✅ معرفی و نقد جریان #احمدالحسن_بصری به عنوان #مدعی_یمانی
9⃣ #نقد و بررسی روایات و #مستندات_احمدالحسن
◀️1_#اخبار_جعلی_و_غیر_معتبر
💠 روایت اشاره شده از آحاد می باشد و روایات آحاد به هیچ عنوان در مباحث اعتقادی نمی توانند مورد استدلال قرار بگیرند و دیگر اینکه در رابطه با جانشینی پیامبر و امامت و مهدویت احادیث زیادی نقل شده است و نیازی به احادیث آحاد نیست.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 98/4/22
#نشانه_های_ظهور
#یمانی
#مدعی_دروغین
#نقد_مستندات_احمدالحسن
#اخبار_جعلی_و_غیر_معتبر
💯 @bayyenat313
✅ معرفی و نقد جریان #احمدالحسن_بصری به عنوان #مدعی_یمانی
0⃣1⃣ #نقد و بررسی روایات و #مستندات_احمدالحسن
◀️1_#اخبار_جعلی_و_غیر_معتبر
💠 استناد به #خبر_واحد_سنی و ادعای تواتر آن در احادیث شیعی
شگرد دیگر طرفداران احمد حسن برای فریب دادن مخاطبان خود، ارائۀ آمار چند ده حدیث از کتابهای شیعه است، به گونهای که مخاطب گمان کند ادعای آنها پشتوانهای بسیار قوی از روایات شیعه را دارد؛ در حالی که با رندی کامل برای اثبات مدعای خود دست به دامان منابع اهلسنت شده و با تک روایتی سنی میخواهند ادعای مهم خود را ثابت کنند. گفتنی است ترفند طرفداران احمد حسن برای فریب افرادی که اطلاع کمی از کتب حدیثی دارند، این است که وقتی میخواهند برای دو روایت نخست منبع ذکر کنند به منابع شیعه همچون الملاحم و الفتن سید بن طاووس و کشف الغمة که این روایات را به نقل از منابع سنی نقل کردهاند آدرس میدهند تا به مخاطب چنین القا کنند که این روایات از منابع شیعی است و عالمان شیعی آن را در کتابهایشان نقل کردهاند، در حالی که گفتیم این روایات از اهلسنت است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 98/4/22
#نشانه_های_ظهور
#یمانی
#مدعی_دروغین
#نقد_مستندات_احمدالحسن
#اخبار_جعلی_و_غیر_معتبر
💯 @bayyenat313
✅ معرفی و نقد جریان #احمدالحسن_بصری به عنوان #مدعی_یمانی
1⃣1⃣ #نقد و بررسی روایات و #مستندات_احمدالحسن
◀️2_ #تقطیع_روایت
💠 فریب و نیرنگ، از جمله شگردهای مروّجان احمد حسن است. این امر در تطبیق روایات بر وی آشکارتر است. یک دسته از روایاتی که مستند طرفداران احمد حسن است، روایاتی است که در آنها نام احمد وجود دارد. آنان در اینباره مینویسند:
از امیرمؤمنان(ع) در خبری طولانی كه در آن اصحاب قائم(عج)را ذكر میكند آمده است كه اولین آنها از بصره و آخرین آنها از ابدال (تبدیل شدگان مانند حرّ) است. و از امام صادق(ع) در روایتی طولانی كه نام یاران قائم(عج)را ذكر میكند آمده است: «و از بصره... احمد».
از آنجا که از یکسو طبق این روایات اولین یار امام از بصره است و نام او احمد است و از سوی دیگر احمد حسن هم نامش احمد است و هم اهل بصره است، بنابراین، این روایات به روشنی بر او انطباق مییابد.
در حالی که نویسنده با در کنار هم قرار دادن این دو روایت خواسته اثبات کند که بر اساس حدیث نخست، اولین یار حضرت از بصره است و طبق حدیث دوم نامش احمد است؛ پس او همان احمد حسن است. لیکن با تقطیع روایت مخاطب را فریب داده است؛ چرا که در ادامۀ روایت نخست که همان «خطبة البیان» است آمده است: «کسانی که از بصره هستند نامشان علی و محارب است.»
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 98/4/22
#نشانه_های_ظهور
#یمانی
#مدعی_دروغین
#نقد_مستندات_احمدالحسن
#تقطیع_روایت
💯 @bayyenat313
✅ معرفی و نقد جریان #احمدالحسن_بصری به عنوان #مدعی_یمانی
2⃣1⃣ #نقد و بررسی روایات و #مستندات_احمدالحسن
◀️3_ #ترجیح_سخن_دیگران_بر_فرمایش_امام_معصوم
💠 دیگر اشکال بسیار روشن بر دلایل طرفداران احمد حسن، این است که اگر وی نه اهل یمن است و نه از یمن خروج میکند، پس چرا از وی به عنوان یمانی یاد شده است؟ این اشکال و در حقیقت تعارض آشکار با روایات اهلبیت(ع) برای روشن شدن دروغین بودن ادعای آنها نزد هر فرد منصفی کافی است.
طرفداران احمد حسن برای فرار از این رسوایی، ادعای مضحکی را مطرح کردهاند و مینویسند:
واژۀ یمانی که در این روایات به کار رفته، به معنای منسوب به سرزمین یمن نیست، بلکه از روایات چنین استفاده میشود که پیامبر گرامی اسلام(ص) خود را یمنی خواندهاند. بنابراین امامان اهلبیت(ع) و تمام سادات، یمنی هستند، گرچه اهل سرزمین یمن نباشند! روایت یادشده بدین قرار است:
...رسول خدا(ص) فرمود: ... مردان اهل یمن بهترند، ایمان یمنی است و من یمنی هستم ... .
در حالی که روایت یادشده از اصل جعفر بن محمد حضرمی است که آن را از پسر عیینة بن حصن نقل میکند، اما همین روایت را شیخ کلینی به سند خود از امام باقر(ع) به صورت دیگری نقل میکند. روایت شیخ کلینی اینگونه است: ... رسول خدا(ص) فرمود: ...مردان اهل یمن بهترند؛ ایمان یمنى است و حکمت و فرزانگى نیز از یمن است، و اگر هجرت من [از مکه به مدینه] نبود، من نیز مردى از اهل یمن بودم... .
چنانکه ملاحظه میشود، در روایت امام باقر(ع) عبارت «انا یمانی» وجود ندارد، بلکه پیامبر گرامی اسلام(ص) یمانی بودن را از خود نفی کردهاند و فرمودهاند: «اگر من هجرت نکرده بودم اهل یمن بودم» و مفهوم این جمله این است که حال که هجرت کردهام یمنی نیستم؛ اما طرفداران احمد حسن برای اینکه برای شعری که گفتهاند قافیهای دست و پا کنند، گزارش فرزند یکی از سرکردگان مشرک را بر گزارش امام باقر ترجیح دادهاند، در حالی که طبق فرمایش امام باقر(ع) پیامبر گرامی اسلام(ص) یمنی بودن را از خود نفی کردهاند و در نتیجه به استناد این روایت نمیتوان آن حضرت و تمام سادات را یمانی خواند. علّامه مجلسی در توضیح روایت پیشگفته چنین مینویسد:
این فرمایش آن حضرت که «اگر هجرت نبود»شاید به این معنا باشد که اگر من از مکه هجرت نکرده بودم امروز اهل یمن بودم؛ چرا که مکه از یمن است؛ یا مقصود این است که اگر نبود که به فرمان خدا مدینه را برای مهاجرت اختیار کنم، یمن را به عنوان وطن برمیگزیدم، یا مقصود این است که اگر نبود که هجرت شرافت بیشتری دارد، خودم را از انصار به شمار میآوردم .
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 98/4/22
#نشانه_های_ظهور
#یمانی
#مدعی_دروغین
#نقد_مستندات_احمدالحسن
#ترجیح_سخن_دیگران_بر_فرمایش_امام_معصوم
💯 @bayyenat313
✅ معرفی و نقد جریان #احمدالحسن_بصری به عنوان #مدعی_یمانی
3⃣1⃣ #نقد و بررسی روایات و #مستندات_احمدالحسن
◀️4_ #اعم_بودن_دلیل_از_مدعا
💠 برخی از استدلالهای طرفداران احمد حسن به این مشکل مبتلاست که دلیل اعم از مدعاست. به عنوان مثال، اگر کسی مدعی باشد در این خانه انسانی هست و دلیلش این باشد که چون از آنجا صدایی به گوش میرسد، چنین استدلالی با مشکل اعم بودن دلیل از مدعا مواجه است و استدلال یادشده به این دلیل باطل است که وجود صدا نهایتاً میتواند دلیلی بر وجود موجودی زنده درخانه باشد، اما اینکه آن موجود زنده حتماً انسان است را ثابت نمیکند طرفداران احمد حسن مدعی هستند که پس از امام مهدی(عج)دوازده امام و مهدی از نسل ایشان وجود خواهند داشت، اما برخی از دلایلی که بر این ادعا اقامه میکنند، مفهومی عامتر از امام و مهدی را میتواند اثبات نماید.
مینویسند:
یکی از ادلهای که بر وجود امامان و مهدیانی پس از امام مهدی(عج)دلالت دارد، دعای امام صادق(ع) در روز عرفه است: «السلام علیك یا مولای یا أبا جعفر محمد بن علی، السلام علیك یا مولای یا أباالحسن علی بن محمد، السلام علیك یا مولای یا أباجعفر الحسن بن علی، السلام علیك یا مولای یا أباالقاسم محمد بن الحسن صاحب الزمان، صلی الله علیك و علی عترتك الطاهرة الطیبة.» طیب و طاهر بودن به معنای عصمت است و از آنجا که عصمت از ویژگیهای ائمه است، این دعا نیز بر وجود امامانی از نسل امام مهدی دلالت دارد.
در حالی که طیّب و طاهر بودن هیچ ملازمتی با امام بودن ندارد، چنانکه حضرت زهرا(س) طیب و طاهر بودند، اما امام نبودند.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 98/4/22
#نشانه_های_ظهور
#یمانی
#مدعی_دروغین
#نقد_مستندات_احمدالحسن
#اعم_بودن_دلیل_از_مدعا
💯 @bayyenat313
✅ معرفی و نقد جریان #احمدالحسن_بصری به عنوان #مدعی_یمانی
4⃣1⃣ #نقد و بررسی روایات و #مستندات_احمدالحسن
◀️5_ #تعارضات_بیرونی
💠 مقصود از تعارضات بیرونی، تعارضاتی است که میان دعاوی احمد حسن و فرمایشات اهلبیت(ع) وجود دارد. در اینباره نمونههای بسیاری میتوان ارائه کرد، ولی به سبب رعایت اختصار به یک مورد اشاره میشود:
مینویسند:
یکی از ادلۀ حقانیت احمد حسن، علم الهی اوست. وی دارای علم لدنّی است.
و همچنان که در روایات آمده، یکی از نشانههای امام علم است.
در حالی که بر اساس فرمایشات پیشوایان معصوم، آن علمی که پیشوایان معصوم از پیامبر گرامی اسلام(ص) به ارث بردهاند و نشانۀ شناخت امام است، منحصراً در اختیار دوازده نفر است و هیچ کس دیگری با آنان در این مطلب شریک نیست.
امام صادق(ع) فرمودند:
... ای یونس، اگر دانش صحیح میخواهی نزد ما اهلبیت است. به ما حکمت و فصلالخطاب داده شده و ما آنها را به ارث بردهایم. عرض کردم: ای فرزند پیامبر خدا، آیا هر کسی از اهلبیت و از فرزندان علی و فاطمه باشد، آنچه شما به ارث بردهاید را ارث برده است؟ فرمود: جز امامان دوازدهگانه کسی آن را ارث نبرده است. عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، آنان را نام ببرید! فرمود: اولین آنان علی بن ابیطالب است، پس از او حسن و حسین و علی بن حسین و محمد بن علی و سپس من و پس از من موسی و پس از موسی پسرش علی و پس از علی، محمد و پس از محمد، علی و پس از علی، حسن و پس از حسن، حجت. خداوند ما را انتخاب کرد و پاک گرداند و به ما چیزی داده شد که به هیچ کس داده نشد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 98/4/22
#نشانه_های_ظهور
#یمانی
#مدعی_دروغین
#نقد_مستندات_احمدالحسن
#تعارضات_بیرونی
💯 @bayyenat313
✅ معرفی و نقد جریان #احمدالحسن_بصری به عنوان #مدعی_یمانی
5⃣1⃣ #نقد و بررسی روایات و #مستندات_احمدالحسن
◀️6_#مخالفت_با_اجماع_شیعه_و_اهلسنت
اعتقاد به امامان دوازدهگانه یکی از محوریترین باورهای شیعه در طول تاریخ بوده است و شیعیان همیشه به نام شیعیان دوازدهامامی شناخته میشدند. این مطلب ریشه در روایات متوتری دارد که از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده که امامان را دوازده نفر و به تعداد نقبای بنیاسرائیل معرفی فرمودهاند و بلکه این مضمون را اهلسنت در کتابهای معتبر خود همچون صحاح ششگانه ثبت کردهاند. از اینرو این باور که پیامبر گرامی اسلام(ص) دوازده جانشین دارند، از اعتقاداتی است که در میان تمام مسلمین اعم از شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر وجود دارد؛ با این حال احمد حسن خود را امام سیزدهم میداند. بنابراین ادعای او مخالفت با اجماع شیعه و سنی است و او سخنی گفته که نه بر مبنای شیعه پذیرفتنی است و نه بر مبنای اهلسنت و این خود دلیل استوار دیگری بر بدعتگذار بودن اوست.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 98/4/22
#نشانه_های_ظهور
#یمانی
#مدعی_دروغین
#نقد_مستندات_احمدالحسن
#مخالفت_با_اجماع_شیعه_و_اهلسنت
💯 @bayyenat313
✅ معرفی و نقد جریان #احمدالحسن_بصری به عنوان #مدعی_یمانی
6⃣1⃣ #نقد و بررسی روایات و #مستندات_احمدالحسن
◀️7_ #استدلال_به_خواب
💠 یکی از ادعاهای احمد اسماعیل، استدلال به رؤیاهایی است که افراد دیدهاند و به سوی او متمایل شده اند. او می گوید که صدها نفر ، پیامبر اکرم و ائمه و فاطمه زهرا (علیهم السلام) را در خواب دیده اند و فرموده اند که او حق است و غیر او باطل.
🔹خواب چند قسم دارد که یکی از آن بر اثر تلقینات روزمره ای که انسان در طول روز داشته رخ می دهد و دور از حقیقت است.
🔹اما خوابی که احمد اسماعیل به آن استناد می کند، با توجه به اذکار و اورادی که به پیروان خود یاد میدهد تا بخوانند و طی چهل شب، خوابی در حقانیت او میبینند، (و بعضی خواندند و خوابیدند و خواب ندیدند یا برعکس دیدهاند). از این نوع می باشد(خوابهایی که حاصل افکار روزانهاند)، و صلاحیت استدلال را ندارند.
🔹شیطان که قسم خورده است انسانها را گمراه کند، فقط در این نوع خوابها وارد میشود و لباس حق را میپوشد و باطل را می آراید و ظلمت را نور می کند، چگونه در خواب وارد نشود؟ با توجه به اینکه اغوا در خواب برای او راحت تر است، زیرا به اشکال و اشخاص مختلف در می آید.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 98/4/22
#نشانه_های_ظهور
#یمانی
#مدعی_دروغین
#نقد_مستندات_احمدالحسن
#استدلال_به_خواب
💯 @bayyenat313
✅ معرفی و نقد جریان #احمدالحسن_بصری به عنوان #مدعی_یمانی
7⃣1⃣ #نقد و بررسی روایات و #مستندات_احمدالحسن
◀️8_ #استناد_به_استخاره
💠 از دیگر ادعاهای احمد الحسن، جهت صدق دعویاش استناد به استخاره است. استخاره در لغت، طلب و خواستن بهترین حالت در امری است، اما در اصطلاح دینی واگذاردن انتخاب به خداوند در کاری است که انسان در انجام دادن آن شک دارد.
🔹استخاره کردن در امری که شرع حکمی روشن دارد، روا نیست و تنها در کارهای مباح یا در انتخاب میان دو مستحب، پسندیده است.
🔹 این شخص تاکنون دو دلیل را برای فرضیهی خود ارائه داده است. یکی از دلایل روایت امام علی (علیهالسلام) و دیگری عمل «صفوان بن یحیی» می باشد. که به یکی از آنها اشاره می کنیم.
علی بن معاذ روایت کرده است: به صفوان بن یحیی گفتم که چگونه به امامت امام رضا (علیهالسلام) اعتقاد پیدا نمودی؟ او در پاسخ گفت: نماز خواندم و دعا کردم و استخاره نموده و به امامت ایشان یقین پیدا کردم.
احمد اسماعیل و پیروانش ادعا دارند که بنابر نقل شیخ طوسی، میتوان امامت را با استخاره اثبات کرد. در صورتی که این سخن از صفوان بن یحیی بوده و عمل او به عنوان غیر معصوم برای ما حجت نیست.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 98/4/22
#نشانه_های_ظهور
#یمانی
#مدعی_دروغین
#نقد_مستندات_احمدالحسن
#استناد_به_استخاره
💯 @bayyenat313
🔴 #خدمت_به_همسر
💠
✍ یاعلی! خدمت به عیال نمیکند مگر صدّیق یا #شهید ....
✍ هر زنى كه هفت روز به #شوهرش خدمت كند خداوند هفت در دوزخ را به روى او ببندد و هشت در #بهشت را به رويش بگشايد، تا از هر در كه خواهد وارد شود.
📙مستدرک الوسائل ج۱۳، ص۴۸
📙ارشادالقلوب، ص ۱۷۵
🆔 @zanashooi_amoozesh
🔶 از لسان الغیب - ۱
💠 خاطره ای زیبا از دکتر زرین کوب :
🌐 روز عاشورا بود و در مراسمی به همین مناسبت به عنوان سخنران دعوت داشتم ، مراسمی خاص با حضور تعداد زیادی تحصیل کرده و به اصطلاح روشنفکر و البته تعدادی از مردم عادی، نگاهی به بنر تبلیغاتی که اسم و تصویرم را روی آن زده بودند انداختم و وارد مسجد شده و در گوشه ای نشستم ، دنبال موضوعی برای شروع سخنرانی خودم می گشتم ، موضوعی که بتواند مردم عزادار را در این روز خاص جذب کند ، برای همین نمیخواستم فعلا کسی متوجه حضورم بشود ، هر چه بیشتر فکر می کردم کمتر به نتیجه می رسیدم ، ذهنم واقعا مغشوش شده بود که پیرمردی که بغل دستم نشسته بود با پرسشی رشته ی افکار را پاره کرد :
🔸ببخشید شما استاد زرین کوب هستید ؟
گفتم : استاد که چه عرض کنم ولی زرین کوب هستم .
خیلی خوشحال شد مثل کسی که به آرزوی خود رسیده باشد و شروع کرد به شرح اینکه چقدر دوست داشته بنده را از نزدیک ببیند .
همین طور که صحبت می کرد ، دقیق نگاهش می کردم ، این بنده خدا چرا باید آرزوی دیدن من را داشته باشد ؟ چه وجه اشتراکی بین من و او وجود دارد ؟ پیرمردی روستایی با چهره ای چین خورده و آفتاب سوخته ، متین و سنگین و باوقار .
می گفت مکتب رفته و عم جزء خوانده ، و در اوقات بیکاری یا قرآن می خواند یا غزل حافظ و شروع به خواندن چند بیت جسته و گریخته از غزلیات خواجه ، و چه زیبا غزل حافظ را می خواند .
🔸پرسیدم : حالا چرا مشتاق دیدن بنده بودید ؟
گفت : سؤالی داشتم
گفتم : بفرما
پرسید : شما به فال حافظ اعتقاد دارید؟
گفتم : خب بله ، صددرصد
گفت : ولی من اعتقاد ندارم
پرسیدم : من چه کاری میتونم انجام بدم ؟ از من چه خدمتی بر میاد؟( عاشق مرامش شده بودم و از گفتگو با او لذت می بردم )
گفت : خیلی دوست دارم معتقد شوم ، یک زحمتی برای من می کشید ؟
گفتم : اگر از دستم بر بیاد ، حتما ، چرا که نه؟
گفت : یک فال برام بگیرید
گفتم ولی من دیوان حافظ پیشم ندارم
بلافاصله دیوانی جیبی از جیبش درآورد و به طرفم گرفت و گفت : بفرما
مات و مبهوت نگاهش کردم و گفتم ، نیت کنید
فاتحه ای زیر لب خواند و گفت : برای خودم نمی خوام ، می خوام ببینم حافظ در مورد امروز ( روز عاشورا ) چی می گه؟
🔸برای لحظه ای کپ کردم و مردد در گرفتن فال .
حافظ ، عاشورا ، اگه جواب نداد چی ؟ عشق و علاقه ی این مرد به حافظ چی میشه ؟
با وجود اینکه بارها و بارها غزلیات خواجه را کلمه به کلمه خوانده و در معنا و مفهوم آنها اندیشیده بودم ، غزلی به ذهنم نرسید که به طور ویژه به این موضوع پرداخته باشد .
#حافظ
#استاد_زرین_کوب
#عاشورا
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
سروش:
💯 @bayyenat44
ایتا:
💯 @bayyenat313
🔶 از لسان الغیب - ۲
💠 خاطره ای زیبا از دکتر زرین کوب :
🔸متوجه تردیدم شد ، گفت : چی شد استاد؟
گفتم : هیچی ، الان ، در خدمتتان هستم .
چشمانم را بستم و فاتحه ای قرائت کردم و به شاخه نباتش قسمش دادم و صفحه ای را باز کردم :
زان یار دلنوازم شکریست با شکایت
گر نکته دان عشقی خوش بشنو این حکایت
بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم
یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت
رندان تشنه لب را آبی نمیدهد کس
گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت
در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا
سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت
چشمت به غمزه ما را خون خورد و میپسندی
جانا روا نباشد خونریز را حمایت
در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود
از گوشهای برون آی ای کوکب هدایت
از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود
زنهار از این بیابان وین راه بینهایت
ای آفتاب خوبان میجوشد اندرونم
یک ساعتم بگنجان در سایه عنایت
این راه را نهایت صورت کجا توان بست
کش صد هزار منزل بیش است در بدایت
هر چند بردی آبم روی از درت نتابم
جور از حبیب خوشتر کز مدعی رعایت
عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ
قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت
🔸خدای من این غزل اگر موضوعش امام حسین و وقایع روز و شب یازدهم نباشد ، پس چه می تواند باشد ، سالها خود را حافظ پژوه می دانستم و هیچ وقت حتی یک بار هم به این غزل ، از این زاویه نگاه نکرده بودم ، این غزل ، ویژه برای همین مناسبت سروده شده
🔸بیت اولش را خواندم از بیت دوم این مرد شروع به زمزمه کردن با من کرد و از حفظ با من همخوانی می کرد و گریه می کرد طوری که چهار ستون بدنش می لرزید ، انگار داشتم روضه می خواندم و او هم پای روضه ی من بود .متوجه شدم عده ای دارند ما را تماشا می کنند که مجری برنامه به عنوان سخنران من را فراخواند و عذرخواهی که متوجه حضورم نشده ، حالا دیگه می دونستم سخنرانی خود را چگونه شروع کنم .
بلند شدم ، دستم را گرفت میخواست ببوسد که مانع شدم ، خم شدم ، دستش را به نشانه ی ادب بوسیدم .گفت معتقد شدم استاد ، معتقد بووودم استاد ، ایمان پیدا کردم استاد ، گریه امانش نمی داد آنروز من روضه خوان امام شهید شدم و کسانی پای روضه ی من گریه کردند که پای هیچ روضه ای به قول خودشان گریه نکرده بودند .
✅ پیشنهاد میکنم هر وقت حال خوشی داشتید ، وقایع روز عاشورا و شب یازدهم را در ذهن خود مرور کنید و بعد ، این غزل را بخوانید.
#حافظ
#استاد_زرین_کوب
#عاشورا
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
سروش:
💯 @bayyenat44
ایتا:
💯 @bayyenat313