eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
4.1هزار دنبال‌کننده
193 عکس
41 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣6⃣📌اگر عدالت به معنای مساوات و برابری نیست، چرا خداوند تکالیف دینی را از همه به طور یکسان خواسته است؟ 👈پاسخ 1⃣ تکالیف دینی، دربردارنده و مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعی است. واحبات و مستحبات دارای مصالح واقعی و محرمات و مکروهات دارای مفاسد واقعی هستند. 2⃣خداوند متعال دین را برای همه فرستاده، ولی تکالیف آن را به طور یکسان از همه نخواسته است. 3⃣چند نمونه از واجبات: الف. حج واجب است ولی فقط بر کسانی که استطاعت داشته باشند. ب. نماز واجب است ولی ایستاده خواندن بر همه واجب نیست، کسی که نمی‌تواند بایستد، نشسته بخواند و کسی که نمی‌تواند نشسته بخواند، خوابیده نماز بخواند. ج. وضو واجب است ولی فقط برای کسانی که آب داشته باشد و آب برای آنها ضرر نداشته باشد. د. روزه واجب است، ولی فقط بر کسانی که توانایی آن را داشته باشند. ه. زکات واجب است، ولی فقط بر کسانی که در نه مورد، اموالشان به نصاب خاصی برسد.(طلا، نقره، گندم، جو، خرما، کشمش، شتر، گوسفند و گاو) و. خمس واجب است ولی فقط بر کسانی که از درآمد سالیانه آنها، چیزی اضافه آید. ز. فطریه واجب است ولی فقط بر فرد غنی. 4⃣ در حوزه امور حرام، این امور در شرایط عادی بر همه حرام هستند، چون مفسده واقعی دارند، در عین حال، در شرایط اضطراری، همین امور حرام، مباح و حلال می‌شوند. 5⃣رعایت مستحبات و مکروهات هم که اساساً الزامی نیست. 6⃣ این همه، نشان می‌دهد که خداوند متعال، از همه بندگان به یک اندازه و مانند هم تکلیف نخواسته است و در این باره عدالت را رعایت کرده است. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب، یک سوال انسان‌ها در موقعیت های مختلف زندگی می‌کنند، طبیعی است که همگان نمی‌توانند به یک اندازه به سعادت برسند. در این صورت، عدالت الهی چگونه قابل توجیه است؟ تا فرداشب ...
با سلام خدمت همراهان گرامی به دلیل حضور در مراسمات، نتوانستم پاسخ پرسش دیشب را حاضر کنم. از همه سروران عذرخواهی میکنم. 🌹🌹
4⃣6⃣📌انسان‌ها در موقعیت های مختلف زندگی می‌کنند، طبیعی است که همگان نمی‌توانند به یک اندازه به سعادت برسند. در این صورت، عدالت الهی چگونه قابل توجیه است؟ ✍ پاسخ 1⃣انسانها در موقعیت های مختلف زندگی می کنند. برخی در خانواده و محیط مناسب و برخی در خانواده و محیط نامناسب. 2⃣روشن است که این عوامل در سعادت و شقاوت انسان تأثیرگذار هستند. 3⃣ بر اساس منطق عقل و شرع، نمی‌توان انتظار داشت که افراد همگی به یک اندازه به کمال و سعادت برسند. قرآن کریم نیز می‌فرماید: لایکلف الله نفسا الا وسعها 4⃣بر این اساس، آنچه مورد انتظار است تلاش و زحمت بر حسب امکانات است و از هر کسی به میزانی انتظار می‌رود که امکانات به او داده شده است. 5⃣آری، کسی که در خانواده و محیط نامناسب متولد شد، امکاناتش مانند کسی نیست که در خانواده و محیط مناسب متولد شده. ولی اگر فرد اولی، تلاش و زحمتی که کشیده، بیشتر از فرد دوم باشد، جایگاه او نیز نزد خداوند متعال بالاتر خواهد بود. مانند دو دونده که یکی با مانع و دیگری بدون مانع، ولی هر دو در بیست ثانیه، صد متر را طی می‌کنند، روشن است که دونده‌ای که با وجود مانع، در بیست ثانیه از خط پایان رد شود، جایگاه بالاتری نسبت به دونده ی دیگر دارد. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال چگونه میتوان از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها، حقانیت امام علی علیه‌السلام را ثابت کرد؟ تا فرداشب ...
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال چگونه میتوان از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها، حقانیت امام علی علیه‌السلام را ثابت
5⃣6⃣📌 چگونه می‌توان از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان دلیل حقانیت امام علی علیه‌السلام و مذهب شیعه بهره برد؟ ✍ پاسخ یک. مذهب شیعه، مذهبی است که پس از وفات رسول الله (ص)، به امامت امام علی علیه‌السلام معتقد شد. پس اگر حقانیت امامت امام علی علیه‌السلام ثابت شود، حقانیت مذهب شیعه نیز ثابت می‌گردد. دو. رسول اکرم (ص) فرمود: من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة؛ کسی که بمیرد در حالی‌که امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است. (یعنی کافر از دنیا رفته است.) سه. این روایت در متون متعدد شیعه و سنی با عبارات مختلف آمده است.(برای نمونه، در منابع اهل سنت، ر‌.ک. مسند احمد حنبل، ج۲۸, ص۸۸. مسند ابوداود، ج۳، ص۴۲۵) چهار. اینک می‌پرسیم آیا دختر پیامبر خدا که پیامبر او را پاره تن خود معرفی می‌کرد، کافر از دنیا رفته یا مسلمان؟ کسی نیست که بگوید او کافر از دنیا رفته. پنج. اگر او مسلمان از دنیا رفته، پس باید کسی را به عنوان امام شناخته و پذیرفته باشد. او کیست؟ علی علیه‌السلام یا ابوبکر؟ شش. روشن است که او ابوبکر را به عنوان امام به رسمیت نشناخته و با او بیعت نکرده است، بلکه قیام او، خطبه‌های او، حتی نحوه غسل و کفن و دفن او همگی از ناخشنودی او از حکومت وقت حکایت دارد. پس امام او علی علیه‌السلام بوده است. هفت. با حقانیت امامت امام علی علیه‌السلام، حقانیت مذهب شیعه نیز ثابت می‌شود، چرا که حق از میان این دو مذهب و امامش، بیرون نیست. وقتی امامت یک امام باطل میشود، امامت آن دیگری ثابت می‌شود. https://eitaa.com/Faryab110
هدایت شده از روزگار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه | وصله چادر بی بی صحبت کوتاه و دلنشین آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) درباره امید به عنایت حضرت زهرا سلام الله علیها ۱۳۹۴/۰۴/۲۷ 📱 @mesbahyazdi_ir
6⃣6⃣📌مقصود از امتحان حضرت زهرا سلام الله علیها پیش از آفرینشش چیست؟ تبیین سوال: در نخستین فراز از زیارت نامۀ حضرت زهرا سلام الله علیها چنین می خوانیم: ای کسی که خداوند، پیش از آنکه تو را بیافریند، آزمود و تو را در این امتحان صابر یافت. چگونه می توان، پیش از آفرینش انسان، از او امتحان به عمل آورد؟ ✍پاسخ: تفسیر قطعی از این فراز، دشوار است؛ در عین حال، می توان دست کم دو احتمال بیان کرد: 1️⃣مقصود از این امتحان، امتحان در مقام علم خداوند متعال است. به این معنا که خداوند متعال، پیش از آفرینش انسان ها، از تمام افعال و نیز امتحاناتی که قرار بود پس از آفرینششان از آنها به عمل آورد، آگاه است. بر این پایه، خداوند متعال، از این امتحانات و از موفقیت حضرت زهرا سلام الله علیها در این امتحانات آگاه است. 2️⃣این امتحان، ناظر به امتحان در عالم ذر یا عوالم پیش از این دنیا بوده است. بدین معنا که بر اساس روایات معتبر، حضرت زهرا سلام الله علیها دو آفرینش داشته است. یکی آفرینش نوری ایشان و دیگر اهلبیت علیهم السلام به عنوان نخستین مخلوقات و دیگری آفرینش در این دنیای مادی در زمان و مکان مشخص. 3️⃣خداوند متعال قبل از آفرینش دنیوی ایشان، از ایشان آزمون به عمل آورد و مهم ترین این امتحان، همان امتحان نسبت به پذیرش ربوبیت الهی است؛ چنانکه از تمام پیامبران نیز آزمون به عمل آورد. به طور مثال زمانی که از رسول خدا (ص) سوال کردند چرا شما از سایر انبیاء افضل هستید، ایشان موضوع میثاق میان همه انبیاء را مطرح و تصریح کردند که ایشان نخستین کسی بود که به ربوبیت خداوند متعال ایمان آورد: «فَقَالَ إِنِّي كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّي وَ أَوَّلَ‏ مَنْ‏ أَجَابَ‏ حَيْثُ‏ أَخَذَ اللَّهُ‏ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ‏ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ‏ ‏...». (الکافی، ج2، ص10) 4️⃣ البته این امتحان، تنها در ساحت ایمان به ربوبیت الهی نبود، بلکه شامل امتحان در امر ولایت و ... نیز بود. (الکافی، ج1، ص438) تحمل چنین ایمانی از همگان بر نیامده و برخی در این امتحان بسیار موفق و برخی نیز ناموفق بودند و اهلبیت علیهم السلام و از جمله حضرت زهرا سلام الله علیها موفق ترین انسان ها بودند. 5️⃣به نظر می رسد، احتمال دوم با ظاهر عبارت زیارت نامه همسوتر است؛ چرا که از وقوع امتحان پیش از آفرینش خبر می دهد. https://eitaa.com/Faryab110
7⃣6⃣📌چرا خدا ما را به زور و جبر آفرید؟ ما نمی‌خواستیم آفریده شویم. 👈پاسخ 1⃣ظاهر این سوال می‌گوید که پرسشگر یا پرسشگران از بودنشان راضی نیستند، حال آنکه در عمل هر کاری می‌کنند که بیشتر عمر کنند. بنابراین آنها از بودنشان راضی هستند و گرنه کاری می‌کردند که نباشند. 2⃣ این سوال، آنجا درست است که انسانها وجود داشته و حق انتخاب میان آفریده شدن و آفریده نشدن را داشته باشند، حال آنکه اصلا چنین نبوده است. 3⃣ اصل آفرینش، کاری نیکوست که انسان اگر به طور صحیح از آن استفاده کند به بالاترین سعادتها می‌رسد و اگر از آن درست استفاده نکند به بدترین شقاوت ها می‌رسد. مانند دانشگاه. ممکن است کسی در دانشگاه دنبال عیاشی برود و بعداً بگوید دانشگاه جای بدی است. حال آنکه دانشگاه به خودی خود، جای مفیدی است ولی او از آن به خوبی استفاده نکرده است. 4⃣ پرسشگر گمان کرده که آفریده شدن او، چنین بوده که خداوند یهویی تصمیم گرفته او را بیافریند. او را بدون اسباب مادی آفریده و به دنیا انداخته است. حال آنکه اساسا آفرینش چنین نیست. فردی به نام حسن بن علی بن احمد بن محمود بن رشید بن مالک را در نظر بگیرید. برای به دنیا آمدن حسن، باید علی، احمد، محمود، رشید و مالک هم آفریده شوند. اگر حسن نخواهد به دنیا بیاید ناگزیر تمام این افراد هم نباید باشند یا آنکه خداوند در اختیارهای آنها برای فرزندآوری دخالت کند تا نگذارد حسن به دنیا آید!! که چنین کاری با مختارآفریدن انسان ناسازگار است. https://eitaa.com/Faryab110
8⃣6⃣📌آیا اسلام برده داری را تأیید کرده است؟ 👈پاسخ 1⃣ برده داری با اسلام نیامده، بلکه بسیار قبل از اسلام در بسیاری از اقوام و امتها به طور گسترده و بدون حد و مرز وجود داشته است. در سوی مقابل، حکم اولیه اسلام، حرمت برده گیری انسان آزاد است. پیامبر اسلام (ص) بدترین انسان‌ها را کسی می‌داند که انسانی را بفروشد. (مستدرک الوسایل، ج۱۳، ص۵) 2⃣اسلام برده داری را محدود به یک مورد ـ یعنی اسیران جنگی ـ کرد، آن هم در جنگ اسلام علیه کفر. 3⃣ اسیران جنگی، اگر مسلمان شوند، به بردگی گرفته نمی شوند(مجمع البیان، ج۹، ص۱۴۷) و اسلام توصیه می کند که ابتدا ایشان را به اسلام دعوت کنید.(انفال، 70) 4⃣بردگی تنها گزینۀ اسلام برای اسیران جنگی نیست، بلکه آزادساختن اسیران نیز در شرایطی که حاکم جامعه اسلامی صلاح ببیند، یکی از گزینه های روی میز است. همچنین اگر شرایط تبادل اسیران مسلمان با اسیران کافر وجود داشته باشد، و نیز اگر دشمن، حاضر به پرداخت غرامت نسبت به آزادی اسیران جنگی خود باشد، این راهها بر برده گرفتن آنها اولویت دارد. بنابراین، بردگی اسیران جنگی، آنجاست که آزادساختن آنها، به مصلحت نیست، امکان تبادل یا گرفتن غرامت نیز وجود ندارد. (محمد، 4) 5⃣در اینجا، اسلام میان کشتن این اسیران و بردگی گرفتن آنها، حکم به بردگی آنها می کند؛ چراکه آزاد ساختن آنها، به مصلحت مسلمانان نیست و روشن است که بردگی و اجازه زندگی دادن به آنها، بهتر از کشته شدن است. 6⃣ زمانی که حکم جواز بردگی صادر شد، عملاً چاره ای جز بردگی آنها وجود نداشت؛ چراکه نه امکان تبادل وجود داشت نه غرامت ؛ و نه آزادی آنها به صلاح مسلمانان بود و نه امکان نگهداری آنها در زندان و تأمین آب و غذای آنها. امروزه با تغییر شرایط، محملی برای اجرای این حکم نیز وجود ندارد. 7⃣نکتۀ مهم آنکه اولاً اسلام بیش از آنکه به گرفتن برده، حکم کند در موقعیت های گوناگون به آزادی بندگان دستور داده است. ثانیاً توصیه اکید به خوش رفتاری با بردگان داشته است. جرجى زيدان" در تاريخ تمدن خود چنين میگويد: " اسلام به بردگان فوق العاده مهربان است پيغمبر اسلام ص در باره بردگان سفارش بسيار نموده، از آن جمله مى‏فرمايد:" كارى كه برده تاب آن را ندارد به او واگذار نكنيد، و هر چه خودتان مى‏خوريد به او بدهيد" (تاریخ تمدن، ج4، 54) ثالثاً شخصیت آنها را هرگز پایمال نمی کند، بلکه اجازه حضور در تمام عرصه های اجتماعی را به آنها می دهد تا آنجا که بردگان می توانند پست مهم قضاوت را نیز عهده دار شوند. (شرائع الاسلام، ج4، ص60) 8⃣امروزه، دولت‌ها و گروهها ملتزم به عقود و معاهدات نیز می‌باشند در زمان ما پذیرش کنوانسیون منع بردگی و معاهدات تکمیلی آن توسط دولتها حتی دولتهای اسلامی به معنی آن است، که حکومت اسلامی بر اساس عهود پذیرفته شده نیز نمی‌تواند اسیران جنگی کافر را به بردگی بگیرد. https://eitaa.com/Faryab110
9⃣6⃣📌 چرا انکار ضروری دین، موجب خروج از دین می‌شود؟ آیا انکار سایر احکام دین که ضروری دین نیستند، موجب خروج از دین نمی‌شود؟ ✍پاسخ 1️⃣آنچه موجب ورود انسان به دین اسلام می شود، شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت رسول گرامی اسلام(ص) است. پس انکار یکی از این دو یا انکار هر آنچه که به انکار یکی از این دو برگردد، موجب خروج انسان از دین می شود. 2️⃣خداوند متعال موجود کمال مطلق است که هیچ نقصی در او راه ندارد. انکار یکی از اوصاف کمالیۀ خدا، به منزلۀ انکار خود خداوند به عنوان موجود کامل مطلق است. 3️⃣خداوند متعال چون کامل مطلق است و چون تمام هستی انسان و دیگر مخلوقات وابسته به اوست، حق انحصاری و استقلالی وضع قوانین و احکام را برای انسان ها را دارد که از آن به ربوبیت تشریعی خداوند یاد می کنیم. نپذیرفتن قانونی که خداوند آن را وضع کرده، به منزلۀ انکار ربوبیت تشریعی و خروج از دین است: ً «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ» (مائده، 44) به دیگر سخن، کسی که قانون خدا را نپذیرد، گویی آن را نادرست دانسته است. نادرست دانستن آن، به منزلۀ ناقص دانستن علم اوست. نقص در علم خدا، به منزلۀ انکار خداوند به عنوان موجود کامل مطلق است. 4️⃣اگر انسان بداند و یقین کند که خداوند متعال، حکمی را صادر کرده است؛ در اینجا سه موضع می تواند داشته باشد: الف. آن حکم را بپذیرد و به آن عمل کند. ب. آن حکم را بپذیرد، ولی به آن عمل نکند. مانند کسی که می پذیرد، خداوند نماز را واجب کرده، ولی آن را انجام نمی دهد. ج. آن حکم را نپذیرد و آن را انکار کند. مانند کسی که حکم نصف بودن ارث دختر نسبت به پسر را قبول نمی کند و آن را خلاف عدالت می داند. در موضع سوم، او از دین خارج می شود؛ چراکه این انکار، در حقیقت انکار ربوبیت تشریعی خداوند است. 5️⃣ضروری دین، آن معارفی از دین است که در دین بودن آن، تردیدی ندارد. در عین حال، باید گفت که انکار هر چیزی که انسان بداند، خدا و رسول آن را به عنوان دین فرموده اند، موجب خروج از دین می شود و در این باره تفاوتی میان ضروری دین و غیر آن نیست. 6️⃣برای مثال، حتی اگر کسی بداند که خداوند مسح پا را در وضو به طریقۀ خاصی واجب کرده است. انکار حتی این حکم جزیی نیز به منزلۀ انکار ربوبیت تشریعی خداوند، انکار علم مطلق خداوند و در نتیجه انکار وجود موجود کامل مطلق است که به خروج از دین می انجامد. 7️⃣همچنین اگر کسی بداند، پیامبر خدا (ص)، فرد خاصی را به عنوان جانشین خود از سوی خدا معرفی کرده است، در عین حال، این انتخاب را نادرست بداند و نپذیرد، او کافر است. ولی اگر تعیین آن فرد به عنوان جانشین، برای کسی محرز نشده باشد و از این رو، آن را نپذیرد، چنین کسی کافر نیست. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال حضرت یوسف علیه السلام، علیه برادرش بنیامین توطئه کرد تا او را دزد معرفی کرده و او را نزد خود نگهدارد. آیا چنین عملی، با عصمت او سازگار است؟ سلامتی سردار قاآنی (فرمانده سپاه قدس) صلوات 🌹🌹🌹
27.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ویژه طلاب برای سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ 🔵 دوره حضوری در ۱۳ رشته ویژه برادران: علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی، اقتصاد، حقوق، مدیریت، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و علوم سیاسی 🔵 دوره مجازی در ۷ رشته ویژه برادران و خواهران: علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی 🔷 مزایا: 🔶 آشنایی طلاب با مبانی اندیشه‌های اسلامی در رشته‌های علوم انسانی 🔶 اعطای دانش‌نامه رسمی کارشناسی وزارت علوم 🔶 امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشته‌های علوم انسانی با رویکرد اسلامی 🔶 پرداخت شهریه «ویژه دوره حضوری» ✅ شرایط داوطلبان: 1️⃣ اتمام سطح یک حوزه برای برادران و اتمام سطح ۲ حوزه برای خواهران 2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه 3️⃣ موفقیت در آزمون کتبی و سنجش استعداد تحصیلی ✅ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری: شهر مقدس قم، تهران، شیراز ✅ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز و اهواز ✅ ثبت نام تا ۱۰ دی ۱۴۰۲ ✅ آزمون کتبی: جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ ☎️ ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۱۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۲۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۶۴ 🏢 قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،‌ مدیریت پذیرش 🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت پذیرش مراجعه فرمایید. 🌐 http://paziresh.iki.ac.ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
0⃣7⃣📌چرا حضرت یوسف علیه السلام به ناحق به برادرش بنیامین، تهمت دزدی زد؟ آیا چنین کاری با عصمت او سازگار است؟ 👈پاسخ 1⃣ این اشکال و شبهه، بر پایه داستان حضرت یوسف علیه السلام در قرآن مطرح شده است. بنابراین لازم است، این داستان در قرآن به دقت بررسی شود. 2⃣ قرآن کریم می فرماید:يوسف فَلَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ جَعَلَ السِّقَايَةَ فِي رَحْلِ أَخِيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَارِقُونَ؛ و هنگامى كه (مأمور يوسف) بارهاى آنها را بست، ظرف آبخورى پادشاه را در بارِ برادرش گذاشت سپس ندا دهنده ای صدا زد «اى اهل قافله، شما دزد هستيد!» (یوسف، 70) 3⃣ اتهامی که متوجه حضرت یوسف علیه السلام است آن است که او دروغ گفته و تهمت دزدی به بنیامین زده است. 4⃣ بر اساس این آیه، گویندۀ سخن «انکم لسارقون» حضرت یوسف علیه السلام نیست؛ بلکه یکی از مأمورانش بوده است. بنابراین، یوسف علیه السلام نه دروغ گفت و نه کسی را متهم به دزدی کرد. 4⃣ کاری که حضرت یوسف علیه السلام انجام داد، با راهنمایی خداوند متعال بود؛ ازاین جهت قرآن می فرماید: «كَذلِكَ كِدْنا لِيُوسُفَ؛ اين گونه راه چاره را به يوسف ياد داديم» (یوسف، 76) 5⃣تدبیر یادشده آن بود که حضرت یوسف علیه السلام، جام خود را در بار بنیامین بگذارد؛ در حقیقت کار او زمینه ای برای آن شد که بنیامین متهم به دزدی شود. 6⃣این کار آنگاه، گناه است که بنیامین از آن ناآگاه یا از آن ناراضی باشد؛ حال آنکه، او از این کار آگاه و نیز راضی بود. بنابراین، هیچ گناهی متوجه حضرت یوسف علیه السلام نیست. https://eitaa.com/Faryab110