جزء19_140617125655.mp3
4.02M
#تحدیر(تندخواني)
#استاد_معتز_آقايي
#جزء_نوزدهم
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
#بیان_احکام
#احکام_روزه
◀️ مسأله 1669 ) کسى که کفّاره روزه ماه رمضان بر او واجب است، باید یک بنده آزاد کند یا به دستورى که در مسأله بعد گفته مى شود دو ماه روزه بگیرد یا شصت فقیر را سیر کند یا به هرکدام یک مُدّ که تقریباً ده سیر(750گرم) است، طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها بدهد و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، بنابراحتیاط واجب یا باید هیجده روز روزه بگیرد و یا هرچند مد که مى تواند به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند روزه بگیرد و نه طعام بدهد باید استغفار کند. اگرچه مثلاً یک مرتبه بگوید: «استغفرالله» و هر وقت بتواند کفاره را بدهد.
◀️ مسأله 1670 ) کسى که مى خواهد دو ماه کفاره روزه ماه رمضان را بگیرد باید یک ماه تمام و یک روز آن را از ماه دیگر پى در پى بگیرد و اگر بقیه آن پىدرپى نباشد، اشکال ندارد.
ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3407347782C6a1edc0676
تلگرام
https://t.me/+PA6VP_9f5EnsFUNq 👈
#استفتاء
#احکام_روزه
🔻🔻سوال: زکات فطره کی واجب می شود و کی باید پرداخت شود؟
🔻جواب: فطره اوّل شب عید واجب می شود ولی پرداخت آن بنابر احتیاط باید در روز عید از طلوع فجر تا ظهر باشد. اگر بخواهد نماز عید بخواند، بنابر احتیاط پیش از نماز باید پرداخت کند.
📣 ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3407347782C6a1edc0676
تلگرام
https://t.me/+PA6VP_9f5EnsFUNq 👈
#تأویل_الآیات
#سوره_قدر
#انا_انزلناه_في_لیلة_القدر
✨بسم الله الرحمن الرحیم
✍در اين مجال از تأويل آيات مبارکات سوره قدر، به بيان تفسير بطني آن برگرفته از احاديث و روايات و نصوص مي پردازيم؛ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.
💠 «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ»
➖آیه مبارکه با « إنَّ » به منظور تأکید بسیار که به همراه ضمیر « نا»، « إنّا » می شود، آغاز شده است. عظمت و موقعیّت « إنّا » در ضمیری است که « نا » به او بر می گردد که اینجا ضمیر، جمع متکلّم مع الغیر می باشد.
➖« أَنْزَلْناهُ» در باب افعال از ریشه « نَزَلَ »، مصدر « إنزال»، ( أنزَلَ، یُنزِلُ، إنزال) است. مرجع ضمیر« هُ » در «أَنْزَلْناهُ» محذوف است. ضمیری که « هُ » به آن بر می گردد در آیه ظاهر نیست؛ اما در «إنّا» مستودع می باشد.
➖« هُ » و آنچه که ضمیر « هُ » در «إِنَّا أَنْزَلْناهُ» به آن بر می گردد، بدون اشاره مستقیم به وجود و نقش او، معلوم تلقی شده و در پیش مخاطب، محققا معلوم دانسته شده است. مرجع ضمیر « هُ »، معرفه و معروف و شناخته شده ای است که در نزد مخاطب، معروف ازلی می باشد. لهذا بدون اشاره مستقیم به آن، ضمیر، بعد از «أَنْزَلْنا» آورده شده است: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ».
➖« في لَيْلَةِ الْقَدْرِ»، جار و مجرور و ظرف نزول «هُ» می باشد. محور آیه مبارکه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ»، این « هُ » است که ضمیری است که بدون وجود ضمیر مرجع در وسط آیه مبارکه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ» ظاهر شده و تمام معنای این آیه از « هُ » نشأت می گیرد.
✔️در آيه مبارکه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ» « لیلة القدر» به معنای ذاتی بکار برده نشده است؛ چون فرموده اند: « الْقَدْرُ، اللَّه تعالی » (۱) یعنی « القدر» یکی از أسماء الله است و لیلة القدر، لیل و ظرفی است منتسب به اسم الله؛ و مضاف و مضاف إلیه می باشد. چون در آیه بعد می فرماید :« وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْر». بنابراین، در این آیه لیلةالقدر به معنای ذاتی تبیین نشده و در این آیه مبارکه اشاره به شأن لیلة القدر است.
✔️ به عبارت دیگر، یکی از شئون لیلةالقدر در این آیه مبارکه بیان شده است: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ ».
💠«وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ »
در آیه مبارکه دوم، «وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ »، اشاره به تنزیهی بودن معرفت لیلةالقدر دارد؛ بدین معنا که لیلة القدر، دست نیافتنی است.
💠« لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر»
شأن دیگر لیلة القدر در آیه سوم بیان می شود: « لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر».
💠« تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها»
شأن دیگرِ لیلة القدر در آیه بعدی بیان ذکر می شود:« تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها».
✔️بدین ترتیب در آیه اوّل، انزال هو و انزال « هُ »، در لیلةالقدر، محور اصلی آیه است. اما در آيه چهارم می فرمايد:« تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها» که اینجا تنزّل ملائکه و الرّوح، محور اصلی آیه می باشد که «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْر» است.
ا=┅═✧منابع✧═┅=ا
(۱).الصّادق (علیه السلام): اللَّیْلَهًْ فَاطِمَهًْ (سلام الله علیها) وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَهًْ (سلام الله علیها) حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَهًْ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَهًْ (سلام الله علیها) لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا.
بحارالأنوار، ج۴۳، ص۶۵/ تفسیر فرات الکوفی، ص۵۸۱
📣 ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3407347782C6a1edc0676
تلگرام
https://t.me/+PA6VP_9f5EnsFUNq 👈
🕌دعای روز بیستم ماه مبارك رمضان
🍃اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّكینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.
🌸خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت وببند برایم درهاى آتش دوزخ را و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن اى نازل كننده آرامش در دلهاى مؤمنان.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
جزء20_150617105207.mp3
3.95M
#تحدیر(تندخواني)
#استاد_معتز_آقايي
#جزء_بيستم
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
#بیان_احکام
#احکام_روزه
جاهائى که فقط قضاى روزه واجب است
◀️مسأله 1697 ) در چند صورت فقط قضاى روزه بر انسان واجب است و کفاره واجب نیست:
اول – این که روزه دار در روز ماه رمضان عمداً سر به زیر آب فرو برد یا نسبت دروغ به خدا و پیغمبر بدهد.
دوم – آن که در شب ماه رمضان جنب باشد و به تفصیلى که در مسأله 1639 گفته شد، تا اذان صبح از خواب دوم یا سوم بیدار نشود.
سوم – عملى که روزه را باطل مىکند، بجا نیاورد ولى نیت روزه نکند یا ریا کند یا قصد کند که روزه نباشد، یا قصد کند کارى که روزه را باطل مىکند، انجام دهد.
چهارم – آن که در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کند و با حال جنابت یک روز یا چند روز روزه بگیرد.
پنجم – آن که در ماه رمضان بدون این که تحقیق کند صبح شده یا نه، کارى که روزه را باطل مىکند، انجام دهد بعد معلوم شود صبح بوده و نیز اگر بعد از تحقیق با این که گمان دارد صبح شده، کارى که روزه را باطل مىکند انجام دهد بعد معلوم شود صبح بوده، قضاى آن روز بر او واجب است. بلکه اگر بعد از تحقیق شک کند که صبح شده یا نه و کارى که روزه را باطل مىکند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده باید قضاى روزه آن روز را بجا آورد.
ششم – آن که کسى بگوید صبح نشده و انسان به گفته او کارى که روزه را باطل مىکند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده است.
هفتم – آن که کسى بگوید صبح شده و انسان به گفته او یقین نکند یا خیال کند شوخى مىکند و کارى که روزه را باطل مىکند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده است.
هشتم – آن که کور و مانند آن به گفته کس دیگر افطار کند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است.
نهم – آن که در هواى صاف به واسطه تاریکى یقین کند که مغرب شده و افطار کند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است، ولى اگر در هواى ابرى به گمان این که مغرب شده، افطار کند بعد معلوم شود مغرب نبوده، قضا لازم نیست.
دهم – آن که براى خنک شدن یا بى جهت مضمضه کند یعنى آب در دهان بگرداند و بىاختیار فرو رود، در این صورت قضاى روزه بنابراحتیاط است. ولى اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد یا براى وضو مضمضمه کند و بىاختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست.
یازدهم – آن که روزه را به جهت تقیه یا اضطرار یا اکراه، افطار کند.
ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3407347782C6a1edc0676
تلگرام
https://t.me/+PA6VP_9f5EnsFUNq 👈
امام صادق علیه السلام فرمودند:
شب نوزدهم ماه رمضان، شب تقدیر (تعیینِ مقدار) و شب بیست و یکم، شب قضاء (قطعی شدن) و شب بیست و سوم، شب تصویب و امضاء اموری است که در سال آینده تحقّق خواهد یافت؛ و برای خداوند عزّوجل (قدرتی) است که هر چه خواهد برای خلقش میکند.
من لايحضره الفقيه، ج ۲، ص ۱۵۶
📣 کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر شیعه آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
🔳 #اعمال شب بیست و یکم ماه مبارک #رمضان
▪️این شب، فضیلتش زیادتر از شب نوزدهم است.
✅ #اعمال :
▫️غسل ؛ #غسل این شب بهتر است قبل از غروب انجام شود و نماز مغرب و عشاء با غسل خوانده شود.
▫️دو رکعت نماز که در هر رکعت حمد و هفت قُل هُوَالله خوانده شود و بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه استغفرالله و اتوب الیه
▫️ #قرآن بر سر گرفتن و دعای اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُک بِکتابِک الْمُنْزَلِ وَما فیهِ وَفیهِ اسْمُک الاْکبَرُ وَاَسْماَّؤُک الْحُسْنى وَما یخافُ وَیرْجى اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقاَّئِک مِنَ النّارِ و سپس حاجت بخواه و بعد بگو: اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ کلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ وَبِحَقِّک عَلَیهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّک مِنْک
🌟 پس ده مرتبه بگوید: بِک یا اَللّهُ 🌟 و ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ 🌟 و ده مرتبه بِعَلی 🌟 و ده مرتبه بِفاطِمَةَ 🌟 و ده مرتبه بِالْحَسَنِ 🌟و ده مرتبه بِالْحُسَینِ 🌟و ده مرتبه بحق بِعَلِىّ بْنِ الْحُسَینِ 🌟 و ده مرتبه بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِی 🌟 و ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ 🌟و ده مرتبه بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ 🌟 و ده مرتبه بِعَلِىِّ بْنِ مُوسى 🌟 و ده مرتبه بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِی 🌟 و ده مرتبه بِعَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ 🌟و ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی 🌟 و ده مرتبه بِالْحُجَّةِ
پس هر حاجتی که داری طلب کن
▫️صد #رکعت #نماز که بهتر است بعد از هر حمد، 10 مرتبه توحید بخواند.
▫️دعاى جوشن کبیر
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
▪️ﺿﺮﺑﺖ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ
ﺩﺭ صبح 19 ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺳﺎﻝ 40 هجری ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺫﺍﻥ ﺻﺒﺢ، ﺃﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺴﺠﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺻﺪﺍﻯ ﻧﺎﺯﻧﻴﻦ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ «ﻳﺎ ﺍﻳﻬﺎ ﺍﻟﻨﺎﺱ، ﺍﻟﺼﻠﺎﺓ» ﺑﻠﻨﺪ ﺷﺪ.
ﺳﭙﺲ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻧﻤﺎﺯ ﺷﺪ. ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻛﻌﺖ ﺍﻭﻝ ﺳﺮ ﺍﺯ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺷﺒﻴﺐ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﻤﻠﻪ ﻭﺭ ﺷﺪ، ﻭﻟﻰ ﺷﻤﺸﻴﺮﺵ ﺧﻄﺎ ﻛﺮﺩ. ﺑﻠﺎﻓﺎﺻﻠﻪ ﺍﺑﻦ ﻣﻠﺠﻢ ﻟﻌﻨﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﺣﻤﻠﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﺍﻭ ﻓﺮﻕ ﻣﺒﺎﺭﻙ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺷﻜﺎﻓﺖ ﻭ ﻣﺤﺎﺳﻦ ﺷﺮﻳﻔﺶ ﺑﻪ ﺧﻮﻥ ﻓﺮﻕ ﻣﺒﺎﺭﻛﺶ ﺧﻀﺎﺏ ﺷﺪ، ﺻﺪﺍﻯ ﻣﺒﺎﺭﻛﺶ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﺪ: «ﺑﺴﻢِ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑِﺎﻟﻠﻪ ﻭ ﻋَﻠﻰ ﻣِﻠَّﺔ ﺭَﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ، ﻓُﺰﺕُ ﻭَ ﺭَﺏِّ ﺍﻟﻜَﻌﺒﺔ».
ﺻﺪﺍﻯ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﺪ: «ﺗﻬﺪﻣﺖ ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺭﻛﺎﻥ ﺍﻟﻬﺪﻯ ﻭ ﺍﻧﻄﻤﺴﺖ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﺍﻟﺘﻘﻰ ﻭ ﺍﻧﻔﺼﻤﺖ ﺍﻟﻌﺮﻭﺓ ﺍﻟﻮﺛﻘﻰ، ﻗﺘﻞ ﺍﺑﻦ ﻋﻢ ﺍﻟﻤﺼﻄﻔﻰ، ﻗﺘﻞ ﺍﻟﻮﺻﻰ ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﻰ، ﻗﺘﻞ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻤﺮﺗﻀﻰ، ﻗﺘﻠﻪ ﺍﺷﻘﻰ ﺍﻟﺎﺷﻘﻴﺎﺀ».
📚 انوار العلویه: ص377. بحارالانوار: ج42 ص282-285. و...
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
🕌دعای روز بیست و یكم ماه مبارك رمضان
🍃اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِكَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.
🌸خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى وقرار بده بهشت را برایم منزل وآسایـشگاه اى برآورنده حاجت هاى جویندگان.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
جزء21_160617123222.mp3
4.04M
#جزء_بیست_یکم #قرآن
تلاوت تحدیر (تند خوانی)
استاد آقایی
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir