📌الإمام الکاظم علیه السلام :إذا وَعَدتُم الصِّبیانَ فَفوا لَهُم ؛ فَإِنَّهُم یَرَونَ أنَّکُم الّذینَ تَرزُقونَهُم.
📍امام کاظم علیه السلام : هرگاه به کودکان وعده دادید ، بدان وفا کنید ؛ چرا که آنان بر این باورند که شما روزى شان را مى دهید .
الکافی : ج ۶ ص ۵۰
#امام_کاظم
#اهلبیت
#چهل_حدیث
#بیان_الصدق
https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
برنامه خانوادگی
با موضوع : اختلاف نسلها
سه شنبه شب ساعت۹
همزمان از اسکای روم واینستاگرام
پایگاه اطلاع رسانی بیان الصدق
https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
ازدواج سفید
با ارایه حجت الاسلام دکتر جمشیدی
پخش زنده از صفحه موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی(خاتم)
https://instagram.com/ifstngo?igshid=1imaj1hza4vb9
پایگاه اطلاع بیان الصدق
https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
شیوههای #تربیت_کلامی از منظر قرآن و حدیث
📌جلسه آخر :نتیجه گیری
📍در خاتمه به این نتیجه میرسیم که ادراک، فرایند ذهنی یا روانی است که گزینش و سازماندهی اطلاعات حسّی و در نهایت معنی بخشی به آنها را به گونهای فعّال به عهده میگیرد.
📍 به سخن دیگر، پدیده درک را باید فرآیندی دانست که طی آن تجربههای حسی، معنادار شده و از طریق انسان، روابط امور و معانی اشیاء را در مییابد.
📍صداها از ویژگیهای روان شناختی برخوردار میباشد؛ صداها با احساسات و عواطف لحظهای انسان مرتبط میشوند. براساس این ویژگیهاست که هم گوینده و هم شنونده، بدون اینکه توافقی با هم کرده باشند، در ارسال و دریافت یک حس مشترک، موفق میشوند.
📍شنونده از طریق صدا، همان حسی را که در گوینده وجود دارد دریافت میکند.
در کنار این نوع اثرگذاری که مربوط به حالت روان شناختی صوت است، نوع دیگری از اثرگذاری نیز در آن وجود دارد که به بعد معرفت شناختی آن مربوط است، یعنی، محتوای سخن و دعوت به استدلالهای مورد نظر؛ این نوع دوم در قرآن بسیار فراوان است.
📍 تربیت موفق بر اصول و پایههایی مبتنی است که شامل: اصل اعتدال، اصل تسامح و تساهل، اصل تدریج، اصل عزّت، اصل ارتباط ظاهر و باطن میباشد.
📍 لقمان هنگام تربیت و موعظه کردن به فرزندانش مهر و محبت، و شخصیت دادن و احترام نمودن دوری از خشونت و تندی و تحقیر را رعایت میکرد.
📍مواعظ و روش لقمان امروزه از نظر عالمان تربیتی از بهترین الگوهای تربیتی محسوب شده که هم موفقیت در حيات دنيوي و همچنین حیات اخروی را در پی دارد.
📍در شیوه تربیت کلامی که در سوره لقمان و روایات بیان شده است پنج شیوه مورد تاکید قرار گرفت که در اثر گذاری کلام مربی بر متربی بسیار حائز اهمیت است:
✔️ الف:مهر و محبت در گفتار
✔️ ب:شخصیت دادن
✔️ ج:احترام گذاشتن
✔️ د:تأثیر عمل بر گفتار
✔️ ه:اعتدال؛
📍 این پنج روشی است که در تربیت کلامی باید مورد توجه قرار گیرد تا اثر گفتاری بر رفتار فرزندان و کودکان داشته باشد و این روش برای تمامی سنین میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
#تربیت
#تربیت_کلامی
#قرآن
#روانشناسی
#بیان_الصدق
https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
7.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشنگرافیک/ دستورالعملهای بهداشتی برگزاری مراسمهای محرم و صفر
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
✅✅✅✅✅✅✅✅
#تربیتی
#پایگاه_بزرگ_تربیتی
💢 تو تلاش کن تا آینده ات مانند ما نشود. ما که هیچی نشدیم!
✔️ در علم روانشناسی، پدر و مادر نزد کودک به عنوان نخستین #الگوها در نظر گرفته میشوند و عظمت و بزرگی این الگوها بر رشد و تربیت کودک بسیار تاثیر می گذارد. از طرف دیگر باید توجه داشت که این بزرگی در دید کودک از نظر مالی و اقتصادی نیست بلکه بزرگی ویژگی های شخصیتی و رفتاری آنان است
✔️ اما متاسفانه برخی والدین از نظر مالی دچار تنگنا هستند خود را نزد کودک #بدبخت معرفی میکنند و گویی در زندگی هیچ دستاوردی نداشتند و به همین سبب این اولین الگو ها در نزد کودک، کوچک جلوه داده میشوند.
✔️ به همین سبب کودک از همان ابتدا سعی می کند الگوهای خود را از فضای فارغ از #خانواده جستجو کند و این می تواند به معنای از دست رفتن یک پایگاه بزرگ تربیتی باشد.
منبع: #کانال_فرزندپروری_مثبت
پایگاه اطلاع رسانی بیان الصدق
https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
10.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل
💠رهبر انقلاب: روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد.
نکتهی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجهای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد.
🔹هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است.
یعنی نشان دهندهی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشهکن بشود با عذاب الهی.
١٣٨٨/٠٩/٢٢
💻 @khamenei_maaref
پایگاه اطلاع رسانی بیان الصدق
https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
♻️ فدایی صدام تحت تأثیر اخلاق ابوترابی
🔻 یکی از سربازان عراقی آدم خشنی بود. خودش میگفت: «من بعثی و فدایی صدامم». یک روز حاجآقا را به شدت شکنجه کرد، جوری که تمام بدنش سیاه شده بود. با همه شیطنتها و ظلمی که در حق آن بزرگوار روا میداشت حاجآقا همچنان بِهش احترام میگذاشت.
یک روز در گوشهای از اردوگاه تکریت ۱۷ با حاجی صحبت میکردم. گفت: «دیشب کاظم آمد پشت پنجره و با شرمندگی ازم عذرخواهی کرد و گفت خیلی اذیتت کردم ولی تو به من احترام میذاری. من دیگه باهات کاری ندارم». گفت بهش گفتم: «سیدکاظم، فکر میکنی اگر بِهِت احترام میذارم به خاطر اینه که تو امیری و من اسیر؟ نه، اگر یه روز آزاد بشم و به عالیترین منصب حکومتی برسم و دوباره ببینمت بِهِت احترام میذارم تازه خیلی بیشتر از الآن».
رفتار حاجآقا باعث شد که آن سرباز بعثی دست از خشونت بردارد، آرام میآمد توی اردوگاه و با کسی کار نداشت. بعدها شروع کرد به نماز خواندن و روزهگرفتن و در غیر ماه رمضان هم روزه میگرفت. بعثیها وقتی دیدند که کاظم اینقدر عوض شده، او را از اردوگاه بردند.
#سالروز آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی
#بیان_الصدق
•┈┈••✾••┈┈•
پایگاه اطلاع رسانی بیان الصدق
https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
💎 ذکر سفارشی آیت الله العظمی مظاهری برای جوانان
🔸 حضرت آیت الله مظاهری در درس اخلاق خود به موضوع عوامل سقوط انسان پرداخته و ذکری را به جوانان توصیه کردند.
◀️ مشاهده ذکر
•┈┈••✾••┈┈•
پایگاه اطلاع رسانی بیان الصدق
https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 صبر امامحسین در مقابل خیرخواهیهای ناشیانه
🔻رهبر انقلاب:
ماها نمیفهمیم صبر یعنى چه.
صبر در جاى صبر معلوم میشود که معنایش چیست.
از اوّلى که امام حسین از مکّه قصد حرکت کرد و بعضى فهمیدند، این موانع گوناگون اخلاقى در مقابل امام حسین شروع شد، تا شب عاشورا. صبر کردن در مقابل این حوادث [خیلی دشوار است.]
صبر کردن در مقابل این خیرخواهىهاى ناشیانه کار خیلى عظیمی است، کار خیلى بزرگى است، خیلى قدرت میخواهد؛ صبر کرد.
همهى صبر، در مقابل فشارها و مصائب جسمانى نیست؛
این فشارهایى که به عنوان مصلحتطلبى، مصلحتجویى، [که بگویند] «آقا بر خلاف مصلحت دارید کار میکنید» وارد مىآید، صبر کردن در مقابل اینها و راه بیّن و روشن و رُشد را رها نکردن، آن صبر عظیم و صبر جمیلى است که امام حسین (علیه السّلام) انجام داد. ۱۳۸۰/۱۲/۲۱
💻 @khamenei_maaref
پایگاه اطلاع رسانی بیان الصدق
https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
5⃣شهامت و فداکاری #امام_حسین_علیه_السلام :👇
✅امام حسین(ع) هنگامی که دید بنی امیه و مخصوصا یزید بر کرسی حکومت تکیه زده اند و از اسلام جز اسمش چیزی باقی نگذاشتند، بر خود تکلیف دید که این درخت اسلام را با خون خود آبیاری کند.
او در مقابل یزید و دستگاه ظالم حکومتی بنی امیه ایستاد.
در تاریخ هست که وقتی مروان بن حکم در مدینه، به امام حسین(ع) پیشنهاد بیعت با یزید را داد، حضرت(ع) در این هنگام آیه استرجاع خواند و فرمود :
📋«وَ عَلَى اَلْإِسْلاَمِ اَلسَّلاَمُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ اَلْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ يَزِيدَ»
♦️چه مصيبتى بالاتر از اين كه مسلمانان به سرپرستى هم چون يزيد دچار شدند!
پس بايد با اسلام وداع نمود.(۱)
در روایتی دیگر آمده است که امام حسین(ع) فرمود :
📋«عَلَی الْاِسْلامِ السَّلامُ اِذْ بُلِیتِ الْاُمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ یزِیدَ وَیحَکَ یَا مَرْوانَ اَتَاْمُرُنِی بِبَیعَةِ یزِیدَ وَهُوَ رَجُلٌ فاسِقٌ!»
♦️فاتحه اسلام را باید خواند آن زمانی که امت گرفتار امیری چون یزید گردد.
وای بر تو ای مروان! آیا مرا به بیعت یزید فرمان می دهی، در حالی که او مرد فاسقی است!
سپس فرمود :
من خود از پیامبر خدا(ص) شنیدم که می فرمود :
📋«اَلْخِلاَفَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلَى آلِ أَبِي سُفْيَانَ الطُلَقَاءُ وَ أَبنَاءُ الطُلَقَاءُ، فَإذَا رَأَیتُم مُعَاویَةَ عَلَى مِنبَری فَابقَرُوا بَطنَهُ فَوَ اللّهِ لَقَد رَآهُ أَهلُ المَدِينَةِ عَلَى مِنبَرِ جَدِّي رَسُولِ اللّهِ(ص) فَلَم يَفعَلُوا مَا أَمَّرَهُم بِهِ فَابتَلاهُم اللّهُ بِاِبنِهِ يَزِيدَ»
♦️اگر معاویه را بر فراز منبر من دیدید، بی درنگ شکم او را پاره کنید.
به خدا سوگند که مردم مدینه او را بر فراز منبر جدّم مشاهده کردند؛ ولی به آنچه مأمور شدند، عمل نکردند و خدا آنان را به پسرش یزید مبتلا ساخت.(۲)
امام(ع) در شهامتی عجیب هیچ گاه با اینان بیعت نکرد و خود را فدای اسلام و پایداری این مکتب ناب محمدی نمود.
📚منابع :
۱)اللهوف ابن طاووس، ص۲۲
۲)تسلیة المُجالس کرکی حائری، ج۲، ص۱۵۲
پایگاه اطلاع رسانی بیان الصدق
https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412