برخی با انتشار این عکسنوشته، آن را علیه شهیدرئیسی تفسیر کرده و هجمه سنگینی را علیه دکتر عبدالملکی آغاز کردهاند.
🔸 اولا حرف شهید رئیسی به هیچ وجه غیرکارشناسی نیست. مسئله تزاحم بین دو ملاک است: یکی لزوم افزایش حداقل حقوق کارگران و دیگری افزایش کسری بودجه. اگر بپذیریم حرف آقای میرکاظمی از روی کارشناسی بوده، شهید رئیسی مصالح کارگران را ترجیح داده و این کاملا اصولی است.
🔸 اما اینکه افزایش ۵۷درصدی حداقل دستمزد دقیقاً چقدر باعث کسری بودجه میشود در حالی که مسئله افزایش دستمزد کارگران بخش خصوصی بوده نه کارکنان دولت، آقای میرکاظمی باید پاسخگو باشد.
🔸حتی اگر بپذیریم محاسبات میرکاظمی درست باشد، واقعا ۲۵ همت در مقابل ۴۰۰ همت خیلی قابل اعتنا نیست و شهید رئیسی اینجا هم حرف بدی نزده.
🔸 ضمن اینکه مسئله ۶٪ کسری بودجه بیشتر در مقابل مسائل اساسی اقتصاد مثل شکاف طبقاتی و معیشت کارگران چقدر اهمیت دارد؟ متاسفانه غلبه تفکرات لیبرالیستی و پروپاگاندای رسانهایشان باعث شده که مسائل کماهمیتی مثل کسری بودجه و ناترازی، تبدیل به مسائل مهم و کلیدی شود!
🔸پینوشت:
مغالطهای در مسئله افزایش ۵۷درصدی حقوق اتفاق افتاد و آن اینکه #حداقل_حقوق_کارگران ۵۷٪ افزایش پیدا کرد نه حقوق همه کارگران. افزایش حقوق به صورت پلکانی صورت گرفت و به طور متوسط در آن سال حقوق کارگران حدود ۳۰٪ افزایش یافت که باز هم کمتر از تورم ۴۰ درصدی بود که قانون الزام کرده و متاسفانه هیچ دولتی آن را اجرا نمیکند.
🆔 @DrSaeedi
۱۲ دلیل فرانک نایت برای بیکفایتی سیاست لسهفر (بگذار بشود/ بازار آزاد رقابتی) در تفسیر یا تطابق با واقع:
۱. واحد تحلیل در واقعیت #فرد نیست بلکه #خانواده است.
۲. #فرد_آزاد خودش محصول نظام اقتصادی است و این نظام اقتصادی جزئی بنیادین از #محیط_فرهنگی است که تمایلات و نیازهای او را شکل داده است.
۳. فرض #سیالیت به معنای تقسیمپذیری کامل و جابجایی تمام کالاها و خدمات آنقدر سادهسازی شده است که نتایج حاصل از نظریه را مخدوش میسازد.
۴. فرض #آگاهی_کامل افراد از فرصتهای مبادلاتی پیش رو که از مفروضات مهم رقابت کامل است، در بسیاری از بازارها وجود ندارد.
۵. در عالم واقع افراد از ویژگیها و نیروهای کالاها و خدمات عرضهشده برای تامین خواستههای خود آگاهی دقیق ندارند.
۶. نتایج اعمال آگاهانه افراد همان #اهدافی است که برای آنها اقدام کردهاند. بنابراین تنها در صورتی که خود این اهداف مطلوب باشند میتوان آن اعمال را خوب دانست نه صرفا به این خاطر که فرد نوعی توانسته است به بهترین نحو ممکن به اهداف خود برسد! بنابراین بدون قضاوت دربارۀ اهداف افراد، نمیتوان اعمال آنها را قضاوت کرد.
۷. انسانها به بازارهای ناکامل موجود، #دسترسی کامل ندارند. آزادی را نباید با رقابت آزاد خلط کرد. اعضای گروههای اقتصادی ازطریق ترکیب و ادغام، منافع بیشتری به دست میآورند تا ازطریق رقابت. عملکرد #رقابت بهطور فرایندهای #انحصار را به افراد میآموزاند!
۸. اثر ارضای خواستههای فرد بر #دیگران و برعکس، لحاظ نشده است. منشأ برخی از خواسته یا ناخواستهها دیگران هستند.
۹. یک نظام مبادلاتی نمیتواند مطابق «نظریه» عمل کند مگر آنکه واحد علمی برای #اندازهگیری_ارزش داشته باشد. جامعه باید بر هر فعالیتی که با ابزار مبادله (پول) سروکار دارد، سیطره یا نظارت دقیق داشته باشد. کنترل اعتبارات و نظام بانکی مستلزم سطح نظارت بسیار بالا بر تمام کسبوکارهاست چرا که بانکداری واقعاً #آزاد بهزودی تمام روابط مبادلاتی را به #هرج_و_مرج میکشاند.
۱۰. فردگرایی نمیتواند در انتخاب بین خواستههای فعلی فرد و نیازهای آیندۀ جامعه، با واقعیت تطابق پیدا کند. براساس فردگرایی، لزوما نیازهای فردی فعلی که مشخص و معین هستند بر نیازهای آتی جامعه که مبهم و اجتماعی هستند ترجیح دارند و اینجاست که #دخالت_جامعه ضرورت پیدا میکند وگرنه پیشرفت جامعه در آینده مختل خواهد شد.
۱۱. عموما رفتار انسانها در مواجهه با ریسک و احتمال، #غیرعقلانی است و جامعه باید آزادی فردی را در این زمینه محدود کند. نهتنها قمار باید ممنوع شود بلکه شروطی باید وضع شود تا کنترل منابع و هدایت تولید ثروت در دست کسانی قرار گیرد که به طور معقول و شایستهای مسئولیت بپذیرند.
۱۲. نکتۀ آخر دربارۀ #اخلاق_توزیع است. توزیع در نظام رقابتی متاثر از فرایند بازار، ارزشگذاری خدمات مولد و البته مقید به تمام محدودیتهای بازاریابی به طور کلی است. مهمتر اینکه فرض سهمبری براساس میزان مشارکت در تولید، به لحاظ اخلاقی کماهمیت یا بیاهمیت است.
Frank Knight, Ethics of Competition, pp: 49-54
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻مبارزه با کارآفرینان!
مردم را اجیر یک سرمایهدار کردن کارآفرینی نیست...
💎 دکتر عباس جهانبخش
برشی از دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی
فیلم و صوت کامل این جلسه:
🎙 https://eitaa.com/shipaa/898
🎥 https://eitaa.com/shipaa/947
🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت):
https://eitaa.com/shipaa
«اگر انسانهایی که مأمور به ایجاد تحول در تاریخ هستند خود از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند دیگر هیچ تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد!»
#سید_مرتضی_آوینی
«سیاستگذاریها نباید محدود به ایجاد تغییرات و تحولات در درون چارچوبهای موجود، باشد. چون چارچوبهای موجود در ابعاد سیاسی و اقتصادی کشور در خلال زمان نوعاً بر مبنای نگرش لیبرالیستی و غربگرایی ایجاد شده و به دولت سیزدهم به ارث رسیده است. پس باید به دنبال سیاستگذاریهایی باشیم که هدف آن، تغییر دادن چارچوبهای موجود باشد.»
#دکتر_مسعود_درخشان
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از پایگاه خبری بردار
📌نقدی بر ادعاهای دکتر رضا غلامی درباره علوم انسانی اسلامی
▫️در پی اظهارات اخیر دکتر رضا غلامی درباره علوم انسانی اسلامی، دکتر محمدجواد رضایی، اقتصاددان و استاد دانشگاه، در یادداشتی مفصل به نقد این دیدگاهها پرداخت.
دکتر رضایی با اشاره به دو بخش کلیدی از گفتوگوی دکتر غلامی، چهار اشتباه عمده در تحلیلهای وی را برشمرد و تأکید کرد که این ادعاها نشاندهنده عدم درک صحیح از مبانی فلسفه علم، فلسفه اخلاق و ارتباط علوم انسانی با فرهنگ است.
▪️اشتباه اول: عدم التفات به مباحث فلسفه علم
دکتر رضایی با رد این ادعا که «مبانی دینی و ارزشی تنها در پشت سر علم حضور دارند»، تأکید کرد که این مؤلفهها در تمام مراحل پژوهش علمی، از شکلگیری ایده تا نظریهپردازی، حضور فعال دارند. وی با استناد به نظریات فیلسوفان علم مانند پوپر و کوهن، خاطرنشان کرد که علم یک سازه مستقل و عاری از پیشفرض نیست و ارزشها در بطن فرآیند علمی جریان دارند.
▫️اشتباه دوم: غفلت از فلسفه اخلاق
دکتر رضایی همچنین به نقش مؤلفههای اخلاقی در علوم اجتماعی مانند اقتصاد اشاره کرد و بیان داشت که این ارزشها نه تنها در پشت علم، بلکه در پیش، پس و میان نظریهها حضور دارند. وی تأکید کرد که حتی مدلهای کمّی و ریاضیاتی نیز از مفروضات ارزشی و فرهنگی تأثیر میپذیرند.
▪️اشتباه سوم: نگاه سطحی به ارتباط علوم انسانی و فرهنگ
دکتر رضایی با رد این ادعا که علوم انسانی بهطور کامل مظلوم واقع شدهاند، توضیح داد که این علوم هم بر سیاستگذاری فرهنگی تأثیر میگذارند و هم از فضای فرهنگی اثر میپذیرند. وی خاطرنشان کرد که نمیتوان بهطور مطلق علوم انسانی را مقصر یا بیتقصیر دانست، بلکه ارزیابی این مسئله نیازمند توجه به عوامل متعدد است.
▫️اشتباه چهارم: اشتباه در درک چیستی علم و دین
دکتر رضایی با اشاره به اشتراکات بین آموزههای دینی و نظریات اقتصادی، ادعای بیارتباطی دین و علم تجربی را رد کرد. وی تأکید کرد که نظریات اقتصادی در تقاطع با ارزشهای دینی مانند عدالت و مسئولیت اجتماعی قرار دارند و نمیتوان این دو حوزه را کاملاً جدا دانست.
▪️دکتر رضایی در پایان یادداشت خود، بر لزوم حضور عالمان دقیق و آگاه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی اسلامی تأکید کرد و خواستار نقدهای درونگفتمانی و پلورالیسم روشی برای پیشرفت این حوزه شد.
وی هشدار داد که بدون التفات به مبانی معرفتشناختی و فلسفی، ممکن است تلاشها برای تحول علوم انسانی به هدر رود.
🔖پایگاه خبری بُردار
| @Bordarna |
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
23.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | هوش مصنوعی، امتداد هوش اجتماعی
🔰 آیتالله میرباقری:
◀️ همچنان که فنّاوریها بهمنزلۀ قوای منفصل انسان هستند و مقیاس تصرف او را در طبیعت تغییر میدهند،
هوش مصنوعی هم امتداد هوش اجتماعی است و تابع آن عمل میکند.
#بخش_اول
☑️ @mirbaqeri_ir
تنها از منظر قدرت میتوان #اقتصاد_رقابتی و تفسیر رقابتی از زندگی را که برای آن بسیار حایز اهمیت است، توجیه کرد. اینکه اساسأ اینها را موجه بدانیم یا خیر بستگی دارد به اینکه آیا اخلاق قدرت را به مثابه مبنای جهانبینی خود بپذیریم یا خیر!
Frank Knight, 1935, 68
🆔 @DrSaeedi