#مفاهیم_قرآن
6⃣2⃣1⃣ ادعای دیگر تجربه انگاران وحی این است که نسبت به پیامبراکرم و وحی واقع بین تر هستند و ارزش بیشتری برای پیامبر و وحی قائل هستند.
می گویند از نظر ما پیامبراکرم همه کاره است و اوست که موجد وحی است و در واقع پیامبر به درجه ای رسیده است که آنچه که او می گوید همان است که خدای تعالی می گوید.
اما در برداشت سنتی از وحی نقش پیامبر در حد یک نامه رسان تقلیل پیدا می کند و پیامبر نقش فعالی در وحی ندارد ولی در دیدگاه تجربه ی دینی نقش فعال دارد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#ادعای_تجربه_انگاران_وحی
#دیدگاه_سنتی_درتفسیر
#دیدگاه_تجربه_انگاران_در_تفسیر
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
7⃣2⃣1⃣ در دیدگاه سنتی این معنا که پیامبراکرم فقط نقش ابلاغ را دارد وجود ندارد و با قرار دادن آیه ۹۹ سوره مبارکه مائده
(مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ
بر پیغمبر جز تبلیغ (احکام الهی) وظیفهای نیست، و خدا هر چه را آشکار داشته و یا پنهان دارید همه را میداند.)
در کنار آیات دیگر قرآن و بررسی خود آیه متوجه می شویم که اصلا این گونه نیست و انحصار به این معنا وجود ندارد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#ادعای_تجربه_انگاران_وحی
#دیدگاه_سنتی_درتفسیر
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
8⃣2⃣1⃣ وَكَذَٰلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا ۚ مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَٰكِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا ۚ وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
همان گونه (که بر پیامبران پیشین وحی فرستادیم) بر تو نیز روحی را بفرمان خود وحی کردیم؛ تو پیش از این نمیدانستی کتاب و ایمان چیست (و از محتوای قرآن آگاه نبودی)؛ ولی ما آن را نوری قرار دادیم که بوسیله آن هر کس از بندگان خویش را بخواهیم هدایت میکنیم؛ و تو مسلّماً به سوی راه راست هدایت میکنی.(آیه 52 سوره شوری)
✅در این آیه شریفه خداوند #نقش_هدایتی پیامبر را مطرح می کنند و این نقش هدایتی به این معنا نیست که فقط راه را نشان می دهد بلکه دست را می گیرد و به مقصد می رساند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#نقش_هدایتی_پیامبر
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
9⃣2⃣1⃣ ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا﴾
ای کسانی که ایمان آوردهاید، خدا و پیامبر و اولیای امر خود را اطاعت کنید؛ پس هر گاه در امری دینی اختلاف نظر یافتید، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید، آن را به کتاب خدا و سنت پیامبر او عرضه بدارید، این بهتر و نیکفرجامتر است.(سورهٔ نساء-آیهٔ ۵۹)
✅ #اطاعت از رسول در این آیه نشان از #شأن_فرماندهی و #رهبری پیامبر دارد. پس پیامبر وظیفه اش فقط ابلاغ نیست و مطاع هم است یعنی رهبری که باید از او اطاعت شود.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#شان_رهبری
#شأن_فرماندهی
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
0⃣3⃣1⃣ إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ ۚ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا
(ای پیغمبر) ما قرآن را به حق به سوی تو فرستادیم تا به آنچه خدا (به وحی خود) بر تو پدید آورده میان مردم حکم کنی، و نباید به نفع خیانتکاران (با مؤمنان) به خصومت برخیزی.
(آیه 105 سوره نساء)
این آیه شریفه اشاره به #شان_قضایی_و_حکومتی پیامبر اکرم دارد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#شان_قضایی_و_حکومتی
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
1⃣3⃣1⃣ «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»
ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آوردهاند همان کسانی که نماز برپا میدارند و زکات میدهند در حالی که در رکوع نمازند.(آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده)
این آیه بیانگر #مقام_ولایت پیامبر اکرم است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#مقام_ولایت
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
2⃣3⃣1⃣ كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ
چنانکه در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که آیات ما را برای شما تلاوت میکند و نفوس شما را (از پلیدی جهل) پاک و منزّه میگرداند و به شما تعلیم کتاب و حکمت میدهد و آنچه را نمیدانید به شما میآموزد.
(آیه 151 سوره بقره)
✅ تلاوت چند مرحله دارد.
اول #تشخیص_درد است و مشکل باید مشخص شود.
دوم اینکه پیامبر اکرم آیاتی از قرآن را که #درمان_این_درد است، باید پیدا کند.
و سوم باید آیه را به گونه ای #تبیین کند که ملت و امت راهش را پیدا کند که الان باید چکار کند و #تکلیف چیست.
یعنی #برنامه_ی_رفع_مشکل را بگوید و #برنامه_ی_ساخت_جامعه و برنامه ی #احکام_سازی از آن آیه را بدهد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#تشخیص_درد
#درمان_درد
#تبیین_آیه
#برنامه_ی_رفع_مشکل
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
3⃣3⃣1⃣ #انواع_حصر
✅ #حصر_حقیقی و #حصر_اضافی
۱- در حصر حقیقی، «محصور» در «محصورٌفیه» منحصر میشود و حكم آن به دیگری سرایت نمیكند؛ مانند:
﴿وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلَّا اللَّهُ﴾
۲ـ حصر اضافی، مقابل حصر حقیقی و به معنای اثبات حکم برای موضوعی و نفی آن از برخی از غیر آن است، و این نوع حصر مانند حصر حقیقی مطلق نیست.
این حصر بر سه گونه است و به پیشفرضها و حالتهای مخاطب بستگی دارد. انواع حصرهای اضافی به این شرح است:
الف) #قلب
هرگاه مخاطب، پنداری نادرست داشته باشد، گمان او را با حصر تصحیح میکنند؛ مانند: ﴿وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ﴾.
مشركان میپنداشتند كه حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرستاده خداوند نیست. خداوند متعال در این آیه شریف، وظیفه حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) را در رسالت الهی منحصر كرده است، البته این امر بدان معنا نیست كه ایشان اوصاف دیگری ندارند، بلكه این حصر تنها برای تصحیح گمان مشركان صورت گرفته است.
ب) #اِفراد
هرگاه مخاطب گمان كند که چند نفر فعل واحدی را با هم انجام دادهاند، متكلم این پندار را با حصر تصحیح میكند. این نوع از حصر، گمان اشتراک در حكم را به چیزی معین تبدیل میكند؛ مانند: «ما سَعَی فی حاجَتِكَ إلّا أنا». در این مثال، مخاطب گمان میكرده است كه نیازش را دو نفر برآوردهاند، اما متكلم با حصر، برآورده کردن حاجت او را تنها در خودش منحصر کرده است.
ج) #تعیین
این نوع از حصر زمانی صورت میگیرد كه مخاطب در تعیین مقصورٌعلیه حیران و در انتخاب میان چند نفر در تردید باشد. برای از بین بردن این تردید از حصر استفاده میشود؛ مانند: «ما سَعَی فِی حاجتِكَ إلّا أنا»، در این مثال، شنونده نمیداند كه کدام یک از افراد، نیاز او را برآورده كرده است. از این رو، فرد مورد نظر با حصر معین میشود.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#حصر_حقیقی
#حصر_اضافی
#قلب
#افراد
#تعیین
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
4⃣3⃣1⃣ مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ
بر عهده پیامبر جز رساندن [پیام خدا] نیست. و خدا آنچه را آشکار می کنید و آنچه را پنهان می دارید، می داند.
(آیه 99 سوره مائده)
✅در این آیه #حصر_حقیقی نیست و اضافی است و پیامبر جز ابلاغ وظایف دیگری هم دارد.
و باید ببینیم #ذهنیت_مخاطب در آن زمان چه بوده است.
مثلا شخصی تصور می کند که پیامبر مسئول بهشت رفتن اوست، آیه با حصر اضافی(#قلب) می گوید نه خودت باید بروی و پیامبر وظيفه اش فقط ابلاغ است.
اگر مردد است بین این دوتا که آیا پیامبر مسئول بهشت رفتن است یا فقط ابلاغ می کند با #تعیین دادن طرف صحيح فرد را از تردید بیرون می آورد.
و اگر می گوید هم این می شود و هم آن یعنی هم مسئول بهشت بردن است هم ابلاغ می کند با مشخص کردن طرف صحیح می شود #افراد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 400/3/1
#مفاهیم_قرآن
#حصر_مجازی_در_آیه_۹۹_سوره_مائده
💯 @bayyenat313
Movahed:
ای به خون لب لعلت دل خوبان تشنه
ساغر چشم تو را چشم شهیدان تشنه
از می لعل تو مست است لب جام هنوز
لب ساقی الست و لب جانان تشنه
ای که گفتی ز غمم زنده شود دیده و دل
از غمت دیده و دل گشته پریشان تشنه
دل به بوی سر زلفی که گشاید نافه
چشم بر راه صبا دوخته گریان تشنه
از چه گوید اَرِنی؟ چونکه ندیده ست تو را
دیدن روی تو را موسی عمران تشنه
در پی چاه زنخدان تو شد در دل چاه
شهد شیرین تو را یوسف کنعان تشنه
آب حیوان چه کند آنکه تو را میجوید
قدح وصل تو را خضر، لبْ عطشان تشنه
خوش بخوان بر سر نی آیه قرآن ای جان
که به قرآن تو داوود خوش الحان تشنه
ای فراتت زده پهلو به صفای زمزم
در منایت شده هفتاد ودو قربان تشنه
در طواف غمت ای حاجی خونین احرام
کعبه احرام سیه بسته و نالان تشنه
در تمنای عطای تو قدیم الاحسان
گشته هم شاه و گدا دست به دامان تشنه
تشنه آب فراتند همه سروقدان
سرخوشان ماه وشان زهره جبینان تشنه
تشنه جام تو اند اینهمه خونین کفنان
قاسم و باکری و همت و چمران تشنه
جمله عباس تو هستند و مدافع زحرم
قدسیان فاطمیان لشکر ایران تشنه
این چه راز است خدایا به بیابان بلا
اهرمن آب خورد لیک سلیمان تشنه
باغبانْ خود که شود منع ز نوشیدن آب
هم بباید که شود صحن گلستان تشنه
تو به گودال و به بالای بلندی زینب
خنجری روی گلوی تو شتابان تشنه
زیر خنجر نگهی سوی خیام افکندی
نگرانی تو و در خیمه عزیزان تشنه
یک نگاهی سوی علقم که کجایی ساقی
کودکان جام به دست اند و هراسان تشنه
چشم ساقی سوی خیمه نگران است هنوز
کودکان تشنه و هم ساقی طفلان تشنه
دختری جام شکست و به کناری افکند
کای عمو جان تو بیا جان سَنه قوربان تشنه
لب گشودی به مناجات به زیر خنجر
که رضایم به قضایت حق سبحان تشنه
اکبر و اصغر و قاسم به منا آوردم
به اسیری، حرم و این همه نسوان تشنه
این همه شمع به بزم تو نمودم روشن
تا ببینند تو را دیده ی پاکان تشنه
سر به درگاه کریمی بنهاده است «فقیر»
مپسندش به درت زار و پریشان تشنه
محمد عینی زاده موحد
31 شهریور 1400
15 صفر 1443