eitaa logo
بُت شناسی
2.1هزار دنبال‌کننده
432 عکس
374 ویدیو
23 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باعرض پوزش از ساحت امام عصر روحی فداه و شیعیان غیرتمند منظور این جماعت از باده و شراب همین کلیپی است که به اشتراک گذاشتیم! واقعاً این نوع کلیپ ها جسارت به ساحت قدس اهل بیت علیهم السلام است. چقدر باید یک شخص بی ادب و بی معرفت باشد که نام مقدس امیرالمومنین علیه السلام کنار شراب و بر روی چنین کلیپ هایی بگذارد! @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی شخصی به عرصه مداحی پامیگذارد و استاد ندیده باشد، به عالم رجوع نکند، نتیجه آن می شود که جمله یک صوفی را روایت فرض کند و این کفریات را بخواند! با صرف نظر از سَبک مضحک و تدوین سَبُک تر آن! واقعاً باید به وضع مداحی رسیدگی شود، متاسفانه وادی مداحی به ابتذال کامل رسیده است. دو نقد بر ربی سنتین https://t.me/botshenasi/11359 https://t.me/botshenasi/4546
مرجئه شيعه.pdf
463.1K
مرجئه شیعه، اکبر اقوام کرباسی @BotShenasi
💡‍ ‍ اعتقاد "رجب البرسی" به نظریة باطلة و انحرافی وحدت شخصیة وجود ✖️"رجب البرسی" یکی از عالمان ممحّض در فنّ تصوف که در کتب خود مباحث بسیاری را حول عقائد صوفیان و افکار مرتفعة بیان کرده است در کتاب "مشارق الامان و لباب حقائق الایمان" راجع به نظریة انحرافی وحدت وجود چنین مینویسد: ▫️الوجود قسمان: مطلق و مقیّد و هما مشترکان فی جنس الوجود مفترقان فی اصل الامکان و الوجوب توضیح: وجود در دیدگاه او به مطلق و مقیّد تقسیم میشود، این کلام بدین معناست که اطلاق در باب وجود مساوق است با صرافت و بساطت آن که هیچ نحوه غیریت و مضادتی در بطن اطلاق مفروض نیست. و امّا مقیّد، _چنانچه که صوفیان شهیری همچون ابن عربی هم به آن مذعنند_ تنافی و تقابلی با اصل اطلاق و بساطت وجود ندارد بلکه در ساحتی متفاوت که عین الاعتبار و ظرف الوهم است تقیّد [یعنی تعیّن وجود بسیط و مطلق به اعیان متکثرة و متطور به صور مختلفة] حصول میابد لهذا هیچ اجتماع نقیضینی را در پی ندارد که در عین اطلاق به موضوع واحد مقیّد شود بلکه مطلق من حیث التعین مقیّد است. شاهد کلام: وی مطلق را واجب و مقیّد را ماسوای او میداند و میگوید: [المقیّد وجوده من المطلق و عن المطلق] یعنی موجودیت مقیّد و تحقق آن از ذات مطلق منتشی است نه اینکه بنحو تباین مخلوق مورد احداث حضرت حقّ متعال باشد و منبعث از فعل بلکه مفاض منبعث از ذات است که عبارت (من المطلق) صریح در این معناست. ▫️بُرسی در انتشای کثرت مراتبی را مفروض میداند که از مرتبه وجود منبسط و به اصطلاح ایشان "حقیقت محمدیة" و یا تعابیری چون النور الاول، العقل الاول ، الفیض الاول و... آغاز میشود که در این موطن، مطلق متعیّن به قید متصل جامع جمیع محدثات است و اشیاء ((صوادر)) از ذات این حقیقتند و این رتبه واسطه، مقام علیت فاعلی و ایجادی محدثات را حائز است و او سبب و علت تحقق مراتب ما دون و اسفل می‌باشد ▫️بّرسی بعد از تقریر نظریة صدور و سنخیت بین مطلق و مقیّد به خبری مجعول استناد میکند و آن را از احادیث قدسیة می‌شمارد که سابقا شرح عدم انتساب این مقولة موضوعة به کلام الهی گذشت سپس برسی در مقام شرح خبر انتشار کثرات را به ظهور الاوصاف میداند که همان ما حصل تجلی ذات به مظاهر شهودیة صوریة میباشد و میگوید : "و هو الان علی ما کان" با پدید آمدن مظاهر و جلوات حضرت حقّ، با اینکه اعتبار کثیر میکنیم امّا هیچ گونه کثرتی محقّق نمی‌شود حقیقتا و این کلام همان قول فاسد اجتماع ضدین یعنی وحدت در کثرت است زیرا جمیع احکام در ذات مطلق محقّق شده و بساطت ذات منافی با تحقق کثرت است ▫️امّا او در مقام تعلیلِ کلام باطل خود دلیلی کاملا مشابه با اقوال صوفیان ذکر میکند و می‌گوید: فعل الهی در مرتبة وجود بین العدمین میباشد و موجود بین العدمین در حیّز علوم است یعنی فعل حقیقتا حظّی از وقوع ندارد و منشأ تاثیر و سببیت نیست بلکه فعل، فعل ذاتی و بطنیست که در صقع ربوبی مفَسّر است به علم الهی یعنی جمیع کثرات صور معلومه در ذات حقند نه اینکه حقیقتا موجودات حادثه و مخلوقه ذات عین در خارج باشند عبارت بُرسی کاملا همخوان با گفتار ابن عربیست که گوید: ان الجامع بين الماضي و المستقبل انما هو العدم اذ كان الوجود لا يصح الا للحال و الوجود لا يكون الا لله فان وجود الحال وجود ذاتي لا يصح فيه العدم و له الدوام...ان فعل الحال يسمى العالم و هو موجود بين طرفي عدم ...و هو عين العبد فهو الموصوف بالعدم فقيده بالماضي و هو العدم و بالمستقبل و هو العدم...و العدم لا يقع فيه تمييز لان العدم لا شئ...و لا يكون له الوجود... با ذکر این تعلیل به این نتیجه میرسد که : *"فلیس الا الله وحده"* جز خداوند متعال دگر هیچ نیست فقط اوست که ذات مطلق بسیط است. در انتهای بحث هم به کلامی فاسد از "حسین بن منصور الحلّاج" لعنة الله علیه استناد میکند و بحث خود را خاتمه میدهد. نعوذ بالله من زلات الاقدام اگر شخصی مانند صمدی آملی چنین مطالب باطلی را میگفت تا صبح قیامت لعن می‌شد و لکن نفس عبارات صوفیان در کتب بُرسی موجود است و او میشود یک قدیس و فرد الهی که حکم ولیجه و مطاع میابد. آخر حقّ را با افراد بشناسیم یا افراد را با حقّ؟؟؟ @Arshvetashih @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏بحثی میان سید رضی شیرازی[موافق فلسفه] و مرحوم آیت‌الله موسوی خلخالی [مخالف فلسفه] برای اثبات صدور قائل به سنخیت میان خالق و مخلوق می شوند! با اینکه فلاسفه، دیگران را متهم به بی‌سوادی و نفهمی فلسفه می‌کنند اما بدیهی است که خود آن مرحوم در ابتدایی‌ترین شبهات گیر کرده‌ است؛ می‌گویند اگر بین خدا و خلق سنخیت نباشد، صدور باطل می‌شود! مانند آن می ماند که یک سنی بگوید، ابطال خلافت ابوبکر باعث ابطال خلافت عمر می شود! @BotShenasi
💡 مقصره ▪️کش، [رجال الکشی] سَعْدُ بْنُ صَبَّاحٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنِ ابْنِ بَزِیعٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ فُضَیْلٍ عَنْ سَعْدٍ الْجَلَّابِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَوْ أَنَّ الْبُتْرِیَّةَ صَفٌّ وَاحِدٌ مَا بَیْنَ الْمَشْرِقِت إِلَی الْمَغْرِبِ مَا أَعَزَّ اللَّهُ بِهِمْ دِیناً وَ الْبُتْرِیَّةُ هُمْ أَصْحَابُ کَثِیرٍ النَّوَّاءِ وَ الْحَسَنِ بْنِ صَالِحِ بْنِ حَیٍّ وَ سَالِمِ بْنِ أَبِی حَفْصَةَ وَ الْحَکَمِ بْنِ عُتَیْبَةَ وَ سَلَمَةَ بْنِ کُهَیْلٍ وَ أبو [أَبِی] الْمِقْدَامِ ثَابِتٍ الْحَدَّادِ وَ هُمُ الَّذِینَ دَعَوْا إِلَی وَلَایَةِ عَلِیٍّ علیه السلام ثُمَّ خَلَطُوهَا بِوَلَایَةِ أَبِی بَکْرٍ وَ عُمَرَ وَ یُثْبِتُونَ لَهُمَا إِمَامَتَهُمَا وَ یُبْغِضُونَ عُثْمَانَ وَ طَلْحَةَ وَ الزُّبَیْرَ وَ عَائِشَةَ وَ یَرَوْنَ الْخُرُوجَ مَعَ بُطُونِ وُلْدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام یَذْهَبُونَ فِی ذَلِکَ إِلَی الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُثْبِتُونَ لِکُلِّ مَنْ خَرَجَ مِنْ وُلْدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام عِنْدَ خُرُوجِهِ الْإِمَامَةَ . ▪️ امام صادق علیه السّلام فرمودند: اگر بتریه بین مشرق و مغرب یک صف تشکیل دهند خداوند دین را به وسیله آنان عزت نخواهد داد. بتریه گروهی از اصحاب و یاران و حسن بن صالح ین حی و سالم بن ابی حفصه و حکم بن عتیبه و سلمه بن کهیل و ابوالمقدام ثابت حداد، از جمله کسانی هستند که به ولایت علی علیه السلام دعوت کردند، سپس ولایت ابوبکر و عمر را با آن آمیختند و معتقد به امامت آن دو بودند، از عثمان و طلحه و زبیر و عایشه بیزاری جسته و به قیام فرزندان علی بن ابی طالب علیه السلام معتقدند که وقیام‌های ایشان برای امر به معروف و نهی از منکر خارج است و هر یک از فرزندان علی علیه السلام که قیام می‌کرد، او را امام می‌دانستند. 📚 بحارالانوار- جلد ۶۹، صفحه ۱۸۰ @BotShenasi
▪️[شا، الإرشاد ج،] [الإحتجاج] کَانَ الصَّادِقُ علیه السلام یَقُولُ عِلْمُنَا غَابِرٌ وَ مَزْبُورٌ وَ نَکْتٌ فِی الْقُلُوبِ وَ نَقْرٌ فِی الْأَسْمَاعِ وَ إِنَّ عِنْدَنَا الْجَفْرَ الْأَحْمَرَ وَ الْجَفْرَ الْأَبْیَضَ وَ مُصْحَفَ فَاطِمَةَ علیها السلام وَ عِنْدَنَا الْجَامِعَةَ فِیهَا جَمِیعُ مَا تَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَیْهِ فَسُئِلَ عَنْ تَفْسِیرِ هَذَا الْکَلَامِ فَقَالَ أَمَّا الْغَابِرُ فَالْعِلْمُ بِمَا یَکُونُ وَ أَمَّا الْمَزْبُورُ فَالْعِلْمُ بِمَا کَانَ وَ أَمَّا النَّکْتُ فِی الْقُلُوبِ فَهُوَ الْإِلْهَامُ وَ أَمَّا النَّقْرُ فِی الْأَسْمَاعِ فَحَدِیثُ الْمَلَائِکَةِ علیهم السلام نَسْمَعُ کَلَامَهُمْ وَ لَا نَرَی أَشْخَاصَهُمْ وَ أَمَّا الْجَفْرُ الْأَحْمَرُ فَوِعَاءٌ فِیهِ سِلَاحُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ لَنْ یَخْرُجَ حَتَّی یَقُومَ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ أَمَّا الْجَفْرُ الْأَبْیَضُ فَوِعَاءٌ فِیهِ تَوْرَاةُ مُوسَی وَ إِنْجِیلُ عِیسَی وَ زَبُورُ دَاوُدَ وَ کُتُبُ اللَّهِ الْأُولَی وَ أَمَّا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ علیها السلام فَفِیهِ مَا یَکُونُ مِنْ حَادِثٍ وَ أَسْمَاءُ مَنْ یَمْلِکُ إِلَی أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ وَ أَمَّا الْجَامِعَةُ فَهُوَ کِتَابٌ طُولُهُ سَبْعُونَ ذِرَاعاً إِمْلَاءُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مِنْ فَلْقِ فِیهِ وَ خَطُّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام بِیَدِهِ فِیهِ وَ اللَّهِ جَمِیعُ مَا تَحْتَاجُ إِلَیْهِ النَّاسُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ حَتَّی إِنَّ فِیهِ أَرْشَ الْخَدْشِ وَ الْجَلْدَةِ وَ نِصْفِ الْجَلْدَةِ. ▪️ امام صادق علیه السّلام می‌فرمود: علم ما غابر و مزبور و خطور به قلب و خوردن به گوش است. جفر قرمز و سفید و مصحف فاطمه علیها السّلام و «جامعه» که هر چه مردم نیازمندند در آن وجود دارد، نزد ماست. از تفسیر این فرمایش امام سؤال کردند. فرمود: «غابر» عبارت است از علم به آنچه به وجود می‌آید. «مزبور» علم به آنچه قبلا بوده است. «خطور به قلب» عبارت است از الهام. اما «به گوش خوردن»، همان شنیدن صدای ملائکه است؛ سخن آنها را می‌شنویم و خودشان را نمی بینیم. اما «جفر قرمز» ظرفی است که در آن اسلحه پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله است و از آن خارج نمی شود، مگر زمانی که قائم ما قیام کند. اما «جفر سفید» ظرفی است که در آن تورات موسی و انجیل عیسی و زبور داود و کتاب‌های الهی قدیم است. و اما «مصحف فاطمه» محتوی وقایعی است که اتفاق می‌افتد و اسم کسانی که تا روز قیامت در زمین فرمانروا می‌شوند. اما جامعه، کتابی است به طول هفتاد ذراع که پیامبر اکرم با زبان خود املا کرده و فرموده و علی بن ابی طالب علیه السّلام به دست خود نوشته و در آن تمام نیازمندی‌های مردم تا روز قیامت هست، حتی جریمه خدشه وارد کردن بر کسی و یک تازیانه و نصف تازیانه. 📚 بحارالانوار-جلد ۲۶، صفحه ۱۸ @BotShenasi
عیون أخبار الرضا علیه السلام بِالْأَسَانِیدِ الثَّلَاثَةِ إِلَی الرِّضَا علیه السلام عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَا یَنْقَلِبُ جَنَاحُ طَائِرٍ فِی الْهَوَاءِ إِلَّا وَ عِنْدَنَا فِیهِ عِلْمٌ . ▪️به اسانید سه گانه تا حضرت رضا علیه السّلام و آن جناب از آباء گرام خود، از پیامبر اکرم نقل می‌کند که فرمود: پر پرنده ای در هوا تکان نمی خورد، مگر اینکه نزد ما در آن باره دانشی است. 📚بحارالانوار-جلد ۲۶ صفحه ۱۹ @BotShenasi
13.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امیرمعزی (امام غلات معاصر): کربن بی دین از دنیا رفت! برخلاف آنچه که در سایت ها در مورد تشیع هانری کربن نوشته شده است، او بی دین بوده است! کربن تشیع اصیل را همان شیخیه می دانست، شاگرد او امیر معزی به تبعیت از استاد خود، فِرَق باطنی را تشیع صحیح می داند و با فقاهت و فقها بسیار عداوت دارد، ان شاء الله به انحرافات ایشان می پردازیم. @BotShenasi
ظاهراً مهم‌ترین عاملی که موضوع «عشق کیهانی» را در اشعار عرفانی بسیار رایج کرد و این خود قرینه‌ای برای معنای عرفانی باده شد، شیوع مکتب عرفانی ابن عربی بود. @BotShenasi
💡می و مستی در شعر (۴) فخرالدین عراقی که خود از معاصران  مولوی بود، و بسیاری از شعرای بعد، تحت تأثیر ابن عربی بودند، مضمون مذکور را بارها در اشعار خود به کار بردند و از «باده» و «می» و «شراب» و غیره برای بیان مضمون استفاده کردند، مثلاً عراقی هم از محبت ازلی و «عهد الست» سخن گفته و از آن به باده تعبیر کرده است و هم از عشق همه کائنات به پروردگار: «همه جهان ز می عشق یار سرمست‌اند/ ولیک مستی هر مست هست دیگر سان». از معروف‌‌ترین ابیاتی که به فارسی درباره عشق همه موجودات به پروردگار سروده شده است این ابیات محمود شبستری است: «همه عالم چو یک خمخانه اوست / دل هر ذرّه‌ای پیمانه اوست / خرد مست و ملائک مست و جان مست / هوا مست و زمین مست آسمان مست» 📚دیوان عراقی، چاپ سعید نفیسی، تهران ۱۳۳۸ ش، ص۹۰.۱۳. 📚 مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تهران ۱۳۳۷ ش، ص۷۶۲.