eitaa logo
رضا حیدری
602 دنبال‌کننده
174 عکس
52 ویدیو
36 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🔊بشنوید القواعد الفقهية 💠 بحثی در 《 جبران ارزش پول 》 حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۱- بیان مقدمه ای درباره معنای کاهش ارزش پول ۲- تنقیح محل بحث فقهی و بیان فروعات ۳- جرا یا عدم اجرای قاعده اقدام بر ضرر و اقدام بر ضمان در موارد غصب و غیرغصب و تسامح در ادای دین یا ادعای اعسار ۴- آیا پول مثلی است یا قیمی یا شی‌ء ثالث تعریف مثلی و قیمی شرعی است یا عرفی؟ ثابت است یا متغیر در گذر زمان؟ ۵- خاستگاه پول جدید ۶-انواع عناوین عرفی که موضوع احکام شرعی است جلسه سی و نهم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۳/۰۸/۲۸ سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ @Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊بشنوید ( ۲ دقیقه) ⁉️چیستی پول 🎙ما باید ببینیم ماهیت بانک، ماهیت پول جدید، ماهیت تورم چیست؟، ربا را می دانیم که چیست! بعد متوجه می شویم که آیا جدید مثلی است یا قیمی؟ یا آنطور که گمان می کنیم و به زعم ما نه مثلی و نه قیمی است. اصلا پول مال نیست. پول جدید، اعتباری است که با آن می توان مال را دریافت کرد... تا ندانیم تورم ضعیف چیست، تورم شدید و ابر تورم چیست؟ ... اقتصاد خُرد چیست و اقتصاد کلان چیست؟ تبدیل می شویم به کسانی که صرفا مطالب دنیای جدید را سعی کنند با مباحث و واژگان سنتی تطبیق بدهند و ببینند این با آن چه نسبتی دارد و این ما را از روح شریعت، از مقاصد شریعت دور می کند. 📌برشی از سخنان استاد رضا حیدری درباره ماهیت شناسی پول جدید ۱۴۰۳/۰۸/۲۸ @Heydari_org
🔰کلاه از سر عقل می افتد... 🎙درباره زهرای اطهر سلام الله علیها اگر بخواهیم سخن بگوییم باید بدانیم که میخواهیم راجع به یک کسی سخن بگوییم که هم وجودی آسمانی دارد و هم وجودی زمینی. زهرای اطهر ولی ای است از اولیای خدا و مقامی نزد پروردگار و در آسمان و نزد قدسیان دارد که آن مقام را جز در میان انبیاء و امامان و اولیای بزرگ خدا نمی توانیم جستجو کنیم. درباب تحلیل شخصیت زهرای اطهر س هیچکس جز معصوم و کسانی که عالم به علومی هستند که پروردگار آن علوم را مستقیما داده باشد، نمی تواند سخن بگوید و ما هرچه می گوییم باید از کلمات آنها بگوییم و از زاویه نگاه آنها نگاه کنیم. کلاه از سر عقل می افتد اگر بخواهد به بلندای قامت فضیلت و شانیت و مقام و منزلت زهرای اطهر س نظر بیفکند. بانویی که نزد پروردگار مقام ولایت، عصمت و علم داشته باشد، در شمار "راسخین فی العلم" باشد مقام کسی که در شمار محدَّث ها باشد - کسانی که فرشتگان با آنها حدیث میگویند و از سوی پروردگار برای آنها پیغام می آورند - این مقام، مقام اولیاء است... وقتی میگوییم ولی، یعنی کسی که صاحب مقام ولایت است، این مقام گاهی ملازم است با مقام نبوت و امامت و گاهی نیست. اینطور نیست که هر که ولی است حتما باید نبی یا امام باشد. مفهوم ولایت به گونه ای است که کسی که نبی یا امام است لزوما ولی هم هست و باید قبل از آن به مقام ولایت رسیده باشد اما ممکن است کسانی به مقام ولایت رسیده باشند اما نبی و امام نشده باشند. 🔺برش اول از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. ۱۳۹۸ @Heydari_org
💠مقام فاطمه س 🎙اگر پروردگار، مریم را برگزید، و او را تطهیر کرد《يَا مَرْيمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ》، باید بدانیم که مراتب تطهیری که خداوند نسبت به فاطمه زهرا س و اهل بیت دارد بالاتر و برتر است لذا در آیه خطاب به آنها فرموده است ؛《 یُطهّرکم تطهیراً 》... اگر برای مریم یکبار جبرئیل آمده باشد که فرمود 《 ارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا 》(اگر مراد از روحنا را جبرئیل بدانیم ) برای فاطمه سلام الله علیها بارها آمد که در کافی فرمود؛《 کان یاتیها جبرئیل》و تسلیت می گفت و آموزه‌ها و اخباری از آینده را می گفت.نبی نیست به معنای مصطلح آن، اما ملهَم است محدَّث است میزبانِ فرشته است میزبانِ ملَکِ مخصوصِ وحی است. این مقام، مقام بزرگی است. اگر مريم سرآمد زنانِ زمان خود بود، فاطمه عليها السلام سرآمد زنان در طول تاريخ است... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری/ حمیدیه ۱۴۰۳/۰۹/۱۴ @Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔰 ۱۶ آذر 🔹این روز، درتاریخ ما یادآور به خون غلطیدن سه دانشجو ( مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی) است که در دانشگاه تهران، به سفر نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط رژیم طاغوتی ایران با بریتانیا اعتراض کردند. 🔹 ۱۶ آذر یعنی روز فریادِ دانشجو بر ضد امریکا و سلطه. روز "نه گفتن" به استکبار و کودتا. 🔺سخنان حجت الاسلام استاد رضا حیدری در جمع دانشجویان بمناسبت - آذر ۱۳۹۹ 🔍ادامه سخنان را از لینک زیر بخوانید: https://eitaa.com/Heydari_org/621
🔹پرسش‌های پیدا و پنهان در حوزه زنان 🎙پیام آیه 《یستفتونک فی النساء》 این است که: درباره زنان پرسشهایی در سطح جامعه مطرح است، ابهامهایی هست، مردم می خواهند موضع دین را درباره مساله هایی در حوزه های اقتصادی و مالی زنان، حوزه های اجتماعی زنان، حوزه های جسمی و ازدواج و طلاق و ارث و سایر حوزه ها بدانند. خب دین و پیامبر که نماد و سخنگوی دین است تغافل و تسامح کند و ندیده و نشنیده بگیرد یا به میدان بیاید و پاسخ دهد؟ کار قرآن، دومی است. قرآن با مشکل مواجه می‌شود آن را به مساله تخفیف می دهد و بعد آن را به مساله های ریزتر تبدیل می کند و پاسخ می دهد و حل می کند. ابایی هم ندارد. مرحوم استاد مطهری آن شهید راه اندیشه و فکر، مشکلات جامعه را می دید لذا در پاسخ به مقالات مندرج در مجله زن روز در بحثهای حقوقی زنان به میدان آمد و مستند و مبسوط پاسخ داد و نظام حقوق زن در اسلام را تبیین کرد و از سال ۵۴ تا حالا اين کتاب قابل استفاده و قابل توصیه است. امروز در جامعه ما چه مشکلاتی در حوزه زنان وجود دارد؟ چه پرسشهایی درباره زنان مطرح است؟ در میدان‌های حقوقی، اجتماعی، شرعی، سیاسی و ...خب چه کسی باید این پرسشهای پیدا و پنهان را پاسخ دهد؟ اگر در بخشهای فرهنگی و نهادهای متولی امر دین و فرهنگ کم کاری و تسامح شود و مشکلات فرهنگی حل نشوند در همان عرصه فرهنگ متوقف نمی مانند بلکه به عرصه اجتماعی کشیده می شوند و به عنوان آسیب و معضل اجتماعی خود را نشان می‌دهند و دشمن هم به راحتی بر موج مشکلات فرهنگی سوار می‌شود و بحران های اجتماعی خاص با هدف برهم زدن امنیت انجام می دهد. لذا هزینه کردن مالی در آموزش و پرورش و در فرهنگ، سرمایه گذاری است و اگر هزینه نکردیم باید بیش از آن را در برای مبارزه با آسیب های اجتماعی و هزینه کنیم. نمی شود کار فرهنگی نکرد و منتظر اقدامات سرهنگی ماند. 🔍 در خبرگزاری قرآن( ایکنا) بیشتر بخوانید: https://iqna.ir/00HqEv 📌 کانال استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
💠 علائم ظهور و حوادث شام ⁉️ پرسش: درباره که در فضای مجازی و برخی منبرها و حتی گاهی تلویزیون مطرح می شود آیا اساسا این قبیل علائم قابل اعتمادند؟ و آیا می تونیم آن علائم را بر حوادث اخیر تطبیق دهیم؟ 🎙پاسخ: آنچه باید بدانیم این است که؛ این علامتها و نشانه هایی که گفته می شود و گاهی به کتب روایی هم نسبت داده می شود برخی به نقل از معصوم نیامده اند یعنی آن کتاب روایی، اینها را به معصوم نسبت نداده است بلکه به اصحاب آنها یا اشخاص دیگر نسبت داده... و آن دسته که به معصوم نسبت داده شده هم عمدتا ضعف سندی دارند یعنی راوی های آن، افراد موثقی نیستند و نمی توانیم به آن روایت به عنوان کلام معصوم اعتماد و استناد کنیم. اگر بخشی را بیابیم که ضعف سندی ندارد و قابل اعتماد است معمولا ضعف دلالت دارد یعنی با عقاید مسلم شیعه سازگار نیستند یا با تاریخ ناسازگارند یا با یکدیگر در تعارضند یعنی یکی می گوید چنین و دیگری می گوید چنان. و اگر روایتی این مشکلات را نداشت معمولا مبهم و مجمل است و ما را به داده مهمی دسترسی نمی دهد... حالا اگر بر فرض روایتی که حاوی علائم ظهور است ضعف سندی و دلالی نداشت و به بیان دیگر ما از سرجمع روایات، یک سری علائم قابل اعتمادی را یافتیم آیا می توانیم آن علائم را بر حوادث و افراد تطبیق دهیم؟ مثلا بگوئیم چنین شد، چنان شد، این است، فلان آن است؟ خب این قبیل تطبیق ها مستند و روشمند نیست و قابل دفاع نیست... لذا باید به شدت پرهیز کنیم از این قبیل بحث ها. این قبیل صحبت‌ها، ارزش علمی ندارند بگذریم از آثار مخربی که در جامعه به وجود می آورند... ✅ پاسخ استاد رضا حیدری به پرسش یکی از طلاب در حاشیه تدریس/ اهواز ۱۴۰۳/۰۹/۱۸ @Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🔊بشنوید القواعد الفقهية 💠 قاعده 《 مایضمن و ما لایضمن 》۱ حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۱- پیشینه طرح قاعده ۲- مفاد قاعده ۳- مدرک قاعده ۳- الف) بیان مدارک قاعده ۳-ب) بررسی مدارک قاعده جلسه چهلم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۳/۰۹/۱۸ سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ @Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔰بزرگترین مانع پژوهش و تحقیق 🎙این ایام، هفته پژوهش است. واژه پژوهش که یک واژه به زبان فارسی است در لغت عرب به آن 《تحقیق》می گویند. بر وزن تفعیل درواقع معنایش این است که شخص دنبال حق می گردد. شخص برای رونمایی از حق تلاش می کند. محقق کسی است که می خواهد ببیند؛ حق چیست!؟ وقتی می خواهیم ببینیم؛ 《حق چیست!؟》در واقع می خواهیم ببینیم؛ درستی چیست!؟ یعنی آنچه که با واقع، منطبق است چیست؟ آنچه که بر حقیقت، منطبق است چیست؟ اینکه یک انسانی بخواهد محقق باشد و به دنبال حق بگردد و حق را بجوید و برای جستن حق، راه را بپوید، یعنی پوینده ی راهی باشد با هدف جویندگی حق. لذا محقق یعنی حقجو! یعنی رهپوی حق! کسی که راه را می پیماید! پس طبیعتاً در آن تلاش و کوشش نهفته است. نمی تواند انسان بنشیند یک جا و بگوید: 《من محقق هستم》. محقق تلاش می کند کتابها را می بیند، عالمان را می بیند و سخنان صاحب نظران را می شنود. از موانع پژوهشگر بودن یکی این است که شخص گمان کند آنچه او فکر می کند لابد درست است؛ 《درست آن است که من فکر می کنم! 》این بزرگترین مانع تحقیق و پژوهش است. آن کسی که فکر می کند خودش حرف درست را می زند و بدتر از آن اینکه وقتی بگوید؛《 حق این است و جز این نیست، مطلب تماما همین است که من گفتم》 این خیلی خطرناک است. این فرد هیچگاه به سمت حق و حقیقت حرکت نخواهد کرد. این جزمگویی ( که داستان همین است که من گفتم) ریشه در یک جزم اندیشی و جزم پنداری دارد و این جزمیت و این هیچ احتمال خلاف ندادن، هیچ به دنبال شنیدن اقوال دیگران نبودن، هیچ به دنبال زاویه های دیدِ دیگر نبودن، این بزرگترین مانع پژوهش و تحقیق است. 🔻پاسخ استاد رضا حیدری به پرسش طلاب درباره / اهواز. آذر ۱۴۰۱ @Heydari_org
صوت اول.mp3
2.65M
🔊بشنوید ( ۲ دقیقه ) 🔹 حق این است و جز این نیست، مطلب تماماً همین است که من گفتم! 🔺پاسخ حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری به پرسش طلاب درباره / اهواز. آذر ۱۴۰۱ @Heydari_org
🔴 تعارض علم تجربی و دین 🎙تعبیری دارد علامه طباطبایی می فرماید: علم _ یعنی Science علوم تجربی_ برداشت ما از طبیعت است و هرچه به نام دین داریم برداشت ما از کلام خداست. طبیعت، صنع خداست و قرآن، قول خداست. صنع خدا با قول خدا هیچوقت تعارض ندارند چون این خدا واحد است، علیم است، حکیم است. پس اگر تعارضی دیده می شود مربوط به استظهار ما از نصوص دینی و برداشت ما از طبیعت است پس تعارض در برداشت ما از طبیعت با برداشت ما از دین است... 🔺یکی از زمینه های جدایی حوزوی ها و دانشگاهی ها از یکدیگر، پندار تعارض علم تجربی و دین است. رفع این تعارض در کلامی کوتاه از استاد رضا حیدری @Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 بشنوید👆 🔸یکی از زمینه های جدایی حوزوی ها و دانشگاهی ها از یکدیگر، پندار تعارض علم تجربی و دین است. استاد رضا حیدری در کلامی کوتاه این تعارض را ریشه یابی و رفع می کند. 📌در کانال آثار استاد شیخ رضا حیدری عضو شوید: http://eitaa.com/Heydari_org