eitaa logo
✅ فرهنگ در شهر👌
799 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
770 ویدیو
108 فایل
🔸طرح دیدگاه در مبانی #مهندسی_فرهنگی 🔹بررسی اصول معماری وشهرسازی_اسلامی 🔸 تحلیل و تبیین #نظامات_اجتماعی 🔹اخبار مهم در حوزه مدیریت شهری 🔸 ارائه ایده‌های نوین فرهنگی راه ارتباطی: @NaserSafariAflak
مشاهده در ایتا
دانلود
این دو برج ۲قلو، یکی از طرح‌های خانم زها حدید است که ده سال پیش شهرداری تهران مصمم به اجرای آن بود! خوشبختانه بدلیل کور کردن دید برج میلاد، بالاخره منتفی شد. غرب‌گرایان در ستیزه با نمادهای ایرانی‌اسلامی و ساخت نمادهای بی‌شناسنامه‌ی اینچنینی، شبانه روز در تلاشند! و شوربختانه وزارت راه و شهرداری‌ها هم متاثر از نفوذ این فکر در میزهای کارشناسی خود هستند..!
و اکنون نوبت مجامع جهانی است که از این ریسک‌پذیری معمار ایرانی در ساختارشکنی طراحی یک مسجد بزرگ در قلب تهران، حمایت کنند و با اعطای جایزه جهانی، راه را برای مدیران و معماران هموار کنند! راهی که در آن، ممالک اسلامی، حتی در مهمترین بنای مذهبی خود یعنی مساجد نیز امکان ارتباط با پیشینیه فرهنگی و حفظ هویت معماری خود نداشته باشند!
آیت الله عباس کعبی به مناسبت فرا رسیدن روز ملی مهندس: ... خواجه نصیر ، هم فیلسوف، فقیه و معلم بزرگ اخلاق و معنویت بود، و هم زمین شناس و معدن شناس و ستاره شناس و موسیقی دان، که علم و ایمان و خردورزی و روح پرستش و کرنش در برابر عظمت الهی و بندگی خدا را در خود جمع کرده و داشته های خود  را در مسیر پیشرفت و تعالی و عمران و آبادانی و تقویت دین و دانش به کار گرفت. 🔸 عجیب آن است که خواجه نصیر درهنگامه جنایت و غارت و فساد و تباهی و کشورگشایی و نابودی خلافت عباسی توسط هولا کوخان مغول؛ بر پایه حکمت و تدبیر و با بهره گیری از علم و درایت خود و مهندسی معکوس فکری و علمی، هولاکوخان را شیفته مباحث کلامی و ریاضی و ستاره شناسی کرد و هوشمندانه و ماهرانه و حسابگرانه در مقابله با انحطاط مغولی ایستاد. 🔸 در کنار خدمات علمی ماندگار و رصدخانه مراغه، مکتب ولایت امیرالمؤمنين عليه السلام را ترویج نمود و عمق عقلی و حکمی و اجتهادی شیعه را با تالیفاتش نشان داد. خواجه نصیر الدین طوسی، در راستای چگونگی خدمت به اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام و علم و تمدن و پیشرفت ایران یک الگوی برجسته برای حوزه و دانشگاه است.  🔸 در گام دوم انقلاب اسلامی، همکاری بایسته و پیوسته حوزه و دانشگاه؛ راه خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی را هموار می سازد. . 🌿
9.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 تو اگه مسلمان هم نباشی، تو اگه ایرانی هم نباشی، فقط انسان باشی، باید سید رو دوست داشته باشی! تو برای درس خواندن که بماند برای بی‌حجابی کردنت هم مدیون سید حسن نصرالله هستی!
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸یکی از یاران امام زمان (عج) ...🔸 🟢 طالوت، قبل از آنکه با جالوت که قهرمان کفر بود روبه‌رو بشود، به لشکرش گفت خدا شما را با یک نهر آزمایش می‌کند. خب اینها از داخل صحرا آمده بودند و تشنه شده بودند. رسیدند به این نهر آب گوارا. گفت هر کدامتان که از این نهر خوردید، دیگر از لشکر ما حذف می‌شوید، هر کسی نخورد، او با ما می‌ماند؛ مگر اینکه کسی به اندازۀ یک کف دست از این آب بخورد. همه از آن آب خوردند الا عدۀ کمی. آن عدۀ کم را شمردند و دیدند 313 نفر هستند! 🌕 برای ما هم همینطور است. ما هم قبل از ظهور به یک نهری آزمایش می‌شویم و آن نهر «قدرت» است. همه ما که یک مسئولیتی پیدا کردیم، این مسئولیت ما، نهر ماست. هرکه از این مسئولیتش سوء استفاده کند، مصداق «شرب منه» هست، لذا «فلیس منی» خواهد شد؛ یعنی دیگر از یاران آقا امام زمان (ع) نخواهد بود. هر کس از قدرت، در حد خدمتی که بکند استفاده کند، به اندازۀ یک کف دست خورده، نه بیشتر. او برای حضرت می‌ماند. نهر امروز ما، نهر آب نیست؛ نهر قدرت است؛ مأموریت است. 🟣[این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ بلکه] هرکسی یک قدرتی دارد شامل آن می‌شود. سرباز یک قدرتی دارد، سرتیپ یک قدرتی دارد، رئیس جمهوری یک قدرتی دارد، نماینده مجلس یک قدرتی دارد. همۀ اینها، قدرتشان، نهرشان است. 🔴 مثلا شما آقای را ببینید. سر نهر قدرت است. ببینید چطور دارد کار می‌کند! آدم می‌گوید که این «من لم یطعمه فانه منی» است. اگر بخواهند یکی از سیصد و سیزده تا را انتخاب کنند، آسید حسن نصر الله یکی‌اش است. 🆔@howzeh_hamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما به شهیدمان نمی‌گوییم خداحافظ! می‌گوییم به ام‍ّید دیدار...
🕌 نماز لیلة الدفن سیدحسن نصرالله رکعت اول: حمد و یک مرتبه آیةالکرسی با دو آیه بعدش رکعت دوم: حمد و ۱۰مرتبه سوره قدر بعد از سلام نماز: اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابْعَث ثَوابَها إلی قبر سید حسن فرزند عبدالکریم
هدایت شده از تعلیقات
🔖 سیدحسن نصرالله، معمار هویت جدید شیعیان لبنان (۱) تشیع در طول تاریخ به انحا مختلفی در جغرافیای جهان اسلام ورود کرده، نضج گرفته و تطور یا رکود داشته. شرایط تاریخی و اجتماعی در نحوه پیدایی و مانایی زیست شیعی در نواحی گوناگون اثر داشته است. تعبیر "تشیع" وقتی اضافه به کشوری می‌شود و هنگامی‌ از "شیعیان ایرانی" یا "شیعیان عراقی" یا " " سخن می‌گوییم که شرایط تاریخی _ اجتماعي، بوم فرهنگی، اقتضای پدیدآمدن نوع خاصی از زیست شیعی، هویت شیعی و نگرش و کنش شیعی را در پی داشته باشد. تشیع در لبنان ریشه‌ای عمیق و تاریخی دارد و بخشی از تراث فقهی و کلامی تشیع مدیون حوزه جبل عامل است. اما فترتی طولانی موجب می‌شود تشیع در لبنان به محاق رفته و به‌عنوان یک جریان پویا و اثرگذار و نقش‌آفرین مطرح نباشد. روایت امام موسی صدر از وضعیت شیعیان لبنان گواهی بر این افول است. اما با ورود امام موسی تشیع جان تازه می‌گیرد و امکان بازیابی اجتماعی خود را به‌دست می‌آورد. اما توسعه تشیع و ساخت جریان اجتماعی جدید شیعی به‌دست سیدعباس موسوی و رقم می‌خورد. اساسا "تشیع لبنانی" با خوانش و نگرش حزب‌الله معنا می‌شود و نقشی بین‌المللی و هویت‌ساز می‌یابد، این تشیع مختصات و نظام معنایی خاصی دارد که آن را از دیگر بروزات تشیع در کشورهای دیگر ممتاز می‌سازد. "تشیع در لبنان" با عنصر "انقلاب اسلامی" و "" عجین است. شیعه لبنانی عمیقا دارای هویت انقلابی‌اند و خود را از انقلاب خمینی تفسیر و بازتعریف می‌کند. پس تشیع لبنانی، تشیعی سنتی نیست بلکه تشیع عصر و زمانه خویش است. زنده و پویا و دارای مسئله. شیعه لبنانی عمیقا هویت گرا است و ریشه هویتی خود را در انقلاب خمینی می‌بیند. اینکه ملتی دارای تاریخ، رهبری خود و خود را در بیرون مرز جغرافیایی تعریف کند و عصبیت و ریشه‌های سنتی موجب نشود نسبت به حقیقت ولایت‌مداری و نسبت گیری با ولی عصر گارد و موضع منفی داشته باشد و به راحتی و با افتخار خود را پیرو ولی فقیه زمانه بداند، یعنی سطوح بلندی از رشد و تعالی دینی را طی کرده است و به او امکان کنش متناسب با عصر خود را می‌دهد. عنصری که در "تشیع عراق" علی‌رغم وجود جریان‌های بالنده ای چون "حشدالشعبی" متفاوت است و تأکید بر "ملیت" در "مرجعیت و رهبری" جدی و پررنگ است. "تشیع اصیل" از این سنخ رو به آینده دارد و خود را با عناصر زمانه در عین تکیه به مبانی، همراه می‌کند و رو به فردا و ساخت آینده دارد. لذا پویا و قائم و شیعه زمانه خویش است. اما "تشیع سنتی" رو به گذشته دارد، میل به ایستایی و ماندن در عناصر پیشین و تاریخی دارد لذا کمتر پویا و آینده‌ساز می‌شود. "تشیع اصیل" مغز و جانمایه اندیشه شیعی را بر قالب‌های تاریخی ترجیح می‌دهد و به‌سرعت شیعه زمانه و آینده‌ساز می‌شود. و در عصر حاضر تشیع نمی‌تواند تشیع زمانه خود باشد مگر با انقلاب اسلامی نسبتی برقرار کند. از سویی تشیع در لبنان با عنصر قیام لله، مبارزه با طاغوت زندگی می‌کند و عجین است. شیعیان لبنانی مبارزه و قیام لله را به‌صورت نظری نمی‌خوانند بلکه آن را زندگی می‌کنند. در نقطه مبارزه با اسرائیل ایستادن یک امکان معرفتی _ هویتی جدید در اختیار شیعه لبنانی نهاده است که کم‌نظیر است. ایستادن در خط مقدم مبارزه از "شیعیان لبنان" یک "شیعه قائم" ساخته است نه تشیعی قاعد و خسته و کسل. "قیام و مقاومت" در همه سطوح غاطبه شیعیان لبنانی حضور دارد. قابل توجهی از شیعیان لبنانی فعالیت اقتصادی را به‌عنوان عنصر حامی جبهه مبارزه و مقاومت برگزیدند. پس مقاومت در اقتصاد تشیع لبنانی معنادارد، در سیاست و فرهنگ و آموزش جهت‌گیری مقاومت و مبارزه جلوه دارد. در تشکيل دولت، پارلمان و کنش‌های سیاسی ملی لبنان. پس همانطور که گذشت شیعیان لبنانی، مقاومت و قیام را تنها باور ندارند بلکه آن را زندگی می‌کنند. اما اینجا نقش یک رهبر و راهبر که چون مربی، نسلی را راهبری و تربیت کرده است و خطوط اساسی و روند ساخت اجتماعی را با رعایت همه ظرافت‌ها و حساسیت‌های سیاسی _ اجتماعی لبنان فراهم آورده است، انکارناپذیر است. سیدحسن نصرالله را می‌توان نام‌ نهاد. 🆔 @taalighat
هدایت شده از تعلیقات
🔖 سیدحسن نصرالله، معمار هویت جدید شیعیان لبنان (۲) همانطور که گذشت تاریخ تشیع در لبنان، تاریخ پرفراز و نشیبی است. تشیع مدیون مجاهدت‌های علمی عالمان و فقیهان حوزه جبل عا‌مل در طول تاریخ است. بااین هیچ مقطعی در تاریخ، شیعه در لبنان دارای چنین عظمت و کرامتی نبوده است. نقش در ساخت این هویت جدید، بی‌بدیل است. 