هدایت شده از رضا حیدری
🔰حضرت فاطمه در سروده های بختیاری
🎙سروده های آئینی با درونمایه دوستی خاندان پیامبر (ص) در فرهنگ و ادب بختیاری زیاد است و از همه بیشتر در ستایش مولا علی علیه السلام است به ویژه سروده های داراب افسر و اشعار ملا لطفعلی صیفوری آرپناهی... اما درباره #حضرت_فاطمه سلام الله علیها سروده ها زیاد نیست و البته در آنچه سروده اند دُر سُفته اند، فاخر و نافذ... سروده های ملازلفعلی کرانی در ستایش و ثناء سیده نساء العالمین فاطمه را ببینید، بی نظیرند این اشعار؛
فاطمه وا بَوِهْس اُ میرَهْس اُ او هر دو کُرِس/ دُرِّ شَهوارِنْ اَیَر قَیمَتِ سونْ جُون داری
بیویِ زَن گَلِ دُنیا کِه مِنِه باغِ بِهِشت/ جورِ جِربیلِ اَمین داره بِه خِزمَتکاری
امیدوارم درست تلفظ کرده باشم. ببینید چقدر زیبا و روان، محور بودن بانو فاطمه را به تصویر کشیده که فرمود؛《هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها》این شعر مانا و پایا است... در ادامه مقام دنیوی《سیده نساء العالمین》را برای بی بی بیان میکند و مقام آسمانی و اخروی بالاتر از فرشته بودن را به خوبی در قالب کلمات میرساند...
📌پی نوشت:
🔸متن بالا بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری است که در جمع شعرای بختیاری؛ شهرستان اردل در تابستان ۹۶ ایراد شد.
🔸ابیات خوانده شده، دو بیت از منظومه حدیث کساء به زبان لری بختیاری است که توسط ملا زلفعلی کرانی بختیاری (متوفای ۱۲۹۰ش) در دوره قاجاریه سروده شده و در غیاب حمایت دولتیها در مکتبخانه ها تدریس می شده است.
بخش نخست آن با سی بیت، حدیث چون و چرای شاعر با خدای خویش است که جای تحلیل بسیار دارد. بخش دوم آن در بیان جایگاه والای پنج تن آل عبا در هفتاد بیت است و بخش پایانی آن، حدیث آرزومندی و راز و نیاز شاعر با خداوند خویش در سی بیت است.
🔸 معنی ابیات:
خدا فرمود: فاطمه با پدرش، شوهرش و هر دو پسرش؛ اینها پنج تنی هستند که بر می گزینم این پنج نفر دُر شاهوارند، اگر به بهای آنان جان بپردازی، ارزش دارد.
او (فاطمه) سَروَر و بزرگ زنان دنیاست که در باغ بهشت، فرشتگانی مانند جبرئیل امین خدمتکار او هستند.
http://eitaa.com/Heydari_org
🔰بزرگترین مانع پژوهش و تحقیق
🎙این ایام، هفته پژوهش است. واژه پژوهش که یک واژه به زبان فارسی است در لغت عرب به آن 《تحقیق》می گویند. #تحقیق بر وزن تفعیل درواقع معنایش این است که شخص دنبال حق می گردد. شخص برای رونمایی از حق تلاش می کند. محقق کسی است که می خواهد ببیند؛ حق چیست!؟ وقتی می خواهیم ببینیم؛ 《حق چیست!؟》در واقع می خواهیم ببینیم؛ درستی چیست!؟ یعنی آنچه که با واقع، منطبق است چیست؟ آنچه که بر حقیقت، منطبق است چیست؟ اینکه یک انسانی بخواهد محقق باشد و به دنبال حق بگردد و حق را بجوید و برای جستن حق، راه را بپوید، یعنی پوینده ی راهی باشد با هدف جویندگی حق. لذا محقق یعنی حقجو! یعنی رهپوی حق! کسی که راه را می پیماید! پس طبیعتاً در آن تلاش و کوشش نهفته است. نمی تواند انسان بنشیند یک جا و بگوید: 《من محقق هستم》. محقق تلاش می کند کتابها را می بیند، عالمان را می بیند و سخنان صاحب نظران را می شنود.
از موانع پژوهشگر بودن یکی این است که شخص گمان کند آنچه او فکر می کند لابد درست است؛ 《درست آن است که من فکر می کنم! 》این بزرگترین مانع تحقیق و پژوهش است. آن کسی که فکر می کند خودش حرف درست را می زند و بدتر از آن اینکه وقتی بگوید؛《 حق این است و جز این نیست، مطلب تماما همین است که من گفتم》 این خیلی خطرناک است. این فرد هیچگاه به سمت حق و حقیقت حرکت نخواهد کرد.
این جزمگویی ( که داستان همین است که من گفتم) ریشه در یک جزم اندیشی و جزم پنداری دارد و این جزمیت و این هیچ احتمال خلاف ندادن، هیچ به دنبال شنیدن اقوال دیگران نبودن، هیچ به دنبال زاویه های دیدِ دیگر نبودن، این بزرگترین مانع پژوهش و تحقیق است.
🔻پاسخ استاد رضا حیدری به پرسش طلاب درباره #پژوهش/ اهواز. آذر ۱۴۰۱
@Heydari_org
1_2389291866.aac
1.14M
🎧 بشنوید👆
🔸یکی از زمینه های جدایی حوزوی ها و دانشگاهی ها از یکدیگر، پندار تعارض علم تجربی و دین است.
استاد رضا حیدری در کلامی کوتاه این تعارض را ریشه یابی و رفع می کند.
📌در کانال استاد شیخ رضا حیدری عضو شوید:
http://eitaa.com/Heydari_org
القواعدالفقهیه استاد حیدری ۲۳.m4a
41.65M
🔊 القواعد الفقهية
💠 قاعده ید ( ۱۱ )
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث: گستره دلالت قاعده ید و موارد جریان آن
۷- آیا شهادت به ملکیت به استناد ید جایز است؟
۷- الف) تبیین بحث از دو زاویه
-- به اعتبار قواعد اولیه
-- به اعتبار اخبار وارده
۷- ب) تبیین نظریه مشهور فقهاء و بررسی سایر نظرات
۸- آیا حجیت ید منحصر به موردی است که از ابتدا مشکوک باشد یا شامل موارد دیگر هم می شود؟ مانند مواردی که حدوث ید با عناوین غیر ملکیت باشد
۸ - الف)نظریه مشهور و نقد آن
۸ - ب) نظر سایرین و بررسی آنها
جلسه بیست و سوم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org
القواعد الفقهية استاد حیدری ۲۴.m4a
30.41M
🔊 القواعد الفقهية
💠 قاعده ید ( ۱۲ - پایانی)
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث: ادامه گستره دلالت قاعده ید و موارد جریان آن
۹- آیا قاعده ید در حقوق هم جاری می شود ؟
۹- الف) بیان نظر موافقان
۹- ب) بیان نظر مخالفان
۱۰- آیا قاعده جد در اعراض و انساب هم جاری می شود؟
۱۰ - الف) استناد به روایتی برای اثبات جریان ید
۱۰- ب) نقدی بر دلالت روایت
۱۰- ج) بیان تفصیل از جهت مستند قاعده ید
جلسه بیست و چهارم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹امشب این #ابوذیه را در رثای قمر منیر بنی هاشم برای منبر روز وفات ام البنین انتخاب کردم. چقدر زیباست این شعر عرب :
رايي و رايتي و عزمي وُجودك
عضیدی و افخر اببأسك و َجودك
انفضخت هامتك لجلي وَ جودك
عله ازنودك جره من غصب مايه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹از دفتر یادداشتهای روزانه حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری- ۹۹/۱۱/۶ دو روز مانده به وفات #ام_البنین س
🔹در این ابوذیه، قافیه "جودک" در سه مصرع تکرار شده و در هرکدام معنایی متفاوت از آن اراده شده است:
عقل وپرچم و اراده ام وجود توست (جودک یکم بخشی از کلمه وجود بمعنای "بودن تو" است و واو مضموم است)
بازویم هستی و افتخار می کنم به شجاعت و کرم و جود تو (جودک دوم بمعنای کرم تو و بخشش تو است و واو مفتوح، عاطفه است )
سر تو برای من شکافته شد ومشک تو (جودک سوم بمعنای مشک تو است و واو مفتوح، عاطفه است)
آب آن به اجبار بر بازوانت جارى شد.
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹حضور در میدان بحثهای تئوریک
🎙... این خیلی برای من مهم بود که ایشان نه تنها از بحثهای تئوریک جامعه فرار نمی کرد که دقیقا وارد میدان می شد و دغدغه مندانه در دفاع از اسلام و انقلاب و رهبری می جنگید، واقعا خالصانه می جنگید. این را حتی مخالفان او بعدها از اواخر دهه هشتاد اعتراف و اذعان داشتند، هرچند در نیمه دوم دهه هفتاد و تمام دهه هشتاد انواع اتهام های ناصواب را بر او وارد می کردند اما ثبات قدم او و زهد او به همگان اثبات کرد که او 《فی سبیل الله》 می کوشد... .
🔍 متن کامل سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری درباره #علامه_مصباح_یزدی ره را از لینک زیر بخوانید:
https://eitaa.com/Heydari_org/417
🔹باید ابعاد جنگ ترکیبی دشمن را برای نسل جدید بیان کنیم.
📌سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در بزرگداشت حماسه نهم دیماه/ مسجد جامع لالی ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
🔍مشروح گزارش این مراسم را در خوزنا بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view/191399/
🔰ايام الله مثل چراغ مى تابند اما دشمنان آن را برنمی تابند!
...ایام الله در تاریخ انقلاب ما مثل ستاره می درخشند و نور می دهند و دلها را گرم می کنند اما طاغوتها سعی در خاموش کردن آن دارند. این قبیل روزها مثل چراغ می تابند اما دشمنان آن را بر نمی تابند و به دنبال کم فروغ کردن آن هستند؛یریدون ان یطفئوا نورالله بافواههم و الله متم نوره و لو کره المشرکون....
📌سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در بزرگداشت حماسه نهم دیماه/ مسجد جامع مسجدسلیمان ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
🔍مشروح گزارش این مراسم را در خوزنا بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view/191434/
🔹شکوه این تشییع جنازه، بخشی از #اثر_دنیویِ_اخلاص و جهاد خستگی ناپذیر آن مرد خداست. این محبوبیت، کار خداست، وعده قرآن است. او برای اسلام، عزت آفرید، خدا هم به او عزت داد. هیچ ارگانی نمیتوانست چنین جمعیتی را به میدان بیاورد، مردم ما دشمن را پشیمان کردند از غلطی که کرده است.
📌سخنان استاد شیخ رضا حیدری در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین ع نیوساید اهواز ۹۸/۱۰/۱۵
http://eitaa.com/Heydari_org
🎙بکشید ما را، ملت ما بیدارتر می شود. امروز خبر تلخی شنیدیم؛ جمعی از هموطنان هدف جنایت تروریستی قرار گرفتند. در راه زیارت مزار شهید سلیمانی در کرمان، مظلومانه و بی دفاع، گروهی به شهادت رسیدند و گروهی مجروح شدند. جنایت دشمنان اسلام و ایران تمامی ندارد. صبر و بصیرت و استقامت ما هم تمامی ندارد. به ملت ایران و رهبر عزیزمان تسلیت عرض می کنیم. برای خانواده های داغدار، صبرجمیل مسألت می کنیم و برای مجروحان شفای عاجل و برای شهیدان، رضوان الهی .
📌سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری/ پس از نماز جماعت عشاء مسجد امام حسین ع / اهواز ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
القواعد الفقهية استاد حیدری ۲۵.m4a
34.04M
🔊 القواعد الفقهية
💠 قاعده اتلاف ( ۱ )
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث:
۱- بیان مضمون قاعده و تفاوت آن با قاعده《 تسبیب》 و قاعده 《علی الید》
۲- بیان اجمالی مدارک قاعده
۳- بررسی مدارک قاعده؛
۳- الف) بررسی و تحلیل دلالت آیات
۳-ب) فهرست طوایف مختلف روایات
جلسه بیست و پنجم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org