eitaa logo
پژوهش های اصولی
283 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
702 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نابودی کرونا 💢رفع بلای بیماری واگیردار با زیارت عاشورا 🔷آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری، آقا میرزا علی آقا شیرازی و سید محمد سنگلجی در سامرا در پشت بام در محضر آیت‌الله میرزا محمد تقی شیرازی درس می خواندند، و این زمان، مقارن با موقعی بود که بیماری «وبا» اهالی سامرا را مبتلا کرده و عده ای از شیعیان بر اثر این بیماری فوت کرده بودند. در این میان، آیت‌‌الله سید محمد فشارکی در حالی که ناراحت و پریشان بود، به نزد عالمان مذکور آمد و بین ایشان و آیت‌الله میرزای شیرازی دوم صحبت از بیماری وبا و عوارض مرگبار آن شد. سید محمد فشارکی از آن جمع پرسید: آیا مرا مجتهد می دانید؟ جواب دادند: بلی؛ افزود: آیا مرا عادل می دانید؟ پاسخ مثبت داده شد، پس ‌آیت‌الله فشارکی گفت: «من به تمامی شیعیان سامرا از زن و مرد، حکم می کنم از امروز تا مدت ده روز همه مشغول خواندن «زیارت عاشورا» شوند و ثواب آن را به روح نرجس خاتون والده ماجده حضرت حجه بن الحسن ـ علیها السلام ـ هدیه نمایند تا آن حضرت در پیشگاه خداوند شفاعت کند که خداوند، شیعیان این سامان را از بیماری مهلک وبا نجات دهد و من ضامن می‌شوم که هر کس این عمل را انجام دهد، مبتلی به عارضه وبا نگردد». این حکم که صادر گردید، اهل مجلس آن را به تمام شیعیان ابلاغ کردند. و مردمی که در شرایط آشفته‌ای به سر می بردند و تلفات ناشی از بیماری وبا، آنان را در هاله‌ای از بیم و نگرانی فرو برده بود، زیارت عاشور را خواندند. از فردای آن روز هیچ کس از شیعیان به دلیل بیماری وبا، تلف نگردید و بنا به نقلی برخی از سنی ها از آشنایان شیعه خود پرسیدند: سبب این که دیگر کسی از شما بر اثر مرض وبا نمی میرد چیست؟ جواب داده بودند: زیارت عاشورا می‌خوانیم ... آن‌ها نیز به خواندن آن مشغول شدند و بلا از ایشان هم برطرف شد. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔴بیماری کرونا با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشورهای همسایه، مانیز ان شاء الله به ، جهت دور ماندن شیعیان از بلای بیماری کرونا به مدت 40 روز زیارت عاشورا را میخوانیم و آن را به مادر حضرت صاحب الزمان روحی فداه، حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها هدیه می نماییم تا بیماری کرونا واین بلا از شیعیان برطرف شود و به آنها آسیب نرساند؛ ان شاء الله. @Hoseinmehrali
MoameleQarn_Abedi.mp3
2.33M
💠 بیانات استاد احمد عابدی در ابتدای درس خارج فقه پیرامون طرح صهیونیستی-آمریکایی "معامله قرن" حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 1398/11/12 🆔 @ahmad_aabedi @Hoseinmehrali
جلسه عصرانه علمی ۲۷📚 طرح مساله🎤 با همکاری پایگاه فقه حکومتی وسایل موضوع: ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکالات نظریه مقاصدالشریعة با ارایه: آیت الله علیدوست حفظه الله زمان: دوشنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۸ 📆 ۱۲:۴۵ الی ۱۴:۳۰⏰ مکان: قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن سلمان فارسی @asranehelmi
📝 | 🔰بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در مورد تایید یا رد صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان بخش اول: 🔹مساله انتخابات مشکلات فراوانی دارد، یکی از مشکلات مهم اش این است که قانون انتخابات یک قانون پرمشکلی است و ان شاءالله مجلس آتی بتواند با قوانین بهتری که وضع می کند این مشکلات را کمتر کند. 🔹عده فراوانی از سراسر کشور ثبت نام کردند و وارد معرکه شدند، در یک مدت محدود همه این ها باید بررسی شود، در این چهارده روز اعضای محترمی که آنجا بودند شبانه روز نداشتند، دیروز شنیدم که جناب آقای کدخدایی گفتند کل شب را چهل و پنج دقیقه توانستم بخوابم. خود من تا ساعت دو و نیم شب مشغول دیدن پرونده ها بودم و صبح هم جلسه بود و ساعت یک عصر هم باز جلسه است. دیدن این پرونده های کثیر، افراد مختلف، پروندهای قطور وگاها چند جلدی و محاسبه کردن و به واقع رسیدن نیاز به یک وقت فراوان دارد. به نظر من، روند انتخابات حداقل باید شش ماه باشد که این موارد کم کم بررسی شود. خیلی از این عدم احرازها که احراز نمی شود، در اثر این است که احتیاج به یک اطلاعات و منابعی دارد که در این فرصت اندک [ به دست نمی آید] ولو اینکه خیلی هم زحمت کشیده است، ولی احتیاج به فرصت بیشتری دارد. اگر وقت بود تک تک افرادی که شبهه درباره آن ها است، فراخون می شدند وتوضیح می دادند، که شاید از این طرف یا آن طرف فرق می کرد، اما فرصت چنین اموری نیست. البته آقایانی که الان نماینده مجلس هستند را خواستند و تک تک صحبت کردند و من هم با بعضی از آقایون که تشریف آوردند صحبت کردم و مطالب شان را گفتند و مصاحبه کردیم و بعضی از آنها چندبار تشریف آوردند. اما قهراً برای آحاد کسانی که ثبت نام کردند فرصت چنین کاری نبوده است. بنابراین اگر کسی، برادری، عزیزی عدم احراز خورده، هم خودش و هم مردم باید بدانند [معنایش این نیست که صلاحیت ندارد]، اینکه بعضی ها ناراحت هستند که آبروی ما می رود، این آبرو رفتن نیست. معنی اش این است که نمی شناسند، گاهی یک دّری است که ما نشناختیم، یک بزرگواری است که ما نشناختیم و عدم احراز معنایش این نیست که او واقعاً صلاحیت ندارد، شاید از آن کسانی که ما شناختیم بالاتر هم باشد و معنای این که کسی قبول نشده است این نیست که صلاحیت ندارد، شاید صلاحیت داشته اما شرایط به گونه ای بوده که ما نتوانستیم احراز کنیم. 🔹وظیفه ما احراز کردن است، البته این شرایطی که برای داوطلب ها گذاشته شده است، یک شرایط اندکی است. من خدمت رهبری دام ظله العالی هم عرض کردم ایشان هم تصدیق فرمودند. آیا این شرایطی که گذاشته شده است که التزام به اسلام را قبول داشته باشد، التزام عملی هم داشته باشد، مدرک فوق لیسانس هم داشته باشد، تابعیت ایران هم داشته باشد برای مجلس کفایت می کند؟ بینش سیاسی نمی خواهد؟ اطلاع از امور نمی خواهد؟ عده ای از کسانی که این شرایط را داشتند و تایید برایشان زدیم، یقین داشتیم که او به درد مجلس نمی خورد، اما چاره ای نیست! وقتی قانون گفته است [این شرایط لازم است]، ما نمی توانیم تخطی از قانون بکنیم. حقیقتا شرایط کافی نیست، بالاخره کسی که می خواهد به مجلس برود باید اطلاعات وسیعی داشته باشد، از امور مختلف شناخت داشته باشد، و این مقدار شرایطی که در اینجا ذکر شده کفایت نمی کند. 🔹مساله دیگری هم که باید اطلاع داشته باشید، این است که بند اول ماده 28 قانون انتخابات مجلس، اعتقاد به اسلام و التزام عملی به اسلام است، برای بعضی از افراد بینه قائم شده یا شواهد بوده که التزام عملی به اسلام ندارد، مثلا یک خانمی بی حجاب است، برای ایشان نوشته شده است که شما بخاطر بند یک ماه 28 رد شده اید، این ها ناراحت شده اند که ما مسلمان هستیم ما شیعه اهلبیت هستیم، این چه حرفی است که به ما می زنید؟ مقصود قسمت اول این بند نیست، وآن کسانی که می نویسند باید با دقت بهتری بنویسند، و بنویسند بخش دوم بند اول، یعنی التزام عملی. خود من به بعضی از آن ها زنگ می زدم و برایشان توضیح می دادم. نمی خواهیم بگوییم که شما مسلمان نیستید، شما شیعه نیستید، بلکه منظور این است که التزام عملی ندارید، مثلا بی حجاب هستید، یا فلان کار را که خلاف شرع بوده است را انجام دادید و در پرونده شما است. و باید به این توجه شود که منظور این نیست که شخص دین ندارد، یا مسلمان نیست و من به موردی برنخوردم که مثلا کافری ثبت نام کرده باشد، البته سایر ادیان پذیرفته شده قوانین خودشان را دارند، اما اینکه ما کسی را رد کرده باشیم که مسلمان نباشد، چنین چیزی نیست و ما هم در مورد احدی قضاوت نمی کنیم و دادگاه باید قضاوت کند، چون آیین دادرسی دادگاه آیین دادرسی دیگری است، این جا معنایش این است که باید شرایطی را داشته باشید تا به مجلس راه پیدا کنید. @Hoseinmehrali
👆👆👆👆👆 ادامه مطلب قبلی: 🔰بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در مورد تایید یا رد صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان: 🔹مساله دیگر این است که بیننا و بین الله اصلاً و ابداً گروه ها و جناهای مختلف، جناج راست، جناح چپ، اصول گرا، اصلاح طلب و... در نظر ما نبوده است و اصلا دخالتی نداشته است. آنچه که مد نظر بوده شرایط بوده است، التزام عملی به اسلام، ابراز وفاداری به قانون اساسی، ابراز وفاداری به ولایت فقیه بوده است که این ها قانون است و ما باید این ها را احراز کنیم. آنچه که در برخی از رسانه های گفته می شود یا برخی از افراد می گویند خلاف واقع است، و اینکه برخی از افراد که در مجلس بودن که با پول می شود رای را درست کرد و این ها پول می گیرند، تهمت هایی است که زده می شود و باید به آن توجه داشته باشند. [در بحث حجاب] منظور از حجاب چادر نیست، کسی که مانتویی هم باشد و حجاب اش را رعایت می کند را رد نکردیم و پذیرفتیم. یک پرونده ای بود که نیروی انتظامی تهران و اصفهان این شخص را به خاطر بی حجاب گرفته بودند ( ببینید که نیروی انتظامی چه بی حجابی را می گیرد)، من به این اکتفا نکردم و به دوستان گفتم که با او تماس بگیرند که آیا واقعا توبه کرده است و از بی حجابی دست برداشته است؟ شرایط باید احراز شود و همین طوری نیست که کسی بیایید و به شخصی تهمت بزند، افرادی که جهت تحقیق فرستاده می شوند مورد تایید هستند علاوه بر گزارشاتی که از مراکز اربعه ارسال می شود. گاها هم مواردی شده است که برخی از مراکز چهارگانه گفتند که چنین مشکلی را دارد، و ما در اثر تحقیقات دیگری که به دست آوردیم متوجه شدیم که آن ها اشتباه کردند و آن شخص مشکلی ندارد و ما هم پذیرفتیم. 🔹آنچه که می خواهم عرض کنم این است که اطمینان وجود دارد، ما در خدمت آقایان بودیم و دیدیم که تنها تنها تمام همت و اهتمام آقایان بر این بوده است که کسانی که واجد شرایط هستند [تایید شوند] و هیچ گرایش های گروهی و امثال ذلک در تایید ها و ردها ملاک نبوده است و فقط همین شرایط ملاک بوده است و نه مازاد بر آن، و حتی بینش سیاسی و امثال ذلک هم چون در قانون نبوده است ملاک قرار نگرفته است. 📆تاریخ : 98/11/13 | درس خارج فقه 🔻در محضر حضرت استاد دام ظله 🔗 @pand_saadat @Hoseinmehrali
@PandSaadat_981113_.mp3
6.33M
🔈 | 🔰بیانات و نکات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در مورد تایید یا رد صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان 📆تاریخ : 98/11/13 | درس خارج فقه 🔻در محضر حضرت استاد دام ظله 🔗 @pand_saadat @Hoseinmehrali
اعتبار سنجی توثیقات و تضعیفات رجالیان، آقای قائنی.pdf
755.1K
مقاله «اعتبار سنجی توثیقات و تضعیفات رجالیان» استاد @Hoseinmehrali
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #مقدمات_تحقیق #اقسام 3 🖋 سیره عقلائیه از حیث عمومیت و شمولیت، به دو قسم ع
1 🖋 دلیل اول: حساب احتمالات. هرگاه عقلا که شامل انسان های تیزهوش و حکیم و دقیق و نابغه نیز می شود، در یک عملکرد، اتفاق داشته باشند، بر اساس حساب احتمالات، عادتا محال است که همه آن ها، اشتباه کرده باشند. 🔆 در نتیجه قطع و یا حداقل اطمینان حاصل می شود که سیره عملی ایشان، مطابق با واقع است. ✅ نقد و بررسی: دلیل مذکور، در صورتی تمام است که مراد از سیره عقلاء، فقط و فقط مواردی باشد که ناشی از ارتکازات عقلائیه و حکم قطعی عقل باشد. لکن چنان چه در تعاریف گذشت، مراد از سیره عقلائیه، اعم از موارد فوق الذکر است و در نتیجه، شامل سیره هایی که مناشی دیگری (مانند عواطف، سلائق، حوائج یومیه، عادات، تقلید، تساهل و تسامح، زر و زور و تزویر و ... ) دارد نیز می شود. خلاصه آن که دلیل مذکور تمام نیست و در اصطلاح، دلیل مذکور، اخص از مدعا است. ✅ در نتیجه، با دلیل مذکور، فقط سیره های عامه (که همگانی و همه مکانی و همه زمانی است و نسل به نسل از آدم تا خاتم، مورد اتفاق و عمل جمیع بوده است، فقط چنین مواردی) را می توان حجت دانست، زیرا در این موارد، بر اساس حساب احتمالات، عادتا محال است که چنین سیره هایی، منشأ غیر عقلائیه داشته باشد و همه و همه، خطا کرده باشند. ✅ تبصره: حجیت سیره های خاصه ای که ملحق به سیره های عامه هستند نیز، با دلیل فوق، قابل اثبات است؛ زیرا این گونه سیره ها، اگر چه مختص به مکان خاص هستند، ولی به گونه ای هستند که هر کدام از عقلاء، در آن مکان قرار بگیرند، همان عملکرد را خواهند داشت. در نتیجه، در این سیره ها نیز، بر اساس حساب احتمالات، عادتا محال است که منشأ غیر عقلائی داشته باشند و همه عقلاء، خطا نموده باشند. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
☀️ انقلاب اسلامی چیزی شبیه اعجاز است! 🔻حضرت آیت الله مصباح یزدی در بیست و پنجمین جشنواره قرآنی حدیثی المصطفی: 🔹 یک سلسله نعمت‌های خیلی برجسته‌ای هست که اختصاص به یک فرد و یک گروه و یک شهر ندارد؛ نعمت‌هایی است جهانگیر که شامل میلیاردها انسان می‌شود. 🔸 در میان این نعمت‌ها - بعد از نعمت عقل که خدا ما را با خودش به وسیله‌ی عقل آشنا کرده است و نعمت وحی که به وسیله انبیاء عظام (سلام الله علیهم اجمعین) در اختیار ما قرار داده است و نعمت وجود انبیاء که تعلیم و تربیت انسان‌ها را عملا به عهده گرفته‌اند و آثار و برکات بیشماری در جهان به وجود آورده‌اند- ما نعمتی را در این نیم قرن اخیر شاهد هستیم که بنده نمونه‌ش را در دنیا سراغ ندارم؛ چیزی شبیه اعجاز است و اگر کسی بگوید اعجاز هم شاید خیلی بی جا نگفته باشد و آن پدیده‌ای است که به دست مبارک حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) شروع شد و با عنایت (عج الله تعالی فرجه الشریف) و (سلام الله علیها) امری شبیه محال تحقق پیدا کرد. 🔹 می‌گویم: «شبیه محال»، چرا که زمانی این حرکت شروع شد که هیچ کس امیدی به پیروزی کامل آن نداشت و غالب کسانی که صاحب نظر بودند، با تردید به آن نگاه می‌کردند و چندان امیدی به موفقیتش نداشتند. 🔸 ولی خدای متعال همانطور که در اعصار گذشته پدیده‌های اعجاز آمیزی را به دست انبیاء و اولیاء خدا ایجاد فرموده، این پدیده را هم به دست مبارک فرزندی از فرزندان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) محقق کرد. ۹۸/۱۱/۱۴ ✅ @mesbahyazdi_ir @Hoseinmehrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #ادله_حجیت_سیره #دلیل 1 🖋 دلیل اول: حساب احتمالات. هرگاه عقلا که شامل انسا
2 🖋 دلیل 2: اشتمال عقلاء نسبت به «شارع بما هو عاقل». از آن جایی که شارع نیز احد العقلاء است، بنابراین، سیره عقلاء نیز، مشتمل بر سیره شارع می باشد و از آن جایی که شارع، اعقل عقلاء و معصوم است، بنابراین، خطا نمی کند و در نتیجه، سیره عقلائیه، به لحاظ اشتمال بر سیره شارع، مطابق با واقع است. ✅ نقد و بررسی: بر اساس تعاریف ابتدای بحث، مراد از سیره عقلاء، سیره ای که لزوما مشتمل بر سیره شارع باشد، نمی باشد، بلکه مراد، اعم است و در نتیجه، این دلیل نیز، خاص از مدعا است. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ یکی از سوالات رایج در زمینه قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی این است که چرا به جای انتخابات، انتصاب رئیس جمهور و ... به ولی فقیه سپرده نشده است تا انتصاب های دقیق تری صورت گیرد؟ 🔆 پاسخ این سوال را در ضمن بیان ایراد آیت الله بهجت به امام خمینی در نحوه اداره حکومت، و پاسخ امام به نقل از آیت الله مصباح یزدی، ببینید. @Hoseinmehrali
💞 همسر صبور 📝 روایت‌هایی تاریخی از همراهی همسر مکرمه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در طول سالیان مبارزه با رژیم ستمشاهی 5️⃣ بخش پنجم: طعم دستپخت همسر در زندان 👇 🌙 دهم آبان ۱۳۴۹، اول ماه مبارک بود و او برای چهارمین بار زندانی شده بود. هر چند روزه‌داری برایش سخت بود،‌ اما به سراغ آن رفت. اذان مغرب روز اول از راه رسید. هر چه منتظر ماند تا در سلولش باز شود و افطاری بدهند، خبری نشد. گویا در آن اردوگاه نظامی، حسابی برای رمضان باز نکرده بودند. ⭐️ نمازش را خواند. حالا که چیزی برای خوردن نبود، یادش را برد کنار سفره‌های افطار و به یاد فرنی «ماقوت» ‌افتاد که چه اندازه دوست داشت و همسرش آن را خوب می‌پخت؛‌ مثل غذاهای دیگر. احساس کرد رضایتش از دست‌پخت‌های همسر چقدر زیاد بوده و او نمی‌دانسته است. غلغل سماور را به یاد ‌آورد و چای دبش لب‌سوز دم افطار را. 🌙 بعد از ساعتی، یک فنجان چای رسید؛ چندی بعد هم شام. آن سفره خانگی کجا و این غذای زندان کجا؟! اندکی بیش نتوانست بخورد. باقی را گذاشت برای سحر، تا به زور ناچاری و گرسنگی ِبیشتر، آن را بخورد. 🌺 بعد از ظهر روز دوم ماه مبارک بود که نگهبان خبر داد از بیرون چیزی برایت آورده‌اند. وقتی بسته را باز کرد، سفره خیالش را در برابر دیدگان خود دید. روشن شد که خیال دیروز او، تنها نبوده است. 🌸 خانم خجسته کار خودش را کرده بود. اسباب آماده‌باش چای نیز همان روز به دستش رسید. دیگر مجبور نبود دَم کرده گروهبان چای‌فروش را بنوشد. به اندازه معده رنجورش از سفره برداشت و بقیه را میان زندانیان تقسیم کرد. این اتفاق، روزهای بعد نیز تکرار شد. @Hoseinmehrali
🔸استنطاق از قرآن؛ راه تحصیل نظام سیاسی اسلام گزارش نشست«نظام سیاسی اسلام»🔻 آیت الله : 🔹فقه ما نظام‌مند و قانونمند است، یکی از گفتمان‌های مهم این است که آیا فقه می‌تواند ما را به نظام‌های سیاسی، اجتماعی، تربیتی، سلامت، خانواده، قضایی و آموزشی برساند و این نظام‌ها را به ما ارائه دهد یا ناتوان است؟ 🔹برخی افراد می‌گویند این نظام‌ها در متن قرآن یا آموزه‌های پیامبر اکرم(ص) وجود ندارد اما شهید صدر به آناه پاسخ می دهد که پیامبر اکرم(ص) زمانی که جامعه سازی را شروع کردند جرعه جرعه و گام به گام آن را وارد ذهن جامعه کردند و قرآن کریم نیز جرعه جرعه برای ما آمده است اما اکنون یکجا در اختیار ما قرار دارد، باید از قرآن استنطاق کنیم و نظام را از درون آن به دست آوریم. 🔹پس نظام هست و باید آن را از قرآن کریم استنباط یا استنطاق کنیم، تفاوت این دو در این است که استنباط یعنی اینکه از صریح آیات می‌توانیم یک منظومه پیرامون موضوعات مختلف نظیر معاد ببینیم و کار فقها این است که این استنباط‌ها را با توجه به آیات انجام دهند. 🔹یک مرتبه بالاتر از استنباط داریم که شهید صدر آن را استنطاق می‌نامند، که آن در صورتی است که آیه قرآن به تنهایی گویا نباشد، در این حالت سئوال مطرح کنید، سئوالی به قرآن بدهید و پاسخ آن را دنبال کنید، اینگونه است که قرآن کریم را به نطق آورده‌اید. 🔹اینکه بعضی افراد می‌گویند ما نظریه اجتماعی در قرآن ندیدیم اشتباه است، شهید صدر می‌فرمایند در قرآن نظریات اجتماع هم هست و باید آن را از قرآن استنطاق کرد. 🔹اگر انسان خلیفه خدا نباشد به تعبیر پیامبر اکرم(ص) دچار تحیر و سرگردانی خواهد شد، خلافت انسان از طرف خداوند است که مانع تحیر و سرگردانی می‌شود. 🔹اومانیسم بشریت را به سمت این تحیر و پوچی و سرگردانی برد و خروجی آن استبداد و استحمار شده است و همه اینها فرآورده اومانیسم است. 🌐 vasael.ir/00049C 🆔 @vasael_ir @Hoseinmehrali
13981119_35386_128k.mp3
7M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش. ۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ☑️ @Khamenei_ir
🔆 راوی: (همسر حضرت عباس بن علی بن ابی طالب علیهم السلام) 🖋 هر گاه همسرم عباس (صلوات الله و سلامه علیه) با لبخند از سخت گیری های مادرش در تربیت فرزندان می گفت و می این که مادرش نخستین مربی شمشیر زنی و تیراندازی او و برادرانش بوده است، نمی توانستم باور کنم که این فرشته مجسم و این تندیس بی نقص لطافت و زنانگی، نسبتی با شمشیر و نیزه و کمان داشته باشد. همواره صحبت های از این دست را ترفندی از جانب همسرم می دانستم که شاید می خواست میزان شناخت من از روحیه و عواطف مادرش را بسنجد. تا این که یک روز، در بازار مدینه با دو زن مسافر از قبیله بنی کلاب ملاقات کردم. وقتی دانستند که من عروس فاطمه کلابیه (حضرت ام البنین سلام الله علیها) هستم با خوشحالی مرا در آغوش گرفتند و بعد از پرسیدن حال و نشانی منزل، اولین سؤالشان مرا از فرط تعجب بر جا خشک کرد: هنوز هم شمشیر می بنده؟! شمشیر؟؟؟! نه! پس برادرش درست می گفت که بعد از ازدواج تغییر کرده. یعنی می گوئید مادر همسرم جنگیدن می داند؟! از حیرت، سادگی و نوع پرسشم به خنده افتادند. یکی از آنها به عذر خواهی از خنده بی اختیار و بی مقدمه شان، روی مرا بوسید و گفت: شما دختران شهر چه قدر ساده اید؟! قبیله ما (بنی کلاب) به جنگاوری و دلیری میان قبایل مشهور و معروف است و تقریبا تمام زنان قبیله نیز کم و بیش، با شمشیر زنی و تیراندازی و نیزه داری آشنایند، اما فاطمه از نسل ملاعب الاسنه (به بازی گیرنده نیزه ها) است و خانواده اش نه فقط در میان قبیله ما و کل اعراب، بلکه حتی در امپراتوری روم نیز معروف و مورد احترام اند. فاطمه (حضرت ام البنین سلام الله علیها) در شمشیر زنی و فنون جنگی به قدری ورزیده و آموزش دیده بود که حتی برادران و نزدیکانش تاب هماوردی و مقابله با او را نداشتند. بعد در حالی که می خندید ادامه داد: هیچ مردی جرأت و جسارت خواستگاری از او را نداشت. به خواستگاران جسور و نام آور سایر قبایل هم جواب رد می داد. وقتی ما و خانواده اش از او می پرسیدیم که چرا ازدواج نمی کنی؟! می گفت: مردی نمی بینم. اگر مردی به خواستگاری ام بیاید ازدواج می کنم. من که انگار افسانه ای شیرین می شنیدم گویا یکباره از یاد بردم که این بخش ناشنیده ای از زندگی مادر همسرم است لذا با بی تابی پرسیدم خب، بگویید آخر چه شد؟! خب معلوم است آخرش چه شد. وقتی عقیل به نمایندگی از طرف برادرش امیرالمومنین علی علیه السلام به خواستگاری فاطمه آمد، او از فرط شادمانی و رضایت، گریست و گفت: خدا را سپاس، من به مرد راضی بودم ولی او مرد مردان را نصیب من کرد. 📚بر گرفته از کتاب (ماه به روایت آه) به قلم ابوالفضل زرویی نصر آبادی 🌹▪️سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها، تسلیت باد. @Hoseinmehrali
جلسه عصرانه علمی ۲۸📚 نقد مقاله🔍 موضوع: معیارهای اثبات سیره‌های عقلایی با ارایه: مهدی حسن پور با حضور استاد گرانقدر: حجت الاسلام و المسلمین سید طاهر غفاری زمان: دوشنبه ۲۱ بهمن 📆 ۱۲:۳۰ الی ۱۴:۰۰⏰ مکان: موسسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، طبقه سوم، اتاق ۳۱۰
🔰 حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دیروز در ابتدای درس خارج فقه با اشاره به رحلت حضرت ام‌البنین علیهاالسلام فرمودند: ◼️ ام البنین که بود؟! مقامش قابل بیان و درک نیست؛ شناخت مادر، متوقف بر شناخت فرزندان اوست. این مادر فرزندش ماه بنی هاشمی است که قدرش را امامی دانست که صحیفه‌ی سجادیه از اوست و بیانش این است: «أِنَّ لعمی العَبّاسِ عِندَ اللّه‏ِ مَنزِلَةٌ یَغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُّهداءِ یَومَ القیامَةِ؛» شهدایی مثل جعفرطیار و حمزه سیدالشهدا برجایگاه او غبطه میخورند. این مرتبه و مقام فرزند چنین مادری است. علی ای حال وظیفه‌ی مردم و هیات تجلیل و تعظیم این بانوی مکرمه(مادر قمر بنی هاشم) است. 📅۱۹/بهمن/۱۳۹۸ ◻️ @Hoseinmehrali
◼️به مناسبت وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها گوشه ای از فضائل حضرت عباس علیه السلام 🔲خاطره ای از علامه عسکری 💠این عباس کجا و آن عباس کجا ⭕️بعد از وفات حضرت رسول اکرم و اتفاقاتی که در سقیفه افتاد عباس عموی پیامبر به امیرالمومنین گفت یابن اخ"برادر زاده" دستت را جلو بیاور تا با تو بیعت کنم! 🔺که حضرت امیر علیه السلام امتناع کردند چون کاری مهمتر از تجهیز و دفن پیکر مطهر رسول خدا در آن لحظه برایشان وجود نداشت. ❗️اینکه عباس می‌دانست جانشین واقعی پیغمبر امیرالمومنین است اما چرا اولاً گفت ای پسر برادر؟! نگفت سیدی و مولای؟!! و دوماً هم گفت تو دستت را بیاور تا با تو بیعت کنم؟! خودش برای بیعت دستش را جلو نبرد! در حالیکه امام همچون کعبه است که باید اورا طواف کرد...این ها تامل برانگیز است. ✅ اما یک عباس هم در کربلا بود با آن جنگاوری، قدرت و شجاعتی که داشت تا امام به او فرمود برای اهل حرم آب تهیه کن اطاعت کرد و چیزی نگفت! این یک ریاضت بزرگ برای حضرت عباس بود چون مثل ایشان جایش واقعا در میدان جنگ بود نه صرفا برای آب آوردن 📜در زیارت نامه ایشان دارد... العبدالصالح المطیع لله و لرسوله... حضرت ابوالفضل علیه السلام مطیع بود. 🔲علامه عسکری می فرمودند این عباس کجا و آن عباس کجا🔲 📌خاطره از استاد ادیبی 🏴 @Allameaskari @Hoseinmehrali
معیارهای سنجش سیره های عقلایی.pdf
562.2K
مقاله: معیار های سنجش و اثبات سیره های عقلائیه @Hoseinmehrali
صوت عصرانه ۲۸.MP3
31.97M
صوت عصرانه ۲۸، با محوریت نقد و بررسی مقاله «معیارهای سنجش و اثبات سیره های عقلائیه» @Hoseinmehrali
📷 | عکس_نوشت 🔰انقلاب اسلامی عنایت خداوند است 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب نویی است که مثیلی و مانندی در حقیقت نداشته و این در حقیقت عنایت الهی بود که به ذهن حضرت امام قدس سره و بزرگان آورده است و عنایت فرموده و آن در خارج محقق شده است. 📅تاریخ بیانات: 1397/12/20 🔻در محضر حضرت استاد دام ظله 🔗 @pand_saadat @Hoseinmehrali