eitaa logo
فقه و زندگی
6.3هزار دنبال‌کننده
334 عکس
37 ویدیو
2 فایل
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 💠 راه ارتباط : @a_gorji 🌸 تبادل و تبلیغ فعلا نداریم . 🌼 کانال دوممان : @ganjinenab 💐برداشت (با آدرس یا بدون آدرس) از هر دو کانالمون با ذکر صلوات بر ❤️محمد و آل محمد❤️ جایز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه و زندگی
‏ 🤔❓ديه سقط جنين چه مقدار است؟ 🌺✍️ همه مراجع (به جز مكارم): ديه براى نطفه، 20 مثقال شرعى طلا ؛ براى علقه (خون بسته شده)، 40 مثقال و براى مضغه (پاره گوشت)، 60 مثقال است. اگر استخوان داشته باشد، 80 مثقال و اگر اعضاء و جوارحش کامل باشد، 100 مثقال است. اگر روح در آن دميده شده؛ چنانچه پسر باشد، 1000 مثقال و اگر دختر باشد، 500 مثقال شرعى طلاى سكه‏دار ديه دارد. گفتنى است روح در حدود چهار ماهگى، در جنين دميده مى‏شود. 🌼✍️ آيت‏ الله مكارم: ديه جنين بنا بر احتياط واجب به شرح زير است: در بيست روز اول (که نطفه است) 15 مثقال معمولي طلا، و در بيست روز دوم (که علقه است) 30مثقال، و در بيست روز سوم (که مضغه است) 45 مثقال، و در بيست روز چهارم (که عظام است) 60 مثقال، و در بيست روز پنجم ( که لحم است) تا زماني که اعضاء کامل شود و قبل از آن که جنين در شکم مادر به حرکت درآيد 75 مثقال، و پس از دميدن روح در پسر ديه کامل، و در دختر نصف ديه کامل تعلق مي‌گيرد. 👌 با پرداخت دیه، گناه این عمل حرام پاک نمی‌شود. بلکه جریمه‌ای دنیایی است و عذاب اخروی هم دارد. 👌 دیۀ سقط جنینی که از زنا منعقد شده با دیۀ جنین حلال‌زاده برابر است. 🤔❓اگر پدر و مادر از مسئله گناه بودن سقط جنين آگاهى نداشته باشند و فكر مى‏كردند كه مثلًا سقط جنين در ماه‏هاى اول جايز است آيا ديه واجب مى‏شود؟ 🌺✍️ آرى، كسى كه جنين را سقط كرده بايد ديه بپردازد و ناآگاهى آنان ديه را ساقط نمى‏كند. 📚 امام، تحریر الوسیله ج2 ص 597 و استفتائات ج ‌3، ص 291 س 34؛ آقا، اجوبه س 1268 و رساله آموزشی ج2 درس 77؛ مکارم، جامع المسائل؛ سیستانی، رساله ج 4 م 731 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
‏ 🤔❓ سقط جنين نامشروع در حالى كه مادر در فشار روحى قرار دارد چه حكمى دارد؟ 🌺✍️همه مراجع (به جز تبريزى و مكارم و فاضل و سيستانى): جايز نيست. ✍️آيت‏ الله تبريزى: اگر زنا با اكراه و زور انجام گرفته و به جهت حفظ آبرو وضع حمل درغير وطن خود ممكن نباشد سقط آن پيش از آنكه روح در آن دميده شده باشد، اشكال ندارد. ✍️آيت‏ الله فاضل: در صورتى كه دختر اطمينان دارد و احتمال عقلايى بدهد كه اگر جنين را سقط نكند مورد اذيت و آزار غيرقابل تحمل و شدید قرار مى‏گيرد، در چنين فرضى بعيد نيست كه سقط جنين حرام نباشد. ✍️آيت‏ الله مكارم: اگر نگهدارى آن جنين مايه بيمارى شديد مادر و كسالت روانى او گردد یا در صورت پى بردن خانواده، احتمال کشتن وى مى باشد كه در اين صورت مى‏توان به حاملگى او پايان داد مشروط بر اينكه جنين در ماه‏هاى اوليه باشد و هنوز روح دمیده نشده باشد. ✍️آيت‏ الله سيستانى: بعد از دمیده شدن روح، مطلقاً جایز نیست و در صورت ضرر یا حَرَج (مشقّت فوق‌العاده زیاد که معمولاً تحمّل نمیشود) نیز بنابر احتیاط واجب جایز نیست. اما قبل از دمیده شدن روح اگر باقی ماندن حمل برای مادر موجب خوف ضرر قابل توجّه بر خودش باشد یا برایش مشقّت فوق‌العاده و بسیار شدیدی داشته باشد که معمولاً قابل تحمّل نیست (حَرَج) و راه مشروع دیگری برای رهایی از آن نباشد، در این دو صورت سقط کردن جنین قبل از دمیده شدن روح، جایز است. 👌با توجه به اینکه امروزه مراکز خصوصی یا دولتی مانند بهزیستی اقدام به نگهداری فرزندان بی‌سرپرست و بد سرپرست می‌کنند اگر مادر بتواند فرزند خود که از راه زنا بوجود آمده را به دنیا آورد (و لو مخفیانه) و به این مراکز تحویل دهد، سقط طبق نظر همه‌ای مراجع به هیچ عنوان جایز نیست. 📚آقا اجوبة س 1266 و 1267؛ سبحانی، استفتائات، ج 2 ص 410 س 1302، . تبريزى صراط النجاة ، ج 9، س 927؛ فاضل جامع‏المسائل، ج 1، ص 517 س 1954 و 1955؛ مكارم استفتاءات، ج 2، س 1657 و 1659 و ج 1، 1498 و جامع المسائل؛ سیستانی، رساله، ج 4، م 728، 722 و 723 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
: 🔸 موی کوتاه: خود بخود در غسل شسته می‌شوند، دقت و تجسس لازم نیست. 🔹موی بلند: ✍️آیات عظام امام، خامنه‌ای، مکارم، نوری و سبحانی: بنابر احتیاط واجب شستن، لازم است. ✍️بقیه مراجع: شستن واجب نيست. 👌اگر چند سال موهای بلند را نمی‌شست به مرجعی که شستن را لازم نمی‌داند رجوع کند غسلهای قبلی او نیز صحیح است. رنگ مو 😘❓آيا رنگ هايى كه زن ها براى رنگ كردن مو به كار مى برند مانع غسل است؟ 🌺✍️این رنگها جرم ندارند و مانع غسل نیست. : شستن موی مصنوعی لازم نیست. 🌱 موی مصنوعی اگر مانع غسل است باید هنگام غسل برداشته شود و اگر برداشتن موی مصنوعی ضرر و مشقّت دارد، غسل کردن بر آن موها كافى است. ☘️ موی مصنوعی اگر به موها متصل شود با چسب، گیره و ... مانع غسل نیست. (رجوع به مراجعی که شستن موهای بلند را لازم نمی‌دانند.) 📚 توضیح المسائل مراجع م 379؛ خامنه‌ای، اجوبه 140 و رساله آموزشی ج1 درس 18؛ مکارم، جامع المسائل https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
🔹حیوانات حلال گوشت اجزائ بی‌روح حیوان حلال گوشت مانند پشم، مو، پر و کُرک (ذبح شرعی و یا غیر شرعی) لباس نمازگزار باشد یا همراه او، نمازش صحیح است. 🔸حیوانات حرام گوشت همه مراجع بجز سیستانی:اگر پشم، مو، پر و کُرک حیوان حرام گوشت بر لباس و بدن نمازگزار باشد، نماز او باطل است. آیت الله سیستانی: لباس نمازگزار بنابر احتیاط واجب از اجزای حیوان حرام گوشتی که دارای خون جهنده است نباشد البته در دو مورد اشکالی ندارد: 1. چیزهای کوچکی همچون جوراب که به تنهایی عورتین را نمی‌پوشاند. 2. اگر موی حیوان حرام گوشت بسیار کم و ناچیز باشد، مثلاً یک یا دو یا سه موی کوچک حیوان بر لباس نمازگزار باشد، اشکال ندارد. 👌 در این مسئله حيواناتي كه گوشتشان مكروه هستند (اسب،الاغ،قاطر) حکم حلال گوشت را دارند. فضله پرندگان حرام گوشت بر بدن یا لباس باشد، نماز با آن باطل است ولی اگر بعد از خشک شدن از لباس یا بدن برطرف شود، نماز صحیح است. 👌 فضله پرندگان حرام گوشت، طبق نظر آیات عظام امام، سبحانی و نوری نجس است و طبق نظر آیات عظام خامنه‌ای، صافی، مظاهری سیستانی وحید زنجانی و مکارم پاک است ولی نباید بر لباس و بدن نماز گزار باشد. 🌱فضله حیوانات حلال گوشت اگر در لباس یا بدن نمازگزار باشد، نمازش صحیح است. 🤔❓اگر آب دهان یا بینی حیوان حرام گوشت (غیر از سگ و خوک) در بدن یا لباس نمازگزار باشد حکم آن چیست؟ 🌺✍️چنانچه تر باشد نماز باطل و اگر خشك شده و عين آن برطرف شده باشد، نماز صحيح است. (مکان نمازگزار) 🤔❓اگر حیوانی روی فرش راه رفته مانند طوطی، موش، گربه، سگ و غیره و پر یا موی آنها بر روی فرش باشد، نماز خواندن بر روی آن فرش اشکال دارد؟ 🌼✍️ نماز صحیح است. اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه شود که اجزاء حیوان حرام گوشت مانند پر و مو بر لباس یا بدن او بوده، نمازش صحيح است و اعاده لازم نیست. اگر روي لباس نمازگذار موي یا پری باشد و نداند از حلال گوشت است یا حرام گوشت، (مثلا مال سگ است یا گوسفندان) نمازش صحیح است و تحقیق لازم نیست. خرگوش ، طوطی، همستر، خوکچه هندی، گربه، موش، سگ و .... اگر مو یا عرق یا آب دهان انسان دیگر در بدن یا لباس نمازگزار باشد چه حکمی دارد؟ اشكالی ندارد. 👌بحث روغن و پماد حیوانی و لباسهای چرمی در مطالب بعدی بیان می‌گردد. 📚 توضیح المسائل مراجع م 824 تا 830؛ خامنه‌ای رساله نماز و روزه م 82 تا 88؛ سیستانی رساله ج 1 م 1071 تا 1082 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 استخاره ⁉️ آیا به این صورت که امروزه متداول است از نظر شرعی درست است؟🤔 💠
بسم الله الرحمن الرحیم سه استفتاء جدید از محضر مقام معظم رهبری مد‌ظله العالی ارسالی از استاد محمدی . 🌱اگر کودکان منغعت کسب داشته باشند و در مؤونه آنان مصرف نشود مانند سائر افراد به آن خمس تعلق می‌گیرد. ☘️مجنون اگر عایداتی دارد در صورتیکه در مؤونه او مصرف نشود متعلق خمس است و قیم شرعی او می‌تواند آن را بپردازد. 🤔❓آیا زنی که احتمال می دهد باردار است، جایز است دارویی مصرف کند که اگر باردار باشد موجب سقط جنین می شود؟ ✍️جواب معظم له: در صورتی که احتمال می دهد باردار باشد، باید اجتناب کند. 🤔❓اگر کسی در نامه یا پیامک ابتدا سلام نموده و بعد مساله ای پرسیده، آیا جواب دادن به آن واجب است؟ و آیا می توان آن را کوتاه و بدون سلام جواب داد؟ ✍️جواب معظم له: جواب سلام جز در ملاقات حضوری و ما بحکمه مثل تلفن یا مکالمه از ورای مانع، واجب نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ تسبیحات اربعه ⁉️آیا تسبیحات اربعه را حتما باید سه بار بخوانیم یا یکبار کافیست؟ 💠
هدایت شده از گنجینه ناب
😭😭😭 نمی خواهم بِرَنجانم دلت را بی سبب اما… چگونه مرگ یک مادر، چهل تن متّهم دارد؟!
🔹کمتر درهم: اگر به اندازه کمتر از یک بند انگشت اشاره (قبل یا هنگام نماز) لباس یا بدن خونی شد، نماز صحیح است. 🔸بیشتر از درهم: 🌱قبل نماز: اگر آب کشیدن مشقت ندارد یا می‌تواند آنرا تعویض کند، این کار را انجام دهد و اگر نمی‌تواند و مشقت دارد، تطهير لازم نيست. ☘️ بین نماز بفهمد لباس یا بدن قبل نماز نجس شده: اگر وقت وسیع است نماز را رها کند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند و اگر وقت تنگ است (اگر در حال نماز تطهیر و تعویض ممکن است انجام بدهد و اگر ممکن نیست) با همان حالت نماز بخواند. 🍀 بعد نماز ◀️ قبل نماز نمی‌دانست یا شک داشت لباس یا بدنش نجسه و بعد نماز فهمید: نماز صحیح است. ◀️ قبل نماز می‌دانست که لباس یا بدنش نجسه و فراموش کرد و بعد نماز یادش آمد: باید نماز را دوباره بخواند. 👌👌توضیحات بیشتر در مطالبی بعدی بیان خواهد شد. 📚توضیح المسائل مراجع مسأله 802 تا 811؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله 62 با 74 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🤔❓اگر كسي آمپول بزند مي‌تواند با آن نماز بخواند؟ 🌺✍️اگر خون محل آمپول کمتر از بند انگشت باشد که غالبا اینگونه است برای نماز اشکال ندارد. 👌 پنبه آغشته بخون حکم محمول نجس را دارد که برای نماز اشکال ندارد. ☘️غیر ساتر 🤔❓وجود دستمالي كه قبلا به خون نجس شده در جيب لباس نمازگزار، نماز را دچار مشكل ميكند؟ ✍️ خیر، نماز صحیح است. 🤔❓لباسی که خونی شده و بعد از شستشو رنگ خون باقي بماند، مي‌شود با آن نماز خواند؟ ✍️ بله، نماز صحیح است. حتی اگر رنگ بیشتر از درهم باشد. 🤔❓آيا نجاست هم به اندازه يك درهم در لباس نماز گذار معفو است يا اين حكم فقط مختص خون است؟ ✍️ خیر این حکم مخصوص خون است. چرک و عفونت که از زخم خارج می‌شود، برای نماز اشکال ندارد. 🤔❓آیا با کندن مو یا پوست بدن نجس ميشه؟ ✍️ اگر خون نيايد نجس نمی‌شود. 🤔❓كسي كه باخون معفو عنه (کمتر از درهم یا زخم و جراحت) دربدن نماز ميخواند ميتواند امام جماعت باشد؟ ✍️ بله. 🤔❓اگر در لباس ما لكه‌ايي باشد كه ندانيم چيست ولي احتمال بدهيم كه خون است باید برای نماز پاک شود؟ ✍️ خیر لازم نیست. 📚 توضیح المسائل مراجع مسأله 809، 810، 849 و851 تا 862؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله م 65 تا 77 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷🔹کیفیت و نحوه خواندن نافله صبح ⁉️ چند رکعت است و چه زمانی باید خوانده شود؟ 🔻طریقه خواندن نافله صبح به چه نحوی است؟ 💠
🌼قبل نماز شخصی که ناچار است با بدن و لباس نجس نماز بخواند (مثلا لباس دیگری ندارد یا وقت کمه) نمازش صحیح است و قضا ندارد. ☘️ بین نماز بفهمد لباس یا بدن قبل نماز نجس شده: اگر وقت وسیع است نماز را رها کند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند. اگر وقت تنگ است (اگر در حال نماز تطهیر و تعویض ممکن است انجام بدهد و اگر ممکن نیست) با همان حالت نماز بخواند. 🍀 بعد نماز ◀️ قبل نماز نمی‌دانست یا شک داشت لباس یا بدنش نجسه و بعد نماز فهمید: نماز صحیح است. ◀️ قبل نماز می‌دانست که لباس یا بدنش نجسه و فراموش کرد و بعد نماز یادش آمد: همه مراجع: باید نماز را دوباره بخواند. آیت الله سیستانی: اگر فراموشی او از روی اهمال و بی‌اعتنایی نبوده است، لازم نیست نماز را دوباره بخواند. 📚توضیح المسائل مراجع مسأله 802 تا 813؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله 57 تا 63 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
لباس‌هاى كوچك نمازگزار مثل: جوراب، دستکش، عرقچین و کلاه كه نمى‏شود با آنها عورت را پوشاند اگر نجس باشد، خواندن نماز با آنها اشکالی ندارد. وسایل کوچک مانند: کارت، ساعت، انگشتر، دستبند، دستمال، تلفن همراه، عینک، سمعکِ، کلید و چاقوی نجس در نماز همراه انسان باشد، نماز با آن اشکال ندارد. چند نکته : 1. فرق ندارد که اینها با چه چیزی نجس شده باشند خون یا ادرار یا غیره. 2. نماز خواندن با این لباس‌ها و اشیاء کوچک در صورتی صحيح است كه از اجزاى حیوانات حرام گوشت و مردار نباشند. 3. فرقی ندارد که نمازگزار اینها را بپوشد یا همراه داشته باشد. 4. این حکم اختصاص به صورت جهل و نسيان ندارد بلكه اگر نمازگزار بداند که اینها را همراه دارد باز هم نماز او صحيح است. 📚توضیح المسائل مراجع، مسأله 861؛ آقا رساله نماز و روزه، م 75 و 76 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم پرسش: شرايط صحت اعتكاف چيست؟ 1. ایمان 2. (عقل) معتكف عاقل باشد. 3. با قصد قربت باشد. 4. اعتكاف حداقل سه روز متوالى باشد. 5. از اذان صبح روز اول تا مغرب شرعى روز سوم در مسجد باشد. 6. از مسجد خارج نشود مگر در ضرورت عرفى، شرعى و عقلى. 7. اگر اعتكاف با حق شوهر منافات داشت، با اجازه او باشد. 8. اگر اعتكاف باعث اذيت و آزار پدر و مادر شود، با اجازه آن دو باشد. 📚 العروة الوثقى؛ ج‌2، ص: 245 شرائط الاعتكاف https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🤔❓برخی از نوجوانان معتکف می‌پرسند، آیا بازی مافیا، توپ بازی و ورزش کردن و ... اعتکاف را باطل میکند؟ ✍️ خیر هر چند اینکارها اشكالى ندارد، ولی بهتر است در این سه روز با انجام مستحبات از فضائل اعتکاف بهرمند شد. 🤔❓استفاده از مام و دیگر عرقگیرها برای دفع بوی بد بدن، چه حکمی دارد؟ ✍️آیت الله مکارم: حرام است و بنابر احتياط واجب اعتكاف را باطل مى كند. ✍️بقیه مراجع: استفاده از اینها که برای دفع بوی بد بدن است و به قصد لذّت نیست، اشکالی ندارد. 🌱خوردن شله زرد و غذای خوشبوی که با زعفران درست شده، اعتکاف را باطل نمی‌کند. 🍃شنیدن و خواندن شعر در مدح و رثاء اهل بیت در زمان اعتکاف، خللى به اعتكاف وارد نمى كند. 🌱صحبت كردن و خنديدن ضررى به اعتكاف نمى زند. 🍃اشتغال به كارهاى مباح دنيوى، مثل خياطى و بافتنى ومانند آن، اشكالى ندارد. 🌿نگاه كردن به آينه و شانه‏زدن مو، اشکالی ندارد. 🌱گفت ‏و گو با تلفن همراه اشکالی ندارد. 🌱درس خواندن و مطالعه‏ کردن اشکالی ندارد. اگر در جمع معتكفين غيبت شخصى شود مبطل اعتكاف نيست ولى از ثواب و پاداش اعتكاف مى‏كاهد. استفاده از برق وسايل مسجد در حال اعتكاف در حد معمول مثل شارژ کردن تلفن همراه اشكال ندارد. 📚 آقا رساله نماز و روزه م 1003 تا 1005؛ تعليقات مراجع بر عروه، ج 2، فصل في أحكام الاعتكاف https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺✍️ قسمتی از مهر که پیشانی بر آن قرار می‌گیرد باید پاک باشد اما نجس بودن بقیه مهر و زمین اگر به لباس يا بدن سرايت نمی‌کند، اشکال ندارد. صندلى و عصا 🤔❓آيا نجس بودن صندلى چرخدار يا عصايى معلولین و افراد ناتوان، براى نماز مانعى دارد؟ ✍️ نجس بودن صندلى يا عصايى كه جانبازان و معلولين از آن استفاده مى‏كنند تا وقتى كه بدن يا لباس را نجس نكند، براى نماز مانعى ندارد و نماز با آن صحيح است. 🤔❓آيا نجس بودن دست يا پاى مصنوعى خللى به نماز وارد مى‏كند؟ ✍️ خیر، خللى وارد نمى كند. 📚 توضيح المسائل مراجع مكان نمازگزار شرط چهارم؛ آقا رساله نماز و روزه م 111؛ فاضل، استفتاءات، ج 1، س 260؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 166؛ بهجت، استفتاءات، قسمت نماز، س 227؛ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺✍️نماز خواندن در اماکن دولتی مانند ادارات و شركت‏ها و مدارس و پارك‏ها و غيره اشكال ندارد و به صرف احتمال غصب توجهى نمى‏شود. 🌼✍️نماز خواندن در امکان دولتی که از صاحبان آنها بدون رضايت گرفته شده است، در صورتیکه تصرف و تملک آن با مجوز قانونی و شرعی بوده، اشكال ندارد. 🤔❓شخصی در یک خانه دولتی زندگی می کند که مدت سکونت وی در آن به پایان رسیده و حکم تخلیه نیز به او ابلاغ شده است. نماز و روزه های وی بعد از انقضای موعد مقرر تخلیه، چه حکمی دارد؟ 🌸✍️ اگر از طرف مسئولین مربوطه مجاز به استفاده از آن خانه بعد از مهلت مقرر نباشد، تصرّفات او از جمله نماز خواندن در آنجا، حکم غصب را دارد. 📚 آقا، رساله آموزشی ج 1 درس 30 و اجوبه س 370 تا 385؛ سیستانی، استفتائات ج 1 س 42؛ مکارم جامع المسائل و استفتائات ج 1 س 141 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺کفاره تأخیر یعنی کفّاره‌ای که بر اثر تأخیر در انجام قضای روزه رمضان تا فرا رسیدن ماه رمضان آینده واجب می‌شود. 🌼فدیه روزانه یعنی 750 گرم طعام که بر افرادی که روزه بر آنها (با شرایطی) واجب نیست (کهنسالان، بیماران و بانو حامله و شیرده)، باید پرداخت کنند. 🌸کفاره روزه یعنی اطعام 60 فقیر یا روزه گرفتن 60 روز. 🔹اگر روزه رمضان را عمدا تا رمضان بعدی نگیرد علاوه بر قضا باید برای هر روز یک کفاره تاخیر نیز بپردازد. 🔸اگر کفاره و فدیه روزانه را چندین سال تاخیر بیاندازد چیزی بر آن اضافه نمی‌شود. 👌 کفاره تأخیر در فرض جهل به وجوب قضا قبل از ماه رمضان آینده، ساقط نمی شود. 📚 توضیح المسائل مراجع م 1705 و 1709؛ آقا رساله نماز و روزه م 928 تا 933 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺 زن بارداری که زایمان او نزدیک است؛ اگر می‌ ترسد که روزه برای جنین ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مدّ طعام؛ یعنی گندم یا جو و مانند اینها (به عنوان فدیه) به فقیر بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد. 🌼 اگر روزه برای خودش ضرر دارد، باید روزه هایی را که نگرفته، قضا نماید و دادن فدیه به شرح زیر است: آیات عظام خامنه‌ای، صافی، زنجانی و وحید: مستحبه. آیت الله مکارم:لازم نیست. آیت الله نوری:احتیاط واجب لازمه آیات عظام سیستانی و جوادی: لازم است. 👌 در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست (ماه‌های اول بارداری): طبق نظر آیت الله خامنه‌ای: پرداخت فدیه بنا بر احتیاط وجوبی است. و طبق نظر آیت اللله سیستانی: فدیه ندارد. 📚 آقا رساله نماز و روزه 953 تا 955 و اجوبه 747، 803، 806 توضیح المسائل مراجع م 1703 و 1728 و 1729 مکارم جامع المسائل و 600 مسئله م 280 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺 زنى كه بچه شير می‌دهد اگر می ترسد روزه گرفتن باعث كمى شير شود و برای کودک ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً بگیرد. 🌼 اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد، روزه را قضا کند و دادن فدیه به شرح زیر است: آیات عظام خامنه‎ای و نوری: احتیاط واجب. آیات عظام زنجانی و وحید: مستحبه. آیت الله مکارم: ندارد. آیات عظام سیستانی و جوادی: باید فدیه بدهد. 🤔❓زنی که بخاطر شیردهی تا رمضان بعد نتواند روزه را قضا کند، آیا کفاره تاخیر باید بدهد؟ آیات عظام امام و نوری: احتیاط مستحب کفاره تاخیر هم بدهد. آیات عظام خامنه‎ای، مکارم و مظاهری: کفاره تاخیر ندارد. بقیه مراجع: احتیاط واجب کفاره تاخیر هم بدهد. 🤔❓خانمی که بخاطر بارداری و شیردهی تا رمضان بعد نتواند روزه بگيرد آيا قضا ندارد؟ همه مراجع بجز خامنه‎ای، مکارم و مظاهری: خیر، باید قضا کند. آیت الله مظاهری: قضا ندارد. آیات عظام خامنه‎ای، مکارم: اگر روزه براى مادر ضرر داشته قضا ندارد، امّا اگر براى بچّه ضرر داشته قضا دارد. 👌فدیه یعنی برای هر روز {همه: ۷۵۰ گرم، زنجانی: 900 گرم } طعام به فقير بدهد. 👌کفاره تاخیر مقدارش مثل فدیه است وبرای روزه قضای که تا رمضان بعد گرفته نشده باید پرداخت شود. 📚آقا رساله نماز و روزه 953 تا 955 و اجوبه 747، 803، 806 توضیح المسائل مراجع م 1703 و 1728 و 1729 مکارم جامع المسائل و 600 مسئله م 280 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺در روزه سه امر مالی داریم: : فطریه (زکات فطره) سه کیلو طعام یا مبلغش كه در روز عيد فطر پرداخت می‌شود فطریه یک عبادات مالى است و قرار داده شده تا باعث قبولی روزه و پاك كردن روح و نفس گردد. : فردی که بخاطر عذری مثل بیماری و کهنسالی نتوانسته روزه بگیرد باید برای جبران برای هر روز یک مد طعام 750 گرم به فقیر بپردازد. فدیه نوعی جایگزین است برای روزه. : كفّاره كاریست كه مكلف بايد به عنوان جريمه‌ی مخالفت خود با امر يا نهی الهی انجام دهد. یعنی فرد می‌توانسته روزه بگیرد ولی نگرفته. کفاره سه نوع است: 1. اگر با خوردنی ها و کارهای حلال روزه نگرفته: (برای هرروز) 60 تا (60 روزه یا 60 طعام به فقیر) 2. اگر با خوردنی ها و کارهای حرام روزه نگرفته: (برای هرروز) کفاره جمع 120 تا (60 روزه + 60 طعام به فقیر) 3. اگر قضاء روزه رمضان را تا سال بعدش نگیرد: (برای هرروز) کفاره تاخیر یک (مد 750 گرم) طعام به فقیر 👌کفاره جبران است یعنی خطاء کرده و باید جبران کند ولی فدیه جایگزین است یعنی خطاء نداشته ولی چون نمیتو‌اند 100 درصد را انجام دهد و مصداق کامل بجا آورد یک جایگزین کمتر را بجا آورد. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🤔❓سحر براساس نرم افزار باد صبا بیدار شدیم و غذا خوردیم، ولی صبح فهمیدیم چون امسال ساعتها تغییر نکرده بعد از اذان صبح سحری خوردیم، حکم روزه مون چیه؟ ✍️ آیات عظام خامنه‌ای، مکارم و فاضل: روزه شما صحیح است و قضاء ندارد. ✍️ بقیه مراجع: باید روزه را بگیرید و بعدا هم قضاء آن را بگیرید. 👌نکته: طبق نظر آیات عظام خامنه‌ای، مکارم و فاضل: اگر با نگاه به ساعت وامثال ان وبا وجود اطیمنان به اینکه هنوز وقت اذان نشده وسحری خورده باشد روزه صحیح است وقضا ندارد. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
1. كسى كه نماز عيدفطر را می‌‏خواند بايد فطریه را پيش از نماز عيد بدهد، و اگر نمی‌‏خواند، تا ظهر روز عيد فطر مهلت دارد. 2. پرداخت پول كفّاره و فدیه به فقير كفايت نمى‌‏كند مگر اين كه اطمينان داشته باشد، فقير به وكالت از او، طعام (نان يا گندم و...) مى‏‌خرد و آن را به عنوان كفّاره قبول مى‌‏كند. 3. به شرابخوار و كسي كه آشكارا معصيت كبيره مي‎كند و یا فطریه را در معصيت مصرف مي‎كند نبايد فطریه بدهند. 4. اگر مرد همسر روزه دار خود در ماه رمضان را وادار به نزدیکی کرده باشد در برخی فرضها کفاره بر عهده مرد است. 5. مصرف فطریه در امور فرهنگى و مذهبی‏ آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، فاضل و نورى: اشكال ندارد. آيات عظام خامنه‏‌اى، سيستانى، مكارم، صافی، سبحانی و وحيد: بنابر احتياط واجب، بايد فطریه را به فقير داد. 👌 اگر كفّاره یا فدیه را چند سال تاخیر بیندازد، چیزی از نظر تعداد بر آن اضافه نمی‌شود ولی باید به قیمت روز پرداخت شود نه قیمت چند سال پیش. ‏ منظور از «طعام»، گندم، آرد، نان، خرما و مانند آن است. «مد» حدود 750 گرم يا ده سير مى‏باشد و طبق نظر آیت الله شبیری زنجانی حدود 900 گرم است. 📚 توضيح ‏المسائل مراجع، م 1660 تا 1732 و 1925 تا 2014 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1