اصول فقه الاداره 9و10.docx
32.3K
جمعه 2/8/99-6ربیع الاول 1442- 22اکتبر 2020 – درس 9و10اصول فقه الاداره –استصحاب- ادله حجیت استصحاب- روایات – صحیحه سوم زراره -
الرواية الثالثة:
و هي رواية زرارة «عن أحدهما عليه السلام قال: قلت له: من لم يدر في أربع هو ام في ثنتين و قد أحرز الثنتين؟. قال: يركع ركعتين و أربع سجدات و هو قائم بفاتحة الكتاب و يتشهد و لا شيء عليه، و إذا لم يدر في ثلاث هو أو في أربع و قد احرز الثلاث قام فاضاف اليها ركعة اخرى و لا شيء عليه، و لا ينقض اليقين بالشك، و لا يدخل الشك في اليقين، و لا يخلّط احدهما بالآخر، و لكن ينقض الشك باليقين، و يتمّ على اليقين فيبنى عليه، و لا يعتدّ بالشك في حال من الحالات» .
وجه استدلال :
امام میفرماید (و لا ينقض اليقين بالشك ) در حالی که مکلف در حالت مذکوره بر یقین برعدم اتیان به رکعت چهارم دارد بعد شک در اتیان آن میکند استصحاب عدم اتیان میکند و طبق فتوای امام باید رکعت چهارم را اتیان نماید وجوبا و این یعنی استصحاب تامه الارکان یعنی یقین سابق و شک لاحق و عدم نقض یقین سابق به شک لاحق . تا اینجا استدلال بر استصحاب تام است ( مثل دو صحیحه سابق )
اعتراض اول
این روایت مثبت قاعده "اشتغال یقینی یستلزم الفراغ الیقینی "است و ونه استصحاب مراد از یقین یقین به فراغ ذمة و مراد از شک شک در فراغ ذمة است گویا امام ع میفرماید لابد از تحصیل یقین به فراغ ذمه هستی و نباید اکتفا به شک در این فراغ نمایی لذا روایت از استصحاب بیگانه است .
جواب اول :ظاهر جمله :" لاینقض الیقین بالشک" وجود یقین بالفعل نزد مکلف می باشد که با شک نباید نقض شود در حالی که در قاعده اشتغال مکلف باید
فقه الاداره 47و48.docx
17.7K
شنبه3/8/99-7 ربیع الاول 1442 -23اکتبر 2020 –درس47و 48فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400)
اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام
1-حیوة طیبه 130
2-مدینه طیبه94
8- امنیت مدینه طیبة6(آیات امنیت )
امنیت برای واردین و داخلین به مدینه طیبه باید کاملا محسوس باشد سپاه خدا وقتی شهری را فتح میکند باید نوید بخش امنیت و رحمت باشند پایتخت باید امن ترین نقطه باشد از هر لحاظ بویژه امنیت اجتماعی و اخلاقی . رهبری دینی در سپر امنیتی خدا قرار دارد وخداوند او را از خطرات حفظ میکند و نباید بترسد و باید شجاع و مقتدر باشد . بلده آمنه باید قدر و قیمت امنیت را بداند و از آن حفاظت کند و به فکر امنیت پایدار باشند و شکر نعمت امنیت به این است که از خداوند که مومن و امنیت بخش است تداوم امنیت خواسته شود و در سایه امنیت به عبودیت و معنویت و پیشرفت همه جانبه دست یازیده شود . راههای منتهی به مدینه طیبه باید سرشار از امنیت باشد تا تجارت و سیاحت که مایه رونق اقتصادی است از طرازی مناسب برخورد دارگردد . شهروندان باید آموزش حفاظت اطلاعات ببینند و اخبار نظامی امنیتی را به خبرگان مربوطه و نیز دستگاههای امنیتی بسپارند تا آنها با تجزیه و تحلیل ، نشر اخبار را مدیریت نمایند تا امنیت محفوظ بماند و مخدوش نگردد . موحدان از ضریب امنیت بالاتری برخورد دارندو نسبت به امنیت احقیت دارند نسبت به مشرکان که چنین مزیت امنیتی ندارند و دائما در اضطراب و تشویش خاطر قرار دارند در حقیقت ایمان امنیت می آورد ایمان توحیدی وظالمان حق امنیت ندارند و احق به آن
فقه اداره 49و50.docx
17.9K
1شنبه4/8/99-8 ربیع الاول 1442 -24اکتبر 2020 –درس49و 50فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400)
اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام
1-حیوة طیبه 132
2-مدینه طیبه96
8- امنیت مدینه طیبة8(آیات امنیت )
عبادت طراز در امنیت طراز حاصل میشود ودر شرائط خوف به نسبت تسهیلاتی صورت میکیرد به گونه ای که اصل عبادت که به عبودیت منجر میشود ترک نشود ولی ساده تر برگزار گردد مثلا نماز خوف را در حال راه رفتن یا سوار مرکب میتوان ادا نمود . قدرتمندانی که به قدرت خود مینازند که پوشالی و فروریزان است فکر میکنند قلعه و بیوت در دل کوه تراشیدن و مقیم شدن از شکست نجاتشان میدهد که معلوم میشود این طور نیست این یک امنیت خیالی است . امنیت پایدار آن است که قدر دانسته شود و الا منتهی به الوان عذاب به شکل ناگهانی و شبانه یا روزانه در حال خواب یا بازی و سرگرمی هوایی یا زمینی به گونه حاصب ، خسف ، غاشیه و.... همه چیز را در هم مینوردد و نابود میکند ولذا اهل قری و مدن باید بدانند که با انجام گناه و معصیت و تکذیب رهبران دینی ایمانشان زائل و در نتیجه امنیت آنها فانی میشود زیرا امنیت ناشی از ایمان و ایمان ناشی از عدم تجذیب و گناه است باید دقت شود .
راهبرد های امنیتی فوق در نوبت قبل از آیات امنیت استظهار گردید و اکنون ادامه راهبرد گیری از آیات مذکوره :
امنیت مطلوب
النور : 55 وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُ
فقه الاداره 51و52.docx
29K
2شنبه5/8/99-9 ربیع الاول 1442 -25اکتبر 2020 –درس51و 52فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400)
اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام
1-حیوة طیبه 134
2-مدینه طیبه98
8- امنیت مدینه طیبة20(آیات و روایات امنیت )
از آیات امنیت استظهار شد که :
در حکومت نهایی مهدوی که نمونه اتم حیات طیبه و مدینه طیبه است امنیت حقیقی که ناشی از مردم سالاری دینی مومنان و صالحان است حکم میشود یعنی تمکین دین در زمین سبب تبدیل خوف به امنیت میگردد ( نور 55) که در سایه این امنیت دین مدار عبودیت و عبادت به عنوان هدف خلقت نهادینه میشود طبق این راهبرد وحیانی نظام برنامه ریزی به سمت تحکیم و توسعه مردم سالاری صالحان گرایش پیدا میکند . از آثار محسوس امنیت ، خواب راحت وآرامش بخش در بحبوحه بحران است که ناشی از ایمان واقعی است هر جا احساس امنیت شود مامن است و از حقوق هر کسی است که در مامن مستقر شود وآنجا مدینه امن اوست . مدینه طیبه برای پناه جویان دگر اندیش محل امنی است به شکل موقت تا کلام خدا رابشنود و هدایت شود وبعد به مامنش رسانده شود در مدینه طیبه آمنه ، رفتار و گفتار متقابل بر اساس ایجاد امنیت خاطر در طرف متقابل تنطیم میشود و خلاف این تراکنش امن سریع بر ملا میشود امانت و امنیت از یک ماده برخوردارند و فرد امین هر دو را تضمین میکند و رهبران دینی به همین مبنا رسول امین لقب میگیرند یعنی رهبری که هم امانتدار است و هم امنیت افرین لذاصلاحیت برای تصدی امامت در مدینه آمنه طیبه پیدا میکند .
امنیت در اخبار
بعد از ایات امن
فقه الاداره 53و54.docx
23.2K
3شنبه6/8/99-10 ربیع الاول 1442 -26اکتبر 2020 –درس53و 54فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400)
اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام
1-حیوة طیبه 136
2-مدینه طیبه100
8- امنیت مدینه طیبة12(آیات و روایات امنیت )
امنیت در اخبار
بعد از آیات امنیت نوبت به اخبار امنیت که راهبرد ساز برای تحقق مدینه آمنه طیبه هستند میرسد طبق معمول در درس به بحث گزارده میشود و نوبت بعد راهبرد های استظهار شده ارائه میگردد .
حرم امنیت جانی ، مسجد امنیت جوارح از معصیت و کعبه امنیت جوانحی و قلبی را باعث میشود این قانون را امام صادق ع در مصباح الشریعه مطرح فرموده است که تاکیدی بر صدور امنیت از طریق مراکز دینی. اگر به تمامی معاهدات بندگان با خدا عمل شود امنیت تولید میشود و الا خوف و اضطراب می آید و این یعنی قانونمداری باعث امنیت فرد و جامعه خواهد بود. معرفت خدا انسان را مرکز امانت و ودیعه قرار میدهد و صلاحیت تحمل مسئولیت های اجتماعی و سیاسی را پیدا خواهد نمود خوف در مقابل امن است، و انسان در هر موردى كه صد در صد امن و اطمينان ندارد خائف است، و چون در ميان پروردگار متعال و بندگان او ارتباط و تعهدات و حقوقى هست، لازم است اين حقوق و تعهدات صورت عمل و تحقق بگيرد، و چون اين تعهدات كه به نام وظائف بندگى و احكام الهى ناميده مىشوند اجرا نگرديده، و در انجام آنها از طرف بنده كوتاهى و تقصير و تسامح پيدا شد، مفهوم امن و آرامش خاطر مبدل به وحشت و خوف و اضطراب خواهد شد. اگر آشنايى و معرفت به حد كامل رسيد: او محل امن براى وديعهها