eitaa logo
حامیان قرآن
1.7هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
6.8هزار ویدیو
436 فایل
آموزش و انتقال مفاهیم قرآنی، اخلاقی و تربیتی، داستان ان شاءالله بتونیم کنارهم از خودشناسی به خداشناسی برسیم😍 کپی آزاد به شرط صلوات برای سلامتی و ظهور امام زمان(عج) ارتباط با ادمین @Ramazanian7 تبلیغات : @Ramazanian7 آیدی کانال 👇 @Hamian_ghoran510
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 *هر روز یک آیه224*🌹 ( برداشت های تربیتی ازآیات قرآن ) ✳️ *إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ يُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ* ✳️ *اگر صدقات را آشكارا بدهيد، پس آن كار خوبى است، ولى اگر آنها را مخفى ساخته و به نيازمندان بدهيد، پس اين براى شما بهتر است و قسمتى از گناهان شما را مى‌زدايد و خداوند به آنچه انجام مى‌دهيد آگاه است.*( بقره /271) ✒️ *هدف تربیتی* : توسعه و گسترش نوع دوستی، همدردی و حمایت اجتماعی ✒️ *هدف رفتاری* : اگر کمک های انسانی نوع دوستانه از قبیل صدقه را به صورت مخفیانه انجام دهید بهتر است. حفظ شخصیت آبروی افراد نیازمند واجب است. ✒️ *واژه شناسی* : *يكفر*: تكفير در اصل به معنى پوشاندن، مراد از آن بخشودن گناه است. 🌹 *روایت مرتبط* : امام باقر عليه السلام ذيل اين آيه فرمود: زكات واجب را علنى پرداخت كنيد، ولى زكات مستحب را مخفيانه بدهيد. 🌹 *برداشت از آیه* : ✅1/ یکی از اعمال تکمیل کننده ایمان و عبادت مورد تأکید اسلام، دادن صدقه و انفاق و سایر کمک های نوع دوستانه است که سبب تقویت ایمان و باورهای درونی انسان می شود. ✅ 2/ صدقه دادن اگر به صورت علنی و به منظور تشویق دیگران وتوسعه این امر خیرخواهانه باشد به شرط نبودن شائبه ریا کاری و با حفظ شخصیت طرف مقابل پسندیده است. مؤسسات و نهادها و افراد خیراندیش معمولاً برای جمع آوری کمک ها نیازمند به تبلیغ و اطلاع رسانی هستند که در این امر نیازمند مساعدت و حمایت همه افراد می باشد. ( *إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ* ۖ) ✅ 3/ حفظ حرمت وآبرو، کرامت و شخصیت افراد نیازمند و محتاج، مهم تر از رفع مشکل اقتصادی آنان است. در این موارد، هر گونه کمک و مساعدت به صورت مخفیانه و بدون جنجال تبلیغات فضای مجازی باشد خیلی بهتر و شایسته تر است. ( *وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لکم*) ✅ 4/ یکی از آموزه های مهم این آیه که در آیاتی دیگر تکرار شده است و نیاز به بحث مستقل دارد مفهوم *تکفیر* است ( *وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ* ۗ ) تکفیر یعنی از بین رفتن کیفر و آثار گناهان گذشته به خاطر اعمال نیک آینده. در واقع جبران راه اشتباه گذشته که در روان شناسی به عنوان یک شیوه اصلاح و تغییر رفتار نامطلوب بیان شده است. در مفاهیم تربیتی قرآنی نیز این روش مورد تشویق است مثلا کفاره ها برای جبران و تکفیر و نیز حل مشکلات زندگی مردم است. 🌹 *باز خورد تربیتی* : یک نظام تربیتی جبرانی در خانواده طراحی کنید که هر فردی کار خطا یا اشتباه انجام دهد با کاری پسندیده و خیرخواهانه جبران کند. 🌹🌹🌹┏━━━🍃💞🍂━━━┓ @hamyanquran ┗━━━🍂💞🍃━━━
💥قال الامام علی علیه‌السلام: أَلاَ وَ إِنَّ مِنْ صِحَّةِ اَلْبَدَنِ تَقْوَى اَلْقَلْبِ. 🦋 امیرالمؤمنین علیه‌السلام: آگاه باشيد كه همانا عامل تندرستى تن، تقواى دل است. 📜 نهج‌البلاغه، حکمت ۳۸۸ 🆔 @hamyanquran
⭕️چرا از چشم پوشی کنم ؟؟!! @hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ✳️ بی‌نیازی گذرا، بی‌نیازی پایدار ✍آیت الله حائری شیرازی؛ امام_هادی علیه السلام می‌فرماید: «استغنائک عن الشئ خیر من استغنائک به» یعنی از چیزی باشی، بهتر است از اینکه به‌وسیله‌ی آن چیز بی‌نیاز شوی؛ زیرا وقتی روح از چیزی مستغنی شد (استغناء عن الشئ) بهتر است از این که روح به‌وسیله‌ی آن چیز مستغنی گردد. پولدار شدن، استغناء بالشئ است ولی نیاز به پول نداشتن و مستغنی از پول شدن، این استغناء عن الشئ است. شدن، ملتفت الی الله شدن و متوکل علی الله بودن، و به خدا وابسته بودن و... غنای روحی و روانی به انسان می‌دهد، و همین است معنای ، یعنی استغنای از پول و ثروت. آن استغنایی که خدای تعالی استغنای طیّب می‌داند، این است که انسان از نظر روحی غنی شود. برخی از صفات با نفس انسان پیدا می‌کنند؛ مانند همین غنا و وقتی اتحاد وجودی پیداکرد، این غنا، غنای ذات و روح انسان می‌شود. ولی وقتی به‌وسیله‌ی پول غنا حاصل شد، این غنا ذاتی او نیست. غنائی است گذرا که گاهی هست و گاهی نیست. 🔺 شما باید بیابید که غنی هستید و بی‌نیازید، البته نه با پول بلکه بدون آن. به فرمایش امام هادی (علیه السلام)، چون از پول بی‌نیازید، بی‌نیاز هستید، و این نعمتی است، و این شأن شماست. 📚 از کتاب تحجرگرایی ص 71 تا 73 ↶【به ما بپیوندید 】↷ ┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄ @hamyanquran
14000202-10-hale-khoob-Medium.mp3
17.39M
احساس ناامنی، یکی از عوامل حال بد @hamyanquran
🔴آثار دنیوی و اخروی نفرین کردن! ✅ نفرین تنها یک واکنش بی تأثیر و حرف الکی نیست، بلکه واکنشی است با آثار و تبعات سخت که شخص باید مواظب باشد گرفتار آن نشود. 🌺حضرت علی علیه السلام ‌می‌فرماید: ”از نفرین مظلوم بترسید که وی حق خویش را از خدا درخواست می‌کند و خداوند کسی را از حقش باز نمی‌دارد.” ⛔️البته لعن یا نفرین بر برادران و خواهران مؤمن و به طور کلی زبان گشودن به نفرین و لعن‌، امری مذموم است و جز در موارد استثنا از این امر به شدت پرهیز داده شده است‌! 🔴نفرین در صورتی تاثیر دارد که اولا بر حق باشد. شخصی که به دیگران نفرین می کند، اگر به ناحق باشد، تأثیری در زندگی فرد نفرین شده ندارد، ✳️اما حتی اگر نفرین به حق باشد، تا خداوند مصلحت نداند، اثر نخواهد کرد. 💠نفرین را خداوند آن گونه که صلاح می‌داند، اجابت می‌کند، نه آن طور که نفرین کننده دلش می‌خواهد،‌ چون گاهی ممکن است به خاطر یک مسئله جزئی و کوچک، شدیدترین نفرین علیه کسی صورت گیرد! ♦️بدیهی است خدای عادل و عالم و حکیم، به اندازه آنچه حق است، ‌نفرین را اجابت می‌کند، نه بیشتر. 🔰در فرهنگ اسلام عفو و بخشش بر غضب و انتقام خصوصا نسبت به مؤمنین و نزدیکان ترجیح داده شده است. 🔆در عفو لذتی است که در انتقام نیست، همان گونه که رحمت الهی برغضبش سبقت دارد (سبقت رحمته غضبه). ♨️كسى كه ظلم می‏كند چه بسا در همین دنیا كیفر آن را ببیند. 🔹ثانیاً؛ دیدن كیفر و جزاى بعضى از گناهان در این دنیا، ممكن نیست. مثلاً كسانى كه افراد زیادى را در جنگ‏ها و یا بمباران‏هاى اتمى و شیمیایى كشته‏ اند، چگونه می‏توان آنان را به كیفر واقعى اعمالشان رساند؟ 🔵توضیح اینکه: خداوند نسبت به بنده ‏اش مهربان است تا آخرین مرحله به انسان فرصت میدهد برای توبه و هرگز مانند جباران فوراً اقدام به انتقام نمیکند. 📚میزان الحكمه، جلد 7، ص 3375 ر،ک‌:میزان الحکمة‌، محمدمحمدی ری شهری‌، ج 5، ص 616
چرت زدن مداوم شما را بیشتر در معرض فشار خون بالا و سکته مغزی قرار می‌دهد! ▫️اگرچه چرت زدن‌های کوتاه می‌تواند لذت بسیاری داشته باشد و این حرکت به خودی خود ضرری نداشته باشد، اما پژوهشگران چینی با انجام مطالعات جدیدی متوجه شده‌اند که چرت زدن مکرر می‌تواند نشان‌دهنده خطری جدی باشد و در حقیقت با ریسک افزایش فشار خون و سکته مغزی در ارتباط است. ▫️محققان با بررسی اطلاعات ده‌ها هزار نفر در رده سنی ۴۰ تا ۶۹ سال، به این موضوع پی بردند که افراد با چرت زدن مکرر در طول روز، ۱۲ درصد بیشتر در معرض خطر فشار خون بالا و ۲۴ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. همچنین خطر ابتلا به فشار خون بالا برای شرکت‌کنندگان زیر ۶۰ سال ۲۰ درصد و برای افراد بالای ۶۰ سال ۱۰ درصد بود.
🔴آیا شخص جهنمی، عاقبت به بهشت میرود؟ ✅هم بهشت طبقات و درجات دارد و هم جهنم. 🔴اما تفاوت‌ این دو در این است که کسی که وارد بهشت شد، هیچگاه از آن اخراج یا خارج نمی‌شود، ⚡️ اما دلیلی نیست که هیچ کس در هیچ شرایطی از جهنم خارج نگردد. 🌸مرحوم علامه حلّی، برای خروج مۆمنین گناهکار جهنمی و ورودشان به بهشت دو دلیل اقامه می‌نماید: 🌟1. انسانی که هم ایمان و عمل صالح دارد و هم گناه، به خاطر ایمان و عمل خویش مستحق پاداش است. 🔥و به خاطر انجام گناهش مستحق عذاب است و در نتیجه اگر اول وارد بهشت شود برای دریافت پاداش اعمال و بعد جهنم رود ،چنین چیزی درست نیست. 🌟2. دلیل دوم این است که بر خداوند قبیح است که بنده خود را به خاطر یک خطا و یا چند خطا که از او سر زده، با این که ایمان و عمل صالح دارد برای همیشه در جهنم نگهدارد، 🍁و با کسی که در تمام عمر مشرک و کافر بوده است یکجا عذاب نماید! 🌹 در نتیجه ممکن است اگر شیعه از گناه خویش توبه نکند و شفاعت و دستگیری او را نکند مدتی در جهنم بماند و بعد از پاک شدن نجات یابد. 📙بحارالانوار، ج 7، ص 183، روایت 31 📘کشف المراد، همان، ص 414
🔵حجاب مردان و حدود شرعی آن اسلام همان طور که به زنان در مورد حجاب دستور داده، به مردان نیز دستور داده است تا حجاب داشته باشند! 🔰براساس احکام شرعی یکی از حجاب های مهم مردان حجاب ایشان در زمینه نگاه کردن است. مردان بایستی غضّ بصر داشته باشند. این بدان معناست که چشم های خود را فرو افتاده نگاه دارند. 💠نگاه به محارم براساس احکام شرعی نگاه کردن به همسر مانعی ندارد امّا نگاه کردن به سایر محارم ممکن است به دو صورت باشد: 1- با قصد لذت. 2- بدون قصد لذت. ☑️ اگر با قصد لذت باشد حرام الهی است. امّا اگر بدون قصد لذت باشد به جز عورتین مانعی ندارد. 🔴بنابراین آقایون مجاز نیستند حتی به محارم خود نیز با قصد لذّت و هوس نگاه کنند چه برسد به غیر محارم و نامحرمان! 💠 نگاه به نامحرمان در مورد نگاه به غیر محارم، اگر با قصد لذت باشد به طور کلی حرام است ولی اگر بدون قصد لذت باشد تنها به دست ها و صورت اشکالی ندارد و به غیر از دست ها و صورت نیز حرام است. ❌براین اساس نگاه کردن آقایون حتی به دست ها و صورت نامحرمان اگر با قصد لذت باشد نیز حرام است. 🌿در مورد حجاب آقایون در باب نگاه کردن باید توجه شود که نگاه شهوت آمیز و با قصد لذت چه به هم جنس، چه غیر هم جنس و چه محرم و چه نامحرم از نظر شرعی حرام است و تنها در مورد همسر شرعی مانعی ندارد و حلال شمرده شده است. 📒منبع مجموعه احکام دینی
🌸 بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم 🌸 وَمَن يَتَوَكَّلْ ✨عَلَى اللَّهِ فَهُوَحَسْبُه 🌸و کسیکه برخدا توکل کند، ✨خدا برایش کافی است. 🌸الهی... ✨با توکل به اسم اعظمت 🌸روزمان را آغاز می کنیم . ✨ الــهـــی بــه امــیــد تـــو
💢 خشم و خشونت، نوعی دیوانگی 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ، لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ؛ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ، فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكِمٌ. 🔹 تندخويى نوعى از ديوانگى است، چراكه صاحبش بعدا پشيمان مى‌شود و اگر پشيمان نشود دليل بر آن است كه جنونش مستحكم است. 📚 حکمت 255 نهج البلاغه 🆔 @hamyanquran
14000203-11-hale-khoob-Medium.mp3
24.01M
اوج امنیت و حال عمیق بسیار خوب @hamyanquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ آیا امام حسین(ع) پس از شهادت حضرت مسلم از وضع کوفه آگاه نشد؟ اگر مطّلع شد، چرابرنگشت؟ 🔰 حضرت امام حسین (ع)بعد از شهادت مسلم بن عقیل از وضع کوفه آگاه شدند، ولی برنگشتند. 👈 هدف اساسی آن بزرگوار امر به معروف ونهی از منکر و قیام علیه دستگاه جبار بود، که فسق و فجور آن آشکار بود و در عین حال مدّعی جانشینی رسول خدا بود. 🔸 حضرت حرکت کرده بود تا به دنیا بفهماند که یزید و امثال او لیاقت و شایستگی خلافت را ندارند. او، برای اصلاح امور جامعه اسلامی و از بین بردن بدعت‌ها و زنده کردن سنت‌ها قیام کرد.(1) 💠 امام بر خود واجب می دانست علیه دستگاه قیام کند، هر چند منتهی به شهادت او شود. امام (ع)می دانست تاخود و یاران و خاندانش حتی بچة شیرخوارة او شربت شهادت ننوشند، اسلام پا برجا نخواهد ماند و خدا ورسول و دین و آثار آن از بین خواهند رفت. 💢 امام برای شهادت حرکت کرده بود. با این حساب هیچ چیز نمی توانست مانع حرکت حضرت به سمت کربلا گردد، حتی شهادت مسلم و بی وفایی و عهد شکنی مردم کوفه. هرگاه دین دستخوش تصرف و تغییر و تبدیل شده و آداب آن توسط دشمنان از بین برود، واجب است مسلمانان به یاری دین برپاخاسته و خطرات را از آن دفع نمایند، حتی اگر منتهی به مرگشان شود. 📌 واضح است حکومت مردی شریر و مشهور به فساد و میگساری و سگ بازی مانندیزید برای اسلام بزرگ ترین خطر بوده، اگر بدون اعتراضی ، زمان جلو می‌رفت و توسط کسی حکومت وی مورد اعتراض قرار نمی‌گرفت ، مفاسد آن جبران ناپذیر بود و سبب محو آثار اسلام می شد. 🔹 تکیه زدن چنین رجّاله ای بر مسند خلافت پیامبر(ص) ، افکار عمومی را متزلزل کرده و عقاید را منحرف می ساخت. 👈 چه بسا کسانی روی این اصل و با دیدن اعمال و حرکات یزید به ساحت قدس پیامبر(ص) و برنامه های اسلام بدبین می شدند. اگر شخصیتی مانندامام حسین (ع)بر او اعتراض نمی‌نمود و خلافت او را باطل اعلام نمی‌کرد، این اشتباه در دل‌ها قوّت می گرفت. وانگهی سبب می شد اکثر افراد جامعه به سمت و سوی افکار و عقاید و اعمال یزید سوق داده شوند. ✍ چون که رب البیت دف گیرد به دست بیت و ما فی البیت رقاصی کنند با این وجود امام بر خود فرض دانست ادای وظیفه نماید و علیه دستگاه قیام کند، هر چند می دانست قیام اومنجر به شهادت وی و یاران و خاندانش خواهد شد. 🌷 کشته شدن او در راه خدا و اسارت خاندانش مطلوب ومحبوب خداوند بود. البته امر به شهادت در حقیقت امر به ایستادگی و استقامت بود.(2) 💢 بنابراین قیام و نهضت امام حسین(ع) یک وظیفه و تکلیف الهی بود که باید آن را محقق می‌ساخت گرچه به شهادت خود و جوانان و یارانش بیانجامد تا جلوی نابودی اسلام رابگیرد. ------------- 📚 پی نوشت‌ها: 1. خوارزمی، مقتل الحسین، ج1، ص 273؛ مقرم، مقتل الحسین، ص 141. 2.شهید آگاه ، آیت الله لطف الله صافی ، ص 34ـ 37 با تلخیص . 📎 📎 📎 @hamyanquran
| | 💢 صبر و ظفر! 🔅 : 🔸 شيرينى پيروزى، تلخى صبر را مى‌زدايد. ▫️ حلاوَةُ الظَّفَرِ تَمْحُو مَرارَةَ الصَّبْرِ. 📚 غررالحكم ج۳ ص۳۹۸ ✍🏻 تا كسى در راه هدف، شكيبايى و مقاومت نداشته باشد به مقصود نمى‌رسد. گذراندن دوران مشقت‌بار صبر، در ذائقه انسان تلخ جلوه مى‌كند، ولى كدام بهبودى، بى‌تحمل تلخيهاى مداوا به دست مى‌آيد؟ و كدام موفقيت علمى، هنرى و نظامى بدون تلاش و سخت‌كوشى نصيب تلاشگران مى‌شود؟ اگر صبر درختى باشد، ميوه‌اش ظفر است. اين حكمت ارزنده در شكلهاى گوناگون در ادبيات ما هم انعكاس وسيعى دارد. برخى شاعران، اين دو را دوست هم دانسته‌اند: • كه براثر صبر، نوبت ظفر آيد و بعضى با اشاره به اين ميوه پيروزى، گفته‌اند: • صبر تلخ است وليكن برِ شيرين دارد و بعضى هم اينگونه تعبير كرده‌اند: • صبر تلخ است وليكن عاقبت ميوه شيرين دهد پر منفعت 🚩 كسى كه بر دشوارى‌هاى ايام تحصيل، صبر مى‌كند، دريافت كارنامه قبولى خستگى‌هاى او را از بين مى‌برد. • كسى كه در مقابل خواسته‌هاى نفس و شهوات، خويشتن‌دارى نشان مى‌دهد و به ترك گناه موفق مى‌شود، او نيز لذت معنوى اين شكيب را مى‌چشد. • رزمندگانى هم كه در جبهه مقابل دشمن مى‌ايستند و باصبر و مقاومت، حمله دشمن را درهم مى‌شكنند، پس از رفع خطر، احساس لذت و راحتى مى‌كنند. ❀ پس بايد كوشيد تا از درخت تلخ صبر، ميوه شيرينِ ظفر چيد. 📗 حکمت های علوی ، @hamyanquran
کربلایی‌حسین_طاهری_اگه_دلت_گرفته_از_بدی_دنیا_.mp3
9.7M
📝 اگه دلت گرفته از بدی دنیا... 🎤 کربلایی ▫️ @hamyanquran 🏴🏴🏴🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220705-WA0006.mp3
11.31M
🕊🌿🕊🌿🍃🍃 🌿🕊🌿 🕊🌿 🌿 🍃 ۱ 🎤 ※ مکتب‌های خودشناسی، مردودند اگر؛ نتوانند این ↓ سه مرحله را اثبات کنند: ۱ـ من کیستم، و ریشه و اصلم کجاست؟ ۲ـ از کجا آمده‌ام؟ ۳ـ به کجا میروم؟ ● مکتب شیعه، چگونه به این سه سؤال پاسخ می‌دهد؟ 🕊 🌿🕊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴عاقبت روضه خواندن های دروغین برای امام حسین(علیه السلام) متاسفانه گاهی دیده میشود که بعضی از مداحان و روضه خوان ها بدون اینکه اطلاعات درستی در مورد واقعه عاشورا و اهل بیت و امام حسین علیه السلام داشته باشند، 🚫فقط برای گرم کردن مجلس خود دست به گفتن هر دروغی در مورد ائمه و امام حسین و ....میزنن !! بدون اینکه از عواقب این دروغ هامطلع باشند: 🔵شخصى نزد آقا محمد على پسر وحيد بهبهانى آمد و با ترس گفت : خواب ديدم گوشت تن امام حسين (علیه السلام ) را به نيش و دندان مى كشم !! آقا سر به زير انداخت تا مدتى و سپس سر برداشت و گفت : شايد روضه خوانى ؟ گفت : آرى . فرمود: آن را ترك كن يا اكتفاء كن به همان كه در كتب معتبره است و از آن بیشتر مگو... ⛔️زيرا اين خواب نتيجه دروغ بستن به آن حضرت علیه السلام است . از امام رضا علیه‌السلام نقل شده است که فرمود: به‌خدا قسم! هیچ‌کس نیست که بر ما دروغ ببندد، مگر آنکه خداوند، گرمى آهن را به او بچشاند. 📗کشى، ص 597، رقم 1048
💢انسان حریص امام باقر(ع): انسانِ حریص به مال دنیا، همانند کرم ابریشمی است که هرچه به دور خود بیشتر بپیچد، خارج شدنش از آن تارها سخت تر گردد تا آن حد که بمیرد. 📚المحجّة البیضاء، ج 5، ص 366