#مفاهیم_قرآن
5⃣ وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً
و ما با موسی سی شب وعده قرار دادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا آنکه زمان وعده پروردگارش به چهل شب تکمیل شد.
(آیه 142 سوره اعراف)
💠 #تم در آیه فوق به معنای #اضافه_کردن و کامل تر شدن است.
✔️ آیه۱۲۴ سوره بقره می فرماید، خداوند حضرت ابراهیم را #مبتلا کرد، یعنی #مواجه کرد با یک سری از کلماتی و سپس می فرماید فَأَتَمَّهُنَّ یعنی خداوند کلماتی را که حضرت ابراهیم با آنها مواجه شده بود را کامل کرد و تمام کرد.
یعنی طبق آیات و روایات نام نه تن از ائمه (علیهمالسلام) را به پنج تنی که حضرت آدم تلقی کرده بودند اضافه کردند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/8/17
#مفاهیم_قرآن
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
6⃣ در روایات آمده است کلماتی که حضرت ابراهیم به آن مبتلا شد همان کلماتی است که توبه حضرت ادم به واسطه آنها پذیرفته شد با این تفاوت که حضرت آدم آن #کلمات را #دریافت کرد ولی حضرت ابراهیم با #حقیقت آن کلمات مواجه شد و مبتلا شد.
حضرت آدم نام پنج تن از اهل بیت را #تلقی کرد و حضرت ابراهیم نیز در ابتدا با نام پنج تن مواجه شد سپس خداوند فَأَتَمَّهُنَّ یعنی اضافه کرد به آن کلمات نه #کلمه دیگر را از امام سجاد علیه السلام تا امام مهدی علیه السلام و اینجا بود که حضرت ابراهیم با حقیقت امامت مواجه شد و این نور و آتش امامت بر جان او مستولی شد و او را به #امام تبدیل نمود.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/8/17
#مفاهیم_قرآن
#امامت
#ابتلا
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
7⃣ دو دیدگاه افراطی و تفریطی پیرامون فهم قرآن کریم
🔹دیدگاه اول، دیدگاه افراطی:
#قرآن_بسندگی
قرآن برای همه قابل فهم است و اگر کسی زبان عربی بداند یا به ترجمه قرآن مراجعه کند برای فهم قرآن کافیست و نیازی به تبیین و تفسیر ندارد.
و نتیجه ی این دیدگاه عدم نیاز به روایات معصومین علیهم السلام برای فهم قرآن است.
🔹دیدگاه دوم، دیدگاه تفریطی:
#حدیث_بسندگی و منع تفسیر قرآن
قرآن برای مردم قابل فهم نیست و برای افراد خاص یعنی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام نازل شده است. وظیفه ما در قبال قرآن، خواندن و تکریم آن است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/8/24
#مفاهیم_قرآن
#قرآن_بسندگی
#حدیث_بسندگی
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
8⃣ #قرآن_بسندگی
💠 مثال:
آقای طباطبایی از طرفداران این دیدگاه بر خلاف نظر خودش که قرآن خودش قابل فهم است و نیاز به تفسیر ندارد مبنای خودش را زیر پا گذاشته و به تفسیر قرآن می پردازد و چون از قبل اعتقادی دارد مبنی بر اینکه نباید اهل بیت علیهم السلام را مبنا قرار دهیم، آیه۱۲۴ سوره مبارکه بقره را که جایگاهی برای اهل بیت علیهم السلام قرار می دهد بر خلاف روش خودش و بر خلاف ظاهر قرآن تفسیر می کند که اصطلاحا به این کار تفسیر به رای می گوییم.
وی در آیه شریفه معنی امام را همان نبوت دانسته و معتقد است نبوت و امامت با حضرت محمد صلي الله عليه وآله وسلم خاتمه یافته است و قرآن و جامعه نیاز به مبینین الهی ندارد.
💠 #تفسیر_به_رای بدین معناست که کسی خارج از قرآن باور و اعتقادی داشته باشد و بعد به گونه ای اعتقاد خود را به قرآن تحمیل کند.
یعنی آیه ای پیدا کند و یا آیه را به گونه ای تفسیر و تبیین کند که نظر خودش اثبات شود و یا نظر خودش رد نشود.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/8/24
#مفاهیم_قرآن
#قرآن_بسندگی
#تفسیر_به_رای
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
9⃣ #قرآن_بسندگی
💠 این دیدگاه در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نیز وجود داشت.
#حدیث_اریکه از احادیث صحیحی است که در مجامع روایی اهل سنت نقل گردیده است. محتوای این خبر این چنین است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله خبر از آینده ای نزدیک داده که شخصی بر اریکه ی قدرت تکیه خواهد زد وبا شعار«حسبنا کتاب الله»، به سنت نبوی صلی الله علیه وآله بی اعتنائی می ورزد.
اگرچه این یک موضع سیاسی بوده و بعد از رحلت پیامبر در سقیفه بر حدیث استدلال کردند و گفتند که پیامبر فرموده است الائمة من قریش و بر این مبنا سعد ابن عباده را که انصار با او بیعت کرده بودند کنار زدند.
این دیدگاه در طول تاریخ به بعضی از #خوارج و #حنابله نیز نسبت داده شده و در #مصر و #شبه_قاره_هند نیز شکل گرفته و گسترش پیدا کرده است.
علت رشد #قرآن_بسندگی در این دو مرکز مقابله با جریان شدید #حدیث_گرایی(سلفیون) بود که به شدت به #ظاهر_روایات تجمد داشتند و اهل تفسیر و تحلیل نبودند و می گفتند هر چه ظاهر روایات گفت باید به همان توجه کنیم.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/8/24
#مفاهیم_قرآن
#قرآن_بسندگی
#حسبنا_کتاب_الله
#خوارج
#حنابله
#مصر
#شبه_قاره_هند
#حدیث_گرایی
#ظاهر_روایات
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
0⃣1⃣#قرآن_بسندگی
💠 علت پیدایش جریان #سلفیه نیز مقابله با جریانی بود که تقریبا #عقل_گرا بودند و قرآن و دین را بسیار آزاد تفسیر و تبیین می کردند و به جریان #اعتزال معروف شده بودند و خلفا نیز از آنان حمایت می کردند. و در حقیقت جریانی بود در برابر حقیقت اهل بیت علیهم السلام، چون #اهل_بیت با بیان بسیار علمی و منطقی قرآن و دین را تبیین می کردند.
جریان #اعتزال بعد از مدتی نتوانستند به لوازم عقل گرایی پایبند باشد چون اینگونه آزاد گذاشتن تفسیر و عقل گرایی باعث می شود برداشت از قرآن و دین به شکلهای مختلف صورت بگیرد مگر آنکه جریانی که قدرت در دست اوست به لحاظ علمی و عقلی چنان دست برتر داشته باشد که بتواند همه ی #شبهات را پاسخ دهد و از #تفرقه جلوگیری کند و بدین شکل جریان حق را بر اساس عقل پیش ببرد و بنی عباس که این روش را پیش گرفته بودند بدلیل نداشتن #قدرت_علمی نتوانستند مدیریت کنند و مکاتب و دیدگاه های فراوانی در تفسیر و تبیین دین و احکام بوجود آمد و در نتیجه حکومت برای کنترل اوضاع با سرنیزه به تدبیر امور پرداخت و با #عقل_گرایی_ظاهری_و_کنترل_شده چند عالم درباری انتخاب شده را در راس امور قرار داد و هر چه آنان می گفتند بقیه هم باید تبعیت می کردند.
در حالی که در شیعه یک مکتب وجود داشت آن هم مکتب و دیدگاه اهل بیت.
در نهایت با وجود همه ی کنترل ها و تلاش ها برای جریان عقل گرایی ظاهری در زمان متوکل به این نتیجه رسیدند که تغییر رویه دهند و گفتند از این به بعد تفکر و تعقل ممنوع و هرچه حدیث می گوید باید به آن مراجعه کرد و به اصطلاح #اهل_حدیث رشد کردند و احمد بن حنبل در راس قرار گرفت و #حدیث_گرایی قوت گرفت و متون حدیثی چون صحیح بخاری و مسلم و ...به نگارش درآمد و این حدیث گرایی به شدت در #اهل_سنت اوج گرفت.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/8/24
#مفاهیم_قرآن
#قرآن_بسندگی
#سلفیه
#اعتزال
#عقل_گرایی_ظاهری_و_کنترل_شده
#حدیث_گرایی
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
1⃣1⃣ #قرآن_بسندگی
💠 دیدگاه #حدیث_گرایی در دوره معاصر برای روشنفکران خیلی خوشایند نبود زیرا آنان می دیدند که بسیاری از احادیثی که وجود دارد مخالف #عقل است و می گفتند چرا باید به این تفاوت ها تجمد داشته باشیم در حالی که جریان #سلفیه همین را می گفت و معتقد بود که ما باید برگردیم به قرآن و سلف صالح و ببینیم آنها چه می گویند و الان تفاسیر از قرآن و دین منحرف شده است ولی معاصرین و روشنفکران می گفتند که حرفهای سلف صالح ضد و نقیض است و در تضاد با عقل است و در اینجا بود که یک جریانی در #مصر صورت گرفت که می گفتند ما برای اینکه دین را احیا بکنیم باید به اصل دین و روایات برگردیم و احادیث و روایات را منتقدانه بررسی کنیم یعنی اگر باعقل هم خوانی داشت بپذیریم و در غیر این صورت کنار بگذاریم و قوی بودن سند و موثق بودن راوی و غیره را نباید ملاک پذیرش حدیث قرار بدهیم بلکه #عقل_تنها_ملاک است و و از جمله احادیثی که کنار گذاشتند #احادیث_مهدویت بود زیرا علت عقب افتادگی امت اسلامی را اعتقاد به مهدویت می دانستند زیرا در نظر آنان معتقدین به مهدویت هیچ تلاشی نمی کنند و فقط منتظر ظهور حضرت مهدی علیه السلام هستند و قابل ذکر است که در این دوره جریان #منتقدین_حدیث بسیار قدرتمند بودند و بر الازهر و عربستان حاکم بودند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/8/24
#مفاهیم_قرآن
#قرآن_بسندگی
#سلفیه
#منتقدین_حدیث
#عقل_تنها_ملاک_تشخیص
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
2⃣1⃣ #قرآن_بسندگی
💠 پس از مدتی دوباره در مصر جریانی شکل گرفت به نام #اهل_القرآن که معتقد بودند حال که علم انقدر پیشرفت کرده پس حتما ما از #صحابه و #تابعین بیشتر نسبت به قرآن و دین فهم و درک داریم و دیگر نیازی به #حدیث نداریم و بعد از #مصر این جریان در #هند نیز به شکل قویتری صورت گرفت.
این مکتب در مصر با نام اهل القرآن شکل گرفت و در هند نیز با نام #قرآنیون.
و اعتقاد بر قرآن بسندگی داشتند و اینکه قرآن برای همه قابل فهم است.
و به همین دلیل
برداشت های مختلفی از قرآن صورت گرفت و اختلاف عملکرد بین شان بوجود آمد.
و چون هر کسی به یک شکل احکام و قواعد را برداشت می کرد و #قدرت_علمی_برتری نیز نبود که در برداشت های اشتباه قانع و آگاهشان کند در بینشان _تفرقه بوجود آمد و هر کدام به جریانی تمایل پیدا کردند.
✔️در #ایران نیز جریانی که شکل گرفت #وهابیتی بود که #مشی_ضد_حدیثی قویی داشتند مانند آقای مصطفی طباطبایی ولی در صورت نیاز به حدیث دیدگاه خویش را انکار می کردند و به احادیث شیعه و سنی رجوع می کردند و در ظاهر خود را #شیعه می دانستند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/8/24
#مفاهیم_قرآن
#قرآن_بسندگی
#اهل_القرآن
#قرآنیون
#وهابیت_با_دیدگاه_ضد_حدیثی
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
دیدگاه دوم:
3⃣1⃣ #حدیث_بسندگی
💠 حامیان این دیدگاه معتقدند قرآن اصلا قابل فهم نیست و تفسیر را ممنوع می دانستند. این دیدگاه هم در #اهل_سنت و هم در #شیعه وجود دارد؛ ولی بصورت جدی بحث درون شیعی هست، بخاطر روایاتی که در این زمینه هست و همچنین بعضی از استدلال هایی که می آورند می گویند فقط باید روایت و حدیث را مبنای تفسیر قرار داد.
در #اهل_حدیث اهل سنت بویژه قدمایشان این دیدگاه وجود دارد، بخصوص در دوره ی احمد حنبل و قبل از او برخی قائل به این دیدگاه بودند.
در شیعه هم اغلب #حدیث_گرایان یا #اخباریون این دیدگاه را داشتند. شیخ حر عاملی صاحب وسائل الشیعه به این مطلب تصریح کرده است که قرآن را نباید مستقیم استفاده کرد بلکه باید از روایات بهره گرفت. استرآبادی نیز که معروف به رئیس اخباریون است قائل به این نظریه است.
در بین علمای ما که قائل به این مسئله هستند، تفاوتهایی وجود دارد و همه ی آنها روی این که تمام قرآن باید با حدیث تبیین شود دگم نیستند و عمدتا در مورد ظواهر این عقیده را دارند که باید با حدیث تبیین شوند.
البته حدیث بسندگی شامل دو جریان است یک جریان، جریان به اصطلاح #تبیین_دین است که می گوید اساسا منبع دین، روایات است و ما فقط از روایات باید دین را استخراج کنیم.
و جریان دیگر #تفسیر_قرآن است یعنی یک آیه را می خواهیم تفسیر کنیم حتما باید به روایات مراجعه کنیم.
و البته بنظر می آید این جریان در برابر جریان قرآن بسندگی اهل سنت و عقل گرایی که اعتقاد داشتند همه چیز با عقل قابل درک است، شکل گرفته است.
و در نهایت این دیدگاه می گوید قرآن با عقل ها فهمیده نمی شود و باید به روایات مراجعه کرد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/8/24
#مفاهیم_قرآن
#حدیث_بسندگی
#تبیین_دین
#تفسیر_قرآن
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
4⃣1⃣ #معنای_ظاهر_و_نص_در_اصول
💠 در #اصول ظاهر در مقابل باطن نیست بلکه در مقابل نص است.
#نص یعنی اینکه جمله مورد نظر یک معنی بیشتر ندارد یعنی کاملا روشن است و هرجا بیان شود بیشتر از یک معنا فهمیده نمی شود مثلا می گویند" قل هو الله احد" هیچ کسی نمی فهمد که منظور از احد امکان دارد دو، سه و یا چهار باشد.
بلکه یک احتمال دارد و آن یعنی اینکه خدا یکی است.
و #ظاهر یعنی اینکه یک جمله چند معنا داشته باشد و معنایی که احتمالش قویتر باشد را ظاهر می گویند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/8/24
#مفاهیم_قرآن
#اصول
#نص
#ظاهر
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
5⃣1⃣ #حجیت_نص_و_ظاهر
💠 جریان دوم که جریان #منع_تفسیر است می گویند #ظاهر قرآن حجت نیست و نمیتوانیم به ظهور آیات استناد کنیم.
اکثر قائلین به این دیدگاه حجیت #نص را میپذیرند.
ولی اکثر مفسرین و فقهای اصولی شیعه معتقدند علاوه بر اینکه نص برای ما حجت است ظاهر آیات نیز حجت است و ما بر اساس آن می توانیم حکم صادر کنیم و فتوا دهیم.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/8/24
#مفاهیم_قرآن
#مانعین_تفسیر
#فقهای_اصولی
#حجیت_ظاهر
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
6⃣1⃣ #ادله معتقدین به #قرآن_بسندگی و اینکه قرآن برای عموم قابل فهم است.
💠 ۱- خدا در قرآن می فرماید قل یا ایها الکافرون. قل یا اهل الکتاب.
مورد خطاب خداوند #کفار هست و کفار #افراد_خاص نیستند، و علی القاعده وقتی خداوند با آنها صحبت می کند آنها باید متوجه کلام خدا بشوند. و همین طور #اهل_کتاب وقتی خداوند آنها را مورد خطاب قرار می دهد بدیهی است باید متوجه کلام خدا بشوند.
شبهه این است که خطاب قرآن عمومی است و به همین دلیل همه افراد متوجه آیات قرآن می شوند که باید گفت تمام آیات قرآن #خطاب_عمومی نیست و قرآن آیاتی دارد که #خطاب_خصوصی هست و قابل فهم برای عموم نیست.
البته مانعین تفسیر معتقدند همان آیاتی را که اینان خطاب عمومی در نظر می گیرند نیز مخاطب خود پیامبر اکرم است و خطاب عمومی نیست و پیامبر باید نقل قول کند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/8/24
#مفاهیم_قرآن
#ادله_قرآن_بسندگی
#خطاب_عمومی
#خطاب_خصوصی
💯 @bayyenat313