با سلام خدمت دانشجویان #اقتصاد_خرد۲
جلسه اول امروز برگزار نمیشود.
جلسه ساعت ۱۶ برگزار میشود انشاالله
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔰 اولین پیشنشست بینالمللی همایش مردمیسازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی؛
❇️با موضوع
🔸 «الگویی جدید برای توسعه تعاونیها»،
با ارائه
♦️ تی گنزا، مدیر مؤسسه دموکراسی اقتصادی اسلوونی،
و
نقد
1️⃣ دکتر علی نعمتی و 2️⃣ دکتر علی مصطفوی ثانی
⏰ چهارشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۵.
🔗 لینک ورود: http://vroom.um.ac.ir/ishm
✅ پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
✅ هیئت اندیشهورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی
💠 @QasdWay
هدایت شده از اندیشکده قصد
⚜️ ابهامات در مفاهیم سرمایه، سرمایهدار و سرمایهداری (۲) در زبان و ادبیات فارسی
✍️ پروفسور مسعود درخشان
🔸 به کارگیری این اصطلاحات در جایگاه نامناسب، موجب شد که از آن به بعد، به هر کلامی و هر موضعگیری و هر تحلیلی در خصوص ویژگیهای نظام سرمایهداری، بحرانهای ذاتی نظام سرمایهداری، تحولات آتی این نظام، تعارض طبقه سرمایهدار و طبقه کارگر، استثمار و نظایر آن بلافاصله برچسب سوسیالیستی یا مارکسیستی زده شود.
🔹 در ترجمه کاپیتالیست به سرمایهدار و کاپیتالیسم به سرمایهداری، سؤالات و ابهامات متعددی مطرح میشود. زیرا آنچه از واژگان سرمایهدار و سرمایهداری در زبان فارسی مراد میشود با واژگان کاپیتالیست و کاپیتالیسم در مکتوبات اقتصادی مغرب زمین تفاوتهای جدی دارد. در زبان فارسی، سرمایهداری به معنای «سرمایه داشتن و سرمایهدار بودن» و نیز «مالداری و ثروتمندی» است. در لغتنامه دهخدا، سرمایهدار، «صاحب سرمایه، دارای سرمایه، پولدار و ثروتمند» تعریف شده است. همچنین، سرمایه به معنای.....
🔹 سرمایهداری در این تعاریف، مطلقا به معنای «نظام اقتصادی» نیست و لذا اگر کاپیتالیسم را به سرمایهداری در معنای فوق الذکر ترجمه کنیم قطعا به خطا رفتهایم. از این رو، نویسنده در مواردی، برای پرهیز از این ابهام، از واژه «سرمایهمداری» برای ترجمه کاپیتالیسم استفاده کرده است. زیرا که در این نظام، سرمایه مدارِ تنظیم امور اقتصادی است و سرمایه مبنای رشد اقتصادی است و سرمایهگذاری عامل رشد اقتصادی است.....
🔰مطالعه ادامه این مطلب کوتاه در سایت قصد:
http://profderakhshan.qasd.ir/articles/599#start
💠@QasdWay
هدایت شده از اندیشکده قصد
⚜️ ابهامات در مفاهیم سرمایه، سرمایهدار و سرمایهداری (۲) در زبان و ادبیات فارسی
🔹 در ترجمه کاپیتالیست به سرمایهدار نیز ابهامهای زیادی وجود دارد. واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی گاه به صورت اسم به کار می رود و مراد از آن کسی است که صاحب سرمایه بوده و یا آنکه ثروتمند باشد. در این معنا، واژگان سرمایهدار یا صاحب سرمایه مطلقا منحصر به نظام کاپیتالیسم نیست بلکه این واژگان را میتوان برای هر فردی که صاحب سرمایه و ثروت در هر عصری و برای هر نظامی است به کار برد. ناگفته نماند که واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی همچنین به فردی اطلاق می شود که از نظام کاپیتالیسم حمایت میکند، همچون سوسیالیست که به فردی گفته می شود که حامی نظام سوسیالیسم است. واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی گاه به صورت قید به کار میرود و مراد از آن، نظامی است که بر مبنای کاپیتالیسم استوار است، مانند «نظام کاپیتالیستی» یا «اقتصاد کاپیتالیستی».
✳️ امروزه از واژگان سرمایهدار و سرمایهداری در زبان محاورهای، در رسانهها، در مجامع علمی و دانشگاهی و در حوزههای علمیه برداشتهای متفاوتی میشود و لذا بر ابهامات موجود در مفاهیم واقعیِ این اصطلاحات میافزاید. متأسفانه این ابهامات در تحلیلهای اقتصاد اسلامی وارد شده است و طیف گستردهای از تحلیلهای نادرست را به دنبال داشته است.
✳️ در یک سوی این طیف، سازگاری اقتصاد اسلامی با سرمایهداری مطرح است و در سوی دیگر این طیف ضرورت اجتهاد نسبت به «کل نظام سرمایهداری» به منظور استنباط احکام فقهی در خصوص نظام سرمایهداری مورد تأکید قرار گرفته است. این همه، محصول عدم دقت کافی در مفهوم «سرمایهداری» است که برای ترجمه «کاپیتالیسم» به کار رفته است.
🔸 حاصل آنکه مفاهیمی چون کاپیتالیست و کاپیتالیسم بعد از انقلاب صنعتی در اروپا شکل گرفت و در فرایند رشد سریع صنعتی و ظهور بحران های بزرگ کارگری در کشورهای صنعتی مانند انگلستان، فرانسه و آلمان به سرعت در محافل علمی و سیاسی آنجا رواج یافت. بعد از پیروزی انقلاب کارگری 1917 روسیه و استقرار حکومت کمونیستی در آن کشور، این اصطلاحات به ایران وارد شد و برخی نویسندگان، یا به اصطلاح آن زمان «روشنفکران»، بدون آگاهی از مفاهیم واقعی و بدون توجه به فرایند تاریخی شکلگیری آنها، این اصطلاحات را به ترتیب به سرمایهدار و سرمایهداری ترجمه کردند غافل از آنکه سرمایهدار و سرمایهداری اساسا به لحاظ تاریخی بار ارزشی منفی در ادبیات فارسی نداشته است.
⭕️ بی دلیل نیست که بعد از سپری شدن یک قرن، هنوز اکثر مدرسان و پژوهشگران علوم انسانی در کشور این مفاهیم را نقادانه بررسی نکردهاند و حتی برخی معتقدند که اقتصاد اسلامی هیچ تعارضی با کاپیتالیسم ندارد زیرا که اسلام با سرمایه داری (به معنای داشتن سرمایه) مخالف نیست.
✅ در پایان نیز نباید این نکته مغفول بماند که سوسیالیسم و کمونیسم و شعارها و مفاهیم آنها حاصل مجادله و مناقشه فکری با نظام کاپیتالیسم یا سرمایهداری صنعتی بود که بعد از انقلاب صنعتی در اروپا شکل گرفت و اساسا ربطی به نظام اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور ما در اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم ندارد.
✅ متأسفانه، به کارگیری این اصطلاحات در جایگاه نامناسب، موجب شد که از آن به بعد، به هر کلامی و هر موضع گیری و هر تحلیلی در خصوص ویژگیهای نظام سرمایه داری، بحران های ذاتی نظام سرمایه داری، تحولات آتی این نظام، تعارض طبقه سرمایهدار و طبقه کارگر، حتی به کار گیری اصطلاحاتی همچون سرمایه داری صنعتی، سرمایه داری تجاری و سرمایه داری مالی، استثمار و نظایر آن بلافاصله بر چسب سوسیالیستی یا مارکسیستی زده شود و تحلیل گران و کاربران این مفاهیم و اصطلاحات را سوسیالیست و مارکسیست بنامند و آنان را در گروه ماتریالیستها و ملحدان و معاندان با ادیان الهی طبقهبندی کنند.
✳️ این، قویترین سلاحی است که مدتهاست لیبرالیستها و طرفداران نظام سرمایهداری عليه ناقدان خویش به کار میبرند و متأسفانه تحلیلگران اقتصاد اسلامی نیز به این حیله و حربه و ریشهیابی آن توجه کافی مبذول نکردهاند.
🔰برای مطالعه ادامه این مطلب و دیگر مطالب اقتصادی به لینک زیر در سایت قصد مراجعه نمایید:
🔗 http://profderakhshan.qasd.ir/articles/599#start
💠@QasdWay
این دو مطلب اخیر را همه دانشجویان بهویژه دانشجویان #نقد_نظریه_های_سنتی_اقتصاد مطالعه کنند.
یانیس واروفاکیس در کتاب حرفهایی با دخترم درباره اقتصاد جمله جالبی دارد:
دلیل من برای نوشتن این کتاب، این اعتقاد راسخ بود که:
اقتصاد خیلی مهمتر از آن است که آن را به اقتصاددانان بسپاریم... هر چه الگوهای اقتصادی علمیتر میشوند، رابطه کمتری با اقتصاد واقعی و موجود جهان پیدا میکنند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
خلاصه ای از کتاب حرف های با دخترم درباره اقتصاد را از لینک زیر در کست باکس بشنوید.
https://castbox.fm/vb/425212878
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
با سلام خدمت دانشجویان محترم #نقد_نظریات_سنتی_اقتصاد
کلاس امروز به صورت آفلاین در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
خردورزی - شماره 10 - اقتصاد - کم حجم.pdf
30.44M
📍#اختصاصی
📰 #نشریه
✅پیشنهاد دانلود
💠 موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد:
🔸دهمین شماره مجله خردورزی
⭕️ درآمدی بر #اقتصاد_شناختی، نقد ناقدان #اقتصاد_اسلامی
🔰در این شماره از مجله خواهید خواند:
📌#سکولاریسم در حوزه و #اخباریگری در دانشگاه،
جریانشناسی مواجهه مکاتب نظری علوم انسانی با اقتصاد اسلامی.
📌جنگهای نوین اقتصادی و انگارههای ذهنی مانع تولید،
بررسی #نفوذ_هیبریدی دشمن در عرصههای مختلف اقتصادی.
📌#الیگارشها، اصلیترین مانع پیشرفت اقتصاد؛راهکارها و راهبردهای اقتصادی برونرفت ازمعضالت اقتصادی.
📌#دارسی، بیماری هلندی مانع تولید؛ بررسی انگارههای ذهنی مانع تولید.
📌افسانه علم اقتصاد؛ نقد تحصیلات #آکادمیک و #ژورنالیسم دانش اقتصاد.
و....
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت
#اقتصاد
#خردورزی
لینک شماره دهم خردورزی:
💢fekrat.net/?p=5449
لینک شماره نهم خردورزی:
💢fekrat.net/4882/
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net