eitaa logo
حدیث خوانی فریقین حضرت استاد آل مجدد شیرازی
63 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مرکز تخصصی مذاهب اسلامی حدیث‌خوانی استاد آل‌مجددشیرازی سه‌شنبه‌ها ۱۳_۱۴
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث 09.mp3
12.22M
09 ⚡️قال رسول الله صلی الله علیه وآله: نیت المؤمن خیر من عمله و نیت الکافر شر من عمله و کل یعمل علی عمله⚡️ 💫نکته‌ها 🔴 نیت مومن بیشتر از عملش است و نیت کافر بیشتر از عمل او ، زیرا تمام آنچه را که نیت می‌کنند نمی‌توانند انجام دهند. 🔴 اثر نیت در هدف و غایت بیشتر از اثر عمل است . 🔴 نیت همانند روح برای عمل است. 🔴 نیت خالصانه برای خدا بسیار سخت تر از عمل است. 🔴 در نیت دوام است اما در عمل امکان دوام نیست. 🔴 نیت مومن همانند کارهای نیک او یکی از عمل های نیک حساب می‌شود.
حدیث 10.mp3
12.5M
10 💫نکات جلسه ⚡️باب اخلاص ✅به جهت رابطه بین نیت و اخلاص این باب انتخاب شده است 🔴روایاتی در رابطه با نیت خالصانه داریم(روایت چهارم همین باب) 🔴اخلاص در لغت: پاکیزگی، تطهیر، پالایش 👌طریحی: الخالص فی اللغة کل ما خلص و تخلص ولم یمتزج علی غيره و قد خص عمل الخالص فی التعریف بما تجرد قصد القربه فیه عن شوائب.......و هذا التجرید یسمی اخلاصا 🔴طریق حدیث: علی بن ابراهیم عن محمد بن عیسی عن یونس عن عبدالله بن مسکان عن ابی عبدالله ع 🔴محل اختلاف:محمد بن عیسی یقطینی 🔴منشا تضعیف:قمیین او را جرح کردند ابن ولید قمی او را از راویان کتاب نوادر استثنا کرده است 👌نجاشی: و یقولون من مثل ابي جعفر محمد بن عیسی 👌(این مطلب از رتبه های بالای توثیق است)
حدیث 11.mp3
11.33M
11 💫نکات جلسه ⚡️باب اخلاص (حدیث دوم) ✅عده من اصحابنا،عن احمد بن ابی عبدالله عن ابیه رفعه الی ابی جعفر ع قال رسول الله ص  : يا اَيُّهَا النّاسُ اِنَّما هُوَ اللّه ُ وَ الشَّيْطانُ وَ الْحَقُّ وَ الْباطِلُ وَالْهُدى وَالضَّلالَةُ وَ الرُّشْدُ وَ الْغَىُّ وَ الْعاجِلَةُ وَ الآجِلَةُ وَ الْعاقِبَةُ وَ الْحَسَناتُ وَ السَّيِّئاتُ فَما كانَمِنْ حَسَناتٍ فَلِلّهِ وَ ما كانَ مِنْ سَيِّئاتٍ فَلِلشَّيْطانِ لَعَنَهُ اللّه ُ؛ 👌نکته ها: 🔴۱_عده من اصحابنا در کافی روایاتی که با این متن آمده اند سه دسته است اول عده ای که از احمد بن محمد بن عیسی اشعری روایت نقل کردند دسته دوم کسانی که از احمد بن محمد بن خالد برقی روایت نقل کردند و دسته سوم کسانی که از سهل بن زیاد آدم حدیث نقل کرده اند. 🔴۲_مشایخی به نام (علی بن ابراهیم و علی بن محمّد بن عبدالله بن أذینه و احمد بن محمّد بن أمیّه و علی بن حسن سعد آبادی) کسانی هستند که از احمد بن محمد بن خالد برقی روایت نقل کردند 🔴۳_رفعه الی ابی جعفر ع این نوع حدیث مرفوع اصطلاح خاصی در متون شیعه است اینکه پدر برقی عده ای از مشایخ را حذف کرده و حدیث را مرفوع به امام ع کرده اند یا راویان را می شناخته و بخاطر اختصار حذف کرده یا اینکه از اصل نداشته است 🔴۴_ این مرفوعات به دلیل حذف تعدادی از راویان از نوع حدیث مرسل است 🔴۵-متن حدیث اشاره دارد به اینکه حسنات برای خدا است یعنی اخلاص سبب می شود که کار برای رضای خدا باشد.
📣صرفاً جهت یادآوری📣 ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد ماه شعبان المعظم یادآور می‌شود ان‌شاءالله فردا رأس ساعت ۱۳ درس حدیث‌خوانی استاد آل‌مجددشیرازی برقرار است.
حدیث 12.mp3
12.48M
💥روایت۳ باب اخلاص عده من اصحابنا،عن سهل بن زیاد،عن علی بن اسباط،عن ابی الحسن الرضا ع ان امیر المومنین صلوات الله علیه کان یقول:طُوبى لِمَن أخْلَصَ للّه ِ العِبادَةَ و الدُّعاءَ ، و لَم يَشْغَلْ قَلْبَهُ بما تَرى عَيْناهُ ، و لَم يَنْسَ ذِكْرَ اللّه ِ بما تَسْمَعُ اُذُناهُ ، و لَم يَحْزَنْ صَدرُهُ بما اُعْطِيَ غَيرُهُ 🔴نکته ها ✅۱_مرحوم کلینی در ذکر اسامی افرادی که از سهل بن زیاد روایت نقل کرده و ایشان تعبیر به عده من اصحابنا کرده اند ،اینگونه بیان نموده‌اند : ا)«أبو الحسن عليّ بن محمّد بن إبراهيم بن أبان الرازيّ»، معروف به علان ب) «أبو الحسين محمّد بن أبي عبد اللّه جعفر بن محمّد بن عون الأسديّ الكوفيّ»، ج)، «محمّد بن الحسن بن فروخ الصفّار القمّيّ»، د) محمّد بن عقيل الكليني ✅۲_شرح سهل بن زیاد آدمی روایات کثیری از ایشان نقل شده است و اصحاب در مورد ایشان اختلاف نظر دارند مشهور او را تضعیف کرده انداما توثیق هم دارند. مرحوم شیخ طوسی دو نظر نسبت به سهل دارند در فهرست ایشان را جرح اما در رجال او را توثیق کرده اند. حال به جرح یا توثیق ایشان باید عمل کنیم؟ چون شیخ طوسی کتاب رجال را بعد از کتاب فهرست نگاشته اند پس نظراتشان در رجال مسموع است . نتیجه ،توثیق سهل بن زیاد در کتاب رجال شیخ طوسی اما چرا جرح سهل بن زیاد مورد توجه بعضی از مشایخ نبوده علت این که قمیین که بسیار متشدد بوده اند بخاطر روایت بعضی از احادیث دارای غلو از سهل او را غالی می‌دانند. نکته :بیان روایت دلیل بر اعتقاد بر آن روایت نمی باشد مرحوم مامقانی روایات سهل بن زیاد را حسن می‌داند. https://eitaa.com/HadithKhaniAleMojaded
نکته: با توجه به مقدمه کلینی در کافی و کثرت روایت از سهل در کافی می توان به وثوق سهل از منظر مرحوم کلینی پی ببریم. ✅۳_علی بن اسباط توثیق شده است و نجاشی او را اوثق الناس و اصدقهم معرفی می‌کند اما بیان اینکه فطحی مذهب بوده است را نیز دارد. اگر بر این باورباشیم که ایشان تا انتهای عمر فساد در مذهب داشته است، روایات ایشان از درجه صحت به موثق تنزل پیدا می‌کند. نکته:نجاشی در ضمن بیان مطلبی رجوع ایشان از مذهب فطحی را بیان می کند و می‌گوید که در ابتدا سلیم المذهب بوده سپس دچار فطحیت می شود و بعد از آن رجوع می‌کند. و چون روایت را از امام رضا ع نقل کرده پس در زمان صحت در مذهب این روایت نقل شده است. ✅۴_طوبی در لغت تانیث اطیب است. معنای کنایی آن اصابه خیرا است. اخلاص هم که بیان شد پالایش و تطهیر در اعمال است. ✅۵_ خوشا آن كه عبادت و دعايش را براى خدا خالص گرداند و آنچه مى بيند، دلش را به خود مشغول نسازد و آنچه مى شنود، او را از ياد خدا غافل نكند و به سبب آنچه به ديگران داده شده، سينه اش را غم و اندوه نگيرد. https://eitaa.com/HadithKhaniAleMojaded
📣توجه‌توجه📣 ❌سه‌شنبه ۲۳ بهمن درس حدیث خوانی حضرت استاد آل‌مجدد تعطیل است.