هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
❌ #هم_اکنون | ما یک مواجهه فنی با کارشناسان حوزه اقتصاد داریم.
ما به نحو مطلق #قبول_نداریم که اقتصاد #بخش_خصوصی میتواند آینده مردم ایران را بهتر کند.
❓چرا کشورهای توسعهیافته نتوانستهاند پدیده گرانی را در کشور خود مدیریت کنند؟
📌حجتالاسلام علی کشوری _ چهارشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ _ مشهد مقدس
نشست تخصصی برنامه معیشتی الگوی پیشرفت اسلامی
#برنامه_معیشتی_الگوی_پیشرفت
https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️دلایل شش گانه برای مخالفت با اقتصاد دولتی و بخش خصوصی
۱. عدم توجه به وصف #طیّبات در تولید( و تمرکز بر تولید انبوه و کارخانه ای)؛ اغلب تولیدات صنعتی خصوصاً در حوزه غذا، فاقد وصف طیّب بوده و سلامت افراد را به چالش میکشد. به عنوان نمونه، اکثر نان های موجود در بازار بخاطر بی توجهی به «آداب فقهی طبخ نان»، مضر به سلامت بدن بوده و باعث ایجاد بیماری هایی همچون یبوست( که امّ الامراض است)، مشکلات گوارشی، دیابت و... میشود.
۲. ایجاد فاصله طبقاتی و عدم توزیع عادلانه سود؛ چون همه بنگاه های دولتی و مادر و نیز بخش خصوصی( sme ها) مبتنی بر اصل #استخدام راه اندازی شده اند. لذا در چنین ساختاری، سود اصلی تجارت، به جیب کارفرما رفته و اندکی هم دست مستخدم و اجیر را میگیرد و فاصله طبقاتی در جامعه به مرور عمیق خواهد شد...( به عنوان مثال کارخانه ای را در نظر بگیرید که ۵۰ کارگر دارد و حقوق ماهیانه هر کارگر هم حدود ۲۰ میلیون تومان. در حالی که چه بسا سود ماهیانه کارفرما به تنهایی و آن هیئت مدیره، ده ها برابر آن کارگر باشد! اما اگر #تولید_غیر_متمرکز صورت میگرفت، توزیع سود ناشی از تولید، به عدالت نزدیکتر میشد...)
۳. عدم توجه به فاصله محل کار با محل سکونت؛ در نتیجه، #افزایش_حمل_ونقل در آن منطقه صورت میگیرد.(آسیب های افزایش حمل و نقل نیز عبارت است از؛ بالا رفتن مصرف سوخت که آن نیز باعث آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ناترازی در حوزه سوخت شده و در نتیجه پیگیریِ تثبیت سیاستهای قیمتی برای کنترل مصرف آن همچون گران کردن سوخت را به دنبال خواهد داشت).
۴. ایجاد اختلال در تنظیم وقت افراد؛ فرض کنید که در محیط های کاری دور از محل زندگی، ساعت کاری ۸ ساعت و مثلا رفت و آمد به محل کار نیز ۳ الی ۴ ساعت وقت افراد را میگیرد و با احتساب حداقل ۶، ۷ ساعت خواب شبانه روز نیز از رسیدگی به نیازهای تفریحی و تربیتی خانواده و فرزندانش باز خواهد ماند و نتیجتاً؛ #اختلال_روابط_انسانی در حوزه های ارتباط با همسر، فرزندان، اقوام، چالش های اجتماعی مانند انحرافات ناشی از عدم رسیدگی به تربیت فرزندان و... را در پی خواهد داشت.
۵. وابستگی تولید صنعتی به تامین مالی بزرگ؛
راه اندازی کارخانه های بزرگ، به پول های هنگفت نیاز داشته و عمده کارخانه سازان به پدیده ای به اسم #بانک وابسته میشوند. بانک نیز برای تامین مالی خود، دو کار بسیار زشت انجام میدهد؛ ۱. رواج بهره دادن و بهره گرفتن( نام دیگر آن #ربا دادن و ربا گرفتن!) ۲. پایه گذاری کردن پول اعتباری و پدیده #خلق_پول. ابتدا تعریف پول که حقیقتاً مالیت دارد را به اعتبار تغییر داده و بعد آن اعتبار را خلق میکنند.مضافا بر اینکه خلق پول #افزایش_نقدینگی را به دنبال داشته و باعث بهم خوردن موازنه عرضه و تقاضا و در نتیجه گرانی میشود. لذا یکی از مزایای تولید غیرمتمرکز، بی نیازی از تامین مالی بزرگ است.
۶. ایجاد چالش های مختلف زیست محیطی؛
تولید صنعتی نیاز به بسته بندی صنعتی داشته و بسته بندی صنعتی نیز منشاء تخریب محیط زیست است. چون مواد بسته بندی یا از پلاستیک بوده و یا از فلزات و سبب تولید فزاینده زباله خواهد شد.و پدیده بازیافت( که ما از آن تعبیر میکنیم به افسانه های بازیافت!) نیز توان سبقت گرفتن از میزان تولید زباله را نداشته و طبق گزارش سازمان ملل، تنها کمتر از ۷٪ زباله های دنیا مورد بازیافت قرار میگیرد! و نتیجه بی توجهی به پدیده پلاستیک میشود شکل گیری جزائر زباله ای در اقیانوس آرام!) «اینجا»/ مضافاً بر چالش پلاستیک و تولید زباله، چالش #پسماندهای_تولید همچون آلودگی هوا و آلودگی آب و خاک نیز به وجود خواهد آمد.
🎙استماع صوت نشست تخصصی «برنامه معیشتی» الگوی پیشرفت اسلامی/ چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳/ تالار شهر مشهد؛
https://eitaa.com/olgou4/6722
@Darol_salam
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ نشست تخصصی برنامه معیشتی الگوی پیشرفت اسلامی در شهر مشهد (چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) ۱۰ تدبیر مهم برای دستیابی به اقتصاد مردم پایه پیشنهاد داده است:
۱- واگذاری زمین رایگان و اجرای قانون مترقی احیای موات طبق ملاحظات ۴ گانه فقهی
۲- تغییر الگوی ساخت ساختمان از آپارتمان به دار واسعه
۳- راه اندازی هنرستان های آموزش و تمرین مشاغل برتر (طبق جدول مشاغل برتر)
۴- مردمی کردن اداره معادن
۵- راه اندازی الگوی غیر متمرکز مدیریت آب (۶ اقدام)
۶- تأمین نهاده های طبیعی تولید در حوزه بذر، مدیریت شئ پایه آفات و دام پزشکی شئ پایه
۷- ساخت بازارهای رایگان با جانمایی مناسب و تضمین فروش تولیدکنندگان خرد
۸- برنامه تبلیغات و حمایت از مشاغل برتر در محل مساجد بازار و محله و نماز جمعه
۹- برنامه ملی کاهش مصرف انرژی ( برنامه کاهش حمل و نقل و برنامه گرمایش و سرمایش طبیعی)
۱۰- اجرای برنامه ملی افزایش کیفیت
❓به فضل الهی گزارش تفصیلی نشست منتشر خواهد شد!
🎙استماع صوت نشست:
https://eitaa.com/olgou4/6722
#مشاغل_برتر
#برنامه_معیشتی_الگوی_پیشرفت
#کارشناسی_امید_آفرین_الگوی_پیشرفت
https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ پنجمین جلسه معرفی درسنامه های الگوی پیشرفت اسلامی - امشب ساعت ۹
https://virasty.com/saeidavini_ir/1722771715171216735
#درسنامه_های_الکوی_پیشرفت
#کارشناسی_الگوی_پیشرفت
https://eitaa.com/olgou4
سلام و عرض ادب خدمت خواهران و برادران گرامی💐
إن شاء الله #یادداشت_جدید فردا تقدیمتون خواهد شد.
#یادداشت_بیستم
۱۶مرداد ۱۴۰۳
اقتصادِ آدام اسمیتی یا اقتصاد مردم پایه؟!!!
✍ خلاصهٔ حرف آدام اسمیت به عنوان نظریه پرداز اصلی #نظام_سرمایه_داری مدرن، در اقتصاد این است که: تولید تابع عوامل تولید است و سرمایه گذاری، تابع سود. تراکم سرمایه موجب پیشرفت فنی میشود و سود، به عرضه نیروی کار و سطح تکنیک بستگی دارد. و دستمزدها نیز وابسته به حجم سرمایه گذاری. لذا جناب اسمیت رشد اقتصادی را در نظام سرمایه داری و جذب حداکثری سرمایه میبیند. یکی از نظریاتی که منتسب است به او، #نظریه_بازار_آزاد است. او معتقد است که در صورت عدم دخالت دولت، مردم (بر مبنای اصالت فرد) عقلانی عمل کرده و در همه اوقات سعی میکنند رفاه و #منافع_شخصی خود را ارتقاء دهند. لذا اگر تولید کنندگان کالاها را گران تر از بازار بفروشند، باعث ورود تولیدکنندگان دیگر به عرصه تولید آن کالا شده، در نتیجه وفور کالا ایجاد شده و قیمت ها کاهش مییابد...
البته نظریه جناب اسمیت به صورت تئوری قشنگ و جذاب است اما در واقعیت، آمارها چیز دیگری میگویند! گویا او نسبت به مسأله #تحریکِ_اخلاق_حرص بوسیله تبلیغات گسترده در کنار گران شدن کالاها، ذهنیتی نداشته تا تئوری واقع بینانه تری ارائه کند.( چرا که اَلْحِرْصُ رَأْسُ اَلْفَقْرِ وَ أُسُّ اَلشَّرِّ و یا در تعبیری دیگر، عَلامَةُ الْفَقْر. غررالحکم ج۱ ص ۸۴/ و ۳۰ ) و صد عجب بر مجریان این نظریه در جامعه ایران!!! که گویا حافظه شان یاری نمیکند که هر وقت کالایی کم و گران میشود، شاهد صف های نسبتا طولانی مردم و نیز احتکار کالا توسط عده ای زالو صفت و بی دین میشویم... لذا نه در جامعه ایران و نه در دیگر کشورها، چنین تئوری هایی موفقیت آمیز و نجات بخش نبوده و نخواهد بود، مگر برای معدودی از سرمایه دارها...
به روایت آمار، وضع معیشتیِ عموم مردم در کشورهای توسعه یافته همچون؛آمریکا/ بریتانیا/ فرانسه/ ایتالیا/ آلمان/ سوئیس و..، محصول نظام سرمایه داری و اقتصاد اسمیتی است.و معیشت مردم ایران هم قربانی این سیاستهای ناکارآمد!
👈 با عوارضِ ششگانهٔ اقتصاد دولتی و بخش خصوصی آشنا شوید»./ آری! در نظریه اقتصادی اسمیت، نقش مردم صرفاً به عنوان #نیروی_کار_ومستخدم است و در قبال کار هم گرفتن دستمزدی بخور و نمیر، آنهم در سایهٔ #اقلیتی_ثروتمند! لذا علم اقتصادِ نظام سرمایه داری را #مصداق_علم_قلیل و معیوب میدانیم که منشاء تالی فاسد های مالی و پولی و برخی پیوست های سیاسی و فرهنگی و امنیتی موجود در دنیاست.
اما اساسِ ارسال رسل و انزال کتب و میزان، لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِالْقِسْطِ است و دخالت مردم در امور برای تحقق #عدالت در جامعه. و یکی از آن مسائل مهم که مردم میتوانند نقش تعیین کننده ای در آن داشته باشند، بحث اقتصاد و معیشت است. فلذا در #اقتصاد_مردم_پایه، رکن اصلی اقتصاد و رونق معیشت و تحقق عدالت، مشارکت حداکثری مردم است. و این مشارکت بیشتر در عرصه #تولید_و_تجارت نمود پیدا کرده و یکی از مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری در سالهای گذشته بحث معیشت مردم بوده و شعار امسال نیز «جهش تولید با مشارکت مردم» است. حال چرا تحولی از سوی دولت ها برای مردمی سازی اقتصاد صورت نمیگیرد، دو دلیل دارد که در اینجا اجمالا بخوانید.
به همین جهت شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، مبتنی بر آیات و روایات، چهل اقدام در بسته پیشنهادی «مشاغل برتر» برای #بهبود_معیشت مردم به صورت کاملا کاربردی و عملیاتی ارائه کرده. به عنوان مثال؛دو تا از امور مهم برای تسهیل مشارکت عموم مردم در تجارت، #تولیدِ_غیرمتمرکز_طیّبات از قِبَلِ مشاغل شریفی همچون کشاورزی و دامداری و باغداری و خیاطی و نیز «احداث بازارهای رایگان» است.
🎙استماع صوت نشست تخصصی «برنامه معیشتی الگوی پیشرفت» و آشنایی با حداقل ۱۰ تدبیر مهم در تحقق اقتصاد مردم پایه👇
https://eitaa.com/olgou4/6723
@Darol_salam
هدایت شده از بسلام آمنين
بسم الله الرحمن الرحیم
شروع #مباحثه_هفتگی کتابهای الگوی پیشرفت اسلامی با توجه به اولویت مسائل #اقتصادی
#اولین جلسه: فردا ساعت هشت تا ۹ صبح
محدوده: ده صفحه اول کتاب #الگوی_فقهی_مهار_تورم
https://eitaa.com/olgou4/5453
صفحه ویراستی مباحثه:
https://virasty.com/Haj_ghasem/1722955149093986858
✍ میگن فساد جنسی( به معنای عامّش) داره زیاد میشه، نمیدونیم باید چکار کنیم؟!
ازدواج که سخت شده و افراد هم کمتر زیر بار تعهد و مسوولیت میرن و فَوَران نیازهای پاسخ داده نشده هم فراوان!
مسأله بحران جمعیتی هم که سر جای خودش...👇
🔸دریچۀ حلال را تا آخر باز کنیم!🔸
✍ امکان ندارد یکی از #راههای_حلال را بسته باشیم و راههای حرام باز نشود.
در مسئله ازدواج نیز چنین است.
#تمام راه های حلال باید با کمال اطمینان #تا_آخر باز باشد.
برداشت ما از اسلام این است که باید دریچۀ حلال را «تا آخر» باز کنیم، نه «نیمه باز»!
یعنی هرچه حلال است، آزاد بگذاریم و الّا، آن نیازها از #دریچۀ_حرام سرریز میشود و کاری هم از دستمان بر نخواهد آمد!
«آیت الله حائری شیرازی رضوان الله علیه»
@Darol_salam
آیت الله مکارم شیرازی:
مردم از حوزه های علمیه ارائه طرح اداره جامعه را انتظار دارند...
📎 مطالعه گزارش کامل
〰〰〰〰〰〰
✍ نهادی که میتواند متکفل اداره جامعه شود، #مسجد_تراز_تمدّنی است.
در رابطه با نقش مسجد در اداره جامعه، به سه پرسش اساسی مرتبط با تبیین نقش بی بدیل مسجد در حل مشکلات مختلف اجتماعی، پاسخ داده شده است. «اینجا»
📎 جهت دریافت متن کامل دوره مباحثاتی «مسجد و اداره جامعه»:
https://eitaa.com/olgou4/6302
@Darol_salam
ستاریان: همه نوابغ اقتصاد جهان جمع شوند با این ساختار اقتصادی مشکل مسکن حل نمیشود.
📎 گزارش خبر آنلاین
〰〰〰〰〰
✍ ناتوانی در حوزه مسکن محدود به ایران نیست و کشورهای دیگر نیز با این معضل درگیر هستند. و ما این ناتوانی را ناشی از #علم_قلیل و معیوب #نظام_اقتصادی_سرمایه_داری میدانیم.
با این وجود جناب ستاریان که میگوید؛( ما اقتصاد باز نداریم. بنابراین اقتصاد کلان کشور ما با اقتصاد حوزه مسکن که یک اقتصاد باز و آزاد است کاملا در تضاد دارد...عملا اقتصاد بسته ما در حال تخریب اقتصاد مسکن است. تمام ساختارهای اقتصاد ما به شکل بسته و دولتی تعریف شده است...)، معلوم است که هنوز کاملا متوجه عمق فاجعه ای که #اقتصاد_اسمیتی به وجود آورده، نشده اند!
👈 عِلاج مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، #اقتصاد_مردم_پایه است.
📎 پیشنهاد مطالعه کامل یادداشت بیستم:
https://eitaa.com/Darol_salam/1779
@Darol_salam
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ مکتوبات الگوی پیشرفت اسلامی از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا امروز (۱۰۰۰ صفحه)
۱- گزارش مرتبط با مشاغل برتر ۲۱۰ صفحه با استناد به ۱۸۶ آیه و روایت (شرح بیشتر باب اول فقه المکاسب) / تکمیل بحث های گذشته
https://eitaa.com/olgou4/6363
۲- گزارش مرتبط با ساختار خدمات در دولت اسلامی ۲۷۰ صفحه با استناد به ۲۴۳ آیه و روایت (شرح اولیه باب اول فقه الامام) - جدید
https://eitaa.com/olgou4/6429
۳- گزارش مرتبط با جدول فقهی تسخیر ۱۷۲ صفحه با استناد به ۷۶ آیه و روایت (شرح بیشتر نظریه تسخیر در فقه العلم)/ تکمیل بحث های گذشته
https://eitaa.com/olgou4/6519
۴- گزارش مرتبط با روش ارزیابی در دولت اسلامی و تفاوت آن با روش های ارزیابی مدرن ۱۵۱ صفحه با استناد به ۸۷ آیه و روایت (شرح اولیه الگوی فقهی ارزیابی در فقه الفرقان)/ جدید
https://eitaa.com/olgou4/6589
۵- گزارش مرتبط با نظریه امنیتی سِلم در ۱۹۸ صفحه با استناد به ۱۵۲ آیه و روایت (شرح اولیه نظریه امنیتی سلم در فقه نفی سبیل) / جدید
https://eitaa.com/olgou4/6719
۶- گزارش مرتبط با زیرساخت های حجاب / به زودی/ جدید
#مدیریت_مکتوبات
#نظام_سازی
#کارشناسی_امید_آفرین_الگوی_پیشرفت
https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 خزانه خالی بود، پول تورمزا چاپ کردیم!
