eitaa logo
بینات
154 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 امام خمینی (ره) 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🔶 اسلام شناسی جامع ۱ 🔅 ..اسلام هميشه مبتلا بوده به اين يك طرف ديدنها؛ هميشه مبتلا بوده. اينكه در روايت است كه اسلام غريب است، از اول غريب بوده و الآن هم غريب است، براى اينكه غريب آن است كه نمى شناسند او را. در يك جامعه اى هست او، اما نمى شناسند. نمى شناسند اسلام را. هيچ وقت شناخته نشده به آن طورى كه بايد باشد. هميشه يك ورق را گرفته اند، آن ورق ديگر را حذفش كرده اند؛ يا مخالفت با آن كرده اند. 🔅 يك مدت زيادى گرفتار عرفا ما بوديم، اسلام گرفتار عرفا بود. آنها خدمتشان خوب بود؛ اما گرفتارى براى اين بود كه همه چيز را برمى گردانند به آن ور. هر آيه اى دستشان مى آمد مى رفت آن طرف. مثل تفسير ملا عبد الرزاق. خوب بسيار مرد دانشمندى، بسيار مرد با فضيلتى [است] اما همه قرآن را برگردانده به آن طرف؛ كأنّه قرآن با اين كارها كار ندارد. 📚 صحیفه امام، ج8، ص 530 ایتا: 💯 @bayyenat313
🔰 امام خمینی (ره) 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🔶 اسلام شناسی جامع ۲ 🔅 يك وقت هم گرفتار شديم به يك دسته ديگرى كه همه معنويات را برمى گردانند به اين، اصلًا به معنويات كار ندارند؛ كأنّه اسلام آمده براى اينكه [دنيا را بگيرد] اسلام هم طريقه اش مثل هيتلر كه او آمد كه دنياگيرى كند و كشورگشايى كند، اسلام هم آمده كشورگشايى كند! عرض مى كنم هر چه مربوط به زندگى است و هر چه مربوط به طبيعت است و هر چه اينها را گرفته اند؛ هر چه معنويات است برگردانده اند به اين طرف. 🔅 بعضى از تفسيرها، بعضى از اشخاصى كه مى خواهند اظهار فضيلت مثلًا بكنند، ملاحظه كنيد همه مسائل را برگردانده اند به اين آب و خاك؛ همه چيز را فداى حيوانيت كرده اند. عرفا همه چيز را فداى انسانيت كرده اند، خوب، باز او، باز او اما اينها غفلت از آن كرده اند. 📚 صحیفه امام، ج8، ص 530 ایتا: 💯 @bayyenat313
🔰 امام خمینی (ره) 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🔶 اسلام شناسی جامع ۳ 🔸اسلام همه چيز [است] آقا. اسلام آمده انسان درست كند و انسان همه چيز است؛ همه عالم است انسان. آن كه مربّى انسان است بايد همه عالم را آشنا بر آن باشد و انسان را به همه مراتب آن آشنا باشد تا بتواند اين انسان را به مدارجى كه دارد برساند؛ اسلام را به همه جهاتش بشناسد. 🔅 يكى مى آيد چهار تا از جنگهاى اسلام را بررسى مى كند، بعد مى شود اسلامشناس! خوب، تو جنگ شناسى، از اسلام بگو من اين ورقش را مى شناسم. فقيه حق ندارد بگويد كه من اسلام شناسم. فقيه بايد بگويد من فقه شناسم، من فقه اسلام را مى شناسم؛ آنى كه از همه بهتر مى داند همان است كه فقه اسلام را مى داند. فيلسوف حق ندارد بگويد من اسلام شناسم، اين بگويد من يك قسمى از مثلًا معقولات اسلام را ادراك كردم. آن هم كه حكومت اسلامى را بررسى كرده و اطلاع پيدا كرده كه وضع حكومت چه بوده، او حق ندارد بگويد من اسلام شناسم، بگو من حكومت اسلام شناسم. ادعاى اسلام شناسى جز براى آن كه همه جهات اسلام را بداند چه جورى است و همه مراتب معنويت اسلام و ماديت اسلام را بداند آن مى تواند بگويد من اسلام شناسم. 📚 صحیفه امام، ج8، ص 530 ایتا: 💯 @bayyenat313
🔆 معاد ** بیان علامه طباطبایی درباره تبدیل زمین در قیامت و الظاهر أن اللام في الأرض للعهد في الموضعين معا و كذا في السماوات و السماوات معطوفة على الأرض الأولى و المعنى تبدل هذه الأرض غير هذه الأرض و تبدل هذه السماوات غير هذه السماوات. و للمفسرين في معنى تبدل الأرض و السماوات أقوال مختلفة: •فقيل: تَبدّل الأرضُ فضةً و السماواتُ ذهبا و ربما قيل إن الأرض تبدّل من أرض نقية كالفضة و السماوات كذلك. •و قيل: تبدل الأرض نارا و السماوات جنانا. •و قيل: تبدل الأرض خبزة نقية يأكل الناس منها طول يوم القيامة؛ همه زمین میشود یک نان پاکیزه. •و قيل: تبدل الأرض لكل فريق مما يقتضيه حاله فتبدل لبعض المؤمنين خبزة يأكل منها ما دام في العرصات و لبعض آخر فضة و تبدل للكافر نارا. انگار زمین، موم است؛ در دست یکی نان میشود؛ در دست دیگری، آتش میشود. گویی که اصلا واقعیت ندارد و ابزاری در دست آنهاست! •و قيل: التبديل هو أنه يُزاد في الأرض و يُنقص منها و تَذهب آكامها و جبالها و أوديتها و شجرها و تمد مد الأديم و تصير مستوية لا ترى فيها عوجا و لا أمتا، و تتغير السماوات بذهاب الشمس و القمر و النجوم و بالجملة يتغير كل من الأرض و السماوات عما هو عليه في الدنيا من الصفات و الأشكال. پنج نظر نقل کرده، هنوز نظر خودش را بیان نکرده است. سپس میگوید: و منشأ اختلافهم في تفسير التبديل، اختلاف الروايات الواردة في تفسير الآية مع أن الروايات لو صحت و اتصلت كان اختلافها أقوى شاهد على أن ظاهرها غير مراد و أن بياناتها واقعة موقع التمثيل للتقريب. اختلافات به جهت اختلاف روایات است. حتی مبحث رویت هم که بسیار روی آن بحث است، آیه مشکلی ندارد. روایات مسلمی داریم؛ صدوق هم نقل میکند؛ اهل سنت هم نقل میکنند. مشکل آنان در روایات است؛ روایات آنان را به خطا انداخته است که این رویتی که حتما اتفاق میافتد، مثل ماه شب چهارده چه معنایی میدهد؟ خود فخر رازی هم اگر دقت کنید در کتاب کلامی‌اش قایل به کشف تام است ؛ اما در تفسیر، میگوید فقط روایات؛ و به روایات استناد میکند. 🔆 علامه معرفت : منشا متشابهات و نظریاتی که بعداً تولید میشود، همین روایات است که باعث آشفتگی ذهنی میشود و گرنه شاید آیات، آن زمان برای مردم ظاهر بوده یا اصلا سوالی برایشان مطرح نبوده است. آن زمان که عرب آیات را میشنیده به این حد احساس تناقض نمیکرده و روی آیات بحث و جدل نداشتند. ولی وقتی روایات بدین‌گونه میآید که مثلا : خدا را در قیامت چنان خواهی دید مانند ماه شب چهارده. اینها گیر میافتند؛ اهل سنت هم مانند فخررازی میگویند مضمون روایت اینگونه آمده است. ما قایل به تشبیه نیستیم. و التدبر الكافي في الآيات التي تحوم حول تبديل الأرض و السماء يفيد أن أمر التبديل أعظم مما تتصوره من بسط الجبل على السهل أو تبديل التراب فضة أو خبزا نقيا؛ درنگ کافی در آیاتی که پیرامون این موضوع هست نشان میدهد امر تبدیل، بسیار بزرگ‌تر است از آنکه ما آن را بر پهن شدن کوه بر بیابان یا تبدیل خاک به طلا یا نان پاک در نظر بگیریم. سروش: 💯 @bayyenat44 ایتا: 💯 @bayyenat313
هدایت شده از Akbar Ganji
۱۳۹۸.۰۴.۲۲جلسه قرآن.mp3
41.8M
🔊صوت جلسه قرآن ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۸
۱۳۹۸.۰۴.۲۲جلسه قرآن.mp3
41.8M
معاد 🚨🚨 🔊صوت جلسه قرآن ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۸ @bayyenat313
✅ معرفی و نقد جریان به عنوان 1⃣ نسب و مختصری از احمدالحسن بصری 💠احمد بن اسماعیل، در شهر بصره، تاریخ 1973 میلادی به دنیا آمد. او سه دهۀ نخستین زندگى خود را در همان شهر سپری کرد و تحصیلاتش را تا گرفتن لیسانس و مدرک مهندسی معمارى ادامه داد. 🔹وی مدعی ست در اواخر سال 1999 و در سن 29 سالگی، به امر امام زمان به نجف هجرت كرد و پنداشت که روش تدریس در حوزه علمیه داراى خلل بزرگى است؛ زیرا در حوزه علمیه، به جای توجه و تمركز بر ثقلین _ یعنی قرآن كریم و سخنان رسول خدا و معصومین به تدریس و آموزش منطق، فلسفه، اصول فقه، علم كلام (عقاید)، فقه (احكام شرعی) و زبان عربى می‌پرداختند. 🔹او دربارۀ علنی کردن دعوتش چنین ادعا می‌کند: دو روز آخر از ماه رمضان از سال 1424ق امام مهدی به من امر فرمود كه خطابم را متوجه اهل زمین كنم و هر فرقه را با توجه به ویژگی‌هایش بر حسب اوامر امام مورد خطاب قرار دهم و در روز سوم شوال امام مهدی به من امر فرمود كه انقلاب بر علیه ظالمان را علنی كنم و به بررسی راهكارها بپردازم و كارهای لازم را به سرعت انجام دهم. 🔹مریدانش او را با عنوان احمد الحسن نام‌گذاری کرده‌اند و علت به کار بردن نام «الحسن» برای او، استناد به این روایت است: وَ يُسَمِّيهِ بِاسْمِ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ وَ يُكَنِّيهِ، وَ يَنْسُبُهُ إِلَى أَبِيهِ الْحَسَنِ الْحَادِيَ عَشَرَ إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ. 🔹آن‌ها شجره‌نامه‌ای خودساخته ارائه داده و نسب او را چنین بیان می‌کنند: «احمد، فرزند اسماعیل، فرزند صالح، فرزند حسین، فرزند سلمان، فرزند محمد (مراد امام زمان است)، فرزند حسن العسكرى، فرزند على، فرزند محمد، فرزند على، فرزند موسى، فرزند جعفر، فرزند محمد، فرزند على السجاد، فرزند حسین، فرزند على بن ابى‌طالب.» 🔹این نسب‌نامه ساختگی در حالی است که بنابر نظر شیروان الوائلی وزیر امنیت دولت عراق و گروهی از طوایف بصره، او از طایفه «همبوش» یکی از طوایف «البوسویلم» است و این طایفه از سادات محسوب نمی شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/4/22 💯 @bayyenat313
✅ معرفی و نقد جریان به عنوان 2⃣ برخورد علما با وی و واکنش احمد بصری 💠پس از این‌که این فرد ادعای خود را در عراق علنی کرد و با کمک گروهی از پیروانش جزوات و کتاب‌هایی منتشر نمود، برای گرفتن بیعت از مراجع تقلید و علمای عراق اقدام کرد. علما و بزرگان حوزه پس از بررسی ادعاهای این فرد، مخالفت خود را با این جریان اعلام نموده و کتاب‌های متعددی در بیان انحرافات و رد ادعای او منتشر کردند. از این‌رو، احمدحسن به تخریب چهره آنان همت گماشت و حتی عالمی بزرگ مانند آیت‌الله سیستانی که زعامت شیعیان را به عهده دارد و با تدبیر و در نظر گرفتن مصالح امت اسلام و تشیع، به اداره اوضاع آشفته و پر از آشوب شیعیان عراق مشغول است را عالم امریکایی معرفی کرد. وی همان روشی را در تخریب حوزه‌های علمیه شیعیه و علمای آن به کار گرفته که وهابیت سرلوحه فعالیت‌های ضدشیعی خود قرار داده است و عجیب این‌که اعتنا نکردن بزرگان به خود را دلیل بر حقانیت ادعاهایش می‌داند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/4/22 💯 @bayyenat313