مدرسه فقه هنر
#مجله_الکترونیکی9️⃣2️⃣
❇️اگر درس طلبگی را کنار بگذاری و خوشنویسی را ادامه دهی، نزد خدا حجت داری!
🎤دکتر احسان پورنعمان، قائممقام مدرسه اسلامی هنر:
📌 حدود 18 سال قبل، خدمت آیتالله سبحانی رسیدیم. من خدمت ایشان عرض کردم که من چند سالی است که طلبه شدهام و دغدغهام این است که آیا باید خوشنویسی را کنار بگذارم و فقط به درس و بحثم برسم؟ یا اینکه در کنار درس، خوشنویسی هم انجام دهم؟
✅ایشان فرمودند: «اگر در این زمینه استعداد دارید حتی اگر درس را بهطورکلی کنار بگذارید و به خوشنویسی بپردازید در روز قیامت در مقابل خدای متعال حجت دارید. چون شما نمیدانید خوشنویسی چقدر در وجود مردم تأثیر دارد.»
🛑به نظر من، عامل عمده همین است که علما نمیتوانستند آن چیزی را که نظر واقعی دین اسلام است، بفهمند و نظر اسلام را در دوره نزول وحی و دوران ائمه علیهمالسلام را ملاک برای همه دورههای بعدی قرار میدادند؛ درصورتیکه جایگاه هنر در همه این دورهها متفاوت بوده است.
✳️مقام معظم رهبری در دوره اول همایش فقه و هنری که مدرسه اسلامی هنر برگزار کرد صحبتی داشتند و فرمودند: به نظر من بحث موسیقی و مجسمهسازی، مثل باب منزوحات بئر است که مربوط به دوره دیگری بوده و باید علما از ابتدا تمام مدارک را دوباره بررسی کنند؛ ولی این نگاه در بین علمای ما نبوده است.
💠دلیل بعدی این است که هنر بهواسطه اینکه جایگاهی تزیینی دارد و پیش از دورههایی که ما در آن زندگی میکنیم، مردم عادی بهرهای از هنر نداشتند و هنرهای مختلف بصورت عمده منسوب به دربار و حاکمان و افراد متمول بوده است،
همین باعث میشده که عالمان ما هنر را از قماش زندگی اشرافی بدانند و حس کنند که ارتباطی با مردم عادی و متدینی که مورد تعامل با فقها و علما بودهاند، ندارد؛
◀️لذا تصور فقها این بوده است که اینها از دنیای دیگری آمدهاند و ما قابل تفاهم با این افراد نیستیم. علاوه بر اینکه در افواه، گاهی به شوخی، خیلی از هنرها یا هنرمندان را با کلماتی مثل مطرب مساوی میدانند و ظاهراً این کلمه از مدتها قبل هم استفاده میشده است؛ یعنی حتی اگر شما نقّال هم بودید و برای مردم شاهنامه میخواندید، شما را در حد یک آوازهخوان میدانستند.
💠متن کامل گفتگو 🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=11582
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
📽 فیلم مستند
🎞 الکافی
📝 روایتی از سرگذشت یک کتاب
🔺 (شهر مقدس قم)
🗓 یکشنبه، 1 بهمن
⏰ ساعت 15:00 - 17:00
📌 قم، خیابان 30متری هنرستان، نبش کوچه 20، سینما آیه
#معرفی_نرم_افزار 📱
نرم افزار تبدیل فایل صوتی فارسی به متن به صورت کاملا رایگان
«ویرا /تبدیل گفتار به متن و برعکس»:
🌐http://cafebazaar.ir/app/?id=ai.ivira.app&ref=share
🌐https://myket.ir/app/ai.ivira.app
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
💢گزارش نهمین #کرسی_علمی_ترویجی9️⃣
👼🏻«بررسی فقهی حق هنر برای کودک»👼🏻
🎤ارائه دهنده: دکتر «محمد مهدی مقدادی» :
اگر به مباحث بینالمللی، کنوانسیون حقوق کودک و نظام بینالمللی حقوق کودک مراجعه کنیم میبینیم که به صورت کلی حق هنر برای کودک پذیرفته شده است.
در کنار حق آموزش، حق تربیت، حق فرهنگ، حق ارتباطات، حق هنر هم برای کودک به رسمیت شناخته شده است و والدین و در کنار آن دولتها مؤظف شدهاند که این حق را به رسمیت بشناسند و تلاش لازم را در این خصوص برای کودک داشته باشند.
🎤ناقد اول جناب آقای دکتر «محسن برهانی»:
1️⃣عبارت «حق هنر» در عنوان مقاله نامناسب و مبهم است، باید از عباراتی مانند حق استفاده از هنر، استفاده میشد.
2️⃣ بحشی از مفاهیم نیازمند ارجاعات بیشتری دارد، تغافل از پیچیدگی موضوعات هنری شکل گرفته است.
3️⃣ اشاره به فرم های هنری به صورت اجمال در مقاله لازم بود.
4️⃣همین پیچیدگی موضوع هنر، در موضوع و مفهوم کودک نیز وجود دارد که در مقاله ساده سازی شده و درست تبیین نشده است.
🛑ناقل دوم جناب آقای دکتر «مهدی زارع»:
1️⃣ اینکه یافته های فقهی حق هنر برای کودک بیشتر از حقوق بین المللی است، تمایزی یافت نشد.
2️⃣ بهتر بود در تعریف هنر از تعاریف اندیشمندان اسلامی نیز استفاده میشد، مانند حافظ و علامه حسن زاده و … چراکه اینها هنر را برای تعالی بشر می دانند.
3️⃣ دلایل رد نظرات در تعاریف حقوقی هنر هم قابل خدشه است.
4️⃣در مقاله باید از مبانی فقهی بیشتری جهت اثبات موضوع استفاده شود.
🔰متن کامل جلسه🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13344
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
🕋امام جواد (علیه السلام):
👂هركه به گویندهاى گوش سپارد، او را بندگى كرده است؛
🕋اگر آن گوینده از خداوند عز و جل بگوید، خدا را عبادت كرده
♨️و اگر از طرف شیطان بگوید شیطان را عبادت كرده است.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی0️⃣3️⃣
📺نظرات فقها در مورد نمایش بدن برهنه و نیمهبرهنه مردان در رسانه🧍♂️
🖋محمدصادق ابراهیمی
🛑پرسش این است که نمایش (و نه نگاهکردن) بدن نیمهبرهنه مردان، در رسانههای تصویری و عمومی از نظر فقهی چه حکمی دارد❓
🔰در مورد نگاه مستقیم و نه بهواسطه رسانه، نسبت به بدن نیمهبرهنه مردان، باتوجهبه بیننده و صاحب نگاه، حکم آن، متفاوت میشود.
✳️مثلاً اگر نگاهکننده مرد باشد، طبق فتوای مشهور فقها، نگاه مردان به تمام بدن مردان بهاستثنای عورتین جایز است، با این شرط که قصد لذت و ریبه در کار نباشد.
⛔️اما اگر نگاهکننده زن باشد، طبق فتوای مشهور، نگاهکردن زنان به بدن مردان نامحرم حرام است مگر آن قسمتهای که به طور معمول مردان نمیپوشانند.
✅در مورد نگاهکردن غیرمستقیم یا نگاهکردن رسانهای، قضیه کمی متفاوتتر است.
🛑طبق فتاوای مشهور، نگاهکردن زنان به تصاویر مردان درصورتیکه با انگیزش شهوانی نباشد بلااشکال است.
نگاهکردن به فیلم، اگر پخش زنده باشد حکم نگاهکردن به بدن را دارد و اگر پخش مستقیم نباشد حکم تصویر و عکس را دارد.
💢 به باور برخی فقهای معاصر، نمایش فیلم اگر بهصورت پخش مستقیم باشد، نگاهکردن به آن، در حکم نگاهکردن به انسان زنده است، اما اگر به طور غیرمستقیم پخش شود حکم عکس را دارد
📚(امام خمینی، احکام بانوان، ص ۳۲).
🔰متن کامل همراه فتاوا🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13186
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
33.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋 انا وعلي ابوا هذة الامة
تفسير آلوسي - ج 22 ص ۳۱
🕋میلاد مولود کعبه، مولی الموحدین ،امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بر شما مبارک 🌹
#میلاد_امام_علی
----------
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
گزارش اجمالی دهمین #کرسی_علمی_ترویجی0️⃣1️⃣
📌عنوان مقاله: «الگوریتم برون رفت از تزاحم حقوق هنری»
🎤ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد عشایری منفرد
(عضو هیئت علمی جامعه المصطفی)
🖋ناقد:
حجت الاسلام دکتر محمدعلی حیدری
(عضو هیئت علمی حوزه علمیه مشکات)
دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر)
🔰آقای دکتر محمد عشایری منفرد مقاله خود را به طور خلاصه در چند محور ارائه کردند:
1️⃣ارکان حقوقی هنر که چهار مورد دارد، خالقان آثار هنری،
2️⃣شاغلان عرصه هنر، کاربران آثار هنری و حکومت.
3️⃣سپس به شروط تزاحم حقوق اشاره کردند و سه مورد تزاحم نما هم معرفی شد:
اسباب حقوق، غفلت از حق ساقط شده و تزاحم بدوی.
4️⃣در ادامه به راهکارهای برون رفت از تظاهم حقوق اشاره کردند مانند قانون اهم و مهم یا تعدی حق .
🛑جناب حجت الاسلام محمدعلی حیدری ضمن تشکر از موضوع و متن مقاله به چند نکته اشاره کردند:
1️⃣در مطلع مقاله اشاره به فقه کاربردی و هنجاری شد مانند اخلاق که برای حل مسائل عینی به فقه کاربردی نیازمند هستیم که اشاره خوبی هست.
2️⃣چون به منشأ حقوق اشاره نشده تقسیم تزاحم و تزاحم نما مشخص نخواهد شد رفع تزاحمها هم امکان نخواهد داشت مثلاً حق برخورداری از استفاده کنندگان چنین حقی را بنده نتوانستم پیدا کنم.
3️⃣ تقسیم حقوق به حق الله و حق الناس هم مشکلی را حل نخواهد کرد.
متن کامل این جلسه🔻🔻
🌐B2n.ir/n43211
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/
#نشست_علمی
🔰گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام برگزار میکند؛
📚موضوع:«ظرفیتشناسی فقهپژوهی و مسائل طراحی لباس، مد و فشن»
🔹 ارائه دهنده:«دکتر سید مجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور)»
🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام و المسلمین دکتر نهاوندی (مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه)»
▪️دبیر علمی:«حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی (مدیر عامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق)»
📋 زمان: چهارشنبه 11 بهمن ساعت 16
📡 لینک وبينار
Www.markazfeqhi.com/live
🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
#مجله_الکترونیکی1️⃣3️⃣
🛑بدون نظر به مقاصد شارع، نمیتوان حکم پوشش را بهدرستی بیان کرد⛔️
🖋حجتالاسلام و المسلمین باستانی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم:
📌با صرف اعتبارات شرعی نمیتوان احکام کارآمدی در حوزه پوشش صادر کرد، بلکه باید علاوه بر اعتبارات شرعی، به مقاصد و حکمتهای احکام نیز توجه نمود.
◀️ حکم پوشش واجب بدن برای مردان چیست❓
✅اگر در رسالههای علمی و عملی فقه گفته میشود پوشش عورتین واجب است، این بدان معنا نیست که أحیانا پوشش بیشتر از آن، در قالب عناوین دیگری واجب نیست.
❇️همچنین است جریان اصالةالبرائة در پوشش فراتر از عورتین؛ چرا که معنای جریان آن، تنها برائت نسبت به اعتبار مخصوصِ عنوان پوشش است و نظری به حکم سایر عناوینی ندارد که أحیانا بر پوشش انطباق مییابند.
📌آیا در احکام نمایش بدن مردان، بین پخش زنده و غیرزنده آن تفاوتی میکند؟ در صورت مثبتبودن پاسخ، دلیل این تفاوت چیست❓
✅ به نظر میرسد تفاوتی میان پخش زنده و غیرزنده وجود ندارد؛ چون تفاوت ماهوی ندارند و هر دو مشمول عناوینی محرم خواهند شد.
🔰متن کامل همراه فتاوا🔻🔻
🌐 B2n.ir/g15895
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/