eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🟪 نکاتی در باره آیه اکمال 🕙 *نکته دهم* 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟦 گفته شد: بعضی واژه الیوم را به معنای مجازی آن تاویل کرده‌اند! یعنی روزگار. این قول را مفسرانی از اهل سنت مطرح ساختهاند، همچون ابن جرير طبری (جامع البیان فی تاویل آی القرآن، ج ۶ ص۹۴) ؛ فخر رازی (مفاتیح الغیب، ج ۱۱،ص ۱۰۸) ؛ زمخشری (تفسیر کشاف، ج 1 ص ۶۰۵-۶۰۴) ؛ بیضاوی (انوار التنزیل و اسرار التاویل، ج ۱،ص ۲۵۵) ؛ آلوسی (روحالمعانی، ج ۴، ص ۹۰-۸۹)؛ و ابن عطية اندلسی به صورت احتمال آورده است. (المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز : ج ۲، ص ۱۵۳–۱۵۴) (رجوع کنید به کتاب بررسی تطبیقی تفسیر آیات ولایت ، دکتر فتحالله نجارزادگان، ص ۱۹۲) 🟦 و گفته شد: برخی روز نزول آیه را روز بعثت، یا روز فتح مکه و یا روز ابلاغ برائت از مشرکین دانسته‌اند! بغوی این قول را به ضحاک، از تابعین، نسبت داده (معالم التنزیل، ج۲ ص ۱۰) و بیضاوی و دیگران نیز آن را بطور احتمال مطرح کرده و گفته‌اند : «اتمت علیکم بفتح مکه» یعنی نعمتم را با فتح مکه بر شما تمام کردم. (بیضاوی، بی‌تا ، انوار التنزیل و اسرار التاویل، بیروت، دارالکتب العلمیه، ج۱ ص ۲۵۵) 🔻طبری نیز در تفسیر خود در بیان «الیوم» نوشته: گروه دیگری گفته‌اند «الیوم» روز معلومی نزد مردم نیست و معنای آن این است: روزی که من ـ خدا ـ آن را می‌دانم و مردم آن را نمی‌دانند! (جامع البیان، ج۶ ص۸۴) از این بیان احتمالات گفته شده در مورد روز بعثت، فتح مکه و اعلان برائت حدس زده شده، بویژه با توجه به ارتباط آیه اکمال با آیه تبلیغ که در آنجا هم این احتمالات صریحا بیان شده، این دیدگاه به نظر رسید. 🟦 اما قول مشهور مفسران اهل سنت آن است که مقصود از «الیوم» با وقت نزول آیه یکی است، و آن روز عرفه یعنی روز نهم ذیحجه سال دهم هجری است. 🔻فخررازی نوشته است: مراد از «الیوم» روز نزول این آیه است. آیه در روز جمعه مصادف با عصر روز عرفه در حجةالوداع سال دهم نازل شد. (مفاتیح الغیب، ج۱۱ ص ۱۳۸، القول الثانی). 🔻رشیدرضا گوید: صحیح آن است که مراد از «الیوم» روز عرفه از سال حجةالوداع در سال دهم هجری است. (تفسیر المنار، ج۶ ص۱۵۴) 🔻ابن عطية اندلسی نیز به این قول گرایش دارد. (ج ۲، ص ۱۵۴ -۱۵۳) و 🔻بیضاوی (ج 1، ص ۲۵۵) و آلوسی (۴، ص ۹۰-۸۹) نیز آن را به عنوان احتمال ذکر کرده‌اند. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🟪 نکاتی در باره *آیه اکمال* 🕚 *نکته یازدهم* 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟦 گفتیم قول مشهور مفسران اهل سنت آن است که مقصود از «الیوم» روز عرفه یعنی روز نهم ذیحجه سال دهم هجری است. اما این قول با چالشهایی مواجه است: 🟦 ۱. با متن آیه ناسازگار است: 🔻• اول آنکه آیه از یاس کفار در این روز خبر می‌دهد ، اما در نهم ذیحجه اتفاقی نیفتاد که کفار مایوس شوند. 🔻• دوم، آیه از کامل شدن دین در این روز خبر می‌دهد ، اما در عرفه دین تغییری نکرد. 🔻 • ممکن است گفته شود در عرفه احکام حج نازل شد و دین کامل شد! اما ☑️ *اولا* نزول برخی احکام حج ـ که البته عمده آن قبلا نازل شده بود ـ چگونه می‌تواند موجب یاس کفار از دین شود؟ ☑️ *ثانیا* آنچه از احکام حج در سوره مائده نازل شده تنها دو آیه است که مربوط به حکم کشتن صید در حال احرام است (آیه ۹۴ و ۹۵). آیا این حکم موجب یاس کفار و کامل شدن دین شده؟ ☑️ *ثالثا* اگر در این روز به علت این حکم دین کامل شده و کفار مایوس شدند چرا اعلام یاس کفار در کنار همان حکم نازل نشده و قرار نگرفته است؟ ☑️ *رابعا* مگر دین فقط احکام است که با نازل شدن یک یا چند حکم فقهی دین کامل شود؟ دین اگر با نزول چند حکم کامل می‌شد پس این همه احکام که در فقه حنفی و مالکی و شافعی و حنبلی به علت عدم بیان آن در کتاب و سنت ایجاد شده و هنوز هم می‌شود ، باید به معنای ناقص بودن دین و عدم اکمال آن باشد! 🔻• باز ممکن است گفته شود کثرت مسلمانان در عرفه و نبود کفار موجب یاس کفار از غلبه بر مسلمانان شد! اما ✅ *اولا* ممنوعیت کفار از حضور در حج و در مکه، سال قبل و با اعلان برائت حاصل شد؛ ✅ و از سوی دیگر آیه از یاس کفار از دین خبر می‌دهد نه از غلبه نظامی بر مسلمانان! ✅ همچنین این کثرت چه ربطی به کامل شدن دین و رضایت پروردگار از آن دارد؟! سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
هدایت شده از تفسیر راهبردی بینات
🟪 نکاتی در باره *آیه اکمال* 🕛 *نکته دوازدهم* 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟦 گفتیم قول مشهور مفسران اهل سنت در باره نزول آیه در روز عرفه با چالشهایی مواجه است: 🟦 ۱. با متن آیه ناسازگار است: که توضیح آن گذشت. 🟦 ۲. به لحاظ نقل (روایات) با تهافت و استبعاد روبرو است: 🔻• این قول به روایتی از عمربن الخطاب متکی است که به شکلهای مختلف نقل شده و خلاصه آن این است که مردی یهودی در زمان حکومت عمر گفت شما مسلمانان آیه‌ای را در کتابتان می‌خوانید که اگر در دین ما نازل می‌شد قطعا ما آن روز را عید می‌گرفتیم. عمر پرسید کدام آیه؟ گفت : الیوم اکملت لکم دینکم.. عمر گفت من آن روز را می‌شناسم و نیز جایی را که آیه نازل شد. آن آیه روز جمعه زمانی که پیامبر در عرفات وقوف داشت نازل شد! (بخاری، [بیتا]: ج ۸، ۲۱۷؛ مسلم ۱۹۷۲: ج۲ ص ۶۰۵ ؛ ترمذی [بیتا] ج ۵، ۲۵۰، ح ۳۰۳۴ ؛ ابن کثیر ۱۴۰۲: ج ۲، ۱۳- ۱۲ و نیز، همان ۱۴۰۸: ج ۵، ۱۵۵) 🔻این روایت علاوه بر آن که با ظاهر آیه تعارض دارد، دچار تهافت در متن و نقل هم هست: ـ برخی نقلها گویند مردی یهودی، برخی دیگر گویند مردی نصرانی و در برخی گفته شده یهودیان سوال کردند. ـ در بیشتر متنها گفته شده روز عرفه و برخی شب جمع یعنی شب دهم و در برخی آمده شب جمعه! ـ همچنین بیشتر متنها روز جمعه را متذکر شده‌اند و برخی در آن تردید کرده و برخی شب جمعه را گفته‌اند. جالب است بدانیم برخی از روایات اهل سنت چنین افاده می‌کند که حضرت در روز عرفه در حجة الوداع نماز ظهر را با نماز عصر با هم به‌جا آوردند، (نسائی، خصایص امیرالمؤمنین، ۱۴۱۹: ج ۱، ۲۹۰) که در این صورت نزول آیه در روز جمعه را با مشكل مواجه می‌سازد. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🟪 نکاتی در باره آیه اکمال 🕐 نکته سیزدهم 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟦 گفتیم قول مشهور مفسران اهل سنت در باره نزول آیه در روز عرفه به روایتی از عمربن الخطاب متکی است که با چالشهایی مواجه است: 🔻ـ این روایت با ظاهر آیه تعارض دارد 🔻ـ دچار تهافت در متن و نقل است 🔻ـ مشکل دیگر این روایت استبعاد عقلی آن است: ✅ چطور ممکن است تا زمان حکومت عمر مسلمانان در باره مفاد این آیه و ضرورت عید گرفتن آن بی‌توجه بوده‌اند تا آنکه اهل کتاب آنها را متوجه سازند! 