#مفاهیم_قرآن
1⃣9⃣ فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ
اما كسى كه كارنامه اش به دست راستش داده شود.
فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا
بزودى اش حسابى بس آسان كنند.
(سوره مبارکه انشقاق، آیه ۷و۸)
💠 چه کسانی کارنامه شان بدست راستشان داده می شود؟کسانی که به بهشت می روند.
سوال این است که اگر اینان بهشتی هستند پس دلیل حساب رسی که در آیه بعد آمده است چیست؟
✔️پاسخ
✅ يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا
روزى كه هر گروه از مردم را به پيشوايانشان بخوانيم، نامه هر كه به دست راستش داده شود، چون بخواند بيند كه به اندازه رشته باريكى كه درون هسته خرماست، به او ستم نشده است.(سوره مبارکه اسراء، آیه۷۱)
✔️مسأله این است که آنچه باعث بهشتی و جهنمی شدن افراد می شود یک #جواز است و بعد از دریافت آن جواز و بهشتی یا جهنمی شدن افراد #حسابرسی شروع می شود و #درجه افراد مشخص می شود.
طبق آیه شریفه هر کسی با امام و پیشوایش خوانده می شود و اگر امامش اهل بیت (علیهمالسلام) باشد و او اهل ولایت باشد جواز بهشت را دریافت می کند و در غیر این صورت جهنمی می باشد.
✅ پس جواز بهشتی شدن انسانها #ولایت است و حسابرسی بعد برای تعیین درجه می باشد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/11/18
#مفاهیم_قرآن
#ولایت
#حسابرسی_اعمال
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
2⃣9⃣ پیامبر اعظم، صلی الله عليه و آله و سلم می فرمایند :
عَدَدُ دَرَجِ الْجَنَّةِ عَدَدُ آي الْقُرْآنِ فَإِذَا دَخَلَ صَاحِبُ الْقُرْآنِ الْجَنَّةَ قِيلَ لَهُ اقْرَأْ وَ ارْقَ لِكلِّ آيةٍ دَرَجَةٌ فَلَا تَكونُ فَوْقَ حَافِظِ الْقُرْآنِ دَرَجَةٌ؛
درجات بهشت به تعداد آیه های قرآن است. پس وقتی همنشین قرآن داخل بهشت می شود، به او گفته می شود «بخوان و به ازای هر آیه بالا برو». از این رو بالاتر از حافظ قرآن درجه ای نیست.
( مستدرك الوسائل، ج4، ص231.)
💠 اگر كسى از محبان و پيروان اهل بيت عليهم السلام در دنيا موفق به آموختن قرآن نشد و عمر وى پايان يافت، چنين شخصى را در عالم برزخ قرآن ياد مىدهند. اين يكى از امتيازهاى پيرو اهل بيت عليهم السلام بودن است. اين حقيقت والا بر زبان گويا و زيباى موسى بن جعفر عليه السلام جارى شده است كه مىفرمايد:
من مات من اوليائنا و شيعتنا و لم يُحْسن القرآن عُلِّمَ في قبره ليرفع الله به من درجته فان درجات الجنة علي قدر آيات القرآن يقال له إقرأ و ارق.
«هركس از شيعيان ما كه قرآن را نيكو ياد نگرفته است، (در دنيا) در قبر به وى مىآموزند تا درجات وى بالا رود زيرا درجات بهشت به مقدار آيات قرآن است. به قارى قرآن گفته مىشود بخوان و بالا برو.»
📕(اصول كافى، باب فضل حامل القرآن، حديث 10؛ المحجة البيضاء، ج 2، ص 217.)
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/11/18
#مفاهیم_قرآن
#ولایت
#آموزش_قرآن_در_برزخ
💯 @bayyenat313
🟨 سوال یکی از دوستان در باره کلمه «إقرأ» :
🔰 سلام استاد
پاسخ این شبه چیست؟👇
ازجوانی که عربی رابصورت کلا سیک میآموختم و با روحانیت نواندیش مترقی حشرونشری داشتم این موضو ع ذهنم را مشغول می کرد که فعل امر اقر ء دلالت برفرائت قاری دارد مسلما منظور خواندن ازروی الواح حکاکی شده یا مکتوبات کتابت شده اصواتی مفهوم بر لسان قاری جهت استماع مستمع جاری شود درحالی محمد ابن عبداله پیامبر اکرم امی فاقد سواد درغار حرا به لوحی و کتابی وصحفی دسترسی نداشته چرا جای فعل اقرء(بخوان) از صیغه های فعل قال (بکو) قل استفاده نشده که نیازی به سواد خواندن متکلم هم نبود.
🔶 پاسخ:
سلام
کلمه قل در جایی بهکار میرود که بخواهیم کسی چیزی را بگوید، در سوره علق نمیخواهد که پیامبر چیزی را بگوید بلکه مسئله آغاز وحی و قرآن است که به پیامبر میگوید قرآن را به نام پروردگارت بخوان. پس دو امر است یکی خواندن قرآن و دیگر آنکه به نام خدا خواندن را آغاز کند.
🔻نکته بعدی کلمه رب است که دلالت بر ربوبیت، مدیریت و تربیت دارد. یعنی بنام همان که میخواهد تو و مردم را تربیت و امر رشد و زندگیتان را مدیریت کند و این مربی همان است که خالق است و او میداند راه رشد و تربیت انسان و جامعه چیست.
🔻پس کلمه قل اصلا اینجا جا ندارد.
🔶 اما اینکه پیامبر چه چیزی را بخواند، گفتیم قرآن را که جبرئیل شروع میکند، یعنی قرآن را که به تو بتدریج نازل میشود، به نام پروردگارت بخوان، و در ادامه آیاتی از قرآن را نازل میکند و البته خود این عبارات هم قرآن است.
و البته خواندن الزاما از روی لوح یا نوشته نیست. بلکه خواندن متن از حفظ یا تکرار آن با شنیدن از دیگری هم خواندن است.
🟪 واما اینکه پیامبر سواد نداشته اشتباه مشهوری است که متأسفانه اغلب دچار این اشتباهند. بقول مولوی در فیه ما فیه، حکیمی که بر ماه رقوم نویسد او نبشتن نداند؟!
و بقول لسان الغیب : نگار من که بمکتب نرفت و خط ننوشت، بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد.
✅ روایات غار حرا هم با همین اشتباه ترجمه میشود. در حالی که دو نقل هست. یکی آنکه پیامبر فرمود : لستُ بقارئ. یعنی من خواننده نیستم. یعنی بنای بر خواندن متون ندارم.
نقل دیگر آنکه فرمود: و ما اقرأ؟ یعنی چه بخوانم؟
اصلا نقلی که فرموده باشد من خواندن بلد نسیتم نداریم.
و الحمدلله
#مفاهیم_قرآن
3⃣9⃣ حقیقت و مجاز
یکی از اسلوبهای بیانی قرآن «حقیقت و مجاز» است.حقیقت در مقابل مجاز، استعمال لفظ در موضوع له و معنای اصلی آن است. اگر لفظ در معنایی به کار برده شود که در عرف اهل زبان برای آن معنا وضع شده باشد «حقیقت» و اگر در معنایی غیر از معنای حقیقی و اصلی آن به دلیل ارتباط میان آن دو معنا به کار رود «مجاز» است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/11/18
#مفاهیم_قرآن
#حقیقت_و_مجاز
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
4⃣9⃣ اینکه بگوییم قرآن کریم یک #متن_ادبی هست و در مراجعه به قرآن کریم باید بدنبال پیام آیات باشیم و خداوند خواسته است یک سری گزاره های اخلاقی و معرفتی و عرفانی را در قالب متن ادبی به ما بگوید اشتباه است.
بله از دیدگاه ادبی هم می شود به قرآن کریم نگاه کرد ولی قرآن کریم در این نگاه نمی گنجد و فراتر از آن است.
و بسیاری از مواردی که معتقدین این دیدگاه اشاره می کنند مجاز نیست بلکه حقیقت است.
بله مجاز در قرآن کریم وجود دارد ولی اینکه حقائق قرآن کریم را مجاز بدانیم اشتباه است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/11/18
#مفاهیم_قرآن
#بعد_ادبی_قرآن
#حقیقت_و_مجاز
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
5⃣9⃣ معتقدین به ادبی بودن متن قرآن کریم می گویند #قصص_انبیا که در قرآن آمده از جمله مجازات قرآن می باشد و به داستان حضرت نوح، سخن گفتن خدا با حضرت عیسی، گفت و گوی خدا با فرعون، مستکبران و مستضعفان اشاره می کنند که البته از درک اینان خارج است و تمامی اینها حق است و در گذشته اتفاق افتاده است و یا درآینده اتفاق خواهد افتاد و آنچه قرآن کریم می گوید قصه نیست و حق است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/11/18
#مفاهیم_قرآن
#بعد_ادبی_قرآن
#حقیقت_و_مجاز
💯 @bayyenat313
Movahed:
عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قَالَ :
قَالَ مُوسَى إِلَهِی أُرِیدُ قُرْبَکَ قَالَ قُرْبِی لِمَنِ اسْتَیْقَظَ لَیْلَهَ الْقَدْرِ
قَالَ إِلَهِی أُرِیدُ رَحْمَتَکَ قَالَ رَحْمَتِی لِمَنْ رَحِمَ الْمَسَاکِینَ لَیْلَهَ الْقَدْرِ
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند : حضرت موسی در مناجات خود به خدا عرضه داشت :
خداوندا ! مىخواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من در بیداری شب قدر است
گفت: خداوندا! رحمتت را مىخواهم، فرمود: رحمتم در ترحم و رحم کردن به مساکین در شب قدر است
🔷 تمثل شیطان - قسمت ۱
🔻تاملی بر ادعاهای قرآنی در قسمت ۲۵ سریال تلویزیونی «احضار»
▫️در این قسمت از سریال ادعا شده که شیطان به صورت یک انسان (روح کامرانی) ظاهر شده و ظاهر شدن شیطان به صورت انسان، مستند قرآنی دارد و آن آیه ۴۸ سوره انفال است.
در این قسمت چند بار آقای دهکردی تاکید میکند که در این آیه تصریح شده که شیطان به صورت «سراقه بن مالک» ظاهر شده است.
▪️از آنجا که این ادعا به قرآن کریم نسبت داده شده جا دارد که در آن تامل شود. لذا نکات ذیل به عنوان تامل در این مطلب با تدبر در قرآن ارائه میشود.
🔸الف ـ ادعای سریال
در این قسمت از سریال چند بار تاکید شد که آیه تصریح دارد بر اینکه شیطان به صورت سراقه بن مالک ظاهر شده پس استبعادی ندارد که اینک به صورت آقای کامرانی ظاهر شود. اما با نگاهی به آیه شریفه متوجه میشویم که این ادعایی گزاف است و آیه تصریحی به این مطلب ندارد، حتی کنایه و اشاره هم ندارد چه رسد به تصریح. آیه چنین است:
وَ إِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَ قَالَ لَا غَالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَ إِنىِّ جَارٌ لَّكُمْ فَلَمَّا تَرَاءَتِ الْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلىَ عَقِبَيْهِ وَ قَالَ إِنىِّ بَرِىءٌ مِّنكُمْ إِنىِّ أَرَى مَا لَا تَرَوْنَ إِنىِّ أَخَافُ اللَّهَ وَ اللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَاب
و [ياد كنيد] هنگامى را كه شيطان اعمالشان را [كه در راه دشمنى با پيامبر و لشكركشى بر ضد اهل ايمان بود] در نظرشان آراست و گفت: امروز هيچ كس از مردم [مدینه] پيروز شونده بر شما نيست، و من همراه شمايم؛ ولى زمانى كه دو گروه [سپاه مکه و سپاه مدینه] در دید هم قرار گرفتند، به عقب برگشت و پا به فرار گذاشت، و گفت: من از شما بيزارم، من چيزى را میبینم كه شما نمیبينيد، من از خدا میترسم و خدا سخت كيفر است.
▫️همانطور که ملاحظه میشود در این آیه هیچ تصریحی و اشارهای به سراقه و یا این که این شیطان همان شیطان معروف است که به صورت یک انسان ظاهر شده باشد وجود ندارد.
🔸ب ـ نکات آیه
آیه شریفه چند مطلب را در بر دارد:
۱. یادآوری مطلبی به جامعه ایمانی مردم مدینه در باره جنگ بدر و عبرتهای آن
۲. شیطان با مشرکان قریش سخن گفته و آنان را به جنگ با مسلمانان تشویق نموده است
۳. هنگام مقابل شدن دو سپاه، شیطان چیزی دیده که موجب فرار او شده
🟤 ادامه دارد..
#شیطان
#احضار
#سوره_انفال
سرووش:
💯 sapp.ir/bayyenat44
تلگرام:
💯 t.me/bayyenat44
📝 t.me/Bayyenat_44
ایتا:
💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔷 تمثل شیطان - قسمت ۲
🔻تاملی بر ادعاهای قرآنی در قسمت ۲۵ سریال تلویزیونی «احضار»
🔸ج ـ منظور از شیطان در آیه
در آیه شریفه تصریحی مبنی بر این که این شیطان کیست وجود ندارد. ممکن است گفته شود که ظهور آیه آن است که او همان ابلیس جنی است که دشمن نوع انسان بوده و قسم یاد کرده ذریه حضرت آدم را خواهد لغزاند و آنان را گمراه خواهد نمود.
🔻اما این ظهور منتفی است زیرا سخن گفتن این شیطان جنی معروف در قرآن تنها با خدا مطرح شده و ارتباط او با انسانها تنها از طریق وسوسه در ذهن آنها است. اما اینجا شیطان آشکارا با مشرکان سخن میگوید.
▫️از سوی دیگر شیطان در اصطلاح قرآنی، تنها به این ابلیس اطلاق نمیشود بلکه عنوان عامی است برای هر کسی که در جامعه شیطنت کرده و مردم را به راه باطل و دشمنی با یکدیگر و با اولیاء الهی دعوت میکند.
▪️این کس میتواند ابلیس یا از جنیان تبهکار و یا از انسانهای گمراهگر باشد:
وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحي بَعْضُهُمْ إِلى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ
و اينگونه براى هر پيامبرى دشمنانى از شياطين انس و جن قرار داديم، كه براى فريب مردم همواره گفتارى باطل ولى به ظاهر آراسته و دلپسند به يكديگر القاء مىكنند، و اگر پروردگارت مىخواست چنين نمىكردند، پس آنان و آنچه را به دروغ به هم مىبافند واگذار! (سوره انعام آیه ۱۱۲)
▫️این آیه شریف تصریح دارد که شیاطین هم از جنس انسانند و هم از جنس جن و جالب است که شیطان انسی را بر شیطان جنی مقدم داشته اشت.
▫️در سوره ناس هم به شیاطین انسی اشاره دارد: مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاس!
▪️بدین ترتیب با توجه به سخن گفتن آشکار این شیطان با قریش و نیز همراهی آشکار با آنان در مسیر، ظهور آیه آن است که این شیطان از انسانها بوده است. یعنی انسانی شیطانی که در صدد برافروختن شعله جنگ است. اما این انسان کیست؟
🔻شیطان معروف جنی
پیش از شناسایی این انسان شیطانی لازم به ذکر است که روایاتی وارد شده مبنی بر اینکه این شیطان همان ابلیس بوده که به صورت انسان ظاهر شده است. اما این روایات علاوه بر مخالفت با ظهور آیه، به لحاظ سندی ضعیفند.
◽️روایت اول تفسیر برهان در این زمینه از جابر بن عبدالله انصاری است اما او این مطلب را از پیامبر اکرم صلواتاللهعلیهوآلهوسلم نقل نکرده بلکه نظر خود را گفته است.
◽️روایت دوم از طبرسی است که بدون سند و با «قیل» آغاز شده
◽️و روایت سوم اشاره به این دارد که شیطان به علت مشاهده سپاه ملائک ترسیده است. این روایت هم با وجود ضعف سندی، با این مطلب که این شیطان یکی از انسانها بوده تعارضی ندارد زیرا مشاهده ملایک در ماجرای بدر و نیز احد از سوی مسلمانان و حتی مشرکان تایید قرآنی و تاریخی دارد.
🔻پس این شیطان انسی چه کسی بوده است؟
🟤 ادامه دارد..
#شیطان
#احضار
#سوره_انفال
#جن
سرووش:
💯 sapp.ir/bayyenat44
تلگرام:
💯 t.me/bayyenat44
📝 t.me/Bayyenat_44
ایتا:
💯 eitaa.com/Bayyenat44