eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
در قیامت کسانی که امام دارند هم دارند ولی کسانی که امام ندارند کتاب هم ندارند و به آنها کتاب داده نمی شود.از این جهت ائمه اطهار (علیهم السلام) در بقیه مراتب قیامت هم احکامشان فرق میکندمثلا در صور که همه در آن هلاک می شوند که البته نظرات مخالف هم دارد ولی این بر مبنای دیدگاه تفسیر عرفانی است. 📕استاد موحد @Bayyenat313
آیاتی در قرآن کریم درباره و حشر و نشر... آمده است که هدف اکثر اینها فهماندن حقائق عالمی فراتر از این عالم است البته در قالب الفاظی که برای مخاطبین قابل درک است و از این جهت می فرماید اینها است. و خود قرآن هم فراوان بیان کرده که (✅وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ). البته نباید اینگونه معنی کنیم که همه ی اینها سنبل و است بلکه همه ی اینها حقیقت است ولی تا جایی که امکان داشته با زبان بشر مطرح شود با زبان بشر بیان شده است ولی بعضی آیات ریاضت ها میخواهد تا انسان حقیقتش را درک کند. 📕استاد موحد @Bayyenat313
اگر در انسان و گرایش به وجود دارد پس امکان جاودانگی برای او وجود داردزیرا این یک هست که اگر حقیقت جاودانگی نبود چنین میل و کششی در انسان بوجود نمی آمد. 📕استاد موحد @Bayyenat313
تفاوت بین و زنده شدن درخت و انسان این هست که درختی که در زمستان خشک می شود و در بهار دوباره جوانه میزند از یک عالم به عالم دیگر نرفته است اما انسان وقتی می میرد و دوباره زنده می شود در عالم دیگری زنده می شود و در واقع در مرگ و زنده شدن انسان سیر و تحول از یک عالم به عالم دیگری صورت می گیرد. 📕استاد موحد @Bayyenat313
سوره مبارکه اسرا آیه 71 ✅يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا یک ظهور این آیه این است که در قیامت در بعضی از مواقف افراد را به نام صدا میزنند، مثلا می گویند ای پیروان ابن ابی سفیان یا پیروان امیرالمومنین (علیه السلام). و در واقع افراد به نام امامشان تقسیم بندی می شوند. ظهور و تفسیر دیگر این آیه این است که هر انسانی حقیقت روح و جانش و رشدش توسط یک امامی اتفاق می افتد و آن امام هست که تاثیر ایجاد میکند تا اعمال انسان در وجود او موثر بشود برای مثال نمازی که میخواند باعث رشد روحی او شود. یا اگر گناهی میکند تاثیر منفی در روح او ایجاد شود و او هم سنخ جهنم و آتش شود. این تحول در روح و جان توسط امام صورت میگیرد. 📕استاد_موحد @Bayyenat313
جامع امامت وجود مقدس امیرالمومنین (علیه السلام) است که در همه ی انسانها تاثیر دارد لذا هرکسی بخواهد از دنیا برود در وجود مقدس حضرت امیر (علیه السلام) بر سر او حاضر می شود زیرا این که انسان در آن از یک عالم به عالم دیگری منتقل می شود توسط ایشان صورت می گیرد. 📕استاد موحد @Bayyenat313
سوره مبارکه اسرا آیه ۷۱ منظور از و که در آیه آمده است این نیست که برخی نامه عملشان را از سمت راست و برخی از سمت چپ میگیرند و برخی نیز از پشت سر، بلکه منظور این است که بعضی از انسانها در زندگی دنیا صورتشان به سمت چپ (منظور چپ اعتقادی است.چپ اعتقادی یعنی به سمت شیطان و دنیا) برگشته است و به این جهت گرایش داشته اند. و برخی شان صورتشان به عقب برگشته است یعنی صورتشان به سمت بالا و آسمان و حقیقت نیست و صورتشان به سمت و ظلمت و دنیا است و این یعنی انسانی که راه می رود ولی سرش را به عقب برگردانده است و وقتی اش را می دهند از می دهند ولی اوست که سرش را برگردانده است و از پشت سر دریافت میکند. 📕استاد موحد @Bayyenat313
سوره مبارکه نساء آیه ۴۷ ✅يَا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَىٰ أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا 📌 اینکه نامه‌ی اعمال از کدام جهت داده می‌شود، این ، جهات نیست بلکه مربوط به انسان است که وجه انسان به کدام سمت است. 📕استاد موحد @Bayyenat313
🔶 سوره يس آیه 12 إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَ نَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَ آثَارَهُمْۚ وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ به يقين ما مردگان را زنده مي كنيم و آنچه را از پيش فرستاده اند و تمام آثار آنها را مي نويسيم؛ و همه چيز را در كتاب آشكار كننده اي برشمرده ايم! 📌 نامه و ارتباط مستقیم با امام دارند و در واقع زیرا امام در تکوین عمل و شخصیت فرد دخالت داشته است و اگر بخواهیم تصور مادی بکنیم می‌گوییم که امام، نامه‌ی عملش را می‌دهد چون اعمال نزد امام ثبت می‌شود و این هیچ منافاتی ندارد با اینکه بگوییم در روح و جان فرد ثبت شده است زیرا انسان هر کاری میکند ولی چون حقیقت امام فراتر از آن فرد است، روح و جان تحت اشراف امام است و امام می‌تواند آن را به انسان نشان دهد. بنابراین هم اینکه امام خودش نامه‌ی عمل باشد صحیح است، هم اینکه نامه‌ی عمل را به فرد می‌دهد صحیح است و هم اینکه نامه‌ی عمل و در وجود و لوح نفس خود انسان است. 📕استاد موحد @Bayyenat313
📌 در همه‌ی حقایق باهم اتحاد دارند و تفاوتشان در مرتبه‌شان است؛ یعنی در یک مرتبه خود انسان است که عمل در آن ثبت شده است، در یک مرتبه یک حقیقتی است که آنجا ثبت شده است و یک مرتبه حقیقت امام است که آنجا ثبت شده است و مرتبه خود امام است که بر بقیه‌ی مراتب اشراف دارد و مرتبه خود عمل است. و همه‌ی این‌ها یک حقیقت هستند در مراتب مختلف و ظهورات مختلف. 📕استاد موحد @Bayyenat313
سوره مبارکه مومنون آیه ۹۹ و ۱۰۰ 💠 «حَتَّى‏ إِذَا جَآءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ‏ لَعَلِّى أَعْمَلُ صاَلِحاً فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَآئِلُهَا وَمِن وَرَآئِهِم بَرْزَخٌ إِلَى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ‏» در اینجا آیه از یک گفتگو صحبت می‌کند و وقتی صورت می‌گیرد که مرگ آمده باشد و یعنی جدایی روح از بدن. ضمن اینکه این گفتگو قطعا به‌وسیله‌ی جسم هم نیست چون اگر با جسم باشد باید همه ببینند و بشنوند در حالی که خداوند از یک گفتگویی صحبت می‌کند که اتفاق افتاده است ولی هیچ کسی آن را نمی‌شنود. پس جسم صحبت نکرده است و نتیجه می‌گیریم آنی که با خدای تعالی صحبت می‌کند است که این شاهد بر وجود روح و حیات روح و گفتگوی روح با خدای تعالی است. 📕استاد موحد 📆۹۷/۱۲/۱۸ 💯 @bayyenat313
سوره مبارکه مومنون آیه ۹۹ و ۱۰۰ 💠 «حَتَّى إِذَا جَآءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّى أَعْمَلُ صاَلِحاً فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَآئِلُهَا وَمِن وَرَآئِهِم بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ» ⁉️ یک اشکال در این آیه مطرح شده است و آن این است که اکثرا به پشت سر معنی شده است که در این صورت نمی‌توان با استفاده از این آیه اثبات عالم برزخ کرد زیرا در این صورت برزخ به معنی حائل بین کسی که مرده است و دنیا می‌شود و این یعنی انسان نمی‌تواند باید به دنیا بازگردد. ✅ جواب اشکال این است که در واقع وراء به آنچه که پنهان است گفته می‌شود و چون پشت سر در معرض دید نیست به آن وراء و به جلو نیز امام می‌گویند. اما در عربی هر چیزی که در منظر نباشد و برای انسان باشد می‌شود وراء. چه در مقابل باشد یا پشت سر و یا پایین یا بالا. 📕استاد موحد 📆۹۷/۱۲/۱۸ 💯 @bayyenat313