eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
2⃣9⃣ پیامبر اعظم، صلی الله عليه و آله و سلم می فرمایند :  عَدَدُ دَرَجِ الْجَنَّةِ عَدَدُ آي الْقُرْآنِ فَإِذَا دَخَلَ صَاحِبُ الْقُرْآنِ الْجَنَّةَ قِيلَ لَهُ اقْرَأْ وَ ارْقَ لِكلِّ آيةٍ دَرَجَةٌ فَلَا تَكونُ فَوْقَ حَافِظِ الْقُرْآنِ دَرَجَةٌ؛  درجات بهشت به تعداد آیه های قرآن است. پس وقتی هم­نشین قرآن داخل بهشت می شود، به او گفته می شود «بخوان و به ازای هر آیه بالا برو». از این رو بالاتر از حافظ قرآن درجه ای نیست. ( مستدرك‏ الوسائل، ج4، ص231.) 💠 اگر كسى از محبان و پيروان اهل بيت عليهم السلام در دنيا موفق به آموختن قرآن نشد و عمر وى پايان يافت، چنين شخصى را در عالم برزخ قرآن ياد مى‌دهند. اين يكى از امتيازهاى پيرو اهل بيت عليهم السلام بودن است. اين حقيقت والا بر زبان گويا و زيباى موسى بن جعفر عليه السلام جارى شده است كه مى‌فرمايد: من مات من اوليائنا و شيعتنا و لم يُحْسن القرآن عُلِّمَ‌ في قبره ليرفع الله به من درجته فان درجات الجنة علي قدر آيات القرآن يقال له إقرأ و ارق. «هركس از شيعيان ما كه قرآن را نيكو ياد نگرفته است، (در دنيا) در قبر به وى مى‌آموزند تا درجات وى بالا رود زيرا درجات بهشت به مقدار آيات قرآن است. به قارى قرآن گفته مى‌شود بخوان و بالا برو.» 📕(اصول كافى، باب فضل حامل القرآن، حديث 10؛ المحجة البيضاء، ج 2، ص 217.) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/11/18 💯 @bayyenat313
🟨 سوال یکی از دوستان در باره کلمه «إقرأ» : 🔰 سلام استاد پاسخ این شبه چیست؟👇 ازجوانی که عربی رابصورت کلا سیک می‌آموختم و با روحانیت نواندیش مترقی حشرونشری داشتم این موضو ع ذهنم را مشغول می کرد که فعل امر اقر ء دلالت برفرائت قاری دارد مسلما منظور خواندن ازروی الواح حکاکی شده یا مکتوبات کتابت شده اصواتی مفهوم بر لسان قاری جهت استماع مستمع جاری شود درحالی محمد ابن عبداله پیامبر اکرم امی فاقد سواد درغار حرا به لوحی و کتابی وصحفی دسترسی نداشته چرا جای فعل اقرء(بخوان) از صیغه های فعل قال (بکو) قل استفاده نشده که نیازی به سواد خواندن متکلم هم نبود.
🔶 پاسخ: سلام کلمه قل در جایی به‌کار می‌رود که بخواهیم کسی چیزی را بگوید، در سوره علق نمی‌خواهد که پیامبر چیزی را بگوید بلکه مسئله آغاز وحی و قرآن است که به پیامبر می‌گوید قرآن را به نام پروردگارت بخوان. پس دو امر است یکی خواندن قرآن و دیگر آنکه به نام خدا خواندن را آغاز کند. 🔻نکته بعدی کلمه رب است که دلالت بر ربوبیت، مدیریت و تربیت دارد. یعنی بنام همان که می‌خواهد تو و مردم را تربیت و امر رشد و زندگی‌تان را مدیریت کند و این مربی همان است که خالق است و او می‌داند راه رشد و تربیت انسان و جامعه چیست. 🔻پس کلمه قل اصلا اینجا جا ندارد. 🔶 اما اینکه پیامبر چه چیزی را بخواند، گفتیم قرآن را که جبرئیل شروع می‌کند، یعنی قرآن را که به تو بتدریج نازل می‌شود، به نام پروردگارت بخوان، و در ادامه آیاتی از قرآن را نازل می‌کند و البته خود این عبارات هم قرآن است. و البته خواندن الزاما از روی لوح یا نوشته نیست. بلکه خواندن متن از حفظ یا تکرار آن با شنیدن از دیگری هم خواندن است. 🟪 واما اینکه پیامبر سواد نداشته اشتباه مشهوری است که متأسفانه اغلب دچار این اشتباهند. بقول مولوی در فیه ما فیه، حکیمی که بر ماه رقوم نویسد او نبشتن نداند؟! و بقول لسان الغیب : نگار من که بمکتب نرفت و خط ننوشت، بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد. ✅ روایات غار حرا هم با همین اشتباه ترجمه می‌شود. در حالی که دو نقل هست. یکی آنکه پیامبر فرمود : لستُ بقارئ. یعنی من خواننده نیستم. یعنی بنای بر خواندن متون ندارم. نقل دیگر آنکه فرمود: و ما اقرأ؟ یعنی چه بخوانم؟ اصلا نقلی که فرموده باشد من خواندن بلد نسیتم نداریم. و الحمدلله
