eitaa logo
پژوهش های اصولی
297 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
729 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 فضائل امیرالمؤمنین (صلوات الله علیه) 🌿 فضائل غیر قابل اندازه گیری همان طور که پیامبر اعظم در مورد خدای تعالی می فرماید: ما عبدناک حق عبادتک، و ما عرفناک حق معرفتک. ما هم در مورد اهل بیت (علیهم السلام) می گوییم: مَوَالِيَّ لَا أُحْصِي ثَنَاءَكُمْ وَ لَا أَبْلُغُ مِنَ الْمَدْحِ كُنْهَكُمْ وَ مِنَ الْوَصْفِ قَدْرَكُمْ وَ أَنْتُمْ نُورُ الْأَخْيَارِ وَ هُدَاةُ الْأَبْرَارِ وَ حُجَجُ الْجَبَّارِ بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ (زیارة جامعة کبیرة) 🍀 در مورد حضرت امیر نبی مکرم فرمودند ایشان شخصیتی ناشناخته اند: 🌱 قَالَ النَّبِيُّ ص: يَا عَلِيُّ مَا عَرَفَ اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَيْرِي وَ غَيْرُكَ؛ وَ مَا عَرَفَكَ حَقَ مَعْرِفَتِكَ غَيْرُ اللَّهِ وَ غَيْرِي. (مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)؛ ج ۳؛ ص ۲۶۷)   🍀 و همچنین این تعبیر که اگر تمام مخلوقات جمع شوند تا فضائل حضرت را شمارش کنند درمانده اند: 🌱 عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: لَوْ أَنَّ الْغِيَاضَ أَقْلَامٌ، وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ، وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ، وَ الْإِنْسَ كُتَّابٌ؛ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ. (كنز الفوائد کراجکی؛ ج ۱؛ ص ۲۸۰) 🍀 و با وجود اینکه ۷۰ سال بالای منابر خطباء حضرت را لعن می کردند، و مطاعن جعل می کردند، اما با این وجود برتری حضرت و مناقب ایشان عالم گیر است. 🌱 عامر بن عبدالله بن زبیر، خلیل بن احمد فراهیدی، امام شافعی، زمخشری همه در حق حضرت امیر می گویند: ما أقول فيمن كتم محبوه فضائله خوفا و تقیة، و أعداؤه بغضا و حسدا، و ظهر من ذین و ذین ما ملأ الخافقين. 🍀 با وجود همه مخفی کاری ها، فضائل حضرت سرتاسر عالم را پر کرده است.   🌿 امیرالمؤمنین مطهِّر موجودات بیان فصائل حضرت گوش، و چشم و دهان و جان ما را تطهیر می کند. 🌱 ... عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ آبَائِهِ الصَّادِقِينَ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَضَائِلَ لَا يُحْصِي عَدَدَهَا غَيْرُهُ، فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ، وَ لَوْ وَافَى الْقِيَامَةَ بِذُنُوبِ الثَّقَلَيْنِ؛ وَ مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ الْكِتَابَةِ رَسْمٌ؛ وَ مَنِ اسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِي اكْتَسَبَهَا بِالاسْتِمَاع؛ِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابَةٍ فِي فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِي اكْتَسَبَهَا بِالنَّظَرِ؛ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: النَّظَرُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع عِبَادَةٌ، وَ ذِكْرُهُ عِبَادَةٌ، وَ لَا يُقْبَلُ إِيمَانُ عَبْدٍ إِلَّا بِوَلَايَتِهِ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ. (الأمالي (للصدوق)؛ ص ۱۳۸) 🍀 حتی عائشه نقل می کند:  مَنَاقِبُ، مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ شَاذَانَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ النَّبِيُّ ص: ذِكْرُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عِبَادَةٌ. 🍀 و ابوبکر گفته است: عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ دَخَلَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَى أَبِي فِي مَرَضِهِ الَّذِي قَبَضَهُ اللَّهُ فِيهِ، فَجَعَلَ يَنْظُرُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَمَا يَزِيغُ بَصَرُهُ عَنْهُ؛ فَلَمَّا خَرَجَ عَلِيٌّ ع قُلْتُ: يَا أَبَتِ؛ رَأَيْتُكَ تَنْظُرُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَمَا يَزِيغُ بَصَرُكَ عَنْهُ؟! قَالَ: يَا بُنَيَّةِ؛ إِنْ أَفْعَلُ هَذَا، فَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ النَّظَرُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عِبَادَةٌ. (بحار الأنوار؛ ج ۲۶؛ ص ۲۲۹) 🍀 ابن اثیر جزری عالم أهل سنت هم نقل می کند که همه از دیدن حضرت به وجد می آمدند، و ذکر (لا إله إلا الله) می گفتند: فِي حَدِيثِ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِيٍّ عِبَادَةٌ. قيل معناه أن عليا كان إذا برز؛ قال الناس: لا إله إلا الله ما أشرف هذا الفتى، لا إله إلا الله ما أكرم هذا الفتى، لا إله إلا الله ما أعلم هذا الفتى، لا إله إلا الله ما أشجع هذا الفتى، فكانت رؤيته تحملهم على كلمة التوحيد. مرحوم مجلسی می فرمایند: أقول أراد هذا الناصب أن ينفي عنه منقبة فأثبت له أضعافها، و ما الباعث على ذلك؛ و أي استبعاد في أن يكون محض النظر إليه صلوات الله عليه عبادة. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
آیت الله مظاهری-(داستانهای کوتاه اخلاقی-وداع امام حسین(ع)).mp3
4.48M
💠 روضه وداع امام حسین (علیه السلام) ✅ آیت‌الله مظاهری 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 جوابیه بچه های انقلاب برای شهدایی که در غیر عملیات و جنگ به شهادت می‌رسند...با شهدا راه را گم نمی کنیم... شهدا شمع راه هستند... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
قرائت کامل نماز صبح؛ استاد آقایی .mp3
2.5M
💠 قرائت کامل نماز صبح ✅ استاد آقایی برای صحیح خوانی و زیبا خوانی بارها گوش دهید 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
سخنرانی آیت الله جاودان شب نوزدهم رمضان 99.mp3
15.84M
💠 سخنراني آيت الله جاودان ✅ اولین شب از لیالی قدر 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۶۳ #مناسبت_حکم_و_موضوع ۳ #موارد_اعمال 🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق: بیشت
۶۴ ۴ 🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق: بیشترین موارد اعمال مناسبت حکم و موضوع، در باب تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق است، و این مورد، به سه نحو ممکن است: 1. تحدید موضوع به نحو توسعه: 2. تحدید موضوع به نحو تضییق: 3. تحدید موضوع به نحو توسعه و تضییق با هم: مثال ۱: معاویه بن عمار از امام صادق علیه السلام سوال می کند: «کمترین مقدار ذکر رکوع برای مریض چیست؟» حضرت می فرماید: «یک مرتبه سبحان الله.» سوال: چگونه فقها حکم به جواز گفتن یک مرتبه سبحان الله را از موضوع مریض، به مطلق کسانی که عذری دارند، توسعه می دهند؟ جواب: زیرا مناسبت حکم و موضوع اقتضا دارد که عرف از این روایت این گونه استظهار کند که ذکر مریض در کلام راوی، از باب مثال است و موضوع در حقیقت، مطلق کسانی است که عذری دارند و برای آن ها، سه مرتبه سبحان الله گفتن، مشقت دارد. مثال ۲: در قرآن کریم، می فرماید: «أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُوا خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ». [ﺩﺭ] ﺭﻭﺯﻫﺎﻳﻲ ﭼﻨﺪ [ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ]؛ ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ [ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﻭﺯﻩ ﻫﺎﻱ ﻓﻮﺕ ﺷﺪﻩ ] ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ [ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﺩ ]؛ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺭﻭﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻃﺎﻗﺖ ﻓﺮﺳﺎﺳﺖ ، ﻃﻌﺎم ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ [ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ] ﻛﻔﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﻮﺩﺵ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﻛﻔﺎﺭﻩ ﻭﺍﺟﺐ، ﺑﺮ ﻃﻌﺎم ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ ، ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ [ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻭ ﺳﺨﺖ ﺑﺎﺷﺪ ] ﺍﮔﺮ [ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﻭ ﺛﻮﺍﺑﺶ ﺭﺍ ] ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ. (سوره مبارکه بقره: ١٨٤) سوال: ظاهر این آیه شریفه آن است که مطلق مریض، می تواند روزه نگیرد و بعد قضا کند. پس چگونه فقهای عظام، موضوع را تضییق می کنند به مواردی که روزه برای مریض، مشقت یا ضرر داشته باشد، اختصاص می دهند. جواب: زیرا مناسبت حکم و موضوع اقتضا دارد که عرف از این آبه شریفه، این گونه استظهار نماید که ملاک و مدار، مشقت و ضرر و ... از عذرهای شرعی است، و در نتیجه، اگر روزه برای مریضی اتفاقا فوائد داشت و یا به هر دلیلی مشقت و ضرر نداشت، باید روزه بگیرد. 💠 نتیجه: در یک مثال، موضوع به غیر مریض از جهتی توسعه یافته است و در مثال دیگر، موضوع از مطلق مریض، به مریض خاص، تضییق شده است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
2.12M
درس خارج فقه مقام معظم 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
14-aali-57(rasekhoon.net).mp3
2.69M
💠 دعای_جوشن_کبیر و تاثیرات آن ✅ استاد عالی 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
آیت الله مظاهری-داستانهای کوتاه اخلاقی-موسی و آدم بی حیا.mp3
1.03M
💠 حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) و آدم بی‌حیا ✅ آیت‌الله مظاهری 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 اولین و مهمترین وظیفه ما در این شب‌ها توبه است. اگر کسی امشب از گذشته‌اش توبه کند حتما مورد رحمت الهی قرار خواهد گرفت. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
2.65M
درس خارج فقه مقام معظم 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945