eitaa logo
پژوهش های اصولی
300 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
731 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷زی طلبگی 🔷 تقوای مرحوم شیخ محمد حسن مامقانی آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔸آشیخ حسن مامقانی مورد قبول کل بود. از آشیخ هادی تهرانی درباره آشیخ حسن نقل شده است که: 🔹 اگر شرط مرجعیت علمی نبودن باشد -یا اعلمیت مانع از مرجعیت باشد- همه می‌گویند ما اعلم نیستیم، غیر از آشیخ حسن مامقانی که او می‌گوید من اعلمم و از من تقلید نکنید! ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص ۳۹۷ __ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi @Hoseinmehrali
💢درس خارج #فقه_فرهنگ 📌امت، یعنی انسانیت هدفمند/ شرط تأثیر در امر به معروف و نهی از منکر 🔹آیت‌الله محسن اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در «درس خارج فقه فرهنگ» مطرح کرد: 🔹یکی از شروط امر به ‌معروف و نهی از منکر، علم به معروف و منکر است. گاهی امرونهی‌هایی می‌شود که این‌ها مبنای شرعی ندارد بلکه خلاف شرع است. 🔹امر به ‌معروف و نهی از منکر مثل نماز خواندن نیست که مطلقاً بر همه واجب باشد، این بر کسانی واجب است که عالم به معروف و منکر باشند و اگر حرفی می‌زنند حرفشان اثر داشته باشد. 🔹اگر کسی نه عددی دارد و نه اطاعت می‌شود و نه می‌تواند، اگر امرونهی نکند حرجی بر او نیست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📝 یکی از نیازهای اصلی فقه نظامات، گفتمان‌سازی آن در میان نخبگان است تا بتواند جایگاه خود را پیدا کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir @Hoseinmehrali
✅ حضور و تلاش عالمانه اساتید در مسائل مورد نیاز حوزه و نظام ضروری است 💢 حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی عراقی، مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام: 🔹 اساتید سرمایه اصلی حوزه‌های علمیه هستند چنان که مراجع عظام تقلید استوانه‌های این حوزه عظیم و با برکت می‌باشند. 🔹 جامعه مدرسین در پیروزی انقلاب اسلامی و تدوام آن، نقشی اساسی و بی‌بدیل داشته و اکنون نیز همان نقش را دارد. امام خمینی(ره) زیرساخت‌های انقلاب اسلامی را قبل از سال ۱۳۴۲ فراهم کردند که نشان از عمق بینش و نگاه ژرف ایشان به فقه و معارف اسلامی دارد. 🔹 صدور فرهنگ تشیع و نظام اسلامی از برکات انقلاب اسلامی مردم ایران و رهبری بی‌نظیر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است. 🔹 ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکا از مصادیق قدرت جمهوری اسلامی است که با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که افق بلند و امید بخشی را ترسیم کرده، این پیشرفت‌ها در تمام امور، بیشتر خواهد بود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir @Hoseinmehrali
۱۲ تمایز فقه معاصر از فقه قدیم/ مهم‌ترین بحث فقه معاصر، فقه نظام است 📌حجت‌الاسلام رضا اسلامی، در مدرسه تابستانه که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، عنوان کرد: 🔹مهم‌ترین بحث فقه معاصر، فقه نظام‌سازی است. چون اسلام افزون‌بر این‌که مفردات را بیان می‌کند، ادعای ساختارسازی و نظام‌سازی هم دارد. 🔹اسلام و فقه نسبت به نظام‌سازی نه به طور کامل به شرط «لا» است و نه به شرط «شیء» است. در بعضی از موارد به شرط «شیء» است و در بعضی از موارد «لا» به شرط است. یعنی در بعضی از موارد ساختار و نظام‌سازی موکول به عرف عقلاست و به حسب زمان و شرایط تغییر داده می‌شود. 🔹یکی از اقتضائات فقه معاصر این است که بعضی موضوعات کاملا مستحدث است. موضوع‌شناسی تخصصی نیاز به زمان و صبر زیادی دارد چون برخی موضوعات بسیار پیچیده است. تفاوت نگاه تخصصی با نگاه عمومی این است که نگاه عمومی به زوایا و ابعاد مسائل توجه ندارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir @Hoseinmehrali
🖼 |ضرورت استنباط فقه مربوط به آموزش و پرورش و سینما 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir @Hoseinmehrali
🔆نقدی بر صاحب مدارک ✳️اگر زمانی که شخص مقدارى از مهر را پرداخت نموده بود، معلوم شد عقد فاسد بوده است در اين صورت چه بايد بكند؟ اين مسأله محل خلاف است و اقوال مختلفى ارائه شده است. 🔸يكى از اقوال كه به شيخ مفيد در و شيخ طوسى در و و نيز ابن براج در مهذب نسبت داده‌اند اين است كه: آن مقدار از مهر را كه زن دريافت نموده‌ از آنِ خودش مى‌باشد ولى نسبت به مابقى مهر كه دريافت ننموده، هيچ گونه حقى ندارد. 🔹صاحب مدارك در نهاية المرام به مقنعه نسبت داده و صاحب رياض و صاحب جواهر مى‌گويند كه از مقنعه نقل شده است. ✨بنده هر چه مقنعه را از اول تا آخر گشتم اثرى از آنچه كه به شيخ مفيد نسبت داده‌اند نيافتم. در پاورقى رياض به ص 509 مقنعه آدرس داده‌اند، که آنجا را نيز نگاه كردم و اصلا چنين مطلبى نيست و اساسا موضوع اين مسأله در آن صفحات مطرح نيست. بعد معلوم شد كه اشتباهى رخ داده است؛ چون تهذيب شرح مقنعه است. 👈 روش معمول شيخ طوسى در تهذيب چنين است كه ابتدا عبارت مقنعه را نقل مى‌كند و بعد آن را شرح مى‌دهد و در بسيارى از موارد تهذيب، ابتدا كلام شيخ طوسى است و بعد هم روايت آن را نقل مى‌نمايد. 🔸در ما نحن فيه هم عبارت از خود شيخ طوسى است نه شيخ مفيد و بعد هم روايت دال بر مدعى را آورده است. صاحب مدارك خيال كرده، آن عبارت، عبارت مقنعه است و لذا به مقنعه نسبت داده است. ▪️كتاب النكاح؛ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانى؛ ج‌19، ص: 6093 ➕متن کامل این منبع در نرم افزار جامع فقه اهل بیت علیهم السلام برای محققین قابل دسترسی است. ____ 📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi @Hoseinmehrali
💠تواتر لفظی و تواتر معنوی ✳️خبر متواتر لفظی، خبری است که توسط گروه کثیری نقل شده و دارای مضمون و معنای یکسانی می‌باشد. خبرهای متواتر لفظی ممکن است کاملاً شبیه یکدیگر باشند و ممکن است با وجود تشابه مضمون، در نحوه بیان متفاوت باشند؛ مثلاً در یک خبر آن مضمون صراحتاً مطرح شده باشد و در خبر دیگری با کنایه. 🔰در مقابلِ تواتر لفظی، تواتر معنوی قرار دارد. اخبار متواتر معنوی تنها در مدلول التزامی با هم مشترکند؛ مثلاً از چندین خبر که روی هم رفته متواترند و در هر کدام داستانی درباره حضرت علی علیه السلام نقل شده می‌توان شجاعت ایشان را متواتراً استنتاج نمود. 👈باید اضافه کرد که ممکن است مدلول مشترک در اخبار متواتر معنوی، مدلول مطابقی یک خبر و مدلول تضمنی و یا التزامی خبر دیگر باشد. 🔅تقریرات درس آیت‌الله شبیری زنجانی در سال ۱۳۵۴-۱۳۵۵ ▪️پژوهشی در علم درایة الحدیث، سید علیرضا صدر حسینی، ص :12 ___ 📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi @Hoseinmehrali
🔰وجه ثبوت ضمان بر اساس قانون احترام در صورت اختلاف عامل و آمر در قصد تبرّع- بخش اول ✳️اگر شخصی بدون أمر و إذن دیگری عملی را انجام دهد عملش مضمون نیست؛ زیرا هیچ یک از اسباب ضمان در اینجا وجود ندارد، نه عقدی منعقد شده و نه إتلافی رخ داده و نه أخذی صورت گرفته است تا مشمول قاعده «علی الید ما أخذت» شود. همچنین اگر مأمور عملی که بدان أمر شده است را به قصد تبرّع بیاورد مستحق أجرت نیست، گرچه آمر قصد إعطای أجرت را داشته باشد، اما اگر عمل را در مقابل أجرت بیاورد، دو صورت متصور است؛ یا عمل مالیت ندارد که در این صورت هم عامل استحقاق اجرت را ندارد و یا مالیت دارد که در این صورت آمر ضامن أجرت است، گرچه قصدش این بوده كه عامل عمل را مجانى بیاورد. البته اگر امر آمر ظهور در مجانى بودن داشته باشد در اینجا هم عامل مستحق اجرت نیست؛ چون امر آمر در مقامی نبوده است که عامل قصد اجرت کند، لذا عملی که آورده است بدون أمر محسوب می‌شود. ✨در صورت دوم نیاز نیست عامل حتما اجرت را قصد کرده باشد، بلکه همین مقدار که قصد تبرّع نکرده باشد کافی است تا أجرت را مستحق شود، خواه قرينهاى بر مجانی نبودن عملش وجود داشته باشد و خواه نداشته باشد؛ زیرا مقتضای احترام عمل مسلمان اين است كه اگر ابراء نكرده باشد، ضمان ثابت باشد. 🔸اختلاف عامل و آمر در قصد تبرع اما اگر آمر و عامل اختلاف کنند که آیا عامل به قصد تبرع عمل را انجام داده است یا خیر؟ مرحوم سید در عروه قول عامل را مقدم دانسته و در وجه آن ابتدا فرموده است؛ زیرا احترام عمل مسلمان إقتضای ضمان دارد و قصد تبرع مانع این ضمان است، لذا هنگام شک در مانع، اصل عدم مانع جاری می‌شود و قول عامل موافق این اصل است، ولی ادامه فرموده است قانون احترام عمل مسلمان مادامی که عامل قصد تبرع نکرده باشد ضمان آمر را إقتضا می‌کند و نیاز به استصحاب عدم قصد تبرع نیست. 🔹وجه ثبوت ضمان بر اساس قانون احترام این کلام مرحوم سید مورد و بحث و گفتگو قرار گرفته است و بر اساس مبانی مختلفی خواسته‌اند آن را توجیه کنند که در اینجا علاوه بر آنها، مبانی دیگری که شاید بتوان به کمک آنها کلام مرحوم سید را توجیه کرد را نقد و بررسی می کنیم؛ 1️⃣وجه اول: تمسک به عام در شبهه مصداقيه مخصص يكى از این وجوه، تمسک به عام در شبهه مصداقيه مخصص است كه مرحوم سيد در ملحقات عروه آن را جايز دانسته است. در تطبیق آن بر مقام می توان گفت قانون احترام مال و عمل مسلمان إقتضا می‌کند که همه اموال و اعمال مسلمان مانند دم او احترام داشته باشد و مقتضاى این احترام مضمون بودن عمل مسلمان است، مگر صورتی که او قصد تبرع کرده باشد، لذا اگر در موردی شك شود كه قصد تبرع شده است یا خیر، به عام در شبهه مصداقیه مخصص تمسک می‌شود. ⛔️اشکال در وجه اول بر فرض پذیرش تمسك به عام در شبهه مصداقیه مخصص، این مبنا به جایی اختصاص دارد که مخصص منفصل باشد، به این بیان که احترام عمل مسلمان كه در بعضى روايات آمده و يا به بناى عقلاء ثابت گردیده است احترام عمل او را حتی در صورت قصد تبرع اثبات کند تا گفته شود خروج صورت قصد تبرع به دلیل منفصل است، در حالی‌که بنای عقلاء از همان ابتدا مضیّق است و احترام عمل مسلمان را در صورت قصد تبرع ثابت نمی‌دانند، لذا نه بنای آنها اطلاق دارد و نه از روایات استفاده اطلاق می‌شود، بلکه بنای عقلاء بر خروج صورت قصد تبرع به منزله مخصص متصل، جلوی اطلاق روایات را می‌گیرد. 👈متن کامل این بخش از مقاله را اینجا بخوانید: http://bit.ly/mfeqhi178 ___ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi @Hoseinmehrali
💠 داستان ملقب شدن حضرت رضا علیه السلام به 📖 شیخ صدوق "ره" این داستان را با دو واسطه از همان شکارچی یعنی ابومنصور محمد بن عبدالرزاق طوسي،(گردآورنده شاهنامه ابومنصوری) نقل کرده است که وی خود داستانش را برای حاکم رازی -همنشین و شخص مورد اعتماد ابوجعفر عتبی وزير نامدار سامانيان- حکايت کرده و حاکم هم آن را برای ثقه جليل‌القدر محمد بن احمد بن اسماعيل سليطی که از اجله مشايخ روايت صدوق است، نقل می نماید. حاکم رازی می‌گوید ابو جعفر عتبی مرا نزد ابو منصور محمد بن عبدالرزاق فرستاد. در روز پنجشنبه براي زيارت حضرت رضا عليه‌السلام از او اجازه خواستم. گفت بشنو که درباره اين مشهد با تو چه مي‌گويم. در روزگار جواني، نظر خوشي به طرفداران اين مشهد نداشتم و در راه، معترض زائران مي‌شدم و لباس‌ها و خرجي و نامه‌ها وحواله‌هايشان را به‌ستيزه مي‌ستاندم. روزي به شکار بيرون رفتم و يوزي را به دنبال آهويي روانه کردم. يوز همچنان به دنبال آهو مي‌دويد تا او را ناچار کرد که پاي ديواري پناهنده شود و بايستاد. يوز هم رو به رويش ايستاد ولي به او نزديک نمي‌شد. هر چه کوشش کرديم که يوز به آهو نزديک شود يوز نمي‌جست و از جاي خود تکان نمي‌خورد؛ ولي هر وقت که آهو از جاي خود (کنار ديوار) دور مي‌شد، يوز هم او را دنبال مي‌کرد. اما همين که به ديوار پناه مي‌برد، يوز باز مي‌گشت تا آن که آهو به سوراخ لانه‌مانندي در ديوار آن مزار داخل شد. من وارد آن جا شدم، و از ابي نصر مُقري پرسيدم: آهويي که اکنون وارد رباط شد کو؟ گفت: نديدمش. آن وقت، به همان جايي که آهو داخلش شده بود درآمدم و ردّ فضولاتش را ديدم، ولي خود آهو را نديدم. پس با خداي تعالي پيمان بستم که از آن پس زائران را نيازارم و جز از راه خوبي و خوشي با آنان در نيابم. از آن پس، هر گاه که کار دشواري به من روي مي‌آورد، وگرفتاري‌اي پيدا مي‌کردم، بدين مشهد روي و پناه مي‌آوردم، و آن را زيارت و از خداي تعالي در آن جا حاجت خويش را مسئلت مي‌کردم و خداوند حاجت مرا بر مي‌آورد، ومن از خدا خواستم که پسري به من عنايت فرمايد. خدا پسري به من مرحمت فرمود، و چون آن پسربچه به حد بلوغ رسيد، کشته شد؛ من دوباره به مشهد برگشتم و از خدا مسئلت کردم که پسري به من عطا فرمايد و خداوند پسر ديگري به من ارزاني فرمود. هيچ گاه از خداي تبارک و تعالي در آن جا حاجتي نخواستم مگر آن که حق تعالي آن حاجت را برآورد و اين چيزي است از جمله برکات اين مشهد "سلام الله علي ساکنه" که بر شخص من آشکار شد و براي خودم روي داد. 🔺 عیون أخبار الرضا؛ ج2؛ ص285؛ ح11 @zanjani_net
037- velayatefaghih@almorsalat.mp3
28.62M
🔊🔊 #حتما #حتما #بشنوید ♨️♨️ تبیین "موضوع" و "دلیل" ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (ره) 🔰استاد علی فرحانی 📌 بیانات در دیدار جمعی از طلاب، مشهد مقدس، تابستان 97 #ولایت_فقیه #پای_درس_استاد #در_مدرسه_امام_خمینی @almorsalat
💠 برادر عزیزم جناب حجت الاسلام محمود تحریری نقل می کرد: روزی به همراه والد معظم حضرت آیت الله شیخ محمد باقر تحریری در ماشین بودیم. من راننده بودم و جناب والد در کنار من نشسته بودند. همانطور که مشغول رانندگی بودم متوجه شدم در ماشین جلویی ، حضرت علامه جوادی آملی حضور دارند. پدر نیز متوجه حضور استادشان در ماشین روبرو شدند. ماشینی که حامل آیت الله جوادی آملی بود بسیار آهسته حرکت می کرد. تصمیم گرفتم از ماشین ایشان سبقت بگیرم. پدرم به من فرمود: احترام استاد را باید نگه داشت و نباید جلوتر از او حرکت کرد. از ماشین آیت الله جوادی سبقت نگیر! این شد که تمام مسیر را پشت وسیله آن عالم فرزانه حرکت کردیم. 💠 مراعات آداب و ظرائف ، محصول لطافت روح است. و آنچه موفقیت آفرین است ، همین ادب ورزی هاست؛ خصوصا نسبت به بزرگان و اساتید. @seratemostaghim_ir https://telegram.me/joinchat/Ak3cKj7ZojSELyb9Us_0LA