eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بینات
✅ خداوند در قرآن کریم تعدادی ویژگی های مثبت و منفی برای انسان ذکر کرده است. عمدتا چیز هایی است که خداوند به او داده است. مثلا: 💠 فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ پس آن گاه که او را به خلقت کامل بیاراستم و از روح خود در او بدمیدم بر او به سجده در افتید.(آیه 72 سوره ص) نیز مانند: 💠 إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا ما امانت [الهى و بار تكليف‌] را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه كرديم، پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند، و[لى‌] انسان آن را برداشت؛ راستى او ستمگرى نادان بود.(آیه 72 سوره احزاب) ⁉️چرا خداوند در قرآن کریم نقاط منفی انسان را مطرح کرده است؟ ✔️دلیل این کار این است که انسان قابلیت این را دارد که خود را تغییر داده و نقطه ی مقابل آن ویژگی منفی شود. و در واقع به موجودی می توان گفت ظالم که شأن او عادل بودن باشد مثلا به عقرب نمی‌توان گفت ظالم چون اقتضای طبیعت عقرب نیش زدن است و نمی تواند چیز دیگر باشد ولی به انسان می‌توان گفت ظالم چون او می تواند عادل باشد و شأن انسان این است که با شعور و درکی که مبتنی بر عقل باشد عدالت را بشناسد و عمل کند. نقطه ی مقابل جاهل بودن عالم بودن است. نقطه ی مقابل حریص بودن زاهد بودن است. وانسان باید از این ویژگی های منفی خود را نجات داده و به نقطه ی مقابل برسد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/6/6 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ از نظر معرفت شناسی و روانشناسی و با توجه به آیات قرآن، در انسان چند، من وجود دارد. ✔️اول یعنی همان من ، یعنی پنداری که انسان از خودش دارد. ✔️دوم یعنی انچه که در ظاهر است و دیگران می بینند. ✔️سوم ✔️و چهارم 💠 انسان باید با تلاش و ریاضت و تربیت، من توهمی و تصنعی را از بین برده و من واقعی خود را با تمام ویژگی های منفی که در قرآن ذکر شده بشناسد. و از اینجاست که سیر و سلوک انسان شروع می شود و باید تلاش کند از من واقعی با تمام آن ویژگی های منفی به من الهی برسد، همان منی که در آن تمام آن ویژگی های منفی به ویژگی های مثبت تبديل شده است و خداوند در رابطه با آن می فرماید: فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ(آیه 72 سوره ص) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/6/13 💯 @bayyenat313
🟨 یکی از دوستان کلیپی ارسال کرده بود که در آن شخصی در کسوت روحانیت به بیان ارزش مادی بسیار بالای باغهایی که پیامبر به حضرت زهرا سلام الله علیها بخشیده و خلیفه اول همه آنها را غصب کرده بود، می‌پرداخت و هدفش بیان بزرگی ظلم خلیفه به صدیقه طاهره بود. 🔻 یکی از دوستان هم اشکال کرده بود که «با این محاسبات میلیاردی که این آقا کرده سؤال اینجاست که چرا پیامبر ص املاکی از مسلمین را به دخترش بذل و بخشش کرده که عایدی فقط یک قلم از آنها سالانه حداقل ۷۲ کیلو طلا و حداکثر ۲۱۰ کیلو طلا بوده؟» ✅حقیر در پاسخ نوشتم: ١- طرح مساله اموالی که در اختیار حضرت زهرا سلام الله علیها بوده، نیازمند یک بحث مقدماتی در باره ولایت آن حضرت و تفسیر آیات ذی القربی است، مانند «و آت ذا القربی حقه» و آیه خمس که «لله خمسه و للرسول و لذی القربی و الیتامی..» که حرف «لِ» در الله و رسول و ذی القربی ذکر شده و در بقیه موارد نه. که نشان از ولايت این سه بر خمس است. ٢- طبق نقل مسلم تاریخ، عایدات این املاک را وکلا و عمال حضرت زهرا سلام الله علیها طبق نظر ایشان، بدون تاخیر در مواردی که آیات قرآن مانند آیه خمس ذکر کرده، تماما مصرف می‌کرد و هیچ برای خود و خانواده برنمی‌داشت و طول سال همچون فقرا زندگی می‌کرد! ٣- در باره میزان عایدات این باغها و تعدادشان، احتمالا اغراق شده و سال‌های هفتم تا دهم هجری که فدک و زمین‌های دیگر بدون جنگ به پیامبر رسید، نهضت و مسلمانان نیازهای زیادی داشتند که رسول خدا به امر الهی مدیریت بخشی از آن را به صدیقه طاهره داده بود و پس از آن این املاک و هزاران برابر آن در اثر فتوحات در اختیار خلفا قرار گرفت که صرف عیش و نوش و تیول خواص و تحکیم قدرت شد! ۴- طرح این مساله به گونه‌ای که در کلیپ آمده، اثر منفی و تفرقه‌افکنی دارد که مصداق دفاع بد است که از حمله دشمن خطرش بیشتر است. 🔶 البته این مسئله نیاز بررسی بیشتر دارد که امیدوارم توفیق آن را بیابم.
🇮🇹♻️ قتل‌عام در آدیس‌آبابا 🔻اشغال در اوایل قرن بیستم، به عنوان یک پیروزی بزرگ ایتالیایی‌ها ثبت شده است، در حالی که بیشتر فقط تیر و کمان برای دفاع از خود داشتند. ✅ یان کمبل در کتاب "شرم ملی ایتالیا" می‌نویسد: 🔻در ژوئن ۱۹۳۶، درست پس از ورود ارتش ایتالیا به پایتخت ، رهبر به نایب‌السلطنه خود دستور داد که «همه شورشیان اسیر شده را تیرباران کنند». کشتار در شهرک‌های دورافتاده و در میان زندانیان محبوس در اردوگاه‌های موقت ادامه یافت. به گفته کمبل، فاش کردن تحصیلات رسمی یا تبار طبقات بالا برای اتیوپیایی‌ها مرگبار بود. 🔻طبق تخمین کمبل، حدود ۱۹هزار مرد، زن و کودک در سه روز از ۱۹ تا ۲۱ فوریه ۱۹۳۷ در آدیس‌آبابا به قتل رسیدند. برخی از آنها به ضرب گلوله یا به دار آویخته شدند، برخی دیگر در اثر 🔥 کلبه‌هایشان تا حد مرگ سوختند. با این حال، تعداد بیشتری از آنها با انداختن در چاه‌ها یا انداختن به رودخانه غرق شدند! این تنها یکی از صدها ایتالیایی‌ها در مستعمراتشان بوده است. 🔻در سال ۱۹۴۶ دولت تازه استقلال یافته اتیوپی شواهدی را به سازمان ملل ارائه کرد که نشان می‌داد نیم میلیون نفر از اتباع او در دوران حکومت ایتالیا قتل عام شدند. 📚 کتابِ "شرم ملی ایتالیا" 👤نوشته "یان کمپبل" 🌐https://www.historytoday.com/reviews/addis-ababa-massacre 🔴 چهره واقعی غرب مدعی حقوق بشر در ✅ کانال جنایات غرب 💯 https://eitaa.com/joinchat/1781727232C57b3ed8c49
هدایت شده از بینات
🔶 فایلهای صوتی و اسلایدهای جلسات دکترین انتظار، مبحث مبانی نظری، در کانال بینات، ایتا. eitaa.com/Bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ تقوا و آیات مربوط به آن در قرآن کریم 💠يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ای اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (آیه 183 سوره بقره) 💠وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند. (آیه 56 سوره ذاریات) 💠يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ای مردم، بپرستید خدایی را که آفریننده شما و پیشینیان شماست، باشد که پارسا و منزّه شوید.(آیه 21 سوره بقره) 💠وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ و این است راه راست من، از آن پیروی کنید و از راههای دیگر که موجب تفرقه شما از راه اوست متابعت نکنید. این است سفارش خدا به شما، شاید پرهیزکار شوید. (آیه 153 سوره انعام) 💠قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا ۖ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ موسی به قوم خود گفت: از خدا یاری خواهید و صبر کنید که زمین ملک خداست، آن را به هر کس از بندگان خود خواهد به میراث دهد، و حسن عاقبت مخصوص اهل تقواست. (آیه 128 سوره اعراف) 💠تِلْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ ۖ مَا كُنْتَ تَعْلَمُهَا أَنْتَ وَلَا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هَٰذَا ۖ فَاصْبِرْ ۖ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ اين از خبرهاى غيب است كه آن را به تو وحى مى‌كنيم. پيش از اين نه تو آن را مى‌دانستى و نه قوم تو. پس شكيبا باش كه فرجام [نيك‌] از آنِ تقواپيشگان است.(آیه 49 سوره هود) 💠وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ و بهشت را برای اهل تقوا نزدیک آرند تا هیچ دور از آن نباشند (و رنج حرکت نکشند). (آیه 31 سوره ق) 💠وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند، قطعاً بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى‌گشوديم، ولى تكذيب كردند؛ پس به [كيفر] دستاوردشان [گريبان‌] آنان را گرفتيم. (آیه 96 سوره اعراف) 💠 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللهَ‌ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ اى كسانى‌ كه ايمان آورده‌ايد! اگر از [مخالفت فرمان] خدا بپرهيزيد، براى شما [نورانيّت درون و] وسيله‌ی تشخيص حق از باطل قرار مى‌دهد و گناهانتان را مى‌پوشاند و شما را مى‌آمرزد و خداوند داراى فضل عظيم است. (آیه ۲۹ - سوره انفال) 💠وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا و هر کس خدا ترس و پرهیزکار شود خدا راه بیرون شدن (از عهده گناهان و بلا و حوادث سخت عالم) را بر او می‌گشاید. (آیه 2 سوره طلاق) 💠وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا  و هر که متّقی و خداترس باشد خدا (مشکلات) کار او را آسان می‌گرداند. (آیه 4 سوره طلاق) 💠إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا ۖ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ اگر به شما خوشى رسد آنان را بدحال مى‌كند؛ و اگر به شما گزندى رسد بدان شاد مى‌شوند؛ و اگر صبر كنيد و پرهيزگارى نماييد، نيرنگشان هيچ زيانى به شما نمى‌رساند؛ يقيناً خداوند به آنچه مى‌كنند احاطه دارد. (آیه 120 سوره آل عمران) ✅ طبق آیات قرآن کریم تشریع روزه برای تقواست. هدف آفرینش انسان عبادت است و هدف عبادت رسیدن به تقواست، هدف و مقصد صراط تقواست. سرانجام دنیا و جامعه ی آرمانی برای تقواست و بهشت هم برای متقین آماده شده است، پیدا کردن راه های گریز و راه فرج و گشایش برای تقواست، بینش و بصیرت محصول تقواست. اهل تقوا از فتنه ها و توطئه های دشمن در امان هستند. ❓ چیست که طبق آیات قرآن همه چیز به آن ختم می شود؟ 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/1/27 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
چیست که طبق آیات قرآن همه چیز به آن ختم می شود؟ ✔️ معادل کلمه ی تقوا در فارسی می باشد. پروا یعنی ، ، . اتقوا الله، یعنی پروای الهی داشته باشید یعنی ای انسان ببین که خداوند تو را می بیند و در مقابل دیدگان او گناه نکن و پروا داشته باش. همه می دانیم ‌که خدا اعمال ما را می بیند ولی این کافی نیست تقوا یعنی دیدن اینکه خدا دارد تو را می‌بیند و نتیجه ی پروا است. حیا حاصل است. 🔹متقی کسی نیست که گاه می بیند خدا دارد می‌بیند بلکه کسی است که دائم می بیند که خدا او را می نگرد و برای همین رعایت می کند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/1/27 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ۖ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ پس اگر نكرديد -و هرگز نمى‌توانيد كرد- از آن آتشى كه سوختش مردمان و سنگها هستند، و براى كافران آماده شده، بپرهيزيد. (آیه 24 سوره بقره) 💠 یعنی اینکه انسان ببینید آتش او را احاطه کرده است و ببینید که یک حرف نامربوط، یک غیبت، یک سوءظن، یک تهمت و... باعث می شود که انسان وارد آتش جهنم شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/1/27 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
مراتب و درجاتی دارد و یک دفعه در روح انسان بوجود نمی آید بلکه تمرین و عبادت و ریاضت می خواهد اول باید توجه ابتدایی به طور موقت، کوتاه و مقطعی ایجاد شود و بعد کم کم این توجه بیشتر شود تا جایی که دائمی شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/1/27 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ امیرالمومنین علی (علیه السلام) در بخشی هایی از خطبه های ۱۶ و ۸۳ نهج البلاغه به بحث پرداخته است. حضرت می‌فرماید مطالعه تاریخ امتهای گذشته عقوبتها و مجازات های آنها، گرفتاری هایی که امت های گذشته با آن مواجه شده اند، مطالعه ی لغزشگاه ها و تفکر در شبهه ها و عبرت گرفتن از آن در انسان حالتی را بوجود می آورد به نام تقوا، این تقوا موجب می شود که او دیگر در دام شبهه ها نیفتد زیرا در شبهه های مردم گذشته تامل کرده و توانایی تشخیص حق و باطل، درست و غلط را دارد. می فرماید پند گرفتن از عاقبت پیشینیان حالت مراقبت، توجه و بیداری بوجود می آورد و این توجه و مراقبت یعنی همان تقوا موجب حفظ از سقوط می شود. ✔️و نتيجه ای که از این خطبه ها حاصل می شود این است که نقطه ی مقابل تقوا فسق و گناه نیست و نقطه ی مقابل توجه نداشتن، هوشیار نبودن و است. ❗️تقوا حالت افسار را درست بدست گرفتن و مراقبت شدید در حین حرکت است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/2/3 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ أَلَا وَ إِنَّ الْخَطَايَا خَيْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِي النَّارِ، أَلَا وَ إِنَّ التَّقْوَى مَطَايَا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ أُعْطُوا أَزِمَّتَهَا فَأَوْرَدَتْهُمُ الْجَنَّةَ حَقٌّ وَ بَاطِلٌ وَ لِكُلٍّ أَهْلٌ فَلَئِنْ أَمِرَ الْبَاطِلُ لَقَدِيماً فَعَلَ وَ لَئِنْ قَلَّ الْحَقُّ [لَرُبَّمَا] فَلَرُبَّمَا وَ لَعَلَّ وَ لَقَلَّمَا أَدْبَرَ شَيْ‏ءٌ فَأَقْبَلَ‏. آگاه باشيد! گناهان اسبهاى سرکشى هستند که اهلش را بر آنها سوار مى کنند و لجامهاى آنها برگرفته مى شود و سرانجام آنان را در دوزخ سرنگون مى کند! آگاه باشيد! تقوا و پرهيزگارى همانند مرکبهاى راهوار و رام و سريع السير مى باشند که اهلش را بر آن سوار مى کنند و زمام آنها را به دستشان مى سپارند و آنها را به بهشت جاويدان مى رسانند. حق و باطلى وجود دارد (هميشه) براى هر کدام اهل و طرفدارانى است، اگر باطل حکومت کند جاى تعجّب نيست از دير زمانى چنين بوده است و اگر حق و پيروانش کم باشند (نگران نباشيد) چه بسا افزوده گردند و بر لشگر باطل پيروز شوند (بکوشيد و از فرصتها استفاده کنيد چه اين که) کمتر مى شود چيزى پشت کند و بار ديگر باز گردد! ۱۶_نهج_البلاغة 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ آیات آغازین سوره بقره سه گروه را معرفی می کند چند آیه کوتاه در ابتدا را معرفی می کند. 💠الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ آنان كه به غيب ايمان مى ‏آورند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‏ ايم انفاق مى كنند (۳) وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ و آنان كه بدانچه به سوى تو فرود آمده و به آنچه پيش از تو نازل شده است ايمان مى آورند و آنانند كه به آخرت يقين دارند. (۴) أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ آنان برخوردار از هدايتى از سوى پروردگار خويشند و آنان همان رستگارانند (۵) ✔️آیه سه و چهار به معرفی متقین می پردازد و آیه پنج هم نتیجه ی تقوا را بیان می کند. 🔹و دو آیه بعد هم را معرفی می کند.  💠 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ. كساني كه كافر شدند براي آنها تفاوت نمي‏كند كه آنان را (از عذاب خداوند) بترساني يا نترساني، ايمان نخواهند آورد. (۶)   خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ خدا بر دلها و گوشهاي آنان مهر نهاده، و بر چشمهاي آنها پرده افكنده شده، و عذاب بزرگي در انتظار آنها است. (۷) 🔹و چندین آیه نیز به معرفی منافقین می پردازد. 💠 وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ. در ميان مردم كساني هستند كه مي‏گويند به خدا و روز رستاخيز ايمان آورده‏ ايم در حالي كه ايمان ندارند. (۸) يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ. مي‏خواهند خدا و مؤ منان را فريب بدهند (ولي) جز خودشان را فريب نمي‏دهند (اما نمي‏فهمند). (۹) ✔️ مبنای تقسیم بندی این سه گروه و و و است. این تقوای اولیه( یعنی تقوایی که قبل از رسیدن به عبودیت کامل در انسان وجود دارد) چه تقوایی است؟ این حالت و حالت است. یعنی همانطور که گفتیم ما راه و داریم، هم داریم، و . 🔹روح ذلول یعنی وقتی حق را می بیند در برابرش گردن کشی نمی کند کافیست حق را ببیند و بداند این حق است در برابرش خاضع و تسلیم می شود. 🔹و کافر روحی است که در برابر حق و دارد، نمی گوید کافر کسی است که منکر حق است بلکه می گوید بنایش بر این است که نپذیرد و مخالفت کند یعنی حق را می بیند ولی از روی لجاجت و عناد نمی پذیرد و طبق آیات بعد چنین کسی آنقدر لجاجت می ورزد و با حق مخالفت می کند تا دیگر اصلا حقانیت حق و باطل بودن باطل را نمی بیند و این زمانی است که ختم الله علی قلوبهم و علی ابصارهم می شود. 🔹و منافق همان کافری است که به ظاهر می گوید پذیرفتم و اینها کسانی هستند که می خواهند نیرنگ بزنند و خدا و مومنین را فریب بدهند ولی خودشان فریب می خوردند چون کسی که در برابر حق موضع بگیرد خودش باطل می شود و به مسیر سقوط کشیده می شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/2/3 💯 @bayyenat313