eitaa logo
بینات
154 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته نهم : 🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَه) : همانطور که گفته شد این عبارت (اگر انجام ندادی، رسالت پروردگارت را تبلیغ نکرده ای) دلالت بر هم ارزی این ابلاغ و این حکم با اساس رسالت دارد. اگر ارزش و برکات رسالت تبیین شود این هم ارزی روشنتر می گردد. برخی از این آثار و برکات رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله عبارتند از : 🔸تزکیه انسانها و تعلیم حقایق وحی: یُزکّیهم و یُعلِّمهم الکتابَ والحکمة.(جمعه 2) 🔸برداشتن بارهای گران بردگی و ذلت و زنجیرهای جهالت و گمراهی از گرده مردم: یَضَعُ عَنهُم اِصْرَهُم والاغْلالَ التی کانتْ علیهم. (اعراف 157) 🔸رساندن مردم به شاهراه تعالی و سعادت: و اِنّک لَتَهْدی الی صراطٍ مستقیم. (شوری 52) 🔸خارج کردن مردم از تاریکی‌ها بسوی روشنایی: لِتُخرِجَ الناسَ من الظُّلُماتِ الی النور بِاِذْنِ رَبِّهِم الی صِراطِ العزیز الحمید.(ابراهیم 1) 🔸دمیدن روح حیات طیبه در وجود انسانها: دَعاکم لِما یُحْیِیکُم. (انفال 24) 🔸وجود شاهد و الگویی بشارت دهنده و هشدار دهنده به مردمان: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا و نذیرا.  (احزاب 45). 🔸بودن چراغی پرتوافکن فراراه انسانها: وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِيرًا(احزاب 46). در این صورت هر امری نمی‌تواند با آن برابری کند و همه آثار و برکات آن را داشته باشد. پس  «ما انزل» حکمی است که یا برابر با رسالت و شامل همه نتایج و برکات آن است و یا چیزی است که ضامن اثر بخشی رسالت است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته دهم : 🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس) : همانطور که بیان شد تاخیر در ابلاغ این حکم نشان دهنده آن است که پیامبر بر سر دوراهی است که هر دوطرف منجر به هدم رسالت است. ابلاغ این حکم موجب اتهام زنی منافقان به پیامبر و تشکیک در رسالت می‌گردد و عدم ابلاغ آن موجب ناتمام ماندن آن و افتادن نهضت اسلام به دست نااهلان. 🔹وعده «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس» ، وعده حفظ شخصیت رسالی پیامبر  از خطر ناشی از ابلاغ این حکم خاص است. یعنی خدا پیامبر را از تهمتها و خطر عِرضی که منجر به سلب اعتماد و تشکیک در اساس رسالت می‌شود به نحو تشریعی و تکوینی صیانت خوهد نمود. در نتیجه یکی از دوراه در برابر پیامبر باز می‌شود و آن راه ابلاغ این حکم حیاتی است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته یازدهم :  🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس) : 🔴 این فراز (خدا تو را از مردم حفظ می‌کند) مشعر بر خطری است که از سوی عامه مردم در صورت ابلاغ ماانزل متوجه پیامبر و دین می‌شود. یعنی مردم ابلاغ این حکم را دلیلی بر کذب اصل رسالت خواهند دانست.  🔶 و این تنها در یک صورت اتفاق می‌افتد و آن این که (ماانزل) حکمی مربوط به وابستگان پیامبر باشد. زیرا اگر مربوط به شخص پیامبر باشد مثلا مقام یا مالی را به پیامبر اختصاص دهد چندان حساسیتی را بر نمی انگیزد زیرا پیش از این هم مقامات دنیایی که بالاترینش حکومت است و مالی مثل انفال و خمس و غنایم به ایشان اختصاص یافته.    🔷 فقط می‌ماند ریاست و حکومت پس از پیامبر که اگر آن را به بستگان خود واگذارد مردم در رسالتش تردید خواهند نمود بویژه اگر منافقان و خناسانی تحریکشان کنند.   ♦️بنا بر این پیامبر نگران آن است که اگر چنین حکمی را ابلاغ کند متهم به فامیل بازی شود و منافقان بگویند اساسا دین و رسالت بهانه است و هدف، قدرت و سلطنت بوده که پیامبر خود به آن رسید و اینک آن را به بستگانش می‌دهد. 🔵 اما خدا وعده می‌دهد که این تلاش منافقان را بی اثر کرده و پیامبر را از این تهمت برهاند. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
هدایت شده از Movahed
هدایت شده از بینات
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته دوازدهم :  🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِين) : (خدا قطعا کافران را هدایت نمی‌کند و به مقصدشان نمی رساند) 🔷 این فراز نشان می دهد کفار مترصدند در صورت ابلاغ ما انزل با تحریک مردم رسالت را نابود کنند. 🔶 هدایت در اینجا تکوینی و ایصالی است نه تشریعی. زیرا هدایت تشریعی عام است و شامل همه می‌شود حتی کافران. یعنی خدا کافران را هم به هدایت و ایمان دعوت کرده است و انسانها مختارند بپذیرند یا نه. 🔷 اما هدایت تکوینی و ایصالی منوط به خواست خدا و حکمت اوست. ♦️ این هدایت دو کاربرد دارد: یکی رساندن به مقصود الهی مانند بهشت و رضوان خدا. و دیگر رساندن به مقصود و مطلوب فرد. یعنی نیت و هدفی که فرد دارد برای آن کار میکند. در هر دو مورد رسیدن به هدف منوط به خواست خداست. 🔵 در اینجا مورد دوم مناسبتر است. یعنی خدا کفار را به مطلوبشان نمی‌رساند و از رسیدن به هدف و مقصودشان جلوگیری می کند. 🔴 این وعده دیگری به پیامبر است که خداوند اجازه نخواهد داد تا کفار در پی ابلاغ این حکم، مردم را علیه پیامبر تحریک و ایجاد فتنه و بلوا کنند. 🔶 شواهد تاریخی نشان می‌دهد که پیامبر در منا و نیز در مسجد خیف تلاش کرد تا ماانزل را ابلاغ کند اما جوی که منافقان ایجاد کردند مانع از آن شد. 🔷 با این وصف منافقان به هدفشان می‌رسیدند و ولایت ابلاغ نمی‌شد. 🔶 اما در فراز آخر آیه خداوند به پیامبر اعلام می‌کند که اجازه نخواهد داد کافران (منافقان) به هدفشان برسند در نتیجه پیامبر با آسودگی به ابلاغ ولایت پرداخت. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔵 نکاتی در باره آیه تبلیغ 🌸 نکته سیزدهم (پایانی) : 🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِين) : (خدا قطعا کافران را هدایت و به مقصدشان نمی‌رساند) 🔹 منظور از کافران در این آیه چه کسانی هستند؟ 🔹کافر در قرآن کریم به سه گروه اطلاق می‌شود: ۱. مشرکان و منکران توحید، نبوت یا معاد‌‌ ۲. اهل کتاب ۳. منافقان 🔸از آنجا که آيه در سال دهم و در حجةالوداع نازل شده و در این حج مشرکان و اهل کتاب حضور نداشتند، پس ظهور  «کافرین» در این آیه، در  «منافقان» است. 🔷 از سویی منافقان با یهود و مشرکان ارتباط نزدیک داشتند و تسلط منافقان بر جامعه در واقع تسلط یهود و مشرکان هم می‌بود. 🔹بدین‌ترتیب خطر اصلی در قبال ابلاغ این حکم از سوی منافقین و به تبع آنان یهود و مشرکانند. 🔸منافقین کسانی هستند که به ظاهر خود را مسلمان و مطیع نشان می‌دهند اما همواره در حال توطئه و دسیسه برای کنار زدن مؤمنان واقعی و تصاحب قدرت و حکومت هستند. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
بسم‌الله‌االرحمن‌الرحیم 🔵 نکاتی در باره آیه اکمال 🌸 نکته یکم: 🔴 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🔷 سوره مائده تماما در ذیحجه سال دهم، کمتر از سه ماه پیش از رحلت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نازل شده است. 🔷 اکثر آیات این سوره یکجا نازل شده بجز چند آیه که شأن نزول خاص دارد. 🔷 سوره مائده‌ آخرین سوره‌ای است که نازل شده و از خود آیه اکمال هم که کامل شدن دین را اعلام کرده می ‌توان‌ استفاده‌ کرد که سوره مائده آخرین سوره نازل شده است. 🔷 در این سوره ۱۲ بار عبارت «و اتقواللّه» تکرار شده که در هیچ سوره ای نمونه ندارد، حتی در سوره بقره که بزرگترین سوره قرآن است تنها ۹ بار این عبارت آمده است! این فراوانی تاکید بر تقوا در این سوره نشانگر اهمیت نکته‌ای خاص در این سوره است که ممکن است جامعه در مورد آن بی تقوایی نشان دهد. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44 💯 https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
بسم‌الله‌االرحمن‌الرحیم 🔵 نکاتی در باره آیه اکمال 🌸 نکته دوم: 🔴 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🔷 آیه ۳ سوره مائده شامل چهار فراز است: 🔻۱) اعلام حرام بودن بعضی از خوردنیها : حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ مَا أَكلَ‏َ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلىَ النُّصُبِ وَ أَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلَامِ ذَالِكُمْ فِسْق : گوشت مردار و خون و گوشت خوك و آنچه به نام غير خدا كشته‏ اند و حيوان خفه شده و آنچه به ضرب چوب و سنگ مرده و آنچه به سبب پرت شدن از بلندى جان داده و حيوانى كه به ضرب شاخ حيوان ديگر از بين رفته و حيوانى كه درنده‏ اى آن را كشته و از آن خورده، مگر آنچه را كه در آستانه مرگ، قابل تزكيه بوده و شما به دستور شرع تزكيه كرده‏ ايد، و نيز آنچه براى بت‏ها قربانى شده، و آنچه به وسيله تيرهاى قمار سهم بندى مى‌كنید بر شما حرام گشته است. [همه‏] اين [امور] فسق و نافرمانى [از احكام خدا] ست. 🔻۲) اعلام یآس کفار از دین اسللام : الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ : امروز كفرپيشگان از دين شما نااميد شده‏ اند بنابراين از آنان پروا نکنید (در مقابلشان ضعف وسستی نشان ندهید) و از من حساب ببرید! 🔻۳) اعلام کامل شدن دین توسط خدا : الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا : امروز دينتان را براى شما كامل، و نعمتم را بر شما تمام كردم، و اسلام را برايتان به عنوان دين برگزيدم. 🔻۴) استنثای از حکم حرام بودن خوردنیها : فَمَنِ اضْطُرَّ فىِ مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لّاِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيم : پس هر كه در حال گرسنگى شديد بى‏ آنكه مايل به گناه باشد [به خوردن مُحرّمات بيان شده‏] ناچار شود، [مى‌تواند به اندازه ضرورت از آنها بهره گيرد] يقيناً خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. ✔️ فرازهای ۱ و ۴ ارتباط موضوعی دارند، بطوریکه اگر بهم بچسبند خللی در معنایشان ایجاد نمی‌شود : حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ مَا أَكلَ‏َ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلىَ النُّصُبِ وَ أَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلَامِ ذَالِكُمْ فِسْق * فَمَنِ اضْطُرَّ فىِ مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لّاِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيم ✔️ دو فراز ۲ و ۳ هم با هم ارتباط موضوعی دارند : الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ ، الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا 🔸 نتیجه آن که دو فراز وسط ارتباط موضوعی با صدر و ذیل آیه ندارد و اصطلاحا جمله معترضه است. ▪️ روایات شأن نزول هم این مطلب را تایید می‌کند که این دو فراز وسط جداگانه و خارج از سیاق آیات قبل و بعد نازل شده است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44 💯 https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
🟪 نکاتی در باره آیه اکمال 🕒 نکته سوم: 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه 3) 🟨 گفته شد دو فراز وسط ارتباط موضوعی با صدر و ذیل آیه ندارد و روایات شأن نزول هم این مطلب را تایید میکند که این دو فراز وسط جداگانه و خارج از سیاق آیات قبل و بعد نازل شده است. 🟦 تمام مفسران در اینکه فراز دوم و سوم همراه سایر آیات سوره مائده نازل نشده متفق القولند. برخی نزول این دوفراز را باهم در 9 ذیحجه در عرفه و بقیه در 18 ذیحجه در جحفه بعد از سخنرانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در اعلام ولایت حضرت امیر علیه‌السلام می‌دانند. 🟦 این به آن معنی است که در تفسیر این دو فراز نمی‌توان به سیاق استناد کرد زیرا برای استناد به سیاق دو شرط اساسی لازم است: وحدت موضوع و وحدت نزول! و در این آیا میان این دو فراز با صدر و ذیل آیه، این دو شرط برقرار نیست. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44 💯 https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
هدایت شده از بینات
🟪 نکاتی در باره آیه اکمال 🕒 نکته چهارم: 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه 3) 🟨 گفته شد فرازهای 1 و 4 ارتباط موضوعی دارند، بطوریکه اگر بهم بچسبند خللی در معنایشان ایجاد نمیشود: فراز 1 : حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ مَا أَكلَ‏َ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلىَ النُّصُبِ وَ أَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلَامِ ذَالِكُمْ فِسْق فراز 2 : فَمَنِ اضْطُرَّ فىِ مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لّاِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيم 🟨 این دو فراز قبلا هم با همین ترکیب نازل شده بود: 1) سوره بقره آیه 173: فراز 1 : إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فراز 2 : فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم 2) سوره نحل آیه 115: فراز 1 : إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِه فراز 2 : فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم 🟦 نتیجه آنکه دو فراز ۲ و ۳ در هنگام نزول آیه ۳ سوره مائده هنوز نازل نشده بود و آیه ۳ بدون این دو فراز بود. 🟨 پس این دو فراز ۲ و ۳ بعدا در میان فرازهای ۱ و ۴ آیه ۳ قرار گرفته است. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🟪 نکاتی در باره آیه اکمال 🕔 نکته پنجم: 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه 3) 🟨 در نکته قبل دیدیم که دو فراز ۲ و ۳ بعدا در میان فرازهای ۱ و ۴ آیه ۳ قرار گرفته است. اما چگونه این دو فراز در میان آیه ۳ قرار گرفته و بخشی از آن شده است؟ 🟨 در این باره دو احتمال متصور است: ۱) این کار به دستور پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم صورت پذیرفته است. ۲) بعد از پیامبر و در مرحله جمع یا توحید مصاحف و توسط صحابه اتفاق افتاده است. 🟦 قائلان به احتمال اول علت این کار توسط پیامبر را حفظ آن از تحریف دانسته‌اند. زیرا این دوفراز به حساسترین مسئله جامعه یعنی جانشینی پیامبر و ریاست بر امت اشاره دارد. این گروه چینش آیات و عبارات را در سوره‌ها توقیفی می‌دانند. 🟨 قائلان به احتمال دوم هم به همین حساسیت مسئله مورد اشاره در این دو فراز تمسک می‌کنند که اگر این دو فراز مستقلا در قرآن قرار می‌گرفت راه را بر ریاست طلبان می‌بست. زیرا با وجود کامل شدن دین با معرفی کسی که هم مرجع دینی و علمی و هم مرجع سیاسی و مدیریتی جامعه است، دیگر جایی برای دیگران برای بدست گرفتن این سمتها باقی نمی‌ماند! سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44 💯 https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
🟪 نکاتی در باره *آیه اکمال* 🕕 *نکته ششم* : 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟨 در نکات قبل دیدیم که دو فراز ۲ و ۳ آیه ۳ سوره مائده که به آیه اکمال مشهور است، مستقل از قبل و بعد خود است. در عین حال این آیه با آیه ۶۷ سوره مائده ـ آیه تبلیغ ـ ارتباط موضوعی دارد. 🟨 مقایسه دو آیه: ✔️ هم ارزی با رسالت و اکمال دین 🔹آیه تبلیغ از موضوعی صحبت می‌کند که هم ارز رسالت خدا است و بدون آن دین به اهداف خود نمی‌رسد. 🔸 آیه اکمال از موضوعی صحبت می‌کند که دین را کامل و نعمت الهی را بر مردم تمام می‌کند. ✔️ خذلان و یاس کافران 🔹آیه تبلیغ وعده عصمت و حفظ پیامبر و دین او را می‌دهد و اعلام می‌کند که کفار به اهدافشان نخواهند رسید. 🔸 آیه اکمال از یاس و ناامیدی کفار سخن می‌گوید. ✔️ ابلاغ آنچه رسالت را کامل می‌کند. 🔹آیه تبلیغ امر می‌کند که پیامبر صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم آنچه را نازل شده به تشریح و شفاف برساند تا رسالت به انجام برسد. 🔸 آیه اکمال از رسیدن رسالت به انجام با کامل شدن دین و انتخاب اسلام به عنوان دین مورد پسند الهی سخن می‌گوید. 🟦 حاصل آنکه در فاصله نزول آیه تبلیغ تا آیه اکمال، با ابلاغ آنچه پیامبر مامور به آن شده، دین کامل و کفار مایوس شدند! سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44 💯 https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB