سلام عزیزان
متن نسبتا مفصل زیر در پاسخ به شخصی است که تحت تاثیر تبلیغات سوء فضای مجازی نسبت به امور داخلی کشور بویژه مقوله امنیت گرفتار ذهنیت منفی شده و آروزی رفتن به کشوری را داشت که از آرامش و آسایش و امنیت کافی برخوردار باشد...
احتمال دادم این نوشته برای عزیزان خواندنی و اگر خدا بخواهد مفید باشد..👇
ایراد گرفتن کار آدمهای بی عرضه است و از هر بچه ای هم برمیاد!
هرکس باید نگاه کنه خودش چه هنری داره
اینکه انسان آویزون دیگران باشه و از حاصل دسترنج دیگران که به قیمت زحمات و ایثار جان و مال آنها بدست آمده استفاده کند هنر نیست!
گیرم کشورهای دیگه همه شون گل و بلبل باشند و ایران هم همه اش لجن....
هرکس باید فکر کنه من برای نجات این لجنزار چه کردم و چه باید بکنم؟!
این که کسی با خودش بگه من میرم یک جایی که سرزمین گل و بلبل باشه راحت زندگی کنم کار افراد زالو صفت است که از خون دیگران تغذیه میکنند و خوشگذرونی میکنند!
بله کسی که به آخرت اعتقاد نداره باید از همین دو روز زندگی استفاده کنه و لذت ببره ولی کسی که به خدا و قیامت اعتقاد داره برای منافع ابدی خودش هم که باشه سعی میکنه با اعمال صالح و خدمت به دیگران و اصلاح جامعه و تربیت فرزندانی که از خودخواهی و خودپسندی و لذت پرستی و عافیت طلبی و راحت طلبی بدور باشند ذخیره ای برای آخرت خودش فراهم کنه!
اگر کسی در شهری باشه که همه بیمارند و این شخص برای نجات هم شهری هاش کاری نکنه و در حسرت شهرهایی باشه که همه سالمند از نگاه هیچ انسان شریفی محترم نیست بلکه یک موجود خودخواه و انگلی است که فقط به فکر خودشه و اویزون دیگرانی است که هزینه سلامت جامعه شون را پرداختند!
لذا حدیث داریم:
لذّة اللئام فی الطعام و لذّةالکرام فی الاطعام!
انسانهای پست از خوردن لذت می برند و انسانهای کریم و بزرگوار از اطعام کردن و غذا دادن به دیگران!
این ماییم که باید خودمان را تعریف کنیم که چه کسی و از کدام قبیله هستیم! از فرومایگان یا از بزرگواران و کریمان.....
دنیا دار امتحان است نه خانه امن و آسایش و آرامش ...
کسانی که فقط به رفاه و راحتی خودشون می اندیشند از لباس انسانیت بیرون آمده اند.
این دنیا محل فتنه شیاطین و شیطان زدگان است و ما انسانها به دنیا آمده ایم تا هنرمان را در مبارزه با قبیله شیاطین نشان دهیم و با تقرب به خدا به سعادت ابدی برسیم...
اینکه شهر به شهر فرار کنیم و به جای امن تر و خوش تری بگریزیم تا از هر خطر و زحمتی در امان باشیم با فلسفه خلقت ناسازگار است. این بدترین معنای زندگی است.
در جامعه ای که هر کس به سهم خود خدمتی میکند ازرفتگر گرفته تا راننده برای رساندن مردم به مقصد وفروشنده کالاهای روزمره برای تامین مایحتاج زندگی مردم.... باید دید ما داریم چه میکنیم و چه باری را از دوش مردم برمیداریم...
اینکه فقط بنشینیم و به رفتگر و راننده و فروشنده عیب بگیریم ناشی از هنر نیست نشان از بی هنری و بیماری و بیکاری و بیعاری است...
پیغمبر فرمود:
المؤمن کالنحل!
مؤمن مثل زنبور عسل است
این جمله بیش از صد معنا و پیام دارد
یکی از آنها این است که زنبور بلد است گل و زباله را تشخیص دهد روی زباله نمی نشیند میرود روی گل شهدش را میمکد هم برای غذای خودش و هم برای دیگران عسل میسازد!
اما مگس فقط لجن و زباله را می بیند و کیف میکند و برای هیچ کس هم هیچ کاری انجام نمی دهد!
مؤمن مثل زنبور است نه مگس!
اینکه کسی خوشش بیاید عمرش را فقط برای ایراد گیری از دیگران تلف کند و فقط بدیها را ببیند اخلاق مگسهاست.... مگسها هیچ وقت تولیدی مفیدی برای جامعه ندارند
ایرادگیرها هم مثل مگس هایند....
اما زنبور عسل کار خودش را میکند و دنیا را از محصولات شیرین خودش پر میکند و همه مدیون و مرهون و ممنون زنبورهای عسل اند!
این ماییم که باید تعیین کنیم مگس هستیم یا زنبور عسل؟!....
هیچ کشور بدون رنج و زحمت مردمان خدمتگزار و تلاشگر پیشرفت نکرده است
اما در همان کشورها عده ای مثل زنبور عسل بوده اند عده ای مثل مگس عده ای مثل مار و عقرب ....
ایران و غیر ایران هم فرق نمی کند!
ارزش ما به این نیست که در کجا زندگی میکنیم
همانطور که عرض شد در بهترین کشورهای دنیا هم زنبورعسل وجود داره هم مگس هم مار..
ارزش ما به این است که در هر نقطه دنیا که زندگی میکنیم چه نقشی داریم؟!
گیرم همسایه من خانه اش قشنگ است به من چه؟!
باید ببینم من چه خانه ای ساخته ام و برای خانه ای که دیگران برایم ساخته اند چه نقشی داشته ام؟!
اگر کسی فقط انتظار داشته باشد دیگران برایش امنیت و رفاه و لذت وسلامت و... فراهم کنند برای نشان دادن لیاقت انسانی خود هیچ کاری نکرده و هیچ سندی ندارد!
نشان انسانیت و ارزش در دست کسانی است که به خودشان سخت گرفتند از رفاه و راحتی و آسایش خودشان زدند و برای دیگران خدمت کردند....
اگر هریک از ما تا آخر عمرمان هم وقت بگذاریم و بگوییم کدام شهر و کشور و کدام شخص و شخصیت خوب است یا بد و دائما دیگران را قضاوت و سبک و سنگین کنیم و برایشان چوب خط بد و خوب بکشیم صنار موجب ارزشمندی ما نمی شود!
باید دید نمره کارنامه ما چند است هر کس به خودش و به وجدان خودش و به خدای خودش بگوید من چند می ارزم؟!
ارزش ما به کارهای خودمان است نه به میزان آسایش و رفاهی که از دیگران دریافت کرده ایم!
ادامه:
اصلا مهم نیست که در مقایسه بین ایران و غیر ایران کفه کدامیک را سنگین تر ببینیم...
مهم این است که بررسی کنیم در هر نقطه دنیا که هستیم شخص خودمان چه کرده ایم؟!
این یک فریب و دام شیطانی و تله نفسانی است که بجای اینکه به نقش خودمان بیندیشیم فقط درباره دیگران قضاوت کنیم آنهم با اخلاق مگسی! یعنی بدون آنکه قدر زحمات و خدمات هموطن هایمان را بدانیم و قدر شناسی کنیم فقط سرزنش کنیم ....
در روایت داریم:
من لم یشکر المخلوق لم یشکرالخالق!
کسی که از مخلوق تشکر نکند شکر خالق را هم بجا نیاورده و ناسپاسی کرده است.
اداره کشوری با این همه مشکلات و دشمنان داخلی و خارجی آیا جای هیچ تشکری ندارد؟!
آیا هیچ کسی برای راحتی و امنیت و سلامتی و رفاه ما هیچ کاری نکرده است؟!
آیا از هیچ کسی نباید تشکر کنیم؟!
اندکی به خودمان برگردیم و به قیامت فکر کنیم....
گیرم که هیچ کس برای ما هیچ کاری نکرده آیا ما برای دیگران و برای خدا چکار کرده ایم؟!
مراقب باشیم شیطانها ذهن ما را گرفتار بحثهای انحرافی نکنند و ما را بجای اینکه امید بیافرینیم و قدرشناس انسانهای خدمتگزار باشیم و به سهم خودمان برای جامعه مان مفید باشیم و فرزندان مفید تربیت کنیم و برای الهی کردن جامعه مان قدم برداریم ... به پاشیدن بذر نومیدی و یأس و تخریب و بدبینی و دلسردی و ناسپاسی و... واندارد که قطعا اولین بازنده این بازی خود ما خواهیم بود
به خدا پناه می بریم ار اینکه وظیفه بندگی مان را فراموش کنیم و حرفهایی بزنیم که دوستان را دلسرد و غمگین و منحرف کنیم و دشمنان را شاد و امیدوار سازیم....
د. علیرضا حلم زاده
وحید یامین پور:
⛔به سنّت هرسال مهمترین رخدادها و "ترین"های سال را مینویسم که یادگار بماند:
شوک سال: #دلار ۱۹ تومنی💰💵
فقید سال: آیت الله شاهرودی، آیت الله مومن
محکوم سال: سلطان سکه
متهم فراری سال: مرجان شیخ الاسلامی آل آقا
برکناری سال: آخوندی، سیف
کمپیدای سال: اسحاق #جهانگیری
مفتضح سال: روح الله #زم 😁
انتصاب سال: رئیسی، رئیس قوه قضاییه
کتاب سال: #نخل_و_نارنج
😉 (سهم من در این فهرست)
فیلم سال: ۲۳ نفر، #رد_خون
آبروریزی سال: توهین درازهی نماینده سراوان
کورسوی امید سال: قانون بازنشستگی
داغ سال: حادثه تروریستی #اهواز، حادثه تروریستی زاهدان، اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات
توطئهی خنثی شده سال: تابستان داغ
مسخره سال: کشف تورقوزآباد توسط نتانیابو
سوژه عدالتخواهی سال: ماجراهای لواسان
ابتذال سیاسی سال: استعفای ساختگی ظریف
هیجان سال: بازی ایران-پرتغال
حال خوب کن سال: گرفتن پنالتی کریس #رونالدو 😄
ناکامی سال: جام ملتهای آسیا
سریال جنایی سال: قتل #خاشقچی
رودست زدن سال: وزیر انرژی اسرائیل متهم جاسوسی برای ایران😏
هشتگ سال: #خودت_بمال😷
جوک سال: زنوناوین : ))
کشف علمی سال: ابر پایین رو نگاه میکنه میگه اینجا ببارم یا... : ))
دست نیافتنی سال: گوشت و پراید ۵۰ میلیونی
نعمت سال: باران فراوان، کاهش ریزگردهای خوزستان
محرمانه سال: سفر چندساعته بشار اسد به تهران
شور و حماسه سال: #راهپیمایی_اربعین
جایزه سال: نشان ذوالفقار سردار سلیمانی
امیدواری سال: جوانگرایی در سازمانها و نهادهای زیر نظر رهبری
جمله سال: یکی بزنند ده تا می خورند.
یادگار سال: بیانیه گام دوم
رو کمکنی سال: راهپیمایی ۲۲ بهمن 🇮🇷 و #چهل_سالگی_انقلاب
📝 #وحید_یامین_پور
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سردار_دلها
سردار سلیمانی از نگاه هنرمندان
اپوزیسیون
براندازان
ضد انقلاب و ...
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رفیق خوب رو باید توی سختی شناخت!
از توی ظرف پخت غذا کشیدش بیرون!😳
«اردوغان»، رئیسجمهور ترکیه:
🔹نتانیاهو، تو دزد، خائن و قاتل کودکان هستی.
🔹به نتانیاهو هشدار میدهم با وارد کردن سربازان اسرائیل به اماکن مقدس مسلمانها در بیتالمقدس، مسلمانها را تحریک نکند.
🔹ما تا آخرین نفس به مبارزه برای حقوق مردم فلسطین و برای اداره قدس ادامه خواهیم داد.
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گفتگوی حجتالاسلام رئیسی با سایت Khamenei.ir در حاشیه اجلاس مجلس خبرگان:
🔹رسیدن به تمدن نوین اسلامی کاملا دست یافتنی است.
️ 🔹به هیچ عنوان جریان پرخُروش انقلاب ایستایی و توقف نداشته و همواره در مسیر پویایی بوده است.
https://eitaa.com/Bayynat
ghaflat az gozar omr.momeni.mp3
2.95M
غفلت از گذر عمر... حجتالاسلام مومنی
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نغمه خوان «کربلا کربلا ما داریم میآییم» آسمانی شد
🔹«اکبر شریعت« که صدای ماندگارش در جبههها همچنان در گوش زمان طنینانداز است، چشم از جهان فروبست . .https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونگی لاغر کردن شکم و درمان نفخ روده
#حکیم_حسین_خیراندیش
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا وقتی #آب_یخ مینوشیم تشنگی ما بیشتر میشود؟
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسبابی که رعایت آنها در حفظ سلامتی بسیار لازم و ضروریست کدامند؟
#اسباب_السته
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد مستندی خطرناک برای فریب دولتها و ملتها
🎦 تهدید جدی در صنعت غذا از طریق تسلط بر بذرهای کشورها
♨️ امنیت بذر ⬅️امنیت غذایی⬅️امنیت ملی
https://eitaa.com/Bayynat
پناهیان: بازگشت حوزههای علمیه به "طب و تغذیه" بسیار ضروری است
حجتالاسلام پناهیان با بیان اینکه حوزههای قدیم به مسئله "طب" توجه داشتند و اگر کسی حکیم بود فقیه نیز بود؛ کتابهای ابنسینا نمونهای از آن است، گفت: یک نمونه از تحریفها در دین این است که مؤمنان اینکه "برای خودشان طبیب شوند" را توصیه دینی نمیدانند.
https://eitaa.com/Bayynat
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ حجتالاسلام علیرضا پناهیان در سخنرانی در جمع متخصصان طب سنتی و اسلامی به موضوع جایگاه طب در اسلام پرداخته است؛ در ادامه مشروح این سخنان آمده است:
رابطه عمیق بین جسم و روح
رابطه بسیار محکم و پیچیده بین جسم و روح انسان وجود دارد که اندیشمندان علوم مختلف درباره این رابطه نظریات گوناگونی مطرح کردهاند، هم روحیات انسان بر وضعیت جسمی انسان تأثیر دارد و این تأثیرات کم نیست و هم وضعیت جسمی بر وضعیت روحی انسان، بسیار تأثیرگذار است.
پیامبر گرامی اسلام(ص) در سخنی میفرماید: «مردم ایران، عادت به مصرف گوشت گوسفند دارند و اثر گوشت گوسفند این است که مهربانی بههمراه دارد».
کما اینکه در برخی روایات بهتعبیر امروزی، آثار ژنتیکی خوردن گوشت خوک گفته شده است که گوشت خوک بیغیرتی ایجاد میکند که اثر وضعیت بدنی و جسمی بر وضعیت روانی فرد است.
در کانادا در یک مجمع دانشگاهی، یک نفر پرسید که؛ برخی انگلها در گوشت گاو، بیشتر از گوشت خوک است، چرا گوشت گاو حرام نشده اما گوشت خوک حرام شده است؟! آنجا گفتم که علت حرام شدن گوشت خوک، صریحاً اعلام نشده و پیچیدهتر از آن است که بتوانیم آن را دقیقاً توضیح دهیم اما در روایات برخی حکمتهای تحریم گوشت خوک مطرح شده است که ربطی به انگل ندارد و آثار ژنتیکی است که بر صفات روحی انسان، بهجای میگذارد و در آنجا روایتی را که گوشت خوک بر غیرت انسان اثر میگذارد، برای آنها بیان کردم.
حتی در مورد سبزیها نیز چنین روایاتی وجود دارد و تفکیکهایی مطرح شده است که کدام سبزیها را خانمها بخورند یا بهتر است کدام را آقایان بخورند.
در آن جلسه، خانمی جیغ کشید و تعجب کرد که فکر کردم قصد اعتراض به بحث را دارد، گفت؛ در آنجا در یک مؤسسه تحقیقاتی کار میکند که روی آثار ژنتیکی خوراکیها، مطالعه میکنند و برای او بسیار عجیب بود که پیامبر اسلام(ص) در آن زمان به تأثیر ژنتیکی انواع غذاها اشاره کردهاند و به این خاطر اسلام را بسیار تقدیر کرد.
https://eitaa.com/Bayynat
ادامه:
اصلاح تغذیه، راه رفع مشکلات روحی
بنده بهعنوان کسی که شاید 30 سال عمیقاً در مباحث اخلاقی، معنوی، انسانشناسی و... مطالعه کردهام، کم هم مورد مشورت قرار نگرفتهام ضمن اینکه کنار طلبگی، مطالعاتی در زمینه روانشناسی داشتهام، وقتی که مشکلات روحی و اخلاقی افراد را میبینم، بهطور طبیعی، نخستین پیشنهادی که به هرکس با هر مشکلی میدهم، این است که برنامه تغذیهاش را اصلاح کند؛ نماز صبح دیر بیدار میشود، میگویم "تغذیه را درست کن"، میگوید "عصبانیمزاج هستم"، میگویم "تغذیه"، میگوید "حسود هستم"، میگویم "تغذیه".
متأسفانه زمانی که میگویند چه برنامه تغذیهای داشته باشیم، چون در حوزه، بخشی از روایات را تعطیل کردیم و سراغ آنها نرفتهایم، از ناحیه طلبگی و مطالعات دینی، نمیتوانیم پیشنهادی برای تغذیه بدهیم.
اجمالاً روایاتی از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در باب تغذیه داریم که بسیار مهم است و میتوانیم از آنها در مقام تبلیغ و ترویج بگوییم اما متفقهانه، آنگونه که در موضوعات مختلف فقهی روی روایات کار شده است، در مورد روایات مربوط به تغذیه، بهداشت، سلامت و طبابت، کاری نشده است.
ما طلبگانی هستیم که در حوزههای علمیه، بخشی از علوم دینی را یاد نمیگیریم و این هم نوعی از سکولاریزم است که به جان حوزه افتاده است کما اینکه در فقه ابوابی که به حاکمیت دینی مربوط باشد، بسیار غریب هستند.
مقام معظم رهبری در جلسهای که مدتی قبل، با علمای قم داشتند، فرمودند که "شما فضلا و علمای حوزه باید به تولید نظامات اسلامی از ناحیه فقه بپردازید؛ به یک فقیه میگویند، بیمه حلال است یا حرام، میگوید یک قرارداد اقتصادی است، میتواند حلال یا حرام باشد؛ وقتی بهصورت جزئی به بیمه، بانک و... نگاه میکند، حکم صادر میکند؛ حال اینکه حوزه بخواهد نظام اقتصاد اسلامی را که این جامعه بخواهد داشته باشد، طراحی کند مشاهده میشود تواناییها بالا نیست.
در طراحی نظام حقوقی و نظامهای دیگر مانند نظام تعلیم و تربیت نیز این ضعفها وجود دارد؛ یکی از ضعفهای موجود، آنقدری که در معارف دینی وجود دارد، نمیتوانیم مردم را راهنمایی کنیم که چگونه غذا بخورند تا اخلاقیاتشان بهبود پیدا کند.
تأثیرات تغذیه روی روح انسان بسیار است و توصیههای اهل بیت(ع) هم در ارتباط با وضعیت بدنی انسان، توصیههای بسیار جدی هستند.
حتی در مورد چگونه خوابیدن توصیههایی دارند که نمیدانم ائمه هدی(ع)، چرا اینقدر شکل خوابیدن ما برایشان مهم بوده است؛ کسانی که رسالتشان اعتلای روح انسان بوده است، بهشدت تأکید میکردند که به مثلاً فلان شیوه نخوابید؛ آن شیوه خوابیدن، چه تأثیری بر روح و روان انسان باقی میگذارد؟
امیرالمؤمنین(ع) وقتی که از کنار ابنملجم ملعون در شب نوزدهم رد میشدند، نقل است که او را بیدار کردند و فرمودند: «دمر نخواب»؛ این خود یک پیام تاریخی است، با اینکه ابنملجم، نسبتاً فقیه بوده است زیرا پیش از آن، در مدینه به مردم، مسئله احکام میگفته است اما عدم رعایتهایی در زندگی فردی داشته است که شاید با عاقبت به خیر نشدن او ربط داشته باشد.
فرد مراجعه میکند و میگوید که افسرده، مأیوس، منفیباف و... است که البته من اینطور میگویم، آنها با این کلمات از وضعیت روحی خودشان گله نمیکنند؛ آدم دوست دارد به فرد بگوید، "شما سردی کمتر بخور، زنجبیل بخور، دارچین غذاهایت را افزایش بده، حالت کمی بهتر شود، بعد بیا با هم حرف بزنیم، شاید قبلش حالت خوب شود".
در زمینه حج، نماز و... نسخه میپیچیم، علما زحمت کشیدهاند و روی آنها کار کردهاند اما متأسفانه در زمینه تغذیه نمیتوانیم نسخه بپیچیم.
https://eitaa.com/Bayynat
ادامه:
با تحریف در دین، آن را از دنیا جدا کردهاند
500 سال که بنیعباس حاکم بودند، روی این مسئله کار کردند به مردم بگویند پیامبر(ص) با دنیای شما کاری ندارد، الآن اثر کار آنها در همه جا دیده میشود.
نماز جماعت مانند صبحگاه پادگانها است، منتها صبحگاه، ظهرگاه و شامگاه برای تمرین ولایتمداری است؛ اگر نماز جماعت، بحثش، ارتباط با خدا بود باید چراغها خاموش میشد و هر کس پشت ستونی، برای خودش مناجات میکرد مانند صحنههایی که از دعای کمیل پخش میشود؛ روی مغز ما کار شده است که از نماز جماعت، ولایتمداری نفهمیم و همچنین روی ما کار شده است که نفهمیم دین بهدرد دنیا و زندگی مادی و جسمی میخورد.
اگر کسی چهلساله شود و دوای دردهای خودش را تشخیص ندهد، در این آدم خیری نیست!
رسول گرامی اسلام(ص) میفرماید: «اگر کسی چهلساله شود و دوای دردهای خودش را تشخیص ندهد، در این آدم خیری نیست».
هر کسی باید بفهمد چه بخورد حالش بهتر میشود و چه نخورد حالش بدتر میشود؛ هر کسی باید بداند معمولاً در چه زمینههایی بیمار میشود و دوای دردش چیست؛ در حال حاضر اگر از آدم چهل سال به بالا وضعیت یبوست و اجابت مزاج را بپرسی، نمیداند چه باید بگوید.
قبول ندارم که اینها تصادفی و بر اثر بیتوجهی پدید آمده است، اینها با نقشه بوده است؛ یک نمونه از آن، نقشه داشتهاند که دین را بهگونهای معرفی کنند که بنده طلبه در کل ایران اسلامی مملکت شیعه، 10 سال بین مردم بچرخم، یک نفر از من سؤالی در مورد تغذیه و بهداشت نخواهد کرد!
گفتیم جسم بر روح مؤثر است و اگر جسم بر روح مؤثر است باید توصیه جسمانی داشت تا وضعیت روح، خوب شود؛ در دین، این توصیهها فراوان است اما من طلبه بلد نیستم زیرا در حوزه به من یاد ندادند.
در روایات، این توصیهها وجود دارد همچنین قید شده است که خود فرد بهدنبال بقیه آن برود؛ از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند: «در قرآن همه علوم وجود دارد جز طب!»، حضرت فرمود: «یک جمله در قرآن وجود دارد که همه طب در آن است "کلوا واشربوا ولاتسرفوا"».
باید کار متفقهانه و مفسرانه انجام میدادیم و به تفسیر میپرداختیم که این کار را نکردیم، زیرا این بخش از دین را بلد نیستیم و مردم این قسمت از توصیههای دینی را که اولاً طبیب خودشان باشند، ثانیاً به توصیههای طبی دین گوش کنند، عمل نمیکنند.
در سبک زندگی ما، مراعاتهایی از این قبیل، وجود ندارد؛ در بسیاری از موقعیتهای خاص عبادی، برای ما دستورات جسمی، طب و تغذیه قرار داده شده است؛ روزه که یک عبادت فوقالعاده است، یک موضوع کاملاً جسمانی است.
دو توصیه به ما شده است؛ نخست اینکه خود را بشناس که بعد از چهلسالگی، باید پزشک خود باشی؛ دوم اینکه دین توصیههایی برای تغذیه دارد اما ما هر دو را ترک کردهایم؛ طبیب خود بودن را توصیه دین نمیدانیم و توصیههای طبیبانه دین را که مربوط به جسم است هم نشنیدیم و بلد نیستیم.
https://eitaa.com/Bayynat
ادامه:
تا قبل از جمهوری اسلامی فرصتی برای مقابله با تحریف وجود نداشته است
600 سال اول جهان اسلام، بهطور خاص روی آن کار شده است، در هزار سال بعد آن هم قدرتی نبوده است که اصلاح شود و بعد از بعثت نبوی و غربت علوی در حاکمیت محدودش، در جمهوری اسلامی، فصایی آماده شده است که متوجه شویم در جهان چهخبر است.
علامه عسکری (رضوان الله علیه) کتابهایی دارند که در این کتابها، تحریفهایی را که در دین شده است، توضیح میدهند؛ یکی از کتابهای ایشان، 100 صحابی ساختگی است؛ در این کتاب با اسناد برادران اهلسنت و شیعیان، ثابت میکنند و توضیح میدهند که 100 صحابه ساختگی داریم که چنین آدمی اصلاً وجود ندارد در حالی که از آنها از پیامبر(ص) فرمایش نقل میشود!
کتاب دیگری از ایشان بهنام "نقش ائمه در احیای دین" وجود دارد که ائمه هدی(ع) چه مبارزاتی علیه تحریف انجام میدادند؛ یک نمونه از این تحریفها این است که مؤمنان این را که "برای خودشان طبیب بشوند" توصیه دینی نمیدانند! و این مسئله تحریفی است که ریشه آن را گفتم.
یک روایت جعلی از پیامبر(ص) وجود دارد که ایشان به اطراف مدینه آمدند، از کارگران نخلستانی پرسیدند: «در حال چهکاری هستید؟» گفتند: «در حال گردهافشانی هستیم!»، میفرمایند: «این کار را نکنید!» میگویند: «یارسولالله، اگر نکنیم، خرما نمیدهد.»، پیامبر(ص) میفرماید: «من میگویم نکنید»؛ سال بعد خرماهای مدینه ضعیف میشود، پیامبر(ص) میپرسد: «خرماهایتان کجاست؟»، میگویند: «شما گفتید گردهافشانی نکنید، خرمایمان پوسید.»، در این روایت جعلی، نعوذ بالله پیامبر(ص) میفرمایند: «شما در امر دنیا از من داناترید، در این زمینهها به حرف من گوش نکنید!»؛ پیامبر در آن زمان حدود 60 سال سن داشتند، یک فرد معمولی در مدینه در این سن، نمیداند گردهافشانی چیست؟ این حدیثی جعلی است که ساختهاند اما ما این را در سیره زندگی خود، جاری کردهایم.
مدرسه علمیهای در تهران تأسیس کرده و از بعضی دوستان برای تدریس "طب سنتی" در این مدرسه دعوت کردهایم؛ «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ» یعنی انسان باید به غذایش نگاه کند؛ انسان تنها جانور عاقل و باهوشی است که میتواند غذایش را خراب کند، حیوانهای دیگر نمیتوانند این کار را کنند؛ حیوان بهصورت غریزی، آن چیزی که باید بخورد میخورد اما انسان بهصورت غریزی راهی پیدا نمیکند.
حوزههای قدیم به مسئله طب توجه داشتند و اگر کسی حکیم بود، فقیه نیز بود؛ کتابهای ابنسینا، نمونهای از آن است؛ کسی علم اخلاق یاد بگیرد، علم سیاست یاد نگیرد، تقریباً حماقت است.
https://eitaa.com/Bayynat
ادامه:
مؤمن قدرت و نیروی بدنی خود را از نیتش میگیرد نه از غذا
میگویند، "عدس بخور تا اشک چشمانت زیاد شود"، ما فکر میکنیم در کلاس اعتقادات شرکت کنیم اما عدس هم تأثیر دارد؛ میگویند، "اگر دلت گرفت، لباست را در بیاور، بشور و دوباره بپوش"؛ از آن طرف دنیا باید بگویند انرژی منفی به بافت لباس وارد میشود و با شستن بهوسیله آب از لباس خارج میشود تا قبول کنیم.
روح نیز بر جسم تأثیر دارد؛ از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند: «درِ خیبر را با نیروی بدنی خود کندید یا با نیروی روحی خود؟» فرمودند: «با نیروی روح خود این کار را کردم».
در روایت آمده است «مؤمن قدرت و نیروی بدنی خود را از نیتش میگیرد نه از غذا»؛ فردی شهوتران است و گناه شهوانی زیاد دارد، من اعتقاد دارم اگر این فرد، تغذیهاش درست شود، مشکل او حل خواهد شد.
میفرمایند: «نبینید کسی گناه نمیکند، شاید عرضه ندارد گناه کند و اگر دیدید کسی عرضه دارد و گناه نمیکند، شاید این گناه را دوست ندارد»؛ چه میشود انسان یک گناه را دوست ندارد، گناه دیگری را دوست دارد؟ گاهی اوقات به فیزیک یا ژن انسان، مربوط است، نباید صرفاً فرد را محکوم کرد.
یک عالم اخلاق، از مزاجها خبر نداشته باشد و در مورد مردم حکم کند که بهعنوان مثال فلانی آدم درستی نیست که نماز اول وقت نمیخواند، شاید آن فرد انسان بیقراری است و هیچ چیزش اول وقت نیست، همینکه گاهی اول وقت بخواند، نمره صد میگیرد؛ دیگری را میبیند و سروقت نمازخواندنش را تحسین میکند، شاید این فرد همه چیزش سر وقت است و این به فیزیک او مربوط است.
عالم اخلاقی که مزاجها را نشناسد، بدون دلیل، آدم را به بهشت و جهنم میفرستد! اباعبدالله(ع) شب عاشورا به یارانشان گفتند که لباس خود را بشویند و دوباره بپوشند؛ وقتی حضرت اینگونه میفرمایند، حتماً تاثیری دارد.
گوشت آورده بودند، اهل بیت(ع) فرمودند: «ما عزاداریم، غذای عزادار گوشت نیست»؛ فرمودند: «برای ما غذای عزادار بیاورید» پرسیدند: «غذای عزادار چیست؟» فرمودند: «برای ما عدس بیاورید»؛ خوردن گوشت در کربلا مکروه است.
نکات بسیاری وجود دارد که انشاءالله نخست ما طلبهها، همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند: «اگر روحانی اصلاح شود، همه چیز اصلاح میشود» اصلاح شویم.
علامه عسکری از اینکه روحانی نامیده میشد، بدش میآمد و عصبانی میشد؛ میگفت روحانی اسمی است که مسیحیها تولید کردهاند، میگویند کشیش روحانی است، مردم جسمانیاند، در اسلام اینگونه نیست، ما هم روحانی هستیم و هم جسمانی و مردم هم همینطور هستند؛ علامه میگفتند بگویید عالم دین، اینگونه گفتن اثر دارد، اگر به او روحانی گفته شود، فقط در مورد روح حرف خواهد زد.
امام حسین(ع) هم اگر به دنیای مردم کاری نداشت، کاری با او نداشتند، امام را به شهادت رساندند چون قصد داشت دنیای مردم را درست کند.
پایان مشروح بیانات استاد پناهیان
https://eitaa.com/Bayynat
علیاکبر شریعت رزمنده هشت سال دفاع مقدس و خالق اثر "کربلا کربلا ما داریم میآییم" به دلیل بیماری و پس از گذراندن چند روزی در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.
دختر این مرحوم در گفتوگو با تسنیم ضمن تائید فوت آقای شریعت زمان تشییع جنازه وی را صبح روز جمعه اعلام کرد و گفت: جزئیات مربوط به ساعت و مکان برگزاری مراسم تشییع اطلاعرسانی میشود.
https://eitaa.com/Bayynat