May 11
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
🖋چرا حجابِ اجباری!؟
🔰یکم - اصل حکم حجاب از ضروریات دین اسلام است، یعنی از کلینی تا خمینی، فقیهی نداریم که نسبت به اصل وجوب حجاب تردید داشته باشد. شیعه و سنی هم ندارد.
🔰دوم - احکام دین برخی فردی است و برخی اجتماعی، احکام فردی مثل نماز و طهارت مشخص کننده رابطه انسان و خدا و احکام اجتماعی مثل زکات و جهاد و حجاب مشخص کننده وضعیت زندگی انسان مسلمان *در جامعه* است.
احکام فردی اولا و اساسا اختیاری اند، یعنی قابل پیگرد قانونی نیستند. کسی حق ندارد یقه ی کسی را بگیرد و او را مجازات کند که چرا نماز نمیخوانی!؟ منطقی هم نیست. پاسخ نماز نخواندن فرد مربوط به او و آخرت او میشود.
اما احکام اجتماعی *اولا و اساسا اجباری اند* ، یعنی رعایت نشدن آنها موجب از بین رفتن *نظم اجتماعی* میشود و در نتیجه جرم تلقی شده و مستوجب مجازات هستند. منطق هم همین را میگوید. میتوان در مقابل رعایت نکردن یک حکم اجتماعی فرد را توبیخ کرد و او را مجازات نمود. همچنین کسی حق ندارد در زمینه یک حکم اجتماعی به دیگران بگوید به تو مربوط نیست! دلم نمیخواهد فلان قانون را رعایت کنم! منطقی نیست.
🔰سوم - اما دلیل ما بر این مطلب که احکام اجتماعی از جمله حجاب، اجباری هستند چیست؟
بسم الله، اول این آیه از سوره احزاب را ببینید تا قصه را برایتان باز کنم:
وَ مَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لاَ مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً مُبِيناً ﴿36﴾
و هيچ مرد و زن مؤمنى را نسزد كه چون خدا و فرستاده اش به كارى فرمان دهند، براى آنان در كارشان اختيارى باشد؛ و هر كس خدا و فرستاده اش را نافرمانى كند قطعاً دچار گمراهىِ آشكارى گرديده است. (36)
آیه 36 سوره احزاب به صراحت میگوید که در جایی که امری از جانب خدا و رسول خدا به مردم گفته شود کسی اختیاری در مورد آن ندارد. دستور خدا اجباری است، حال اگر دستوری فردی باشد اجبارش هم فردی است (یعنی به رابطه فرد با خدای خودش مربوط است) اگر اجتماعی باشد (مثل حجاب) اجبارش هم اجتماعی است.
🔰 *چهارم - به طور خاص برویم سراغ بررسی حکم شرعی حجاب*
حکم حجاب در دو سوره از سور مدنی قران ذکر شده. یک بار در *سوره نور* آمده و یک بار در *سوره احزاب.*
⬅️ *سوره احزاب* مربوط میشود به فشارهای سنگین سیاسی و اجتماعی که توسط جریان منافقین به پیامبر وارد میشود. فشارهایی که با ساده لوحی برخی از مردم و میدان داری منافقان و بیماردلان یک فضای سنگین رسانه ای را عیله پیامبر به وجود می آورد.
موضوع این فشارها و جریان سازی های اجتماعی و رسانه ای یک زن است!!! فعالیت کمپین مخالفین پیامبر از ماجرایی مربوط به یک زن شروع میشود و به موارد متعددی در حوزه زن و خانواده توسعه پیدا میکند.
وحی الهی نازل شده و پیامبر مکلّف شده اند که با زینب، همسر فرزند خوانده شان ازدواج کنند. ازدواجی که برای ایشان بسیار سنگین است تا جایی که قرآن کریم نگرانی درونی پیامبر از این ازدواج را اینطور توصیف میکند: «وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ».این ازدواج بهانه خوبی به دست منافقین میدهد تا با جریان سازی سنگین رسانه ای علیه پیامبر شورش کنند و ایشان را ناقض سنت و احکام ممنوعیت ازدواج با عروس به شمار بیاورند. در مقاطعی از سوره احزاب رد پاهایی از همراهی برخی چهره های رسانه ای همچون زنان پیامبر نیز با فتنه گران یافت میشود که درخور توجه است.
کار اینقدر سنگین است که کل ماجرای جنگ احزاب با آن همه سختی و شدت به عنوان نکته ای فرعی و در حاشیه ی این ماجرا مطرح میشود تا با تذکر و یادآوری آن قلب مومنین راستین در همراهی با رسول خدا محکم گردد. جنگی که خود از سخت ترین امتحانات برای مردم مدینه است و قرآن کریم در توصیف آن اینطور می فرماید: «إِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا». «زمانى كه چشمها از شدّت وحشت خيره شده و جانها به لب رسيده بود، و گمانهاى بدى به خدا می برديد»
در کشاکش این فتنه و مباحث مرتبط با آن، آیه 36 به عنوان قاعده ای عام در مورد احکام اجتماعی اسلام نازل میشود که بحثش گذشت.
⬅️سپس در *آیه 59* در میانه فتنه ها و هجمه های منافقان در حوزه زن و خانواده حکم حجاب بر پیامبر نازل میشود:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذٰلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً ﴿59﴾
اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها[ روسرىهاى بلند] خود را بر خويش نزدیکتر کنند، اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است...»
⬅️تا همین جا کفایت میکند و کار تمام است! مشخص شد که طبق منطق قرآن *حجاب، یک قانون اجباری و واجب اجتماعی* است.
اما برای اینکه قرآن را سانسور نکرده باشم آیات بعدی را هم برایتان میگویم:
🔸در انتها پایان بخش ماجرای فتنه سوره احزاب تهدید سنگین شایعه پراکنان و بوقچی های رسانه ای فعال علیه پیامبر است:
«لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لاَ يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلاَّ قَلِيلاً ﴿60﴾ مَلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِيلاً ﴿61﴾»
اگر منافقان و بيماردلان و آنها كه اخبار دروغ و شايعات بی اساس در مدينه پخش مى كنند دست از كار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان می شورانيم، سپس جز مدّت كوتاهى نمی توانند در كنار تو در اين شهر بمانند! (60) و از همه جا طرد میشوند، و هر جا يافته شوند گرفته خواهند شد و به سختى به قتل خواهند رسيد! (61)
🔸بیان قرآنی این اتفاق را به مثابه سنتی تاریخی و تکرار پذیر به شمار می آورد و آن را تا همیشه برقرار میداند:
سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً ﴿62﴾
اين سنّت خداوند در اقوام پيشين است، و از این به بعد هم قاعده خداوند همین است چراکه سنت خداوند تغییر نمیکند. (62)
🔸ناگفته نماند که این بیان تند مربوط به کسانی است که قوانین الهیِ قرآنی را بر نمیتابند و دست به *شورش رسانه ای و اجتماعی علیه پیامبر* میزنند شورشی که مسائلی مثل حجاب، ازدواج با همسر فرزندخوانده، عده طلاق، روابط محرم و نامحرمی، وضعیت زنان پیامبر و... را بهانه میکند و به *مخالفت با خود پیامبر* منتهی میگردد.
ادامه دارد...
در نوشته های بعدی به سایر ادله مربوط به حجاب اجباری و مسائل پیرامون آن خواهیم پرداخت...
🖋️محتاج اقتدار
🔸با دیدن کلیپی که به یک بسیجی تعرض شده و او را سلاخی کرده اند حسهایی در انسان مومن برانگیخته میشود: خشم، غم، کینه، نفرت و... . یکی از احساساتی که در انسان برانگیخته میشود احساس شکست است. احساس ناامیدی نسبت به آینده است. احساس از دست رفتن انقلاب و قدرتهای انقلابی است.
وقتی به یک روحانی جسارت میشود و عمامه او را میپرانند و کلیپ آن مشاهده میشود همان احساسات برانگیخته میشود.
وقتی زنانی بی حجاب در سطح شهر دیده میشوند، وقتی بازیکنان تیم ملی سرود ملی را نمیخوانند
وقتی...
🔸میشود از کنار همه اینها مرو کراما عبور کرد. میشود بسیاری از این مسائل را به معانی متعدد اقتصادی یا لجبازی یا شور جوانی یا... تأویل برد. میشود...
اما آنچه که نمیتوان از کنار آن به راحتی گذشت و آنچه که ضربه مهمی بر پیکره انقلاب است از دست رفتن روحیه انقلابیِ مردم و تحقیر و تضعیف آن است. این حس که ما اقلیتیم، ما ضعیفیم، ما توانش را نداریم، ما مجبوریم مدارا کنیم ما... این حس، این حسِ لعنتی هر چه انقلاب در دل مومنین به خود - با سطوح مختلف ایمان - کاشته است را هلاک میکند.
این روندِ باختهای مستمر روحی و ذهنی اگر ادامه بیابد و خدای نکرده به ذلت درونی و پذیرش حقارت برسد نتیجه حتمی اش ذلت بیرونی و تحقیر سراسری است.
حالا این وسط شما بگو هزار تا موشک هایپرسونیک داریم، جرئت شلیکش را هم داری؟
شما بگو فرهنگ غنی داریم، جرئت ابرازش را هم داری؟
شما بگو کریدور شرق به غرب و جاده ابریشم در کشور ماست، جرئت فعال سازی اش را هم داری؟
شما بگو ما از دور زدن ایران در شمال و ایجاد مسیر ترانزیتی در ارمنستان جلوگیری میکنیم؛ جرئت عملیات واقعیِ آن را هم داری؟
شما بگو...
حس قدرت و عزت و اقتدار اگر نباشد، هزار تا اسلحه هم داشته باشی قدرت شلیک نخواهی داشت. حس قدرت اگر نباشد هزاری هم که برتر باشی خود را ضعیف تر خواهی دید و عزت و اقتدار اگر نباشد هیچ چیز برای یک ملت باقی نخواهد ماند...
🔸قرآن را ورق بزنید. یک کلمه در آن پیدا نمیکنید که نمایانگر ضعف و ذلت مومنین باشد. از سوره علق، که اولین سوره نازل شده بر پیامبر در سخت ترین وضعیت ایشان در مکّه است دستور کنش گری ای فعالانه و جسورانه و عزتمندانه به ایشان صادر میشود تا سوره هایی که در سخت ترین شرایط مکه نازل میشود و تا سوره هایی که بعد از تشکیل حکومت در مدینه و در شرایط سخت جنگ های بدر و احد و احزاب نازل شده همه و همه جز قدرت و عزت مومنین و اکتهای متناسب با این روحیه را نشان نمیدهد.
🔸روی زمین راهکار امروز جمهوری اسلامی در برابر حجم وسیع دشمنی هایی که در داخل و خارج واقع میشود برخورد واقعی و پیشمان کننده با دشمن است. ناآرامی های داخلی به انتهای سومین ماه خود نزدیک میشود. در این مدت بیش از 100 نفر از نیروهای امنیتی و مومن به شهادت رسیده اند ولی حتی یک اعدام در میادین اصلی شهرها اتفاق نیفتاده است. قاتلان شهید علی وردی دستگیر شده اند اما هنوز خون از دماغ احدی از آنها جاری نشده است. برخی از کسانی که به نیروهای امنیتی یا مردم مومن تعرض کرده اند دستگیر شده اند اما یک مورد شلاق زدن و تحقیرِ متکبران و فاسقان در انظار عمومی رخ نداده است. دانشجو نمایان وحشی و فاسق و بی حیایی که برای هم باشی هر چه بیشتر با جنس مخالف به سلف دانشگاه حمله کردند و آن الفاظ رکیک را نسبت به هر چه مقدسات است به کار برده اند راست راست در دانشگاه میچرخند و آخرین خبرها صرفا نشان گر تعلیق کوتاه مدت برخی از آنان در ترمی که درسهایش را نخوانده اند است!
و در عوض جبهه مقابل هر روز تعرض و جسارت جدیدی را کلید زده است ولو با کم تعداد، ولو غیر واقعی ولو با استمداد از رسانه. اما به هر حال توانسته است با هر حرکت خود ضربه ای به عزت و اقتدار مومنین جامعه بزند.
🔸باید این درد را درمان کرد باید این سلسله ی شوم را شکست...
🔰 *فوتبال مهم است!*
🔹بیش از آنکه از باخت تیم ملی ناراحت باشیم از بازی تدافعی و منفعلانه تیم که به روشنی تاکتیک اتخاذی تیم بود دلگیر شدیم.
🔹این تاکتیک مرا به یاد جملات امیرالمومنین در خطبه 27 نهج البلاغه انداخت:
*قُلْتُ لَكُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا*
با دشمنتان بجنگید قبل از آنکه او با شما بجنگد، به خدا قسم تا کنون به هیچ گروهی در دل خانه شان حمله نشده مگر اینکه آنان ذلیل شدند.
🔹فوتبال مهم است و درس آموز.
در دنیایی که قانون جنگل بر آن حاکم است اگر تهاجم نکنی به تو تهاجم میکنند. اگر حمله نکنی به تو حمله میکنند.
🔹و *سیاست خارجی قرآن سیاست خارجی ای فعالانه و تهاجمی است.* در جای جای سور مدنی و در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی میتوان این تحرک فعالانه و پیش دستانه را نشان داد.
🖌 راه حل بی حجابی ایجاد شکاف اجتماعی است - 1
1️⃣ یکم - دو نوع بی حجابی، دو طبقه متفاوت
اقسام بی حجابی و سبک زندگی غربی را میتوان در یک نگاه کلی به دو تیپ تقسیم بندی کرد:
🔸یک تیپ، مربوط میشود به بروزات عجیب و آوانگاردی که از ساختارشکنان و پیشاهنگانِ تغییرات این حوزه دیده میشود. پوششها و بروزاتی که معمولا همه از مذهبی و شل حجاب و حتی بی حجابها را به تعجب وادار میکند. این رفتارها عمدتا از سوی بچه پولدارها، مرفهین، بالاشهرنشینان، سرمایه داران کلانی که زحمتی برای سرمایه شان نکشیده اند و ... دیده میشود.
🔸یک تیپ مربوط میشود به طیفهای عمومی مردم که به سبک خاصی از شل حجابی عادت کرده اند و در این زمینه ها نسبت به پوشش خودشان در محدوده متعارف حساس و سخت گیر نیستند. این رفتارها از سوی اقشار مختلفی دیده میشود. در پایین شهر هست، در طبقه متوسط هم هست. این بروزات چندان قابل تگ زنی و جداسازی از سبک زندگی عمومی مردم نیست. به نوعی به تیپ #متعارف مردم تبدیل شده است.
2️⃣ دوم- ادبیات قرآنی
🔸قرآن و روایات دسته اول را #مترفین و دسته دوم را #مستضعفین نام گذاری میکنند و برای مواجهه با آنان نسخه واحد صادر نمیکند.
در سوره هود پس از دعوت مردم به ایمان آوردن به رسول خدا و تکذیب مکذبین، داستان انبیاءِ گذشته و تکذیب آنان توسط قومشان مطرح میشود. ماجرای نوح، هود، صالح، لوط، شعیب و موسی ذکر میشود و در همه داستانها کار به تکذیب توسط قوم آن نبی و عذاب شدن آنان میکشد.
سپس خدای متعال در آیه 116 و 117 اینطور می فرماید:
فَلَوْ لاَ كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ #الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ قَلِيلاً مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ وَ اتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا #أُتْرِفُوا فِيهِ وَ كَانُوا مُجْرِمِينَ ﴿116﴾ وَ مَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُهَا مُصْلِحُونَ ﴿117﴾
یعنی چرا در میان اقوامِ انبیاء گذشته خردمندان و فضلایی نبودند که از فسادِ مترفین نهی کنند؟ وقتی نهی نکردند خودشان هم رفته رفته به دنبال اتراف و خوشگذرانی های همان طبقه بچه پولدارها افتادند و همان مسیر را طی کردند. کم کم این نوع زیست مترفانه و متبخترانه و مستکبرانه و بچه پولدارانه با همه طغیانها و عصیانهایش اینقدر #عمومی شد که اهل آن قوم به طور عمومی فاسد شدند. نتیجه نهایی هم مشخص است. خدا طومار آن آبادی ها و اقوام را در هم پیچید.
جالب است که این سبک نابودی تنها مربوط به یک قوم و یک زمان نیست. این مسیر، این سبک و این جریان، جریان نابودیِ قوم نوح، قوم هود قوم صالح و عموم اقوامی است که در طول تاریخ نابود شدند. این سنت و قاعده ی خداست. مسیر نابودی عمومی یک قوم این چنین طراحی شده است که: الإسراء: وَ إِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيراً ﴿16﴾
🔸مترفین سردمداران و جلوداران هلاکت اند. آنچه در جامعه پخش میکنند همان #فساد و فحشا و اتراف و سبک زندگی لجنی است که خودشان در آن غرق هستند. آن را برای همه توصیه و تجویز میکنند. به شدت آن را تبلیغ میکنند و #قارون_وار زینتهای خود را در معرض دید همگانی قرار میدهند تا آب از لب و لوچه مستعضفین آویزان شود و آنان نیز مسحور آن نوع تیپ زدن و آن نوع دوردورکردن و آن نوع دوست دختر بازی و مشروب خواری و... شوند. آنان با ایجاد یک قبله فرهنگی همه را به سوی خود میکشند. القصص: فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ ﴿79﴾
------------------
کانال بینات | هادی انصاری
🆔 https://eitaa.com/Bayyenat_Ansari
🖌 راه حل بی حجابی ایجاد شکاف اجتماعی است - 2
3️⃣ سوم- راهبرد قرآنی: جداسازی فرهنگیِ عموم مردم از طبقه مترفین
🔸قرآن در مقابل آنان راهبرد مشخصی دارد. قرآن از برچسب زنی استفاده میکند. در موارد بسیاری لایه ی فرهنگیِ جریانِ ثروت با برچسب #مترفین تگ میخورد. خدای متعال رفته رفته مستضعفین را در مقابل آنان قرار میدهد. رفته رفته روحیات و صفات و خلقیات آنان را توصیف میکند و در مقابل صفات مومنین قرار میدهد. کسانی که اهل #بخل هستند در مقابل کسانی که اهل #اعطا هستند. (لیل) کسانی که #مناع_خیر هستند در مقابل کسانی که (فی اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم) هستند (معارج) کسانی که اهل #منع_ماعون هستند ولو نمازخوان باشند در مقابل کسانی که نمازشان با انفاق توأمان است و... تا جایی که رکن ایمان در کنار صلاة، انفاق قرار داده میشود و از ارکان کفر بخل و عدم اعطاء دانسته میشود.
🔸با این ادبیات سازی و تگ زنیِ فرهنگی کم کم طیفی از عموم مردم در مقابل طبقه مترفین شکل میگیرد. این تقابل روز به روز جدی تر میشود تا جایی که مترفینی که در امیدِ توسعه فرهنگِ اتراف خود بودند نه تنها نمیتوانند مردم را خراب کنند بلکه خودشان را در مقابل قیام فرهنگیِ عموم مردم به رهبری طبقه مستضعفین میبینند.
4️⃣ چهارم- راهبرد امروز مقابله با بی حجابی
🔸اگر فرهنگِ بی حجابی و ولنگاری و لاابالی گری به عنوان پرچم مبارزه با ضعفهای نظام تگ بخورد نتیجه آن در نهایت چیزی جز همراهی تدریجی قشر زیادی از توده خاکستری نخواهد بود. جریان بچه پولدارها میتواند پشت این پرچم مخفی شود و فرهنگ فاسد و منحط خود را علی رغم منفوریت تاریخی شخصیت خود بین عموم جامعه ترویج کند.
🔸اما اگر نظام با یک عملیات هوشمندانه فرهنگی رسانه ای به مرور فرهنگ بی حجابی و ولنگاری و لاابالی گری را به عنوان سبک زندگی بچه پولدارهای مفت خور ترویج کند و دُم آن را به دُم مترفین گره بزند و هویت تاریخیِ عدالت خواه و یاریگر مستضعفین و ضد بچه پولداربازی را با کار مستمر فرهنگی در جامعه زنده کند و بی حجابی و لاابالی گری را به #مرفهِ_بیدرد بودن تأویل ببرد و آن را به عنوان نماد اتراف بین مردم معرفی نماید؛ به لحاظ فرهنگی ورق بر میگردد.
آن هنگام است که توده مردم در هنگام مشاهده بروزات آوانگاردِ بدپوششی خودشان را از آن طبقه نمیبینند و در دل یا در عمل با آن برخورد میکنند و با این کار بستر را برای برخورد حاکمیتی نیز باز خواهند کرد.
🔸با این جداسازی فرهنگی بین توده مردم با همان حد متعارف پوشش و حجابی که دارند و بین طبقه مترفین با مدل عجیب پوشش در عمل راه برای گفتگوی فرهنگی با طبقه توده مردم و دعوت آنان به فضای پاکدامنی و حجاب قوی تر هم باز میشود.
و در غیر این صورت برخوردهای قهرآمیز با طبقه مترفین و بروزات آنان تنها لگدی به خاکستری ها در جهت پرت شدن به دامن همان مرفیهن بی درد و فرهنگ منحطشان خواهد بود.
🔸در پایان تذکر این نکته ضروری است که نگاشته فوق تنها درصدد ارائه یک راهبرد فرهنگی برای مساله بی حجابی و ولنگاری است. با سیر در فضای قرآنی میتوان گفت سیاستگذار می بایست بسته ای از راهکارها را در پیش بگیرد. برخورد امنیتی با سرخطهای جریان ساز مساله بی حجابی در کشور و مساله امنیت ملی شمردن آن، رونق دادن و کمک به کارگاهها و بنگاه های تولید پوشاک اسلامی، مقابله با شبکه تولید و توزیع پوشاک نامناسب و از همه مهم تر و محوری تر، گفتگو، گفتگو و گفتگوهای دو طرفه با طیف عموم مردم در قالب مناظره، بحث آزاد، مباحثه جمعی و... در رسانه ملی از مهم ترین اقداماتی است که باید انجام شود.
------------------
کانال بینات | هادی انصاری
🆔 https://eitaa.com/Bayyenat_Ansari
هدایت شده از حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
🔰🔰🔰 دوره تاریخ اقتصادی صدر اسلام
🔶 مدرس: حجة الاسلام محسن قنبریان
🔺 گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان
🔺 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات
🆔 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با آیدی @sjmohammadi در پیام رسان بله و یا شماره تلفن +989371697295 تماس بگیرید.
---------------------------------------
گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان
🆔 https://eitaa.com/HokmraniEghtesad_borhan
موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات
🆔 https://ble.ir/ehya_asemeh
✍️ وعده دوم سوره اسراء
بخش اول...
🔸 دو وعده در سوره اسراء
در سوره اسراء در سیاق نخستین (آیات 1-8) و سیاق پایانی (آیات 101-104) به مساله بنی اسرائیل پرداخته شده است. در سیاق نخستین خداوند متعال از قضای حتمی الهی که در مقدرات بنی اسرائیل نوشته شده پرده بر میدارد. حکم قطعی آنان اینگونه بیان میشود که: شما دو بار در زمین به قدرت می رسید و در هر دو بار فساد بزرگی برپا میکنید. در اولین مرتبه، نیرومندان و قلدرانی بر شما مسلط میشوند و شما را از لابلای خانه هایتان بیرون میکشند و مجازات میکنند. سپس برای بار دوم قدرت به شما منتقل میشود و آنگاه شمایید و اعمالتان. اگر نیکی کردید نیکی میبینید و اگر بدی کردید بد می بینید. ولی مقدر است که شما بدرفتاری را انتخاب میکنید و در نتیجه وعده دوم محقق میشود و شما باز روسیاه میشوید و دشمنانتان بر شما مسلط میشوند و مسجد الاقصی را تصرف میکنند و همه دارایی های شما را ویران می نمایند. (1)
🔶 کدام وعده محقق شده و کدام هنوز محقق نشده؟
سوال اینجاست که کدام وعده ها محقق شده و کدام یک محقق نشده اند؟ به نظر میرسد با توجه به آیات پایانی سوره اسراء میتوان این سوال را پاسخ داد. در آیات 103 و 104 خداوند متعال از ماجرای تقابل موسی و فرعون سخن میگوید و میفرماید که بعد از غرق شدن فرعونیان بنی اسرائیل را حاکم بر زمین کردیم (و وعده اول محقق شد) ولی هنگامی که وعده دیگر فرا برسد همه آنان را دسته جمعی (برای مجازات) می آوریم. (2)
آیات ابتدایی سوره قصص نیز در پاسخ گویی به این سوال مفید است. در این آیات خداوند متعال از اراده الهی برای وراثت و امامت بنی اسرائیل بر زمین سخن میگوید. اراده ای که مقرر بود با نابودی فرعونیان محقق شود و شد. به نظر میرسد وعده اول همین بود و اوج این امامت و حکومتِ بنی اسرائیل در دوران حکومت داوود و سلیمان (ع) رخ داد و پس از آن جزای مطرح شده در وعده اول که همان نابودی بنی اسرائیل با حمله بخت النصر و ویرانی هیکل سلیمان و خانه های بنی اسرائیل بود رخ داد. (3)
در مجموع با استنادات و شواهد مطرح شده میتوان گفت وعده ی اولِ سوره اسراء محقق شده و پس از آن وعده دوم یعنی قدرت گیری و حکومت مجدد بنی اسرائیل در قرن اخیر نیز شکل گرفته و اکنون جهان در انتظار تحقق نابودی دوم بنی اسرائیل است.
---------------------------------------------
بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز
🆔 https://eitaa.com/Bayyenat_Ansari
✍️ وعده دوم سوره اسراء
بخش دوم...
🔶از شواهد دیگری که میتوان دولت غاصب اسرائیل را ظهور علو و فسادِ دوم دانست این است که اراده الهی بر این شکل گرفته که بنی اسرائیل هرگز حکومت مستقل و متمرکز نداشته باشند و همواره در زمین پست و حقیر باشند. (4) لذا این تشکیل حکومتی که در قرن اخیر مشاهده میشود امری خلاف قاعده است. و همانطور که آیه 112 سوره آل عمران نشان میدهد تنها با تمسک به کمکی از جانب انسانها و اراده ای از سمت خدای متعال آنها میتوانند حکومت تشکیل بدهند. البته طبق آیات سوره اسراء این تشکیل حکومت تنها یک بار خواهد بود و نتیجه اش استکبار و فسادی بزرگ در زمین است که به دست بندگان سخت و خشنی از خدا نابود خواهد شد.
حتما عملیات «طوفان الاقصی» طلیعه ای است بر نابودی این حکومتِ جعلی و همانطور که قرآن وعده داده است قطعا وعده دوم سوره اسراء محقق خواهد شد و به زودی روزی را در زمین میبنیم که نجاستی به نام اسرائیل در آن وجود نخواهد داشت.
----------------------------------------------------
پ.ن:
1- وَ قَضَيْنَا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوّاً كَبِيراً ﴿4﴾ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولاَهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَاداً لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلاَلَ الدِّيَارِ وَ كَانَ وَعْداً مَفْعُولاً ﴿5﴾ ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْنَاكُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً ﴿6﴾إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيراً ﴿7﴾عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يَرْحَمَكُمْ وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنَا وَ جَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيراً ﴿8﴾
2- وَ لَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى تِسْعَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا مُوسَى مَسْحُوراً ﴿101﴾...﴿102﴾ فَأَرَادَ أَنْ يَسْتَفِزَّهُمْ مِنَ الْأَرْضِ فَأَغْرَقْنَاهُ وَ مَنْ مَعَهُ جَمِيعاً ﴿103﴾ وَ قُلْنَا مِنْ بَعْدِهِ لِبَنِي إِسْرَائِيلَ اسْكُنُوا الْأَرْضَ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ جِئْنَا بِكُمْ لَفِيفاً ﴿104﴾
3-إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاَ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَ يَسْتَحْيءَهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ ﴿4﴾وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ ﴿5﴾وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا يَحْذَرُونَ ﴿6﴾
4- البقرة: ... وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَ كَانُوا يَعْتَدُونَ ﴿61﴾
آل عمران: ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلاَّ بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَ كَانُوا يَعْتَدُونَ ﴿112﴾
---------------------------------------------
بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز
🆔 https://ble.ir/bayyenat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنبال چهار بچه اش میگردد...
وَ مَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَ اجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيّاً وَ اجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً ﴿النساء - 75﴾
شما را چه شده كه در راه خدا و [رهايى] مردان و زنان و كودكان مستضعف [ى كه ستمكاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته اند] نمى جنگيد؟ آن مستضعفانى كه همواره مى گويند: پروردگارا! ما را از اين شهرى كه اهلش ستمكارند، بيرون ببر و از سوى خود، سرپرستى براى ما بگمار و از جانب خود براى ما ياورى قرار ده (۷۵)
---------------------------------------------
بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز
🆔 بله| ایتا