🔻قطعا اهل کتاب در مقام طعنه بودند زیرا آنها از سوی قرآن و نیز از سوی مسلمانان متهم بودند که بسیاری از مطالب کتاب خود را کتمان می‌کنند و آنان در مقام دفاع از خود به مسلمانان طعنه می‌زنند که شما هم مطالبی را از کتاب خود کتمان می‌کنید که یکی از آنها ماجرای نزول این آیه شریفه است! ✅ از سوی دیگر این حج اولین حجی بوده که دهها هزار مسلمان در آن شرکت داشتند از جمله همه صحابه بزرگ و معروف که بسیاری از آنها روایات فراوانی را از پیامبر نقل کرده‌اند. با اینحال چه شده همگی در باره نزول این آیه شریفه سکوت کرده‌اند و تنها خلیفه آن هم سالها بعد در برابر اعتراض یهود به ماجرای نزول آیه در عرفه اشاره می‌کند؟ آیا امکان ندارد که صحابه از نقل ماجرای اصلی ممنوع شده باشند؟ ✅ ضمنا در این روایات، یهودی در باره علت عید نگرفتن روز نزول آیه سوال می‌کند اما خلیفه پاسخی دیپلماتیک می‌دهد و از پاسخ اصلی طفره می‌رود! راستی نباید روزی که دین به کمال رسیده و خدا این دین را پسندیده و کفار به یأس رسیده‌اند عید اعلام شود؟ اگر خلیفه می‌داند که این آیه در چه روزی نازل شده چرا آن را عید اعلام نمی‌کند؟ سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
💠 توجه به خداوند و نیاز به دارد و تمرینش این است که انسان برنامه ریزی کند و روزانه در یک زمان مشخص مثلا یک دقیقه به خداوند توجه داشته باشد؛ به عظمت الهی، به مهربانی و لطف های فراوانش و به حضورش. یک دقیقه تمرکز و توجه در طول شبانه روز کار سختی نیست و انسان باید انقدر تمرین کند که عادت کند و بعد از عادت کردن یک دقیقه دیگر اضافه کند به همین شکل به تدریج زمان را زیاد کند و این همان است. 💠 همان طور که انسان برای اکثر مهارت های دنیوی وقت و تمرکز می گذارد برای ذاکر شدن هم باید وقت بگذارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/2/20 💯 @bayyenat313
💠 یکی از مواردی که در حسابرسی اعمال خیلی مهم است و در واقع ضریب برای عمل است مسئله ذکر است. ذکر نه تنها خودش یک عمل است بلکه موجب افزایش ارزش سایر اعمال می شود؛ یعنی اگر انسان هنگام انجام سایر اعمال، مانند قرآن خواندن، نماز خواندن، راه رفتن، کار کردن، و ... توجه به خدا داشته باشد همین توجه، عمل او را ارزشمند تر می کند زیرا باعث می شود بداند زیر نظر الهی است و در محضر خدایی که به او توجه می کند نباید گناه کند به همین دلیل توجه همراه عمل باعث ارزشمندتر شدن عمل می شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/2/20 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
▪امام حسین(ع) به فرزندش امام سجاد (ع) که در واقعه عاشورا به دلیل بیماری در نبرد شرکت نداشتند، فرمود: ▪«سوگند به خدا؛ خون من از جوشش باز نمی ایستد تا این که خداوند، مهدی را برانگیزد. او به انتقام خون من، از منافقان فاسق و کافر، هفتاد هزار نفر را می کشد.»(بحار الانوار،ج 45 ،ص ٢٩٩)
شب عاشورا-هیئت امام صادق ع - 1399-2.mp3
14.55M
⬛️شب دهم محرم 1399 هیئت امام جعفر صادق علیه السلام محمد عینی زاده موحد سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
هدایت شده از فاسئلوا اهل الذکر
🔻جلسات پرسش و پاسخ مهمان امشب: *دکتر طاهر فریدونی* ⏰ساعت: 🕣 تا 🕦 ٢٠:٣۰ تا ٢٢:٣٠ ▪آغاز جلسه با زیارت عاشورا 📡پخش زنده در اسکایپ و روبیکا 🔰برنامه دو شب گذشته در پیام‌رسان روبیکا قابل مشاهده است. 🔰 نشانی کانال در روبیکا https://rubika.ir/ahlozzekr 🔰سروش: http://sapp.ir/ahlozzekr 🔰ایتا: eitaa.com/ahlozzekr5 🔰تلگرام: t.me/Abuzar5 🔰واتساپ : https://chat.whatsapp.com/BgSSyXLUgpNGIM3Msl15Ul 🔰اسکایپ : https://join.skype.com/d2jnW1ROUdrr
✅ وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می‌دهند! (سوره مبارکه انسان، آیه ۸) 💠 در آیه شریفه ایهام دارد: ✔️می تواند حب چند چیزی باشد که در راه خدا میخواهند بدهند یعنی از چیزی انفاق می کنند که خودشان بسیار دوست دارند و به آن نیاز دارند. ✔️و می تواند به معنی باشد، یعنی به خاطر دوستی خدا. چون خدا را دوست دارند، اطعام می کنند. و در هر شرایط سختی این کار را انجام می دهند و منتظر پاداش و قدردانی از کسی نیستند. 🔹إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا (و گویند) ما فقط برای رضای خدا به شما طعام می‌دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی هم نمی‌طلبیم.(آیه 9، سوره مبارکه انسان) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/2/20 💯 @bayyenat313
✅ أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ (ای رسول ما) آیا می‌نگری آن را که هوای نفسش را خدای خود قرار داده و خدا او را دانسته (و پس از اتمام حجت) گمراه ساخته و مهر (قهر) بر گوش و دل او نهاده و بر چشم وی پرده ظلمت کشیده؟ پس او را بعد از خدا دیگر که هدایت خواهد کرد؟ آیا متذکر این معنی نمی‌شوید؟ (آیه 23، سوره مبارکه جاثیة) 💠  انجام دادن تنها برای  و پاک کردن  از غیر خدا است. 💠 به معنی است، یعنی کسی که برای انسان اهمیت دارد و انسان همه ی اعمالش را برای او انجام می دهد. با در و بوجود نمی آید بلکه زمانی که فقط خدا برای انسان اهمیت داشته باشد و جز او دلبری نداشته باشد بخواهد یا نخواهد عملش را تنها برای او انجام می دهد، و اینگونه است که اخلاص بوجود می آید. ✔️لا اله الا الله به این معناست که . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/2/20 💯 @bayyenat313
✅ أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ (ای رسول ما) آیا می‌نگری آن را که هوای نفسش را خدای خود قرار داده و خدا او را دانسته (و پس از اتمام حجت) گمراه ساخته و مهر (قهر) بر گوش و دل او نهاده و بر چشم وی پرده ظلمت کشیده؟ پس او را بعد از خدا دیگر که هدایت خواهد کرد؟ آیا متذکر این معنی نمی‌شوید؟ (آیه 23، سوره مبارکه جاثیة) 💠 انسان عملش را برای کسی یا چیزی انجام می دهد که برایش مهم باشد ممکن است آن پول باشد قدرت باشد و یا چیز دیگر. اکثریت مردم خودشان برایشان مهم هستند و هر کاری که انجام می دهند برای خودشان است. حتی نماز خواندن، زیرا می ترسند قیامت حقیقت داشته باشد و دچار عذاب شوند. 💠بعضی از افراد خواسته هایشان یعنی شان از خودشان مهم تر است برایشان. مثلا وقتی انفاق می کنند اگر از آنها بپرسی هزار دلیل و توجیه می آوردند ولی فقط یک دلیل دارد و آن این است که خواسته هوای نفسش بوده و دلش خواسته این کار را بکند. 💠 انسان وقتی به می رسد که فقط خدا برایش اهمیت داشته باشد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/2/20 💯 @bayyenat313