37.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | «توسل و رابطه آن با توحید (۵)»
🔸️ قسمت پانزدهم از مجموعهی تصویری #راه_و_ماه
🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشتهاند.
📽 مشاهده فایل با کیفیت بالا، در کانال آپارات:
https://www.aparat.com/v/kBnCY
🌙 @mesbahyazdi_ir
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۴ #مذاق_شارع ۴ #طرق_کشف 🖋 برخی محققین ، راه هایی را برای دست یابی به مذاق شریعت، ذکر کرد
#اصول_فقه ۷۵
#مذاق_شارع ۵
#طرق_کشف ۲
🖋 5. ارتکاز قطعی متشرعه: یعنی فقیه از طریق ارتکاز قطعی متشرعه در مساله ای، به مذاق شارع در آن مساله دست یابد و بر اساس آن فتوا دهد.
نقد و بررسی:
ایراد این راهکار نیز مشابه اشکال مورد قبل است، زیرا استناد به «سیره متشرعه»، امری رایج است و در کتب فقهی و اصولی نیز فراوان به آن پرداخته شده است. به عنوان نمونه در زمینه حرمت ریش تراشی، بسیاری از فقها معتقدند که غیر از سیره متشرعه، هیچ دلیلی بر حرمت آن وجود ندارد. بنابراین، در این گونه موارد نیز، به همان عنوان رایج سیره متشرعه باید استناد نمود و استناد به مذاق شریعت، صحیح نمی باشد.
6. رویه قانون گذاری شارع: گاهی فقیه ادعا می کند که از رویه قانون گذاری شارع مقدس، به مذاق شریعت دست یافته است؛ به عنوان نمونه، توجه به رویه و روال شریعت در اهمیت به «تسهیل و تیسیر»، می تواند فقیه را به این نتیجه برساند که برخی احتیاط هایی که منجر به عسر و حرج خواهد شد، منطبق بر واقعیت شریعت در لوح محفوظ نیست.
نقد و بررسی:
در نقد این طریق نیز می توان گفت که رویه قانون گذاری شارع، اگر منصوص است، در این صورت بدون شک حجت است، ولی نه از باب حجیت «مذاق شریعت»، بلکه از باب حجیت کتاب و سنت. و اگر غیر منصوص است، در این صورت دلیلی بر حجیت آن وجود ندارد و اساسا این نوع استنادات، علی رغم ظاهر زیبا، باطنی تهی دارد و بازگشت به استحسانات و ذوقیات عامه دارد که منهی عنه است.
7. روش شارع در بیان شریعت: شیوه به کار رفته در بیان شریعت نیز از مواردی است که ادعا شده است فقیه را به «مذاق شریعت» می رساند. توضیح آن که به عنوان نمونه، هرگاه روایات در بیان حکمی بسیار متشتت و پراکنده و مختلف باشد، ممکن است قرینه ای شود بر این که حکم الزامی در مساله وجود ندارد و گرنه این مقدار اختلاف بیان در یک حکم الزامی، بعید است.
به عنوان مثال، در زمینه فاصله مرد و زنی که به موازات یکدیگر نماز می خوانند، روایات متعددی وجود دارد که هر کدام، فاصله ای را بیان می کند. برخی یک وجب، برخی یک ذراع، برخی یک قدم، برخی یک رحل و ... .
از آن جا که در احکام الزامی، هرگز این مقدار از اختلاف دیده نشده است، لذا می توان فهمید که هیچ کدام از این موارد، الزامی نیست.
نقد و بررسی:
چنین تحلیل هایی درباره روش بیان شارع، قرائن خوبی هستند، ولی برای اثبات مدعا، کافی نیست، زیرا چه بسا این تشتت ها و اختلافاتی که در این روایات وجود دارد، حکمت های دیگری مانند تقیه و ... دارد و چه بسا ناشی از نقل به مضمون یا جعل راوی است و چه بسا احتمالات فراوان دیگر، منشا آن است و «اذا جاء الاحتمال، بطل الاستدلال» و چنان چه در اصول فقه به تفصیل اثبات شده است، اصل در ظنون نیز عدم حجیت است.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۷۵ #مذاق_شارع ۵ #طرق_کشف ۲ 🖋 5. ارتکاز قطعی متشرعه: یعنی فقیه از طریق ارتکاز قطعی متشرعه
#اصول_فقه ۷۷
#مذاق_شارع ۶
#طرق_کشف ۳
🖋 8. جهان بینی، انسان شناسی و جامعه شناسی : جهان بینی الهی، آموزه های دینی و تفسیری که از انسان و جامعه و هستی می دهد، یکی دیگر از عواملی است که ادعا شده است فقیه را در مسائل مختلف، به «مذاق شریعت» رهنمون شود و او را به فتوا برساند. به عنوان نمونه، نگاه ویژه ای که اسلام به شخصیت، هویت و منزلت زن دارد، منجر به شکل گیری حقوق زن در اسلام شده است و بر این اساس، احکام شرعی مستقر شده اند و فقیه با تسلط بر مجموع این مباحث، می تواند مذاق شریعت را فهم نماید و در موارد فقدان نص، حکم شرعی را به دست آورد.
نقد و بررسی:
همان طوری که ملاحظه می فرمایید، هیچ استدلال و ضابطه ای در این بیان، وجود ندارد و با عباراتی خطابی، سعی در توجیه و تبیین شده است.
اگر استناد به این نوع جملات شعاری، در فقه شیعه جایز بود، لازم نبود فقهای امامیه برای موارد فقدان نص، این مقدار اصول عملیه و مباحث مفصل آن را تنظیم و تنقیح نمایند و صرفا یک دلیل به ادله اربعه با عنوان «جهان بینی فقیه» اضافه می کردند و تمام موارد فقدان نص را بر اساس آن، حل و فصل می کردند.
9. سازگاری یا ناسازگاری با مجموعه شریعت: اگر مجموعه شریعت را یک دستگاه یکپارچه و نظام منسجم بدانیم، هرگاه یک حکم شرعی با این نظام، ناسازگار باشد، می توان آن را بر خلاف «مذاق شریعت» دانست.
نقد و بررسی:
این ادعا مبتنی بر پذیرش نظریه وجود «نظام در شریعت» است که اتفاقا مورد اختلاف و معرکه ای از آراء است، و بر فرض پذیرش این نظریه، در نهایت شاید بتوان پذیرفت که ناسازگاری یک حکم شرعی با نظام شریعت، دال بر لزوم بازنگری در مقدمات آن در راستای کشف نکات جدید برای تغییر آن است و اگر پس از بازنگری، امکان تغییر حکم وجود نداشت و چه بسا این بازنگری، منجر به تثبیت بیشتر حکم گردید، در این صورت چاره ای جز پذیرش آن نیست؛ و در نهایت، بر فرض طرد آن حکم، نمی توان حکم جدید را از این طریق کشف نمود، بلکه باید طریق دیگری برای کشف حکم پیدا نماییم، یعنی به هر حال، نهایت دلالت «ناسازگاری یک حکم با نظام شریعت»، ابطال آن حکم است نه کشف حکم حقیقی.
نتیجه آن که این راهکار نیز به عنوان طریق کشف «مذاق شریعت» پذیرفته نمی شود، زیرا ذیل مبحث «نظامات شریعت» حل و فصل خواهد شد.
10. روش های بیان ناپذیر: این مورد در مواقعی است که یک فقیه، با توجه به ممارست فراوان با نصوص دینی و مجموعه شریعت و اسناد و ادله آن، مذاق شریعت را به صورت یقینی و قطعی ادراک نموده است ولی بیان محکمه پسند و فنی در دفاع از آن ندارد.
نقد و بررسی:
نا گفته پیدا است که ورود چنین نهاد هایی در فقه، نتیجه ای جز نابودی فقه و بی انضباطی و سلیقه ای شدن آن ندارد.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#راه_و_رسم_طلبگی
#شهیدانه_زیستن
💠 ساعت یازده شب بود که اومد خونه حتی لای موهاش پر از شن بود! سفره رو انداختم تا شام بخوریم گفتم: تا شما شروع کنی من میرم لیلا رو بخوابونم گفت: نه منتظر میمونم تا بیای با هم شام بخوریم وقتی برگشتم دیدم پوتین به پا خوابش برده خواستم پوتین از پاهاش در بیارم که بیدار شد گفت: داری چیکار میکنی؟ میخوای شرمنده م کنی؟ گفتم: نه، آخه خسته ای! سر سفره نشست و گفت: نه! تازه میخوایم شام بخوریم!
#شهید_مهدی_زین_الدین
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#بصیرت
💠 فروپاشی تمدن غرب...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
20.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بصیرت
💠 فیلم کامل برنامه عصر خمینی (رضوان الله تعالی علیه)
✅ بررسی گفتمان انقلاب اسلامی
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
680315.pdf
1.03M
#بصیرت
💠 متن کامل وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف)
✅ حتما یکبار مطالعه نمایید
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#راه_و_رسم_طلبگی
#تواضع
💠 حضرت آیت الله مصباح یزدی:
✅ یکی از بزرگان در جوانی می خواست بفهمد علامه طباطبایی در فلسفه قوی تر است یا حضرت امام. هر دوی آنها را در یک جا جمع کرد و یک بحث فلسفی مطرح کرد.
✅ لکن وقتی از امام چیزی میپرسید علامه سکوت میکرد و گوش می داد و اشکال و ان قلت نمی کرد و بر عکس...
✅ بعد از جلسه بعضی از او پرسیدند: نتیجه چی شد؟ گفت: مساکته خیلی خوبی بود!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#رجال
دانلود رایگان مقاله #علمی_پژوهشی 📕 عنوان مقاله:
بازشناسی مبانی حجیّت قول دانشیان رجال (با تأکید بر کتاب منتقی الجُمّان) 👥نویسندگان:
دکتر سید مرتضی فریزنی ؛ دکتر سید علی دلبری 💾فرمت فایل: PDF
چکیده
یکی از مسائل مهم در کتب استدلالی رجالی متداول که در دورههای اخیر تدوین میشود، توجه به دلیل و مبنای قبول جرح و تعدیلهای رجالشناسان دربارۀ راویان است. از دیرباز، کیفیت مقبولیت و ارزشگذاری گفتههای رجالیان متقدم در اعتبار اسانید روایات در میان فقها و رجالیان حائز اهمیت بوده و براین اساس مبانی متعددی در قبال حجیّت گفتههای بزرگانی نظیر #نجاشی و شیخ #طوسی و #ابن_غضائری در مورد احوال راویان وجود دارد. مشهورترین مبانی میان فقهای معاصر، مسلک حجیّت #خبر_واحد و مسلک #اطمینان است که برای هریک استدلالهای متعدد اقامه شده و نقدهای گوناگون نیز بر آنها وارد شده است. در برخی ادوار افرادی همچون #محقق_حلّی و شیخ حسن #عاملی صاحب منتقیالجمان به سود مسلک و مبنای #شهادت استدلال کردهاند. در این نوشتار که تقدیم می گردد، به روش توصیفی، تحلیلی و به صورت کتابخانه ای به بررسی و تحلیل هشت مبنای پذیرش قول رجالی پرداخته شده است.
سطح مقاله: علمی پژوهشی دوره 1، شماره 1، بهار و تابستان 1398
لینک دانلود: http://vsh.journals.hozehkh.com/article_76.html
🌐 وب سایت: مطالعات اعتبار سنجی حدیث http://vsh.journals.hozehkh.com/
🎁کانال🔻 اطلاع رسانی فعالیت های گروه رجال وحدیث حوزه علمیه خراسان🔻
@rejalkh