eitaa logo
مجله میدان آزادی
105 دنبال‌کننده
521 عکس
40 ویدیو
1 فایل
هنر، میدان آزادی است. www.azadisq.com ارتباط با ادمین 👤 @Azadi_sqart www.AzadiSq.com
مشاهده در ایتا
دانلود
ریویو: نقد و نظری به فیلم «لولی» ساخته «رضا فرهمند» 🎬 زبان سینمایی اثر در مجموع قوی است: صفورا همسر موسی که برای بهبود لکنت زبان شوهرش بسیار تلاش می‌کند، در ادامه به بی‌فایده بودن راه حل‌هایش پی می‌برد. آن همه کلمه‌ی نوشته شده روی در و دیوار خانه را پاک می‌کند، کاغذهایی که کلمات روی آن‌ها نوشته شده را بر فراز مناره‌ی مسجد پاره کرده و به دست باد می‌سپارد. حرکت ریورس در این صحنه، دقت نظر کارگردان در بیان سینمایی را می‌رساند: او در واقع مزد معنوی تلاشش را بازپس می‌گیرد و کلمات، بال‌زنان به دستانش بازمی‌گردند. 🔍 انتخاب نام موسی و صفورا نیز خالی از نکته‌سنجی نیست. داستان لکنت زبان حضرت موسی (ع) به واسطه‌ی به دهان گذاشتن ذغال افروخته در کودکی، و دعای آن حضرت پیش از رفتن به سراغ فرعون که «واحلل عقدة من لساني» را همه شنیده‌ایم. پس موسی نام مناسبی است و برای این موسی چه همسری بهتر از صفورا که بنا بر عهد قدیم و عهد جدید نام همسر حضرت موسی بوده است. 🎞 اما موقعیت جذاب موسی را با چند کوتاهی غیرقابل بخشش در کارگردانی مخدوش کرده است. بدتر از همه این‌که کارگردان، گویا خودش هم متوجه نقاط عطف داستانش نشده و مثلا با سکانس برطرف شدن لکنت زبان موسی چنان با بی‌تفاوتی برخورد می‌کند که علاقه‌ی مخاطب به فیلم را سرکوب می‌کند. 🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی لولی را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣7⃣0⃣ @azadisqart
ریویو: نقد و نظری به انیمیشن «افسانه سپهر» ساخته «عماد رحمانی» و «مهرداد محرابی» ✍🏼 در سنت فیلمنامه‌نویسی، قهرمان باید یک ضعف داشته باشد که در طول داستان با گذران هفت گام داستان‌نویسی، با تلاش و سختی بر ضعف خود غلبه کند و در انتهای سفر به فردی با تعادل جدید تبدیل شود. اما سپهر، از ابتدا تا انتها بدون ضعف است. او نه در خود و نه در محیط زندگی خویش هیچ مشکل یا ضعفی ندارد. ⛰️ در چنین شرایطی نمی‌توان گفت که قهرمان داستان با سفر قهرمانانه‌اش چیز جدیدی آموخته و نقطه ضعف‌های خود را به نقطه‌ی قوت تبدیل کرده باشد، بلکه تنها می‌توان گفت یک سفر ماجراجویانه را پشت سر گذاشته تا مانند یک شوالیه، مردمانی را از چنگ اهریمن نجات دهد. در میدان مبارزه نیز غول‌های عظیم‌الجثه و سربازان دشمن را با زیرکی شکست می‌دهد، بدون اینکه حتی خراشی بردارد یا خسته شود. این ویژگی، باورپذیری اثر را کاهش می‌دهد و داستان را تصنعی جلوه می‌دهد. 🎬 با تمام فرازونشیب‌هایش، اثری دیدنی، جذاب و قابل‌ پیشنهاد است. باوجود برخی ضعف‌ها داستان سرگرم‌کننده، پیام‌های مثبت و فضای ایرانی آن تجربه‌ای ارزشمند را برای مخاطبان رقم می‌زند. با توجه به داستان‌های فرعی، پیچیدگی مسیر روایت، و میزان ترس و خشونت شخصیت‌های منفی که بیشتر در صدا، هیبت و چهره‌پردازی آن‌ها بروز دارد، این انیمیشن را برای گروه سنی ۹+ مناسب کرده است. 🔗 متن کامل ریویوی انیمیشن افسانه سپهر را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣7⃣1⃣ @azadisqart
داوریِ داوری‌های جشنواره فجر در ایستگاه چهل و سوم! 🔍 داوری‌های همواره از چالش‌برانگیزترین رویدادهای هنری تاریخ سینمای ایران پس از انقلاب بوده‌اند. با اینکه جشنواره فجر جزو معتبرترین جشنواره‌های سینمایی دنیاست (یا دستکم در زمانی بوده است) متأسفانه در دوره‌های بسیاری، در دولت‌ها و مدیریت‌های مختلف، داوری‌های غیراصولی، سلیقه‌ای یا سیاست‌زده در کنار عوامل دیگری (مثل نبودن کاخ متمرکزی برای جشنواره و نیز عدم مدیریت و قانونگذاری متمرکز و مستمر روند جشنواره) به اعتبار این جشنواره‌ی مهم در داخل کشور و خارج از کشور آسیب زده است. 📈 در سال‌های اخیر این داوری‌ها وضع پریشان‌تری پیدا کرد و دو سال گذشته شاید جزو بدترین داوری‌های فیلم فجر در دهه‌ی اخیر بود. در دوره چهل‌ویکم و چهل‌ودوم نظر هیئت داوران مخصوصاً در جایزه‌های مهم جشنواره (مثل سیمرغ بهترین )، حاوی انتخاب‌های شوک‌آوری برای جامعه منتقدان و متخصصان بود. انگار داوران دو سال گذشته بیش از داوری حقیقی و فنی، مسئول پخش سهم‌های نهادهای مختلف حامی فیلم‌ها بودند، نه امانت‌دارانِ یک نهاد ارزشگذاری مستقل به نفع هنر و به نفع پیشرفت سینمای ایران. ❗امسال اما نتایج داوری‌ها از جهت دیگری شوک‌آور بودند: نتایج منطقی بودند! 🔗 متن کامل یادداشت نگاهی به منصفانه‌بودن یا نبودنِ داوری‌های جشنواره فیلم فجر را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣7⃣2⃣ @azadisqart
فهرست: ده شعر از بهترین شعرهای فروغ فرخزاد 👤 تنها ۳۲ سال در این جهان زندگی کرد، اما حاصل زندگی او، شعرهایی است که بازار نقد و نظر درباره‌شان همچنان گرم است. شعرهایی که، اگرچه صادقانه و صمیمانه، افکار، اندیشه‌ها و عواطف فروغ را روایت می‌کنند، اما مخاطبان بی‌شماری را با خود هم‌دل و هم‌درد دیده‌اند. 🔍 او همواره در پی مفهوم خوشبختی است و مرگ را در کنار زندگی پررنگ می‌بیند. او معترض است به هر ستمی که بر انسان روا داشته شده است. ✒️ مهم‌ترین ویژگی فروغ، به نظر من، صداقت دیوانه‌وار آن است؛ صداقتی که گاه در هاله‌ای معماگونه، او را از گروه ساقط مردم جدا می‌کند: مردم گروه ساقط مردم دلمرده و تکیده و مبهوت در زیر بار شوم جسدهاشان از غربتی به غربت دیگر می‌رفتند و میل دردناک جنایت در دست‌هایشان متورم می‌شد 🔗 متن کامل فهرست بهترین شعرهای فروغ فرخزاد را در سالروز درگذشت این هنرمند بخوانید. 5⃣7⃣3⃣ @azadisqart
ریویو: نقد و نظری به انیمیشن «زال و رودابه» ساخته «محمدعلی سجادی» 🎬 در کنار زیبایی‌های بصری که در حد کیفیت دوبعدی ظاهر شده است، موسیقی ایرانی و شرقی در سینمایی بسیار اثرگذار و روح‌فزاست. آن‌جا که روح حماسی و اساطیری قصه اوج می‌گیرد، موسیقی نیز حماسی می‌شود و آن‌جا که عشق بالا می‌گیرد، موسیقی به سمت موسیقی نواحی هند متمایل می‌شود و احساسات مخاطب را برمی‌انگیزد. 🎞️ اما درست در جایی که خاطر شاه ایران از ثمره‌ی نیک این ازدواج آسوده می‌شود، انیمیشن به پایان می‌رسد. پس از همراهی مخاطب در تمام صحنه‌های فراق، آن‌جا که منتظر است در شادیِ وصال دخیل داده شود، پرده‌ها پائین می‌افتد و خبری از جشن و پای‌کوبی که سه هفته به‌طول انجامید نیست. حال آن‌که این فرصتی بود تا به لحاظ فرهنگی و هنری نیز در نمایی اساطیری و کهن، این آئین نمایش داده می‌شد و سازندگان قصه را آن چنان که بی‌کم‌وکاست تصویرسازی کرده‌اند، روایت را نیز به پایان می‌بردند. 🔗 متن کامل ریویوی انیمیشن زال و رودابه را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣7⃣4⃣ @azadisqart
تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار فروغ فرخزاد ✒️ رد پای اسطوره‌ها و نمادهای شاخص در شعر را که دنبال کنیم، به نمادهای برجسته‌ای همچون زمین و آسمان، عناصر اربعه، شب و ماه و ستاره و سپس پرنده و آینه می‌رسیم. به‌عنوان مثال زمین به‌عنوان نماد زنانگی و زایایی در فرخزاد اغلب در تقابل و تضاد با آسمان در کنار نمادهای مکملی چون خاک، باغچه، درخت و گل‌ها به کار می‌رود و در مجموع با طبیعت پیوند دارد. حضور عناصر اربعه نیز به‌عنوان نماینده‌ی حیات زمینی در بسیاری از اشعار فروغ فرخزاد جلوه کرده است. فروغ خود در شعر «تنها صداست که می‌ماند» به این موضوع اعتراف کرده: «من از عناصر چهارگانه اطاعت می‌کنم». 🔍 از دیگر نمادهای پرتکرار اشعار او باید به شب اشاره کرد که در واژگانی چون ظلمت، تاریکی، سیاهی و... قابل ردیابی است و در شعر فروغ جنبه‌ی عام‌تر و انسانی‌تری دارد. این نماد می‌تواند یادآور ترس، تنهایی و ناامیدی انسان مدرن باشد: «من از نهایت شب حرف می‌زنم من از نهایت تاریکی و از نهایت شب حرف می‌زنم» 🔗 متن کامل تک‌نگاری فروغ فرخزاد را در سالروز درگذشت او بخوانید. 5⃣7⃣5⃣ @azadisqart
ریویو: نقد و نظری به فیلم «چشم‌بادومی» ساخته «ابراهیم امینی» 🎬 شخصیت مائده بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین مشکل این است. مشکل بزرگی که اصلی‌ترین پیام داستان را به طور کامل زیر سوال می‌برد. به نظر می‌رسد سازندگان تلاش داشتند فیلمی در راستای فهم دنیای نوجوانان و هواداران بسازند اما نگاه قیّم‌مآبانه و از بالا به پایین خود را هم همراه آوردند. 🎞️ البته این نگاه تنها مختص سازندگان نیست و شاید مهم‌ترین مشکل امروز ما در مواجهه با نوجوانان و هواداران (و حتی هواداران غیر نوجوان) همین نگاه از بالا به پایین باشد. نگاهی که تلاش نمی‌کند، نوجوان و هوادار را به عنوان انسان‌هایی دارای فکر و اندیشه در نظر بگیرد. 🔍 مائده غیر از هواداری جونگ‌هیون چه ویژگی‌هایی دارد؟ اصلا کلاس چندم است؟ به چه هنری علاقه دارد؟ اصلا چرا هوادار جونگ‌هیون شده؟ او در این هواداری چه می‌بیند که حاضر نیست ترکش کند؟ نویسنده به این سوال‌ها پاسخ نمی‌دهد شاید چون حتی این سوال‌ها را از خود هم نمی‌پرسد و فقط تلاش می‌کند، مسأله را در غیاب اصلی‌ترین عنصر آن، یعنی خود هوادار، به تنهایی حل کند. 🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی چشم‌بادومی را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣7⃣6⃣ @azadisqart
ریویو: نقد و نظری به فیلم «خاتی» ساخته «فریدون نجفی» 🎬 فیلم با ژرف‌ساخت اسطوره‌ای‌اش بزرگ‌ترین ضربه را از بازی‌های بی‌رمق، مخصوصا بازی سعید آقاخانی در نقش قباد خورده است. آقاخانی حتی در مهم‌ترین سکانس فیلم که رفتن به مخفی‌گاه خرس است هم اصلا در حدواندازه‌ی یک بازیگر حرفه‌ای ظاهر نمی‌شود. ❗لغزش کارگردان به سمت زیبایی‌شناسی تهرانی در بازی گرفتن از بازیگران و حتی چهره‌پردازی آنان در فیلمی که میان جنگل‌های زاگرس فیلمبرداری شده و بازیگران آن دبیت و چوقا دارند غیر قابل اغماض است. چگونه از کارگردانی که خودش بختیاری است می‌توان پذیرفت که در این فیلم جز دو سه بازیگر نقش چندم کسی با لهجه‌ی محلی (یا حتی با آهنگ کلام نزدیک به آن) حرف نمی‌زند؟ 🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی خاتی را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣7⃣7⃣ @azadisqart
ریویو: نقد و نظری به فیلم «ناتور دشت» ساخته «سید محمدرضا خردمندان» 🎬 سعی خود را کرده که فیلم شریفی باشد و فیلم‌های شریف سینمای ایران را نباید دچار نقدهای بی‌رحم، تندوتیز و کمال‌گرایانه کرد، اما به شرطی که کارگردان واقعا در ابتدای راه و فرصت تجربه‌اندوزی باشد. بنابراین اگر قرار بود این مطلب درباره‌ی فیلم یک کارگردانِ فیلم اولی نوشته شود، مطمئنا این حد از دقت و موشکافی و به رخ کشیدن کمبودها در آن بیان نمی‌شد. 👤اما مسئله این‌جاست که ساخته‌ی است. خردمندانی که به جز تجربه‌های فیلم‌های کوتاه و انیمیشن و سینمایی، فرصت ساخت یک سریال چهار فصلی به نام «از سرنوشت» را برای شبکه‌ی دو داشته است. یک سریال چهارفصلی در ۷۰ قسمتِ ۵۰ دقیقه‌ای؛ یعنی ۳۵۰۰ دقیقه! پس به خردمندان آن‌قدری فرصت و امکانات داده شده که در یک فیلم سینمایی، این‌همه اشتباهات فاحش و کم‌کاری نداشته باشد. 🔗 متن کامل ریویوی فیلم ناتور دشت را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣7⃣8⃣ @azadisqart
64.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدئو: نقد و بررسی فیلم «چشم بادومی» ساخته «ابراهیم امینی» سینمایی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی‌نسب در چهل و سومین حضور داشت. 🔗 در قسمت دیگری میدان آزادی در پرونده ویدئوی نقد و بررسی این فیلم را فراهم کردیم. نسخه باکیفیت ویدئو را در سایت مجله ببینید. 5⃣7⃣9⃣ @azadisqart
سفری بر امواج نوستالژیک رادیو! 📻 دهه‌ی پنجاه دوره‌ی شکوفایی نشر کتاب و شکل‌گیری نهادهای ادبیات کودکان هم بود و به همین دلیل تریبونی شد برای تشویق کودکان و نوجوانان به آشنایی با هنر و ادبیات. حضور مولود عاطفی و هما احسان هم در این ماجرا کم‌تأثیر نبود. با تلاش این دو نفر کودکان می‌توانستند هر روز از ساعت هفت بامداد تا آغاز شب برنامه‌‌ی کودک قصه بشنوند‌. 👤 هما احسان در گفت‌و‌گویی با هفته‌نامه‌ی تماشا گفته بود: «کار مهمی که من شروع کرده‌ام ایجاد تحول در کار قصه‌ی کودکان است‌. این تحول باید با استفاده از متون قدیمی مثل کلیله و دمنه و شاهنامه صورت گیرد‌. به این ترتیب که داستان‌های قدیمی به زبان ساده برگردانده شود تا برای آن‌ها قابل فهم باشد‌.» 🎙️ وقتی سفر به تاریخ رادیوی کودک و نوجوان را آغاز می‌کنیم، امواج رادیو ما را به بخش‌هایی از این دریای خوش‌آوا می‌برند که خاطراتی نوستالژیک را در ذهن‌مان زنده می‌کنند. اینجا می‌خواهیم به پنج مورد از این برنامه‌های نوستالژیک گوش بدهیم و با آن‌ها خاطره‌بازی کنیم. 🔗 متن کامل فهرست نوستالژیک‌ترین برنامه‌های رادیویی برای کودکان و نوجوانان را به مناسبت روز جهانی رادیو بخوانید. 5⃣8⃣0⃣ @azadisqart
ریویو: نقد و نظری به فیلم «۱۹۶۸» ساخته «امیرمهدی پوروزیری» 👤 بیشتر به واسطه‌ی ساخت آثار مستندی همچون «در محاصره»، «قبله»، «جنوب از آفریقای جنوبی»، «افغانستان سرزمین سوخته»، «بازگشت»، «آشوب» و «تاده تنها» شناخته می‌شود. علاوه بر این‌ها، کارنامه‌ی او نشان می‌دهد، فیلمبرداری در سینما را هم تجربه کرده و کارگردانی دو سریال تلویزیونی «مینو» و «شادآباد» را بر عهده داشته است. پوروزیری برای اولین فیلم سینمایی خود سراغ تاریخ سیاسی معاصر رفته و آن را به یکی از جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین موضوعات پیوند زده است: فوتبال. ⚽️ ولی تنها چیزی که در این فیلم دیده نمی‌شود همین فوتبال است، آن هم بازی مهم ایران و رژیم صهیونیستی. پوروزیری با سابقه‌ی مستندسازی که دارد تلاش کرده ارتباط فیلمش با موضوع فوتبال را در ابتدا و انتهای با گفت‌وگو با اهالی فوتبال که در آن روزگار حضور داشتند و در جریان این مسابقه بودند، برقرار کند. قطعا این گفت‌وگوها اطلاعاتی به مخاطب می‌دهد، ولی وقتی مسابقه‌ای دیده نمی‌شود و مهمتر این‌که این افراد معرفی نمی‌شوند ارزش خود را از دست می‌دهد و همچون وصله‌ی ناجور بر تن فیلم می‌نشیند. 🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی ۱۹۶۸ را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید. 5⃣8⃣1⃣ @azadisqart