eitaa logo
مدرسه فقه هنر
178 دنبال‌کننده
259 عکس
38 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
.🔵حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه): 📛عدم دخالت ملت از مراجع و علماى بزرگ تا طبقه بازارى و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام هستند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آتی؛ و چه بسا که در بعض مقاطع، و مسامحه، گناهى باشد که است. منبع: 🌐B2n.ir/s20002 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
0️⃣5️⃣ آیا تأسیس اصل در حکم فقهی فعل هنری، ممکن است❓ 🖊محمدکاظم حقانی‌فضل 🟠 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست که از پیش‌گامان نظریه‌پردازی در فقه‌های نوپدید و به‌ویژه فقه هنر به شمار می‌رود، در مقالة «فقه هنر در دو نگاه جامع و تعینات موردی»، اصل اولی در فقه هنر را کنکاش کرده و حکم به استحباب فعل هنری کرده است. 🟦 آیت‌الله علیدوست با پذیرش اینکه برخی از هنرها در روایات اهل‌بیت (ع) و فقه شیعه، مذموم و حتی حرام هستند، به این نتیجه می‌رسد که این حرمت، نه ناشی از ذات افعال هنری بلکه به علت همراهی این افعال با لوازمی است که آن لوازم، از نظر شرعی، حرام و ممنوع‌اند. ✳️ بنابراین بدون درنظرگرفتن آن لوازم، فعل هنری به‌عنوان آفرینش یک اثر بدیع با تکیه‌بر قوه خلاقه انسانی، نه‌تنها حرام نیست بلکه پسندیده و مستحب است. 🛑اگر روش فهم ما از متون دینی، تلاش برای کشف ملاک‌های مندرج در نصوص شرعی باشد، می‌توانیم با گذر از ظاهر نص به ملاک‌های پشتیبان آن و تفکیک بین لوازم یک فعل هنری از ذات آن فعل هنری، به‌عنوان اولیه فعل برسیم. 👈آن‌گاه با کشف آن عنوان اولی که محکوم حکم شارع قرار گرفته است، می‌توانیم راهی به شناخت اصل اولی آن فعل بگشاییم؛ با این توجه که به‌دشواری می‌توان ملاک واحدی برای همه افعال و آثار هنری دست‌وپا کرد و اصلی اوّلی برای همه گونه‌های هنری تعریف کرد. ✳️ مطالعه متن کامل🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13602 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
️⃣1️⃣ 📌حمایت «حقوق مالکیت فکری» از اثر سینمایی 🖋گل‌آذین مختاری دانشجوی دکتری حقوق تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی دانشگاه تهران 👈این مقاله از جمله مقالات حقوقی همایش سوم فقه هنر است که در کتاب : «مجموعه مقالات حقوقی سومین همایش ملی فقه هنر» به چاپ رسیده است. 🛑چکیده: سینمای رو به رشدِ ایران نیازمند حمایت حقوقی مناسب و بهینه از مؤلفان و دیگر دست‌اندرکارانی است که در تهیة اثر سینمایی مشارکت می‌کنند. قانونی که از این افراد حمایت می‌کند، قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان است که در سال 1348 تصویب شده است. 💢مسلّم است که صنعت سینمای ایران در طی این سال‌ها توسعه پیدا کرده؛ اما قانونی که از آثار سینمایی حمایت می‌کند همچنان تغییر نکرده است! 🔰در ایران از آثار سینمایی، حمایت کافی به عمل نمی‌آید، و نه‌تنها از حقوق مؤلفین در قانون فعلی به‌طورکامل حمایت نمی‌شود، بلکه اثر سینمایی نیز در قانون تعریف نشده است. 🟣 اثر سینمایی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، مانند تعداد افراد دخیل در آفرینش آن، و گسترة آفرینش‌های هنری موجود در آن، نیازمند بررسی ویژه از منظر حمایت حقوق مالکیت فکری است. 🟢شایسته است قانونگذار ایران صراحتاً اصالت را شرط حمایت در آثار قرار دهد؛ چراکه حمایت از آثار غیر اصیل، دایرة حمایت را گسترش می‌دهد و این امر برای کشوری درحال‌توسعه مطلوب نیست. 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_706176.html ➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
1️⃣5️⃣ 📌«اضلال» در سرزمین هنر! 🖋علیرضا صالحی ❇️«اضلال عن سبیل الله» دلیل آشنایی است که قائلان به حرمت یا مرجوحیت یک اثر هنری، همواره به آن، به‌عنوان دلیل بر مدعای خود استناد می‌کنند. ⛔️ شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل عدم وضوح این دلیل، نپرداختن به آن به‌عنوان یک دلیل مستقل فقهی است، علاوه بر اینکه کارکرد آن در فقه هنر نیز کمتر مورد بحث استقلالی قرار گرفته است. ✅ پژوهشگران فقهی معاصر با جمع‌آوری ادله موجود درباره هنرهای مذکور که غیر از ادله سلبی، ادله تأییدکننده نیز در میان آنها وجود دارد به این نتیجه رسیده‌اند که امکان جمع دلالی میان ادله متعارض وجود دارد و نیاز به کنارگذاشتن هیچ‌کدام از آنها نیست. 🔵 به باور آنها، ملاک تعلق حکم حرمت به آثار هنری، اضلال مخاطب عن سبیل الله است و تا قید اضلال احراز نشود، نمی‌توان فتوا به حرمت آنها داد. 🎭براین‌اساس، در مورد مصادیقی از هنر مانند مجسمه‌سازی که در زمان اختراع و تأسیس، وسیله‌ای برای فسادانگیزی و گمراهی بوده ولی امروزه دیگر وسیله حرام و فساد نیست، حکم به تحریم نخواهد شد... 🎻 همچنین گفته شده زمانی که عناصر یاد شده در آیات و روایات مانند «لهو الحدیث»، «قول زور» و «یتخذها هزواً» که در تعلق حکم حرمت برای صوت غنایی موضوعیت دارد، اگر در مواردی وجود نداشته باشد، نمی‌توان قائل به حرمت یک کار هنری شد و تنها در صورت وجود این عناصر، می‌توان تحت عنوان اضلال به حرمت آن کار هنری فتوا داد. ✳️ متن کامل🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13629 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️روح الله زم: ما به نتیجه رسیدیم بریم پشت روحانی، ما با تحلیل این کارو کردیم. ⛔️ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
2️⃣5️⃣ 📌بر روی «لهو»، حساب نکنید! 🖋مصطفی قناعتگر 🔰عنوان «لهو» اگرچه در موارد بسیاری، به‌عنوان دلیل بر حرمت افعال گوناگون به‌کاررفته است؛ اما هیچ‌گاه در دانش فقه، به‌صورت استقلالی و ضمن یک عنوان مستقل، مورد واکاوی عمیق قرار نگرفته است. همین امر موجب شده است که نه توافقی بر معنای آن وجود داشته باشد و نه اجماعی بر کاربستش در استنباط احکام. ✳️مسئله این است که فقیه تا چه اندازه می‌تواند روی ظرفیت «عنوان لهو» برای تحریم آثار هنری حساب کند❓ سه پرسشِ چالشیِ بزرگ سبب شده تا نتوان این ظرفیت را بالا انگاشت: 1️⃣لهو چیست؟ 2️⃣حکمِ لهو چیست؟ 3️⃣لهوِ حرام در فرایند تطبیق بر آثار هنری کدام است؟ 🛑به‌جرئت می‌توان گفت لهو حتی اگر عنوانِ پایه برای تحریم برخی موضوعات باشد، نمی‌تواند نقشی در تحریم در عرصه تولیدات هنری و مصرف آن‌ها داشته باشد. در واقعیتِ اِفتاء از سوی فقیهان گران‌مایه نیز همین را شاهدیم. 📺 ایشان اگر فیلم یا مجسمه یا تصویرگری یا موسیقی یا نوشتاری هنری را تحریم کرده‌اند، به دلایلی دیگر مانند وهن دین و هتک مقدسات، مناسبت با مجالس لااُبالیان یا تحریکات جنسی و شهوانی است. ⛔️شاید بتوان گفت نمی‌توان روی لهو به‌عنوان یک عامل تحریم‌گرِ آثار هنری حساب کرد. ✳️ متن کامل🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13660 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🐠یک ماهی، که بدون آب و غذا تا 5 سال زنده می ماند.🐠 ➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh