eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
💢رییس جمهور طی ابلاغی عماد افروغ، وحید جلیلی، الهام ‌اکبری و حمید ملکی را به عنوان عضو شورای فرهنگ عمومی انتخاب کرد. ♦️سیدابراهیم رییسی، رییس شورای عالی انقلاب مصوبه «انتخاب اعضای حقیقی شورای فرهنگ عمومی» و مصوبه «انتخاب شخصیت حوزوی جهت عضویت در شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۵۲ مورخ هفتم دی ماه ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد. 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
رویکرد های نگارش سند تحول در دستگاه ها و ارگان های فرهنگی ✅جمع سپاری یا crowdsourcing 🔸یکی از روش های نگارش سند تحول، استفاده از نظرات شبکه نخبگانی قابل دسترس می باشد. این شبکه نخبگانی می تواند اعضای درون آن سازمان و یا اعضای بیرونی باشند که هردو لایه دارای مزیت های نسبی می باشد. از طرف دیگر برگزاری روش های جمع سپاری خود دارای مدل های متفاوتی می باشد مانند مدل های برگزاری هم اندیشی،نوآوری های باز و... 🔸از مزیت های این رویکرد این می باشد که با استفاده از اجماع نظر مختلف، جامعیت خوبی حاصل می شود اما همین رویکرد دارای آسیب های ذاتی می باشد. در این روش اندیشه تولید شده یک کلاژ می باشد که تمامی اندیشه های مختلف در آن مخلوط شده است و معجون نامرتبی است. اساسا اندیشه های تولید شده از هم اندیشی به علت پرداخت ها و زاویه دید ها متفاوت فاقد محور و روح می باشند و به علت عمق افراطی در موضوعات به لایه کاربرد نمی رسد. ✅شناخت اکوسیستم فرهنگی 🔸در این روش با بررسی کنش های نقش افرینان در حوزه فرهنگ به بررسی اثرگذاری مجموعه های فرهنگی پرداخته می شود و با شناسایی خلا ها و آسیب ها سند تحول را تولید می نماییم.این روش با بررسی برآینداثرگذاری سازمان ها بر مخاطبین بدنبال این هسته که پازل نقش آفرینی مشخص و متمایزی را تعریف نماید.این روش با توجه به اینکه ناظر به شناخت کنشگران فرهنگی و مخاطبین می باشد در هر دو لایه مورد بررسی قرار گیرد. 🔸این روش دارای موانعی می باشدکه قابل برطرف است: 🔹اول اینکه غالب شناخت ستاد ها و سازمان های فرهنگی براساس گزارشات تهیه شده توسط خود سازمان ها، در این روش رخ میدهد که منبع صحیحی برای فهم واقعی باز اثرگذاری کار ها و کیفیت چگونگی کار را مشخص نمی کند(اگر بخواهیم یک شناخت صحیح از سازمان ها داشته باشیم باید طرح نامه،نظرسنجی مخاطبین،سامانه و یا سایر منابع دیگر برای شناخت فعالیت های آن سازمان را داشته باشیم) 🔹همچنین اشکالی دوم در این روش می باشد این است که برای شناخت اکوسیستم باید به مصرف کننده و مخاطب نهایی طرح فرهنگی دسترسی داشته باشیم تا اثر گذاری برنامه را درک کنیم که این دسترسی تا حدودی غیر قابل دسترس است ✅مبتنی بر اندیشه شناسی رهبری 🔸مقام معظم رهبری به عنوان محل رجوع؛ جهت انتخاب تکلیف، مسلما از فضای حقیقی کشور دید بهتری نسبت به دیگران دارند.در این روش با مبنا قرار دادن بیانات رهبری منشور فکری ایشان را در موضوع فرهنگ یا یا یکی از عرصه های کار فرهنگی اسخراج نموده و این سند را محور تحول قرار می دهیم. 🔸این روش از دو ناحیه ممکن است اسیب پذیر شود: 🔹اولا آیا دارای روش پژوهش در اندیشه رهبری هستیم یا خیر؟ یا بدون هیچ روشی می خواهیم با اندیشه ایشان مواجهه کنیم؟ 🔹ثانیا ممکن است در انتهای مسیر گزاره های اخباری رهبری استخراج شود که به حکم وضعی، تکلیفی و عملیاتی نرسد ✅براساس نظام مسایل فرهنگی کشور 🔸در این روش در گام نخست، مبتنی بر پایش های و آسیب شناسی وضعیت اجتماعی و فرهنگی گزارشاتی در سطوح ملی و استانی تهیه می شود. باید با استفاده از تکنیک های مساله شناسی،هر مشکل ریشه یابی شود و با طراحی ایده های نوارانه تولید راهکار صورت گیرد که غالبا این گزارشات به این مرحله نمی رسند و در لایه آمار و ارقام باقی می مانند. 🔸به صورت کلی این جنس از اسناد برای مدیریت کلان کشور لازم می باشد اما در پایین ترین میدان ها این اسناد ممکن است که کاربردی نداشته باشد چراکه در فضای میدان مانند محلات، ریشه ها و راهکار ها برای هر محله، دارای تفاوت است.پس این اسناد اگر به لایه ریشه یابی و تولید راهکار برسند قابل استفاده خواهند بود و همچینین در میدان های صف عملیات باید با توانمند نمودن نیرو های کنشگر و تهسیل گری آنها بتوانیم در شناخت مساله و تولید راهکار توانمند کنیم (متاسفانه در دانش مساله شناسی بسیار ضعیف هستیم) ✅آسیب شناسی سازمانی این رویکرد مبتنی بر این است که با استفاده از قدمت و تاریخچه سازمان براساس نظرات کارشناسان درونی و یا ادوار سازمانی این کار را انجام دهیم.هرچند این رویکرد قابل ملاحضه است اما صرف او در هندسه فرهنگی کشور ممکن است اثری نداشته باشد ✍️مجتبی فرهنگ 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
💡نشست اندیشه ورزی با موضوع: 🔍بررسی پیش‌نویس طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی (نشست دوم) 🔶با حضور: 🔸حجت الاسلام مجتبی نامخواه 🔹مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام) 🔸دکتر سید آرش وکیلیان 🔹دکترای سیاستگذاری فرهنگی و مدرس دانشگاه ⏱زمان: دوشنبه ساعت 18 الی20 لینک اسکای روم نشست👇👇 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/enghelab.farhangi 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
📜اسیب شناسی سند نویسی در سازمان های فرهنگی 📌در حین نگارش سند 🔸عملیاتی و کاربردی نبودن 🔸عدم شناخت دقیق موضوع و مسئله 🔸جامع نبودن و نداشتن شاخصه نواوری 🔸عدم اشاره به شاخص های ارزیابی در سند 📌بعد از نگارش سند 🔸نبودن خط عملیات و لانچر جهت اجرای سند 🔸عدم ارزیابی مطابق با شاخص های ارزیابی 🔸عدم تجربه نگاری عملیات و تولید نکردن دانش ضمنی عملیات ها 📜انواع اسناد درسازمان های فرهنگی 📌نظری شامل 🔸مبنایی 🔸راهبردی 🔸سند تحول 📌کاربردی(فونکسیونل) 🔸طرح نامه 22 مولفه 🔸سند wbs 🔸سند cpm 🔸تجربه نگاری 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
🔸نکاتی در نقد سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگ 🔺سند تحول شورای عالی انقلاب در دولایه شورای عالی و دبیرخانه نگارش شده است که به ترتیب این دولایه دارای 8 و 5 وظیفه می باشد. 🖊سند شورای عالی انقلاب فرهنگی هر فصل آن نیازمند نگارش یک سند عملیات است.اساسا اسناد تحول، اسنادی نیمه کاربردی است که باید برای ان سند عملیاتی نگارش نمود. 🖊در سند شورا عالی فرهنگی هیچ اشاره ای با مسایل زیر نشده است ادغام نهاد های فرهنگی،بودجه ریزی،ارتباط شورای عالی انفلاب با 21 شورای عالی دیگر،نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع فضای مجازی 🖊رویکرد نگارش سند مبتنی بر نظرات اقا در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمع سپاری می باشد و از سایر رویکرد های دیگر جهت نگارش سند استفاده نشده است.شاید روش اسیب شناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مهمترین رویکرد هایی می باشد که جای ان بیشتر حس می شود 🖊در یک بخش مجزا باید به صورت خلاصه کنش و فعل های شورای عالی انقلاب فرهنگی نگارش شود مثلا شورای عالی انقلاب می خواهد شبکه سازی،ارزیابی،رصد و سایر کنش های که می خواهد انجام دهد را مشخص نماید. 🖊عدم اشاره به ابزار های الزام اور (اعم از تشویقی و تنبیهی) برای سازمان های فرهنگی 🖊طراحی ساختار دبیرخانه و شورای عالی انقلاب فرهنگی دقیقا مشخص نیست هر چند شرح وظایف و نحوه ارتباطات در سند تا حدودی بیان شده است 🖊عدم اشاره به مراحل سند نویسی و پژوهش در خود شورای عالی انقلاب فرهنگی(ایا قرار است این رویه از فراخوان شروع شود یا مباحثه و گفت وگو) 🖊عدم اشاره به جنس افراد در هسته های فکری و نظام انگیزش این افراد(استقرار کارمند یا پژوهشگر) 🖊نداشتن برنامه زمان بندی در سند که دلیل این قضیه به علت فرایند محور نبودن تحول شورای عالی و نداشتن برنامه های عملیاتی می باشد 🖊در سند باید در ابتدا به این مساله اشاره میشد که تفاوت شورای عالی انقلاب فرهنگی با قرارگاه فرهنگی چیست 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
🔸نکاتی در نقد سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگ 🔹عدم اشاره به جامعه مخاطبین خود و کیفیت تبادلات این ارتباط 🔺عدم تعبیه کانون های ارزیابی جهت ارزیابی خود شورا و 130 نهاد فرهنگی و نهاد های غیر رسمی 🔹در صفحه 36 سند امده است تعامل با شبکه مردمی از طریق سامانه های هوشمند صورت می پذیرد ایا صرفا و تنها راهکار شورا عالی همین می خواهد باشد؟شاید سامانه ها برای ارتباط اولیه و گرفتن اطلاعات مفید باشد اما ادامه مسیر چگونه می خواهد باشد؟ 🔺حکمرانی شبکه ای مهمترین رکن حکمرانی فرهنگی است چرا که برای مثال اگر بخواهیم یک نوجوان با تربیت و ثقافت اسلامی تربیت شود در برایند و نقش افرینی چند دستگاه این اتفاق رخ می دهد.آیا شورای عالی انقلاب برای شبکه نمودن اقدامات دستگاه های فرهنگی برنامه ای دارد؟ 🔹در صفحه 23 سند تحول شورا امده است که یکی از وظایف شورا ساماندهی و تقسیم کار است شیوه این تقسیم کار چگونه است ایا تفویض کامل صورت می گیرد؟ ایا قرار است پروژه ها به مردم سپرده شود؟خیلی مفاد این وظیفه شورا معلوم الحال است 🔺در بخش الزامات راهبردی صفحه 13 امده است که شورای عالی انقلاب یک حسابرسی به دیوان محاسبات ارسال می نماید، خب احسنت ثم ماذا این ماجرا چیست؟ اساسا دیوان محاسبات حسابرسی مالی را می فهمد نه حسابرسی و اثربخشی فرهنگی را....! 🔹سازمان باید گزارشات خود را جهت حسابرسی به شورای عالی بفرستند خب این گزارشات شامل چه اسنادی است؟(گزارشات،طرح نامه،هزینه کرد،چارت) از طرف دیگر ایا برای دریافت اطلاعات سازوکاری مانند طراحی یک سامانه تعبیه شده است؟ 🔺سرفصل اهرم های الزام اور جهت اصلاح رویه سازمان های رسمی فرهنگ و ماتریس انگیزیش جهت اصلاح رویه نیرو های انسانی در سند لحاظ نشده است 🔹شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت دقیق نسبت سنجی با جامعه مخاطب خود نشده است.مثلا با سازمان ها چه میخواهد بکند؟ با گروه ها مختلف چه رابطه ای می خواهد برقرار کند 🔺نحوه تفویض کارها،برون سپاری و تقسیم های نهادی باید اجماع و مجزا بیان شود 🔹در علوم اجتماعی و مدیریت نوین فرهنگی بیان می شود که عصر سازمان های فرهنگی به اتمام رسیده است و لایه های میانی مانند ngo برا فرهنگ حکمرانی میکند. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید زمان مرگ خود را اعلام کند که در چه شرایطی این کار باید صورت گیرد 🔺عدم اشاره به مدل تصمیم گیری در شورا عالی. آیا قرار است تصمیم گیری فدرالی باشد یا مدل دیگری مد نظر اعضای شورا جهت تصمیم گیری است؟ 🔹عدم اشاره به مدل روش شناخت مساله،اقایان ما در حوزه مساله شناسی در لایه گفتمانی هستیم و اساسا روش صحیح علمی نداریم.(فقط 6 کتاب در حوزه مساله شناسی داریم) 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
📌مهم ترین مشکل حکمرانی فرهنگی در کشور ⚠️حکمرانی فرهنگی در کشور یک حکمرانی سیاسی و باندی است یکی از دلیل ما بر باندی بودن حکمرانی فرهنگی اینست که در اواسط دهه 80 بنا برا این شد که در طرح نقشه تحول فرهنگی، 18 ساختار برای 18 لایه فرهنگی ایفای نقش کنند و این تکثر سازمان های فرهنگی حل و فصل شود اما به دلیل وجود عقلانیت انقلابی و عقلانیت منفعت طلب و باندبازی این اتفاق رخ نداد. ⚠️این قضیه حتی در مسایل علمی نیز سایه افکنده است. اقای زلفی گل طرح ادغام دانشگاه های علوم پزشکی را با دانشگاه های وزارت علوم در یک سری اتاق ها بیان نمودند و گفتند این مساله باعث می شود که امتیاز دانشگاه های کشور بالاتر برود ودانشجویان بین المللی بیشتری به سمت دانشگاه های ما پذیرش کنند اما عقلانیت منفعت طلب و باند طلب این فکر را در نطفه خفه کرد. ⚠️اقای روحانی تشخیص می دهد که 8 سال شورای عالی انقلاب فرهنگی تقریبا منحل بماند و کاری انجام ندهد.اوزارت خانه ها موظف هستند که تمامی طرح هایشان پیوست فرهنگی داشته باشد...ایا اینها دلیلی بر این مدعا و زخم فرهنگی نمی باشد 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
🔸چرا اسناد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا نمی شود؟ ✅نگارش اسناد کلی،غیرکاربردی و به دور از واقع ✅نداشتن اهرم های الزام اور توسط شورا ✅تعطیلی های جلسات به مدت طولانی ✅نبود حرف واحد و محور به علت تعداد بالای اعضا (امسال توسط رهبری تعداد اعضای حقیقی از 24 عضو به 18 عضوتقلیل یافت)(تعداد اعضای حقوقی هم 18 عضو می باشد) 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
🖌مهم ترین فعالیت ها و دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی ازسال 1384-1394 ✅لینک دانلود👇👇👇 📎sccr.i
♻️خلاصه خروجی های شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1384 تا سال 1394 🔸تاسیس41 نهاد،موسسه،شورا 🔸تولید فصلنامه، ماهنامه ها و کتاب 🔸برگزاری 5 جایزه علمی و فرهنگی به صورت سالانه 🔸تولید 20 سند راهبردی 🔸تنظیم گری و سیاست گذاری فرهنگی 🔸یک سری فعالیت غیر متمرکز و پراکنده اجرایی 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
🔺امر حاکمیتی، مردم در حاشیه 🔹دیروز بعد از اتمام وقت اداری بلا فاصله خودم را به مترو رساندم . معمولا از محل کار تا خانه ۴۵ دقیقه پیاده روی و ایستادن در مترو لازم است تا سرانجام به محل اسکانم برسم. 🔰دم ورودی ایستگاه مترو، خانم و اقایی با لباس اعضای کادر محترم نیروی انتظامی را دیدم. کادر خانم پرسنلی نیروی انتظامی داشت کارت و مدارک خانم های بی حجاب را می گرفت و از انها یک سری سوالات می پرسید. 🔹 این صحنه در نگاه من حزب اللهی دو اتیشه که خودم امر به معروف میکنم بد جلوه نمود و مرا به تفکری عمیق واداشت 🔸نمی دانم ایا در مورد شرط اثرگذاری امر به حجاب کردن توسط نیروی انتظامی کار پژوهشی انجام شده است یا خیر؟ ایا این گونه کارها در برایند کلی منجر به جلوگیری می شود یا هر برخورد قهری توسط نیروی انتظامی منجر به بدتر شدن شرایط می کند؟ 🔹اساسا معضل حجاب در کلان شهر ها باید حاکمیتی حل شود یا مردمی؟ 🔰وقتی سیره ایه الله شاه ابادی(استاد اخلاق امام) را در امر به معروف می بینم، مدیریت اجتماعی ایشان مبتنی بر تذکر لسانی، ان هم توسط توده مردمی است که میخواهد جریان اجتماعی را در بدنه عوام ایجاد کند.(و نه یک ارگان متولی خاص( 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
🔺امر حاکمیتی، مردم در حاشیه 🔹دیروز بعد از اتمام وقت اداری بلا فاصله خودم را به مترو رساندم . معمولا
📜روایت اول 🔰فرزند آیت الله شاه آبادی می‌گویند که حاج آقای شاه آبادی می‌گفتند امر به معروف و نهی از منکر هیچ شرطی ندارد و برای همه مومنان واجب است و معنا این نیست که این کار بد است و او بگوید چرا و با هم بحث کنید، باید رد شوی. 🔰 این سروصدا کردن درست نیست و برای شما بد است دیگر نایست و چند بار تکرار کن چند بار که بگویی دیگر درست می شود. 📜روایت دوم 🔰در نزدیکی منزل مرحوم شاه آبادی دکتری بود به نام ایوب که برای دخترانش معلم موسیقی آورده بود و صدای موسیقی بلند بود، به گونه ای که از صدای آن ها، همسایه ها ناراحت بودند.  ایشان برای دکتر پیغام فرستاد و از او خواست از این کار دست بردارد، اما دکتر جواب داده بود من این کار را ترک نمی کنم و شما هر اقدامی که می خواهید بکنید. 🔰مرحوم شاه آبادی تا روز جمعه صبر کردند و آن گاه در جلسه روز جمعه که در مسجد تشکیل  شده بود، به مردم گفتند: خوب است از این به بعد هر کس از این خیابان عبور می کند چون به مطب این دکتر رسید، داخل مطب شده  و سلام کند و آن گاه با نرمی و خوشرویی از او بخواهد آن عمل خلاف خود را ترک کند. 🔰از آن پس، هر کس از جلو مطب عبور می کرد، برای انجام وظیفه ی شرعی خود، داخل مطب می شد و سلام کرده،  موضوع را با زبان خوش در میان می گذاشت و خارج می شد. 🔰چند روز به این منوال گذشت و دکتر هر روز با صدها مراجعه کننده مواجه می شد که همگی یک مطلب را به او  تذکر می داند، وی دید اگر بخواهد به لجاجت خود ادامه دهد، نه تنها باید مطب خود را تعطیل کند، بلکه مجبور است از آن خیابان هم کوچ کند.  از این رو دست از ایجاد مزاحمت برداشته، جلسه ی آموزش دخترانش را تعطیل کرد. 🔰در یکی از روزها که آیت الله شاه آبادی به طرف مسجد در حرکت بود، دکتر را دید که به طرف او می آید، وقتی نزدیک شد گفت: آقای شاه آبادی، من گمان می کردم شما به مراجع قانونی و محاکم قضایی مراجعه می کنید که من به سادگی می توانستم جواب آن ها را بدهم و هرگز درباره ی این روش مردمی فکر نکرده بودم. 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
🔷 ریل آسیب دیده فرهنگ ✍️ 🔸 درد فرهنگ رنج‌آورترین بیماری جامعه ما و ام‌الامراض آن فقدان عدالت است. 📍 برای مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید. iict.ac.ir/1400/09/dafarhang 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
⭕️نمایشگاه الگونما⭕️ ✅بررسی تخصصی سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران 💠ویژه مسئولین و نخبگان فرهنگی ⏰از 28 دی الی 11 بهمن ماه؛ هر روز از 8 صبح لغایت 20 📣بهارستان؛ خیابان شهید مصطفی خمینی کوچه شهید صیرفی پور، مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
🖍25 دی ماه روز مارتین لوتر است که در کشور امریکا تعطیل و به عنوان روز مبارزه با نژادپرستی و عدالت نژادی شناخته می شود این مناسبت در تقویم فرهنگی کشور امریکا،بدنبال تغییر فرهنگ عمومی است و جامعه مردمی امریکا، به ترویج رابطه محبت و ایثار در این روز در جامعه خود می پردازند 🔸جهت مطالعه بیشتر به منابع زیر رجوع کنید(ف.ی.ل.تر.شکن لازم است) 📎yun.ir/dnflc2 📎dw.com/fa-ir/world/g-47137551 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
🔴تصاویر زیبای ۴۰ مادر شهید زینت‌بخش تهران شد 🔹 همزمان با رحلت حضرت ام البنین«س» و در آستانه روز مادر و به‌منظور تکریم و بزرگداشت مادران شهید؛ تصاویر ۴۰ مادر شهید تهرانی در سراسر پایتخت اکران شد. 🔹 سازمان زیباسازی شهر تهران در پویش تکریم مادران شهدا، تصویر مادران شهید را به همراه فرزندان شهیدشان در قابی به یاد ماندنی بر دیوارهای پایتخت آویخت. 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
💎بودجه ریزی فرهنگی در سازمان های رسمی 🔸مطابق قانون بودجه ١٣٩٩ ، بودجۀ فرهنگی در ذیل ((امور فرهنگی،تربیت بدنی و گردشگری)) می اید که دارای هشت فصل و ١٢٩ برنامه است. 🔹از سال ۶٠ تا ٩٩ ، بودجه یا اعتبارات فرهنگی از روند رو به رشدی برخوردار است چنانکه از ۴٠ میلیارد ریال در سال ١٣۶٠ به ١٠۵,٠١٨ میلیارد ریال در سال ١٣٩٩ رسیده است. 🔸سهم بودجۀ فرهنگی از بودجۀ عمومی کشور در این سال ها از سطح مشخصی فراتر نرفته و همواره میان ١ تا ۴ درصد در نوسان بوده است. کمترین آن ١٫٢۶ درصد در سال ١٣۶٠ و بیشترین آن ٣٫۶ درصد در سال ١٣٩١ بود. 🔹در سال ١٣٩٠ تعداد برنامه های فرهنگی در سند بودجه مجلس شامل ٧۶ عنوان بود، اما در سال ١٣٩٩ ، به ١٢٩ برنامه رسید. 🔸وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین تعداد برنام هها ( ١٧ برنامه) را در ذیل خود دارد. 🔹سازمان صدا و سیما با داشتن ۶ برنامه بیشترین اعتبار را نسبت به دیگر دستگاه های مورد بررسی دریافت می کند 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
💎بودجه ریزی فرهنگی در سازمان های رسمی ✅مطابق سبک بودجه نویسی قانون بودجه ١٣٩٩ اعتبارات دستگاه های عمومی براساس "برنامه هایی" که پیشنهاد داده اند، تعیین می شود. این برنامه ها « برنامه » ذیل یک «فصل» تجمیع شده و با ترکیب چند «فصل» هم سنج «امور» شکل می گیرد ✅بودجه فرهنگی کشور ذیل عنوان «امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری »در سند بودجه ریزی می اید که دارای هشت فصل و 129 برنامه می باشد 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
💡نشست اندیشه ورزی با موضوع: 🔍بررسی پیش‌نویس طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی (نشست دوم) 🔶با حضور:
♻️نکات حجت الاسلام مجتبی نامخواه ✅ما نه تنها در سیاست های فرهنگی شکست خوردیم بلکه در ساختار های فرهنگی هم شکست خوردیم. ✅تعبیر بازسازی ساختار های انقلابی ناظر بر ویرانه بودن ساختار های فرهنگی است ✅یکی از دلایل شکست سیاست های فرهنگی این است که حاکمیت نسبت به مردم نگاه استعلایی و بالا به پایین داشته است ✅سیاست گذاران فرهنگی می گویند ما نتوانستیم موثر باشیم به علت اینکه قدرت فرهنگی نداشتیم ✅اشکالات سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔸تک جلسه ای تصویب شدن سند 🔸اگر مجلس قوانین شورایعالی انقلاب فرهنگ را تصویب نکند خود صحن شورا تصویب می کند 🔸شورای عالی انقلاب هم نقش شورای نگهبان،مجلس و شورای تشخیص مصلح را باهم دارد 🔸از گفتمان سازی به مصوبه سازی روی می اوریم اما به صورت خنده دار شوار از مصوبه به گفتمان می رسد! 🔸اوردن صحبت های رهبری در پاورقی سند یعنی نقد نکنید و با حرف اقا مخالفت نکنید 🔸دیکتاتوری فرهنگی در سند خیلی بروز دارد 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
💡نشست اندیشه ورزی با موضوع: 🔍بررسی پیش‌نویس طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی (نشست دوم) 🔶با حضور:
♻️نکات اقای دکتر وکیلیان ✅در بین اعضای شورا عدم وجود شخصیت هایی مانند یک هنرمند فاصله زیادی بین شورا و جامعه انداخته است ✅دیکتاتوری و دموکراسی دو شکل جمهوریت است(مخالف نظر اقای نامخواه هستم) ✅ما باید در فضای فرهنگی باید اعمال سلطه کنیم ✅شورای عالی انقلاب فرهنگی اعمال حکمرانی فرهنگی نمی تواند بکند چونکه اهرم های الزام اور را ندارد ✅استفاده از تعبیر قرارگاه فرهنگی یعنی جایی که تجمیع قدرت فرهنگی وجود دارد در آن و وضعیت کشور را در حالت جنگی می داند.همچنین رابطه دو طرفه بین مخاطب و ستاد وجود دارد ✅شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار قدرت است اما نمی گوید این قدرت برای چیست؟ 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
📌واکنش دفتر تحکیم وحدت به روند غیرشفاف طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی snn.ir/fa/news/989467/ از متن نامه: 🔸در این دو ماه تمام تلاشمان را کردیم که از فضای غیر شفاف این کارگروه سر از کار و روند در پیش گرفته شده برای تحول در بیاوریم و در کمال تعجب به مسائلی برخوردیم که ‏اه و ناله‌های پیش را بیش از آنکه از جانمان بزداید بر وجودمان ته‌نشین کرد که از قضا سرکنگبین صفرا فزود! 🔸توقع ما این بود که ساختار نخبگانی‌ترین شورای عالی کشور را با عقل جمعی بازسازی کنند فکر می‌کردیم فقط دانشجویان و اساتید را نامحرم می‌دانند و نمی‌گویند چه بلایی قرار است بر سر ساختار نهادی که جدی‌ترین تصمیم‌ها را برای شان می‌گیرد بیاورند تا این که اخیراً در صحبتی که با یکی از دبیران داشتیم متوجه شدیم بیماری نامحرم پنداری و فردگرایی در نهاد‌های تصمیم ساز ز واگیر دار شده است و امروز بر مغز متفکر فرهنگی کشور رسوخ کرده است و حتی از بسیاری از افراد با سابقه و فعال در شورا و دبیر خانه نیز در خصوص طرح تحول سوال و نظرسنجی صورت نگرفته است. 🔸قدرتمندتر شدن دبیرخانه، به حاشیه راندن اعضای حقیقی در نتیجه تضعیف قوای نخبگانی کشور و همچنین تقلیل جایگاه دولت در شورای عالی انقلاب فرهنگی آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این شورا وارد خواهد کرد و آخرین امید‌های اصلاح شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای همیشه به تاریکخانه تاریخ خواهد سپرد. 🔸دبیرخانه‌ای که خود در تمام این سال‌ها از معلولیت ساختاری رنج برده است و سایر بخش‌های شورا را نیز با خود به منجلاب ناکارآمدی کشانده است چگونه می‌تواند بار مدیریت ساختار‌های جدید و اختیارات بیش از آن را متحمل شود. علیرغم جایگاه‌های ناشایستی که به دبیر شورا واگذار شده سکوت طرح در خصوص شیوه تحولات دبیرخانه و حدود اختیارات دبیر در آینده باعث تمرکز گرایی و انحصار قدرت در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد شد. 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
گزارش پر نیش و کنایه ایندیپندنت فارسی: بودجه شهرداری تهران چطور هزینه می‌شود؟ اعزام مداح رایگان به منزل independentpersian.com/node/205066/ 🔴از متن: ...«خانواده‌‌ها می‌توانند با هماهنگی مراسم روضه و عزاداری خانگی از خدمات رایگان اعزام مداح بهره‌مند شوند.» این خدمات رایگان در حالی ارایه می‌شود که اخیرا گزارش‌ها درباره اتوبوس‌خوابی و بی‌آر‌تی خوابی در تهران خبرساز شده است و فرونشست زمین تهدیدی جدی برای خیابان‌ها و کوچه‌های پایتخت به‌شمار می‌رود. مداح رایگان یکی از ۳۲ برنامه‌ای است که به گفته فاطمیان‌پور در ایام فاطمیه به‌طور مجازی و حقیقی برگزار می‌شود. برنامه‌هایی که اجرای هر کدام از آنها شامل اعزام مداح رایگان به بودجه هنگفتی نیاز دارد. مداحی در ایران در سال‌های اخیر به صنعتی بزرگ تبدیل شده است و مداحان و روضه‌خوانان دستمزد‌های کلان و امتیازها و امکانات ویژه‌ای برای مداحی دریافت می‌کنند. بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری را شهرداری تهران تامین می‌کند. اعضای هیات امنای این سازمان شامل رئیس صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی با حکم {آیت الله سید} علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شوند. این سازمان با چهار هزار پرسنل و در اختیار داشتن مراکز فرهنگی و هنری متعدد از بزرگترین نهادهای «فرهنگی هنری» جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود. 🔵پ.ن: اقدام غلط دستگاههای مختلف (و به خصوص جاهایی مثل شهرداری تهران یا اسنوا) در ترویج و تبلیغ روضه رایگان خانگی، حمایتی است که شاید برای مدت کوتاهی و در ظاهر موجب گسترش این فعالیت کاملا مردمی شود؛ ولی در نهایت بر ضد خود تبدیل شده و پس از مدتی همان
قهرمان مردم - سرمقاله حلقه وصل.pdf
50.2K
🚷 شیوه‌نامه گام به گام حذف مردم از میدان! ❌دستگاه‌ها و نهادها چگونه مردمی را که از جیب و بازو و آبرو و وقتشان هزینه می‌کردند، به مردمی بی‌تفاوت و لاابالی تبدیل می‌کنند؟ 🚫توجیهاتی مانند زیباسازی، استانداردسازی یا ارتقای کمّیت و کیفیت فعالیت‌ها، چگونه موجب اغفال و اضلال ما و حذف مردم شده‌است؟ ⛔️چرا تمامیت‌خواهی دستگاه‌ها ولو با شعار «مردمی‌سازی» یا روکش «ستاد مردمی» همراه باشد، در عمل و در نهایت به «مردم‌زدایی» منتهی می‌شود؟ 🔄چگونه گاهی حتی پشتیبانی و مانع‌زدایی از فعالیت‌های مردمی، به ضد خود بدل می‌شود؟ 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
صفحات نخست کتاب سیاست_گذاری فرهنگی یا ولنگاری؟ کنکاشی در چالش_های مدیریت راهبردی فرهنگ در ایران.pdf
436.1K
🔸صفحات نخست کتاب سیاست‌گذاری فرهنگی یا ولنگاری؟ 🔰(کنکاشی در چالش‌های مدیریت راهبردی فرهنگ در ایران) نویسنده: اندیشکده برهان ناشر: دیدمان تعداد صفحات: 108 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
🗞فراخوان دومین همایش ملی سیاستگذاری اجتماعی در ایران 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
‏سامانه هم‌اندیشی برای دریافت موج دوم نظرات نخبگان، خبرگان و فعالان فرهنگی و در جهت تلاش برای تحقق مشارکت فراگیر در رسیدن به «طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور»، فعال شد. hamandishi.sccr.ir 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 افشاگری دکتر بانکی‌پور نماینده مجلس، از خیانت لیبرال‌ها برای بالابردن سن ازدواج و افزایش فساد درجامعه! ❌ما قوانین موجودمان ضد ازدواج است. ✅. باید مدرک گرایی را کم کرده و مهارت افزایی و اشتغال را زیاد کنیم 🔰 تا وقتی که دلباخته مدرک و نوکر نظام ناکارآمد 🙈آموزش وپرورش🙊 باشیم وضع همین است چرا که این سیستم اساسا مخالف است 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
هدایت شده از مجتبی فرهنگ
یادداشت | «مصطفی» چگونه سنگربانی می کرد؟ ✍️ مرتضی فیروزآبادی 🔺 این یادداشت جزئیاتی از الگوی فعالیت جهادی یک جوان انقلابی در حل مسائل نظام را ارائه می کند. تقریبا همه کارهای مهم و موثر کشور حاصل ایثار و از خودگذشتگی عده‌ای و تمرکز ایشان بر آن مساله است. اگر کشور به انرژی هسته‌ای دست یافته است، چند عنصر بسیجی همچون شهید «مصطفی احمدی روشن» - که ۲۱ دی ماه سالگرد شهادت او بود- در متن آن کار بوده‌اند. اگر کشور امروز به دستاوردهای نانو افتخار می‌کند، دو سه جوان انقلابی یک دهه از عمرشان را برای این کار گذاشته‌اند. اگر مسکن مهر در کشور طراحی و اجرا می‌شود، سه چهار جوان انقلابی پای کار آن بوده‌اند. اگر «برنامه ثریا» چهار سال تمام بدون وقفه روی آنتن رفته است، چند جوان زندگی‌شان را پای این کار گذاشتند و هر دستاورد دیگری از کشور هم چنین است. این الگوی کار چند ویژگی لازم دارد: ۱- سنگر داشتن: مصطفی ها سنگر دارند. یعنی مساله‌ای را برای کار کردن انتخاب کردند و ذهن شان درگیر آن مساله است و برایش دغدغه دارند؛ ممکن است حتی شب خواب آن مساله را ببینند. مهم‌ترین ویژگی سنگر داشتن این است که همه کارهای افراد با آن تنظیم می‌شود. آن سنگر است که تعیین می‌کند چه درسی خوانده شود؟ چگونه همسری گزیده شود؟ چه شغلی انتخاب شود و... ۲- تمرکز: بدون تمرکز هیچ کاری به نتیجه نمی‌رسد. لیکن بخشی از جامعه حزب‌اللهی دوست دارند به‌سرعت نتیجه بگیرند، حال آنکه کارهای ماندگار کشور لااقل یک دهه عمر لازم دارند. باید تمرین کنیم برای «سنگرهای بی مصطفی» عمرمان را وقف کنیم. ۳- استقامت: آغاز هر کاری آسان است و در ادامه هر کاری مشکلات پدیدار می شود. هنر امثال «مصطفی» این است که بواسطه مشکلات کار را تعطیل نکرده و سراغ کار دیگری نرفتند، بلکه استقامت ورزیدند و بر مشکلات غلبه کردند. ۴- گمنام بودن: شهید عزیز آوینی فرمودند همه اجرها در گمنامی است؛ ولی به نظر می رسد علاقه‌مندی به مطرح‌شدن و مشهورشدن در میان برخی از افراد جامعه حزب‌اللهی جامعه حزب‌اللهی ما زیاد شده است و این علاقه‌مندی نیت‌ها و افعال را خراب می‌کند. اما مصطفی‌ها معمولا در گمنامی کار می‌کنند و بعد از شهادت مشهور می‌شوند. ۵- کیفیت: مصطفی‌ها کار را درست و با کیفیت انجام می‌دهند و اثر کارشان ناشی از کیفیت کارشان است. کیفیت یعنی همان برکت وقت و انرژی‌ای که گذاشته می‌شود. کیفیت، تفاوت تیتر دو روزنامه خوب است، تفاوت برگزاری دو برنامه دانشجویی، تفاوت نوشتن دو مقاله و... ۶- درون‌زایی: مصطفی‌ها با تکیه بر توان درونی‌شان کار می‌کنند و اثر می‌گذارند و نه با تکیه بر جایگاه‌های بیرونی. اول کار می‌کنند و بعدا به خاطر آن کار جایگاه به دست می آورند. غیر مصطفی ها اول منتظرند تا جایگاه را بگیرند تا بعدا با تکیه بر جایگاه کار کنند و معمولا این بعدا پیش نمی آید. به عبارت دیگر می‌خواهند اثرگذاری برون‌زا داشته باشند که در عمل شدنی نیست. کار متکی بر توان درونی و با کیفیت جای خودش را باز می‌کند حتی اگر متکی به منصب حکومتی نباشد. ۷- جهاد: مصطفی‌ها مجاهده می کنند. یعنی تلاش جدی و شبانه‌روزی برای هدف مشخص انقلابی که دشمن از پیگیری آن ناراحت و افسرده می‌شود. بنابراین میزان کارشان را ساعات کاری و یا حقوق و... تعیین نمی‌کند. پیشرفت کار تعیین می‌کند که مصطفی‌ها چقدر کار کنند. کار بطلبد چند شبانه روز نمی‌خوابند! ۸- عمل و اثر: مصطفی‌ها اقدام و عمل می‌کنند. حتی اگر در کار مطالعاتی باشند می‌دانند که زمان محدود است و باید کشور پیش برود، مثل رسانه‌ای که وقت مشخصی برای انتشار دارد؛ اگر منتشر نشود گویی نیست. شاخص اهل عمل بودن خاصیت داشتن است. یعنی اگر مصطفی‌ها نباشند خالی بودن سنگر احساس می‌شود. غیر مصطفی‌ها باشند یا نباشند خیلی فرقی به حال کشور نمی‌کند ولو اینکه در ظاهر زیاد کار کنند و زیاد بخوانند، زیاد بنویسند و... برای اینکه ببینیم واقعا «مصطفی گونه» کار می‌کنیم باید به این سوال پاسخ بدهیم که اگر ما نباشیم چه می‌شود؟ 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
⭕️ وضعیت کار در رشته های دانشگاهی 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
🔴 شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟! ✍️ قاسم یزدانی مقدم یکی از کتاب‌های گرانقدر تاریخ ماست. این کتاب، یادگار عالم بزرگ اسلامی مرحوم شیخ حرّ عاملی رحمه الله علیه است. ایشان برای نگارش این کتاب سی جلدی، بیست سال زحمت کشیدند و حدود ۳۶ هزار روایت فقهی را در پنجاه باب گردآوری و در سال ۱۰۸۴ قمری به پایان رساندند. 🔰از بابهای فوق متروک این کتاب، جلدهای ۲۴و ۲۵ است با عنوان: خوردنی ها و آشامیدنی ها! چه کسی باور می‌کند حدود ۸۰۰ صفحه روایت ناب شیعی در زمینه ی خوردنی ها و آشامیدنی ها_ آنهم فقط در یک کتاب_از ائمه علیهم السلام داشته باشیم؟ 🔰اما چه فایده؟ در زمینه ی غذا هم مانند خیلی از عرصه ها دست رد به فرمایشات گرانقدر زده ایم و این بار به کعبه ی سازمان خوار و بار جهانی اقتدا کرده ایم! این سازمان در سال ۱۹۶۱ با مشارکت WHO برای مدیریت و شاخص گذاری غذای مردم جهان، کمیسیون را تاسیس کردند. با شاخص گذاری هایی که هیچ ربطی به معیارهای اسلامی ارزیابی غذا ( تناسب با مزاج، طیّب بودن، حلال و حرام بودن و..)ندارند. 🔰ایران نیز در سال ۱۳۶۸ به عضویت این کمیسیون درآمد و جالب اینجاست که طی همان سالها به دلیل فعالیت مناسب!؟ از سوی مدیر اجرایی کدکس مورد تشویق قرار گرفت. ازین سوی نیز می‌توان به جلسه "تبیین شاخصه های فقهی ارزیابی غذا" اشاره کرد. این جلسه که در تاریخ ۲۲تیر۹۹ برگزار شد، از اولین تلاش‌های نظام مند حوزه ی مبارکه قم برای خروج از وضعیت کنونی شمرده می‌شود. 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance