eitaa logo
بینات
152 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣3⃣ سایر دلایل دیدگاه تفریطی: ۷. 💠 به دلیل عظمت قرآن و گوینده آن، بیان قرآن نیاز به مفسر دارد و مفسر را خود باید تعیین کند و تعیین هم کرده است که معصومین علیهم السلام هستند. ✅ : خود خداوند می‌گوید قرآن را نازل کردم که تعقل کنید و بفهمید. «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» (یوسف/۲) یک قاعده تفسیری در مورد انّا وجود دارد انّا در جایی به کار می رود که واسطه هایی در کار است یعنی کار خداست اما توسط واسطه هایی. «ما نازل کردیم» اما توسط ملائکه، جبرئیل. و در فرهنگ قرآنی به معنای این نیست که حقیقتی در بالاست و عینا نازل شده است، بلکه یعنی آن حقیقت در بالا یک سطحی از وجود را دارد و نزول یعنی آن را مادی و محسوس کردن و آوردن در سطح این عالم و ساده و قابل فهم کردن. یعنی در آن مرتبه که قرآن بود عبارت و کلمه و حرف نبود بلکه حقایقی نورانی بود. مثل چیزهایی که ما درک می‌کنیم و در ذهن ما می گذرد که به صورت کلمه و عبارت نیست. حتی در احساس؛ احساس علاقه یا نفرت را داریم و درک می کنیم اما وقتی بخواهیم برای کسی بیان کنیم در عالم خیال تبدیل می کنیم به کلمات و الفاظ متناسب و بیان می کنیم. یعنی آن احساس را تنزل دادیم به الفاظ. هیچگاه الفاظ نمی توانند حقیقت آن را منتقل کنند. خیلی چیزهایی را که درک می‌کنیم نمی‌توانیم بیان کنیم و نیز برخی احساسات را. وقتی هم که بیان می کنیم طرف مقابل یک چیزی می‌فهمد اما معلوم نیست همان چه که ما درک کردیم همان را درک کرده باشد. پس اصل قرآن چیز دیگری بوده و نازل شده در سطح ما. آن هم عربی یعنی خیلی روشن و فصیح. لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ برای اینکه تعقل کنید. یعنی اگر نازل و عربی نمی‌شد نمی‌توانستیم تعقل کنیم و خدا این گونه نازل کرده که بتوانیم تعقل کنیم. پس قرآن عظمت دارد مورد قبول است اما اینگونه نیست که نشود آن را درک کرد و فهمید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313
4⃣3⃣ یکی از کسانی که قائل به عدم تفسیر قرآن بدون حدیث است مرحوم بحرانی صاحب تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن می باشد. تفسیر البرهان یکی از تفاسیر حدیثی است که به آن (مکتب اول) می گوییم. یعنی فقط با حدیث تفسیر می کنند و روششان، است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
5⃣3⃣ در کنار سایر تفاسیر و در مقابل قرار دارد. در تفسیر روایی از روش عقلی، ادبی(استناد به کتاب لغت، صرف و نحو و مبادی، بیان) استفاده می کنند و در ضمن استناد به حدیث هم می کنند و احادیث را در تفسیر حجت می دانند که این (مکتب دوم) است، مثل تفسیر تبیان و المیزان. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
6⃣3⃣ مکتب سوم در روش تفسیر، است. این مکتب در واقع روایات را حجت نمی داند بلکه اگر در تایید تفسیری که کرده اند روایتی باشد، آن روایت را هم می آوردند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
7⃣3⃣ در حديث منقولی از امام علی(ع) مبنی بر اینكه خداوند كلام خود را سه قسمت كرده، آمده است: «ان اللَّه قسم كلامه ثلاثة أقسام فجعل قسما منه يعرفه العالم و الجاهل و قسما لايعرفه الا من صفی ذهنه و لطف حسه و صح تمييزه و شرح صدره للإسلام و قسما لا يعرفه الا اللَّه و أمنائه و الراسخون فی العلم» 💠 اولین قسم، بر اساس اين روايت يك قسمت از كلام الهی است که و می‌توانند بفهمند. اين بدان معناست كه كلام قرآن بر اساس نازل شده است و بخشی از آن را همه می‌فهمند؛ مانند خطاب ها و قصه‌های قرآنی و فهم معنای آیات از طریق ترجمه. 💠 دومين قسم از قرآن به گونه ای است که فقط كسانی كه (خالی از حب و بغض و امراض روحی مانند حسادت)، و (یعنی دقیق و باریک) باشد و خداوند نيز به آنها (صدر محل اندیشه است و هر چه محل اندیشه وسیع تر باشد یعنی قلب بزرگتر است و هر چه قلب بزرگتر باشد تعقل و تفکر بالاتر است) داده باشد ، آن قسم را می فهمند. 💠 سومین قسم از آيات را كه لايه‌های پنهان قرآن هستند تنها و كه (ص) و (ع) هستند، درك می‌كنند. فهم اين گروه بالاترين فهم است و معرفتشان به حد اعلی است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
8⃣3⃣ امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: خداوند قرآن را در سه بخش قرار داده است یک بخش را همه می فهمند، بخشی را علمای خاص و بخش دیگر را خداوند و راسخان در علم. این تقسیم بندی می تواند تقسیم آیه ای داشته باشد و هم تقسیم بندی به این صورت که آیات قرآن کریم دارای سطوح مختلفی است. یک ظاهری دارد که همه ممکن است بفهمند و یک سطحی دارد که علما با آن ویژگی های ذکر شده می فهمند و یک سطح دیگری دارد که فقط خداوند و راسخان در علم که پیامبر(ص) و امامان(ع) هستند، درک می کنند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
9⃣3⃣ پیرامون فهم قرآن کریم سه دیدگاه وجود دارد دیدگاه اول ها هستند که معتقدند همه ی آیات قرآن را می فهمیم و نیاز به مبین و تفسیر نداریم. دیدگاه دوم ها هستند که خود شامل دو گروهند، گروهی می گویند ما هیچ چیز از معنا و آیات قرآن نمی فهمیم و گروه دیگر نیز می گویند ما نصوص را ممکن است بفهمیم و نیاز به روایات نداشته باشیم ولی اکثر آیات قرآن ظاهرند (یعنی چند معنا از آنها برداشت می شود ولی یک معنا ظهور پیدا می کند) و این معنای ظاهری نیز برای ما حجت نیست، تا اینکه معصوم تایید یا تبیین کند. دیدگاه سوم دیدگاه است که در کلام امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمده است. حضرت می فرمایند خداوند قرآن را در سه بخش قرار داده است، یک بخش را همه می فهمند بخشی را علمای خاص و بخش دیگر را خداوند و راسخان در علم. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
AUD-20201227-WA0002.aac
4.83M
✅ شرح سوره نبأ أ لَمْ نَجعَلِ الأرضَ مِهادا 🔻حجت‌الاسلام محمد پویا
هدایت شده از علی نصیری
تفسیر جلسه ۱.m4a
50.91M
✳️ (جلسه ۱) مباحث این جلسه: شناسنامه سوره مبارکه فاتحه @alinasirigilani
هدایت شده از علی نصیری
تفسیر جلسه ۲.mp3
12M
✳️ (جلسه ۲) مباحث این جلسه: بررسی روایات فضایل سوره مبارکه فاتحه @alinasirigilani
0⃣4⃣ ۱. آیات و روایاتی که مربوط به می باشد. حتی برخی آیات کسانی را که در قرآن تدبر نمی کنند، توبیخ می کنند. ✅ أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا آیا در قرآن از روی فکر و تأمل نمی‌نگرند؟ و اگر از جانب غیر خدا بود در آن اختلافی بسیار می‌یافتند. (آیه ۸۲ سوره مبارکه نساء) ✔️ به معنای است. وقتی مطلبی را می خواهیم کاملا بفهمیم موشکافی می کنیم و گویی مطلب را زیر و رو می کنیم تا معنا و مفهوم مطلب را بفهمیم. دعوت به تدبر در قرآن به این معنی است که قرآن قابل درک و فهم است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/15 💯 @bayyenat313
1⃣4⃣ ۲. وجود در کنار خطاب های خصوصی نشان دهنده این است که لااقل مخاطب عام باید آیاتی را که مربوط به مخاطب عمومی است بفهمد و این یعنی قرآن قابل درک و فهم است و این گونه نیست که نشود از قرآن چیزی را فهمید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/15 💯 @bayyenat313