آیت الله بهجت:
🛑هر بلایی که به ما می رسد، در اثر دوری از اهل بیت علیهم السلام و روايات مأثوره از ایشان است.🕋
📚در محضر بهجت کتاب اول، ص ۲۷۴
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
۲۳ خرداد ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑آیت الله جوادی آملی:
❌حکم فقهی وهن نظام
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
۲۴ خرداد ۱۴۰۳
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 شهادت امام محمد باقر علیه السلام را محضر امام زمان عج تسلیت عرض میکنیم 🕋
۲۴ خرداد ۱۴۰۳
#مجله_الکترونیکی 7️⃣4️⃣
📌جزء یا کل؟ مسئله این است!
🖋حسن اجرایی
◀️رویکرد تاریخی فقها در قبال هنر، بههیچوجه، امر مورد اتفاقی میان دانشیان هنر نیست.
⛔️برخی با تمسک به فتاوای سختگیرانه در مورد موسیقی و مجسمهسازی، رویکرد فقها را مخالفت و بدبینی نسبت به هنر میدانند؛
✳️و در مقابل، پارهای با ذکر شواهدی از هنرمندی بسیاری از فقها در شعر و خطاطی، اصل هنر را مورد پذیرش و بلکه ترغیب از جانب ایشان نمیانگارند.
💠یکی از معنادارترین چرخشها و تطورهای فقهی در موضوعات مرتبط با هنر در تاریخ فقه را میبایست گذر از نگاه جزءنگر به هنر و پذیرش هنر بهمثابه کلیتی یکپارچه و منسجم دانست که البته چنین نگاهی، همچنان در ابتدای راه خود است و تنها از سوی معدودی از فقیهان به زبان آمده و یا به وادی انتشار عمومی کشیده شده است.
🔰بررسی فقهی هنر و امور هنری در تاریخ فقه، همواره از منظر استنباط احکام در پنج موضوع خاص صورت گرفته است:
شعر، نقاشی، مجسمهسازی، غنا و موسیقی.
💢با وجود آنکه بیشتر فقیهان با تکیهبر ادله منع و نهی از شعر، نقاشی، مجسمه، غنا و موسیقی، بهسوی صدور فتوای حرمت تمایل یافتهاند؛ اما همواره گرایش به تفکیک قالب از مضمون و محتوا نیز وجود داشته و در طول زمان حفظ شده، و چهبسا بتوان گفت چنین رویکردی در دوره حاضر برجستهتر شده است.
✳️ ادامه مطلب🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13584
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
۲۹ خرداد ۱۴۰۳
۱ تیر ۱۴۰۳
۲ تیر ۱۴۰۳
#مجله_الکترونیکی 8️⃣4️⃣
📌چالش عنوان «لعب» در حرمت آثار هنری!
💠 عنوان «لعب» در عین اینکه توافقی بر معنایش وجود ندارد؛ اما در غالب متون فقهی، بهعنوان شاخصی برای حرمت در نظر گرفته شده است؛ شاخصی که در مقوله هنر، بیش از سایر ابواب فقهی، مورد استفاده قرار گرفته است.
⛔️عدم پرداخت استقلالی به این عنوان فقهی، موجب شده است که فتاوایی که بر اساس تطبیق این عنوان بر فعل، داده میشود از دقت کافی برخوردار نباشند.
🔰ظاهر کلام فقها نشاندهنده این است که هر اضلالی، اعم از اضلال اعتقادی و یا عملی از سبیل الله، باعث حرمت عمل میشود؛
بنابراین اگر بتوان شاخص دقیقی برای اضلال بیان کرد، تشخیص سرگرمی حرام و غیرحرام آسان میشود.
🎞بسیاری از هنرهای سرگرمکننده، صرفاً دارای رکن سرگرمی هستند و فایده دیگری بر آنها مترتب نیست.
🎭 ممکن است یک فیلم سینمایی صرفاً با هدف خنداندن و تحریک هیجان مخاطب تولید شود و هدف دیگری را دنبال نکند.
🎭غرض تولیدکنندگان چنین فیلمهایی صرفاً سرگرم کردن مخاطب و بهاصطلاح برانگیختن حس خوشایند و هیجان مخاطب است و از این فراتر نمیرود.
🛑این آثار هنری اگرچه دارای اضلال فعلی نیستند؛ اما به دلیل اینکه بر تخیلات صِرف و بدون هدف متعالی و صرفاً جهت برانگیختن هیجان خالی صورت میپذیرد و احساس خوشامد را در مخاطب بدون هیچ هدفی برمیانگیزاند، لعب حرام و لهو محسوب میشوند و طبق نظر غالب فقها، حکم حرمت بر آنها بار میشود.
✳️ ادامه مطلب🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13591
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
۲ تیر ۱۴۰۳
16.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛فلسفه باز بودن و کوتاه بودن مچ پا و دست و دکمه مانتو ها در مد جدید ‼️
👗 طراحی لباس
👚 فشن شو
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
۲ تیر ۱۴۰۳
#مجله_الکترونیکی 9️⃣4️⃣
📌عناوین اولی، ثانوی و حکومتی، در حُرمت آثار هنری
🖋یاسر امینیان
❇️اگر چه حرمت لهو به معنای هر کاری که غرض عقلایی خاصی را دنبال نمیکند و بهقصد لذت انجام میشود، فتوای شاذی محسوب میشود؛ اما اگر تعریف فوق را با قید «همراه شدن با شادی و فرح شدید» در نظر بگیریم، در آن صورت، چنین فتوایی منحصربهفرد نیست و میتواند بر رقص و موسیقی یا دیگر هنرهایی که چنین حس و حالی را ایجاد کند منطبق شود.
◀️ عناوین محرمهای که ممکن است بر یک اثر هنری منطبق شود را میتوان در دستهبندیهای زیر استقصا نمود:
🟣الف. عناوین اولیه:
نواختن برخی سازها - موسیقی - غنا - تصویرگری و مجسمهسازی -
رقص
🟣ب. عناوین ثانویه:
لهو - تهییج شهوت - تشبه به جنس مخالف - هتک عرض و آبرو -
اضلال - اشاعه فحشا - ایجاد فتنه - هتک مقدسات - تضعیف نظام اسلامی
🟣ج. عناوین حکومتی:
ترویج لهو
🟨 در پایان یادآور میشویم که ذکر عناوین فوق، به معنی تأیید آنها نیست؛ بلکه صرفاً در صدد استقصای عناوینی بودیم که ممکن است توسط یک فقیه بر یک اثر هنری منطبق شود.
✳️ مطالعه متن کامل🔻🔻
🌐 https://isoa.ir//?p=13596
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
۳ تیر ۱۴۰۳
۴ تیر ۱۴۰۳
#مقالات_هنری9️⃣
📌عنوان:
مقایسه تطبیقی نمود اصول و آیینهای مسیحیت بر ساختار فضایی و آرایههای معماری کلیساهای ارمنستان و جلفای اصفهان.
🛑چکیده:
ارامنه اصفهان از دوران صفویه، زمانی که اصفهان پایتخت بوده، در این شهر حضور داشتهاند و تعداد زیادی کلیسا در محدوده جلفای اصفهان بنا نموده که امروزه تعدادی از آنها باقی ماندهاند.
❇️فرقه ارتدوکس مسیحیت، دارای اصول اعتقادی و آیینهای خاصی است که برخی از این آیینها بر کالبد و آرایههای معماری کلیساها تأثیر گذاشتهاند.
✅نتایج تحقیق نشان میدهند معماری کلیساهای ارامنه اصفهان، تلفیقی از معماری ایرانی و معماری ارمنستان است. جهتگیری شرقی- غربی، شکل هندسی مستطیلی، سلسله مراتب فضایی، داشتن حداقل یک گنبد بزرگ، همه از معماری کلیساهای ارمنستان تبعیت می نمایند.
✝️گنبد قوسیشکل، جنس مصالح، نوع پنجره های بزرگ گنبدها و نوع مأذنه، از معماری ایرانی الگو گرفته اند.
⛪️ همچنین، برخی از آرایه های الحاقی بیرونی کلیساهای ارمنستان همچون؛ پنجرههای گل سرخ، شبدری و پنجره سه بخشی حذف شده اند و آرایه هایی که مربوط به داخل کلیسا بوده، همانند نقاشیهای دیواری هستند و برخی از این آرایه ها مانند؛ کبوتر فاخته، گنبدهای سه تایی، میز مخصوص قرائت انجیل، صلیب یا چلیپا، پنجره یا تصاویر مصائب عیسی مسیح و رستاخیز مسیح، در فضای داخلی کلیساها بهکار رفته اند.
🌐https://ph.aui.ac.ir/article-1-976-fa.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
۴ تیر ۱۴۰۳
🕋قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله :
🟥 يوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي
هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَمَرَنِيَ اللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ فِيهِ بِنَصْبِ أَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَماً لِأُمَّتِي يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِي وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَكْمَلَ اللَّهُ فِيهِ الدِّينَ وَ أَتَمَّ عَلَى أُمَّتِي فِيهِ النِّعْمَةَ وَ رَضِيَ لَهُمُ الْإِسْلَامَ دِيناً...
🟩 روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است
و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد آن روز برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم،
تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.
📒«امالی صدوق، صفحه 125»
#عید_غدیر
عیدالله الاکبر🌹
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
۵ تیر ۱۴۰۳