May 11
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
🖋چرا حجابِ اجباری!؟
🔰یکم - اصل حکم حجاب از ضروریات دین اسلام است، یعنی از کلینی تا خمینی، فقیهی نداریم که نسبت به اصل وجوب حجاب تردید داشته باشد. شیعه و سنی هم ندارد.
🔰دوم - احکام دین برخی فردی است و برخی اجتماعی، احکام فردی مثل نماز و طهارت مشخص کننده رابطه انسان و خدا و احکام اجتماعی مثل زکات و جهاد و حجاب مشخص کننده وضعیت زندگی انسان مسلمان *در جامعه* است.
احکام فردی اولا و اساسا اختیاری اند، یعنی قابل پیگرد قانونی نیستند. کسی حق ندارد یقه ی کسی را بگیرد و او را مجازات کند که چرا نماز نمیخوانی!؟ منطقی هم نیست. پاسخ نماز نخواندن فرد مربوط به او و آخرت او میشود.
اما احکام اجتماعی *اولا و اساسا اجباری اند* ، یعنی رعایت نشدن آنها موجب از بین رفتن *نظم اجتماعی* میشود و در نتیجه جرم تلقی شده و مستوجب مجازات هستند. منطق هم همین را میگوید. میتوان در مقابل رعایت نکردن یک حکم اجتماعی فرد را توبیخ کرد و او را مجازات نمود. همچنین کسی حق ندارد در زمینه یک حکم اجتماعی به دیگران بگوید به تو مربوط نیست! دلم نمیخواهد فلان قانون را رعایت کنم! منطقی نیست.
🔰سوم - اما دلیل ما بر این مطلب که احکام اجتماعی از جمله حجاب، اجباری هستند چیست؟
بسم الله، اول این آیه از سوره احزاب را ببینید تا قصه را برایتان باز کنم:
وَ مَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لاَ مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً مُبِيناً ﴿36﴾
و هيچ مرد و زن مؤمنى را نسزد كه چون خدا و فرستاده اش به كارى فرمان دهند، براى آنان در كارشان اختيارى باشد؛ و هر كس خدا و فرستاده اش را نافرمانى كند قطعاً دچار گمراهىِ آشكارى گرديده است. (36)
آیه 36 سوره احزاب به صراحت میگوید که در جایی که امری از جانب خدا و رسول خدا به مردم گفته شود کسی اختیاری در مورد آن ندارد. دستور خدا اجباری است، حال اگر دستوری فردی باشد اجبارش هم فردی است (یعنی به رابطه فرد با خدای خودش مربوط است) اگر اجتماعی باشد (مثل حجاب) اجبارش هم اجتماعی است.
🔰 *چهارم - به طور خاص برویم سراغ بررسی حکم شرعی حجاب*
حکم حجاب در دو سوره از سور مدنی قران ذکر شده. یک بار در *سوره نور* آمده و یک بار در *سوره احزاب.*
⬅️ *سوره احزاب* مربوط میشود به فشارهای سنگین سیاسی و اجتماعی که توسط جریان منافقین به پیامبر وارد میشود. فشارهایی که با ساده لوحی برخی از مردم و میدان داری منافقان و بیماردلان یک فضای سنگین رسانه ای را عیله پیامبر به وجود می آورد.
موضوع این فشارها و جریان سازی های اجتماعی و رسانه ای یک زن است!!! فعالیت کمپین مخالفین پیامبر از ماجرایی مربوط به یک زن شروع میشود و به موارد متعددی در حوزه زن و خانواده توسعه پیدا میکند.
وحی الهی نازل شده و پیامبر مکلّف شده اند که با زینب، همسر فرزند خوانده شان ازدواج کنند. ازدواجی که برای ایشان بسیار سنگین است تا جایی که قرآن کریم نگرانی درونی پیامبر از این ازدواج را اینطور توصیف میکند: «وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ».این ازدواج بهانه خوبی به دست منافقین میدهد تا با جریان سازی سنگین رسانه ای علیه پیامبر شورش کنند و ایشان را ناقض سنت و احکام ممنوعیت ازدواج با عروس به شمار بیاورند. در مقاطعی از سوره احزاب رد پاهایی از همراهی برخی چهره های رسانه ای همچون زنان پیامبر نیز با فتنه گران یافت میشود که درخور توجه است.
کار اینقدر سنگین است که کل ماجرای جنگ احزاب با آن همه سختی و شدت به عنوان نکته ای فرعی و در حاشیه ی این ماجرا مطرح میشود تا با تذکر و یادآوری آن قلب مومنین راستین در همراهی با رسول خدا محکم گردد. جنگی که خود از سخت ترین امتحانات برای مردم مدینه است و قرآن کریم در توصیف آن اینطور می فرماید: «إِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا». «زمانى كه چشمها از شدّت وحشت خيره شده و جانها به لب رسيده بود، و گمانهاى بدى به خدا می برديد»
در کشاکش این فتنه و مباحث مرتبط با آن، آیه 36 به عنوان قاعده ای عام در مورد احکام اجتماعی اسلام نازل میشود که بحثش گذشت.
⬅️سپس در *آیه 59* در میانه فتنه ها و هجمه های منافقان در حوزه زن و خانواده حکم حجاب بر پیامبر نازل میشود:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذٰلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً ﴿59﴾
اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها[ روسرىهاى بلند] خود را بر خويش نزدیکتر کنند، اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است...»
⬅️تا همین جا کفایت میکند و کار تمام است! مشخص شد که طبق منطق قرآن *حجاب، یک قانون اجباری و واجب اجتماعی* است.
اما برای اینکه قرآن را سانسور نکرده باشم آیات بعدی را هم برایتان میگویم:
🔸در انتها پایان بخش ماجرای فتنه سوره احزاب تهدید سنگین شایعه پراکنان و بوقچی های رسانه ای فعال علیه پیامبر است:
«لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لاَ يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلاَّ قَلِيلاً ﴿60﴾ مَلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِيلاً ﴿61﴾»
اگر منافقان و بيماردلان و آنها كه اخبار دروغ و شايعات بی اساس در مدينه پخش مى كنند دست از كار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان می شورانيم، سپس جز مدّت كوتاهى نمی توانند در كنار تو در اين شهر بمانند! (60) و از همه جا طرد میشوند، و هر جا يافته شوند گرفته خواهند شد و به سختى به قتل خواهند رسيد! (61)
🔸بیان قرآنی این اتفاق را به مثابه سنتی تاریخی و تکرار پذیر به شمار می آورد و آن را تا همیشه برقرار میداند:
سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً ﴿62﴾
اين سنّت خداوند در اقوام پيشين است، و از این به بعد هم قاعده خداوند همین است چراکه سنت خداوند تغییر نمیکند. (62)
🔸ناگفته نماند که این بیان تند مربوط به کسانی است که قوانین الهیِ قرآنی را بر نمیتابند و دست به *شورش رسانه ای و اجتماعی علیه پیامبر* میزنند شورشی که مسائلی مثل حجاب، ازدواج با همسر فرزندخوانده، عده طلاق، روابط محرم و نامحرمی، وضعیت زنان پیامبر و... را بهانه میکند و به *مخالفت با خود پیامبر* منتهی میگردد.
ادامه دارد...
در نوشته های بعدی به سایر ادله مربوط به حجاب اجباری و مسائل پیرامون آن خواهیم پرداخت...