کدام را باور کنیم❓
🔻ادعای امروز آقای همتی👇
اولویت اصلی من کنترل تورم است!(اینجا)
🔻اعتراف دیروز آقای همتی👇
خزانه خالی بود، پول تورمزا چاپ کردیم!(اینجا)
#از_گفته_تا_عمل
https://eitaa.com/olgou_mashhad
دارُ السَّلام🌴
#یادداشت_پنجم ۱۵ اردیبهشت۱۴۰۳ طرحِ نور آری؛ اما آیا کافی است⁉️ ✍ از حدود دهه ۷۰ تاکنون در کشور اقد
کتاب مربوط به نظام سازی برای عفاف و حجاب هم تدوین شد به فضل الهی.☺️
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
نظام سازی برای حجاب و عفاف .pdf
5.36M
📚گزارش راهبردی با موضوع: نظام سازی برای حجاب و عفاف/۲۲۵ صفحه
❓ارائه مشورت به ائمه جمعه، ستاد امر به معروف و دولت درباره حجاب و عفاف
❓بررسی و درایه در اصطلاح جلباب
❓بیان چهار فایده راهبردی حجاب و عفاف
❓تبیین پنج زیرساخت برای ارتقای حجاب و عفاف
🔈صوت نشست مرتبط:
https://eitaa.com/olgou4/5737
#نظام_سازی
#عفاف_و_حجاب
https://eitaa.com/olgou4
#یادداشت_۲۱
۲۳ مرداد ۱۴۰۳
هفتخوان مسأله تورّم!!
✍ دیشب جلسه ای مجازی در ویرآوا درباره مهار گرانی و تحلیل عوامل تورم برگزار شد و اساتید گرانقدری هر کدام از زاویه دید خود( البته با رویکرد فقهی) به این مسأله پرداختند. استاد بزرگواری از زاویه #پولطلا و استادی دیگر از زاویه فرهنگ #مصرفگرایی مردم و...
اما به نظرم #حُسنُ_السُّوالِ جلسه دیشب سوالی بود که استاد محترمی مطرح کردند. اینکه؛
❓تبادلِ حداقلی، مطلوب شارع مقدّس است یا تبادل حداکثری؟!
⁉️ یعنی اگر ما به جای پیش فرض گرفتن ضرورت معاملهٔ مثلا ۵۰۰۰ کالا بین مردم و بعد ارائه راهکارهایی (بعضاً نشدنی) برای ارزانی و کاهش قیمت، برویم به سمت #کاهش_نیاز_به_تبادلات و آنرا به مثلا ۵۰۰ کالا برسانیم، عاقلانه تر است یا صرفاً با تک گزارهٔ پولطلا یا تک گزارهٔ فرهنگ مصرفگرایی؟؟!! ( که در صورت اول، حدود ۹۰٪ مسأله تورّم حل خواهد شد به فضل الهی! و الباقی هم با توجه به مسأله پولطلا و تصحیح فرهنگ مصرفگرایی...)
👌برخی از پیشنهادات برای کاهش نیاز به تبادلات بین مردم:
۱. اعطای زمین رایگان به مردم( از طریق #احیای_موات)؛ در این صورت از زمین به عنوان یک کالای تجاری صرفنظر شده و علاوه بر فراهم شدن زمینه مشاغل برتر و تولید ارزان و غیرمتمرکز محصولاتِ کشاورزی و گوشت و لبنیاتی و میوه جات، گرانی و تورم در حوزه مسکن نیز مدیریت خواهد شد. «اینجا»
۲. احداث #بازارهای_رایگان در سطح شهر؛ تحقق این پیشنهاد، علاوه بر فوايد پنجگانه آن، و نیز عمومی شدن تجارت و انحصار زدائی از بازارهای متمرکز و مگامال ها، باعث رایگان شدن محل کسب مردم شده و در نتیجه قیمت تمام شده محل کسب از قیمت کالا کسر میشود و ارزانی صورت میگیرد. «اینجا»
۳. احیا و ترویج #مشاغل_برتر (کشاورزی_دامداری_ باغداری_خیاطی_تجارت) «اینجا»
۴. مسأله مبادلات بین المللی و بررسی ارتباط امنیت و ارزانی کالا و عدم تقویت کافر در تبادلات...
۵. مسأله تامین مالیِ غیرمتمرکز و تخصصی: به عنوان مثال تامین مالی زیر ساختی از طریق انفال و یا #مردمی_کردن_اداره_معادن و یا احیای غیرمتمرکز قرض الحسنه ها و احیای مسأله پیشرفته وقف خاص و عام «اینجا»
و...
🗞 جهت مطالعه بیشتر، «الگوی فقهی تحلیل و مهار تورّم» را بخوانید👇
https://eitaa.com/ketab_olgou/155
@Darol_salam
📺 گزارش شبکه ۴ از اجلاسیه دوم جریانهای تمدنی - قسمت دوم
https://telewebion.com/live/tv4?e=0xe8fa63e
#جامعیت_اسلام
#فقه_نظام
#اجلاسیه_مشترک
https://eitaa.com/Tamadon_Islam
🔸وام و دام🔸
قرض را برای فرج و گشایشِ کار ضعیف گذاشتهاند؛ اما وقتی دریافت بهرۀ بانکی، با تورم توجیه شود و پس از پرداخت وام، وامگیرنده مجبور به پرداخت بهره باشد، #وام به #دام تبدیل میشود! «وامگیرنده» ماهی است و «وام» قلاب است و «بانک»، ماهیگیر! بهمحض پرداخت وام، بانک نخ را میکشد و وامگیرنده سر قلاب گیر میکند! یا دارایی همۀ ضامنها مصادره میشود، یا مطالبات بانک هر لحظه افزایش مییابد!
جالب اینجاست بانک برای چند میلیون وام، شرایط کمرشکن دارد؛ اما برای سه هزار میلیارد تومان، شرایط چنان سهل است که کلاه به آن گشادی سر بانک میرود!
✍ آیت الله حائری شیرازی
@Darol_salam
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
📢معرفی الگوی فقهی تحلیل و مهار تورم/ با ارائه حجتالاسلام علی کشوری/ پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳/ ساعت ۹ شب
https://virasty.com/Islam1357/1723566033370049654
📚محورهای معرفی:
❓بررسی معنای تورم و گرانی
❓بررسی ۷ پایه و علت ایجاد گرانی و تورم
❓تبیین مزایای پنج گانه تبادل معقول
🧩مطالب مرتبط:
🎙گزارشی از الگوی فقهی تحلیل و مهار تورم / ۷۹ دقیقه
https://eitaa.com/olgou4/6091
📚گزارشی از الگوی فقهی تحلیل و مهار تورم / ۳۵۵ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/5453
#الگوی_فقهی_تحلیل_تورم
#فقه_المکاسب
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
https://eitaa.com/olgou4
🔸مراقب فطرت و طبیعت زودرس باشید!
شما که میخواهید بچههای کلاستان را اداره کنید، بدانید که اینها هم #فطرت دارند و هم #طبیعت. اگر از بچهای خلاف اخلاقی دیدید، نگویید: این بچۀ بدی است؛ بلکه بگویید: الآن طبیعتش مهار نشده و ما باید کاری کنیم تا فطرتش آرام آرام آزاد بشود و بتواند طبیعتش را کنترل کند. اگر از بچهای حسن خلقی دیدید، نگویید: مسئله تمام شده؛ بلکه بگویید: مقداری روی فطرتش کار کردهاند و طبیعتش هنوز فرصتِ عرض اندام پیدا نکرده است. باید احتیاطات و توجهات لازم را در مورد او داشت؛ چون ممکن است وقتی طبیعتش بیدار شد، خطرناکتر از آن بچهای شود که به نظر بسیار #شرور است.
لذا میبینیم بسیاری از بچههایی که در طفولیت شرورند، در بزرگی بچههای بسیار خوبی میشوند و بسیاری از بچههایی که در طفولیت خیلی #مؤدب به نظر میآیند، در بزرگی بچههای بسیار شروری میشوند؛ چون اینها طبیعتِ #دیررس داشتهاند و وقتی آن طبیعت، دیر بُروز میکند، طغیانش هم دیرتر است؛ اما آن دستۀ اول، طبیعتِ #پیشرس داشتهاند و طبیعتشان زود خودش را نشان داده است. اتفاقاً خیلی از انسانهایی که وقتی از نظر طبیعتی رها هستند، شرورند، وقتی فطرتشان زنده شود، خیلی #قابل_اعتمادند.
📖 راه رشد، جلد یک، صفحه ٧٨
✍ آیت الله حائری شیرازی
@Darol_salam
#بخش_یک
۲۶ مرداد ۱۴۰۳
✍ خلاصه سرفصل های بحث «الگوی فقهی تحلیل و مهار تورّم» که امشب در ویرآوا برگزار شد.
«سرفصل اول»
👌تعریف مسأله گرانی و تورم
عده ای قائل هستند که مساله تورم هم مانند مساله ترافیک، پدیده ای مدرن است و قبلا نبوده. و اصرار بر تحلیل جداگانه دو مفهوم(تورم و گرانی) دارند... اما به عقیده ما تفکیک بین این دو مفهوم تفکیک غلطی است!
راجع به تعریف تورّم، در روایات واژه ای داریم به نام غَلاءُ السِّعر و این واژه در همه دوران ها مصداق دارد و باید فهم دقیقی از این اصطلاح داشته باشیم تا تحلیلمان از مسأله تورم و عوامل آن، تحلیل صحیحی باشد.
واژه سِعر یعنی قیمت و غَلاء یعنی گرانی و افزایش. لذا اضافه گرانی(غلاء) به قیمت(سعر)، حاکی از این است که گاهی قیمت ها افزایش پیدا میکند. و متغیر اصلی در مسأله تورم و گرانی، همین افزایشِ قیمت #در_حین_مبادله است.
حالا اینکه منشاء افزایش قیمت چیست؟! یک بحث دیگری است که باید در سرفصل دوم به آن پرداخت. لذا مساله تورم و گرانی اگر صرفا مبتنی بر سیاستهای پولی و مالی بخواهد تحلیل شود، تحلیل صحیحی نخواهد بود...
«سرفصل دوم»
👌عوامل افزایش قیمت در مبادله( و تورم).
مثلا قیمت انار یا کاهو که دیروز ۱۰ تومان بود و امروز ۱۵ هزار تومان شده است...
❓افزایش یا کاهش قیمت ها، ۷ منشاء دارد:
۱. حساسیت روی نوعِ مشاغل در جامعه.
👈 جا دارد که سوال کنیم؛ اکثر مردم چه مشاغلی را انتخاب میکنند؟! مشاغل خدماتی یا مشاغل صنعتی یا مشاغل برتری همچون کشاورزی و دامداری و باغداری و...؟؟!
حال اگر فرض بگیریم که لااقل ۳۰٪ مردم مشاغل برتر را انتخاب کنند، در واقع قیمت حبوبات و غلات و گوشت ها و میوه ها و لبنیات و سبزی ها بخاطر تولید بیشتر آن( که متّکی به تولیدکنندگانِ بیشتر است) کاهش پیدا کرده و بهتر از قبل مدیریت خواهد شد.
✅ لذا اولین توصیه اقتصاد اسلامی، توجه به نوع اشتغال مردم است و تاکید بر انتخاب #مشاغل_برتر.
۲. توجه به مدل تولید؛
❓ یعنی تولید به صورت متمرکز یا تولید غیرمتمرکز؟!
عده ای هر چند در قالب مشاغل برتر، روی تولیدِ متمرکز و مثلا مزرعه و تولیدات بزرگ و انبوه کشاورزی و...توصیه و تأکید میکنند.
در واقع عیبِ بزرگ تولید متمرکز این است که؛ باعث ایجاد فاصله طبقاتی و عدم توزیع عادلانه سود میشود!
چگونه؟! 👈 چون همه بنگاه های دولتی و مادر و نیز بخش خصوصی( sme ها) مبتنی بر اصل #استخدام راه اندازی شده اند. لذا در چنین ساختاری، سود اصلی تجارت، به جیب کارفرما رفته و اندکی هم دست مستخدم و اجیر را میگیرد و فاصله طبقاتی در جامعه به مرور عمیق خواهد شد...( به عنوان مثال کارخانه ای را در نظر بگیرید که ۵۰ کارگر دارد و حقوق ماهیانه هر کارگر هم حدود ۲۰ میلیون تومان. در حالی که چه بسا سود ماهیانه کارفرما به تنهایی و آن هیئت مدیره، ده ها برابر آن کارگر باشد! اما اگر #تولید_غیر_متمرکز صورت میگرفت، توزیع سود ناشی از تولید، به عدالت نزدیکتر میشد و تعیین و کنترل قیمت ها، از دست عده ای محدود خارج میشد.
۳. رایگان بودن یا نبودن محل کسب مردم؛
❓تاثیر گرانی یا ارزانیِ محل کَسْب مردم بر روی افزایش یا کاهش قیمت کالاها.
👈با احداث #بازارهای_رایگان در سطح شهر، علاوه بر فوايد پنجگانه آن، و نیز عمومی شدن تجارت و انحصار زدائی از بازارهای متمرکز و مگامال ها، باعث رایگان شدن محل کسب مردم شده و در نتیجه قیمت تمام شده محل کسب از قیمت کالا کسر میشود و ارزانی صورت میگیرد. امام صادق علیه السلام درباره روش مدیریتی امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند:«بازار مسلمانان چون #مسجد آنها است، هر كس پيشى گرفت و در جايى نشست، به آن أحقّ است تا به شب. فرمود: آن حضرت در برابر دكّانهاى بازار كرايه نمى گرفت». 📚«الکافی ج۲ ص۶۶۲»
۴. تأمین مالی ارزان و کوچک و عبور کردن از بانک و بورس...
❓مضرات تامین مالی بزرگ؛
👈 تامین مالی بزرگ( مثلا برای احداث کارخانه های تولیدی بزرگ) به پول های هنگفت نیاز داشته و عمده کارخانه سازان به پدیده ای به اسم #بانک وابسته میشوند. بانک نیز برای تامین مالی خود، دو کار بسیار زشت انجام میدهد؛ ۱. رواج بهره دادن و بهره گرفتن( نام دیگر آن #ربا دادن و ربا گرفتن!) ۲. پایه گذاری کردن پول اعتباری و پدیده #خلق_پول. ابتدا تعریف پول را که حقیقتاً مالیت دارد، به اعتبار تغییر داده و بعد آن اعتبار را خَلق میکنند. مضافاً بر اینکه خلق پول #افزایش_نقدینگی را به دنبال داشته و باعث بهم خوردن مُوازنه عرضه و تقاضا شده و در نتیجه قیمت تمام شده کالا گران خواهد شد.
بنابراین شیوه تامین مالی از نظر اسلام، تامین مالیِ ارزان است. مثلا از طریق انفال. و دو تا از مصادیق ۱۵ گانه آن، احیای قانون مترقی #احیای_موات برای تولیدکنندگان آب و مسکن بوده و مورد دیگر، #مردمی_کردن_مَعادن و توزیع سود آن بین مردم. مثل معدن فیروزه نیشابور...
#بخش_دوم
۵. پول دارای مالیت
❓پول حقیقی یا پول اعتباری؟!
یکی از کارکردهای پول، ذخیره سازی ارزش آن است. با ترویج پول اعتباری، نمیتوان #ارزش_پول را در اسکناس ذخیره کرد! و ارزش پول بعد از مدتی کاهش پیدا خواهد کرد. در چنین فضایی مردم برای اینکه ثروتشان را جایی ذخیره کنند، به سراغ #بازارهای_موازی مثل خودرو و زمین و مسکن خواهند رفت و نتیجتاً شاهد افزایش قیمت و تورم در این حوزه ها خواهیم بود.
لذا اگر پول دارای مالیت باشد( مانند طلا و نقره)، ثروت در خود همان پول قابلیت ذخیره شدن داشته و آثار تورمی کمتری را در پی خواهد داشت.
۶. ارتقای امنیت جامعه از طریق پدافند غیر عامل.
❓چالش های امنیتی تولید و یا توزیع کالاها به صورت متمرکز و انحصاری.
👈 اگر ما در هر بخشی، اداره آنرا متمرکز و انحصاری کردیم، اولین اشکال آن، چالش های امنیتی و #پدافند_غیر_عامل است. مثلا اگر یک کارخانه و تولیدی بزرگ مرغ و تخم مرغ تعطیل بشود و یا منهدم شود و یا سیستم برقی آن از کار بیفتد، بازار در عرضه مرغ و تخم مرغ و نیز در کنترل قیمت آن، با چالش جدی روبرو خواهد شد و چه بسا شاهد پدیده منفور #احتکار خواهیم بود...
۷. عدم إسراف در مصرف و دور شدن از فرهنگ مصرفگرایی...
* نکته: بنابراین اگر ما بخواهیم عوامل تورم را تحلیل کنیم باید آنرا به هفت منشاء تجزیه و تحلیل کنیم.
«سرفصل سوم»
ضرورت تبادل کمتر با دیگران.
❓تبادل حداکثری مطلوب شارع است یا تبادل حداقلی؟!
👈 پنج دلیل عقلی برای توجیه تبادل حداقلی:
۱. سلامت بیشتر محصولات در تبادل حداقلی و محصولات خانگی
۲. آلودگی کمتر محیط زیست و حذف تدریجی تولید و بسته بندی صنعتی
۳. توزیع بهتر ثروت و نفی فاصله طبقاتی
۴. کاهش سطح عمومی قیمت ها
۵. زمینه سازی برای تغییر واحد پولی ایران.
👈 «عوارض ششگانه اقتصاد دولتی و بخش خصوصی را بخوانید»
🗞 متن کامل کتاب «الگوی فقهی تحلیل و مهار تورّم»:
https://eitaa.com/olgou4/5453
@Darol_salam
❓مدل مطلوب اقتصادی از نظر اسلام، تبادل حداکثری بین مردم است یا تبادل حداقلی؟! ( یعنی اگر به این سمت برویم که نیاز مردم از مبادله ۵۰۰۰ کالا به مبادله ۵۰۰ کالا کاهش پیدا کند عاقلانه تر است یا اینکه روز به روز میزان مبادلات بین مردم افزایش پیدا کند؟! و به اصطلاح، دغدغهٔ مردم از تولید در سطح خُرد و به صورت غیرمتمرکز به طرف افراطِ در مصرفگرایی برود؟!)
✅ پنج دلیل عقلی برای مطلوب بودن تبادل حداقلی:
۱. سلامت بیشتر محصولات خاصة محصولات خانگی.
۲. آلودگی کمتر محیط زیست و حذف تدریجی تولید و بسته بندی صنعتی.
۳. توزیع بهتر ثروت و نفی فاصله طبقاتی
۴. کاهش سطح عمومی قیمت ها.
۵. زمینه سازی برای تغییر واحد پولی ایران.
👈 آشنایی با عوارض ششگانه اقتصاد دولتی و بخش خصوصی
@Darol_salam