eitaa logo
دکتر علی سعیدی
2.1هزار دنبال‌کننده
500 عکس
260 ویدیو
124 فایل
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی قم | استادیار گروه اقتصاد اسلامی https://qom.ac.ir/saeedi ارتباط: @a_saeedi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 برچسب نئولیبرالیسم؛ چاقویی که ممکن است دسته خودش را ببرد! 🔹 نکته جالب‌توجه این است که بیشتر مدافعان نئولیبرالیسم کسانی هستند که صبغه مهندسی دارند و کمتر مباحث اندیشه‌ای و فلسفی و تاریخی اقتصاد را مطالعه کرده‌اند. این کوته‌نظری در حدی است که حتی تناقض در دفاعیات خود از نئولیبرالیسم را هم متوجه نمی‌شوند یا اینکه به‌راحتی از کنار آن می‌گذرند و آن این‌که اگر این گزاره‌های نئولیبرالیسم است و علم از هست و نیست‌ها حکایت می‌کند پس چرا محتوای آن‌ها همگی سرشار از و نبایدها و توصیه‌های سیاستی است! اساساً این گزاره‌ها براساس کدام روش عقلی یا تجربی به‌دست‌آمده که به‌عنوان یافته‌هایی علمی تلقی شوند؟ برفرض که جامعه‌ای خاص در زمانی خاص با عمل به برخی یا همه این گزاره‌ها به موفقیت‌هایی دست یافته باشد، اما چگونه می‌توان این موفقیت را به همه جوامع و در همه زمان‌ها داد؟ 🔹 چطور می‌شود کشورهایی که تاریخ‌شان مشحون از استعمار و غارت و تحقیر ملت‌ها است به یافته‌هایی علمی دست یافته باشند که کلید سحرآمیز پیشرفت و توسعه کشورها است و این یافته‌ها را بدون هیچ هزینه و چشم‌داشتی به دولت‌ها و نخبگان ارزانی دارند؟! و چقدر دولت‌ها و نخبگان غیرلیبرال خیره‌سر و تنگ‌نظر هستند که چنین دست سخاوتی را پس می‌زنند! 🔹 بااین‌حال، ادبیات نئولیبرالیسم و مخالفت با آن در رسانه‌های داخلی بعضاً در نابه‌جاهایی مطرح می‌شود که به‌جای زدن ریشۀ مدافعان و مروجان نئولیبرال، یقه کسانی را گرفته است که نه‌تنها در دایرۀ نئولیبرالیسم نمی‌گنجند که خود از مخالفان و منتقدان این جریان هستند. وقتی به این دوستان عمدتاً انقلابی اعتراض می‌شود که چرا به‌جای زدن اصل جریان نئولیبرالیسم و سران و سرشاخه‌های اصلی آن، به سراغ خودی‌ها آمده‌اید و با کوچکترین دلالتی ایشان را توبیخ و مؤاخذه می‌کنید با این پاسخ مواجه می‌شویم که «سردمداران نئولیبرال که تکلیفشان معلوم است اما ما با خودی‌هایی سروکار داریم که …» و این خطای شناختی و محاسباتی باعث می‌شود جریان منتقد نئولیبرالیسم که عمدتاً نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی هستند به‌جای تمرکز قوا و هجمه سراسری بر نئولیبرال‌هایی که به لبۀ پرتگاه رسیده‌اند، در لحظاتی حساس به جان هم بیفتند و با ایجاد انشقاق، زمینۀ تنفس دشمن را فراهم سازند. 