eitaa logo
بصير
2.7هزار دنبال‌کننده
84.9هزار عکس
79.8هزار ویدیو
2.9هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫هروقت ک ذهنت تو رو سرگرم به انجام قضاوت کرد این جمله رو با خودت تکرار کن 🌹((قاضی فقط خداست))🌹 در پناه عشق باشید💚 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌https://eitaa.com/Basir_MN
عزت.mp3
2.08M
🔴 برای داشتن عزت چکار کنیم؟ 🎙حجت الاسلام https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 تو خود انگلیس برای دیدن شبکه خودشون یعنی BBC باید حق اشتراک پرداخت کنن و اگه نکنن اینطوری میان دم خونه‌شون و بعد احتمالا جریمه و دادگاهی میشن. 🧐 بعد تو کشور ما بی‌بی‌سی شبانه روز برنامه داره و رایگان در اختیارمون قرار میده🤦‍♂️ 💓 انقدر ماهارو دوست دارن جالب نیست؟ ♨️ بودجه‌های هزاران میلیاردی خرج میکنن تا ذهن ایرانی جماعت رو مسموم کنن و به خیال خودشون نظام جمهوری اسلامی رو تضعیف و براندازی کنن https://eitaa.com/Basir_MN
100.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️حزب الله لبنان در چه سالی و توسط چه کسانی و با چه اهدافی و در چه شرایطی تاسیس شد؟ ⚠️تاریخچه حزب الله چیست؟! 🧐 آیا حزب الله را جمهوری اسلامی به وجود آورد؟ https://eitaa.com/Basir_MN
💥آیا می دانید بیشتر ماها حقیقتا متجاوزیم؛ اگر باور ندارید این متن را بعنوان تلنگر بپذیرید و خودتان قضاوت کنید🌹🌹🌹🌹 ✅ - خانم "الف" به بانک می‌رود. نوبت می‌گیرد. شماره‌اش ۱۳۵ است. ❌ همان‌جا دوستش را می‌بیند که سه ساعت زود تر از او آمده و دو شماره در دستش دارد. یکی ۲۴ و یکی ۲۵. شماره ۲۵ را از او می‌گیرد و کارش را زود تر از ۱۱۰ نفر دیگر انجام می‌دهد و خوشحال بانک را ترک می‌کند. ✅ - آقای "ب" راننده تاکسی است. هر روز دقایقی را فریاد می‌زند تا مسافرانش تکمیل شده و حرکت کند. ❌ امروز باران شدیدی می‌آمد. آقای "ب" کسی را سوار نمی‌کرد و می‌گفت که فقط دربست می‌رود. ❌ - خانم "پ" پنجره را باز می‌کند و زیرسفره‌ای را داخل کوچه می‌تکاند. ❌ - آقای "ت" در اتوبان می‌بیند که همه‌ی ماشین‌ها در ترافیک سنگینی هستند. وارد شانه‌ی خاکی می‌شود و از چند صد نفر جلو می‌زند و بعد به داخل صف ماشین‌ها می‌آید. ✅ - خانم "ث" فروشنده است. کیفی می‌فروشد با قیمت ۲۰۰ هزار تومان. ❌ توریستی از همه جا بی‌خبر می‌آید که کیف را بخرد. قیمت را می پرسد. در جواب می‌شنود: ۶۰۰ هزار تومان. ❌ - آقای "ج" کارمند است. در ساعتی که اوج کار است و مراجعین صف کشیده‌اند، در اتاقش را بسته، چایی می‌ریزد و می‌نشیند کنار همکارش برای گپ زدن. ◀️ این مثال ها را تا آخرین حرف الفبا هم می‌شود ادامه داد.... یک لحظه با خودتان رو راست باشید و بپذیرید؛ ⛔️ بیشتر ما به اندازه "توان‌مان" متجاوزیم و دیکتاتور و ضایع کننده‌ی حق دیگران.🤔 https://eitaa.com/Basir_MN
سیمای-آرمانی-طلبه.pdf
801.3K
📚 سیمای آرمانی طلبه در نگاه مقام معظم رهبری ✍️حجت‌الاسلام محمد عالم‌زاده نوری 🔖حوزه‌های علمیّه برای ایفای رسالت تاریخی حوزه در عصر امام خمینی(ره) در نخستین گام، ناگزیر باید به ترسیم مطلوب‌ها و ایده‌ها بپردازد و نمونه اعلای طلبه را در ابعاد آموزشی و پرورشی تصویر کند. لازم است نقش طلبه در اجتماع وسهم او در جامعه سازی و تاریخ سازی، باز تعریف شده، الگوی ناکارآمد گذشته ترمیم یا تکمیل گردد؛ طلبه امروز باید متناسب با نیازهای متغیر از آن زمان وتحولات شتابنده ی تاریخی تربیت گردد. این كتاب در جستجوی «سیمای آرمانی طلبی» و «نظام واره‌ی طلبه‌ی مطلوب» از بیان حکیم فرزانه رهبر انقلاب، آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) ‌گردآمده است و به بررسی الگوی جامع شخصیت طلبه در ابعاد اخلاقی، علمی و اجتماعی پرداخته است. فصل آخر این اثر، به بایسته های اقشار خاص حوزوی، مبلغان، محققان و ائمه جماعت اختصاص دارد. https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 شرایط سخت و پیچیده حاج حسین یکتا در لبنان 🔺پیام مهم و فوری حاج حسین یکتا را در این شرایط ببینید و بشنوید ☝️ این ویدئو را برای دوستان خود ارسال کنید و در پویش و مسیر دفاع از مظلوم والسابقون السابقون باشید! https://eitaa.com/Basir_MN
📷روایت همدلی بانوان کشور در پویش ایران همدل 🔹روز یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه جمعی از بانوان سراسر کشور در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) اقدام به انتشار روایت های متفاوتی از همدلی مردم به ویژه بانوان غیور ایران اسلامی با جبهه مقاومت و مردم مظلوم لبنان کردند. این روایت ها تا جایی مورد استقبال کاربران شبکه اجتماعی قرار گرفت که هشتگ به یکی از ترند های ایکس تبدیل شد. 🔹روایت هایی از جمله تهیه بیش از ۱۰۰۰ هزار کلاه و لباس گرم توسط مادران ایلامی، قطعه طلایی که تنها دارایی یک زندگی مشترک ۱۵ ساله بود، پیرزنی که روی یک جعبه خرمای اهدایی خود نوشته بود "اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهد شد"، دو قلوهای ۱۰ ساله ای که النگوهای خود را اهدا کرده بوند یا دختری که آخرین یادگاری مادرش را یک انگشتر بود را اهدا کرد.. 🔹کمپین ایران همدل همچنان ادامه دارد و کاربران شبکه های اجتماعی هر روز روایت های تازه تری را به اشتراک می گذارند. https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 روحیه مدافعان حرم وقتی توی محاصره ۱۰۰متری داعشی‌‌ها هستن رو ببینید. گلوله دو تا از انگشتاشو سوراخ کرده ولی بازم شهید سنجرانی میگه و میخنده https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️ یک درباره 🧡 پیامبر اکرم صلی‌الله عليه و آله وسلم فرمودند: امت من 73 فرقه می‌شوند ولی تنها یک فرقه اهل نجات است و آن «فرقه ناجیه» همان هستند که امروز در ، در میدان حضور دارند و از و دفاع می‌کنند. ✍ شیعه و سنی همه برابر و برادرن، منتها این حاکمان خیانتکار اعراب هستند که باعث شده این خانم چنین سخنانی را مطرح کنن، و_نفرین بر منبع : https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 جای تاسفه دیدن چنین صحنه‌هایی توی یه کشور اسلامی 🔹امنیت اتفاقی نیست و مطمئنیم که عزیزان نیروی انتظامی این افراد رو به سزای اعمالشون میرسونن ولی امیدوارم پس فردا که حکمشون اومد یه عده انجمن راه نندازن که نه به خشونت و ازاین حرفا😏 https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یک نانوا در اهواز در اعتراض به قطع مکرر برق، خمیرهای خراب شده را به درب اداره برق این شهر می‌چسباند. این نانوا با فریاد اعلام می‌کند که به دلیل عدم اطلاع رسانی قطع برق، هفته‌ای ۵ میلیون تومان ضرر می‌کند 🔹رییس پلیس راهور تهران: قطعی برق باعث افزایش تصادفات منجر به فوت و جرح می‌شود https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥سوال پزشکیان از مردم👆 ─═┅═༅𖣔🌼𖣔༅═┅┅─ ✅کسی اگر قیمت داره به دکتر جون بگه 🤣🤣😂😂😜🤪 https://eitaa.com/Basir_MN
🔴 اینو خوب نگاه کن تا بدونی چرا از هسته‌ای برق تولید نمی‌شه! https://eitaa.com/Basir_MN
🟣 دزدی خودرو با سوءاستفاده از ۱۱۰ 🔹معاون اجتماعی پلیس شرق تهران: به‌تازگی سارقان، در تماس با سامانۀ ۱۱۰ گزارش پایین‌بودن شیشۀ خودرو یا پارک در مکان نامناسب را می‌دهند و بعد از گزارشِ پلیس، وقتی مالک به‌سوی خودرو می‌رود، سارقان با حمله به او ماشین را می‌دزدند. 🔸مالکان خودرو در صورت مواجهه با چنین شرایطی از درِ خانه بیرون بیایند و بدون آنکه توجه سارقان را به خود جلب کنند از کنار خودروی خود به‌آرامی عبور کنند و و درصورتی‌که خودرو در وضعیت اعلام شده قرار نداشت، به خانه برگردند منبع راز موفقیت https://eitaa.com/Basir_MN
عوارض آزادراه‌های دولتی با شوک قیمتی گران شد به نحوی که عوارض آزادراه پرتردد تهران-قم به ۱۲برابر رسیده است!! دومینوی گرانی با سرعت بالایی در حرکت است و اخبار قبلی هضم نشده، ضربه جدیدی به اقتصاد می‌زنند. از سرعت گرانی‌های عامدانه دولت پزشکیان در کشورهای دیگر برق تولید می‌کنند! ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 https://eitaa.com/Basir_MN
وقتی مردم را احمق فرض کنید، نتیجه میشود نوشتن و بازنشر دادن مطلبی که حتی کودک ۷ ساله هم اگر ذره ای از هوش خود استفاده کند، به مزخرف بودن آن پی میبرد. دولت سیزدهم به طور طبیعی میبایست تا خرداد ۱۴۰۴ بر سر کار باشد! شهادت آیت الله رییسی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، و اعلام‌ نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۷ تیرماه بوده است.   پس این توهم که برای اخلال در کار دولت چهاردهم، ۵ ماه نخست سال گازوئیل ذخیره نشده، شبیه جوک است. پزشکیان پس از انتخاب به عنوان رییس جمهور بلد بود برای جلوگیری از هر گونه عقد قرارداد جدید و تعهد برای دولت جدید و استخدام جدید، به مخبر نامه بنویسد اما نمیتوانست چک کند ذخیره گازوئیل کشور چقدر است؟! رسما  فکر کرده اند با احمق جماعت، طرف اند! ✍ حسن فیروزشاهیان https://eitaa.com/Basir_MN
🔵 فشار به مردم به بهانه فشار به نظام https://eitaa.com/Basir_MN
وضعیت غیرعادلانه حقوق و دستمزد در لایحه بودجه ۱۴۰۴ دولت 🔸خالص افزایش حقوق‌ها: حقوق ۱۰ میلیونی: ۲۰٪ افزایش حقوق ۷۰ میلیونی: ۲۵٪ افزایش 🔹میزان افزایش بالاترین حقوق از کل دریافتی پائین‌ترین حقوق بیشتر است! وضعیت ضریب جینی (شکاف طبقاتی) با اجرای ضرایب این لایحه بدتر می‌شود. 🔹تلاش می‌کنیم تا در تلفیق و صحن، روند نادرست را اصلاح کنیم. اساسا در شرایط ناعدالتی، افزایش درصد یکسان حقوق‌ها، غلط است. ✍ مالک شریعتی https://eitaa.com/Basir_MN
🔻روایت انقباض -۱ 🖊مهدی جمشیدی [یکم]. در نیمه‌ی سال هزار و چهارصد، رهبر معظم انقلاب از ضرورت «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی» سخن گفتند و یک سال پس از آن هم توضیح دادند که مقصودشان از ساختار فرهنگی، «ذهنیت مردم» است که از ارزش‌های اصیل و اولیه‌ی انقلاب، فاصله گرفته است. این سخنان، هم در جمع دولت گفته شد و هم در جمع شورای عالی انقلاب فرهنگی. روشن است که مخاطب اصلی و کانونی این مطالبه، شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اکنون با گذشت سه سال از این مطالبه، انتظار می‌رود که برای تحقق این امر، یک «نقشه‌ی راه» ترسیم شده باشد و در قالب مجموعه‌ای از سیاست‌های منسجم و عالی، «طرح عملیاتی» برای بازسازی ذهنیت اجتماعی، نگاشته شده باشد و حتی برای ایجاد همگرایی و زمینه‌ی گفتمانی، این طرح با اصحاب فکر و معرفت در میان نهاده شده بود و نوعی «اجماع نخبگانی» پدید آمده باشد. [دوم]. ما با تأسف باید گفت مانند همیشه و مطابق انتظار از شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مطالبه نیز بر زمین مانده است. در همان جلسه، رهبر معظم انقلاب به اعضای شورا دستور دادند که باید روزانه، دو ساعت زمان، صرف مسائل شورا کنید و همچنین تصریح کردند که شورا در آنجایی که انتظار می‌رود کنشگر و حاضر و مؤثر باشد، نیست. روشن است که بی‌اعتنایی به طراحی نقشه‌ی راه عملیاتی و سیاستی برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی، از فروعات و نتایج همین بی‌اهتمامی و انفعال و بی‌خیالی بسیاری از اعضای شورا است. مسأله‌های شورا به انتصابات و آیین‌نامه‌های اجرایی و نحوه‌ی کنکور، تقلیل پیدا کرده است. این، آن شورایی نیست که امام خمینی برای «انقلاب فرهنگی» طراحی کرده بود. در این اشخاص و سازوکارها، امکان انقلابی و بضاعت تحولی به چشم نمی‌آید. این شورا، اداری است و نه عالی، محافظه‌کار است و نه انقلابی، صوری است و نه فرهنگی. از حقیقت و مسئولیت تاریخی‌اش تهی شده و جنبه‌ی تشریفاتی یافته است. [سوم]. دوستان مؤمن و انقلابی! گذشته از دولت‌هایی نشسته در شورا که هویت لیبرالی دارند، حتی به دیگران نیز نباید امید بست. من از یکی از اعضای متفکر این شورا، درخواست ملاقات کردم تا مسائلی را با وی در میان بگذارم، اما او نپذیرفت. عضو دیگر شورا که یکی از مسئولان فرهنگی عالی در دولت قبل بود، در حد پنج دقیقه، نظرات مرا درباره‌ی سیاست‌هایی که از متن نظریه‌ی فرهنگی متفکران مسلمان می‌توان استنتاج کرد، نطلبید و نشنید. یک ماه پیش، یک متن سیصد صفحه‌ای را که درباره‌ی تدبیر حجاب نگاشته بودم، در اختیار یکی از اعضای شورا و قائم‌مقام یکی دیگر از اعضای شورا نهادم، اما تا این لحظه، هیچ خبری نشده است. و ... . بیشتر برای خویش، مخالف‌سازی و دشمن‌تراشی نکنم، اما همین قدر بدانید که شورا، رقیق است، بی‌خاصیت است، منفعل است، بی‌اراده است. در ماجرای اغتشاش، شما کنش و کاری از این شورا مشاهده کردید؟! مگر مسأله‌ی حجاب، ماهیت فرهنگی ندارد و مگر اینان سخن از راه‌حل فرهنگی نمی‌گفتند؟! و در کدام مسأله‌ی فرهنگی، اینان یقه چاک دادند و هزینه پرداختند؟! هیچ و هیچ. از آن‌که انتظار می‌رفت واکنشی نشان بدهد و فریاد برآورد، در قم به شرح اسفار سرگرم است، بی‌آن‌که خودش اهل سفر باشد؛ برحذر است از چالش. در آن جمع بالانشین و بی‌صدا، یک حسین کچویان بود که تفکر انقلابی را به صورتی آشکار، نمایندگی می‌کرد؛ که البته او را برچیدند تا آسوده‌تر بخوابند و با همگان بسازند و آداب محافظه‌کاری به‌جا آورند. [چهارم]. دل و جانم، سرشار از یاد و ذکر آقاسیدمرتضی آوینی است و بیش از همیشه، دلتنگ او هستم. کاش نبودم در زمانه‌ای که او نیست. از کسی سخن می‌گویم که در سال هفتادویک، نامه‌ای نه صفحه‌ای به رهبر معظم انقلاب نگاشت و در آن، هشدار و انذار داد که کار فرهنگ با این کارگزاران شبه‌فرهنگی، بسامان نخواهد شد و جامعه از انقلاب، دور خواهد افتاد. و مگر چنین نشد و رهبر معظم انقلاب از «واگرایی‌های دهه‌ی هفتاد» سخن نگفتند؟! باور کنید اگر قرار باشد گرهی گشوده شود، به دست همین نیروهای فکری و فرهنگی غیررسمی و میدانی خواهد بود که همانند آوینی، درد و داغ دارند و فرهنگ را می‌فهمند، و نه این کارگزاران بوروکرات و ابوالمشاغل و محافظه‌کار. اینان اگر عزم و اراده‌ای داشتند، گره از کار فروبسته‌ی حجاب می‌گشودند و با بی‌عملی‌شان، خیابان‌های ام‌القرای جهان اسلام را به بستر ظهور و تجلی نظریه‌ی لذت‌پرستی و بدن‌زدگی و خودبنیادی تبدیل نمی‌کردند. سکوت و انفعال این شورا در مسأله‌ی اغتشاش و حجاب، همه‌ی واقعیت نهفته و پشت‌پرده‌ی آن را رسوا می‌کند و نشان می‌دهد که نباید از این ساختار فرسوده و بی‌جان، کمترین توقعی داشت. سخن‌گفتن با محافظه‌کاران و خاموشان، هیچ حاصلی ندارد. باید خودمان - یعنی جریان و جبهه‌ی خودجوش فرهنگی - طریق قیام‌لِله را در پیش بگیریم و ارزش‌های فرهنگی انقلاب را احیا کنیم. https://eitaa.com/Basir_MN
🔻روایت انقباض 🖊مهدی جمشیدی [یکم]. شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک موقعیّت ساختاری و رسمی است که حیات و کنشگری‌اش، وابسته به نیروهایی است که در درون آن جای می‌گیرند. این بستر ساختاری، به‌خودی‌خود و به‌طور مستقل، پیشبرنده نیست و نمی‌تواند ملتزم به غایتی باشد که انقلاب برای آن در نظر گرفته است. همه‌چیز، مشروط و مقیّد به نیروهای درونی است و اینان هستند که می‌توانند ظهورات و تجلّیّاتی در قامت و قوارۀ این شورا داشته باشد و یا آن را به زائدۀ دیوانی و اداری، تقلیل بدهند. آنچه که در دهه‌های گذشته رخ داده، این است که عاملیّت‌های انسانیِ شورا، یا فهمی از افق تاریخیِ انقلاب نداشته‌اند و بسیار سطحی و کم‌مایه بوده‌اند؛ یا آنچنان که اقتضای فرهنگ است، وضع مصلحانه و اجتماعی نداشته‌ و با عینیّت‌های فرهنگی، بیگانه بوده‌ و در وجه فکری و نظری، محدود و منحصر شده‌اند. این ترکیب و چیدمان، هیچ‌گاه نتوانسته «فاعلیّت‌های خلاّقانه» و «کنش‌های تمدّنی» داشته باشد و همچون یک «جمع پیشران»، عمل کند و پیرامون خویش، «اجماع نخبگانی» پدید آورد. همواره به آن به چشم یک مجموعۀ صوری و تقنینی و درگیر جزئیّات نگاه شده که به‌شدّت، متأثّر از دولت‌هاست و از خود، اراده و تصمیمی ندارد. این نگاه، با واقعیّت وجودیِ شورا، تناسب و تطابق داشته و حاصل بدبینی نبوده است. در هیچ‌یک از معضله‌ها و گره‌های فرهنگی، این شورا نتوانسته در مقام تشخیص و گره‌گشایی، مقدّم و جلودار باشد و اصحاب فکر و معرفت را در پی خویش به حرکت درآورد و بسیج نخبگانی پدید بیاورد. این نیروها، اغلب فاقدِ مرجعیّت فرهنگی و معرفتی بوده‌اند و جبهه و جریانی را نمایندگی نمی‌کرده‌اند، بلکه بیشتر، عنوان‌ها و منزلت‌های سازمانی، سبب‌ساز انتخاب‌شان بوده‌اند. در واقع، این جمع نتوانسته خود را به‌عنوان برآیند و برآمدِ نیروهای تاریخی در عرصۀ عمومی، تصویر کند. [دوم]. این جمع، حتی در درون خودش نیز یک «جبهه» و «جریان» نیست، بلکه تکه‌های بریده از یکدیگر هستند که بنا به ضرورت این ساختار، در کنار یکدیگر نشانده شده‌اند و هم‌اندیشی‌ها و هماهنگی‌شان، بیش از همین نشست‌های رسمی نیست. این امر به آن معنی است که ما با یک اجتماعِ معنادار و هویّت‌مند روبرو نیستیم که چیزی از قبیل خط‌های منقطع، آنها را به یکدیگر پیوند داده باشد. ماهیّت تکه‌تکۀ این شورا، مانع تحرّکات جمعی و یکدست آن می‌شود و آن را از حالت چریکی و فعّال و اثرگذار، دور می‌کند. به‌بیان‌دیگر، با یک قرارگاه روبرو نیستیم که خود را در معرکۀ جنگ بداند و بخواهد در قالب یک طرح مشترک، وارد میدان بشود و نیروها را بسیج کند. آدم‌های نچسب و ناهمخوان، در یک جمع قرار گرفته‌اند تا بر اساس «توافقات حداقلی» و «اشتراکات مرزی»، احکامی را صادر کنند، درحالی‌که تعارفات و ملاحظات، موجب می‌شود که نزاع‌ها و اختلاف‌ها پنهان نگاه داشته‌شده، آشکار نشوند، اما اگر چنین نبود، تنش‌ها و تضادهای بنیادی، عیان می‌شدند. فقر هم‌دلی و هم‌معنایی، شورا را قطعه‌قطعه کرده و کارکردهای تاریخی‌اش را به فراموشی سپرده است. این هویّت «چندتکه» و «به‌هم‌سنجاق‌شده»، حرکت و خیزش و حرارت و جنبش نمی‌آفریند. [سوم]. هر که عالم و محقّق و مدرّس و صاحب‌کرسی و نظریه‌پرداز و متفکّر و فاضل و فرهیخته و نخبه باشد، قادر نیست تنها با تکیه بر این خصوصیّت، گره‌گشا باشد. اوضاع و احوال فرهنگ، تابع کسانی با این اوصاف نیست که حضورشان در آنجا، علاج دردهای فرهنگی باشد. فرهنگ، محتاج ترکیب «متفکّر» و «مصلح» است و نه متفکّر به‌تنهایی. مطهری در آثار خویش، به‌درستی میان این دو، تمایز نهاد و نشان داد که وضع اجتماعی و تاریخی، وابسته به اصحاب تفکّر نیست و فقط آن دسته از متفکّرانی که میدان‌نشین و عینیّت‌گرا هستند و بدین سبب، مصلح خوانده می‌شوند، توان تحوّل بیرونی را دارند. این ترکیب، همان است که در شخص امام خمینی، تحقّق یافت؛ همچنان که خودِ مطهری، مصداق این سخن است. ازاین‌رو، رهبر معظم انقلاب اصرار داشتند که باید افزون بر «مطهریِ قم»، «مطهری ِتهران» نیز بود. بعضی در حوزه و دانشگاه، ساکن هستند و از عینیّت سیاسی و اجتماعی، گریزان. تدریس می‌کنند و می‌نویسند، اما نه در نسبتِ با وضع تاریخی و اجتماعی. دغدغه‌های انتزاعی دارند و در پی مراتب و درجات علمی هستند؛ بی‌آن‌که علم و فضل‌شان، نسبتی با جامعه داشته باشد. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان با حوزویان، به همین آسیب اشاره کرده و از «علم» و «تبلیغ» گفتند و نشان دادند که در دورۀ کنونی، علم بر تبلیغ، ترجیح یافته و جامعه به فراموشی سپرده شده است. ازاین‌رو، روحانیّت دچار افول مرجعیّت اجتماعی و عینی شده است. https://eitaa.com/Basir_MN
🔻روایت انقباض -۳ 🖊مهدی جمشیدی [یکم]. چندین سال پیش، علامه مصباح -رضوان‌الله‌تعالی‌علیه - از این حقیر دعوت کردند تا در جلسه‌ای شرکت کنم. پس از آن‌که جلسه آغاز شد، ایشان گفتند فلسفۀ جلسه این است که من، شما را با دوستانی که در زمینۀ فرهنگی، دغدغه و مطالعه دارند، متصل و مرتبط کنم تا بتوانید در کنار یکدیگر، یک «طرح جامعِ فرهنگی» بنویسید. ایشان مطلع بودند که بنده در حوزۀ نظریۀ فرهنگی، در حال تحقیق هستم و یکی از نوشته‌های این حقیر را نیز مطالعه کرده و در گفتگویی دو نفری، مسائلی را دربارۀ آن نوشته مطرح نموده بودند. در این جلسه، ایشان قدری هم به تجربۀ حضورشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کردند و نکات تعیین‌کننده‌ای را بیان نمودند، از جمله این‌که با حالتی که توأم با تأمّل و افسوس بود، نقل کردند که در شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرحی با عنوان دانشگاه اسلامی نگاشته شد و از من نیز برای اظهارنظر دربارۀ این طرح دعوت شد و در آن نشست، تصریح کردم که اگر موضوع طرح، دانشگاه اسلامی است، دست‌کم نام اسلام را نیز در طرح درج کنید! [دوم]. من این‌گونه فهمیدم که ایشان نسبت به «ساختارهای رسمیِ فرهنگی»، چندان نظر مساعدی ندارند و معتقدند باید دستی بیرون از این ساختارها، گره فرهنگ را بگشاید. این‌که علامه مصباح در دهۀ پایانی حیاتش و پس از اندوختن تجربه‌های معرفتی و هویّتی فراوان، به این نتیجه دست یابند که باید «طرح جامعِ فرهنگی» نگاشت و این اقدام باید بیرون از ساختارهای فرهنگیِ رسمی انجام شود، دلالت‌های بسیار مهمی دارد. نخست این‌که ایشان از وضع فرهنگیِ کنونی، ناخرسند بودند و گاه تصریح می‌کردند که نسبت به سال‌های اول انقلاب و دهۀ شصت، دچار زخم‌خوردگی فرهنگی شده‌ایم و بیش‌وکم، از ارزش‌های آغازین و اصیل، فاصله گرفته‌ایم. فرهنگ در دهه‌های گذشته، همواره مغفول و مهجور مانده و نهادهای فرهنگی، آن‌گونه که باید، گره‌گشایی نکرده و جامعه را در جهت پیشروی فرهنگی به حرکت درنیاورده‌اند. دیگر این‌که برای علاج بیماریِ مزمنِ فرهنگی، باید طرح جامع نگاشت؛ طرحی که در آن، جنبه‌های مختلف ساحت فرهنگ، در نظر گرفته شده باشد و برای دردهای فرهنگی، درمان‌های ریشه‌ای و بنیادی تعریف شود. قدم‌های موردی و بخشی، چاره‌ساز و مؤثر نیستند و نمی‌توانند فتوحات فرهنگی را رقم بزنند. دیگر این‌که این طرح باید از سوی نخبگان و متفکرانی نگاشته شود که افزون بر دغدغه‌مندی و تعهد انقلابی و حیات معنوی، بیرون از ساختارهای رسمی باشند. نیروهای تکنوکرات و بوروکرات، ساختارها را به تصرّف خود درآورده‌اند و مجال و امکانِ تحوّل و بازسازی را ربوده‌اند و با هر حرکتی که نشانه‌ای از رجوع به انقلاب در آن باشد، مخالفت و معارضه می‌کنند. این کارشکنی‌ها و تزاحم‌ها، توان نیروها را صرف پاسخگویی به این اصطکاک‌ها خواهد کرد و در نهایت، اتفاقی رخ نخواهد داد. ازاین‌رو، باید در پهنه‌ای که از دسترس آنها خارج است، روند بازسازی و تغییر، صورت‌بندی شود. [سوم]. رهبر معظم انقلاب نیز معتقد به «عقل منفصل» برای حاکمیّت هستند؛ چنان‌که تصریح کردند که در مواقعی که نهادهای فرهنگی دچار «اختلال» و «تعطیلی» می‌شوند و نمی‌تواند تصمیم و بگیرند و عمل کنند، نیروهای فرهنگیِ غیررسمی باید به‌صورت «آتش‌به‌اختیار» عمل کنند. چندی بعد نیز ایشان تعبیر «حلقه‌های میانی» را مطرح کردند و چهار خصوصیّت «نخبگی»، «جوانی»، «ساختاریافتگی» و «غیررسمی‌بودن» را برای آنها برشمردند و تأکید کردند که اگر جریان‌های حلقه‌های میانی در جامعه به راه افتند، آرمان‌های گام دوم انقلاب نیز محقّق خواهند شد. در واقع، این حلقه‌ها نسبت به حاکمیّت، نقش عقل منفصل را ایفا می‌کنند و نسبت به جامعه، نقش هدایت‌گری و پیش‌برندگی و بسیج‌گری. در اینجا، رهبر معظم انقلاب در برابر نظریه‌های «جامعۀ توده‌ای»، «تحزّب»، «میانجی‌گری روشنفکریِ سکولار» و «دولت حداکثری»، یک بدیل خلاقانه مطرح کردند. این بدیل، از متن فلسفۀ اجتماعیِ اسلام روییده و در عالَم انقلاب اسلامی نیز تا حدی و در برهه‌هایی، تجربه شده است. نه باید جامعه را حداقلی و فروبسته و مقلّد و بی‌نقش نگاه داشت؛ نه باید دل به احزاب سیاسی که معطوف به قدرت هستند و از متن جامعه برنخاسته‌اند بست؛ نه باید به کنشگران مرزی از نوع روشنفکریِ تجدّدزده امید داشت؛ نه باید جامعه را از فاعلیّت و توانمندی برکنار کرد و دولت تمامیّت‌خواه پدید آورد. نظریۀ اجتماعیِ انقلاب اسلامی، هیچ‌یک از این رویکردها نیست، بلکه وجود حلقه‌های میانی با خصوصیّاتی که اشاره شدند، می‌تواند مناسبات دولت و جامعه را بازتعریف کند و آرمان‌های انقلابی را محقّق گرداند. در حوزۀ فرهنگ و بازسازی انقلابیِ ساختار فرهنگی نیز باید از فن‌آوری حلقه‌های میانی برای بازتولید ارزش‌های هویّتی بهره گرفت. https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 مرد هزارچهره... 📌آدم اشتباه؛ در زمان و مکان اشتباه! https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😔یادش بخیر مناظره آخر انتخابات... 📌گوشت‌هارو... الان گوشت چنده؟ خونه چنده؟ ماشین چنده؟ چند بود چند شده؟ https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ توئیت‌بازی، شغل و کارکرد اصلی ظریف! 📌من که قرار است حذف شوم، نمی‌دانم چه کسی قرار است به توئیت‌‌های ترامپ جواب دهد. https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: «پزشکیان، رئیس جمهور نجییییب است!» 📌«پزشکیان، پرده را آرام برداشته و نگفته خرابه تحویل گرفتم! پدر و مادر آقای رئیسی برایش دعا کردند که چنین آدمی بعدش شده رئیس جمهور!» ✍فحش آزاد! https://eitaa.com/Basir_MN