3⃣9⃣ حقیقت و مجاز یکی از اسلوب‌های بیانی قرآن «حقیقت و مجاز» است.حقیقت در مقابل مجاز، استعمال لفظ در موضوع له و معنای اصلی آن است. اگر لفظ در معنایی به کار برده شود که در عرف اهل زبان برای آن معنا وضع شده باشد «حقیقت» و اگر در معنایی غیر از معنای حقیقی و اصلی آن به دلیل ارتباط میان آن دو معنا به کار رود «مجاز» است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/11/18 💯 @bayyenat313
4⃣9⃣ اینکه بگوییم قرآن کریم یک هست و در مراجعه به قرآن کریم باید بدنبال پیام آیات باشیم و خداوند خواسته است یک سری گزاره های اخلاقی و معرفتی و عرفانی را در قالب متن ادبی به ما بگوید اشتباه است. بله از دیدگاه ادبی هم می شود به قرآن کریم نگاه کرد ولی قرآن کریم در این نگاه نمی گنجد و فراتر از آن است. و بسیاری از مواردی که معتقدین این دیدگاه اشاره می کنند مجاز نیست بلکه حقیقت است. بله مجاز در قرآن کریم وجود دارد ولی اینکه حقائق قرآن کریم را مجاز بدانیم اشتباه است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/11/18 💯 @bayyenat313
5⃣9⃣ معتقدین به ادبی بودن متن قرآن کریم می گویند که در قرآن آمده از جمله مجازات قرآن می باشد و به داستان حضرت نوح، سخن گفتن خدا با حضرت عیسی، گفت و گوی خدا با فرعون، مستکبران و مستضعفان اشاره می کنند که البته از درک اینان خارج است و تمامی اینها حق است و در گذشته اتفاق افتاده است و یا درآینده اتفاق خواهد افتاد و آنچه قرآن کریم می گوید قصه نیست و حق است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/11/18 💯 @bayyenat313
Movahed: عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قَالَ  : قَالَ مُوسَى إِلَهِی أُرِیدُ قُرْبَکَ قَالَ قُرْبِی لِمَنِ اسْتَیْقَظَ لَیْلَهَ الْقَدْرِ قَالَ إِلَهِی أُرِیدُ رَحْمَتَکَ قَالَ رَحْمَتِی لِمَنْ رَحِمَ الْمَسَاکِینَ لَیْلَهَ الْقَدْرِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند : حضرت موسی در مناجات خود به خدا عرضه داشت : خداوندا !  مى‏خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من در بیداری شب قدر است گفت: خداوندا! رحمتت را مى‏خواهم، فرمود: رحمتم  در ترحم و رحم کردن به مساکین در شب قدر است
منبع : وسائل‏ الشیعه، جلد  ۸، صفحه ۲۰
🔷 تمثل شیطان - قسمت ۱ 🔻تاملی بر ادعاهای قرآنی در قسمت ۲۵ سریال تلویزیونی «احضار» ▫️در این قسمت از سریال ادعا شده که شیطان به صورت یک انسان (روح کامرانی) ظاهر شده و ظاهر شدن شیطان به صورت انسان، مستند قرآنی دارد و آن آیه ۴۸ سوره انفال است. در این قسمت چند بار آقای دهکردی تاکید می‌کند که در این آیه تصریح شده که شیطان به صورت «سراقه بن مالک» ظاهر شده است. ▪️از آنجا که این ادعا به قرآن کریم نسبت داده شده جا دارد که در آن تامل شود. لذا نکات ذیل به عنوان تامل در این مطلب با تدبر در قرآن ارائه می‌شود. 🔸الف ـ ادعای سریال در این قسمت از سریال چند بار تاکید شد که آیه تصریح دارد بر اینکه شیطان به صورت سراقه بن مالک ظاهر شده پس استبعادی ندارد که اینک به صورت آقای کامرانی ظاهر شود. اما با نگاهی به آیه شریفه متوجه می‌شویم که این ادعایی گزاف است و آیه تصریحی به این مطلب ندارد، حتی کنایه و اشاره هم ندارد چه رسد به تصریح. آیه چنین است: وَ إِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَ قَالَ لَا غَالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَ إِنىّ‏ِ جَارٌ لَّكُمْ فَلَمَّا تَرَاءَتِ الْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلىَ‏ عَقِبَيْهِ وَ قَالَ إِنىّ‏ِ بَرِى‏ءٌ مِّنكُمْ إِنىّ‏ِ أَرَى‏ مَا لَا تَرَوْنَ إِنىّ‏ِ أَخَافُ اللَّهَ وَ اللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَاب و [ياد كنيد] هنگامى را كه شيطان اعمالشان را [كه در راه دشمنى با پيامبر و لشكركشى بر ضد اهل ايمان بود] در نظرشان آراست و گفت: امروز هيچ كس از مردم [مدینه] پيروز شونده بر شما نيست، و من همراه شمايم؛ ولى زمانى كه دو گروه [سپاه مکه و سپاه مدینه‏] در دید هم قرار گرفتند، به عقب برگشت و پا به فرار گذاشت، و گفت: من از شما بيزارم، من چيزى را می‌بینم كه شما نمی‌بينيد، من از خدا می‌ترسم و خدا سخت كيفر است. ▫️همانطور که ملاحظه می‌شود در این آیه هیچ تصریحی و اشاره‌ای به سراقه و یا این که این شیطان همان شیطان معروف است که به صورت یک انسان ظاهر شده باشد وجود ندارد. 🔸ب ـ نکات آیه آیه شریفه چند مطلب را در بر دارد: ۱. یادآوری مطلبی به جامعه ایمانی مردم مدینه در باره جنگ بدر و عبرتهای آن ۲. شیطان با مشرکان قریش سخن گفته و آنان را به جنگ با مسلمانان تشویق نموده است ۳. هنگام مقابل شدن دو سپاه، شیطان چیزی دیده که موجب فرار او شده 🟤 ادامه دارد.. سرووش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔷 تمثل شیطان - قسمت ۲ 🔻تاملی بر ادعاهای قرآنی در قسمت ۲۵ سریال تلویزیونی «احضار» 🔸ج ـ منظور از شیطان در آیه در آیه شریفه تصریحی مبنی بر این که این شیطان کیست وجود ندارد. ممکن است گفته شود که ظهور آیه آن است که او همان ابلیس جنی است که دشمن نوع انسان بوده و قسم یاد کرده ذریه حضرت آدم را خواهد لغزاند و آنان را گمراه خواهد نمود. 🔻اما این ظهور منتفی است زیرا سخن گفتن این شیطان جنی معروف در قرآن تنها با خدا مطرح شده و ارتباط او با انسانها تنها از طریق وسوسه در ذهن آنها است. اما اینجا شیطان آشکارا با مشرکان سخن می‌گوید. ▫️از سوی دیگر شیطان در اصطلاح قرآنی، تنها به این ابلیس اطلاق نمی‌شود بلکه عنوان عامی است برای هر کسی که در جامعه شیطنت کرده و مردم را به راه باطل و دشمنی با یکدیگر و با اولیاء الهی دعوت می‌کند. ▪️این کس می‌تواند ابلیس یا از جنیان تبهکار و یا از انسانهای گمراه‌گر باشد: وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحي‏ بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ و اين‌گونه براى هر پيامبرى دشمنانى از شياطين انس و جن قرار داديم، كه براى فريب مردم همواره گفتارى باطل ولى به ظاهر آراسته و دلپسند به يكديگر القاء مى‏كنند، و اگر پروردگارت مى‏خواست چنين نمى‏كردند، پس آنان و آنچه را به دروغ به هم مى‏بافند واگذار! (سوره انعام آیه ۱۱۲) ▫️این آیه شریف تصریح دارد که شیاطین هم از جنس انسانند و هم از جنس جن و جالب است که شیطان انسی را بر شیطان جنی مقدم داشته اشت. ▫️در سوره ناس هم به شیاطین انسی اشاره دارد: مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاس! ▪️بدین ترتیب با توجه به سخن گفتن آشکار این شیطان با قریش و نیز همراهی آشکار با آنان در مسیر، ظهور آیه آن است که این شیطان از انسان‌ها بوده است. یعنی انسانی شیطانی که در صدد برافروختن شعله جنگ است. اما این انسان کیست؟ 🔻شیطان معروف جنی پیش از شناسایی این انسان شیطانی لازم به ذکر است که روایاتی وارد شده مبنی بر اینکه این شیطان همان ابلیس بوده که به صورت انسان ظاهر شده است. اما این روایات علاوه بر مخالفت با ظهور آیه، به لحاظ سندی ضعیفند. ◽️روایت اول تفسیر برهان در این زمینه از جابر بن عبدالله انصاری است اما او این مطلب را از پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل نکرده بلکه نظر خود را گفته است. ◽️روایت دوم از طبرسی است که بدون سند و با «قیل» آغاز شده ◽️و روایت سوم اشاره به این دارد که شیطان به علت مشاهده سپاه ملائک ترسیده است. این روایت هم با وجود ضعف سندی، با این مطلب که این شیطان یکی از انسانها بوده تعارضی ندارد زیرا مشاهده ملایک در ماجرای بدر و نیز احد از سوی مسلمانان و حتی مشرکان تایید قرآنی و تاریخی دارد. 🔻پس این شیطان انسی چه کسی بوده است؟ 🟤 ادامه دارد.. سرووش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔷 تمثل شیطان - قسمت ۳ 🔻تاملی بر ادعاهای قرآنی در قسمت ۲۵ سریال تلویزیونی «احضار» ⚪️ پس این شیطان چه کسی بوده؟ 🔸سراقه بن مالک در گزارش‌های تاریخی تنها به نام سراقه بن مالک بر می‌خوریم که از سران قبیله کنانه بوده. این قبیله با قریش سابقه درگیری داشته و قریش که برای رفتن به سمت مدینه باید از سرزمین این قبیله عبور می‌کرد نگران بود که افراد قبیله کنانه کمین کرده و با آنان درگیر شوند، اما سراقه به آنان اطمینان می‌دهد که از سوی قبیله او تهدیدی متوجه قریش نباشد و او به قریش پناه دهد. ▫️در این قول کلمه «جار» در عبارت (وَ إِنىّ‏ِ جَارٌ لَّكُمْ) به پناه تفسیر شده است. حال آن که واژه جار به معنای همسایه و همراه و مدافع از همراهان آمده و آن که به معنای پناه است اسم فاعل از باب افعال است یعنی «مجیر» عبارت (وَ إِنىّ‏ِ جَارٌ لَّكُمْ) به معنای همراهی است. چنانکه صاحب التحقیق گوید: انّ الأصل الواحد في هذه المادّة هو الميل الى شي‏ء، كما أنّ الجَنب هو الميل عن شي‏ء، و در ادامه گوید: و الجار و المجاور: باعتبار الميل الى شي‏ء و اختيار قرب السكنى منه. ▪️حاصل آنکه این شیطان برای متقاعد کردن قریش به جنگ با پیامبر و حرکت به سمت مدینه می‌گوید من همراه شما خواهم بود. ▫️ این شیطان نمی‌تواند سراقه بن مالک باشد زیرا نهایت کار او می‌توانست این باشد که قبیله خود را از حمله به قریش باز دارد اما دلیلی نداشته که با آنها همراه شود. ▫️علاوه بر این چرا باید دشمنی سراقه با پیامبر از سران قریش مانند ابوجهل و عتبه بیشتر باشد تا جایی که آنان را که نمی‌خواستند یا مردد بودند برای جنگ با پیامبر، او با اصرار آنان را تحریک کند، حال آنکه او اصلا از قریش نبوده و بعدها خود اسلام می‌آورد! حدیث مربوط به متعه حج از پیامبر را او نقل کرده است. ▪️از سوی دیگر سراقه چه اطلاعاتی از وضعیت مسلمانان در مدینه داشته که به قریش اطمینان می‌دهد که «امروز» از مردم مدینه کسی بر شما غلبه نخواهد کرد! (لَا غَالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ). ظهور این عبارت آن است که گوینده می‌داند که امروز در مدینه خبری است که نشان می‌دهد مردم مدینه از پیامبر حمایت نخواهند کرد! 🔸یکی از منافقان ▫️به نظر می‌آید طرح نام سراقه بن مالک در این ماجرا یک نکته انحرافی برای گم کردن رد این شیطان است تا کسی او را شناسایی نکند! و این بدان معنی است که این شیطان فردی شناخته شده در میان مسلمانان بوده و افشای چهره او برای جریانی به مصلحت نبوده و از آنجا که این جریان قدرتمند بوده توانسته است هویت او را مخفی نگاه دارد. ▪️قراین آیه نشان می‌دهد که این شیطان یکی از منافقان و در میان مسلمانان بوده و او قریش را برای حمله به مدینه تحریک می‌کرد تا با شکست جبهه انقلابی مدینه یعنی پیامبر، علی سلام‌الله‌علیهماوآلهما و نیز برخی از انقلابیون از مهاجرین و انصار، آنان در مدینه قدرت را به دست گیرند. 🔹برخی قرائن تاییدکننده این دیدگاه چنین است: ▪️اولا، روشن شد که این شیطان از میان انسانها است نه جن. ▪️ثانیا، این شیطان اطلاعاتی از درون مدینه دارد که با اطمینان تمام پیروزی مشرکان را وعده می‌دهد. 🟤 ادامه دارد.. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44