🔹 نمونه بارز این اتفاق در مناظره دکتر درخشان و دکتر غنی‌نژاد در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد که در آن علناً به قانون اساسی دروغ بسته شد، به رهبران و متفکران انقلاب اسلامی توهین شد و جمهوری اسلامی کمونیستی خوانده شد اما بسیاری از چهره‌های جریان حزب‌اللهی به جای سردست‌گرفتن این اعترافات و تصریحات لیبرال‌های وطنی، به مؤاخذه طرف خودی پرداختند که چرا فلان حرف را زدی و فلان حرف را نزدی! توصیه اکید بنده به همه دلسوزان و منتقدان زخم‌خورده از نئولیبرالیسم این است که تمام تیرهای خود را به سمت سردسته‌های اصلی و نشاندار این جریان هدفگیری کنند تا به توفیق الهی بتوانیم ریشه این تفکر سلطه‌گر شیطانی را بخشکانیم و دست آن را از سر کشور و مردم برای همیشه کوتاه کنیم. به عنوان حسن ختام، به این جمله از بزرگوار بسنده می‌کنم: 📣 ما از شرّ رضا خان و محمد رضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیت‌یافتگان غرب و شرق به این‌ زودیها نجات نخواهیم یافت. اینان برپادارندگان سلطه ابرقدرتها هستند و سر سپردگانی می‌باشند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمی‌شوند. ۷ دی ۱۳۶۰ 🆔 @DrSaeedi
برای اقتصاددانان 1️⃣ اقتصاد مجموعه‌ای از مدل‌هاست؛ مراقب تنوع آن‌ها باشید. 2️⃣ این یک مدل است، نه تنها مدل. 3️⃣ مدل خود را به اندازه‌ای ساده کنید که علل خاص و نحوه کار آن‌ها را جدا کند، اما نه آنقدر ساده که تعاملات کلیدی میان علل را نادیده بگیرد. 4️⃣ فرض‌های غیرواقعی مشکلی ندارند؛ فرض‌های بحرانی غیرواقعی پذیرفتنی نیستند. 5️⃣ دنیا (تقریباً) همیشه در حالت بهینۀ دوم است. 6️⃣ برای انطباق یک مدل با دنیای واقعی، نیاز به تشخیص‌های تجربی صریح دارید که بیشتر هنری است تا علمی. 7️⃣ توافق بین اقتصاددانان را با قطعیت‌داشتن درباره عملکرد دنیا اشتباه نگیرید. 8️⃣ وقتی از شما درباره اقتصاد یا سیاست سؤال می‌شود، هیچ ایرادی ندارد که بگویی «نمی‌دانم». 9️⃣ کارایی همه چیز نیست. 🔟 جایگزینی ارزش‌های خود با ارزش‌های عمومی، سوءاستفاده از تخصص شماست. برای غیراقتصاددانان 1️⃣ اقتصاد مجموعه‌ای از مدل‌هاست که هیچ نتیجه‌گیری از پیش تعیین‌شده‌ای ندارد؛ هرگونه استدلال دیگری را رد کنید. 2️⃣ مدل یک اقتصاددان را به دلیل فرض‌هایش نقد نکنید؛ بپرسید اگر برخی فرض‌های مشکل‌دار واقعی‌تر بودند، نتایج چگونه تغییر می‌کرد. 3️⃣ تحلیل به ساده‌سازی نیاز دارد؛ مراقب تناقض باشید که خود را به عنوان پیچیدگی جا می‌زند. 4️⃣ اجازه ندهید ریاضیات شما را بترساند؛ اقتصاددانان از ریاضیات استفاده می‌کنند نه چون باهوش هستند، بلکه چون به‌قدرکافی باهوش نیستند. 5️⃣ وقتی یک اقتصاددان پیشنهادی می‌دهد، بپرسید چه چیزی او را مطمئن می‌کند که مدل مفروض او بر موضوع مورد نظر منطبق است. 6️⃣ وقتی یک اقتصاددان از اصطلاح «رفاه اقتصادی» استفاده می‌کند، بپرسید منظور او از این اصطلاح چیست. 7️⃣ مراقب باشید چون اقتصاددان ممکن است در جمع به‌گونه‌ای متفاوت از سمینار علمی صحبت کند. 8️⃣ اقتصاددانان بازارها را (تماماً) پرستش نمی‌کنند، اما بهتر از شما می‌دانند که چگونه کار می‌کنند. 9️⃣ اگر فکر می‌کنید همه اقتصاددانان مشابه فکر می‌کنند، در یکی از سمینارهای آن‌ها شرکت کنید. 🔟 اگر فکر می‌کنید اقتصاددانان به طور خاص بی‌ادب هستند در یکی از سمینارهای آن‌ها شرکت کنید. 🔗 به نقل از کتاب «اقتصاد حکم می‌راند: راست و دروغ علم ملالت‌انگیز!، نوشتۀ دنی ردریک "Economics Rules – The Rights and Wrongs of the Dismal Science", by Dani Rodrik, WW Norton, 2016 🆔 @DrSaeedi
معرفی کتاب «اقتصاد حکم می‌راند» 🔸 دراین کتاب دنی ردریک به بررسی دقیق علم اقتصاد می‌پردازد تا نشان دهد در چه شرایطی ناکارآمد است و در چه شرایطی جواب می‌دهد تا بتواند تلقی خوشبینانه‌ای از این علم ارائه دهد. با نگاهی نسبتا عمیق به تاریخ این علم، ردیک استدلال می‌کند که اقتصاد می‌تواند ابزاری قوی برای بهبود جهان باشد اما تنها در صورتی که اقتصاددانان از ارائۀ نظریات جهانشمول خودداری کنند و بر تعیین دقیق وضعیت‌های مورد بررسی تمرکز کنند. 🔸 اگرچه نویسندۀ کتاب «اقتصاد حکم می‌راند» استفاده از مدل‌های ریاضی را نقطۀ قوت علم اقتصاد می‌داند اما اعتراف می‌کند که غالبا اقتصاددانان اشتباهاً یک مدل خاص را به‌عنوان تنها مدل در همه جا و همه وقت به کار می‌برند. 🔸 او در شش فصل کتاب، از آدام اسمیت تا مطالعات معاصر دربارۀ جهانی‌سازی را مرور می‌کند تا نشان دهد چگونه وضعیت‌های مختلف، مدلهای متفاوتی را می‌طلبند. درواقع هر مدل، قصه‌ای جزئی و جانبدارانه دربارۀ عملکرد جهان ارائه می‌دهد. این قصه‌ها حاوی درس‌های گسترده‌ای است که بعضا متناقض‌اند؛ درست مانند افسانه‌های کودکانه‌ای که ارزش‌های اخلاقی متنوعی را ارائه می‌دهند. 🔸 سقوط بانک لمون برادرز در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷ ش) بسیاری از فروض عمیق اقتصاددانان دربارۀ بازارهای آزاد را به چالش کشید. ردریک نشان می‌دهد که چگونه جعبه‌ابزار مدل‌های اقتصادی می‌تواند گسترش یابد اگر انتخاب مدل‌ها مبتنی بر وضعیت‌ها و شرایط عینی صورت بگیرد. 🆔 @DrSaeedi
https://ppp-calculator.com سایت محاسبه قدرت خرید: قدرت خرید هر ۱ دلار آمریکا تقریبا معادل ۷هزار تومان در ایران (۷۰،۹۶۸ریال) است. 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
قدرت خرید یک دلار در ایران معادل قدرت خرید چند تومان است؟ برای محاسبه قدرت خرید دلار، سبدی از کالاهای پرمصرف یا پایه‌ای تر را انتخاب می‌کنند. قدرت خریدهای این‌ها را در آمریکا و ایران مقایسه می‌کنند و پس از محاسبه میانگین موزون (بر اساس وزن در مصرف کل) به یک عدد می‌رسند. این اعداد را برخی مراکز بین‌المللی محاسبه کرده‌اند. به عنوان مثال، اگر از سایت https://ppp-calculator.com برای محاسبه استفاده کنیم، به عدد ۷۰۹۶۸ ریال در ازای هر دلار می‌رسیم. صندوق بین‌المللی پول، این عدد را ۱۴۷ هزار ریال بیان کرده‌اند. شاید این عدد در ذهن ما خنده‌دار به نظر برسد. اما بگذارید کمی واقعی تر و با مراجعه به آمار خرده فروشی در ایران و آمریکا، این عدد را برای برخی از کالاهای پراهمیت در زندگی مردم محاسبه کنیم. 🔹هر لیتر بنزین در آمریکا حدودا ۸۱ سنت است. یعنی با یک دلار در آمریکا می‌توان ۱.۲ لیتر بنزین خرید. قیمت ۱.۲ لیتر بنزین در ایران، ۳۶۰۰ تومان است. یعنی اگر کالای واسطه محاسبه، بنزین باشد، هر دلار آمریکا، معادل ۳۶۰۰ تومان قدرت خرید دارد. 🔹هر کیلو نان به طور متوسط در آمریکا ۴ دلار است. یعنی با ۱ دلار در آمریکا می‌توان ۲۵۰ گرم نان خرید. قیمت ۲۵۰ گرم نان در ایران بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان است. یعنی حداکثر ۲۵۰۰ تومان. 🔹متوسط قیمت برنج در آمریکا، ۴.۵ دلار در هر کیلو است. یعنی با ۱ دلار آمریکا می‌توان تقریبا ۲۲۲ گرم برنج خریداری کرد. این مقدار برنج را در ایران می‌توان با حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان خریداری کرد. البته در مورد برنج ایرانی این عدد می‌تواند تا ۳۰ هزارتومان هم برسد. 🔹قیمت یک ورق ۱۰ عددی قرص استامینوفن در آمریکا حداقل ۱ دلار است. قیمت این ورق قرص در ایران بدون بیمه حداکثر ۱۰ هزار تومان است. یعنی اگر یک داروی پرمصرف مثل استامینوفن را در نظر بگیریم، قدرت خرید دلار، ۱۰۰۰۰ تومان خواهد بود. 🔹قیمت هر گیگابایت اینترنت همراه در آمریکا، ۶ دلار است. یعنی با یک دلار در آمریکا می‌توان حداکثر ۲۰۰ مگابایت اینترنت همراه خریداری کرد. قیمت این مقدار اینترنت در ایران با توجه به بسته‌های موجود، حداکثر ۲۰۰۰ تومان است. لذا اگر اینترنت را کالای واسطه در محاسبه قدرت خرید قرار دهیم، قدرت خرید هر دلار در ایران معادل ۲۰۰۰ تومان است. 🔹قیمت هر کیلو گوشت گاو در آمریکا به طور متوسط ۱۶ دلار است. یعنی با یک دلار در آمریکا می‌توان حدود ۶۲ گرم گوشت گاو خرید. همین مقدار گوشت گاو در ایران را می‌توان با قیمت حدود ۲۱۷۰۰ تومان می‌توان خرید. یعنی اگر گوشت گاو را معیار قرار دهیم، قدرت خرید دلار در ایران ۲۱۷۰۰ تومان است. 🔹اجاره یک آپارتمان ۴۵ تا ۹۰ متری در آمریکا به طور متوسط در هر ماه ۱۵۵۹ دلار است. یعنی در هر روز تقریبا ۵۲ دلار. یعنی تقریبا هر متر در هر روز حدود ۱ دلار. اجاره هر متر آپارتمان با همین ابعاد در ایران، در هر روز حدودا ۴۷۶۰ تومان است. لذا اگر معیار را اجاره بهای مسکن قرار دهیم، قدرت خرید دلار در ایران ۴۷۶۰ تومان است. 🔹حال این عدد را می‌توان در مورد کالاهای دیگر هم بررسی کرد. طبعا در مورد کالاهای وارداتی یا کالاهایی که با نرخ دلاری قیمت‌گذاری می‌شوند بالاتر است. زمانی که از قدرت خرید دلار در یک کشور صحبت می‌کنیم، باید شاخصی جمعی از کالاها را ارائه کنیم. محاسبه این عدد پیچیده است. در اینجاست که از مراکز آماری انتظار می‌رود، محاسباتی شفاف و دقیق را ارائه کنند. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
💢 دعوت به مناظره 🔹 اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی اقتصاد کشور با توجه به اهمیت نرخ دلار و تأثیرات آن بر قدرت خرید مردم و اختلاف نظر کارشناسان در این موضوع و در راستای آگاه‌سازی هر چه بیشتر مردم و ارائه راهکارهای علمی برای تعیین قیمت واقعی دلار، از جناب آقای دکتر عبدالناصر همتی، وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی و جناب آقای دکتر حسین صمصامی، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی برای حضور در مناظره‌ای با همین موضوع، دعوت به عمل می‌آورد. 🔻لازم به ذکر است این مناظره در محیطی کاملاً بی‌طرف و با حضور رسانه‌های رسمی کشور برگزار خواهد شد. 🖇 مشاهده نامه دعوت به مناظره اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی اقتصاد کشور 🇮🇷 🆔 Eitaa | Aparat 🔸کانال رسمی دکتر حسین صمصامی همه جهت تحقق اقتصاداسلامی رسانه باشیم. https://eitaa.com/joinchat/1802830600C66b40c86de
برخی با انتشار این عکس‌نوشته، آن را علیه شهیدرئیسی تفسیر کرده و هجمه سنگینی را علیه دکتر عبدالملکی آغاز کرده‌اند. 🔸 اولا حرف شهید رئیسی به هیچ وجه غیرکارشناسی نیست. مسئله تزاحم بین دو ملاک است: یکی لزوم افزایش حداقل حقوق کارگران و دیگری افزایش کسری بودجه. اگر بپذیریم حرف آقای میرکاظمی از روی کارشناسی بوده، شهید رئیسی مصالح کارگران را ترجیح داده و این کاملا اصولی است. 🔸 اما اینکه افزایش ۵۷درصدی حداقل دستمزد دقیقاً چقدر باعث کسری بودجه می‌شود در حالی که مسئله افزایش دستمزد کارگران بخش خصوصی بوده نه کارکنان دولت، آقای میرکاظمی باید پاسخگو باشد. 🔸حتی اگر بپذیریم محاسبات میرکاظمی درست باشد، واقعا ۲۵ همت در مقابل ۴۰۰ همت خیلی قابل اعتنا نیست و شهید رئیسی اینجا هم حرف بدی نزده. 🔸 ضمن اینکه مسئله ۶٪ کسری بودجه بیشتر در مقابل مسائل اساسی اقتصاد مثل شکاف طبقاتی و معیشت کارگران چقدر اهمیت دارد؟ متاسفانه غلبه تفکرات لیبرالیستی و پروپاگاندای رسانه‌ای‌شان باعث شده که مسائل کم‌اهمیتی مثل کسری بودجه و ناترازی، تبدیل به مسائل مهم و کلیدی شود! 🔸پی‌نوشت: مغالطه‌ای در مسئله افزایش ۵۷درصدی حقوق اتفاق افتاد و آن اینکه ۵۷٪ افزایش پیدا کرد نه حقوق همه کارگران. افزایش حقوق به صورت پلکانی صورت گرفت و به طور متوسط در آن سال حقوق کارگران حدود ۳۰٪ افزایش یافت که باز هم کمتر از تورم ۴۰ درصدی بود که قانون الزام کرده و متاسفانه هیچ دولتی آن را اجرا نمی‌کند. 🆔 @DrSaeedi
۱۲ دلیل فرانک نایت برای بی‌کفایتی سیاست لسه‌فر (بگذار بشود/ بازار آزاد رقابتی) در تفسیر یا تطابق با واقع: ۱. واحد تحلیل در واقعیت نیست بلکه است. ۲. خودش محصول نظام اقتصادی است و این نظام اقتصادی جزئی بنیادین از است که تمایلات و نیازهای او را شکل داده است. ۳. فرض به معنای تقسیم‌پذیری کامل و جابجایی تمام کالاها و خدمات آنقدر ساده‌سازی شده است که نتایج حاصل از نظریه را مخدوش می‌سازد. ۴. فرض افراد از فرصت‌های مبادلاتی پیش رو که از مفروضات مهم رقابت کامل است، در بسیاری از بازارها وجود ندارد. ۵. در عالم واقع افراد از ویژگی‌ها و نیروهای کالاها و خدمات عرضه‌شده برای تامین خواسته‌های خود آگاهی دقیق ندارند. ۶. نتایج اعمال آگاهانه افراد همان است که برای آن‌ها اقدام کرده‌اند. بنابراین تنها در صورتی که خود این اهداف مطلوب باشند می‌توان آن اعمال را خوب دانست نه صرفا به این خاطر که فرد نوعی توانسته است به بهترین نحو ممکن به اهداف خود برسد! بنابراین بدون قضاوت دربارۀ اهداف افراد، نمی‌توان اعمال آن‌ها را قضاوت کرد. ۷. انسان‌ها به بازارهای ناکامل موجود، کامل ندارند. آزادی را نباید با رقابت آزاد خلط کرد. اعضای گروه‌های اقتصادی ازطریق ترکیب و ادغام، منافع بیشتری به دست می‌آورند تا ازطریق رقابت. عملکرد به‌طور فراینده‌ای را به افراد می‌آموزاند! ۸. اثر ارضای خواسته‌های فرد بر و برعکس، لحاظ نشده است. منشأ برخی از خواسته یا ناخواسته‌ها دیگران هستند. ۹. یک نظام مبادلاتی نمی‌تواند مطابق «نظریه» عمل کند مگر آنکه واحد علمی برای داشته باشد. جامعه باید بر هر فعالیتی که با ابزار مبادله (پول) سروکار دارد، سیطره یا نظارت دقیق داشته باشد. کنترل اعتبارات و نظام بانکی مستلزم سطح نظارت بسیار بالا بر تمام کسب‌وکارهاست چرا که بانکداری واقعاً به‌زودی تمام روابط مبادلاتی را به می‌کشاند. ۱۰. فردگرایی نمی‌تواند در انتخاب بین خواسته‌های فعلی فرد و نیازهای آیندۀ جامعه، با واقعیت تطابق پیدا کند. براساس فردگرایی، لزوما نیازهای فردی فعلی که مشخص و معین هستند بر نیازهای آتی جامعه که مبهم و اجتماعی هستند ترجیح دارند و اینجاست که ضرورت پیدا می‌کند وگرنه پیشرفت جامعه در آینده مختل خواهد شد. ۱۱. عموما رفتار انسان‌ها در مواجهه با ریسک و احتمال، است و جامعه باید آزادی فردی را در این زمینه محدود کند. نه‌تنها قمار باید ممنوع شود بلکه شروطی باید وضع شود تا کنترل منابع و هدایت تولید ثروت در دست کسانی قرار گیرد که به طور معقول و شایسته‌ای مسئولیت بپذیرند. ۱۲. نکتۀ‌ آخر دربارۀ است. توزیع در نظام رقابتی متاثر از فرایند بازار، ارزشگذاری خدمات مولد و البته مقید به تمام محدودیت‌های بازاریابی به طور کلی است. مهمتر اینکه فرض سهم‌بری براساس میزان مشارکت در تولید، به لحاظ اخلاقی کم‌اهمیت یا بی‌اهمیت است. Frank Knight, Ethics of Competition, pp: 49-54 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻مبارزه با کارآفرینان! مردم را اجیر یک سرمایه‌دار کردن کارآفرینی نیست... 💎 دکتر عباس جهانبخش برشی از دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی فیلم و صوت کامل این جلسه: 🎙 https://eitaa.com/shipaa/898 🎥 https://eitaa.com/shipaa/947 🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت): https://eitaa.com/shipaa
«اگر انسان‌هایی که مأمور به ایجاد تحول در تاریخ هستند خود از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند دیگر هیچ تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد!» «سیاستگذاری‌ها نباید محدود به ایجاد تغییرات و تحولات در درون چارچوب‌های موجود، باشد. چون چارچوب‌های موجود در ابعاد سیاسی و اقتصادی کشور در خلال زمان نوعاً بر مبنای نگرش لیبرالیستی و غرب‌گرایی ایجاد شده و به دولت سیزدهم به ارث رسیده است. پس باید به دنبال سیاستگذاری‌هایی باشیم که هدف آن، تغییر دادن چارچوب‌های موجود باشد.» 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از پایگاه خبری بردار
📌نقدی بر ادعاهای دکتر رضا غلامی درباره علوم انسانی اسلامی ▫️در پی اظهارات اخیر دکتر رضا غلامی درباره علوم انسانی اسلامی، دکتر محمدجواد رضایی، اقتصاددان و استاد دانشگاه، در یادداشتی مفصل به نقد این دیدگاه‌ها پرداخت. دکتر رضایی با اشاره به دو بخش کلیدی از گفت‌وگوی دکتر غلامی، چهار اشتباه عمده در تحلیل‌های وی را برشمرد و تأکید کرد که این ادعاها نشان‌دهنده عدم درک صحیح از مبانی فلسفه علم، فلسفه اخلاق و ارتباط علوم انسانی با فرهنگ است. ▪️اشتباه اول: عدم التفات به مباحث فلسفه علم دکتر رضایی با رد این ادعا که «مبانی دینی و ارزشی تنها در پشت سر علم حضور دارند»، تأکید کرد که این مؤلفه‌ها در تمام مراحل پژوهش علمی، از شکل‌گیری ایده تا نظریه‌پردازی، حضور فعال دارند. وی با استناد به نظریات فیلسوفان علم مانند پوپر و کوهن، خاطرنشان کرد که علم یک سازه مستقل و عاری از پیش‌فرض نیست و ارزش‌ها در بطن فرآیند علمی جریان دارند. ▫️اشتباه دوم: غفلت از فلسفه اخلاق دکتر رضایی همچنین به نقش مؤلفه‌های اخلاقی در علوم اجتماعی مانند اقتصاد اشاره کرد و بیان داشت که این ارزش‌ها نه تنها در پشت علم، بلکه در پیش، پس و میان نظریه‌ها حضور دارند. وی تأکید کرد که حتی مدل‌های کمّی و ریاضیاتی نیز از مفروضات ارزشی و فرهنگی تأثیر می‌پذیرند. ▪️اشتباه سوم: نگاه سطحی به ارتباط علوم انسانی و فرهنگ دکتر رضایی با رد این ادعا که علوم انسانی به‌طور کامل مظلوم واقع شده‌اند، توضیح داد که این علوم هم بر سیاستگذاری فرهنگی تأثیر می‌گذارند و هم از فضای فرهنگی اثر می‌پذیرند. وی خاطرنشان کرد که نمی‌توان به‌طور مطلق علوم انسانی را مقصر یا بی‌تقصیر دانست، بلکه ارزیابی این مسئله نیازمند توجه به عوامل متعدد است. ▫️اشتباه چهارم: اشتباه در درک چیستی علم و دین دکتر رضایی با اشاره به اشتراکات بین آموزه‌های دینی و نظریات اقتصادی، ادعای بی‌ارتباطی دین و علم تجربی را رد کرد. وی تأکید کرد که نظریات اقتصادی در تقاطع با ارزش‌های دینی مانند عدالت و مسئولیت اجتماعی قرار دارند و نمی‌توان این دو حوزه را کاملاً جدا دانست. ▪️دکتر رضایی در پایان یادداشت خود، بر لزوم حضور عالمان دقیق و آگاه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی اسلامی تأکید کرد و خواستار نقدهای درون‌گفتمانی و پلورالیسم روشی برای پیشرفت این حوزه شد. وی هشدار داد که بدون التفات به مبانی معرفت‌شناختی و فلسفی، ممکن است تلاش‌ها برای تحول علوم انسانی به هدر رود. 🔖پایگاه خبری بُردار | @Bordarna |
23.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | هوش مصنوعی، امتداد هوش اجتماعی 🔰 آیت‌الله میرباقری: ◀️ همچنان که فنّاوری‌ها به‌منزلۀ قوای منفصل انسان هستند و مقیاس تصرف او را در طبیعت تغییر می‌دهند، هوش مصنوعی هم امتداد هوش اجتماعی است و تابع آن عمل می‌کند. ☑️ @mirbaqeri_ir