقیقه یا تندتر) را در بر میگیرند.
🌱 تندای «آداجیو» یکی از رایجترین تنداهای مورد استفاده آهنگسازان در ساختن قطعات آهسته است که سرعت آن معادل ۵۵ تا ۶۵ ضربه در دقیقه است. آداجیو که در ایتالیایی به معنای آهسته، راحت و باشکوه است و تمام قطعاتی که بر اساس این تندا ساخته شدهاند تداعیکنندهی آهستگی در احساس شادی یا غم یا آرامش هستند.
🔗 متن کامل فهرست بهترین موسیقیهای آداجیو را در پرونده «هنر و آهستگی» بخوانید و بشنوید.
#هنر_و_آهستگی
#مجله_میدان_آزادی
4⃣5⃣6⃣
@azadisqart
مجله میدان آزادی
▫️فهرست: بهترین آداجیوهای تاریخ موسیقی کلاسیک از آغاز تا امروز 🎼 یکی از عوامل تعیین کننده در اجرای
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 آداجیو در سل مینور
آهنگساز: #تومازو_آلبینونی
سایر آداجیوهای شنیدنی در تاریخ موسیقی کلاسیک را اینجا بشنوید.
#موسیقی
#هنر_و_آهستگی
#مجله_میدان_آزادی
4⃣5⃣7⃣
@azadisqart
📣 فراخوان «مدرسه میدان آزادی»:
نخستین دوره آموزشی «ژورنالیسم هنر»
«مدرسه میدان آزادی» به عنوان «خانهای برای آموزش ژورنالیسم هنر» از دیماه ۱۴۰۳ در قالب کارگاههای زمستانه به شیوه حضوری و در شهر تهران میزبان هنرجویان و علاقهمندان هنر و ژورنالیسم هنر است. اولین دوره و ترم زمستانهی مدرسه میدان آزادی در ۱۱ رشته میزبان علاقهمندان هنر و رسانه و هنربانی خواهد بود. در این دوره جمعی از بهترینهای آموزش ژورنالیسم هنر با هنرجویان همراه میشوند.
«نقد سینما»، «نقد موسیقی»، «نقد نقاشی»، «نقد داستان»، «نقد انیمیشن»، «ایدهیابی در ژورنالیسم هنر»، «منبعیابی در ژورنالیسم هنر»، «هوش مصنوعی و هنر»، «معرفینویسی آثار هنری»، «جستارنویسی هنری» و «عکاسی حرفهای از آثار هنری» عنوان این کارگاهها هستند.
📅 آخرین مهلت ثبتنام: ۷دی ۱۴۰۳
🕰 زمان آغاز دوره: هفته دوم دیماه
✍🏻 محل ثبتنام: صفحه مدرسه سایت مجله میدان آزادی
در صورت نیاز به راهنمایی، اینجا هستیم:
@azadi_sqart
🔗 متن کامل فراخوان و نکات تکمیلی را در متن کامل خبر بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
4⃣5⃣8⃣
@azadisqart
📣 فهرست کامل رشتهها و مدرسان اولین دوره ژورنالیسم هنر «مدرسه میدان آزادی»
#مدرسه_میدان_آزادی در هر فصل از دورههای خود با اولویت اهمیت و جذابیت، سراغ بعضی از انواع شاخههای #ژورنالیسم_هنر میرود.
▫️تأکید میشود همانطور که در متن کامل فراخوان اشارهشده، کارگاههای ترم زمستان همگی بهشیوه حضوری و در شهر تهران برگزار خواهد شد.
🔍 اما ژورنالیسم هنر چیست؟
▫️ ژورنالیسم هنر شاخهای تلفیقی و تخصصی منشعب از دنیای هنر و دنیای ژورنالیسم است که همچنان در سرزمین ما آنطور که باید و شاید مورد پژوهش و آموزش عمومی قرار نگرفته است. شاخهای که با بهرهمندی از تواناییهای نوین ژورنالیسم به سمت هنر میآید و با این روش، هنر، هنرمند و اثر هنری را تماشا، واکاوی، نقد، تحلیل و دستهبندی میکند، دربارهشان صحبت میکند، از آنها حمایت و محافظت میکند و آنها را برای انواع مخاطبان دسترسپذیر میسازد.
▫️ ژورنالیسم هنر در جایگاه حرفهای و هنریاش -فارغ از انواعِ صرفا تجاری و تبلیغاتیاش- نوعی هنربانی است؛ یعنی پلشدن و ایستادن در نقطهای بین هنر و مخاطب هنر.
📰
اطلاعات بیشتر و ثبتنام:صفحه مدرسه میدان آزادی #مجله_میدان_آزادی 4⃣5⃣9⃣ @azadisqart