🔹 سید به‌مثابه مربی سید برخلاف تصور موجود، فرمانده یا رهبر یک تشکيلات نظامی نبود بلکه سید و ولی شیعه لبنانی بود. او بخشی از شیعیان را تربیت کرد که به بدنه فعال و اثرگذار و الهام‌بخش تشیع در لبنان بدل شدند. اقدام محوری سیدحسن نصرالله ایجاد اتمسفر تربیت و و اتصال بخشیدن شیعه لبنانی به اصول و مبانی انقلاب اسلامی است. سید بستر اتصال شیعه لبنان به مهمترین عنصر تاریخ‌ساز عصر جدید یعنی انقلاب اسلامی را فراهم کرد. سید توانست و نظام معرفتی و به‌تبع آن نظام کنشی مخاطب خود را متحول کرده و ارتقا دهد. در عین تحفظ بر ملیت، است و خود را متعلق به یک انقلاب جهانی می‌داند که از پایگاه ملیت خویش می‌تواند اهداف کلان آن انقلاب را دنبال کند. سید توانست حزب‌الله را از چارچوب یک تشکیلات نظامی به یک زیست و ارتقا دهد. حزب‌الله امروز یک فرهنگ‌ و نحوه زیستن و تفکر است نه یک تشکيلات. بانگاه به نحوه زیست، کنش و بروز شیعیان لبنانی متعلق به ، بهترین تعبیری که می‌توان داشت این است که این‌ها در یک مکتب تربیت شده‌اند. ساحت‌هایی که سید، تربیت و رشد مخاطب خود را در آن دنبال کرد، اجمالا مرور کنیم: ۱. تربیت و رشد ولایی سیدحسن نصرالله یک را که ریشه در تشیع اصیل داشت رقم زد. تربیت ولایی در عرصه ولایت طولی و ولایت عرضی بین حزب‌الله جلوه‌گر است. تعبیر معروف "لبیک یا حسین یعنی ..." سیدحسن نمودی از ارتقای سطح تعامل و نصرت ولی با درک شرایط زمانه بود. مسئله فراتر از حدود جغرافیایی و ملیت یعنی فهم عمیق از مسئله ولایت در تشیع. سید مخاطب خود را به چنان رشدی رساند که عمیقا شدند و نگاه آن‌ها به رهبر انقلاب، نه به‌عنوان رهبر ایران که به‌عنوان ولی فقیه لازم الاتباع بود. این تحول نگرشی ظرفیت وجودی جدیدی را برای شیعیان لبنانی رقم زد و حزب‌الله عملا خود را با معیار ولایت و آن هم با سنجه های سخت‌گیرانه ارزیابی می‌کرد. اینجا سخن و توضیح بسیار است. ۲. تربیت و رشد معنوی سیدحسن نصرالله شخصیتی معنوی بود و معنویت و را به‌عنوان رکن زیست انقلابی شناخته و باور داشت. ارتباط مستمر با بزرگان اخلاق و عرفان از جمله مرحوم و مرحوم و استفاده معنوی از رهبر معظم انقلاب از طرفی و سوق دادن حزب‌الله به این سمت و برجسته‌سازی معنویت و تعالی اخلاقی برای آن‌ها، ساخت شیعه جدید لبناني را در پی داشت. ۳. تربیت و رشد تشکیلاتی حال شخصیت‌هایی ولایی و معنوی برای تحقق هدفی متعالی که جهاد در راه خدا و مبارزه با استکبار است در قالب گردهم آمدند. توصیف و توضیح اقتدار، انسجام و هوشمندی تشکیلات حزب‌الله خود موضوع پژوهش‌های تفصیلی است. اما این سید بود که از یک جمع محدود یک تشکيلات گسترده، اثرگذار و کارآمد ساخت تا جایی که به یک بازیگر محوری ملی و بین‌المللی تبدیل شود و ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی را توأمان پوشش دهد. شاید ما تصویری از حضور حزب‌الله در نداشته باشیم. اگر مجالی شد گزارشی از نحوه حضور هوشمندانه حزب‌الله به نهاد علم و "تربیت علمی" خواهم داد. تربیت و رشد سیاسی و اجتماعی بعد دیگری است که باید در جای خود توضیح داده شود. 🔖 لینک بخش اول يادداشت: https://eitaa.com/taalighat/1948 🆔 @taalighat
♦️متن وصیت‌نامۀ شهید سیدحسن نصرالله بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔹أوصیکم بأن یکون إیمانُکم بقیادة سماحة الإمام الخامنئی (دام ظلّه) محکماً و قویاً مِن‌أجلِ خیر دنیاکم و آخرتکم 🔹برای خیر دنیا و آخرت‌تان به شما وصیت می‌کنم که ایمان‌تان به رهبری حضرت امام خامنه‌ای (که سایه‌اش مستدام باد) قوی و محکم باشد.
🌼 برگردیم به برنامه‌های پیش رو در شورا و شهرداری همدان باتوجه به جهت‌گیری بودجه میتوان گفت ان شاءالله مهمترین کارهای موثر در ۶ماهه اول سال۴۰۴، موارد ذیل الذکر است🔻