eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣7⃣ از دلائل در بحث و اینکه نباید خودمان مستقیم وارد قرآن شویم و حتما باید به اهل بیت علیهم السلام رجوع کنیم آیاتی است که نهی می کنند اتباع ظن را. ✅وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ ۚ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ ۚ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ ۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا و نيز بدان سبب كه گفتند: ما مسيح پسر مريم پيامبر خدا را كشتيم. و حال آنكه آنان مسيح را نكشتند و بر دار نكردند بلكه امر برايشان مشتبه شد. هر آينه آنان كه درباره او اختلاف مى‌كردند خود در ترديد بودند و به آن يقين نداشتند. تنها پيرو گمان خود بودند و عيسى را به يقين نكشته بودند.(آیه 157 سوره نساء) 💠 کسانی که درباره قرآن شک و درباره پیامبر و قیامت و... اختلاف می کنند اینها درباره آن در شک اند یعنی يقين و استدلال و برهان ندارند مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ علم ندارند "الا اتباع الظن" به جز اینکه اینها تبعیت از مطلق احتمال می کنند و احتمال قوی و حجت نیست. ✅ وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن، زيرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد. (آیه 36 سوره اسراء) 💠 خداوند در بسیاری از آیات قرآن می فرماید چیزی که به آن علم نداری مبنایت را بر آن مگذار. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313
2⃣7⃣ نظر شیخ حر عاملی این است که آیات مذکور پیروی از را نکوهش کرده و دلالت کرده که هیچ یک از استدلالهای ظنی نیست یعنی هر استدلالی که نتیجه اش احتمال و ظن است این حجت نیست و در هنگام شک و اختلاف نباید از آنها پیروی کرد. و این آیات صریحا نهی می کنند مبنا قرار دادن چیزی را که به آن علم نداریم. اکثر آیات قرآن کریم است و تعریف ظهور این است که از عبارات و الفاظ و آیات بیش از یک معنا بتوان برداشت کرد و این دیگر نیست و ظاهر است، و این برداشت، برداشت و علمی نیست بلکه برداشـت ظنی است و آیات بسیاری هست که می گویند بر ظن تکیه مکنید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/6 💯 @bayyenat313
3⃣7⃣ یکی از مباحث مربوط به قرآن کریم این است که ❓آیا و است یا خیر؟ ✔️ دیدگاه رسمی بین مسلمانان، علمای اسلام، مفسران، فقها و متکلمین این است که الفاظ قرآن الهی است و عین وحی است و خداوند این الفاظ را توسط جبرئیل به پیامبر اکرم(ص) وحی کرده و پیامبر بدون کوچکترین تصرفی در عبارات، عینا آنها را بازگو کرده است. این دیدگاه رسمی اسلام، اعم از شیعه و سنی است و خود قرآن کریم نیز اینگونه خود را معرفی می کند. حتی با لحن شدیدی می فرماید اگر پیامبر بخواهد سخنی را از خود بگوید و به ما نسبت دهد به شدت با او برخورد می‌کنیم حتی رگ حیاتش را قطع می‌کنیم. (الحاقه، ۴۶-۴۴) ✅ وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ و اگر [او] پاره‏ اى گفته ‏ها بر ما بسته بود (۴۴) لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ دست راستش را سخت مى‏ گرفتيم (۴۵) ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ سپس رگ قلبش را پاره میکرديم (۴۶) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/13 💯 @bayyenat313
4⃣7⃣ در طول تاریخ برخی در اینکه این عینا الهی است تردید کرده اند. در ابتدا این انکار توسط (ص) صورت گرفته اما در دوره های متأخر، حتی کسانی که مخالف قرآن و پیامبر نیستند، در این باره ادعاهایی کرده‌اند که این الفاظ و عبارات، وحیانی نیست و سخنان خود پیامبر است. اما اگر سخنان پیامبر باشد پس وحی چه می شود؟ مخالفان قرآن و پیامبر(ص) می‌گویند اصلاً وحی در کار نیست و پیامبر قرآن را خودش ساخته. ⁉️ شبهه برخی مخالفان هم به گونه ای تبیین می‌کنند که پیامبر خودش هم نمی‌داند خود ساخته و واقعاً خیال می‌کند به او وحی می شود در حالی که وحی در کار نیست و این ناشی از شخصیت باطنی پیامبر است. کسانی که با علوم روانشناختی آشنا هستند این سخن را می گویند که وحی زاییده ی عقده ها و مسائل اجتماعی است که از شخصیت باطنی و درونی فرد جوشیده و فرد خود نیز تصور می کند که به او وحی می شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/13 💯 @bayyenat313
5⃣7⃣ عده ای هم معتقدند که القا می‌شود و متعلق به خود پیامبر است مثل اینکه شما واقعه ای را دیده اید و حال با الفاظ و عبارات خودتان برای کسی بیان می کنید. ✔️ البته اینجا سوالاتی پیش می آید که القای معانی یعنی چه؟ القای معانی بدون لفظ و عبارت چگونه است؟ مثلاً «بسم الله الرحمن الرحیم» چطور بر پیامبر القا شده؟ اگر لفظ را حذف کنیم پس چه القا شده؟ مثلا در «ق و القرآن المجید» بر پیامبر چه چیزی القا شده که چنین برداشت کرده و این الفاظ و عبارات را بیان کرده است؟ّ 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/13 💯 @bayyenat313
6⃣7⃣ کسانی که در دوره های متاخر مخالف قرآن و پیامبر(ص) نیستند ولی ادعا کرده اند که الفاظ و عبارات قرآن وحیانی نیست و سخنان خود پیامبر است برای ادعای خود استدلال‌ هایی هم آورده اند. ⁉️ شبهه برای مثال مبنای سخنانش همان استدلالی است که برای آورده که چون ما با قرآن داریم خود نباید تفسیر کنیم و باید به ائمه (علیهم‌السلام) رجوع کنیم. یعنی قرآن کلام خداست و با ما هم افق نیست سطح قرآن ملکوتی است و فقط معصومین که ملکوتی و عرشی هستند می توانند با خدا مفاهمه داشته باشند و می‌توانند برای ما تفسیر کنند که خدا چه می گوید. مجتهد شبستری این استدلال را برداشته اما اشاره‌ای به شیخ حر عاملی و دیدگاه تفسیری او نمی‌کند. او کدهای سخن خود را از زبانشناسانی مانند ویتگنشتاین که بحث هم افق بودن معنایی را مطرح می‌کنند آورده و می گوید اگر عبارات و معانی قرآن از طرف خدا بود برای انسانها قابل درک نمی شد، حتی برای پیامبر، چون ما با خدا هم تراز نیستیم که سخنان او را بفهمیم. حال که ما قرآن را می فهمیم، قرآن سخنان خود پیامبر است که با ما هم افق است چون مثل ما انسان است و در این دنیا زندگی کرده. مثل اینکه ملاصدرا بحث حرکت جوهری و استدلالات فلسفی آن را برای یک گاو توضیح بدهد، ذهن و تفکر گاو که با ملاصدرا هم افق نیست پس از این سخنان چیزی متوجه نمی شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/13 💯 @bayyenat313
7⃣7⃣ متاخرینی که مخالف قرآن و پیامبر نیستند ولی معتقدند که الفاظ و عبارات قرآن وحیانی نیست و سخن خود اوست مثال های دیگری نیز می زنند. ⁉️شبهه فرض کنید یک شیر‌جنگل بتواند حرف بزند مثلاً بگوید سر ساعت ۱۲، روز سه شنبه، در فلان مکان شما را ملاقات می کنم این حرف معنایی ندارد چون شما نمی دانید در افق ذهنی یک شیر جنگل ساعت یعنی چه؟ چون او انسان نیست و زندگی شهری ندارد و این ساعتی که ما درک می کنیم در ذهن و تفکر او وجود ندارد. ما می‌دانیم ساعت یعنی چه، اما اینکه منظور او از ساعت چیست نمی دانیم. این الفاظی که ما می شناسیم در پارادایم ذهنی او وجود ندارد. در نتیجه یک وجود دارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/13 💯 @bayyenat313
8⃣7⃣ برخی از هم می گویند: ⁉️ شبهه فقط یک به پیامبر(ص) و الهام می شود و بقیه، کار خود پیامبر است. مانند اینکه به یک فرمانده دستور بدهند نیروهایت را به فلان جبهه ببر و دفاع کن اما اینکه چطور آرایش نظامی بگیرد و با چه سلاحی بجنگد و چه تاکتیکی داشته باشد هیچ کدام را به او نگویند و همه ابتکارات خود او باشد. یا مثلا به معلمی بگویند به این کلاس درس فیزیک بده این خود معلم است که طرح درس می ریزد و طبق اطلاعات خود درس می دهد. پس برخی می گویند خدا به پیامبران فقط یک انگیزه الهام می کند مثلاً به پیامبر می گوید مردم در جهل و فسادند و بت پرستی می کنند، اینها را اصلاح کن پیامبر دیگر خود طراحی می کند که چه بکند مثلاً کتابی نازل کند، حتی الفاظ و عبارات را خود طراحی می کند چون پیامبران انسانهای باهوشی بودند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/13 💯 @bayyenat313
9⃣7⃣ ✔️ شبهه قدسی نبودن قرآن، وحیانی نبودن الفاظ قرآن ✔️ در ادعای کسانی که می گویند فقط معانی قرآن انتقال یافته و الفاظ و عبارات از خود پیامبر است سوال هایی پیش می آید و باید گفت این ادعا نامفهوم است چون الفاظ قالب معانی هستند یعنی معانی با مدیوم الفاظ منتقل می شوند، وقتی لفظ را حذف کنیم معنا چه می شود؟ ما می گوییم شما دعوایتان در هم افق بودن لفظ که نیست، بلکه در معنا است چون لفظ هم افق است و همان الفاظ است و عربی است و دعوا سر لفظ نیست، دعوا سر معانی است. اگر شما می گویید هم افقی وجود ندارد، پس در معنا هم افقی وجود ندارد. اگر در معانی بین خدا و پیامبر هم افقی وجود نداشته باشد، پس خداوند چگونه به پیامبر معانی را منتقل می کند لذا این حرف در واقع است مگر اینکه بگویند فقط القا می شود یعنی این همه معارف الهی، ساخته و پرداخته ی خودش است. نقد دیگری که می توان کرد این است که بحث اختلاف افق و مشکل ساز بودن آن متعلق به سطح پایین به بالاست نه بالا به پایین؛ یعنی کسی که افق معنایی پایین تری دارد، سطح معنایی بالاتر را درک نمی کند. اما سطح بالاتر، پایینی را درک می کند لذا او می آید در سطح پایین تر حرف می زند. مثل این که شما سطح ذهنی بچه دو ساله خود را می دانید و برای او حرکت جوهری را توضیح نمی دهید یا با ادبیات خاقانی با او حرف نمی زنید، با ادبیات خودش و با چیزی که می فهمد با او سخن می گویید. قرآن کلام خداست وقتی خدا بخواهد با بشر حرف بزند طوری حرف می زند که او بفهمد. ممکن است بگوییم ما نمی توانیم در سطح خدا حرف بزنیم اما او که می تواند در سطح ما سخن بگوید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/13 💯 @bayyenat313
0⃣8⃣ علت این ادعا که از طرف خدا نیست، مقایسه و توسط روشنفکران و کسانی که مباحث وحی و متون دینی را از طریق دانشگا های غربی فرا گرفتند می باشد زیرا قرآن را هم مثل یک متن دینی در کنار سایر متون دینی می بینند و در نتیجه حرف هایی که آنها درباره کتاب مقدس می زدند، اینان درباره قرآن می گویند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/20 💯 @bayyenat313
1⃣8⃣ از دو بخش و تشکیل شده که شامل ۶۶ کتاب می‌باشد که تقریبا در طی ۱۶۰۰ سال و توسط حدود و به و در متفاوت به نگارش درآمده است. تعداد ۳۹ کتاب از این مجموعه متعلق به عهد قدیم و ۲۷ کتاب مربوط به عهد جدید است که در کل دارای ۱۱۸۹ فصل و ۳۱۱۰۲ آیه هستند. و هیچ کس ادعایی ندارد که این کتاب متعلق به حضرت موسی است یا حضرت عیسی. بلکه همانطور که همه می دانند نویسندگان آن معلوم است و در آن گفته اند که الفاظ برای خود نویسندگان است ولی معانی توسط فرشته ی وحی القا شده است پس این کتاب مقدس است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/20 💯 @bayyenat313
2⃣8⃣در مقایسه قرآن کریم و کتاب مقدس باید گفت اینگونه نیست که قرآن توسط نویسندگان مختلف و در زمانها و مکان های مختلف به سبک ها و زبانهای گوناگون نوشته شده باشد بلکه در یک عصر به پیامبر اکرم صلی الله عليه وآله وسلم وحی شده است آن هم به یک زبان و با یک سبک. پس مقایسه قرآن کریم و کتاب مقدس اشتباه است و اشکالاتی که بر کتاب مقدس وارد است بر قرآن کریم وارد نمی شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/10/20 💯 @bayyenat313