eitaa logo
بینات
152 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣3⃣1⃣ «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده‌اند همان کسانی که نماز برپا می‌دارند و زکات می‌دهند در حالی که در رکوع نمازند.(آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده) این آیه بیانگر پیامبر اکرم است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/1 💯 @bayyenat313
2⃣3⃣1⃣ كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ چنانکه در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که آیات ما را برای شما تلاوت می‌کند و نفوس شما را (از پلیدی جهل) پاک و منزّه می‌گرداند و به شما تعلیم کتاب و حکمت می‌دهد و آنچه را نمی‌دانید به شما می‌آموزد. (آیه 151 سوره بقره) ✅ تلاوت چند مرحله دارد. اول است و مشکل باید مشخص شود. دوم اینکه پیامبر اکرم آیاتی از قرآن را که است، باید پیدا کند. و سوم باید آیه را به گونه ای کند که ملت و امت راهش را پیدا کند که الان باید چکار کند و چیست. یعنی را بگوید و و برنامه ی از آن آیه را بدهد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/1 💯 @bayyenat313
3⃣3⃣1⃣ و ۱- در حصر حقیقی، «محصور» در «محصورٌفیه» منحصر می‌شود و حكم آن به دیگری سرایت نمی‌كند؛ مانند: ﴿وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلَّا اللَّهُ﴾ ۲ـ حصر اضافی، مقابل حصر حقیقی و به معنای اثبات حکم برای موضوعی و نفی آن از برخی از غیر آن است، و این نوع حصر مانند حصر حقیقی مطلق نیست. این حصر بر سه گونه است و به پیش‌فرضها و حالتهای مخاطب بستگی دارد. انواع حصرهای اضافی به این شرح است: الف) هرگاه مخاطب، پنداری نادرست داشته باشد، گمان او را با حصر تصحیح می‌کنند؛ مانند: ﴿وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ﴾. مشركان می‌پنداشتند كه حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرستاده خداوند نیست. خداوند متعال در این آیه شریف، وظیفه حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) را در رسالت الهی منحصر كرده‌ است، البته این امر بدان معنا نیست كه ایشان اوصاف دیگری ندارند، بلكه این حصر تنها برای تصحیح گمان مشركان صورت گرفته است. ب) هرگاه مخاطب گمان كند که چند نفر فعل واحدی را با هم انجام داده‌اند، متكلم این پندار را با حصر تصحیح می‌كند. این نوع از حصر، گمان اشتراک در حكم را به چیزی معین تبدیل می‌كند؛ مانند: «ما سَعَی فی حاجَتِكَ إلّا أنا». در این مثال، مخاطب گمان می‌كرده است كه نیازش را دو نفر برآورده‌‌اند، اما متكلم با حصر، برآورده کردن حاجت او را تنها در خودش منحصر کرده است. ج) این نوع از حصر زمانی صورت می‌گیرد كه مخاطب در تعیین مقصورٌعلیه حیران و در انتخاب میان چند نفر در تردید باشد. برای از بین بردن این تردید از حصر استفاده می‌شود؛ مانند: «ما سَعَی فِی حاجتِكَ إلّا أنا»، در این مثال، شنونده نمی‌داند كه کدام‌ یک از افراد، نیاز او را برآورده كرده است. از این رو، فرد مورد نظر با حصر معین می‌شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/1 💯 @bayyenat313
4⃣3⃣1⃣ مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ بر عهده پیامبر جز رساندن [پیام خدا] نیست. و خدا آنچه را آشکار می کنید و آنچه را پنهان می دارید، می داند. (آیه 99 سوره مائده) ✅در این آیه نیست و اضافی است و پیامبر جز ابلاغ وظایف دیگری هم دارد. و باید ببینیم در آن زمان چه بوده است. مثلا شخصی تصور می کند که پیامبر مسئول بهشت رفتن اوست، آیه با حصر اضافی() می گوید نه خودت باید بروی و پیامبر وظيفه اش فقط ابلاغ است. اگر مردد است بین این دوتا که آیا پیامبر مسئول بهشت رفتن است یا فقط ابلاغ می کند با دادن طرف صحيح فرد را از تردید بیرون می آورد. و اگر می گوید هم این می شود و هم آن یعنی هم مسئول بهشت بردن است هم ابلاغ می کند با مشخص کردن طرف صحیح می شود . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/1 ۹۹_سوره_مائده 💯 @bayyenat313
Movahed: ای به خون لب لعلت دل خوبان تشنه ساغر چشم تو را چشم شهیدان تشنه از می لعل تو مست است لب جام هنوز لب ساقی الست و لب جانان تشنه ای که گفتی ز غمم زنده شود دیده و دل از غمت دیده و دل گشته پریشان تشنه دل به بوی سر زلفی که گشاید نافه چشم بر راه صبا دوخته گریان تشنه از چه گوید اَرِنی؟ چونکه ندیده ست تو را دیدن روی تو را موسی عمران تشنه در پی چاه زنخدان تو شد در دل چاه شهد شیرین تو را یوسف کنعان تشنه آب حیوان چه کند آنکه تو را می‌جوید قدح وصل تو را خضر، لبْ عطشان تشنه خوش بخوان بر سر نی آیه قرآن ای جان که به قرآن تو داوود خوش الحان تشنه ای فراتت زده پهلو به صفای زمزم در منایت شده هفتاد ودو قربان تشنه در طواف غمت ای حاجی خونین احرام کعبه احرام سیه بسته و نالان تشنه در تمنای عطای تو قدیم الاحسان گشته هم شاه و گدا دست به دامان تشنه تشنه آب فراتند همه سروقدان سرخوشان ماه وشان زهره جبینان تشنه تشنه جام تو اند اینهمه خونین کفنان قاسم و باکری و همت و چمران تشنه جمله عباس تو هستند و مدافع زحرم قدسیان فاطمیان لشکر ایران تشنه این چه راز است خدایا به بیابان بلا اهرمن آب خورد لیک سلیمان تشنه باغبانْ خود که شود منع ز نوشیدن آب هم بباید که شود صحن گلستان تشنه تو به گودال و به بالای بلندی زینب خنجری روی گلوی تو شتابان تشنه زیر خنجر نگهی سوی خیام افکندی نگرانی تو و در خیمه عزیزان تشنه یک نگاهی سوی علقم که کجایی ساقی کودکان جام به دست اند و هراسان تشنه چشم ساقی سوی خیمه نگران است هنوز کودکان تشنه و هم ساقی طفلان تشنه دختری جام شکست و به کناری افکند کای عمو جان تو بیا جان سَنه قوربان تشنه لب گشودی به مناجات به زیر خنجر که رضایم به قضایت حق سبحان تشنه اکبر و اصغر و قاسم به منا آوردم به اسیری، حرم و این همه نسوان تشنه این همه شمع به بزم تو نمودم روشن تا ببینند تو را دیده ی پاکان تشنه سر به درگاه کریمی بنهاده است «فقیر» مپسندش به درت زار و پریشان تشنه محمد عینی زاده موحد 31 شهریور 1400 15 صفر 1443
3.pdf
540.7K
جلد سوم کتاب دکترین انتظار - بررسی روایات منع از قیام
5⃣3⃣1⃣ همه ی وحی ها کلامی و گفتاری نیست و امکان دارد در یک وحی فقط یک و به پیامبر منتقل شود و یا امکان دارد پیامبر یک داشته باشد و یک واقعه ای را ببیند مثلاً به حضرت ابراهیم وحی شد که فرزندش اسماعیل را ذبح کند ولی اصلا به او وحی کلامی نشد بلکه در خواب دید و گفت: يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَىٰ و تأییدات بعدی هم نشان می دهد که وحی بوده است. پس همه وحی ها از سنخ کلمه و عبارت نیست. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/22 . 💯 @bayyenat313
6⃣3⃣1⃣ اگر قرار باشد وحی، کلامی باشد دیگر گریزی از عبارات و واژه ها نیست و بالاخره باید از واژه ها استفاده شود و با یک ادبیاتی خداوند صحبت کند که برای مردم مفهوم باشد و استفاده از الفاظ مصطلح بین مردم به این معنا نیست که حقیقت قرآن رنگ محیط به خودش گرفته است. آنچه که متکلم یعنی خداوند اراده کرده است بگوید آن حقیقت تغییر نمی کند و محیط فقط ابزاری است تا آن معنا و حقیقت القا شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/22 . . 💯 @bayyenat313
7⃣3⃣1⃣ وحی و قرآن منبعی است برای معرفت و منبعی است فراتر از منابع دیگر بشری. منابع معرفتی انسان مانند فطرت، غریزه، مطالعه ...برای شکوفایی تمامی استعدادهای انسان کافی نیست و انسان استعدادهایی دارد و می تواند به جایی برسد که نیاز به پیدا می کند، منبعی که افق هایی خارج از درک و فهم و عقل بشر مشخص می کند. و این است. کسانی که قرآن را تجربه دینی می دانند به فلسفه وحی توجهی نکرده اند و معتقدند که قرآن برای عصر پیامبر بوده و جوابگوی نیازهای امروز بشر نیست و بشر باید با عقل خودش تصمیم بگیرد و پیش برود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/29 💯 @bayyenat313
8⃣3⃣1⃣تجربه انگاران وحی معتقدند وحی در چهارچوب شخصیت، دانش و فرهنگ خود پیامبر به عنوان بشر شکل گرفته و ارائه شده است. ❗️در ابتدا وحی را به گونه ای مطرح می کنند که پیامبر همه کاره است و خودش ایجاد کننده وحی است ولی چون تربیت یافته ی خدای تعالی است بنابراین درست است که وحی در شخصیت او شکل می گیرد ولی در واقع توسط خدا شکل گرفته است. و از طرفی بر این باور هستند که شخصیت پیامبر عصری است و در تعامل با دیگران شکل گرفته در نتیجه آنچه که گفته برای آن عصر و آن جامعه بوده و ما الان باید به عقل خودمان رجوع کنیم. و جوابی برای این ندارند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/3/29 💯 @bayyenat313
9⃣3⃣1⃣✔️ وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَٰكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ و چون (قوم تقاضای دیدن خدا کردند) موسی (با هفتاد نفر بزرگان قومش که انتخاب شده بودند) وقت معین به وعده‌گاه ما آمد و خدایش با وی سخن گفت، موسی (به تقاضای جاهلانه قوم خود) عرض کرد که خدایا خود را به من آشکار بنما که جمال تو را مشاهده کنم. خدا در پاسخ او فرمود که مرا تا ابد نخواهی دید ولیکن به کوه بنگر، اگر کوه طور (بدان صلابت، هنگام تجلی) به جای خود برقرار ماند تو نیز مرا خواهی دید. پس آن‌گاه که تجلی خدایش بر کوه تابش کرد کوه را مندکّ و متلاشی ساخت و موسی بی‌هوش افتاد. سپس که به هوش آمد عرض کرد: خدایا تو منزه و برتری (از رؤیت و حس جسمانی، از چنین اندیشه) به درگاه تو توبه کردم و من (از قوم خود) اول کسی هستم که (به تو و تنزّه ذات پاک تو از هر آلایش جسمانی) ایمان دارم.(آیه 143 سوره اعراف) ✔️ لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ اگر این قرآن را بر کوهی نازل می کردیم، قطعاً آن را از ترس خدا فروتن و از هم پاشیده می دیدی. و این مثل ها را برای مردم می زنیم تا بیندیشند.(آیه 21 سوره حشر) ✅ در آیه ۱۴۳ سوره مبارکه اعراف آمده است جلوه ای از خداوند باعث متلاشی شدن کوه شده است. در ایه ۲۱ سوره حشر نیز خداوند می‌فرماید اگر قرآن را بر کوهی نازل می کردیم قطعا آن را از ترس خدا فروتن و از هم پاشیده می دیدی. در مقایسه این دو آیه متوجه می شویم که قرآن همان تجلی خداست و در واقع قرآن تجلی همه ی صفات و اسماء الهی است و ساخته ی ذهن بشر و تجربه ی بشری نیست. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/4/12 💯 @bayyenat313