✅دیباج نود و پنجم
🔶بهشت تن و بهشت جان
🖊علیرضا مکتبدار
📌هر چیز ارزشمندی در دنیا در مقابل ارزشی که انسان از آن برخوردار است، پوچ و بیارزش مینُماید. انسان نیز آنگاه ارزش مییابد که جایگاه خویش در نظام آفرینش را بهخوبی درک کند و بفهمد که خداوند او را بهعنوان جانشین خود بر این کره خاکی آفریده است و جانشین باید آینه تمامنمای کسی باشد که او را نمایندگی میکند.
📌اینگونه است که ارزش انسان آشکار شده و جایگاه او از فرشتگان نیز فراتر میرود.
«رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگر که تا چه حد است، مقام آدمیت»
📌موضوع جانشینی انسان از خداوند بر زمین، توجه و شگفتی انسان را برمیانگیزد. اگر خوب دقت کنیم خواهیم دید که همواره افراد، مناسبترین و شبیهترین فرد را بهعنوان جانشین خود در رسیدگی به امور مربوط به خود، چه در دوران زندگی و چه پس از آن، انتخاب میکنند. این افراد باید از نقطهنظر صفات و ویژگیها، بیشترین شباهت را با فردی که آنان را بهعنوان جانشین خود برمیگزیند، داشته باشند تا او بتواند به آنان اعتماد کرده و از میان همهی افراد، آنان را برگزیند.👇👇
📌حال اگر به موضوع جانشینی انسان از خداوند بازگشته و به آن نگاهی دوباره اندازیم، به خود خواهیم بالید و تمام تلاش خود را بهکار خواهیم بست تا با آراستگی به صفات و اسمای زیبای خداوند، بیشترین شباهت را به ذات اقدس الهی پیدا کنیم که اگر به چنین درجه و مقامی رسیدیم، دیگر هیچ چیزی جز «فردوس برین» و «رضوان الهی»، قیمت و ارزش وجود ما نخواهد بود و هیچگاه خود را ارزان نخواهیم فروخت.
📌امام موسی بن جعفر علیهالسلام فرمود:
﴿إنَّ أعظَمَ النّاسِ قَدَراً الَّذِی لایَرَی الدُّنیا لِنَفسِه خَطَرا، اما إنَّ أبدانَكُم لَیس لَها ثَمَنٌ إلّا الجَّنه، فَلا تَبِیعُوها بِغِیرِها﴾
بهراستی كه با ارزش ترین مردم كسی است كه دنیا را برای خود مقامی نداند، بدانید بهای تن شما مردم، جز بهشت نیست، آن را جز بدان مفروشید.
تحف العقول، ص410
📌بنا بهفرموده امام موسی جعفر علیهالسلام، بهشت کمترین بها برای بدنهایی است که از دستیازیدن به نافرمانی خداوند باز ایستادهاند، اما بهای جان مؤمنان و بهشت روح آنان، چیزی بزرگتر است و آن همانا «رضوان» و «خشنودی» الهی است:
📌﴿خداوند به مردان و زنان باايمان، باغهاى بهشتى وعده داده كه نهرها از پاى درختانش جارى است، جاودانه در آن خواهند ماند و [همچنين] خانهها [و قصرهاى] پاكيزه در باغهاى جاودان بهشتى [به آنها وعده داده] و خشنودى خدا، [از همهی اينها] برتر است و اين، همان رستگارى و پيروزى بزرگ است.﴾(توبه:۷۲)
#بهشت
#رضوان_الهی
#انسان
#ارزش
#ایمان
@Deebaj
✅دیباج نود و ششم
🔶دعا و نیاز
🖊علیرضا مکتبدار
📌نظریه:
با عشق دعا كنيد نه نياز!!
دعا كردن راهى براى بالا بردن ارتعاشات درونى شماست. آنگاه كه از درگاه خداوند چيزى را مىطلبيد با عشق واميد به دريافت بهتر از آن خواسته دعا كنيد و بدين وسيله خودتان را با آرزوهايتان هممدار كنيد.
هر دعايى كه از سر نياز والتماس باشد اجابت نخواهد شد چرا كه در پس هر احساس نياز، ارتعاشى منفى به جهان هستى ارسال ميشود و شما همجنس ارتعاش خود را جذب خواهيد كرد.
عشق به دريافت، همان باور زيبايی است كه شما را در مسير دريافت خواستههايتان هدايت مىكند و بدينگونه جهان هستى شما را با شرايط و افرادى روبرو خواهد كرد كه اين باور ذهنى را در زندگيتان محقق سازند.
👇👇
🛑نقد
این نکته که هیچگاه از سر نیاز و التماس دعا نکنیم، با تعالیم قرآنی سازگاری ندارد؛ چرا که اتفاقا از نگاه قرآن وقتی دعای ما به اجابت نزدیک میشود و همچنین زمانی ما میتوانیم واقعا و از ته دل دعا کنیم که به فقر، بیچارگی و ناچاری خودمان اعتراف و به بینیازی و قدرت بیکران خداوند اقرار کنیم. قرآن کریم میفرماید:
﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ﴾؛ اى مردم، همه شما به خدا نيازمنديد. اوست بىنياز و ستودنى.
📌همچنین اجابت دعا جایی است که انسان از عمق وجود، بیچارگی و اضطرار خودش را احساس کند:
﴿اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ﴾؛ آیا كیست آنكس كه دعاى مضطر را اجابت مى كند و گرفتارى را برطرف مىسازد.
📌پس یکی از شرائط اجابت دعا آن است که انسان چشم از عالم اسباب بهکلی برگیرد و تمام قلب و روحش را در اختیار خدا قرار دهد، همه چیز را از آن او بداند و حل هر مشکلی را به دست او ببیند، و این درک و دید در حال اضطرار دست میدهد.
نکته ۱:
دعا نه تنها انرژیهای منفی ساطع نمیکند و موجهای منفی را در اطراف ما نمیپراکند که سرشار از امواج مثبت است؛ چرا که باعث میشود انسان مغرور به خود، با دیگر اجزای عالم هستی که صادقانه به عجز و نیاز خویش در درگاه خداوند اقرار دارند، هماهنگ شود و این بهترین راه و روش برای دستیابی به نتایج مثبت دعاست.
نکته ۲:
دعا کردن هیچ منافاتی با عشق ندارد. عاشق است که ناز معشوق را خریدار است، در مقابلِ معشوق گردن کج میکند بلکه با نیم نگاهی او را بنوازد.
📌مجنون را ببینید چگونه خود را در مقابل لیلی خوار و ذلیل میکند اما او باز در عشق خود اصرار و بر نیاز خود پای میفشارد:
اگر بر دیده مجنون نشینی
به جز خوبی تو از لیلی نبینی
📌لیلی نذر کرده بود و یک شب همه مردم فقیر را طعام میداد ؛ مجنون هم در صف ایستاد که از دست لیلی غذا بگیرد ولی هنگامی که نوبت دادن غذا به مجنون شد؛ لیلی با قاشق ظرف مجنون را شکست و بعد از این موضوع مجنون گفت:
همچو دگران نداد کامم
وز سنگ ستم شکست جامم
با من ، نظریش، هست تنها
آزردگیای جز این ندارم
کان لحظه مرا که جام بشکست
آزرده نگشته باشدش دست
نکته مهم دیگر آنکه:
اساسا این نوع نگاه به دعا، نگاه توحیدی نیست. گوینده این سخن نه خدای واحد، که جهان هستی را خدا میداند، آنجا که میگوید: و بدینگونه جهان هستی شما را با شرایط و افرادی روبرو خواهد کرد....
پس خدا کو؟!
#دعا
#نیاز
#عشق
@Deebaj
✅دیباج نود و هفتم
🔶نگاه مکعبی
🖊علیرضا مکتبدار
📌چرا فلانی بیاعتنا از کنار من رد شد؟
چرا جواب سلام من را نداد؟
چرا این قدر اخمهایش درهم است؟ مگر طلبکار است.
گویا از دماغ فیل افتاده است و....
📌اینها و صدها مورد دیگر، نمونهای از قضاوتهایی است که ما تقریبا هر روزه درباره دیگران با دیدن یک بُعد از ابعاد رفتار آنان داریم.
📌ما عادت نداریم ابعاد مختلف رفتار افراد را بررسی کنیم و از بس برای قضاوتکردن و تصمیمگرفتن، عجله داریم، فکر نمیکنیم که میتوان و باید از زاویه و زوایای متعدد دیگری نیز به رفتار افراد نگریست و سپس بر اساس آن نگاه، به قضاوت و داوری درباره رفتار آنان نشست.
📌انسان موجودی بهغایت پیچیده است. مثل گیاه و یا حتی حیوان نیست که نیازها، علایق، انگیزهها و حساسیتهای بسیط و غیرپیچیدهای داشته باشد؛ بلکه موجودی است که از این جهات بسیار پیچیده است. قاعدتا رفتار او نیز نشأتیافته از همین ابعاد پیچیده وجود اوست و قضاوت درباره آن کاری است دشوار.
📌حال اگر به این نکته مهم درخصوص انسانها توجه داشته باشیم، در مواجهه با رفتارهای آنان، تلاش میکنیم از زوایای گوناگون به رفتار آنان نگریسته و جوانب مختلف؛ اعم از نیازها، انگیزهها، زمینهها، حساسیتها و... را در تحلیل رفتار آنان درنظر گرفته و سپس درباره رفتارهای ایشان و نه شخصیتشان، به داوری بنشینیم.
📌نظریه «نگاه مکعبی» هارولد کِی به همین موضوع اشاره دارد که بر اساس آن، در ارزیابی رفتار دیگران همواره باید سه متغیر مهم زیر را در نظر گرفت: هدف یا محرک متعلق عمل، عملکنندگانی که آن رفتار را انجام میدهند و سرآخر، وضعیت یا بافتی که رفتار در آن رخ میدهد.👇
📌نگاهی اجمالی به احادیث رسیده از معصومان علیهم السلام هم بر اهمیت حاکمیت این نوع نگاه در ارزیابی رفتار دیگران، دلالت دارد که از آن میان تنها به ذکر یکی بسنده میکنیم.
علی علیه السلام فرمود:
﴿رفتار برادرت را به بهترين وجه آن تفسير كن تا زمانىكه كارى از او سر زند كه راه توجيه را بر تو ببندد، و هيچگاه به سخنى كه از دهان برادرت بيرون آيد، تا وقتى براى آن توجيه خوبى مىيابى ، گمان بد مبَر.﴾
#نگاه_مکعبی
#هارولد_کی
#اخلاق
#رفتار
#حدیث
#روانشناسی
@Deebaj
✅دیباج نود و هشتم
🔶کشتی نوح و کشتی تایتانیک
🖊علیرضا مکتبدار
📌نام دو کشتی بزرگ در تاریخ ماندگار شده است؛ کشتی نوح و کشتی تایتانیک. یکی کشتی نجات بود و دیگری کشتی هلاک.
📌نوح هنگامی که به ساختن کشتی آغاز کرد، همواره مورد تمسخر خداناباوران بود و خود و پیروان اندکش، زخم زبانهای آنان را بر خود هموار میکردند اما سرانجام کشتیاش به سلامت بر فراز کوه جودی، آرام گرفت و مسافران آن که گروهی از مؤمنان و پذیرندگان ولایت الهی نوح بودند، از طوفانهای سهمگین نجات یافتند.
📌کشتی تایتانیک اما که میرفت رؤیای انسان مدرن در خوشگذرانی و فخرفروشی را محقق سازد و بیش از دویست میلیون دلارِ امروز، هزینه ساخت آن شد، کشتیای بود که در آن زمان بسیاری اعتقاد داشتند حتی خدا هم نمیتواند آن را غرق کند، اما در کمتر از سه ساعت پس از جداشدن از اسکله، در اثر برخورد با کوه یخی و نفوذ چند ده هزار تن آب به داخل بدنه آن، غرق شد و بیش از 1500 نفر از مسافران آن جان باختند. 👇👇
📌در طول تاریخ، همواره کشتیهای مختلفی از بندرهای امن به دل اقیانوس ناآرام زندگی زدهاند اما همگی به سلامت به مقصد نرسیدهاند.
📌اقیانوس زندگی همواره دستخوش طوفانهای درهمشکنندهی کفر و شرک است و برای داشتن سفری امن در دل آن، باید بر کشتیای از جنس کشتی نوح سوار شد و نه کشتی تایتانیک.
📌آخرین فرستاده خدا در روز بزرگ غدیر، از مردمان برای سوارشدن بر کشتی امنی همچون کشتی نوح دعوت کرد و آنان که بر این کشتی سوار شدند، به سوی نور رهسپار شدند.
📌«ولایت» که لبّ اللباب غدیر است، سکّان کشتی و مرکز فرماندهی آن است و علی علیه السلام، سکاندار این کشتی.
📌هر کشتیای غیر از کشتی غدیر، کشتی طاغوت است و رهسپار به سوی ظلمت و تاریکی.
📌بهقول مرحوم آیت الله حائری شیرازی:
چه انسانهای زبانبسته و کماقبالی که یک رکعت نمازشان در همۀ عمر قضا نشد و هیچ فریضهای از آنها فوت نگشت و همۀ عبادات را از صله رحم گرفته تا جهاد و حج و زکات را بهموقع انجام میدادند اما متأسفانه در انتخاب کشتی اشتباه کرده بودند.
📌آنها سوار آن کشتیای شدند که مقصدشان حرکت از نور به ظلمت بود. آنها چون وسیلۀ خود را خوب انتخاب نکردهاند، وقتی پیاده میشوند میبینند این همه مسافت را از مقصد دور شدهاند.👈 (حائری شیرازی)
#علی_علیهالسلام
#غدیر
#کشتی_نوح
#کشتی_تایتانیک
#حائری_شیرازی
📣پادکست صوتی متن را اینجا بشنوید
@Deebaj
✅دیباج نود و نهم
🔶بر صلیب عشق
🖊علیرضا مکتبدار
📌برخی بر این باورند که تبارش ایرانی است. از منطقه نهروان، جایی بین واسط و بغداد در عراق که زمانی جزء ایران بوده و یا آنکه زاده آذربایجان است.
📌بند اسارت، حلقه عاشقی شد بر گردنش. پیامبر _ص_ او را به علی_ع_ بخشید و او رشته دوستی و عشق علی را بر فراز صلیب نیز از گردن خود نگشود.
📌 عشق او به علی بیشتر به افسانه شبیه است؛ اما افسانه نیست. اگر عشق یعقوب به یوسف فسانه است، عشق او به علی هم.
📌محرم راز علی، محبوب فرزندان او نیز بود. ظرف وجودش گسترده بود.
📌او چنان عشق و عرفان را به هم آمیخته بود که در تمام دورانی که دل در گرو عشق معشوق نهاده بود، رنجها را به جان میخرید و صلیب عشق را بر دوش میکشید.
📌سخن از میثم تمار است. خرمافروشی که رطبهای شیرین معرفت را با شراب عشق علی آمیخته، درهمآمیزهای ناب فراهم آورد و آن را به یکنوش سرکشید. مست شد و در این مستی بر دار.
أمصلوب حكم البغي مثلك لا يُرى
يصيّر جذع النخل للحق مِنبرا
٢٢ ذی حجه سال ۶۰ هجری، سالروز شهادت این صحابی ارجمند است.
رضوان خداوند بر او باد.
#عشق
#صلیب
#میثم_تمار
📣پادکست صوتی این متن را اینجا بشنوید.
@Deebaj
✅به مناسبت دیدار مبلغان و طلاب با رهبر عزیز انقلاب اسلامی
📣روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🔶پیچیدن به «پروپا»ی «پروپا»گاندا
#بازنشر
@Deebaj
✅دیباج صدم
🔶تبلیغ نسلی و خانوادگی
🖊علیرضا مکتبدار
📌روزی دوستی فاضل از من پرسید:
بهنظر شما در مواجهه با افکاری که ذهن جوانان، اعم از دانشجو و یا افراد عادی را پر کرده و آنان را به سراب رهایی از هرگونه باور و عقیده و سرانجام به سمت پرتگاه الحاد سوق میدهد، چه باید کرد؟
چه اسباب و عواملی باعث بیاعتنایی جوانان به آموزههای رهاییبخش دین و اشتیاق آنان به پذیرش پسماندههای اندیشههای اومانیستی و لیبرالیستی شده است؟
📌با پاسخ به سؤال دوم آن دوست فاضل، سخنم را آغاز کردم. به او گفتم از نظر من، مهمترین مؤلفه غایب در فرایند باورپذیرساختن آموزههای دین، هنر است. آری، هنر. هنر عرضه دین، با تمام جلوه های زیبایش به مخاطب.
هنر پیراستن دین از خرافهها و امور آویخته به دین که هیچ نسبتی با چهره دلربای دین ندارند.
📌هنر دین را به خدمت انسان درآوردن و زان پس، انسان را مشتاقانه پایبند دین کردن.
به او گفتم ما نیازمند فراگیری هنر اصلاح اجتماعی هستم، البته چنانچه پیشتر گوهر وجود خویش را هنرمندانه به زیباییهای دین آراسته باشیم.
📌به او گفتم تنها دانستن اصول و فقه و تفسیر و... بسنده نیست، باید انسان را شناخت، جامعه را شناخت، هنر را شناخت و خیلی شناختهای دیگر لازم است تا بتوان تصویر دین را آنگونه که شایسته است در آینهی جانها تاباند که در این صورت، هر دل پاکی آنرا پذیرا خواهد شد و هر جسمی، دوش خود را به آن خواهد سپرد.👇