eitaa logo
مدرسه فقه هنر
177 دنبال‌کننده
268 عکس
38 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
8️⃣4️⃣ 📌چالش عنوان «لعب» در حرمت آثار هنری! 💠 عنوان «لعب» در عین اینکه توافقی بر معنایش وجود ندارد؛ اما در غالب متون فقهی، به‌عنوان شاخصی برای حرمت در نظر گرفته شده است؛ شاخصی که در مقوله هنر، بیش از سایر ابواب فقهی، مورد استفاده قرار گرفته است. ⛔️عدم پرداخت استقلالی به این عنوان فقهی، موجب شده است که فتاوایی که بر اساس تطبیق این عنوان بر فعل، داده می‌شود از دقت کافی برخوردار نباشند. 🔰ظاهر کلام فقها نشان‌دهنده این است که هر اضلالی، اعم از اضلال اعتقادی و یا عملی از سبیل الله، باعث حرمت عمل می‌شود؛ بنابراین اگر بتوان شاخص دقیقی برای اضلال بیان کرد، تشخیص سرگرمی حرام و غیرحرام آسان می‌شود. 🎞بسیاری از هنرهای سرگرم‌کننده، صرفاً دارای رکن سرگرمی هستند و فایده دیگری بر آنها مترتب نیست. 🎭 ممکن است یک فیلم سینمایی صرفاً با هدف خنداندن و تحریک هیجان مخاطب تولید شود و هدف دیگری را دنبال نکند. 🎭غرض تولیدکنندگان چنین فیلم‌هایی صرفاً سرگرم کردن مخاطب و به‌اصطلاح برانگیختن حس خوشایند و هیجان مخاطب است و از این فراتر نمی‌رود. 🛑این آثار هنری اگرچه دارای اضلال فعلی نیستند؛ اما به دلیل اینکه بر تخیلات صِرف و بدون هدف متعالی و صرفاً جهت برانگیختن هیجان خالی صورت می‌پذیرد و احساس خوشامد را در مخاطب بدون هیچ هدفی برمی‌انگیزاند، لعب حرام و لهو محسوب می‌شوند و طبق نظر غالب فقها، حکم حرمت بر آنها بار می‌شود. ✳️ ادامه مطلب🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13591 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
16.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛فلسفه باز بودن و کوتاه بودن مچ پا و دست و دکمه مانتو ها در مد جدید ‼️ 👗 طراحی لباس 👚 فشن شو ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
9️⃣4️⃣ 📌عناوین اولی، ثانوی و حکومتی، در حُرمت آثار هنری 🖋یاسر امینیان ❇️اگر چه حرمت لهو به معنای هر کاری که غرض عقلایی خاصی را دنبال نمی‌کند و به‌قصد لذت انجام می‌شود، فتوای شاذی محسوب می‌شود؛ اما اگر تعریف فوق را با قید «همراه شدن با شادی و فرح شدید» در نظر بگیریم، در آن صورت، چنین فتوایی منحصربه‌فرد نیست و می‌تواند بر رقص و موسیقی یا دیگر هنرهایی که چنین حس و حالی را ایجاد کند منطبق شود. ◀️ عناوین محرمه‌ای که ممکن است بر یک اثر هنری منطبق شود را می‌توان در دسته‌بندی‌های زیر استقصا نمود: 🟣الف. عناوین اولیه: نواختن برخی سازها - موسیقی - غنا - تصویرگری و مجسمه‌سازی - رقص 🟣ب. عناوین ثانویه: لهو - تهییج شهوت - تشبه به جنس مخالف - هتک عرض و آبرو - اضلال - اشاعه فحشا - ایجاد فتنه - هتک مقدسات - تضعیف نظام اسلامی 🟣ج. عناوین حکومتی: ترویج لهو 🟨 در پایان یادآور می‌شویم که ذکر عناوین فوق، به معنی تأیید آنها نیست؛ بلکه صرفاً در صدد استقصای عناوینی بودیم که ممکن است توسط یک فقیه بر یک اثر هنری منطبق شود. ✳️ مطالعه متن کامل🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13596 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
️⃣ 📌عنوان: مقایسه تطبیقی نمود اصول و آیین‌های مسیحیت بر ساختار فضایی و آرایه‌های معماری کلیسا‌های ارمنستان و جلفای اصفهان. 🛑چکیده: ارامنه‌ اصفهان از دوران صفویه، زمانی که اصفهان پایتخت بوده، در این شهر حضور داشته‌اند و تعداد زیادی کلیسا در محدوده جلفای اصفهان بنا نموده که امروزه تعدادی از آنها باقی مانده‌اند. ❇️فرقه ارتدوکس مسیحیت، دارای اصول اعتقادی و آیین‌های خاصی است که برخی از این آیین‌ها بر کالبد و آرایه‌های معماری کلیساها تأثیر گذاشته‌اند. ✅نتایج تحقیق نشان می‌دهند معماری کلیساهای ارامنه اصفهان، تلفیقی از معماری ایرانی و معماری ارمنستان است. جهت‌گیری شرقی- غربی، شکل هندسی مستطیلی، سلسله مراتب فضایی، داشتن حداقل یک گنبد بزرگ، همه از معماری کلیساهای ارمنستان تبعیت می نمایند. ✝️گنبد قوسی‌شکل، جنس مصالح، نوع پنجره های بزرگ گنبدها و نوع مأذنه، از معماری ایرانی الگو گرفته اند. ⛪️ همچنین، برخی از آرایه های الحاقی بیرونی کلیساهای ارمنستان همچون؛ پنجره‌های گل سرخ، شبدری و پنجره سه بخشی حذف شده اند و آرایه هایی که مربوط به داخل کلیسا بوده، همانند نقاشی‌های دیواری هستند و برخی از این آرایه ها مانند؛ کبوتر فاخته، گنبدهای سه تایی، میز مخصوص قرائت انجیل، صلیب یا چلیپا، پنجره یا تصاویر مصائب عیسی مسیح و رستاخیز مسیح، در فضای داخلی کلیساها به‌کار رفته اند. 🌐https://ph.aui.ac.ir/article-1-976-fa.html ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🕋قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله : 🟥 يوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَمَرَنِيَ اللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ فِيهِ بِنَصْبِ أَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَماً لِأُمَّتِي يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِي وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَكْمَلَ اللَّهُ فِيهِ الدِّينَ وَ أَتَمَّ عَلَى أُمَّتِي فِيهِ النِّعْمَةَ وَ رَضِيَ لَهُمُ الْإِسْلَامَ دِيناً... 🟩 روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد آن روز برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت ‏شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید. 📒«امالی صدوق، صفحه 125» عیدالله الاکبر🌹 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
.🔵حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه): 📛عدم دخالت ملت از مراجع و علماى بزرگ تا طبقه بازارى و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام هستند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آتی؛ و چه بسا که در بعض مقاطع، و مسامحه، گناهى باشد که است. منبع: 🌐B2n.ir/s20002 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
0️⃣5️⃣ آیا تأسیس اصل در حکم فقهی فعل هنری، ممکن است❓ 🖊محمدکاظم حقانی‌فضل 🟠 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست که از پیش‌گامان نظریه‌پردازی در فقه‌های نوپدید و به‌ویژه فقه هنر به شمار می‌رود، در مقالة «فقه هنر در دو نگاه جامع و تعینات موردی»، اصل اولی در فقه هنر را کنکاش کرده و حکم به استحباب فعل هنری کرده است. 🟦 آیت‌الله علیدوست با پذیرش اینکه برخی از هنرها در روایات اهل‌بیت (ع) و فقه شیعه، مذموم و حتی حرام هستند، به این نتیجه می‌رسد که این حرمت، نه ناشی از ذات افعال هنری بلکه به علت همراهی این افعال با لوازمی است که آن لوازم، از نظر شرعی، حرام و ممنوع‌اند. ✳️ بنابراین بدون درنظرگرفتن آن لوازم، فعل هنری به‌عنوان آفرینش یک اثر بدیع با تکیه‌بر قوه خلاقه انسانی، نه‌تنها حرام نیست بلکه پسندیده و مستحب است. 🛑اگر روش فهم ما از متون دینی، تلاش برای کشف ملاک‌های مندرج در نصوص شرعی باشد، می‌توانیم با گذر از ظاهر نص به ملاک‌های پشتیبان آن و تفکیک بین لوازم یک فعل هنری از ذات آن فعل هنری، به‌عنوان اولیه فعل برسیم. 👈آن‌گاه با کشف آن عنوان اولی که محکوم حکم شارع قرار گرفته است، می‌توانیم راهی به شناخت اصل اولی آن فعل بگشاییم؛ با این توجه که به‌دشواری می‌توان ملاک واحدی برای همه افعال و آثار هنری دست‌وپا کرد و اصلی اوّلی برای همه گونه‌های هنری تعریف کرد. ✳️ مطالعه متن کامل🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13602 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
️⃣1️⃣ 📌حمایت «حقوق مالکیت فکری» از اثر سینمایی 🖋گل‌آذین مختاری دانشجوی دکتری حقوق تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی دانشگاه تهران 👈این مقاله از جمله مقالات حقوقی همایش سوم فقه هنر است که در کتاب : «مجموعه مقالات حقوقی سومین همایش ملی فقه هنر» به چاپ رسیده است. 🛑چکیده: سینمای رو به رشدِ ایران نیازمند حمایت حقوقی مناسب و بهینه از مؤلفان و دیگر دست‌اندرکارانی است که در تهیة اثر سینمایی مشارکت می‌کنند. قانونی که از این افراد حمایت می‌کند، قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان است که در سال 1348 تصویب شده است. 💢مسلّم است که صنعت سینمای ایران در طی این سال‌ها توسعه پیدا کرده؛ اما قانونی که از آثار سینمایی حمایت می‌کند همچنان تغییر نکرده است! 🔰در ایران از آثار سینمایی، حمایت کافی به عمل نمی‌آید، و نه‌تنها از حقوق مؤلفین در قانون فعلی به‌طورکامل حمایت نمی‌شود، بلکه اثر سینمایی نیز در قانون تعریف نشده است. 🟣 اثر سینمایی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، مانند تعداد افراد دخیل در آفرینش آن، و گسترة آفرینش‌های هنری موجود در آن، نیازمند بررسی ویژه از منظر حمایت حقوق مالکیت فکری است. 🟢شایسته است قانونگذار ایران صراحتاً اصالت را شرط حمایت در آثار قرار دهد؛ چراکه حمایت از آثار غیر اصیل، دایرة حمایت را گسترش می‌دهد و این امر برای کشوری درحال‌توسعه مطلوب نیست. 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_706176.html ➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh