eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
571 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
254 ویدیو
397 فایل
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یدالله دوزدوزانی تبریزی مدظله العالی آدرس سایت : WWW.DUZDUZANI.IR آدرس کانال : @Duzduzani_ir شماره تماس : ۰۲۵-۳۷۱۳۳ جهت ارتباط با ما و ارسال استفتاء لینک زیر کلیک نمایید: @duzduzani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ 📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی 🆔 @duzduzani_ir👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 در امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب علیه السلام بیانات مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی در فضائل امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب علیه السلام 🗒درس خارج فقه، 13 رجب، 1438. عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
مجلس مدح و سرور بمناسبت ولادت پربرکت مولانا حضرت امام أمیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیهم در بیت مرجع عالیقدر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی مدظله العالی عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
دیدار جمعی از شیعیان ترکیه با مرجع عالیقدر در سالروز ولادت مولی الموحدین حضرت أمیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیهم عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
❔چگونه می‌گویید علی در کعبه متولد شده و دیوار کعبه شکاف خورده و هم اکنون نیز این شکاف‌ها قابل مشاهده است ‌‌، در حالی که کعبه بارها تخریب شده و دوباره بازسازی شده و طبیعتا اثری نیز از شکاف مذکور نباید در آن باشد ❗️ 💠💠 👌مساله ولادت امیرمؤمنان علیه السلام در خانه کعبه و شکافته شدن دیوار خانه کعبه و ورود فاطمه بنت اسد مادر حضرت علی به خانه مورد اتفاق تمام مسلمین اعم از شیعه و سنی است و قابل انکار نمی باشد . 🔶شیخ مفید می،نویسد: «علی در خانه کعبه متولد شد و نه پیش از امیر مومنان و نه پس از او کسی درون خانه خدا چشم به جهان نگشوده و این نیست جز کرامت و جلالتی که به پاس مقام و جایگاه بلند آن حضرت از سوی خداوند عطا گردیده است». 📚الارشاد، ج1، ص5 👌یزید بن قنعب که به همراه عباس بن عبدالمطلب نظاره گر جریان بودند گوید: «دیدیم که پشت کعبه باز شد و دیوار کعبه شکافت و فاطمه بنت اسد داخل شد و از دید ما پنهان گشت و دیوار کعبه به هم بر آمد، خواستیم قفل در را بگشاییم اما گشوده نشد پس دانستیم که این امر امری از امور خدای متعال است، سپس فاطمه پس از چهار روز بیرون آمد در حالی که علی را در دست داشت ...» 📚علل الشرایع یک جلدی ص135📚معانی الاخبار ص62📚امالی صدوق ص194📚امالی طوسی ص706 👌امام سجاد علیه السلام فرمود: «فاطمه بنت اسد را درد زایمان گرفت، در حالی که طواف خانه خدا را می کرد، دیوار کعبه شکافته شد و او وارد کعبه شد و امیر مومنان را در آنجا به دنیا آورد» 📚بحارالانوار، ج35، ص23 ❕این مساله مورد تصریح هم قرار گرفته است. 🔶مسعودی شافعی می نویسد: «محل تولد علی خانه کعبه است» 📚 مروج الذهب، ج1، ص313. 👌 حاکم نیشابوری مینویسد: «روایات متواتری در باب ولادت علی بن ابی طالب توسط فاطمه بنت اسد در داخل کعبه وارد شده است» 📚 المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص550. 👌 سبط بن جوزی می‌نویسد: «روایت شده فاطمه بنت اسد در حالی که باردار بود خانه خدا را طواف می‌کرد درد زایمان او را گرفت درب خانه کعبه به روی او باز شد او داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا آورد» 📚 تذکره الخواص، ص20. 👌 گنجی شافعی می‌نویسد: «امیرمؤمنان علی شب جمعه سال 30 رجب پس از عام الفیل داخل خانه خدا به دنیا آمد کسی پیش تر و پس از ان حضرت داخل خانه کعبه به دنیا نیامده واین از فضایل اختصاصی او است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است» 📚 کفایه الطالب، ص407. 👌 آلوسی می‌آورد: «این که امیر مومنان علی در درون کعبه به دنیا امده شهرت جهانی داشته و در کتاب های شیعه وسنی امده واین افتخار نصیب هیچ شخص دیگری نشده است» 📚 شرح الخریده الغیبیه، ص15. ❕در نقل دیگری آمده: در لحظات آخر عمر شریف حضرت علی هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خود را مطرح می کردند ، یکی از این افراد صعصعه بن صوحان بود. 👌صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا انجا که رسید و گفت: ❔ تو برتر هستی یا عیسی؟ علی علیه السلام فرمود: من افضل از عیسی هستم چرا که پس از انکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت ودر میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا آمد 👌اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت به کعبه پناه برد و گفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من آسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو،فاطمه مادرم وارد شد و من در همان خانه کعبه به دنیا آمدم 📚 شب‌های پیشاور، ص476. ❕بنابراین تولد امیرمؤمنان علیه السلام در خانه کعبه و شکاف خوردن دیوار کعبه قابل انکار و تردید نمی‌باشد. 👌 بعد از ولادت امیرمؤمنان ع کعبه چندین بار بازسازی و یا تجدید بنا شده است، بنابراین به طور طبیعی باید آثار شکافی که برای تولد حضرت علی در کعبه ایجاد شده بود از بین رفته باشد و این مطلبی است که هیچ یک از شیعیان منکر آن نیستند، و اهمیتی هم ندارد که اثر آن شکاف به دلیل تجدید بنا از بین رفته باشد، چون آنچه که اهمیت دارد خود اعجاز شکاف کعبه هست که به طور حتم به وقوع پیوست و منابع معتبر شیعه و اهل سنت آن را به وفور بیان کرده‌اند. 👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
⁉️چرا باید داشته باشیم؟ نوشتاری از حضرت قسمت اول 📌سؤال ١: چرا حتما باید دین داشته باشیم؟ 🖋در پاسخ اول باید دین را تعریف کرده، سپس به این شبهه جواب بدهیم. عبارتست از یک سلسله عقاید و احکام عبادی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقیات که به صورت وحی الهی به بشر رسیده و در کتاب های آسمانی به آن تصریح شده است. بنابراین دین و مذهب دارای سنن و مراسم و تعهدات و تکالیف می باشد. که باید دینداران التزام عملی به این موارد مذکور داشته باشند. ✳️اما دلایل زیادی دارد. که به چند مورد به صورت گذرا اشاره میکنم. ✅🔆🔆 ✔️یکم – حکم فطرت و عقل استدلالی بشر به حکم فطرت خداگرایی و عقل استدلالی خدا را شناخته و به دنبال معبود ایده آل است تا او را به گفته انیشتین بپرستد و از او حاجت بطلبد و در برابر او زاری و گریه و عذرخواهی کند و بدین وسیله آرامش همه جانبه پیدا کند. به حکم این نیاز ذاتی وظیفه دارد در جستجوی علت خلقت و آفرینش جهان باشد. دلیل فوق را عموم دینداران تأیید می کنند. اگر به تاریخ و پیش از تدوین تاریخ بنگریم خواهیم دید که هیچ ملت و امت و قوم و قبیله ای بدون مذهب و عقائد دینی نبوده اند گرچه ممکن است مراسم خرافی و سنت های خلاف عقل را پذیرفته باشند و بت ها را بپبرستند و مذاهب مختلف داشته باشند لیکن همین تکثر ادیان دلیل بر اصالت اصل مذهب است. باستان شناسان مجسمه ها و بت هایی که بشر می پرستیدند را یافته اند. و هر چه بر تکامل علم و عقل بشر می گذرد تعداد الهه ها و بت ها کمتر شده و میشود و به جای مجسمه ها علم را می پرستیدند اما جنگ دوم جهانی علم را از معبود بودن انداخت و به تدریج به خدای خالق زمین و آسمان نزدیک شده و میشود چرا که علم و ابزارهای علمی صدها هزار نفر را به کام مرگ کشانید فهمیدند علم نمیتواند جای خدا و معبود را بگیرد. وجود معبودهای قلابی و خرافی دلیل روشنی بر وجود معبود ایده آل و واقعی است از اینکه هیچ انسانی از آغاز خلقت تاکنون بدون دین و یک سلسله عقاید ماورایی نبوده اند گواه روشنی بر ضرورت دین باوری است. امروزه هم مشاهده می کنیم ماتریالیسم و نظام کمونیست شکست خورده است . ✅🔅🔅 ✔️دوم – دفع ضرر احتمالی تمام پیامبران از آدم تا خاتم مبعوث شده اند و باتفاق آراء مردم را به خداشناسی و دین باوری دعوت کرده اند. در میان پیروان آنها هم نوابغی چون بوعلی سیناها، انیشتن ها، کارل ها، ماکس پلانگ ها، پاستورها، ادیسون ها و فیلسوفان بوده اند و دین را باور داشته اند. نمی توان گفت همگی پیامبران و دانشمندان بر دروغ بزرگی توافق کرده اند با این حساب آدم عاقل می گوید: احتمال می دهیم که حرف رسولان الهی و دانشمندان آنها درست باشد و بهشت و دوزخی بعد از مرگ در میان باشد از اینرو عقل و منطق می گوید ضرری که احتمال عقلایی در آن هست باید پیشگیری کرد و با دین باوری از خطر بزرگی که آینده را تهدید می کند باید جلوگیری نمود. امام صادق (ع) بابن ابی العوجاء و هوادارانش گفت اگر حرف ما درست باشد که معتقدیم قیامتی و حساب و کتابی درکار است ما برنده ایم چون راه مستقیم را طی می کنیم و نماز و روزه و حج خانه خدا میرویم و اگر فرضا دروغ باشد ما ضرر نکرده ایم اما اگر بهشت و جهنم در کار باشد خطر و ضرر بزرگی برای شما و لا مذهب هاست که برای ابد در جهنم باید سوخت پس با اعتقاد به مذهب خطر بزرگی را از خود دور ساخته ایم و منفعت کلانی به دست آورده ایم. ✅🔆🔆 ✔️سوم – بقای دین در تطورات انقلابات زیادی در دنیا رخ داده است که مراسم و سنن ملت ها را تحت تأثیر قرار داده و هم اکنون از آنها خبری نیست. امروزه قانون حمورایی تنها در تاریخ مانده است و قوانین و مراسم بسیاری در میان ملت ها بوده است که مرده اند اما در برابر تمام تحولات و انقلابات اجتماعی و سیاسی تنها دین و مذهب است که پابر جا و زنده ماند ه است.، حتی انقلاب علمی رنسانس که درست علیه مسیحیت و کلیسا به وجود آمد برای مدتی ادیان را تضعیف کرد اما در عین حال آئین مسیحیت قدرت خود را مجددا باز یافت و امروزه در عید کریسمس (ولادت حضرت عیسی) تمام دنیا غرق در چراغانی است پس اصل دین از بین رفتنی نیست. 🔺ادامه دارد.... عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
⁉️سؤال ٢: چرا مى گوییم نسبت به سایر ادیان است؟ نوشتاری از حضرت قسمت دوم 🖋 پیام الهى به انسان است و همه پیامهاى الهى کامل است؛ آنچه موجب تغییر و تفاوت این پیامها از نظر کمال مى شود ظرفیت جوامع انسانى است. ✳️ آن که هر چه حیات انسانى و تجارب او، و به تبع آن قدرت عقلى انسانها رشد مى کند، این ظرفیت و توان را مى یابد که پیامهاى کاملترى را دریافت کند. سر این که ادیان الهى هر چه رشد کرده اند کاملتر شده اند همین است که مخاطب پیام خدا گیرندگى بیشترى یافته است. بر این اساس، دین خاتم – یعنى دین اسلام که آخرین دین الهى است – باید از ادیان قبل از خود کاملتر باشد. ✅🔆🔆 ❓شاید بپرسید که از کجا مى دانید بعد از اسلام دین دیگرى نخواهد آمد؟ 💢عرض مى شود آخرین دین و پیام وحى الهى به صراحت، پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله را خاتم پیامبران خوانده است. خداوند در آیه ۴٠ سوره احزاب مى فرماید: “ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَلکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخاتَمَ النَّبِیِّینَ وَکانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیماً” یعنى محمّد صلوات الله علیه پدر هیچ یک از مردان شما نبوده و نیست، بلکه او رسول خدا و ختم‏کننده پیامبران است؛ و خداوند به همه چیز آگاه است. عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
⁉️سؤال ٣: چرا مى گوییم در میان همه بر است؟ نوشتاری از حضرت قسمت سوم 🖊ما معتقدیم همه قابل تصدیقند و دین خاتم هرگز ادیان دیگر را تکذیب نمى کند، ولى در مورد مذاهب، چنین اعتقادى، نه صحیح است و نه قابل تصور. 📌نکته این تفاوت منظر به ادیان و مذاهب این است که مذاهب قرائتها و برداشتهاى متفاوت از دین و پیام الهى است، و نمى تواند جز یک قرائت از دین صحیح باشد! ❇️🔅🔅 ❓حالا به سؤال شما مى پردازیم که چرا مذهب شیعه در میان مذاهب اسلامى بر حق است؟ طبیعتا نمى توان در چنین گفتگوى مختصرى اثبات حقانیت یک مذهب را کرد؛ ولى دو مطلب تأمل برانگیز مطرح مى کنیم که تا حدود زیادى دورنماى مسأله را براى ما روشن مى کند. 1⃣ این که مذهب شیعه مذهبى است که خاندان پیامبر علیهم السلام – از امیرالمؤمنین پسر عموى پیامبر و فاطمه زهرا دختر پیامبر و فرزندان ایشان – که به همراه پیامبر به خمسه آل عبا معروفند – نماینده آن هستند. این خاندان به اعتراف دوست و دشمن خاندان علم و تقوا و عفاف و پاکیند. حال از شما سؤال مى کنیم آیا مى توان قرائتى از دین را که توسط اهل بیت پیامبرش عرضه مى شود، بدون تأمل کنار گذاشت!؟ “اهل البیت أدرى بما فی البیت”. 2⃣ این که لب و اساس تشیع، اعتقاد به ولایت و مرجعیت اهل بیت پیامبر در فهم نظرى دین و شناخت عمل مورد رضاى الهى و تأسى به ایشان در نظر و عمل است. 📖در قرآن بیش از دویست آیه، به انحاء مختلف، به ولایت امیرالمؤمنین و مقامات ایشان و اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین پرداخته است. درست است که ممکن است بعضى از اصحاب مذاهب دیگر، أحیانا دلالت و یا شأن نزول بعضى از این آیات را انکار کنند، ولى در دلالت و شأن نزول بسیارى از آنها امکان تاریخى انکار وجود ندارد. این را اضافه کنید به روایات قطعى و مورد اتفاق فریقین در مرجعیت اهل بیت پیامبر در شناخت دین، و بلکه ولایت ایشان. 💢از جمله این روایات حدیث ثقلین است که رسول خدا مى فرمایند: “إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی أهل بیتی”. شیعه معتقد است این هم شأن تفسیر و هم شأن ولایت را براى اهل بیت نشان مى دهد، و اهل سنت معتقدند این روایت شأن تفسیرى ایشان را ثابت مى کند. 💡در مقام گفتگو و مباحثه، اگر به قدر مشترک این دو رأى اخذ کنیم، لااقل شأن تفسیر قرآن به موجب این روایت براى اهل بیت ثابت است. حال اگر خود اهل بیت فرمودند که ▫️مثلا آیه ولایت – یعنى “إنما ولیکم الله ورسوله والذین یؤتون الزکوه وهم راکعون” – ناظر به ولایت امیرالمومنین است، چه جاى مناقشه مى ماند!؟ و یا اگر ایشان آیه شریفه “أطیعوا الله وأطیعوا الرسول وأولی الأمر منکم” ناظر به عصمت و ولایت اهل بیت دانستند، نمى توان آن را انکار کرد؛ و همانطور که عرض شد این مطلب در مورد حدود دویست آیه در شأن اهل بیت علیهم السلام صادق است. ▫️مثال دیگر روایت غدیر است که رسول خدا صلوات الله علیه فرمودند: “من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله”. این روایت هم از احادیث متواتر به اتفاق همه مذاهب اسلامى است. حداقل چیزى که از این روایت متواتر استفاده مى شود این است که اگر امیرالمؤمنین ولى مؤمنین است، نباید هیچ کارى جز به خواست و رضایت و اذن ایشان عمل شود. ❓آیا مفاد این روایات، اثبات اساس تشیع نیست!؟ اینها اول کلام در این باب است، ولى براى شروع تأمل شما همین مقدار کافى است. عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها را به محضر حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت، تعزیت و تسلیت عرض مینمائیم. عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
1402-11-08_280124091835.mp3
19.82M
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی ▫️جلسه ۷۳ - مبحث                      ▫️ یکشنبه - ۱۴۰۲/۱۱/۸ | سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
🌺 در روز بعد از بالا آمدن آفتاب 🔅قَالَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه و آله:‏ مَنْ صَلَّى يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ الْحَمْدَ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ مَرَّةً مَرَّةً، وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، وَ وَهَبَ ثَوَابَهَا لِوَالِدَيْهِ، أَعْطَاهُ اللَّهُ قَصْراً كَأَوْسَعِ مَدِينَةٍ فِي الدُّنْيَا. 🔰رسول خدا صلّی الله علیه و آله: هرکس روز دوشنبه، بعد از آن که خورشید بالا آمد، 4 رکعت نماز بخواند (دو نماز 2 رکعتی)، در هر رکعت یک بار سوره حمد، یک بار آیة الکرسی، و سه بار سوره توحید؛ و ثواب آن را به پدر و مادرش هدیه کند، خداوند به وی کاخی می بخشد که مانند وسیع ترین شهر در دنیاست. 📚مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۶، ص ۳۶۴. «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» 👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• | سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
1402-11-09_290124091833.mp3
16.99M
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی ▫️جلسه ۷۴ - مبحث                      ▫️ دوشنبه - ۱۴۰۲/۱۱/۹ | سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
💎امیرالمومنین عليه السّلام فرمودند: اَلدُّنيا أَصغَرُ وَ أَحقَرُ وَ أَنزَرُ مِن أَن تُطاعَ فيهَا الحقادُ. دنيا كوچك تر و حقير تر و ناچيز تر از آن است كه در آن ازكينه ها پيروى شود. 📖غررالحكم، ج۲، ص ۵۲، ح۱۸۰۴. | سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
❇️ «خَابَ مَنْ جَحَدَكُمْ وَ ضَلَّ مَنْ فَارَقَكُمْ»؛ هر كه منكر شما است نوميد است و هر كه از شما جدا است گمراه است. ♦️ واژه "خاب" به معنای شکست خوردن، ناکام ماندن و بی نتیجه ماندن می باشد. ♦️ کلمه "جحد" نیز به معنای نفی کردن و انکار کردن می باشد. ♦️ لغت "ضلّ" نیز به معنای گمراه شدن و به بیراهه رفتن می باشد. 🔮 در این فراز شریف، امام هادی (علیه السلام) می فرماید که هر کس منکر شما ائمه اطهار (علیهم السلام) باشد، ناکام است و هر که از شما ائمه (علیهم السلام) جدا باشد، گمراه است. 📌 بر منکر اهل بیت (علیهم السلام) نا امیدی، در نهایت غالب می شود، زیرا نتایج حاصل از انکار ائمه (علیهم السلام) جبران ناپذیر است: 🔹 فردی از امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) پرسید: «آیا با وجود این که منکران حضرت، از ذریه پیامبرند، گمراه اند یا نه؟» حضرت در جواب این سؤال به نکته اى اشاره مى کند و مى فرماید: میان خدا و هیچ کس، قرابت و خویشاوندى وجود ندارد که به جهت آن درباره اش ملاحظه ى خاصى صورت گیرد؛ لذا اگر فردى نافرمانى خدا را کند ـ هر کس که باشد ـ سرنوشتش دوزخ است. یکى از موارد نافرمانى خدا، انکار امامت امام زمان یا انکار وجود اوست. آن که این نظر را داشته باشد، راهى را که مى پیماید، راه فرزند نوح است. او به هر جا پناه برد، نجات نیابد؛ همان گونه که کوه بلند، فرزند حضرت نوح را نجات نداد. 📕 بصائر الدرجات، ص ۳۱۷؛ 🔸 امام البقیع، حضرت باقر (علیه السلام) می فرماید: «لَوْ اَنَّ رَجُلاً قامَ لَيْلُهُ وَ صامَ نَهارُهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَميعِ مالِهِ وَ حَجَّ جَميعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ وِلايَةَ وَلِىِّ اللّهِ فَيُواليهِ وَ يَكُونَ جَميعُ اَعْمالِهِ بِدِلالَتِهِ اِلَيْهِ ما كانَ لَهُ عَلَى اللّهِ حَقٌّ فى ثَوابِهِ اَبَداً؛ اگر مسلمانى تمام شب ها شب زنده دارى كند و تمام روزها (غير از عيد فطر و قربان كه روزه آن حرام است) روزه دارى نمايد و تنها به پرداخت وجوه شرعيّه واجب اكتفا نكند، بلكه تمام اموال و سرمايه اش را در راه خدا صدقه بدهد و در تمام طول عمرش هر ساله به حج برود، ولى اهل ولايت نباشد و «ولىُّ الله» را نشناسد تا ولايتش را به گردن نهد و اعمالش را طبق دستور او انجام دهد، چنين مسلمانى هرگز انتظار ثواب و پاداش الهى را نداشته باشد. 📗 إثبات الهداة، ج ۱، ص ۱۱۷؛ 📌 قطعاً خارج از راهی غیر از ائمه (علیهم السلام) قدم برداشتن موجب ضلالت و گمراهی می شود: 🔹 حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ: كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي، مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ، فَإِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ»؛ من به جاى خود گذارم در ميان شما ثقلين را كه تا بدانها بچسبيد هرگز گمراه نشويد. كتاب خدا و عترتم اهل بيت و خاندانم (علیهم السلام) كه آن دو هرگز از هم جدا نشوند تا بر سر حوض (كوثر) بر من وارد شوند. 📕 الدرة الباهرة، ج ۱، ص ۱۶؛ 🔸 و نیز حضرت فرمودند: «مَنْ فَارَقَنِي فَقَدْ فَارَقَ اَللَّهَ، وَ مَنْ فَارَقَ عَلِيّاً فَقَدْ فَارَقَنِي»؛ يا على، كسى كه از من جدا شود در واقع از خدا جدا شده و كسى كه از راه و روش تو جدا شود در واقع از من جدا شده است. 📗 شرح الأخبار، ج ۱، ص ۲۱۶. 💠  در این فراز شریف زیارت جامعه کبیره، اشاره می شود که هرکس منکر ائمه اطهار (علیهم السلام) باشد، نا امید است و هر که از ایشان جدا باشد، گمراه است. 👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• | سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
1402-11-10_300124093132.mp3
19.59M
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی ▫️جلسه ۷۵ - مبحث                      ▫️ سه شنبه - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ | سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
❓طبق روایات در آخرالزمان از جز پوسته ای نخواهد ماند، ولی از طرفی هر روز تعداد مسلمانان جهان بیشتر میشود این دو مورد متضاد نیستند؟ ✅درست است که برخی از مظاهر دین در آخرالزمان نمود بیشتری پیدا میکند ولی آنچه از روایات متعدد بر می آید این است که گرچه راهها برای نجات زیاد میشود؛ ولی گرایش حقیقی مردم به دین کمتر میشود و کم هستند کسانی که به حقیقت دین روی آوردهاند و میتوانند آن را حفظ کنند. نقل شده که پیامبر (ص) فرمود: «اسلام در غربت ظهور کرد و در آخر الزمان نیز غریب خواهد شد» چه بسیارند مسلمانان که از اسلام جز پوسته ای وارونه بر خویش ندارند. انسانها بالفطره دین طلب هستند؛ ولی به اندازه ای مظاهر فساد در جامعه بشری با شدت کار خود را پیش میبرند که غبار و دود این ظلم و بی دینی فضای جامعه را میپوشاند؛ اگر چه مظاهر دین هم رشد میکند، اما مردم از درون تهی میشوند. جریان هایی مانند، اربعین، اعتکاف انقلاب، اسلامی جلسات مذهبی، جلسات قرآن و دعا و... همه شاهراه هایی هستند که برای نجات مردم در آخر الزمان به لطف الهی ایجاد میشوند؛ اما کسانی که واقعا و از درون به این جریانها جان و دل بدهند، چه تعدادند؟ ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
1402-11-11_310124092610.mp3
18.1M
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی ▫️جلسه ۷۶ - مبحث                      ▫️ چهارشنبه - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱ | سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
💎ابوجعفر محمّد بن جعفر طبرى در «دلائل الإمامه» مى نويسد: ابو محمّد، حسن بن على عليهما السلام مى فرمايد: 🍃 عليه السلام كودكى دو سال و يك ماهه بود كه چهره زيبايش گندمگون بود، عدّه اى ناباوران و تشكيك ورزان - كه خدا لعنتشان كند - مى گفتند: - العياذ بالله - آن حضرت از امام رضا عليه السلام نيست؛ بلكه از غلام او، بنام سفيف سياه است. و مى گفتند: از لؤلؤ است. 🍃اين در حالى بود كه امام رضا عليه السلام در خراسان و در نزد مأمون بود، آنان امام جواد عليه السلام را به مكّه نزد قيافه شناسان بردند تا نسب او را شناسايى نمايند، آنان در اجتماع مردم در مسجد الحرام آن كودك زيبا را به قيافه شناسان نشان دادند. 🍃وقتى به آن حضرت با ديده دقيق و تيزبين خود نگاه كردند محو جمال آن حضرت شدند، با رو به سجده افتادند. آنگاه برخاسته و رو به آن ناانصافان كرده و گفتند: واى بر شما! آيا كودكى را كه همانند ستاره درخشان و نور فروزان است به امثال ما نشان مى دهيد؟ 🍃سوگند به خدا! او داراى ، نژادى پاك و خالص است، سوگند به خدا! نطفه او بجز در صلب هاى نيكو و رحم هاى پاك، پرورش نيافته است، سوگند به خدا! او جز از على عليه السلام و رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم نيست، برگرديد و از خداوند پوزش طلبيده و استغفار نماييد و در مورد همچو فرزندى شكّ و ترديد ننماييد. 🍃در اين هنگام وجود نازنين امام جواد عليه السلام - كه كودكى دو ساله و يك ماهه بود - لب به سخن گشود و با زبانى كه از شمشير برّان تر بود با فصيح ترين بيان فرمود: سپاس خدايى را كه ما را با دست قدرت خويش از نور خود آفريد و از ميان مخلوقاتش برگزيد و ما را امين بر وحى خود و بر مردم قرار داد. اى مردم! من محمّد بن على الرضا بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق بن محمّد الباقر بن على سيّد العابدين بن الحسين الشهيد بن اميرالمؤمنين علىّ بن ابى طالب عليهم السلام هستم، من فرزند فاطمه زهرا عليها السلام و فرزند محمّد مصطفى صلى الله عليه وآله وسلم هستم. آيا در همچو من شكّ و ترديد راه دارد؟ آيا بر من و پدر و مادر من افترا بسته و به قيافه شناسان ارائه مى شود؟ 🍃حضرت فرمود: سوگند به خدا! من به نژاد و نسب شما از پدرانتان آگاه تر هستم، سوگند به خدا! من به باطن و ظاهر شما آگاهم، و از همه آنها و از تمام افكارتان و آنچه در پيش داريد آگاهم، اين مطلب را با حقّ و واقعيّت مى گويم و با راستى و عدل آن را آشكار مى نمايم، كه اين دانشى است كه خداوند متعال آن را پيش از آفرينش همه مخلوقات و پس از بناى آسمان‌ها و زمين‌ها به ما ارزانى داشته است. 🍃سوگند به خدا! اگر نبود كه اينك باطل بر ما چيره گشته و غلبه با دولت كفر است و حركت ناباوران، مشركان و سركشان بر عليه ماست سخنى را ابراز مى كردم كه پيشينيان و آيندگان در شگفت مى شدند. 🍃آنگاه آن دست مبارك خود را بر دهان خويش گذاشته، سپس به خويشتن خطاب فرمود: اى محمّد! آرام و خاموش باش و سكوت اختيار كن! آنسان كه پدران تو سكوت اختيار كردند، و اين آيه شريفه را تلاوت فرمود: «فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ اُولُوا الْعَزْمِ مِن الرُّسُلِ وَلاتَسْتَعْجِلْ لَهُمْ... » [۱]؛ «پس صبر كن آن گونه كه پيامبران اولوالعزم صبر كردند و براى (عذاب) آنان شتاب مكن... ». در اين هنگام مردى كه در كنار حضرتش بود آمد و دست مباركش را گرفت و او را از ميان جمعيّت عبور مى داد و مردم براى او كوچه باز مى كردند. 🍃راوى گويد: ديدم كه بزرگانى از اطرافيانش به آن حضرت نگاه مى كنند و اين آيه را مى خوانند: «اَللَّهُ أعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه»[۲] ؛ «خداوند آگاهتر است كه رسالت خويش را در كجا قرار دهد؟! » پرسيدم: اينان چه كسانى هستند؟ گفتند: گروهى از طايفه بنى هاشم از فرزندان عبدالمطلب هستند. راوى گويد: اين خبر به محضر مبارك امام رضا عليه السلام رسيد و آن حضرت از رفتارى كه آن ناباوران با فرزند عزيزش داشتند، آگاه شد. در اين حال حضرت، خداى را سپاس فرمود، آنگاه روى مبارك به برخى از حاضرين از شيعيان خويش نموده و فرمود: 🍃آيا مى دانيد به همسر حضرت رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم، ماريه قبطيّه چه تهمتى زدند؟ و به هنگام ولادت فرزندش ابراهيم بن رسول اللَّه صلى الله عليه وآله وسلم چه افترايى به او بستند؟ آنگاه اين قصّه را با همه تفصيلش بيان فرمود.[۳] 📖[۱]سوره احقاف، آيه ۳۵ 📖[۲]سوره انعام، آيه ۱۲۴ 📖[۳]دلائل الإمامة،ص۳۸۴،ح۲ 📖بحار الأنوار،ج۸،ص۵۰ ضمن ح۹ 📖المناقب،ج۴،ص۳۸۷ 📖قطره ای از دریای فضائل اهل بیت عليهم السلام، ج۲،ص۷۰۵،ح۱ 👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• | سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir