#مجله_الکترونیکی 1️⃣5️⃣
📌«اضلال» در سرزمین هنر!
🖋علیرضا صالحی
❇️«اضلال عن سبیل الله» دلیل آشنایی است که قائلان به حرمت یا مرجوحیت یک اثر هنری، همواره به آن، بهعنوان دلیل بر مدعای خود استناد میکنند.
⛔️ شاید بتوان گفت یکی از مهمترین دلایل عدم وضوح این دلیل، نپرداختن به آن بهعنوان یک دلیل مستقل فقهی است، علاوه بر اینکه کارکرد آن در فقه هنر نیز کمتر مورد بحث استقلالی قرار گرفته است.
✅ پژوهشگران فقهی معاصر با جمعآوری ادله موجود درباره هنرهای مذکور که غیر از ادله سلبی، ادله تأییدکننده نیز در میان آنها وجود دارد به این نتیجه رسیدهاند که امکان جمع دلالی میان ادله متعارض وجود دارد و نیاز به کنارگذاشتن هیچکدام از آنها نیست.
🔵 به باور آنها، ملاک تعلق حکم حرمت به آثار هنری، اضلال مخاطب عن سبیل الله است و تا قید اضلال احراز نشود، نمیتوان فتوا به حرمت آنها داد.
🎭برایناساس، در مورد مصادیقی از هنر مانند مجسمهسازی که در زمان اختراع و تأسیس، وسیلهای برای فسادانگیزی و گمراهی بوده ولی امروزه دیگر وسیله حرام و فساد نیست، حکم به تحریم نخواهد شد...
🎻 همچنین گفته شده زمانی که عناصر یاد شده در آیات و روایات مانند «لهو الحدیث»، «قول زور» و «یتخذها هزواً» که در تعلق حکم حرمت برای صوت غنایی موضوعیت دارد، اگر در مواردی وجود نداشته باشد، نمیتوان قائل به حرمت یک کار هنری شد و تنها در صورت وجود این عناصر، میتوان تحت عنوان اضلال به حرمت آن کار هنری فتوا داد.
✳️ متن کامل🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13629
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️روح الله زم:
ما به نتیجه رسیدیم بریم پشت روحانی، ما با تحلیل این کارو کردیم.
#دولت_سوم_روحانی⛔️
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 2️⃣5️⃣
📌بر روی «لهو»، حساب نکنید!
🖋مصطفی قناعتگر
🔰عنوان «لهو» اگرچه در موارد بسیاری، بهعنوان دلیل بر حرمت افعال گوناگون بهکاررفته است؛ اما هیچگاه در دانش فقه، بهصورت استقلالی و ضمن یک عنوان مستقل، مورد واکاوی عمیق قرار نگرفته است.
همین امر موجب شده است که نه توافقی بر معنای آن وجود داشته باشد و نه اجماعی بر کاربستش در استنباط احکام.
✳️مسئله این است که فقیه تا چه اندازه میتواند روی ظرفیت «عنوان لهو» برای تحریم آثار هنری حساب کند❓
سه پرسشِ چالشیِ بزرگ سبب شده تا نتوان این ظرفیت را بالا انگاشت:
1️⃣لهو چیست؟
2️⃣حکمِ لهو چیست؟
3️⃣لهوِ حرام در فرایند تطبیق بر آثار هنری کدام است؟
🛑بهجرئت میتوان گفت لهو حتی اگر عنوانِ پایه برای تحریم برخی موضوعات باشد، نمیتواند نقشی در تحریم در عرصه تولیدات هنری و مصرف آنها داشته باشد.
در واقعیتِ اِفتاء از سوی فقیهان گرانمایه نیز همین را شاهدیم.
📺 ایشان اگر فیلم یا مجسمه یا تصویرگری یا موسیقی یا نوشتاری هنری را تحریم کردهاند، به دلایلی دیگر مانند وهن دین و هتک مقدسات، مناسبت با مجالس لااُبالیان یا تحریکات جنسی و شهوانی است.
⛔️شاید بتوان گفت نمیتوان روی لهو بهعنوان یک عامل تحریمگرِ آثار هنری حساب کرد.
✳️ متن کامل🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13660
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هنر_آفرینش
🐠یک ماهی، که بدون آب و غذا تا 5 سال زنده می ماند.🐠
➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 3️⃣5️⃣
📌اجرای «لغو» و حرمت آثار هنری!
🖋علی شریفی
🛑عناوینی همچون «لهو»، «لغو»، «لعب»، «اضلال عن سبیل الله» و مانند آن، اگرچه سابقه دیرینی در استفاده بهعنوان دلیل بر حرمت یک فعل در دانش فقه دارند؛
لکن کمتر بهصورت استقلالی، مورد واکاوی لغوی و حکمی قرار گرفته اند.
🟢در این میان، شاید بتوان گفت «لغو»، از همه این عناوین، کمتر مورد گفتگو قرار گرفته است.
این در حالی است که در موارد بسیاری، به جهت تطبیق این عنوان بر یک فعل، آن فعل، حرام یا مرجوح دانسته میشود.
🔴شیخ انصاری از فقیهان بسیاری چون شیخ طوسی، ابن ادریس و علامه حلی نام میبرد که گفتهاند لهو حرام است و در موارد مختلف به این دلیل، حکم به حرمت کردهاند که مصداق لهو است؛ مثل سفر بهقصد تفریح و شادی.
🟪 آیتالله خوئی معتقد است که هیچ دلیلی بر حرمت مطلق لهو وجود ندارد و در این مسئله فرقی نمیکند که لهو به همان معنای باطل باشد یا نباشد.
⛔️مشهور و سیره نیز مؤید این مطلب است که در هیچ عصری، فقها، مطلق بازی و حرکات بدون غرض عقلائی را حرام نمیدانستهاند.
✳️ متن کامل🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13674
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🕋قال الباقر علیه السلام:
ثم لیندب الحسین و یبکیه و یأمر من فی داره بالبکاء علیه و یقیم فی داره مصیبته باظهار الجزع علیه و یتلاقون بالبکاء بعضهم بعضا فی البیوت و لیعز بعضهم بعضا بمصاب الحسین علیه السلام.
🕋 امام باقر علیه السلام نسبت به کسانی که در روز عاشورا نمی توانند به زیارت آن حضرت بروند، اینگونه دستور عزاداری دادند و فرمودند:
⚫️ بر حسین علیه السلام ندبه و عزاداری و گریه کند و به اهل خانه خود دستور دهد که بر او بگریند و در خانه اش با اظهار گریه و ناله بر حسین علیه السلام، مراسم عزاداری بر پا کند و یکدیگر را با گریه و تعزیت و تسلیت گویی در سوگ حسین علیه السلام در خانه هایشان ملاقات کنند.
📚کامل الزیارات، ص .175
⚫️فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را محضر حضرت صاحب الزمان (عج) تسلیت و تعزیت عرض میکنیم.⚫️
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 4️⃣5️⃣
📌«افساد» و اثر آن در حرمت آثار هنری
🖋علی رحمانی
⛔️بهکارگیری «افساد» صرفاً اختصاص به فقه هنر ندارد بلکه در سایر ابواب فقهی نیز برای بیان حرمت یا مرجوحیت یک فعل به کار میرود؛ اما قطعاً یکی از پرکاربردترین ابواب فقهی برای این دلیل، فقه هنر است.
💠هنر و آثار هنری به جهت ظرفیت تأثیرگذاری بر مخاطبان، ممکن است از جمله طرق و ابزاری باشند که در تحقق افساد مورد بهرهبرداری قرار گیرند.
🟪هنر عنوانی است که بهتنهایی قابل برای تعلق حکم تکلیفی یا وضعی نیست؛ زیرا از قبیل کیفیات بوده و این مقوله، فینفسه مشمول حکم فقهی نخواهد شد بلکه زمانی حکم به آن تعلق میگیرد که متعلق فعل یا اثر ناشی از فعلی باشد؛
🔵 تفاوت فساد با افساد، در این است که ممکن است فردی یا اثری، فاسد باشد اما به تباهی دیگری یا جامعه نینجامد.
🟢افساد آنسان تحقق مییابد که فراتر از فساد فردی، توسعه آن با هدف ایجاد انحراف در فرد یا جامعه مورد توجه قرار گیرد.
🔴در این صورت، اگر قالب یا اثر هنری فاسدکننده یا مشتمل بر فساد، بهمنظور تحقق تباهی در دیگر انسانها و جامعه انسانی مورد استفاده قرار گیرد، بیتردید افزون بر حرمت بهعنوان اولی، مشمول حرمت ادله افساد نیز خواهد شد.
✳️ متن کامل یادداشت🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13694
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 5️⃣5️⃣
📌هنر، نه قابلیت جواز دارد و نه استحباب!
🖋آیتالله محمد عندلیب همدانی
🔶اصالۀالاباحه در هنر:
حکم اصل ورزش، اباحه است. اما هنر به نظر میرسد تفاوت عمدهای با ورزش دارد که چهبسا موردتوجه قرار نگرفته است. ما نمیتوانیم بگوییم اصل در فعالیتهای هنری، جواز است، تا چه رسد به اینکه بگوییم استحباب!
🟣لذا اینکه بیاییم در مورد عنوان هنر، اصل تأسیس کنیم اشتباه است. اما در مورد اجرای اصل دررابطهبا مصادیق هنر؛ اگر این مصداق در شرع، منع داشت که تکلیف روشن است؛ اگر منع مطلق نداشت و منع مقیّد داشت، باز تکلیف روشن است؛ و اگر این مصداق اساساً منعی نداشت، اصالة الإباحه را جاری میکنیم؛
🟢 بنابراین در مورد مصادیق هنر، أصالةالإباحه جاری میشود بهشرط اینکه دلیلی بر منع نباشد.
⛔️استحباب هنر:
هنر گره با زیبایی خورده است و زیبایی یکی از کمینگاههای شیطان است. اگر خداوند فرمود: «إنَّ اللهَ جَمیلٌ یُحِبُّ الجَمال»، به این معنای نیست که خداوند متعال، هر کسی که زیبا است را دوست دارد؛ بلکه چهبسا چیزهایی زیبا باشد و ما هم آنها را زیبا ببینیم اما شارع آنها را زیبا نبیند.
🔵البته اگر دلیل دیگری بر استحباب هنر وجود داشته باشد، قابلبررسی است؛
📣باتوجهبه این مطلب، حتی اگر فعالیت هنری مستحب باشد، به این معنا نیست که به هنرمند، پاداش داده میشود مثل پاداش نماز شب؛ بلکه بدین معنا است که امر مستحسنی است نه آن معنای مستحب که در عبادات وجود دارد.
✳️ متن کامل یادداشت🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13718
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
هنر زیبا و اصیل ایرانی🌹
مسجد آقا بزرگ کاشان
➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 6️⃣5️⃣
📌لهو حق، لهو باطل؛ مسئله این است!
🖋عباس رفعتی نائینی
❇️ معنای لهو:
معنای لغوی، عرفی، فقهی و روایی لهو، سرگرمی شاد و مفرّح است؛
💠 مرحوم امام (رضوانالله تعالی علیه) در مکاسب محرمه و مرحوم آیتالله خویی در مصباحالفقاهة مینویسند که از ادلّه و روایات نمیتوانیم استفاده بکنیم که مطلق لهو حرام است.
🔴موضوعشناسی لهو:
به نظر من، لهو به لهو باطل و لهو عقلایی تقسیم میشود. در برخی روایات، از لهو عقلایی، به لهو حق نیز تعبیر شده است. لهو باطل، حرام و لهو عقلایی، حلال است.
🔷در این روایت، حضرت غنا را بهمقتضای اینکه در زمره باطل قرار میگیرد، حرام دانستند.
🟣لهو در هنر:
میتوانیم لهو را بر اقسام گوناگون هنر تطبیق کنیم.
🔸هنرهایی که باطل نبوده و انگیزه عقلایی در مورد آنها وجود دارد مشروع هستند و هنرهایی که عقلایی نیستند حرام خواهند بود؛
🟢بنابراین هنرهایی نظیر موسیقی و قِمار که نوعی هنر محسوب میشوند، چون انگیزه عقلایی برای آنها وجود ندارد، جزو مصادیق لهو باطل قرار میگیرند.
✳️ متن کامل یادداشت🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13698
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh