▪️اطلاعیه زمان برگزاری دروس مدرسه فقهی
🔸دروس خارج حضرت استاد پس از ماه مبارک هر روز پس از اذان صبح برگزار میشود.
📎 لینک شرکت در کلاسها به شکل غیرحضوری از طریق اسکای روم:
👇👇👇
https://www.skyroom.online/ch/a32616797/feghh
جهت ورود از طریق اسکای روم:
۱. وارد لینک بالا شوید.
۲. گزینۀ میهمان را انتخاب بفرمایید.
۳. حتما نام و نام خانوادگی خود را درج کنید.
📆 برنامه هفتگی درسی به شرح ذیل میباشد:
۱. شنبه ها: خارج اصول فقه الاداره
۲. یکشنبه تا چهارشنبه: خارج فقه الاداره (فقه توانمندسازی)
۳. پنجشنبهها: تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم
⏰زمان برگزاری کلیه دروس یک ربع پس از اذان صبح میباشد. محل برگزاری دروس، مدرسه فقهی واقع در پردیسان، خیابان آقایوسفی، کوچه ۲۴ میباشد.
صوت دروس در کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی قابل استماع است:
https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386
#فقه_الاداره #فقه_معاصر
#فقه_توانمندسازی #فقه_التمکین #تفسیر #اصول
@D_bonyadfeghhi1386
@madineyefazele
توانمندسازی 124.docx
97.4K
[ Audio file : My Recording – فقه الاداره -فقه التمکین ]
چهارشنبه 22/1/1403-1 شوال المکرم 1445-(عید سعید فطر) 10 آوریل 2024 – درس124 فقه توانمندسازی – توان حل مساله – فقه القرآن – حل مساله مراوده زن عزیز مصر/
مساله : مساله افتراء اجتماعی و توان حل آن و شروط صحت راه حل
شرح مساله : معلوم شد حل مساله اصولی دارد که شرط صحت هر راه حل برای هر مساله هستند . بعد از توان عزم و تصمیم، مهم ترین توان توان حل مساله است که اصول آن قابل استنباط از شریعت مقدسه است در نوبت قبل با شمه ای از این اصول در حل مساله قحطی مصر آشنا شدیم که توسط کارگزاری معصوم یعنی حضرت یوسف ع حل شد که معلوم گردید توان حل مساله یکی از عوامل شایستگی است که یوسف را به عزت تامه رساند . که خود حاوی حل مسائل جانبی دیگری هم شد من جمله مساله مرتبط به همسر عزیز مصر بود که باعث رفع اتهام از حضرت یوسف ع و تثبیت عزت اجتماعی او تبرئه اش شد که با صبر و تقوی بدست آمد در ادامه همین مساله و اصول حاکم بر آن را دنبال میکنیم تا حکام وضعی و تکلیفی آن را استنباط نماییم :
تفسیر 31.docx
23.9K
5شنبه 23/1/1403-2شوال 1445-11آوریل 2024-درس31تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم –میثاق سازمانی بهبود مستمر
[سوره المائدة (5): آيات 69 تا 71]
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (69) لَقَدْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ وَ أَرْسَلْنا إِلَيْهِمْ رُسُلاً كُلَّما جاءَهُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى أَنْفُسُهُمْ فَرِيقاً كَذَّبُوا وَ فَرِيقاً يَقْتُلُونَ (70) وَ حَسِبُوا أَلاَّ تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَ صَمُّوا ثُمَّ تابَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا كَثِيرٌ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما يَعْمَلُونَ (71)
آنان........
میثاق سازمانی هم همین طور است یعنی هر نسل و دوره ای به قانون و رهبر دوره خود ملتزم باید باشد و اگر عقبگردی مثلا بوده به اقتضای شرائط آن موقع و ودروه ضعف و ناشایستگی حساب نمیشود و لی به محض قانون و ودوره و ابزار نرم وسخت زمان جدید باید به مکتب و رهبری جدید سازمانی متعهد شوند و الا از دور خارج میشوند و نا صالح حساب میشوند . و نباید در دور جدید مقاومت نشان دهند وبه تروز شخص و شخصیت بپردازند .
این میثاق البته طبیعی است مطابق قاعده بهبود مستمر است و مخالف محافظه کاری و رکود است . باید میدان را به جدیدتر ها داد و تسلیم شد چون در اصول کلی در یک راستا هستند با قدیمی ها .(والله العالم)
تفسیر31.MP3
15.77M
✍️5شنبه 23/1/1403-2شوال 1445-11آوریل 2024-درس31تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم –میثاق سازمانی بهبود مستمر
[سوره المائدة (5): آيات 69 تا 71]
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (69) لَقَدْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ وَ أَرْسَلْنا إِلَيْهِمْ رُسُلاً كُلَّما جاءَهُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى أَنْفُسُهُمْ فَرِيقاً كَذَّبُوا وَ فَرِيقاً يَقْتُلُونَ (70) وَ حَسِبُوا أَلاَّ تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَ صَمُّوا ثُمَّ تابَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا كَثِيرٌ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما يَعْمَلُونَ (71)
آنان........
میثاق سازمانی هم همین طور است یعنی هر نسل و دوره ای به قانون و رهبر دوره خود ملتزم باید باشد و اگر عقبگردی مثلا بوده به اقتضای شرائط آن موقع ودوره ضعف و ناشایستگی حساب نمیشود و لی به محض قانون ودوره و ابزار نرم وسخت زمان جدید باید به مکتب و رهبری جدید سازمانی متعهد شوند و الا از دور خارج میشوند و نا صالح حساب میشوند . و نباید در دور جدید مقاومت نشان دهند وبه تروز شخص و شخصیت بپردازند .
این میثاق البته طبیعی است مطابق قاعده بهبود مستمر است و مخالف محافظه کاری و رکود است . باید میدان را به جدیدتر ها داد و تسلیم شد چون در اصول کلی در یک راستا هستند با قدیمی ها .(والله العالم)
@qavami
اصول 46.docx
28.3K
شنبه 25/1/1403—4شوال 1445-13آوریل 2024-درس 46اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان پردازش نظریه – رکن اول، پدیده – پدیدار شناسی - پدیده از منظر قرآن کریم –
پدیده در قرآن
در9 طائفه از آیات قرآن به 9 پدیده مورد نظر متفقه و متفطن گشتیم یعنی پدیده "عاقبة الامور" ، پدیده " کیفیت تبیین و تصریف آیات خدا " ، پدیده "آسمان" وپدیده" زمین" و پدیده " رویش ثمره شجره" و پدیده "طعام انسان"و پدیده نطفه (منشاء خلقت)وپدیده کیفیت خلقت شتر،وپدیده کیفیت تفضیل آدمیان بر یکدیگر .اکنون ادامه تفقه در طوائف آیات ناظر به پدیده ها:
طائفه دهم:پدیده (عمل تقدیمی )
الحشر : 18 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ [الميزان في تفسير القرآن ج19 216
الذي تتضمنه الآيات الكريمة كالنتيجة المأخوذة مما تقدم من آيات السورة فقد أشير فيها إلى مشاقة بني النضير من اليهود و نقضهم العهد و ذاك الذي أوقعهم في خسران دنياهم و أخراهم، و تحريض المنافقين لهم على مشاقة الله و رسوله و هو الذي أهلكهم، و حقيقة السبب في ذلك أنهم لم يراقبوا الله في أعمالهم و نسوه فأنساهم أنفسهم فلم يختاروا ما فيه خير أنفسهم و صلاح عاجلهم و آجلهم فتاهوا و هلكوا.
فعلى من آمن بالله و رسوله و اليوم الآخر أن يذكر ربه و لا ينساه و ينظر فيما يقدمه من العمل ليوم الرجوع إلى ربه فإن ما عمله محفوظ عليه يحاسبه به الله يومئذ فيجازيه عليه جزاء لازما لا يفارقه.
و هذا هو الذي يرومه قوله: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَ
اصول 46.MP3
18.62M
🎧#اصول ٤٦
سال تحصیلی ١٤٤٥
@d_bonyadfeghhi1386
هدایت شده از 🌹(مهدی عباسی امیرهنده) غلام نوکر امیرالمومنین♥️
آینده نگری
آینده نگاری
آینده اداری
هدایت شده از 🌹(مهدی عباسی امیرهنده) غلام نوکر امیرالمومنین♥️
سلام استاد عزیز
عرض ادب و احترام
بنده ۷ جلسه هست که تو دروس صبح شرکت میکنم، نشاط فوق العاده ای رو احساس میکنم
ممنون از زحمات شما سیدناالاستاذ
هدایت شده از مدیریت در اسلام
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: ابتلاء به کلمات
🔸کلمات دهگانهای که خداوند ابراهیم نبی علیه السلام را با آنها امتحان نمود از مقدمات حکمت هستند که باید تعلیم داده شوند.
📒خلاصه درس ۴۶ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #حکمت
@madineyefazele
توانمندسازی 125.docx
100.5K
1شنبه 26/1/1403-5 شوال المکرم 1445- 14 آوریل 2024 – درس 125 فقه توانمندسازی – توان حل مساله – فقه القرآن – حل مساله مراوده زن عزیز مصر/2
مساله : مساله افتراء اجتماعی و توان حل آن و شروط صحت راه حل
شرح مساله : مساله افتراء به یوسف ع و حل آن در ضمن آیاتی متعاقب و متناوب در سوره یوسف آمده است :{ آيات 21 تا 34....42.... 45.... 50 تا 54} ( 20 آیه.) که توان حل مساله را و اصول حاکم بر این راه حل را نشان میدهد مراعات این اصول لازم التحصیل شرط صحت راه حل مساله هستند . که مساله پیچیده ای بود افتراء به پیامبر جوان که با درایت حل شد . و باعث اثبات پاکدامنی و احراز شایستگی او برای تصدی مقام عالی اداره مصر گردید – این آیات حاوی اصولی برای حل مساله است که در نوبت بعد به آنها می پردازیم در این نوبت مروری برآیات مذکوره خواهیم داشت :
وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ لِامْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَىٰ أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا ۚ وَكَذَٰلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ ۚ وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿٢١﴾.....
توانمندسازی 126.docx
61.9K
2شنبه 27/1/1403-6 شوال المکرم 1445- 15 آوریل 2024 – درس 126 فقه توانمندسازی – توان حل مساله – فقه القرآن – حل مساله مراوده
مساله : مساله افتراء اجتماعی و توان حل آن و شروط صحت راه حل
شرح مساله : مساله افتراء به یوسف ع و حل آن در ضمن آیاتی متعاقب و متناوب در سوره یوسف آمده است :{ آيات 21 تا 34....42.... 45.... 50 تا 54} ( 20 آیه.) که توان حل مساله را و اصول حاکم بر این راه حل را نشان میدهد مراعات این اصول لازم التحصیل شرط صحت راه حل مساله هستند . که مساله پیچیده ای بود افتراء به پیامبر جوان که با درایت حل شد . و باعث اثبات پاکدامنی و احراز شایستگی او برای تصدی مقام عالی اداره مصر گردید – این آیات حاوی اصولی برای حل مساله است که در این نوبت به آنها می پردازیم
اصول حل مساله مستفاد از آیات فوق:
الف-اعتقاد به خدایی که ........