سوالات و شبهات #فقهی #کرونا
قسمت اول
🔰چندی قبل در نشست واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا حضرت آیت الله حاج شیخ جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته به بیان دلایل لزوم پیشگیری از کرونا با تزریق واکسن کرونا پرداختند، عده ای از دانشوان سؤالاتی را در این زمینه مطرح کردند که بعد از تجمیع پرسش ها، ایشان پاسخ های خویش را ارائه کردند متن پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی در ذیل تقدیم می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
و صلّی الله علی سیّدنا ونبیّنا أبی القاسم محمّد وعلی آله الطیبین الطاهرین ولعنة الله علی أعدائهم أجمعین
🔻بعد از سخنان و مطالبی که ما در نشست «واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا» عرض کردیم، برخی فضلا و طلبهها سؤالات و اشکالاتی را مطرح کردهاند؛ ما همیشه از پرسشهای علمی استقبال میکنیم و آن را نشانه بالندگی علمی حوزههای علمیه میدانیم. بنابراین تصمیم گرفتیم به صورت مجموعی و به اختصار، به عموم سؤالات پاسخ دهیم تا همه عزیزان پاسخ خود را دریافت کنند و امیدواریم مطالبی که عرض میکنیم به دور از مسائل حاشیهای و گاه غیر علمی، مورد استفاده دانشوران و مردم عزیز، بهخصوص جوانان قرار گیرد.
🔻سؤال نخست
در ابتدای بحث فرمودید که علاج (یعنی معالجه) نیاز بشر هست و خداوند در این امور دخالتی نمیکند. باید گفت این حرف درست هست، لکن حکم صحیح نیست؛ چون خداوند در کیفیت برطرف کردن نیاز دخالت میکند و این را در نیاز به غذا و آب هم که ابتداییترین نیاز بشر هست، میبینیم که چقدر احکام داریم. در معالجه نیز اینگونه هست خداوند در اصل اقدام آن، حرفی ندارد، لکن در کیفیت آن نظر دارد، بهخصوص اگر تبعات منفی مالی یا جانی و... داشته باشد؟
🔹پاسخ: این مسئله روشن است که شارع مقدّس در امور فراوانی به صورت تأسیسی عمل نکرده، بلکه رفتار عقلای جامعه را امضا کرده است؛ ولی ممکن است در برخی ویژگیها و خصوصیات تصرف کرده و نسبت به آن قیودی را مطرح نماید، همان گونه که در بیع چنین است؛ شرایط و برخی قیود را شارع بیان میکند که لازم و واجب است رعایت شود، اما اگر قیودی ذکر نشود، همان گونه که مردم جامعه عمل میکنند، اشکالی نخواهد داشت، بنابراین آنچه در این سؤال مطرح شده که گفته اند اصل معالجه امری عرفی است، عرض میکنیم اصل معالجه و راه و روشهای آن، امری عرفی و عقلایی است و تا جایی که شروط و قیودی از سوی شارع ذکر نشده باشد، به روش عقلا عمل میشود. فرض ما، در بحث حاضر این است که شارع در این نوع پیشگیری و جلوگیری از ابتلای مردم جامعه و فراگیری بیماری مسری قیدی نیاورده و خلاف شرعی در آن وجود ندارد، بنابراین عمل به آن امری عقلائی میباشد. البته ممکن است برخی عزیزان این فرض را قبول نداشته باشند؛ ولی با توجه تفحص و جستوجویی که ما از متخصصان امر داشتهایم ، فرض مسئله همین است که عرض کردیم.
#کرونا
#سوالات
#معارف_اسلامی
#قرآن
#فقه
#اصول
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
سوالات و شبهات #فقهی #کرونا
قسمت دوم
🔻سؤال دوم
تعدادی از طلاب و دوستان این سؤال را مطرح کرده اند که روایت اسماعیل بن حسن متطبب، در موضوع درمان صادر شده است و عبارت «لا بأس» و یا «وإن مات» در کلام امام (علیهالسلام) مربوط به جایی است که در درمان احتمال خطراتی وجود دارد. بنابراین اشکال این است که روایت ربطی به موضوع بحث ندارد؛ از این جهت که بحث در خصوص واکسن زدن افرادی است که سالم هستند تا مبتلا نشوند و یا دیگران را مبتلا نسازند؛ اما مورد روایت معالجه شخص مریض هست که احتمال خطر برایش داده میشود؛ بنابراین ممکن است تصور شود استفاده از روایت در بحث پیشگیری قیاس است؛ و همانند این اشکال را در روایت یونس بن یعقوب مطرح کردهاند، که فصد و رگ زدن در موضوع درمان مطرح شده است، نه پیشگیری.
🔹پاسخ
روشن است که قیاسی که شما فرض کردهاید باطل و استدلال به آن نادرست است؛ ولی نباید از این نکته غفلت ورزید که ما از مجموع روایات و این روایت بهخصوص، ضابطه و مناط قطعی، کشف میکنیم؛ زیرا روشن است که هدف از درمان، پیشگیری و حتی بهداشت، دستیابی به نتیجه، یعنی سلامتی انسان است. وقتی ملاک حصول سلامتی است، فرقی نمیکند که درمان یا پیشگیری باشد. علاوه بر این، به این نکته نیز باید توجه داشت که ضابطه و ملاک، خواه در پیشگیری و خواه در درمان، به خصوص در بیماریهای واگیردار، ظن نوعی است. بنابراین، اگر چه ظاهر روایت در درمان است، ولی با کشف ضابطه و ملاک فرقی میان درمان و پیشگیری وجود نخواهد داشت و کشف ضابطه و ملاک با صرف قیاس، تفاوت علمیِ روشنی دارد.
این نکته را نیز جهت روشن شدن روایت عرض میکنیم که تعبیر «لا بأس به» در کلام امام معصوم علیه السلام به معنای اباحه شرعی نیست، بلکه از قبیل جواز در مقام توهم حظر است؛ بدین معنا که راوی تصور میکرد شاید چنین کاری ممنوع باشد و به همین دلیل، چنین سؤالی را مطرح کرده است و به همان حکمِ لزوم عقلی و عقلایی بر میگردد. کلمه «وإن مات» هم ظهور در علم اجمالی به فوت دارد؛ یعنی اگر چه علم اجمالی به فوت در برخی موارد وجود دارد، ولی اقدام به چنین درمانهایی که برای تحقق سلامتی صورت میگیرد، مشروع است.
✅درباره روایت دوم نیز همانند آنچه را که در روایت نخست ذکر کردیم، مطرح میشود؛ بنابراین، هدف و غایت فصد و شُرب دواء و رگ زنی حصول سلامتی است و در این جهت، فرقی میان درمان و پیشگیری، آن هم در این گونه بیماریها وجود ندارد.
ادامه داد...
#فقه
#اصول
#فقه_پزشکی
#کرونا
#معارف_اسلامی
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
1_1463578290.pdf
17.9M
کتاب صعود چهل ساله
#جهاد_تبیین
#رهبرانقلاب
#اقتصاد_ایران
#اقتصاد
#امریکا
#ایران
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا |ارتباط باما
سوالات و شبهات #فقهی #کرونا
قسمت سوم
🔻سؤال سوم
در تمسک به آیه شریفه (ولا تلقوا ....)، سلّمنا که این آیه شامل ترک فعل هم بشود، اشکال اساسی آن است که مراد از هلاکت چیست؟ آیا عقاب اخروی هست یا ضرر دنیوی یا اعم و آیا هلاکت قطعی هست یا ظنی؟
🔹پاسخ
همان گونه که مفسران زیادی مانند مرحوم راوندي، صاحب «آلاء الرحمن»، مرحوم فیض در «الاصفی»، صاحب «اطیب البیان» و مفسران بسیاری گفتهاند، معنای آیه این است که خویش را در معرض هلاکت قرار ندهید و آنچه را که باعث هلاکت شما میشود ایجاد نکنید. بنابراین آیه اطلاق دارد و دلیلی به تقیید آن وجود ندارد. لذا، آیه شریفه هلاکت دنیوی را نیز دربرمیگیرد و چون موضوع حفظ جان از اهمیت ویژهای برخوردار است، شامل هلاکت قطعی، ظنی و حتی احتمالیِ قابل اعتناء نیز میشود. در نتیجه، هر کجا که صدق کند فردی خود را در معرض هلاکت قرار داده، نهی آیه شریفه او را میگیرد. بنابراین اگر راه پیشگیری از یک بیماری، منحصر در یک طریق خاص باشد و افراد آن را انجام ندهند، آیه شریفه آن را در بر میگیرد و میفرماید چرا خویش را در معرض هلاکت قرار دادهاید .
✅به طور کلی، ما در موارد مختلف به تفصیل درباره دلالت این آیه بحث کردهایم و به این نتیجه رسیدهایم که آیه میفرماید: اگر انسان یک کاری کند خودش را در معرض هلاکت قرار بدهد، آن کار حرام است. مثلاً اگر انسان احتمال دهد یک ظرفی مسموم است، خوردن از آن ظرف، حرام خواهد بود. بنابراین کسی که بیمار است، برای او معالجه واجب و ترک معالجه هم حرام میباشد؛ یعنی اگر کسی بیمار شده و احتمال دهد که بیماریاش رشد پیدا میکند و منجر به از بین رفتنش یا یک ضرر فاحش بشود، خود این ترک معالجه حرام است؛ زیرا، خودش را در معرض خطر قرار میدهد. بنابراین آیه میفرماید: در معرض هلاکت قرار دادن حرام است، امروزه کسی که این واکسن را ترک میکند، خودش را در معرض هلاکت قرار میدهد و وقتی در معرض هلاکت قرار گرفت، مرتکب حرام شده است.
#کرونا
#فقه
#اصول
#فقه_پزشکی
#معارف_اسلامی
#قرآن
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا |ارتباط باما
⭕️ نقش حجاب زنان در اخلاق
🔶 #نقش_حجاب_زنان در #اخلاق چیست؟ آیا زنانی که باحجاب تر هستند، بااخلاق ترند؟ آیا حجاب زنان رابطه ای با اخلاقشان دارد؟
🔷 #حجاب و #عفاف، علاوه و بر فواید فراوانی که دارد، بر روی خلق و خوی نه تنها #زن، بلکه در #مردان نیز تأثیر دارد. وقتی در یک جامعه، #زنان از #خودنمایی دوری کنند و زیباییهای خود را فقط در برابر محارم خود - بخصوص همسر - آشکار کنند، #زن و #مرد و به تبع آن #جامعه به #آرامش و امنیت روحی و روانی خواهد رسید؛ و در کنار این آرامش روحی، #اخلاق_انسان نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اصولا #زنان و #مردان - بویژه زنان - گرایش به #خودآرایی دارند تا اینگونه جنس مخالف را برانگیزند و توجه آنان را به خود جلب و جذب کنند. لذا در #اسلام تهییج همسران از طریق خودآرایی مورد تشویق و ترغیب قرار گرفته و آیات و روایات بسیاری در این زمینه وارد شده است که چگونه همسران به این نیاز طبیعی یکدیگر پاسخ دهند و با پوشیدن و آراستن خود به زر و زیور و جامههای زیبا و خوشنگار، شرایط مناسب و شایستهای برای پاسخ به عواطف و احساسات یکدیگر در این حوزه فراهم آورند. اما از آنجاییکه هر گونه #تهییج_جنس_مخالف از سوی دیگران به معنای #شکستن_حدود_الهی است، امری ممنوع و محرم دانسته شده است.
🔷بر این اساس همه عوامل و ابزارهای تهییج جنسی جنس مخالف، #تحریم شده و قوانین سفت و سختی در این باره وضع شده است تا #جامعه در #سلامت باقی بماند. از جمله این قوانین #حجاب است. #قانون_حجاب، اختصاصی به مرد و زن ندارد و #همگان موظف به اجرای دقیق آن هستند. هر چند که میزان و شرایط حجاب در مرد و زن فرق میکند و این تفاوت به سبب اختلاف طبیعی در زن و مرد است. #زنان یک جامعه، نقش بسیار مهمی در #سلامت_روحی و روانی اجتماع خود دارند. لذا لازم است زنان دربارهی #عواقب_خودنمایی و بیحجابی و یا بدحجابی آگاهی کسب کنند؛ از جمله: #بیحجابی و #بدحجابی_زنان که طبعاً پیامدهایی همچون آرایش و عشوهگری و امثال آن همراه دارد، #مردان - مخصوصا جوانان - را در یک حالت تحریک دائم قرار میدهد؛ تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنها و ایجاد #هیجانهای_بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی میگردد. مگر اعصاب انسان چقدر میتواند بار هیجان را بر خود حمل کند؟ حتی روانپزشکان میگویند هیجان مستمر، عامل بیماری است.
🔷 #اسلام میخواهد #مردان و #زنان مسلمان، روحی آرام و اعصابی سالم و چشم و گوشی پاک داشته باشند، و این یکی از #فلسفههای_حجاب است. #افزایش_طلاق و از هم گسیختگی زندگی زناشویی یکی از دیگر آثار خودنمایی زنان است. چون «هرچه را دیده بیند دل کند یاد» و به دنبال دیدن، هوسبازی انسان سبب میشود که هر روزی به یکی دل ببندد و دیگری را رها کند. گسترش دامنه فحشا و افزایش فرزندان نامشروع از دردناکترین پیامدهای بیحجابی و خودنمایی است. #ابتذال_زن و سقوط شخصیت او و تبدیل شدن به وسیلهای برای اشباع هوسهای سرکش مشتی آلوده، از دیگر تبعات و نتایج خودنمایی او در جامعه است. #امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: «در #آخرالزمان که بدترین زمانهاست جمعی از #زنان پوشیدههای برهنهاند و از خانه با #خودآرایی بیرون میآیند؛ اینان از دین بیرون رفتگانند و داخل در فتنهها شده و به سوی شهوت تمایل دارید و به طرف لذات نفسانی در شتابند. حرامها را حلال میدانند و در دوزخ به عذاب ابدی گرفتار».
🔷همهی اموری که در بالا ذکر شد در #بدخلقی_انسان - بویژه زنان - مؤثر است. اگر #زنان با توجه به #دستورات_شرع_مقدس، #حجاب خود را رعایت کنند و در حد ضرورت با نامحرم اختلاط داشته باشند، و همهی نیازهای خود را در خانه و در کنار همسر جستجو کنند، از تبعات ارتباط با نامحرم مصون و از بسیاری نگرانیها در امان خواهند ماند؛ در نتیجه خوش اخلاقتر از دیگران خواهند بود. ذکر یک نکته و آن اینکه اگر مقصود از این پرسش این است که «آیا #زنان_باحجاب چون برای دیگران الگو هستند، باید از #اخلاق_بهتری برخوردار باشند؟» باز هم پاسخ مثبت است؛ زیرا عدهای مغرض و یا جاهل، هر خطایی که از #زنان_مؤمن و با حجاب سر میزند، به پای دین و حجاب آنها میگذارند. بنابراین #زنان_باحجاب باید بیش از دیگران به دستورات دین - بویژه خوشخلقی - عمل کنند.
منبع: وبسایت پرسمان
#حجاب #عفاف #اخلاق #زن #زنان #بی_حجابی #بدحجابی #خودنمایی#معارف_اسلامی
#قرآن
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا |ارتباط باما
سوالات و شبهات #فقهی #کرونا
قسمت چهارم
🔻سؤال چهارم
برخی فضلا گفتهاند: این استدلال وقتی تمام است که درمانهای بدیل به صورت اطمینانی در درمان و کنترل کرونا بیاثر باشند، در حالیکه درمان طب سنتی سینوی در کلینیکهای دانشکدههای طب سنتی به خوبی پاسخ داده و عوارض واکسن را هم ندارند. این تحقیقات با روش علمی تدوین و قابل عرضه است؛ علاوه بر اینکه واکسنی مثل فایزر با شواهد علمی کماثر بودن آن ثابت شده است. اطلاعات علمی، کماثر بودن و ضرر حداکثری آن توسط دکتر صالحی استاد تمام عفونی تدوین شده است؛ همچنین تولید واکسن از نظر علمی وقتی اطمینان بخش است که حداقل سه سال تجربه حیوانی و انسانی خود را طی بکند و چون این فرایند طی نشده، لذا مجوز همه واکسنها بدون استثنا، مجوز اضطراری هستند؛ حال در دوران امر بین مجوز اضطراری واکسن و شیوه درمان طب سنتی اطمینانبخش، کدام تقدّم دارد؟
🔹پاسخ
در پاسخ به این سؤال، چند نکته باید دقت شود: نخست این که روشن است وجوب تعیینی در صورتی است که راه جلوگیری از بیماری کرونا منحصر در واکسن باشد. بر اساس نظر غالب متخصصان داخلی و خارجی استفاده از واکسن برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در جامعه است و تا زمانی که راه، منحصر در یک روش باشد، همان روش لازم الاجرا است و عقل نیز این مطلب را درک میکند.
دوم این که اگر متخصصان راههای متعددی را کشف و ارائه دهند و به عنوان مثال اگر به صورت فراگیر امکان استفاده از داروهای طب سنتی برای جلوگیری از کرونا هم فراهم آید و مورد تأیید متخصصان قرار گیرد، در این صورت وجوب استفاده از هر یک از اینگونه داروها و واکسنها به صورت وجوب تخییری مطرح میشود.
سوم این که اگر چند راه و روش برای پیشگیری از کرونا مطرح شود و برخی احتمال خطر بیشتری داشته باشد، روشن است که از نظر فقهی، در صورت مردد بودن مکلف بین دو ضرر، باید اخف الضررین را انتخاب کرد. البته این که کدام راه ضرر کمتری دارد، با نظر متخصصان اثبات میشود؛ چون امر واکسن و داروهای سنتی، از امور تخصّصی است.
#کرونا
#فقه
#اصول
#فقه_پزشکی
#معارف_اسلامی
#قرآن
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا |ارتباط باما
22.pdf
1.85M
کتاب: سیری در سیره نبوی
#معارف_اسلامی
#قرآن
#رسول_الله
#روایات_شیعه
#رجب
#رجب_المرجب
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
♨️ آيا امام زمان (عج) درهر لحظه علم به اعمال ما دارد؟
✅ در زمينه علم امامان معصوم (ع) چند پاسخ وجود دارد:
1⃣ پاسخ اول:
👈 هر چند ائمه (ع) از علم غيب برخوردارند و به وقايع گذشته و حوادث حال و آينده آگاهی دارند. اما تكليف آنان مانند ساير افراد بشر بر اساس علم عادی است. علم غيب برای آنان تكليفی به دنبال نمیآورد. به همين دليل علم غيب ائمه (ع) از نحوه شهادت خود برای آنان تكليفآور نيست. امام بر اساس علم عادی خود ميوههایی را پيش روی خود میبيند كه مانعی از خوردن آن نيست. بر همين اساس تناول آن ميوه جايز است. اگر چه بر اساس علم غيب از مسموم بودن آن آگاهی دارد.
برای امام علی (ع) بر اساس علم عادی بشری شب نوزدهم رمضان سال چهلم هجری مانند ساير شبهاست. به همين جهت به سمت مسجد حركت میكند. علم غيبی كه به اذن خداوند در مورد شهادت خود دارد، برای ايشان تكليفی ايجاد نمیكند. او مأمور است كه بر اساس علم عادی عمل نمايد.
🔻 برخی از كسانی كه اين پاسخ را ذكر كردهاند، در تأييد اين مطلب كه ائمه (ع) بر اساس علم عادی خود مكلف هستند، دو دليل ذكر میكنند:
1- عمل بر اساس علم غيب با حكمت بعثت انبيا و نصب ائمه منافات دارد، زيرا در اين صورت جنبه اسوه و الگو بودن خود را از دست خواهند داد. افراد بشر از وظايف فردي و اصلاحات اجتماعي به بهانه برخوردار بودن ائمه از علم غيب و عمل بر اساس علم خدادادي از وظيفه خود سرباز خواهند زد.
2- عمل براساس علم غير عادي موجب اختلال در نظام عالم هستي است زيرا مشيت و اراده خداوند به جريان امور بر اساس نظام اسباب و مسببات طبيعي و علم عادي نوع بشر تعلق گرفته است. به همين جهت پيامبر و ائمه (ع) براي شفاي بيماري خود و اطرافيان خويش از علم غيب استفاده نميكردند. شايد يكي از حكمتهاي ممنوع بودن تمسك به نجوم، تسخير جن، براي غيب گويي و كشف غير عادي حوادث آينده، اختلال در نظام عالم هستي باشد.
2⃣ پاسخ دوم:
هر چند طبق روايات فراوان ائمه (ع) نسبت به همه آنچه كه در گذشته واقع شده و در آينده حادث خواهد شد و در زمان حاضر در حال رخ دادن است ،علم و آگاهي دارند. اما به موجب روايات متعدد ديگر كه در زمينه علم غيب امام (ع) آمده است، استفاده ميشود كه اين علم به صورت بالفعل نيست، بلكه شأني است؛ يعني هر گاه اراده كنند و بخواهند كه چيزي را بدانند ؛خداوند سبحان آنان را عالم و آگاه خواهد كرد: «اذا اراد الامام ان يعلم شيئا اعلمه الله ذالك ؛ هر گاه امام اراده كند كه چيزي را بداند، خداوند او را آگاه خواهد كرد»
در اين موضوع روايات بسياري در كافي وارد شده و باب مستقلي نيز براي آن وجود دارد كه بيشتر روايات بيانگر همين مسئله اند.
علم غيب امام (ع) شأني است ،نه فعلي.(هر وقت خودشان بخواهند مي دانند ) بر اساس همين نكته ممكن است نسبت به نحوه شهادت خود علم نداشتهاند ،چون اراده نكردهاند كه بدانند.در واقع آنان مطيع خواست الهي هستند و خواست الهي آن است كه اينان در چنين اموري علم غيب را اراده نكنند.
3⃣ پاسخ سوم:
اساساً پيامبر اكرم و ائمه (ع) تكاليف و وظايف مخصوص به خود دارند .به همين جهت آنان در عين اين كه ميدانستند در فلان جنگ دشمن غلبه خواهد كرد، وظيفه داشتهاند اقدام كنند يا ميدانستند كاري كه انجام ميدهند، منجر به شهادتشان خواهد شد، مثل خوردن ميوه مسموم يا رفتن علي (ع) به مسجد كوفه در شب نوزدهم رمضان، با اين حال وظيفه داشتهاند اين كارها را انجام دهند. اين اعمال هر چند براي ما به هلاكت انداختن نفس و حرام است. اما براي آنان وظيفهاي مخصوص است مثل نماز شب كه براي رسول اكرم (ص) واجب بوده اما براي ساير مسلمانها مستحب است.
بنابراين از اين پاسخ ها به اين جمع بندي مي رسيم كه امامان معصوم نسبت به اعمال بندگان علم غيب دارند و همه اعمال ما به حضور آنها مي رسد. اما نسبت به برخي امور ديگر مثل دانستن نحوه شهادتشان اراده مي كنند كه به نحو عادي باشد و از علم غيب در اين زمينه استفاده نمي كنند.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@Bayanalsidq I بیان الصدق
سایت |کانال ایتا | ارتباط باما
سوالات و شبهات #فقهی #کرونا
قسمت اخر
🔻سوال پنجم
انطباق حدیث شریف کافی و آیه شریفه بر واکسن صحیح نیست؛ چون مورد درمانی حدیث، تجربه اطمینانآور بوده، لکن مجوزهای واکسن همگی اضطراری هستند و نه اطمینانی؛ این بحث نمونه بارزی است بر این که فقیه در صدور حکم و تمسک به ادله باید موضوعشناسی دقیقی داشته باشد و از کارشناسان مختلف و میان رشتهای با گرایشهای مختلف دانشی و رویکردی استفاده کند.
🔹پاسخ
نظر ما نیز همین است که در مسائل تخصصی و نوین پزشکی باید از کارشناسان و متخصصان مختلف استفاده کرد، تا بتوان نظر فقهی دقیقی ارائه کرد. بر این اساس، آنچه ما درباره
تزریق کرونا عرض کردیم، مبتنی بر صحبت، تحقیق و مراجعه به کارشناسان بوده است. این مسئله روشن است زمانی که فقیه در شناخت موضوع به اطمینان دست یافت، میتواند بر اساس آن، حکم فقهی را مطابق ادله و موازین اجتهادی ارائه کند.
علاوه بر این، به گفته متخصصان، برخی از واکسنها و فرایند و روش تهیه آنها سالهاست که مورد استفاده قرار میگیرد و اگر درباره برخی واکسنهای خارجی شبهه شود و احتمال دسیسه در آنها مطرح شود، چنین احتمالاتی درباره واکسنهای داخلی مطرح نیست، بنابراین اشکالات احتمالی درباره برخی واکسنهای خارجی درباره واکسنهای داخلی منتفی است و تزریق واکسن توسط عموم مراجع عظام شاهد بر این مطلب است.
✅در پایان نکتهای را عرض میکنیم و از همه دوستان، طلاب و دانشوران میخواهیم که به این مسئله دقت کنند: همه ما باید در تمام لحظات و مراحل زندگی، خدا را در نظر بگیریم. ما در مواردی که نظری میدهیم، در چارچوب استنباط و لحاظ همه ادله و جوانب فقهی و استنباطی است؛ چرا که اجتهاد باید بر اساس واقعیتهای علمی روز و کارشناسی متخصصان صورت گیرد. به آقایان و فضلای محترم نیز توصیه میکنیم بیشتر دقت فرمایند و از اتهام پراکنی و نسبتِ ناروایِ شیفتگی به طب روز و یا مسائلی از این دست، خودداری فرمایند.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
#رسانه_فقه_پزشکی
#فقه_پزشکی
#آیه_الله_فاضل_لنکرانی
#تزریق_واکسن
#واکسن_کرونا
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
▪️ «مَنْ کَفَّ نَفْسَهُ عَنْ أَعْراضِ النّاسِ أَقالَهُ اللّهُ عَثْرَتَهُ یوْمَ الْقِیمَةِ وَ مَنْ کَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النّاسِ کَفَّ اللّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ یوْمَ الْقِیمَةِ.»:
امام کاظم (علیه السلام) فرمودند:
هر که خود را از ریختن آبروی مردم نگه دارد، خدا در روز قیامت از لغزشش می گذرد، و هر که خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز قیامت خشمش را از او باز دارد.
@Bayanalsidq |بیان الصدق
22.pdf
1.85M
کتاب: سیری در سیره نبوی
#معارف_اسلامی
#قرآن
#رسول_الله
#روایات
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
محورهای همایش علمی آیت الله شیخ محمد فاضل استرآبادی
1- شخصیت علمی
آراء فقه و اصول
اندیشههای تفسیری
نظریات کلامی
اشراف به تاریخ
دیدگاههای ادبیاتی (فارسی و عربی)
2- اجتماعی
احیاء امر به معروف و نهی از منکر
غیرتورزی برای مردم
صلابت در رفتار و صراحت در گفتار
انفاق
نخبهپروری
3- سیاسی
ولایتمداری
مبارزه با طاغوت
فعالیتهای انقلابی
سمتهای اجرایی
غیرت مذهبی
4- شخصیت معنوی و اخلاقی
زهد و سادهزیستی
عبادت و نماز
اخلاق اسلامی
ویژگیهای شخصیتی و عرفانی
#همایش
#آیت_الله_فاضل
#بابل
#فیضیه
#معارف_اسلامی
#فقه
#ادبیات_عرب
#اخلاق
#ولایت_مداری
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حلول ماه پرخیر و برکت شعبان برتمام جهان اسلام مبارک باد.
#شعبان
#شهر_الرسول
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📚 فراخوان حمایت از طرحهای پژوهشی در راستای نیازهای جامعه
📝 معاونت پژوهش حوزههای علمیه از طرحهای علمی پژوهشی مساله محور حمایت مالی میکند.
💢 در ۲۱ کمیته علمی: فقه و اصول، علوم سیاسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، عرفان، اخلاق، روان شناسی، هنر، رسانه، حقوق، تفسیر، حدیث، تاریخ، انقلاب اسلامی، اقتصاد، ادیان، ادبیات، مدیریت، فلسفه، کلام
🌐 تارنما: www.pazhuhesh.ir
📝 ارسال طرح: hdabirkhane@hemail.ir
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
❓#سوال
🔰 خصلتها و فضایلی که امام سجاد (ع) بر فراز منبر شام برای اهل بیت (ع) بیان کرد، چه بود؟
🔸 امام سجاد (ع) پیام رسان قیام عاشورا، در مجلس یزید بر فراز منبر رفت و با هوشیاری و درایت وصف ناپذیرش پس از ستایش خدا، سخن جاودانه و تاریخى بیان کرد. در قسمتی از سخنانش در معرفی خود و اهل بیت (ع) چنین فرمود:
🔸 اى مردم! خدا به ما شش نعمت گرانبها و ارزشمند ارزانى داشت، و ما را به هفت ویژگى بر دیگر انسانها برترى بخشیده است.
🔸 خدا به ما علم و دانش، حلم و بردبارى، سخاوت و بخشندگى، فصاحت و سخنورى، شجاعت و شهامت ارزانى داشت و گستره دل ها و قلب هاى مردم توحیدگرا و با ایمان و آزاده را کانون مهر و عشق ما ساخته است.
🔸 همچنین خداى متعال، بر ما خاندان پر شکوه وحى و رسالت منت نهاده و ما را به وسیله این هفت نشان شکوه و عظمت به همگان برترى بخشیده است
👈 این نشانههاى برترى و ملاکهاى شکوه عبارتاند از:
1⃣ پیامبر بزرگ خدا، محمد از خاندان ما است.
2⃣ نخستین ایمان آورنده به آن حضرت و دین و آیین آسمانى او، امیر مؤمنان از خاندان ما است.
3⃣ جعفر طیّار، آن شهید دلاور راه عدالت و آزادى از خاندان ما است.
4⃣ شیر شجاع حق و شیر پیامبر خدا، جناب حمزه، آن قهرمان میدانها و شهید به خون خفته اُحد از ما است.
5⃣ حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) جده ما است.
6⃣ دو فرزند ارجمند پیامبر، و دو یادگار عزیز آن حضرت، حسن و حسین سید جوانان بهشت از ما هستند.
#امام_سجاد
#معارف_اسلامی
#قرآن
#اهلبیت
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
❓ امام زمان (عج) در اولین برخورد با ۳۱۳ نفر از یاران ویژه خود چه واکنشی نشان میدهد؟
💠 در برخی روایات درباره اولین برخورد امام مهدی (عج) با ۳۱۳ یار ویژه خود، گزارشهایی وجود دارد که به دو روایت اشاره خواهیم کرد:
1⃣ ابان بن تغلب میگوید: در مسجدى در مکه همراه امام جعفر صادق (ع) بودم. حضرتشان دستم را گرفت و فرمود: «اى ابان! به زودى خداوند سیصد و سیزده مرد را در این مسجدتان میآورد که مردم مکه میدانند پدران و نیاکان آنان هنوز آفریده نشدهاند. همه شمشیر دارند و بر هر شمشیرى اسم صاحبش و نیز اسم پدرش و وصف و نسبش نگاشته شده است. پس از آن به منادی دستور داده میشود که ندا دهد: این همان مهدى (عج) است که مانند دادرسى داوود و سلیمان قضاوت میکند و بر آن قضاوت، دو شاهد نمیطلبد».
2⃣ در روایتی امام باقر (ع) فرمود: «وقتی قائم ما ظهور کند به خانه کعبه تکیه زند و سیصد و سیزده مرد به گرد او اجتماع کنند و اوّلین سخن او این آیه قرآن است: "بَقِیَّتُ اللهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ"، سپس میگوید: منم بقیّة الله در زمین و منم خلیفه خداوند و حجّت او بر شما! سپس همگان به حضرتشان اینگونه درود میفرستند: السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه».
🌐 منبع: سایت اسلام کوئست
#پرسش
@Bayanalsidq |بیان الصدق
یک قرن حافظه تاریخی روحانیت .pdf
1.98M
▪️بمناسبت اربعین ارتحال آیتالله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) منتشر شد:
📚 «یک قرن حافظه تاریخی روحانيت»
🔹 دیدگاههای آیتالله العظمی صافی گلپایگانی درباره روحانيت در ايران معاصر
✅ به کوشش: گروه تاریخ اندیشه معاصر
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
@Bayanalsidq |بیان الصدق
♨️ چرا خدا بعضی از انسانها را بدبخت آفریده؟
✍️ پاسخ:
✅ جواب این سوال در تعریف بدبختی و بیچارگی است. واقعا بدبختی چیست؟
🔰 کسی که معاد را باور کرده و زندگی خود را منحصر به این دنیا نکرده و حیات اصلی را در عالمی دیگر میداند، چه چیزی را بدبختی میداند؟
🔸 وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ كانُوا یَعْلَمُونَ؛(عنکبوت/۶۴) زندگانى این دنیا چیزى جز لهو و لعب نیست. اگر بدانند، سراى آخرت سراى زندگانى است.
🔷 کسی که دنیا را مزرعه آخرت میداند، به نیکی دریافته که این دنیا، محل آسایش و استراحت نیست. بلکه میدانی برای عمل و تلاش است.
👈 فرض کنید که مسابقهای برگزار شده، و شرکتکنندگان باید مسیری بیست کیلومتری را بدوند، یک نفر با رنج و زحمت زیاد با سرعت به سمت انتهای مسیر میشتابد. در راه میبیند که یک عده نشستهاند و مشغول خوردن غذا هستند، عده دیگری نشستهاند و با یکدیگر گفتگو میکنند و ... آیا این دونده، هرگز خود را بدبخت و بیچاره میخواند؟ یا مسرور است که متوجه بهترین عمل شده و مشغول انجام آن است؟
🔷 با این نگاه آنچه در ابتدا اسم بدبختی به آن دادهایم، بستری برای رشد و تعالی میشود، تا آنجا که بدترین محیطها، عالیترین ثمرات را به بار مینشاند:
💠 وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ؛ (تحریم/۱۱) و نیز خداى تعالى براى كسانى كه ایمان آوردند مثلى مىزند و آن داستان همسر فرعون است كه گفت: پروردگارا نزد خودت برایم خانهاى در بهشت بنا كن و مرا از فرعون و عمل او نجات بده و از مردم ستمكار برهان.
👈 و خدای تعالی نیز بندگان را متفاوت آفریده و هر کدام از آنها را به شکلی مورد آزمایش و امتحان قرار میدهد:
👈 در حدیثی قدسی از قول خدای تعالی آمده است: بعضى را كور و بعضى را بینا، بعضى را كوتاه قد و برخى را بلند قد، بعضى را زیبا و بعضى را زشت، بعضى را عالم و برخى را جاهل، بعضى را فقیر و بعضى را غنى كردم، بعضى را مطیع و برخى را عاصى، برخى را بیمار و عدهاى را سالم، بعضى را زمین گیر و برخى بدون عیب هستند.
🔹 همه این كارها لازمه خلقت بود. براى این كه آن شخص سالم و بى عیب به آن شخص معیوب نگاه كند و به خاطر سلامتىاش به من شكر و حمد بگوید. و یا آن كه عیبدار است به شخص سالم نگاه كند به من متوسل شود تا به او هم سلامتى بدهم. و همچنین به بلاى من صبر كند تا به او پاداش خوب بدهم. یا این كه شخص غنى به فقیر نگاه كند به خاطر ثروتى كه به وى دادهام به من حمد نماید، و یا شخص فقیر با دیدن شخص غنى از من ثروت بخواهد و یا این كه مؤمن به كافر نگاه كند به خاطر هدایتى كه دادهام به من حمد و سپاس گوید... (الجواهر السنیة-كلیات حدیث قدسى ص ۱۸.)
🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@Bayanalsidq |بیان الصدق
📚 معرفی مجموعه آثار حضرتآیتالله علوی گرگانی
🖥 دسترسی به آثار حضرت آیتالله علوی گرگانی، مشتمل بر 32 عنوان کتاب (نسخه ویندوز)
📲 متن 18 عنوان کتاب از آثار آیتالله محمدعلی علوی گرگانی (نسخه اندروید)
@Bayanalsidq | بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🎞 مستند غیررسمی دیدار طنزپردازان با رهبر انقلاب سوم فروردین ۱۴۰۱ بصورت مجازی پخش میشود
🔹روایت دیدار طنزپردازان با حضرت آیتالله خامنهای در چهارمین قسمت از مجموعه مستند «غیر رسمی»، از روز چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱، در سایت KHAMENEI.IR و تلوبیون بصورت مجازی پخش میشود.
🔻یکی از برنامههای مستمر آیتاللهالعظمی خامنهای که از سالهای گذشته برقرار بوده، برگزاری جلسات گوناگون با طیفهای مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است. جلساتی که در فضایی متفاوت از دیدارهای رسمی برگزار شده و رهبر انقلاب پای صحبتها و درددلهای حاضران مینشینند که بخشی از این جلسات، از سال ۹۵ در قالب جلسات «پنجشنبهای» برگزار شده است و مؤسسهی پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی، روایتی از این دیدارها را در مجموعه مستند «غیر رسمی» ارائه کرده است.
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما