eitaa logo
فقه و زندگی
6.3هزار دنبال‌کننده
334 عکس
37 ویدیو
2 فایل
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 💠 راه ارتباط : @a_gorji 🌸 تبادل و تبلیغ فعلا نداریم . 🌼 کانال دوممان : @ganjinenab 💐برداشت (با آدرس یا بدون آدرس) از هر دو کانالمون با ذکر صلوات بر ❤️محمد و آل محمد❤️ جایز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ تسبیحات اربعه ⁉️آیا تسبیحات اربعه را حتما باید سه بار بخوانیم یا یکبار کافیست؟ 💠
هدایت شده از گنجینه ناب
😭😭😭 نمی خواهم بِرَنجانم دلت را بی سبب اما… چگونه مرگ یک مادر، چهل تن متّهم دارد؟!
🔹کمتر درهم: اگر به اندازه کمتر از یک بند انگشت اشاره (قبل یا هنگام نماز) لباس یا بدن خونی شد، نماز صحیح است. 🔸بیشتر از درهم: 🌱قبل نماز: اگر آب کشیدن مشقت ندارد یا می‌تواند آنرا تعویض کند، این کار را انجام دهد و اگر نمی‌تواند و مشقت دارد، تطهير لازم نيست. ☘️ بین نماز بفهمد لباس یا بدن قبل نماز نجس شده: اگر وقت وسیع است نماز را رها کند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند و اگر وقت تنگ است (اگر در حال نماز تطهیر و تعویض ممکن است انجام بدهد و اگر ممکن نیست) با همان حالت نماز بخواند. 🍀 بعد نماز ◀️ قبل نماز نمی‌دانست یا شک داشت لباس یا بدنش نجسه و بعد نماز فهمید: نماز صحیح است. ◀️ قبل نماز می‌دانست که لباس یا بدنش نجسه و فراموش کرد و بعد نماز یادش آمد: باید نماز را دوباره بخواند. 👌👌توضیحات بیشتر در مطالبی بعدی بیان خواهد شد. 📚توضیح المسائل مراجع مسأله 802 تا 811؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله 62 با 74 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🤔❓اگر كسي آمپول بزند مي‌تواند با آن نماز بخواند؟ 🌺✍️اگر خون محل آمپول کمتر از بند انگشت باشد که غالبا اینگونه است برای نماز اشکال ندارد. 👌 پنبه آغشته بخون حکم محمول نجس را دارد که برای نماز اشکال ندارد. ☘️غیر ساتر 🤔❓وجود دستمالي كه قبلا به خون نجس شده در جيب لباس نمازگزار، نماز را دچار مشكل ميكند؟ ✍️ خیر، نماز صحیح است. 🤔❓لباسی که خونی شده و بعد از شستشو رنگ خون باقي بماند، مي‌شود با آن نماز خواند؟ ✍️ بله، نماز صحیح است. حتی اگر رنگ بیشتر از درهم باشد. 🤔❓آيا نجاست هم به اندازه يك درهم در لباس نماز گذار معفو است يا اين حكم فقط مختص خون است؟ ✍️ خیر این حکم مخصوص خون است. چرک و عفونت که از زخم خارج می‌شود، برای نماز اشکال ندارد. 🤔❓آیا با کندن مو یا پوست بدن نجس ميشه؟ ✍️ اگر خون نيايد نجس نمی‌شود. 🤔❓كسي كه باخون معفو عنه (کمتر از درهم یا زخم و جراحت) دربدن نماز ميخواند ميتواند امام جماعت باشد؟ ✍️ بله. 🤔❓اگر در لباس ما لكه‌ايي باشد كه ندانيم چيست ولي احتمال بدهيم كه خون است باید برای نماز پاک شود؟ ✍️ خیر لازم نیست. 📚 توضیح المسائل مراجع مسأله 809، 810، 849 و851 تا 862؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله م 65 تا 77 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷🔹کیفیت و نحوه خواندن نافله صبح ⁉️ چند رکعت است و چه زمانی باید خوانده شود؟ 🔻طریقه خواندن نافله صبح به چه نحوی است؟ 💠
🌼قبل نماز شخصی که ناچار است با بدن و لباس نجس نماز بخواند (مثلا لباس دیگری ندارد یا وقت کمه) نمازش صحیح است و قضا ندارد. ☘️ بین نماز بفهمد لباس یا بدن قبل نماز نجس شده: اگر وقت وسیع است نماز را رها کند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند. اگر وقت تنگ است (اگر در حال نماز تطهیر و تعویض ممکن است انجام بدهد و اگر ممکن نیست) با همان حالت نماز بخواند. 🍀 بعد نماز ◀️ قبل نماز نمی‌دانست یا شک داشت لباس یا بدنش نجسه و بعد نماز فهمید: نماز صحیح است. ◀️ قبل نماز می‌دانست که لباس یا بدنش نجسه و فراموش کرد و بعد نماز یادش آمد: همه مراجع: باید نماز را دوباره بخواند. آیت الله سیستانی: اگر فراموشی او از روی اهمال و بی‌اعتنایی نبوده است، لازم نیست نماز را دوباره بخواند. 📚توضیح المسائل مراجع مسأله 802 تا 813؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله 57 تا 63 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
لباس‌هاى كوچك نمازگزار مثل: جوراب، دستکش، عرقچین و کلاه كه نمى‏شود با آنها عورت را پوشاند اگر نجس باشد، خواندن نماز با آنها اشکالی ندارد. وسایل کوچک مانند: کارت، ساعت، انگشتر، دستبند، دستمال، تلفن همراه، عینک، سمعکِ، کلید و چاقوی نجس در نماز همراه انسان باشد، نماز با آن اشکال ندارد. چند نکته : 1. فرق ندارد که اینها با چه چیزی نجس شده باشند خون یا ادرار یا غیره. 2. نماز خواندن با این لباس‌ها و اشیاء کوچک در صورتی صحيح است كه از اجزاى حیوانات حرام گوشت و مردار نباشند. 3. فرقی ندارد که نمازگزار اینها را بپوشد یا همراه داشته باشد. 4. این حکم اختصاص به صورت جهل و نسيان ندارد بلكه اگر نمازگزار بداند که اینها را همراه دارد باز هم نماز او صحيح است. 📚توضیح المسائل مراجع، مسأله 861؛ آقا رساله نماز و روزه، م 75 و 76 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم پرسش: شرايط صحت اعتكاف چيست؟ 1. ایمان 2. (عقل) معتكف عاقل باشد. 3. با قصد قربت باشد. 4. اعتكاف حداقل سه روز متوالى باشد. 5. از اذان صبح روز اول تا مغرب شرعى روز سوم در مسجد باشد. 6. از مسجد خارج نشود مگر در ضرورت عرفى، شرعى و عقلى. 7. اگر اعتكاف با حق شوهر منافات داشت، با اجازه او باشد. 8. اگر اعتكاف باعث اذيت و آزار پدر و مادر شود، با اجازه آن دو باشد. 📚 العروة الوثقى؛ ج‌2، ص: 245 شرائط الاعتكاف https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🤔❓برخی از نوجوانان معتکف می‌پرسند، آیا بازی مافیا، توپ بازی و ورزش کردن و ... اعتکاف را باطل میکند؟ ✍️ خیر هر چند اینکارها اشكالى ندارد، ولی بهتر است در این سه روز با انجام مستحبات از فضائل اعتکاف بهرمند شد. 🤔❓استفاده از مام و دیگر عرقگیرها برای دفع بوی بد بدن، چه حکمی دارد؟ ✍️آیت الله مکارم: حرام است و بنابر احتياط واجب اعتكاف را باطل مى كند. ✍️بقیه مراجع: استفاده از اینها که برای دفع بوی بد بدن است و به قصد لذّت نیست، اشکالی ندارد. 🌱خوردن شله زرد و غذای خوشبوی که با زعفران درست شده، اعتکاف را باطل نمی‌کند. 🍃شنیدن و خواندن شعر در مدح و رثاء اهل بیت در زمان اعتکاف، خللى به اعتكاف وارد نمى كند. 🌱صحبت كردن و خنديدن ضررى به اعتكاف نمى زند. 🍃اشتغال به كارهاى مباح دنيوى، مثل خياطى و بافتنى ومانند آن، اشكالى ندارد. 🌿نگاه كردن به آينه و شانه‏زدن مو، اشکالی ندارد. 🌱گفت ‏و گو با تلفن همراه اشکالی ندارد. 🌱درس خواندن و مطالعه‏ کردن اشکالی ندارد. اگر در جمع معتكفين غيبت شخصى شود مبطل اعتكاف نيست ولى از ثواب و پاداش اعتكاف مى‏كاهد. استفاده از برق وسايل مسجد در حال اعتكاف در حد معمول مثل شارژ کردن تلفن همراه اشكال ندارد. 📚 آقا رساله نماز و روزه م 1003 تا 1005؛ تعليقات مراجع بر عروه، ج 2، فصل في أحكام الاعتكاف https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺✍️ قسمتی از مهر که پیشانی بر آن قرار می‌گیرد باید پاک باشد اما نجس بودن بقیه مهر و زمین اگر به لباس يا بدن سرايت نمی‌کند، اشکال ندارد. صندلى و عصا 🤔❓آيا نجس بودن صندلى چرخدار يا عصايى معلولین و افراد ناتوان، براى نماز مانعى دارد؟ ✍️ نجس بودن صندلى يا عصايى كه جانبازان و معلولين از آن استفاده مى‏كنند تا وقتى كه بدن يا لباس را نجس نكند، براى نماز مانعى ندارد و نماز با آن صحيح است. 🤔❓آيا نجس بودن دست يا پاى مصنوعى خللى به نماز وارد مى‏كند؟ ✍️ خیر، خللى وارد نمى كند. 📚 توضيح المسائل مراجع مكان نمازگزار شرط چهارم؛ آقا رساله نماز و روزه م 111؛ فاضل، استفتاءات، ج 1، س 260؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 166؛ بهجت، استفتاءات، قسمت نماز، س 227؛ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺✍️نماز خواندن در اماکن دولتی مانند ادارات و شركت‏ها و مدارس و پارك‏ها و غيره اشكال ندارد و به صرف احتمال غصب توجهى نمى‏شود. 🌼✍️نماز خواندن در امکان دولتی که از صاحبان آنها بدون رضايت گرفته شده است، در صورتیکه تصرف و تملک آن با مجوز قانونی و شرعی بوده، اشكال ندارد. 🤔❓شخصی در یک خانه دولتی زندگی می کند که مدت سکونت وی در آن به پایان رسیده و حکم تخلیه نیز به او ابلاغ شده است. نماز و روزه های وی بعد از انقضای موعد مقرر تخلیه، چه حکمی دارد؟ 🌸✍️ اگر از طرف مسئولین مربوطه مجاز به استفاده از آن خانه بعد از مهلت مقرر نباشد، تصرّفات او از جمله نماز خواندن در آنجا، حکم غصب را دارد. 📚 آقا، رساله آموزشی ج 1 درس 30 و اجوبه س 370 تا 385؛ سیستانی، استفتائات ج 1 س 42؛ مکارم جامع المسائل و استفتائات ج 1 س 141 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺کفاره تأخیر یعنی کفّاره‌ای که بر اثر تأخیر در انجام قضای روزه رمضان تا فرا رسیدن ماه رمضان آینده واجب می‌شود. 🌼فدیه روزانه یعنی 750 گرم طعام که بر افرادی که روزه بر آنها (با شرایطی) واجب نیست (کهنسالان، بیماران و بانو حامله و شیرده)، باید پرداخت کنند. 🌸کفاره روزه یعنی اطعام 60 فقیر یا روزه گرفتن 60 روز. 🔹اگر روزه رمضان را عمدا تا رمضان بعدی نگیرد علاوه بر قضا باید برای هر روز یک کفاره تاخیر نیز بپردازد. 🔸اگر کفاره و فدیه روزانه را چندین سال تاخیر بیاندازد چیزی بر آن اضافه نمی‌شود. 👌 کفاره تأخیر در فرض جهل به وجوب قضا قبل از ماه رمضان آینده، ساقط نمی شود. 📚 توضیح المسائل مراجع م 1705 و 1709؛ آقا رساله نماز و روزه م 928 تا 933 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺 زن بارداری که زایمان او نزدیک است؛ اگر می‌ ترسد که روزه برای جنین ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مدّ طعام؛ یعنی گندم یا جو و مانند اینها (به عنوان فدیه) به فقیر بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد. 🌼 اگر روزه برای خودش ضرر دارد، باید روزه هایی را که نگرفته، قضا نماید و دادن فدیه به شرح زیر است: آیات عظام خامنه‌ای، صافی، زنجانی و وحید: مستحبه. آیت الله مکارم:لازم نیست. آیت الله نوری:احتیاط واجب لازمه آیات عظام سیستانی و جوادی: لازم است. 👌 در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست (ماه‌های اول بارداری): طبق نظر آیت الله خامنه‌ای: پرداخت فدیه بنا بر احتیاط وجوبی است. و طبق نظر آیت اللله سیستانی: فدیه ندارد. 📚 آقا رساله نماز و روزه 953 تا 955 و اجوبه 747، 803، 806 توضیح المسائل مراجع م 1703 و 1728 و 1729 مکارم جامع المسائل و 600 مسئله م 280 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺 زنى كه بچه شير می‌دهد اگر می ترسد روزه گرفتن باعث كمى شير شود و برای کودک ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً بگیرد. 🌼 اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد، روزه را قضا کند و دادن فدیه به شرح زیر است: آیات عظام خامنه‎ای و نوری: احتیاط واجب. آیات عظام زنجانی و وحید: مستحبه. آیت الله مکارم: ندارد. آیات عظام سیستانی و جوادی: باید فدیه بدهد. 🤔❓زنی که بخاطر شیردهی تا رمضان بعد نتواند روزه را قضا کند، آیا کفاره تاخیر باید بدهد؟ آیات عظام امام و نوری: احتیاط مستحب کفاره تاخیر هم بدهد. آیات عظام خامنه‎ای، مکارم و مظاهری: کفاره تاخیر ندارد. بقیه مراجع: احتیاط واجب کفاره تاخیر هم بدهد. 🤔❓خانمی که بخاطر بارداری و شیردهی تا رمضان بعد نتواند روزه بگيرد آيا قضا ندارد؟ همه مراجع بجز خامنه‎ای، مکارم و مظاهری: خیر، باید قضا کند. آیت الله مظاهری: قضا ندارد. آیات عظام خامنه‎ای، مکارم: اگر روزه براى مادر ضرر داشته قضا ندارد، امّا اگر براى بچّه ضرر داشته قضا دارد. 👌فدیه یعنی برای هر روز {همه: ۷۵۰ گرم، زنجانی: 900 گرم } طعام به فقير بدهد. 👌کفاره تاخیر مقدارش مثل فدیه است وبرای روزه قضای که تا رمضان بعد گرفته نشده باید پرداخت شود. 📚آقا رساله نماز و روزه 953 تا 955 و اجوبه 747، 803، 806 توضیح المسائل مراجع م 1703 و 1728 و 1729 مکارم جامع المسائل و 600 مسئله م 280 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺در روزه سه امر مالی داریم: : فطریه (زکات فطره) سه کیلو طعام یا مبلغش كه در روز عيد فطر پرداخت می‌شود فطریه یک عبادات مالى است و قرار داده شده تا باعث قبولی روزه و پاك كردن روح و نفس گردد. : فردی که بخاطر عذری مثل بیماری و کهنسالی نتوانسته روزه بگیرد باید برای جبران برای هر روز یک مد طعام 750 گرم به فقیر بپردازد. فدیه نوعی جایگزین است برای روزه. : كفّاره كاریست كه مكلف بايد به عنوان جريمه‌ی مخالفت خود با امر يا نهی الهی انجام دهد. یعنی فرد می‌توانسته روزه بگیرد ولی نگرفته. کفاره سه نوع است: 1. اگر با خوردنی ها و کارهای حلال روزه نگرفته: (برای هرروز) 60 تا (60 روزه یا 60 طعام به فقیر) 2. اگر با خوردنی ها و کارهای حرام روزه نگرفته: (برای هرروز) کفاره جمع 120 تا (60 روزه + 60 طعام به فقیر) 3. اگر قضاء روزه رمضان را تا سال بعدش نگیرد: (برای هرروز) کفاره تاخیر یک (مد 750 گرم) طعام به فقیر 👌کفاره جبران است یعنی خطاء کرده و باید جبران کند ولی فدیه جایگزین است یعنی خطاء نداشته ولی چون نمیتو‌اند 100 درصد را انجام دهد و مصداق کامل بجا آورد یک جایگزین کمتر را بجا آورد. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🤔❓سحر براساس نرم افزار باد صبا بیدار شدیم و غذا خوردیم، ولی صبح فهمیدیم چون امسال ساعتها تغییر نکرده بعد از اذان صبح سحری خوردیم، حکم روزه مون چیه؟ ✍️ آیات عظام خامنه‌ای، مکارم و فاضل: روزه شما صحیح است و قضاء ندارد. ✍️ بقیه مراجع: باید روزه را بگیرید و بعدا هم قضاء آن را بگیرید. 👌نکته: طبق نظر آیات عظام خامنه‌ای، مکارم و فاضل: اگر با نگاه به ساعت وامثال ان وبا وجود اطیمنان به اینکه هنوز وقت اذان نشده وسحری خورده باشد روزه صحیح است وقضا ندارد. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
1. كسى كه نماز عيدفطر را می‌‏خواند بايد فطریه را پيش از نماز عيد بدهد، و اگر نمی‌‏خواند، تا ظهر روز عيد فطر مهلت دارد. 2. پرداخت پول كفّاره و فدیه به فقير كفايت نمى‌‏كند مگر اين كه اطمينان داشته باشد، فقير به وكالت از او، طعام (نان يا گندم و...) مى‏‌خرد و آن را به عنوان كفّاره قبول مى‌‏كند. 3. به شرابخوار و كسي كه آشكارا معصيت كبيره مي‎كند و یا فطریه را در معصيت مصرف مي‎كند نبايد فطریه بدهند. 4. اگر مرد همسر روزه دار خود در ماه رمضان را وادار به نزدیکی کرده باشد در برخی فرضها کفاره بر عهده مرد است. 5. مصرف فطریه در امور فرهنگى و مذهبی‏ آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، فاضل و نورى: اشكال ندارد. آيات عظام خامنه‏‌اى، سيستانى، مكارم، صافی، سبحانی و وحيد: بنابر احتياط واجب، بايد فطریه را به فقير داد. 👌 اگر كفّاره یا فدیه را چند سال تاخیر بیندازد، چیزی از نظر تعداد بر آن اضافه نمی‌شود ولی باید به قیمت روز پرداخت شود نه قیمت چند سال پیش. ‏ منظور از «طعام»، گندم، آرد، نان، خرما و مانند آن است. «مد» حدود 750 گرم يا ده سير مى‏باشد و طبق نظر آیت الله شبیری زنجانی حدود 900 گرم است. 📚 توضيح ‏المسائل مراجع، م 1660 تا 1732 و 1925 تا 2014 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺 به فضای دهان نرسیده: روزه را باطل نمی‎کند. 🌼 به فضای دهان برسد و سهواً فرو رود: روزه را باطل نمي‌كند. 🌸 به فضای دهان برسد و عمدا فرو ببرد: ✍️ آیات عظام سیستانی، شبیری، جوادی و مظاهری: روزه را باطل نمي‌كند. ✍️ بقیه مراجع: بنابر احتیاط واجب روزه را باطل مي‌كند. 👌در اين مسئله مقلدین بقیه مراجع می‎توانند به آیات عظام سیستانی، شبیری، جوادی و مظاهری رجوع کنند و روزه‎شان (حتی روزه‌های گذشته که در آن اخلاط را فرو برده) صحیح است. 📚 توضيح المسائل، مراجع م 1580؛ آقا اجوبه‏ ، س 799 و رساله نماز و روزه م 822 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
💉 👌طبق نظر همه زدن اشکال ندارد. ☘️ طبق نظر آیات عظام نوری، سیستانی، وحید، مظاهری، صافی و تبریزی: تزریق‌ تمام آمپول‌ها اشکال ندارد. 🌿 طبق نظر آیات عظام امام بهجت، سبحانی، زنجانی و فاضل: فقط آمپول تقویتی اشکال دارد. 🍀 طبق نظر آیت الله مکارم: فقط آمپول تزریق به رگ اشکال دارد. 🍃 مقام معظم رهبری: احتیاط واجب از آمپول تقویتی و آمپول تزریق به رگ خوداری کند. 📚 توضيح ‏المسائل مراجع ، م 1576؛ خامنه‏ اى، اجوبة ، س 767 و رساله نماز و روزه م ۸۲۳ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🤔❓اگر روزه‌دار با همسرش در روز ماه رمضان شوخی و ملاعبه نماید ولی به قصد خروج منی نباشد، آیا به روزه اش ضرر می رساند؟ ✍️جواب: 🌺 اگر منی خارج نشود: روزه صحيح است. 🌼 اگر مذی یا رطوبت مشتبه خارج شود: روزه صحيح است. 🌸 اگر منی خارج شود: چنانچه اطمینان دارد که به اين مقدار بازى و شوخى منی از او خارج نمی‎شود – ولى اتّفاقاً منى بيرون آيد _ روزه‎اش صحيح است. 👌 لمس کردن همسر و شوخی با او و هر کاری که موجب برانگیخته شدن شهوت شود، برای روزه دار مکروه است. 📚 توضیح المسائل مراجع م 1594، 1595 و 1657؛ آقا اجوبه س 771 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
فقه و زندگی
وظیفه جنب، حائض و نفساء نسبت به قرآن خواندن 🤔❓خواندن کدام قسمت از قرآن توسط جنب و حائض و نفساء حرام است؟ ✍️آیات عظام امام، فاضل و نوری: خواندن تمام سوره‌اى كه سجده واجب دارد حرام است. ✍️آیات عظام، خامنه‌ای، صافی، مکارم و سیستانی، سبحانی و شبیری: فقط خواندن آیات سجده‌دار حرام است و خواندن ساير آيات سوره‌‏های سجده‌دار اشكال ندارد. 👌اگر جنب یا حائض ندانسته يا از روى غفلت آيه سجده‌دار (سجده آیه15-علق 19-فصلت37- النجم 62) را تلاوت کند، اشكالی ندارد. 🌺 خواندن بقیه قرآن خواندن بیشتر از هفت آیه از آیاتی که سجده واجب ندارند توسط جنب، حائض و نفساء مکروه است. 👌معناى كراهت دراينجا كمتر بودن ثواب مى‌باشد یعنی قرائت آیات در این حالت که طهارت ندارند ثوابش از حالتی که طهارت دارند کمتر است و منظور از کراهت این نیست که قرائت را ترک کنند. 🌱 خواندن ترجمه و تفسير قرآن در حال جنابت یا حیض و نفاس، مانعی ندارد. 🌼حفظ کردن حفظ کردن قرآن اگر همراه با خواندن باشد، باید آیات سجده‌دار را نخواند ولی اگر مجرد مرور و خطور در ذهن است خطور آیه سجده‌دار حرام نیست. 🌸شنیدن شنیدن قرآن و آیات سجده‌دار بر جنب و حائض و نفساء، به صورت مستقیم و زنده و یا از رادیو و تلوزیون و نوار، سی‌دی و ...، اشكالی ندارد. 👌برای شنیدن آيه سجده دار سجده لازم است ولی برای انجام سجده طهارت لازم نیست. 🌺حضور در مجالس قرآن اگر مجالس ختم قرآن در مسجد برگزار می‌شود جنب و حائض و نفساء نمی‌توانند در آن شرکت کنند و اگر در غیر مسجد است شرکت آنها اشکال ندارد. 🌼مسّ و تماس مسّ و تماس با خطّ قرآن بر جنب و حائض و نفساء حرام است. مسّ و تماس با جلد قرآن بر جنب و حائض و نفساء اشکال ندارد. دست زدن به ترجمه قرآن اشکال ندارد ولی اگر در ترجمه اسماء متبرکه بکار رفته، نباید آنها را مسّ کنند. دست زدن به آیاتی که در صفحه نمایش موبایل ظاهر می‌شود، اشکال ندارد. 📚توضیح المسائل مراجع م 355، رهبری اجوبه 199 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺 مسافرت اگر کمتر از مسافت شرعی باشد: روزه صحیح است. 🌼 مسافرت اگر بیشتر از مسافت شرعی باشد: 🔹 نمازش در سفر کامل است مثل کثیرالسفر: روزه صحیح است. 🔸 نمازش شکسته می‌شود: اگر مسافر پیش از ظهر وارد وطن شود یا به جایی برسد که قصد دارد ده روز توقف کند، اگر کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، باید روزه بگیرد و اگر مبطلی انجام داده، نمی‌تواند روزه بگیرد. اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه خود را نگهدارد. 👌 طبق نظر آیات عظام خامنه‌ای و شبیری: هرگاه روزه دار پیش از ظهر مسافرت کند و از شب قبل قصد سفر نداشته و در روز قصد سفر کرده است، باید روزه بگیرد. چون مقام معظم رهبری در این مسئله احتیاط واجب دارند مقلدین ایشان در این مسئله می‌توانند به مرجع دیگری رجوع کنند. 📚 توضیح المسائل مراجع م 1714، 1721 و 1722؛ آقا احکام نماز و روزه م 938 تا 949 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1